Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Autotest Mitsubishi Space Star Instyle 1.2 CVT MIVEC Cleartec AS&G

Mitsubishi Space Star Instyle 1.2 CVT MIVEC Cleartec AS&G 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Mitsubishi Motor Sales Nederland


Ultieme ragbak… mag ik dat zeggen? JA want het is gewoon zo!

Samenvatting
Over deze stadsauto kan ik gewoon heel erg kort zijn. Dit is verreweg de leukste stadsauto waarin ik ooit heb gereden en dat nu al voor de 5de keer. Met deze kleine stadsauto kun je domweg alles, rustig rijden, planken, gooien en smijten kortom een auto zoals geen enkele andere stadsauto.

Acceleratie – Driveability – Kleine draaicirkel – Wegligging – Zit
Superplus: Funauto

Min: Verbruik toch hoger dan ik verwacht had

Testverslag
De titels van alle eerdere testverslagen van de Mitsubishi Space Star Instyle zeggen eigenlijk alles over deze leuke kleine truttenschudder.
2013 – SSS=Swinging Space Star
2015 – Silver Lightninkje
2016 – Cool Variabel Tornadootje
2020 – Superstar?
Zodra ik de contactsleutel omdraaide en de uitlaatreutel hoorde voelde ik vreugdevibraties door mijn lichaam schieten. Dit gaat weer een hele leuke testweek worden zekersteweten! Ik begon rustig want ik wilde even een oude motorvriend bezoeken in Amsterdam en dat was vanaf de Mitsubishi-dealer in Amstelveen slechts 7,6 km rechttoe rechtaan. Rustig gas geven is best lastig in een CVT-auto want je bent snel geneigd het gaspedaal diep in te trappen maar dat is dus helemaal niet nodig. Aangezien ik geen smartphone heb had ik thuis op een Post It papiertje even een klein schetsje gemaakt van de te rijden route. Ik moest de S109 aanhouden en dan op de Van Nijenrodeweg linksaf richting het Amsterdamse Bos. Na een gezellig anderhalf uurtje moest ik er weer vandoor want ik moest nog iets afgeven op weg naar huis in Nieuw-Vennep. Toen ik aan het einde van de Van Nijenrodeweg was beland had ik in eerste instantie bedacht via het fraaie Amsterdamse Bos binnendoor naar de A4 te rijden. Maar reeds rechtdoor voor het verkeerslicht wachtend zette ik alsnog mijn richtingaanwijzer aan en sloeg rechtsaf. Ik bedacht me ineens dat de oprit naar de A10/A4 erg mooi-leuk-gaaf is en die wilde ik niet laten schieten nu ik er toch ben. Voor het verkeerslicht stond er een zwarte Polestar rechts naast mij en een Hyundai Kona Electric achter mij. Dus ik dacht die spuiten mij voorbij en dat was het dan, jammer maar helaas iedereen voor/achter/naast/boven/onder mij duikt eerder die mooie opritbocht in. Ik had niet gekeken wie er achter het stuur van beide elektrische auto’s zaten maar blijkbaar waren het bejaarden want ik reed met gemak – Nee echt niet plankgas maar dan nog – buitenom alleen op de 2 -> 1-baans opritbocht af. Ik sneed op het laatste moment hard naar binnen langs de grasrand en dat ging wel zo lekkerrrrr. Ik had de smaak al meteen weer helemaal te pakken.

Daarna ben ik op de Cruise Control, ja echt deze kleine auto heeft een Cruise Control, naar huis gereden via de A4 en de A44. Ik verbaasde mij er over hoe lekker deze kleine auto zit en rijdt. Ik heb de laatste tijd in allemaal dure en/of grote auto’s gereden dus dan is het toch weer verrassend voor mij om te zien hoe lekker zo’n kleine auto rijdt. Veel autojournalisten kijken neer op stadsauto’s maar ik vind ze juist veel leuker dan die grote zware ‘bakken’. Bij de afslag Leiden aangekomen ben ik er eens goed voor gaan zitten want ik was toch wel erg benieuwd hoeveel druk ik op de buitenste wielen kon zetten in deze zéér lange afritbocht met een grote radius. Nou dat was dus verbazingwekkend want ik had écht verwacht dat de kleine en smalle14-inch Bridgestone Ecopia banden op een zeker moment de grip volledig kwijt zouden zijn en de Mitsubishi Space Star door de hoge g-krachten. Maar niet dus ik kon gewoon heel mooi snoeihard het gaspedaal steeds dieper intrappend door de lange afritbocht heen sturen. Slechts 885 kilogrammen weegt deze kleine stadsauto dus ja….. logisch toch niet dan? De brede lap asfalt rechtsaf na de afrit-verkeerslichten had ik dan ook helemaal niet nodig om ruimte te hebben mocht ik opzij glijden. Ik vloog mooi strak sturend door de bocht naar rechts en ben maar meteen naar huis gereden om wat te eten. De Samsonite kofferset fotografeer ik wel na het eten. Dit is nu al de vijfde Mitsubishi Space Star die ik test en ook die vijfde keer blijf ik me weer verbazen over de absurd goede wegligging. De funfactor van dit autootje is zo groot dat je niet anders kan dan met een grote glimlach achter het stuur zitten. Oké de CVT-versies zijn niet goedkoop met respectievelijk 19.690,- euro voor de Dynamic en 21.990,- euro voor de Instyle uitvoering maar ze zijn het dubbel en dwars waard. De handgeschakelde basisversie kost slechts 14.990,- euro dus wees gerust de basisversie van deze auto is betaalbaar.

Rustaaaghhh!!!
Na het eten ben ik heel erg rustig via de sloomste route naar het zwembad gereden. De Vliet is nog tot 1 oktober open en er gaat echt helemaal niets boven buiten zwemmen. In de 30-Zone van de Leidseweg door Voorschoten probeerde ik hoe langzaam ik kan rijden op de Cruise Control. Dat blijkt dus 40 km/u te zijn en geen 30 km/u jammer genoeg, ik moest dus zelfs gas geven om met 30 km/u door de 30-Zone te kunnen rijden. Aan het einde van de Leidseweg draaide ik linksaf de Voorschoterweg op richting zwembad De Vliet. Ik trok bij groen heel rustig op naar 50 km/u en heb toen even uitgetest wat het toerental is bij 50 km/u in de D/Ds/L-stand.
Snelheid – 50 km/u
D-stand = 1.200 toeren – Cruise Control werkt wel
Ds-stand = 2.700 toeren – Cruise Control werkt wel
L-stand = 3.500 toeren – Cruise Control werkt niet
In de Ds- en L-stand gaat het toerental dus met respectievelijk een factor 2,25 en bijna 3 omhoog.
Na het zwemmen ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ik de bagageruimte nog even vergeleken met het vorige model en kwam met/zonder hoedenplank gek genoeg op 16 liter respectievelijk 24 liter meer. Zo op het oog lijkt de bagageruimte mij niet echt groter maar ja toch wel dus.

Model 2022

Met hoedenplank: 3×33-liter + 2×13-liter = 125 liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 2×33-liter + 13-liter = 179 liter

Model 2020
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 50-liter + 33-liter + 2×13-liter = 109 liter
Zonder hoedenplank: 50-liter + 2×33-liter + 3×13-liter = 155 liter

Rondje over het geniale rotondecircus
Na de foto’s had ik zin in nog een ritje en ik besloot via de A4 naar het rotondecircus bij Hoogmade te rijden. Normaal gesproken doe ik of een rondje rotondecircus of een rondje Space Business Park maar met dit leuke lichte stadsautootje doe ik allebei gewoon omdat het 100 procent pure lol is. Na vertrek bij mijn garage kwam ik bij de verkeerslichten voor linksaf naar de Lammebrug naast een BMW X5 te staan. Ik heb niets te verliezen dus ik zette de versnellingspook in de Ds-stand en gaf bij groen plankgas direct de bocht induikend. Dat is met een grote zware auto toch echt even anders dan met zo’n kleine lichte auto die absoluut niet opzij glijdt. Ik won het op mijn 14-inch slofjes met gemak en de BMW X5 moest duidelijk balend als een stekker achter mij aansluiten. Op naar de A4/N11 dat is ook altijd een leuke (oprit)bocht die net als deze bocht ook van 2 rijstroken -> 1 rijstrook gaat. In de verte zag ik het verkeerslicht net op groen springen dus dat moest ik makkelijk halen. Ik voeg hier altijd zo laat mogelijk in zodat ik de snelheid erin kan houden. Je moet dan wel voorlangs zien te kruisen maar meestal lukt dat wel. Er reed een witte snelle Audi Q5 naast mij maar ja ook die auto is veel zwaarder dan de Mitsubishi Space Star dus middenin de bocht gaf ik plankgas en het lukte me net aan om voorlangs te kruisen en daarna ook het gas erop te houden. De Mitsubishi Space Star gaf werkelijk geen krimp in de scherpe opritbocht met de vangrail vlak naast de witte streep. Je hebt hier dus absoluut geen speelruimte als je heftig opzij glijdt en de kans dat dit met de Audi Q5 zou gebeuren is veel groter dan met de Mitsubishi Space Star. Zo zie je maar weer hoe ongelofelijk veel lol je in deze kleine ‘ragbak’ kunt hebben. Het klinkt misschien oneerbiedig maar voor ons betekende het woord ragbak vroeger dat je alles met die auto kon. Het is dus gewoon een eretitel, oké een soort van geuzennaam maar dat moet toch kunnen vind ik. Op de A4 ging de Cruise Control op 100 km/u en reed ik op mijn dooiste akkertje naar de afslag Hoogmade oftewel het rotondecircus.

Daar aangekomen ben ik op de ovale rotonde meteen naar binnen gesneden en in de ovaldraai over de rotonderand weer naar binnen gesneden, ja dit is echt een hele rare rotonde! De mooiste actie van het rondje volgt meteen daarna want daarna reed ik over de erg hoge rotonderand heen dan komt de auto met een klap neer maar moet ik meteen hard naar rechts het viaduct over de A4 opsturen. Een hele mooie actie die de Mitsubishi uitstekend volbracht. De vering/demping mag dan aan de comfortabele kant zijn maar dankzij de lange veerwegen houden de banden altijd wegcontact en hou je dus grip. De veren aan de achterkant zijn iets harder dan aan de voorkant maar dat geeft deze auto gek genoeg juist een prima balans. Eigenlijk is het gewoon een krankzinnig autootje maar het werkt en daar gaat het om! Paul Klop de voormalige veringexpert van Hyperpro vertelde mij ooit van een coureur die de vering/demping setup van zijn motor zo onvoorstelbaar raar afgesteld wilde hebben dat daar volgens Paul niet mee viel te racen. En toch reed die coureur iedereen het snot voor de ogen kijk dat bedoel ik nou. Aan de andere kant van het viaduct aangekomen pakte ik de binnenring van de grote rotonde en zette in de bocht het gas erop. Normaal gesproken glij ik met een testauto dan naar rechts met piepende banden zo niet met deze Mitsubishi Space Star. Je moet wel heel zwaar over de grens heen gaan wil deze auto gaan glijden. De Mitsubishi Space Star vloog werkelijk perfect over de rotondes heen. Mama mia wat goed voor zo’n kleine auto zeg. De rest van de rotondes heb ik zo hard zitten lachen dat heb ik lang niet meegemaakt. Op een zijweggetje heb ik nog even een remmentest gedaan maar die was gewoon goed. Grote voordeel van een lichte auto is dat het gewicht niet doordrukt tijdens een noodstop.

Snelwegzuinigheidsrit… oef!
Zondagavond ben ik direct na het avondeten naar de Total om de hoek gereden om de benzinetank vol te gooien voor een snelwegzuinigheidsrit. Vanavond was het nog droog en ik hoopte ook rustig op de weg dus een prima gelegenheid voor een snelwegzuinigheidsrit. Het aftanken leverde een hele nette 1:20,66 op en dat terwijl ik toch niet alleen maar rustig gereden had. Een prima verbruik dus al met al en dan moet ik de gewone zuinigheidsrit dus nog maken! Na het aftanken reed ik richting de A44 en ik kon lekker doorrijden perfect 100 km/u op de Cruise Control. Het was wel drukker dan normaal op de A44 maar ik had geen idee waarom. Net toen ik van de A44 de A4 opreed zag ik in de verte op de matrixborden boven de weg “90” staan dus dat beloofde weinig goeds. File op zondag rond deze tijd??? Toen ik richting het brugrestaurant reed zag ik links tegen de midden-vangrail een motorrijder met pech staan en een motorrijder van de ANWB die pylonnen aan het plaatsen was. Even daarna zag ik in de verte “70” op de matrixborden verschijnen en ben ik de parkeerplaats van het brugrestaurant opgedoken om de file te omzeilen want ik moest er toch meteen na de oprit van het brugrestaurant naar de A4 weer af bij Hoofddorp maar daardoor verloor ik geen onnodige tijd + snelheid. En zo kon ik toch mijn snelwegzuinigheidsrit voortzetten zonder in de file te belanden wat weer invloed heeft op het verbruik waardoor de snelwegzuinigheidsrit eigenlijk waardeloos werd. Tot mijn grote verbazing kon ik in de S-bocht afrit naar Hoofddorp gewoon doodleuk 100 km/u aanhouden en dat had ik totaal niet verwacht. Dit autootje blijft mij werkelijk elke keer weer verbazen. Over het A4-viaduct heen rijdend stuur ik voor de oprit aan de westkant altijd even naar links en gooi daarna het stuur hard om naar rechts. Een heftige stuuractie maar de Mitsubishi Space Star ving het prima op, echt een eitje voor deze lichte stadsauto. Daarna reed ik perfect op de grens rijdend tegen de grasrand door de lange opritbocht heen. HEERLIJK!!! Weer op de A4 ging de Cruise Control er weer op en reed ik richting de A44 op weg naar Leiden. Ik heb er wel eens over gedacht via de A4 naar Leiden te rijden maar dan moet ik een te lang rustig stuk rijden naar het tankstation en klopt mijn verbruik niet meer. Richting Leiden was het trouwens ineens een stuk rustiger en later op de avond begreep ik waarom. Ik hoorde dat er geen treinen reden naar de JC Arena en Oranje moest daar tegen Rode Duivels spelen dus heeft iedereen de auto gepakt logisch toch. Onderweg heb ik maar eens goed de auto rond zitten kijken en wat ik zag was gewoon prima qua afwerking. Ik wist nu al wat Bas (= directeur Autobeklederij v/d Werf) zou zeggen als ik bij hem langs rij, ha, ha. Weer terug in Leiden reed ik naar het Total tankstation bij mij om de hoek en heb de Mitsubishi Space Star afgetankt. Ik kwam na snel rekenen uit op 1:22,4 en dat is helemaal niet verkeerd.

Bas
Maandagochtend ben ik naar Valkenburg ZH gereden om een appelslof te halen voor Bas van Autobeklederij v/d Werf want dat hadden hij en zijn personeel dik verdiend. Ik heb een paar zware maanden achter de rug op mijn werk en bij hun kon ik even lekker praten oftewel mijn ei kwijt en daar wilde ik ze dan ook even voor bedanken. Op weg naar Valkenburg ZH regende het en volgens het weerbericht zou het de hele dag regenen en slechts af en toe droog zijn. Nou ik ben benieuwd wat het gaat worden! Ik reed op het natte asfalt precies op de grens af en toe glijdend door de scherpe bochten heen. Op de verkeersdrempels deed ik het rustig aan maar ik kon wel heel goed het verschil in sterkte tussen de veren voor en achter voelen. De uitgaande demping is zowel voor als achter gewoon goed. Bij Bas aangekomen werd ik uiteraard hartelijk ontvangen want het was bijna koffietijd. Natuurlijk moest Bas de Mitsubishi Space Star even van binnen bekijken en hij zei precies wat ik al verwacht had: “Weinig spannend maar gewoon goed verzorgd.” Maar zoals altijd zag Bas weer iets dat ik niet had gezien. Bas zei over de stoffen bekleding: “Leuk stofje met Escher-profiel erin.” Op de foto is een ander profiel te zien niet deze dus.

Start/Stop-systeem
Deze auto heeft CVT met een Start/Stop-systeem en ik was benieuwd hoe en wanneer het werkt want deze CVT heeft drie standen oftewel rijmodi: D-Ds-L. Als de motor opgewarmd is dan werkt het Start/Stop-systeem pas en wel alleen in de D-stand ontdekte ik. In de stand Ds en L zie je op het display dat het Start/Stop-systeem uitgeschakeld wordt. Gek genoeg blijft de motor uit als je ‘m vanuit de D-stand in de N-stand zet maar als je de versnellingspook dan weer in de D-stand zet slaat de motor wel weer aan. Grappig toch of niet dan?

Zuinigheidsrit
Dinsdagavond heb ik de gewone zuinigheidsrit van Katwijk aan Zee naar Overveen vice versa gemaakt en ik was benieuwd of ik op een lager verbruik uit zou komen dan met de snelwegzuinigheidsrit. Het aftanken leverde alweer een 1:20 op en dat is gewoon prima. De lucht zag er wisselvallig uit en ik was benieuwd of en hoeveel regen ik zou krijgen onderweg. Zoals altijd met een CVT reed ik zo rustig mogelijk de N206 op want dat is het mooie aan een CVT als je heel rustig gas geeft blijft het toerental extreem laag. Dat is gunstig voor het verbruik en daar doe ik het tenslotte voor! Op de N206 ging de Cruise Control erop en reed ik met 80 km/u richting De Zilk. Het was zo rond etenstijd – ik eet altijd vroeg – dus het was niet al te druk op de weg. Het was zonnig maar in de verte zag ik de buien al hangen ik zou dus zeker regen krijgen onderweg. Bij De Zilk aangekomen had ik weer eens een klevertje, eens kijken of hij na de bocht nog achter me hangt. Ik reed zo lang mogelijk door met 80 km/u op het gas want de Cruise Control schakel ik altijd voor de bocht uit. Alleen als ik zeker weet dat een auto zo goed is dat ik met 80 km/u door de haakse rechterbocht heen kan dan laat ik ‘m aanstaan. In het geval van een Adaptive Cruise Control heeft dat echter geen zin want die bouwt automatisch de snelheid af in een hard genomen bocht. Ik vloog met zo’n 75 km/u door de haakse rechterbocht heen en de klever moest lossen. Daarna reed ik nog even door met 70 km/u op de Cruise Control maar drukte daarna op Cancel om de snelheid af te laten zakken naar 60 km/u. De bochtenserie die volgt met 60 km/u is ook leuk, iets minder spannend maar wel leuk zeker wanneer het wegdek nat is zoals nu. Het had hier net geregend dus ik moest iets beter opletten in de bochten. Nou glijdt deze Mitsubishi Space Star niet snel weg want de 14-inch Bridgestone Ecopia EP150 banden hebben een uitstekende grip ook in de regen. Bij Vogelenzang aangekomen drukte ik op Cancel en reed met 30-35 km/u door Vogelenzang heen. Daarna ging het gas er weer rustig op richting de 50 km/u en vloog ik over de hoge rotonderand heen even schuin en daarna weer rechtdoor verder op de Vogelenzangseweg richting Aerdenhout. Dit is één van mijn favoriete punten op de zuinigheidsroute omdat het een blinde rotonde is. Deze actie is dus niet anders dan gebaseerd op eerdere ervaringen en dus eigenlijk gewoon een rij-routine die in mijn systeem zit. Heel soms als ik een hele goede auto heb rij ik er iets harder overheen zoals met de vierwielaangedreven Land Rover Defender gewoon omdat het zo leuk is.

Op de bomenweg moest ik even lachen want ik reed natuurlijk extreem netjes maar in de twee scherpe bochten hou ik wel het gas erop (ik gleed daardoor lichtjes weg op het natte asfalt) en de dikke Audi die achter mij reed durfde dat niet. Tja hoe goed is dit kleine stadsautootje? Gewoon steengoed dus! De scheve verkeersdrempel was wel even stuiteren door het lage gewicht en de korte wielbasis maar de Mitsubishi Space Star hield zich uitstekend. In de fraaie blinde S-bocht hield ik het gas erop en ik gleed dan ook naar rechts en links weg in het eerste en tweede deel van de S. Maar oh wat deed de Mitsubishi Space Star dit goed zeg, de auto achter mij die net nog vlak achter mij reed was compleet verdwenen in mijn achteruitkijkspiegel na de S-bocht. Op weg naar de Zandvoorterweg schakelde ik de L-stand in om af te remmen op de motor, dat werkt werkelijk perfect en scheelt weer remblokjes/remschoenen. Richting de boulevard rijdend was het gek genoeg best druk. De mooie bochtenserie voor de spoorwegovergang reed ik helaas dus bijkant stapvoets doorheen. Na de spoorwegovergang kon ik weer lekker over de brede rotonderand heen glijden. Op weg naar het Circuit Park Zandvoort kwam ik Vis van Floor tegen, gelukkig want dan hoef ik daar niet achter te hangen. De rotonde naar de boulevard ging lekker en op de boulevard kon ik goed doorrijden. Op de duinenweg was de heenweg droog maar na omkeren bij Overveen begon het zo verschrikkelijk hard te stortregenen dat de auto’s achter mij wel heel erg rap in mijn achteruitkijkspiegel verdwenen. Als motorrijder ben ik gewend aan slecht zicht dus ik heb de ruitenwissers in de hoogste stand gezet en ben gewoon met 80 km/u door gereden. Veel ongelukken in de regen op de snelweg ontstaan vaak omdat mensen plotseling op hun rem trappen in een stortbui = het allerdomste dat je kunt doen. Ik heb niet voor niets meerdere anti-slipcursussen gevolgd, ik zeg doen!!! Op de terugweg heb ik op de bomenweg even dikke pret gehad want ik gleed in alle bochten precies op de grens rijdend heerlijk gecontroleerd opzij. Weer terug in Katwijk aan Zee leverde het aftanken een net verbruik op van 1:23,27.

Space Business Park
Na de zuinigheidsrit moest ik uiteraard nog even een rondje over Space Business Park knallen. Een nat rondje Space Business Park is met een kleine lichte auto het leukste dat er bestaat. Ik vond het wel heel erg jammer dat het ESP niet permanent uitgezet kan worden. Ik had op droog asfalt al gemerkt dat als ik de Mitsubishi Space Star op de grens reed er niets aan de hand was maar zodra ik over de grens heen ging sloeg de boel op ‘slot’ omdat het ESP keihard ingrijpt. Ik reed de oprit naar de N206 op en ging er meteen weer bij Klei-Oost af in de Ds-stand uiteraard. Ik vloog werkelijk perfect op de grens rijdend zonder te glijden door de listige S-bocht met haaientanden heen. Alleen als je ‘m vrij hebt is het dus een aaneengesloten S-bocht en ik had ‘m vrij. Daarna reed ik over de N206 heen en zette na de mini-rotonde het gas er al stevig op. De haakse rechterbocht ging heerlijk net als de flauwe linkerbocht maar toen ik de Mitsubishi Space Star iets te bruusk de vrachtwagenparkeerplaats op smeet blokkeerde alles direct. De vrachtwagenparkeerplaats weer afrijdend volgde de rechts-links-combinatie waar ik weer mooi doorheen vloog. Op naar de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Hier besloot ik toch weer tot een alles-of-niets-actie want dit is zo heftig daar kan geen ESP tegenop! En inderdaad vloog ik stuiterend en zwaar naar links glijdend door deze mooie bocht heen. Op naar de hoge en hoogste verkeersdrempel waarvan jullie op de 4-in-1 foto kunnen zien wat deze met de vering van de Mitsubishi Space Star doet. Het is echt hilarisch om te zien hoe diep de Mitsubishi Space Star in- en uitveert. De enige reden dat het goed gaat is omdat de uitgaande demping uitstekend is. Ik vloog volgens mij met vier wielen los over de allerhoogste verkeersdrempel heen. Het neerkomen en insturen van de blinde rechterbocht direct na de rotonde ging werkelijk perfect. Dat had ik niet verwacht want die is best een zeer heftige actie dus dat deze kleine stadsauto dit zò belachelijk goed doet is echt een dikke pluim waard. De rest van het rondje was niet echt spectaculair en de noordelijk oprit naar de N206 ook niet. Daarvoor heeft de Mitsubishi Space Star domweg te weinig vermogen en ik kan niet genoeg snelheid maken in dat korte stuk. Ik nam uiteraard de afrit naar ‘t Heen voor de beroemde en beruchte opritbocht. De afrit nam ik met hoge snelheid vlak langs de vangrail sturend en ook dat deed de Mitsubishi Space Star beter dan ik verwacht had. Het met hoge snelheid weer naar binnen sturen is best tricky zeker op nat wegdek maar dan komt het grote voordeel van een laag gewicht om de hoek kijken. De opritbocht was erg leuk op de grens rijdend met constant piepende banden (eindelijk, ha, ha) en eigenlijk was dit de leukste bocht tot nu toe. Deze bocht gaat echt helemaal nooit vervelen.

Stadszuinigheidsrit
Als allerlaatste ritje besloot ik toch nog een stadszuinigheidsrit te maken, eigenlijk tegen beter weten in want ik wist het resultaat al. Ik ben via Oegstgeest -> Warmond -> Leiden -> Wassenaar -> Total Stevenshof (= Leiden) gereden. Stadszuinigheidsritten zijn echt letterlijk de rit uitzitten in een CVT-auto. In een handgeschakelde auto is het tenminste nog uitdagend en leuk maar in een CVT is het gewoon ronduit saai. Ik heb zo netjes gereden als het maar kan. Desondanks kwam ik toch maar op 1:20 exact uit! En ik begrijp wel waarom want steeds weer op moeten trekken met een CVT kost gewoon meer benzine dan een constante snelheid rijden zoals tijdens de gewone zuinigheidsrit en de snelwegzuinigheidsrit. Feit blijft dat ik dit een erg leuke auto vind maar ik denk dat ik zelf toch echt voor de handgeschakelde versie zou gaan. Maar ga beide versies proefrijden zou ik zeggen dan kun je zelf een oordeel vellen.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

15,8 seconden

Topsnelheid

163km/u

Vermogen

52(71)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

102/3.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.193 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,2 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

14-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

5,5 liter/100 km

C02 uitstoot

125 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

3.845 mm

Breedte

1.665 mm

Hoogte

1.505 mm

Wielbasis

2.450 mm

Spoorbreedte voor

1.430 mm

Spoorbreedte achter

1.415 mm

Massa leeg

885 kg

Max. toelaatbare massa

1.370 kg

Laadvermogen

485 kg

inhoud bagageruimte

235 liter

Bandenmaat

165/65-R14

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand