Autotest Hongqi E-Hs9

Hongqi E-HS9 2022 – Eerste impressie

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Stern


Introductie Hongqi E-HS9

Hongqi
Eerst maar even uitleggen hoe je dit Chinese automerk nou precies uitspreekt vanwege die “q” in de naam die je dus niet uitspreekt. Je spreekt Hongqi namelijk uit als Hongchi kreeg ik te horen van de aanwezige PR-mensen van Stern. Dan even kort iets over het automerk Hongqi – dat “Rode vlag” betekent in het Chinees – want dit automerk is veel ouder dan alle aanwezige autojournalisten dachten. Hongqi is het luxemerk van de Chinese autofabrikant China FAW Group kortweg FAW genoemd. Hongqi is opgericht in 1958 en in 1959 rolde de eerste personenauto uit de fabriek genaamd de CA72. Hongqi produceerde aanvankelijk Chinese uitvoeringen van Russische limousines. Rond 1965 werd de CA770 gepresenteerd, deze auto had drie rijen zitplaatsen en werd vooral gebruikt door binnenlandse en buitenlandse hoge functionarissen. De productie van deze auto – er waren twee modellen de CA770A en de CA770BM – liep door tot in de jaren zeventig. In 1969 maakte Hongqi de eerste gepantserde auto die bescherming bood tegen kogels. In de jaren tachtig werd teruggevallen op de assemblage van Audi en Lincolns, de Hongqi CA7460 is een voorbeeld van deze samenwerking. Verder produceerde Hongqi een lokaal gebouwde versie van de Rolls-Royce Phantom, de Toyota Crown en de Mazda 6. Pas in 2013 begon men weer met de productie van eigen modellen te weten de L7 een achtcilinder voor het hogere partijkader en de L9 een twaalfcilinder voor de partijtop en buitenlandse gasten. Met de komst van Xu Liuping bij FAW in 2017 begon Hongqi sterk uit te breiden. In 2018 werden 20.000 auto’s verkocht maar door flink te investeren in nieuwe modellen wil FAW de concurrentie aangaan in het luxe segment van de automarkt. In 2019 werden iets meer dan 100.000 auto’s verkocht, in 2020 al 200.000 en in 2021 ruim 300.000. De modellenlijn werd uitgebreid en bestond in 2021 uit drie sedans, twee SUV’s en twee volledig elektrische auto’s.

Zitten we te slapen in Europa?
Word de Europese auto-industrie binnenkort omver geblazen door de Chinezen met zeer betaalbare en uitstekende elektrische auto’s? Een fabriek voor de productie van elektrische auto’s uit de grond stampen is oneindig veel eenvoudiger dan een fabriek van benzine-/dieselauto’s. Elektromotoren zijn kant en klaar leverbaar en bevatten veel minder onderdelen dan een brandstofmotor en China is verder ‘s werelds grootste accu-bouwer voor auto’s/bussen/etcetera. Het bouwen van een elektrische auto is dus doodsimpel voor de Chinezen in dat opzicht. En zo kan het dat een land als China ineens alles en iedereen voorbij streeft als autoproducerend land. Ik las net dit bericht: “BYD dat naast auto’s ook batterijen en bussen maakt, verkocht in de eerste zes maanden van dit jaar 641.000 elektrische auto’s: een verdrievoudiging in een jaar tijd. Dat is aanzienlijk meer dan de 564.000 die Tesla in dezelfde periode verkocht.” In Japan zitten ze volgens mij verschrikkelijk te slapen of misschien kun je nog beter zeggen liggen ze in en diep coma want een fabrikant als Toyota komt nu pas met haar eerste elektrische auto. En verder las ik dat ‘s Werelds best verkopende autofabrikant Toyota gedeeld laatste is geworden op een ranglijst van Greenpeace waarvoor de CO2-inspanningen van autofabrikanten zijn beoordeeld. Tja dan doe je dus echt iets heel erg NIET goed! Maar goed ik had van Stern (valt tegenwoordig onder de Hedin Mobility Group) die de Nederlandse importeur is van Hongqi een uitnodiging gekregen om de nieuwe Hongqi E-HS9 te testen op Zandvoort. En een rondje Zandvoort laat ik natuurlijk niet schieten dat is veel te leuk! Lang geleden heb ik ooit een racecursus voor de motor gevolgd op Zandvoort. We gingen toen in elke bocht stilstaan en de instructeur liet dan bij elke bocht zien (de belangrijkste bochten zijn er allemaal nog) wat de ideale lijn was. Dat zat gelukkig allemaal nog in mijn hoofd waardoor ik ondanks maar één rondje toch een hele aardige indruk heb gekregen van de Hongqi E-HS9.

Eerst even de belangrijkste specs op een rijtje voor ik vertrek:
Vermogen: 435 Pk (320 kW)
Koppel: 600 Nm
0-100 km/u – 6,5 seconden
Li-ion accu: 84 kWh
Gewicht rijklaar: 2.580 kg
Lengte: 5.209 mm
Wielbasis: 3.110 mm
Aandrijving: AWD

Rondje Zandvoort
Wat direct opvalt is het hoge rijklaargewicht van maar liefst 2.580 kg. Een Rolls Royce Cullinan 6.6 V12 (heeft ook AWD) weegt slechts 80 kg zwaarder. Je zou dus kunnen zeggen dat ik een rondje Zandvoort ga doen in een Chinese Rolls Royce die een fractie (5 voor de prijs van 1) van de prijs kost van een Rolls Royce. Uiteraard was ik op de motor naar Zandvoort gereden want in de vroege ochtenduren is het binnendoor rijdend drukker op de weg. Er staat wel nooit file op de N206 maar één ongeluk kan zwaar roet in het eten gooien en op de motor kan je altijd overal langs rijden. Zo reed ik ooit eens langs een hele lange file op de snelweg en toen ik vooraan kwam zeiden de automobilisten dat ze al ruim anderhalf uur hadden staan wachten ivm. een zeer ernstig ongeval met meerdere doden. En wat denk je? Ik stond nog geen minuut te wachten of de snelweg werd vrij gegeven. Ik vertrok om 07.30 dan zou ik rond 08.15u op het Circuit Park Zandvoort aankomen. Dan had ik mooi de tijd om even rond te kijken en een aantal mensen van Stern te spreken voordat ik om 09.10 mijn rondje Zandvoort mocht rijden in de Hongqi E-HS9. De mensen van Stern hebben veel feedback geleverd aan de Chinezen en die zijn dan ook het afgelopen jaar druk bezig geweest om de Hongqi E-HS9 op alle kritiekpunten aan te passen. En ik moet zeggen de auto ziet er van buiten en van binnen gewoon goed uit. Stern had alles in tegenstelling tot Daan werkelijk tot in de puntjes geregeld waarvoor mijn complimenten. Daan heeft geen smartphone en had dan ook geen QR-code en was vergeten de uitnodiging uit te printen maar ik werd gewoon zonder problemen snel toegelaten.

Om iets na negenen werd ik door een instructeur benaderd en gevraagd plaats te nemen in één van de vele Hongqi E-HS9’s. Nou daar gaat ie hoor, ik reed vanuit de pitstraat het circuit op en gaf stevig gas waarna de grote zware Hongqi E-HS9 er rap vandoor ging. Richting de Tarzanbocht liet ik de snelheid op tijd afzakken want volle bak door de Tarzanbocht knallen doe je niet op een introductiedag en bovendien wilde ik bocht na bocht even zoveel mogelijk dingen testen als ik maar kon. De Tarzanbocht voelde lekker aan de grip van de zware Hongqi E-HS9 is uitstekend dankzij de AWD en de 21-inch Michelin Pilot Sport 4 SUV banden. In de Hugenholzbocht trapte ik het gaspedaal wat dieper in waardoor er meer druk op de banden kwam te staan maar dat maakte weinig indruk op de Hongqi E-HS9. De grip bleef uitstekend en de auto ging niet glijden wat ik wel had verwacht gezien het hoge gewicht. Daarna was het vrijwel rechtuit via de Rob Slotemakerbocht richting het Scheivlak. Ik ben toen even expres over de kerbstones heen gereden om de vering/demping te testen. Nou die voelt dus uitstekend aan, kan ook bijna niet anders want deze auto heeft luchtvering wat gezien het hoge gewicht ook de meest logische keuze is. Daarna vloog ik strak rijdend het korte rechte stuk op naar de Mastersbocht. De bochten op Zandvoort mogen geen tabaksnamen meer hebben en dus heet de Marlboro chicane nu Mastersbocht. Een heerlijke afknijpende bocht die op de plattegrond van het circuit trager lijkt dan hij in werkelijkheid is. Daarna volgen de scherpe bochten 9 en 10 (= CM.com Bocht). Waar je even lekker gas kunt geven om te kijken of de auto makkelijk gaat glijden maar niet dus. Daarna volgt een lang bijna recht stuk richting de Hans Ernst Bocht een korte rechts-linkse doordraaibocht. En dan vanuit bocht 13 reed ik richting de spectaculaire Arie Luyendijk Bocht die tegenwoordig na de verbouwing een spectaculaire en snelle kombocht is geworden. Die kombocht voelde echt fantastisch lekker aan ondanks het hoge gewicht van deze auto. Ik ga deze auto heel snel afspreken voor een test 😀

Plus: Acceleratie – Interieur – Looks – Wegligging – Zit

Min: Kom ik nog op terug als ik ‘m op de weg heb getest daar was dit ene rondje Zandvoort te kort voor

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

6.5 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

320()429 kW (pk)/rpm

Koppel

600 nm/rpm

Aandrijving

All-Wheel Drive

Overig

Type bekleding

Alcantara

Velgen

21-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

5.209 mm

Breedte

2.010 mm

Hoogte

1.713 mm

Wielbasis

3.110 mm

Massa leeg

2.500 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

inhoud bagageruimte

622 liter

Bandenmaat

265/45-R21

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand