Suzuki S-Cross Style 1.4 Boosterjet Smart Hybrid 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BV Nimag


Goedkoop en vooral lekker Crossen

Samenvatting
Suzuki is geen groot automerk maar wel één van de betere en dat weten veel automobilisten en autojournalisten gek genoeg niet. Zo rijden er van Suzuki nog relatief veel oude auto’s op de weg en misschien nog wel belangrijker is dat die oudere auto’s vrijwel nooit mankementen vertonen of hebben vertoond. Kijk dan doe je iets goed qua betrouwbaarheid. Alle rapportcijfers van Suzuki-eigenaren komen steevast op een 8 of hoger uit: Suzuki Alto 8,0 – Suzuki Celerio 8,5 – Suzuki Ignis 8,6 – Suzuki Splash 9,0 – Suzuki Swift 8,8 – Suzuki SX4 S-Cross 8,6 – Suzuki Vitara 8,4 – en dat is mede te danken aan het uitstekende uitgebreide dealer-netwerk. Dat zijn rapportcijfers waarmee je thuis kunt komen en die de hoge kwaliteit van Suzuki overduidelijk aantonen. Deze nieuwe Suzuki S-Cross Smart Hybrid beviel mij zo goed dat ik toch wel enigszins flabbergasted de sleutel weer inleverde. Tijdens de testweek heb ik een verbruik van bijna 1:30 ik gehaald, hoe dan? En die absurd goede wegligging met het ESP/TRC uit, hoe dan? Zelden was ik zo snel klaar en tevreden met + over mijn testwerk en had ik zoiets van ik hou het maar kort want overbodige woorddiarree à la Mark Rutte (voorgelezen door Prins Pils zoals we hem in Leiden nog steeds noemen) zoals op Prinsjesdag heb ik een grote hekel aan!

Plus: Driveability – Versnellingsbak – Zit
Superplus Bagageruimte zonder verwijderbare bodemplaat – Verbruik – Vering/demping – Wegligging

Min: Sleutel met tegenzin ingeleverd

Testverslag
Eindelijk weer eens een Suzuki ophalen in Vianen…. het was zo lang geleden dat ik verkeerd reed en pas na goed nadenken ineens weer wist waar ik moest zijn. Ik had op de kruising nog even iets langer rechtdoor moeten rijden en pas verderop linksaf onder de A2 door moeten rijden. Toen ik in de verte het Shell pompstation zag wist ik het meteen weer. Na mijn Honda MSX 125 in het fietsenhok geparkeerd te hebben liep ik naar binnen en zag meteen een oude bekende staan. Na een krabbel onder het uitleenformulier kon ik instappen en wegwezen. Omdat ik langs de Lekdijk naar huis wilde rijden (= 30/50/60/80 km/u) besloot ik er meteen maar een zuinigheidsrit van te maken. Ik heb dus vlak om de hoek bij dat Shell pompstation de benzinetank even afgetopt en ben daarna de A2 opgereden en meteen weer af bij Nieuwegein-Zuid. Het ritje langs de Lekdijk was echt fantastisch mooi met dit zonnige weer. Hier ben ik echt veel te lang niet geweest! Op de smalle dijkweg was het niet fijn rijden als er een tegenligger aan kwam want er liggen tegenwoordig allemaal van die superirritante zogeheten noktegels in de wegkanten. Stom toevallig stond er de volgende dag een artikel over in het AD met de titel: “Schade aan auto’s en over de kop op de fiets: noktegels op Lekdijk in Amerongen grote zorg omwonenden” dus dat zegt genoeg denk ik. De Suzuki S-Cross kon het overigens wel hebben als ik over die noktegels heen reed maar ja dat is dan ook een S(tevige) Cross-auto, ha, ha. Maar dat deze noktegels bedacht zijn door een totaal hersenloze ambtenaar dat is wel duidelijk. Maak liever wat meer passeerhavens dat is veel veiliger en vast niet veel duurder. Als een over de kop geslagen fietser behoorlijk gewond is geraakt en een rechtszaak aanspant tegen de gemeente kost dat de gemeente heel veel geld als ze pech hebben. Ik genoot echt van de rit over de Lekdijk, dit is absoluut één van de mooiere dijkwegen in Nederland.
Ter hoogte van Jaarsveld ben ik richting Montfoort -> Linschoten -> Woerden gereden en daarna binnendoor naar Bodegraven. Het mooie aan deze zuinigheidsrit is dat ik vrijwel geen stoplichten heb onderweg en een hele mooie constante snelheid aan kan houden. Dat is perfect om op een laag verbruik uit te komen dus ik ben heel erg benieuwd waar ik op uit ga komen. In haakse bochten en op rotondes heb ik even wat testjes gedaan en ik kon niet anders dan concluderen dat de wegligging uitmuntend is. Kun je nagaan hoe goed de versie met AllGrip is. Zelfs als ik de Suzuki S-Cross zo hard mogelijk een haakse bocht inhoekte gebeurde er niets geks. En als ik over een hoge rotonderand heen vloog kon ik gewoon zonder te hoeven corrigeren de rotonde afrijden. Ik was echt oprecht verbaasd dit had ik niet verwacht want let wel deze Suzuki S-Cross is voorwielaangedreven dus kun je nagaan hoe buitenaards goed de uitvoering met AllGrip moet zijn. Na Bodegraven ben ik nog even binnendoor verder gereden via Zwammerdam en daarna pas de N11 opgereden. In Leiden aangekomen ben ik meteen maar naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Maar eerst ben ik even naar Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden dan had ik dat alvast maar gehad. Bas vond het interieur netjes en verzorgd en had er niets op aan te merken. Het enige dat hij absoluut niet mooi vindt aan deze Suzuki S-Cross is de achterkant of beter gezegd de achterlichten. Veel te pompeus volgens Bas en dat ben ik met hem eens. Het had best wat ingetogener gemogen. Tijdens het fotograferen zag ik dat er een verwijderbare laadbodem in de kofferbak ligt dus ik moest twee sets foto’s maken eentje met en eentje zonder. Zonder verwijderbare laadbodem passen er behoorlijk wat koffers in de kofferbak. Dikke plus dus!

Samsonite kofferset

Met verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Zonder verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 4×50-liter + 33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Bizar laag verbruik!
Na het fotograferen van de Samsonite kofferset heb ik de Suzuki S-Cross afgetankt bij de Tango op de Haagweg. Ik viel werkelijk bijna van verbazing achterover want ik kwam uit op bijna 1:30. Ik ben benieuwd of ik met de gewone zuinigheidsrit op en neer naar Overveen daar nog overheen kan gaan. Ik verwacht van niet want tijdens die zuinigheidsrit rij ik minder constant oftewel ik moet vaker optrekken (= gas geven) en dat kost gewoon extra benzine. Van Vianen naar Leiden kon ik heel mooi een constante snelheid aanhouden en dat is heel erg gunstig voor een laag verbruik.
Tripmeter 70,2 km/2,39 liter E10 = 1:29,37

Ajax
Donderdagavond belde mijn jongste zus of ik haar zoon Sander zaterdagmiddag naar de JC Arena kon brengen want zaterdag reed er geen enkele trein naar de JC Arena. Ze moest zelf rond die tijd haar man ophalen in IJmuiden dus GROOT probleem. Nou dat kwam mij heel erg goed uit want dan kon ik voor ik hem zou ophalen een rondje Space Business Park doen, daarna Sander naar de JC Arena brengen en op de terugweg sfeerfoto’s maken van de Suzuki S-Cross. Wat mij betreft een perfecte zaterdagmiddag met een heel mooi verhaal voor mijn testverslag. Ik had er heel erg veel zin! Zaterdagochtend ben ik eerst in mijn Renault Twizy gaan zwemmen daarna een vers gebakken bagel gaan eten bij Frank. Rond 14.30u ben ik in de Suzuki S-Cross gestapt en over de N206 richting Katwijk aan Zee gereden. Onderweg heb ik even snel gekeken of het ESP/TRC uit zouden blijven staan boven de 50 km/u. En jawel het ESP/TRC kunnen beiden permanent uitgezet worden! Jipppiejahé!!!!!!!! Helemaal geweldig dat belooft eindelijk sinds lange tijd weer eens een geniaal leuk rondje SBP te worden = met gillende en doorspinnende voorbanden door de bochten en over de rotondes knallen. Na het 50 km/u gedeelte op de N206 (dat zal nog wel even duren) kon ik ter hoogte van Katwijk-Binnen dan eindelijk gas geven. De afrit bij Klei-Oost ging fantastisch, deze auto laat zich wel zo perfect op/over de grens rijden. Ik draaide een driekwart rondje over de rotonde aan de oostkant reed over de N206 en draaide weer een driekwart rondje over de rotonde aan de westkant en toen kon het feest beginnen. Even voor de goede orde deze Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid heeft een vermogen van 129 Pk en een koppel van 235 Nm. Dat is niet echt hoog dus ik was benieuwd wat er zou gebeuren als ik in de 2de versnelling plankgas zou geven in de eerste haakse rechterbocht. Nou dat was dus ouderwets lachen, ik vloog met zwaar doorspinnende en gillende voorbanden door de haakse rechterbocht. In de flauwe linkerbocht gaf ik ook weer plankgas iets waar ik normaal gesproken een beetje terughoudend mee ben tijdens het eerste rondje. Door de hogere snelheid en geen enkele uitloop naar rechts beland je als het fout gaat in de bosjes. Maar de 1ste bocht gaf mij meteen zoveel vertrouwen dat ik dat plankgas wel aandurfde en dat zegt alles over de kwaliteiten van deze auto. Echt zwaar toppie!

Daarna draaide ik vol plankend linksaf de vrachtwagenparkeerplaats op met gillende doorspinnende voorwielen zònder dat ik ook maar een millimeter naar rechts wegschoof. Kijk zo hoort het nou! Ik ben erg blij dat deze auto een handgeschakelde 6-bak heeft. Oké met een automaat in de M-stand al flipperend een rondje SBP doen is ook leuk maar een handgeschakelde versnellingsbak blijft toch het allerleukst. De links-rechts-combinatie aan de andere kant de vrachwagenparrkeerplaats af ging perfect. Daarna gaf ik stevig gas richting de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Vlak voor de bocht stuurde ik iets naar links om daarna het stuur heel hard om te gooien en plankgas te geven middenin de bocht. Al stuiterend vloog ik heel mooi door de haakse rechterbocht heen. HEERLIJK! Daarna ging meteen het gas er weer op richting de hoge en allerhoogste verkeersdrempel. De vering/demping is werkelijk uitstekend voor een Crossover dus die hoge verkeersdrempels zijn geen enkel probleem voor de Suzuki S-Cross. Voor de allerhoogste verkeersdrempel gaf ik nog stevig gas bij en ik kwam daardoor met vier wielen los. Ik vloog door de lucht en landde hard en stuurde na snel terugschakelen naar de 2de versnelling meteen plankgas snoeihard de blinde rechterbocht in. Zo perfect als ik met deze Suzuki S-Cross door deze mooie blinde bocht heen vloog maak ik zelden mee met het ESP/TRC uit. Ik heb niets kunnen vinden over een elektronisch differentieel en ga dat zeker nog even navragen want als dat zo is dan is deze auto wel heel erg goed. De rest van het rondje was niet spannend en ik ben daarna binnendoor naar mijn jongste zus gereden om haar zoon op te halen die ik naar de JC Arena zou brengen. Ik besloot helemaal binnendoor naar de JC Arena te rijden dus via Leiden, Leiderdorp, Roelofarendsveen en Ouderkerk a/d Amstel. Ik ben uiteraard via de opritbocht bij ‘t Heen de N206 opgereden mét het ESP/TRC uit. vlak voor de apexd van de bocht schakelde ik terug naar de 2de versnelling en gaf plankgas. Nou dat heb ik geweten hoor, met zwaar piepende banden vloog ik perfect aan de asfalt-grasrand gekleefd snoeihard door de opritbocht heen. PERFECT!

Sloompies…
Geen idee of het met de pensioengolf te maken heeft maar volgens mij stijgt het aantal sloompies op de weg recht evenredig met het aantal mensen dat met pensioen gaat. Nadat we vanaf de Willem de Zwijgerlaan in Leiden richting de polder reden begon het al. Doodleuk 50 km/u rijden waar je 80 km/u mag, man, man hou toch op schei uit. We hobbelden dus heel rustig door de polder heen richting Roelofarendsveen waar ik eindelijk weer door kon rijden door snel de rotonde lekker snel te nemen. En mama mia wat gaat dat lekker in deze auto, de hoge zijdelingse krachten hebben totaal geen invloed op de grip die is werkelijk subliem. De 17-inch Continental EcoContact 6 banden hebben grip van hier tot Tokio, dat had ik totaal niet verwacht. Zo zie je maar weer hoe goed die Eco-banden tegenwoordig zijn! Na Roelofarendsveen ben ik richting Rijsenhout gereden om via Schiphol-Rijk en een kort stukje A9 richting – en daarna langs – Ouderkerk a/d Amstel te rijden. En inderdaad hadden we geen enkele file onderweg want omdat de treinen niet reden naar de JC Arena was het uiteraard extra druk op de snelweg maar niet op de N-wegen. Bij het stoplicht naast Ouderkerk a/d Amstel doemde er dan eindelijk een file op maar na driemaal rood/groen waren we er al doorheen. Vlak voor de afslag naar de JC Arena heb ik mijn neefje afgezet want het laatste stukje lopen was makkelijker. Daarna ben ik omgedraaid en weer binnendoor terug gereden zodat ik mooie sfeerfoto’s kon maken onderweg naar huis. Het was een heerlijke rit helemaal binnendoor en ik heb nog wel even gelachen om een aantal bumperklevers die ik met groot gemak los reed op rotondes en in bochten. Dit is één van de beste Crossovers die er op dit moment te koop zijn. Ik heb iets steviger door gereden op weg naar huis maar kwam nog altijd op een net verbruik van ruim boven de 1:20 uit. Verbruik – 116,2 km/5,45 liter E10 = 1:21,3

Actiefoto’s met Sipke
Pas zaterdagmiddag ontdekte ik dat ik finaal was vergeten om zaterdagochtend actiefoto’s van de Suzuki S-Cross te maken met mijn zwager. Ik heb hem dus zaterdagavond even gebeld of hij ergens op zondag nog tijd had. Dat bleek gelukkig zo te zijn en dus hoefde ik niet iemand anders te regelen. Zondagochtend heb ik eerst even mijn zwager opgebeld want hij had een week diensten gedraaid en dan slaapt hij zondag altijd lekker uit. Ik mocht om 11.30u komen en we zijn maar naar Het Corpus gereden. Rondom Het Corpus heb je heel veel mooie soorten overzichtelijke bochten en zeker op zondag weinig verkeer dus da’s mooi. Op weg naar Het Corpus hoorde ik uitsluitend positieve geluiden over de Suzuki S-Cross uit zijn mond komen. Het enige minpuntje vond mijn zwager het niet al te directe sturen maar ja dit is dan ook geen meer dan dubbel zo dure Citroën C5 X. Verder is mijn persoonlijke mening dat een Crossover een niet al te direct stuurgevoel hoeft te hebben dat past namelijk niet bij het karakter van een Crossover. In het terrein is een direct stuurgedrag bijvoorbeeld juist helemaal niet fijn. Da actiefoto’s zijn net als de sfeerfoto’s erg goed gelukt en doen volledig recht aan deze auto. Toen we naar huis reden had ik het met mijn zwager nog even over de handgeschakelde 6-versnellingsbak. We waren het er allebei over eens dat de koppeling een goed en duidelijk aangrijppunt heeft wat eigenlijk het belangrijkste is. De bak schakelt niet supersoepel maar dat hoeft ook niet van mij. Ik heb het liefst een klak-bak waarbij je de schakelpook duidelijk voelbaar van 1 -> 2 -> 3 -> 4 -> 5 -> 6 en weer terug voelt gaan. Ik heb ooit een auto getest die zo soepel schakelde dat je niets voelde en in het begin lijkt dat fijn maar op een gegeven moment ging ik me er aan lopen ergeren vooral bij terugschakelen van bijvoorbeeld 4 -> 3 of 5 -> 4.

Zuinigheidsrit Katwijk aan Zee <-> Overveen vice versa
Op weg naar Katwijk aan Zee stond er een giga-file op de N206 en gelukkig voor mij van Katwijk aan Zee naar Leiden. Precies ter hoogte van Valkenburg ZH stond een trailer met pech en aangezien er maar twee nood-rijbanen zijn stond het verkeer dus muurvast want zelfs half op de vlucht-inham stond de lange trailer nog steeds half op de rijbaan. Mama mia zeg je zal er in moeten staan. Het aftanken bij de onbemande pomp voor de Appie in ‘t Heen leverde dit keer een behoorlijk hoog verbruik (Aftanken 38,4 km/3,13 liter E10 = 1:12,27) op. Maar ja ik had dan ook expres stevig gas gegeven de afgelopen 38,4 km. Na het aftanken reed ik heel rustig de N206 op en ik had er echt heel erg veel zin in want het was belachelijk mooi weer. Geen wind een lekker zonnetje wat wil een mens nog meer? Het was niet al te druk op de N206 dus ik kon heerlijk op de Adaptive Cruise Control richting De Zilk kachelen. Adaptive Cruise Control in een handgeschakelde auto? Ja heel soms kom ik dat in een handgeschakelde auto tegen en ik moet zeggen het werkt prima want als de auto voor je langzamer gaat rijden en je terug moet schakelen blijft het ACC gewoon geactiveerd. Er schuilt wel een gevaar in want de allereerste keer dat ik in een handgeschakelde testauto met ACC stapte ging ik er blind vanuit dat het ACC zichzelf automatisch uit zou schakelen bij op-/terugschakelen. Uh niet dus waardoor ik bijna rechtdoor over een rotonde ben gevlogen en op en haar na werd gelanceerd als ik niet zo snel had ingegrepen. Zoiets overkomt je één keer en daarna nooit meer! Het ACC heeft 3 afstandstreepjes en de minimum snelheid is 40 km/u. Bij de bocht ter hoogte van De Zilk aangekomen schakelde ik het ACC uit en reed met 75 km/u door de haakse rechterbocht heen. De Suzuki S-Cross liet zich superstrak door mijn favoriete zuinigheidsrit-bocht heen sturen. Daarna liet ik de snelheid naar 60 km/u zakken en in Vogelenzang aangekomen ben ik met mijn voet op het gas door het dorp heen gereden want 40 km/u op het ACC is toch net even te hard.

Eenmaal op de bomenweg aangekomen ging het gas er weer op en vloog ik perfect over de hoge rotonderand en door de twee scherpe bochten heen. Echt heerlijk als een auto zich zo mooi en precies laat sturen! Bij Aerdenhout vloog ik heerlijk mooi stuiterend over de schuine verkeersdrempel heen. De veren en de uitgaande demping zijn perfect afgestemd op Crossover-omstandigheden zoals over hoge/scheve verkeersdrempels heen vliegen. In de S-bocht van de Nachtegalenlaan naar de Leeuwerikenlaan kwam precies in het blinde gedeelte van de bocht een VW-busje half op mijn weghelft op me afgereden. Alleen door op tijd te toeteren en heel hard te remmen (prima remmen!) kon ik maar net een aanrijding voorkomen. Wat ben je in hemelsnaam aan het doen dan? Stijf van de adrenaline reed ik met 50 km/u op de ACC richting de Zandvoort. Eenmaal in Zandvoort belandde ik in de slome-dodo-karavaan, het wordt steeds gekker met al die half-demente bejaarden achter het stuur. Midden op een rotonde stil gaan staan, zomaar 30 km/u gaan rijden, ik word er soms helemaal knettergek van echt hè! Op de boulevard mag je 60 km/u nou dat was weer feest hoor met zijn allen achter zo’n begrafenisstoet-snelheid-rijdende bejaarde met zijn neus bovenop het stuur. Als ik er direct achter had gereden had ik toch echt even getoeterd en geseind. Gelukkig kon ik de duinenweg weer heerlijk 80 km/u rijden. Op de terugweg had ik weer pech op de boulevard want er reed een vorkheftruck met 15 km/u voor mij uit. Daar had ik dus echt even geen zin meer in en die heb ik dan ook via de parkeerplaats onderlangs ingehaald. Dikke doeiiiii allemaal! De rest van de zuinigheidsrit naar Katwijk aan Zee verliep gelukkig soepeltjes. Het verbruik was iets hoger dan van Vianen naar Leiden, 69,8 km/2,58 liter E10 = 1:27,05 om precies te zijn.

Snelwegzuinigheidsrit
En als laatste restte dan nog de snelwegzuinigheidsrit want die mag niet ontbreken! Vlak voor vertrek checkte ik nog even of het LDW uit stond want daar heb ik toch wel zo’n bloedhekel aan. Wat blijkt nou, als je het LDW uitsachakelt dan blijft het permanent uitstaan ook na contact uit/aan. Best fijn want ik heb er een hekel aan om steeds alles opnieuw uit te moeten zetten. Deze snelwegzuinigheidsrit was er werkelijk eentje uit het boekje oftewel om door een ringetje te halen. Ik kon overal constant 100 km/u aanhouden op de Adaptive Cruise Control en hoefde niemand in te halen. Een werkelijk perfecte snelwegzuinigheidsrit, kortom het kan niet beter en ik wil het hier dan ook bij houden. Tripmeter 54,3 km/2,39 liter E10 = 1:22,72. Ik had een iets lager verbruik verwacht op grond van twee andere zuinigheidsritten maar ach er zijn zat kleinere auto’s die een dergelijk verbruik niet eens halen dus wat zeik ik nou.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9.5 seconden

Topsnelheid

195km/u

Vermogen

95(129)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

235/2.000-3.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.373 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

6 liter/100 km

Snelweg

4,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,3 liter/100 km

C02 uitstoot

120 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.300 mm

Breedte

1.785 mm

Hoogte

1.585 mm

Wielbasis

2.600 mm

Spoorbreedte voor

1.535 mm

Spoorbreedte achter

1.505 mm

Massa leeg

1.180 kg

Max. toelaatbare massa

1.685 kg

Laadvermogen

505 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

430 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand