Jaguar E-Pace P300e Awd R Dynamic Se

Jaguar E-PACE P300e AWD R Dynamic SE 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Jaguar Nederland


3 J’s = Jippie-Jahé-Jaguar

Samenvatting
Soms rij je wel eens in een auto die je direct raakt qua rijden, qua sturen, qua zit en qua wegligging! Gewoon direct BAM recht in je snuit: “Wat een geniaal heerlijke auto!” Zo’n auto is deze Jaguar E-PACE P300e PHEV R-Dynamic SE. Dankzij de elektromotor en 15 kWh Li-ion accu kun je een groot deel van je ritten elektrisch doen en dat scheelt zeker in deze tijd dik in de benzinekosten. Wat ik wel heel bijzonder vind is dat de benzinemotor een 200 Pk 1.5-liter driecilinder is van aluminium die maar liefst 33 kg lichter is dan de viercilinder. Dit zou je eigenlijk helemaal niet verwachten van een automerk als Jaguar maar ze doen het gewoon en dat vind ik wel gaaf. De elektromotor zit trouwens in de achteras geïntegreerd terwijl de benzinemotor de voorwielen aandrijft. Samen hebben beide motor een gecombineerd vermogen/koppel van 309 Pk/5.500 rpm – 540 Nm/1.600-4.500 rpm dus dat wil wel. Met de elektrische actieradius zit het wel goed want die is in de stad gewoon doodleuk 70,5 km en op de snelweg 56 km. Uitstekende waarden en samen met alle andere uitmuntende scores op het gebied van rijden/sturen/wegligging/zit is dit dan ook een uitermate begeerlijke auto in deze tijd van totaal absurde brandstofprijzen.

Plus: Driveability – Vering/demping – Stoelen – Zit
Superplus: Wegligging

Min: Geen idee

Testverslag
De ene PHEV (Land Rover Defender P400e) terugbrengen en de andere PHEV (Jaguar E-PACE P300e) ophalen hoe makkelijk kan het leven af en toe zijn? De eerste uitdaging was uiteraard om meteen op een volle Li-ion accu van de Jaguar/Land Rover-importeur naar huis te rijden. In eerste instantie liep ik ongelofelijk te klooien om de Jaguar E-PACE P300e PHEV R-Dynamic SE in de EV-stand te krijgen. Nadat ik de rijmodus in eco had gezet bleef het display maar roepen dat de EV-stand in Sport niet geactiveerd kon worden. En ineens zag ik dat je deze Jaguar naast de met een duw/trek-knop instelbare rijmodi (AdSR/Eco/Comfort/Dynamic) ook met het versnellingshendel in de stand Sport kunt zetten. Eenmaal het versnellingshendel naar achteren drukken = D(rive) en nog een keer het versnellingshendel naar achteren drukken = S(port). In D(rive) kon ik de EV-stand wél inschakelen en zo kwam alles toch nog goed. Ik had gelezen dat je minimaal 60 km op een volle Li-ion accu zou moeten kunnen halen dus volledig elektrisch naar huis rijden moest lukken zo waar ik Daan heet! Ik ben terug exact dezelfde route als heen gereden gewoon omdat het A een hele mooie route is en B omdat de snelheid 30-80 km/u is en dus niet constant 80 km/u want dan is de Li-ion accu sneller leeg. Het eerste dat mij opviel is de fantastische vering/demping en dat met gewone schokbrekers voor en veren/dempers achter. Verkeersdrempels voelen daardoor lekker en niet vervelend aan. Wat ook erg fijn is in de bochten dat is de AllWheelDrive, je kunt deze echt snoeihard een haakse bocht in smijten en dan draait voor je gevoel een rondje om zijn as zo mooi. Toen ik met de Land Rover Defender P400e bij Bas was zei hij tegen mij dat hij het design van deze Jaguar E-PACE erg mooi vindt. Het is net alsof het fraaie design deze auto kleiner laat lijken dan ie in werkelijkheid is en dat is best knap. Bij Woubrugge aangekomen had ik al voorpret want het rotondecircus bij Leiderdorp is kaassie voor deze Jaguar E-PACE met AWD. Omdat ik van de andere kant kwam was de eerste rotonde de ovale rotonde en die vind ik het leukste van allemaal. Door de hoge rotonderanden + dito verzakkingen reageert een auto hier het heftigst en daar zie je dan ook duidelijk het verschil tussen een goede en een slechte auto. Een stevig onderstel met onafhankelijke wielophanging + uitstekende vering/demping + AllWheelDrive + een uitstekende balans kan dan ook niet anders dan dikke pret opleveren op het rotondecircus.

Na de lange 50-stukken kwam ik dan eindelijk bij het rotondecircus aan waar ik op de ovale rotonde meteen naar binnen sneed over de hoge rotonderand heen. Daarna veerde de Jaguar E-PACE diep in toen ik weer op het asfalt klapte en meteen daarna sneed ik, het stuur naar links omgooiend, hard naar binnen over de hoge rotonderand om daarna meteen het stuur weer hard naar rechts om te gooien het viaduct op over de A4 heen. De Jaguar E-PACE bleef zo strak als een plank doorrijden en gaf werkelijk geen krimp! De kleine rotonde nam ik via de binnenring met piepende banden en de grote rotonde reed ik heel mooi op de grens rijdend (= lichtjes glijdend) overheen. Daarna ben ik via de dalende rechterbocht buiten de rotonde om de provinciale weg opgereden. Die dalende bocht is wel zo ontzettend gaaf want daar zitten twee slingers in. Maar ook hier vloog ik doorheen alsof ik in een rallyauto reed, die vering/demping is echt serieus goed! Daarna heb ik nog even gelachen op de twee mini-rotondes richting de LOI. Andere automobilisten denken mij altijd in te halen via de buitenring maar ze verwachten niet dat ik zonder gas terug te nemen vol over de rotonderand heen vlieg. De meeste auto’s glijden dan even een beetje tot soms behoorlijk dwars over de brede rotonderand (heeft een wat gladdere ondergrond) heen. Deze Jaguar E-PACE deed het werkelijk fantastisch door als een speer over de rotonderand heen te vliegen. Dan zie je toch weer hoe goed de AllWheelDrive zijn werk doet. Daarna ben ik verder rustig naar huis gereden en ik was uiteraard niet verrast dat ik het – Utrecht -> Leiden = 56,1 km – op een volle acculading had gehaald. Ik had nog wat kilometers over en dat klopte exact met de opgegeven elektrische actieradius. Een beter begin van deze test had ik me niet kunnen wensen. Dat belooft dus wat voor de stadszuinigheidsrit en de snelwegzuinigheidsrit.

70+ km binnendoor!
Na thuiskomst heb ik de Jaguar E-PACE P300e direct aan de oplaadpaal gehangen en ben daarna wat gaan eten. Na het eten was de Jag genoeg opgeladen (het opladen gaat lekker snel) en ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Bij het openen van de achterklep had ik het idee dat de kofferbak aan de kleine kant is maar na passen en meten bleek er zelfs meer in te passen dan ik verwacht had. Zo zie je maar weer hoe je ogen er eigenlijk altijd weer naast zitten.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset heb ik de Jag weer aan de oplaadpaal voor mijn deur gehangen zodat ie hopelijk vroeg in de avond volledig opgeladen zou zijn voor een – als ik pech heb – lange stadszuinigheidsrit. Nou dat heb ik geweten zeg! Ik ben om 17.45u vertrokken en via Voorschoten naar Wassenaar gereden dan had ik alvast wat kilometers achter de oren zitten. Daarna ben ik maar grote rondjes gaan rijden door Wassenaar want daardoor kon ik vrijwel constant 30-50 km/u aanhouden. Op die route staat namelijk maar één stoplicht en die heb ik 9 van de 10 keer groen. Soms ben ik even een andere weg ingeslagen maar uiteindelijk kwam ik toch steeds weer op dezelfde wegen uit. Maar die Li-ion accu wilde maar niet leeg raken zeg, ik heb in geen enkele PHEV zover binnendoor gereden op één acculading. Het fijnste aan deze Jaguar E-PACE is dat uh……. alles gewoon fijn is! De zit (ook achterin zit je trouwens prima), het sturen, de wegligging, de vering/demping alles is even lekker-heerlijk-fijn alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Nou geloof mij maar dat je om een auto zo goed te maken er heel wat om de hoek komt kijken. Ik zou veel mensen die van plan zijn een SUV-PHEV te kopen serieus naar deze auto te kijken of nog beter te gaan proefrijden. Na ruim twee uur binnendoor rijden stapte ik met 70,5 km achter mijn oren (zo zeggen motorrijders dat altijd) fris&fruitig uit en heb de Jaguar E-PACE weer aan de oplaadpaal gehangen.
Stadszuinigheidsrit – Rijmodus: EV – Leiden/Wassenaar/Oegstgeest – CC: 30-50 km/u – Actieradius EV: 70,5 km

Vrijdag de 13de!
Na thuiskomst van werk dacht ik nog: “Jippie er is zowaar niets geks gebeurd vandaag!” Nou is het noodgedwongen met mijn kleine motor naar werk gaan ook wel de meest probleemloze manier om op mijn werk te komen op dit moment. Een collega van mij moet vanwege de wegwerkzaamheden in Den Haag maar liefst 18 kilometer omrijden. Na het eten besloot ik meteen maar de snelwegzuinigheidsrit te maken dan had ik ook die maar gehad. Nou dat liep dus even anders dan gedacht! Het begon al op de A44 waar de brug open stond (dit overkomt mij hooguit 1-2 keer per jaar) voor de zeilschepen met hun lange masten. Daarna kreeg ik het aan de stok met een zwakzinnige bumperklever in een, hoe kan het ook anders, Seat Leon Cupra. Gelukkig verdwijnt dat waardeloze automerk van het toneel vanwege tegenvallende verkopen. En niet lang daarna stond alles stil vanwege een ongeluk en dat is op de 2-baans A44 altijd totale ellende! Ik ben dus bij de eerste mogelijkheid de A44 af gegaan en maar weer naar huis gereden. Bij de afslag Leiden was ik benieuwd hoe de Jaguar E-PACE zich zou houden in de mooie lange afritbocht. Deze Jaguar E-PACE heeft AWD dus als het goed is kon ik een hele hoge bochtensnelheid aanhouden. Ik liet de Jag lekker uitrijden op de uitvoegstrook zodat ik bij het ingaan van de bocht direct de juiste bochtensnelheid had en eventueel nog gas bij kon geven. Grappige was dat toen ik mijn snelheid liet zakken er net zo’n totaal mislukte Audi Plof-SUV aankwam die uiteraard geen vaart minderde. En precies bij het ingaan van de bocht sneed ik heel hard naar binnen (= over de vluchtstrook langs de grasrand) terwijl die Audi Plof-SUV heel hard in de remmen moest vanwege zijn veel te hoge snelheid. En waar de Audi heel snel zijn snelheid verloor gaf ik juist alleen maar gas bij in de bocht. Het blijft toch altijd weer leuk dat Duitsertje pesten = Duitser heel hard achteruit laten rijden. De Jaguar E-PACE hield zich werkelijk voorbeeldig in de afritbocht en ik kon de bochtensnelheid heel hoog houden met net aan piepende banden. Wat een fantastische auto is dit toch, die Engelsen kunnen echt wel auto’s bouwen! De balans, de fantastische vering/demping en de uitstekende grip van de 19-inch GoodYear Eagle F1 banden maken deze auto tot een echt hebbeding.

Zaterdag de 14de
Normaal gesproken is 14 een geluksgetal want het was niet voor niets het rugnummer van Johan Cruyff. Nou deze keer leek het wel vrijdag de 13de deel 2. Man, man wat een bak ellende zeg. Ik ben eerst gaan zwemmen dan had ik dat maar gehad. Na thuiskomst heb ik de Jag weer aan de oplaadpaal voor mijn deur gehangen zodat ik met een volle Li-ion accu op pad kon. Om 11.00u ben ik eerst naar een collega van werk gereden want ik had hem beloofd dat ie even mee mocht rijden in de Jag. Hij had nog nooit in een Jaguar gezeten dus dat heeft hij geweten ha, ha want hij stapte na een heftig rondje rondom Sassenheim misselijk weer uit. Daarna ben ik binnendoor naar Alkmaar gereden om daarna door te rijden naar een oude vriend die in Noord-Scharwoude woont. En nou komt het mooie van deze PHEV van Jaguar want dat is je de Li-ion accu ook met een snellader op kunt laden. Dat hield dus in dat ik door de Jag twee keer aan de snellader te hangen op de snelweg vrijwel geen benzine heb verbruikt. Het was heen een heerlijke rit maar op de terugweg was het werkelijk één grote teringzooi met files en wegafsluitingen. Okay dan heel fijn maar niet heus! ‘s Avonds heb ik na het eten mooie sfeerfoto’s gemaakt in een sjieke woonwijk van Voorschoten waar ik al een tijdje geen foto’s meer had gemaakt.

En Sippie zag dat het goed was!
Zondagochtend ben ik eerst actiefoto’s gaan maken met mijn zwager Sipke (zijn zoon noemt hem Sippie) en ik was benieuwd wat hij zou zeggen over het rijden in de Jaguar E-PACE P300e. We zijn naar het industrieterrein Klei-Oost in Katwijk aan Zee gereden. Onderweg naar Klei-Oost zei mijn zwager dat alles precies doet wat het moet doen! Als mijn zwager dat zegt weet ik dat hij 100 procent tevreden is en dat deze Jag dus een hele goede auto is. De actiefoto’s zijn erg mooi geworden en zo werd ik tevreden door mijn zwager weer naar huis gereden. Dan kon ik daarna lekker gaan zwemmen in het buitenbad in mijn Renault Twizy terwijl de Jaguar E-PACE stond op te laden voor een snelwegzuinigheidsrit die dit keer hopelijk wel zou lukken. Terug van het zwemmen brandde het ledlampje van de oplaadpaal reeds groen en kon ik vertrekken. Nadat ik de A44 was opgereden ging alles heel erg soepel en eenmaal op de A4 brandde het blauwe EV-lampje nog steeds. Alles ging goed en toen ik bij Hoofddorp omdraaide kon ik in de scherpe afrit-slingerbocht gewoon 100 km/u op de Cruise Control aanhouden zonder dat ik het idee had überhaupt ook maar in de buurt van het grensbereik te komen. Dat AWD-systeem van Jaguar is toch wel heel erg goed hoor! Op de Jaguar website staat de nodige informatie over die AWD-systeem.

[quote Jaguar.com]
Class-leading AWD
Jaguar’s AWD with IDD (Intelligent Driveline Dynamics) has been engineered to be the best AWD system for a performance car, perpetually adjusting to give you the optimum balance of grip and performance. It’s lightweight, low maintenance technology gives you the efficiency of a rear wheel drive under normal conditions and the stability of all wheel drive when needed. Its ability to predict and pre-empt traction loss means it can keep performance as its priority. Something Jaguars have always done.
Instinctive AWD
Key to Jaguar’s legendary handling is its dynamic rear wheel drive feel. Jaguar’s AWD with IDD retains that characteristic with a strong rear wheel bias. Under normal driving conditions 90 percent of the power is delivered to the rear wheels, although it can be as much as 100 percent under full acceleration on a dry surface. When the system detects that more torque is needed at the front wheels, it transfers exactly what is required to maintain traction while still balancing that with the need for performance. As conditions normalise torque is returned to the rear.
In the blink of an eye
Jaguar’s AWD with IDD system is always on, detecting all the forces acting on the car. It continuously monitors each wheel’s speed and traction, the suspension, steering and brakes, and the car’s rotational activity, collecting data 100 times per second. Within the IDD system are advanced algorithms that use all that information to work out if the car is heading for a traction loss event, and which wheel or wheels will be affected. Then, before grip is lost, power is transferred to the wheels with better traction for instant, effortless composure.
[/quote Jaguar.com]

Als je dit leest mag het je dan ook niet verbazen dat je deze Jaguar E-PACE letterlijk snoeihard haaks een bocht kunt inhoeken. Ik kan mij echt geen enkele andere auto met AWD bedenken die dit zo goed doet. Nadat ik de A4 weer was opgereden de andere kant op leek het iets drukker te worden maar zodra ik de A44 opreed was dat voorbij. Ik kon kraaknetjes 100 km/u blijven rijden en alles bleef goed gaan het zag er dus naar uit dat ik de Li-ion accu dit keer helemaal leeg zou kunnen rijden. En inderdaad lukte dat en ook nog eens bij een veel hogere km-stand dan ik had durven dromen. Maar liefst 56 km met 100 km/u constant dat is écht een hele nette waarde!
Snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus: EV – Leiden <-> Hoofddorp – CC: 100 km/u – Actieradius EV: 56 km

TOPPIE!
Maandagavond besloot ik samen met mijn moeder een gewone zuinigheidsdit te maken want die is net iets langer dan de maximale elektrische actieradius binnendoor (= 30-50 km/u) van deze Jaguar E-PACE P300e PHEV. Ik was benieuwd hoe ver ik zou komen met snelheden van 30-80 km/u. Als het goed is ergens tussen de 56 km (= Snelwegzuinigheidsrit) en 70,5 km (= Stadszuinigheidsrit) kilometer zou je denken. De rit begon lekker want het was niet druk op de weg ondanks het vroege tijdstip en al snel reden we op de N206 richting De Zilk. Onderweg besloot ik bij een tripmeterstand van 547 km te tanken want ik reed toch elektrisch dus ik had nog niets verbruikt en dan kon ik mooi het verbruik tijdens deze zuinigheidsrit meten omdat ik sowieso een stuk in de Hybrid-stand zou moeten rijden. Het verbruik kwam uit op 547 km/9,24 l E10 = 1:59,2 wat een heel mooi verbruik is en maar weer laat zien dat stekkeren-stekkeren-stekkeren écht werkt! Na De Zilk ging de snelheid omlaag maar op de bomenweg ging de snelheid weer omhoog. Ik nam de rotonde niet op mijn allersnelste manier maar toch behoorlijk snel en wat denk je? Mijn moeder zei niets-noppes-nada-niente! Dat betekent dat deze auto heel erg goed is want alleen dan klaagt mijn moeder niet. Na de rotonde belandden we helaas achter een Duitser die dan weer 40 km/u reed, dan weer 60 km/u en dan ineens weer 50 km/u echt superirritant! Bij de afslag naar Aerdenhout dacht ik ‘m snel even in te halen op de scheve verkeersdrempel maar er kwam verdorie net een auto uit de tegengestelde richting aan. Ik hield maar even in zodat ik met een lekker vaartje door de fraaie S-bocht kon rijden. En ook nu weer zei mijn moeder niets en moest ik alweer even glimlachen. Na de fraaie S-bocht kon ik de Duitser wel makkelijk inhalen en was ik er zo met een klein poepie gas zoals dat zo mooi heet snel voorbij. De rest van de rit ging werkelijk heerlijk alleen had ik een hogere kilometerstand verwacht waarbij de EV overschakelde naar Hybrid. Die bleef steken bij 55,2 km en na aftanken bleek ik de resterende 26,9 km een verbruik van ruim boven de 1:20 te hebben gehaald. Al met al netjes dus ook hier scoort de Jag een dikke voldoende.
Zuinigheidsrit – Rijmodus: Eco – EV –> Hybrid: 55,2 km – Totaal 82,1 km – 55,2 km = 26,9 km Hybrid/1,25 liter = 1:21,52

Jaguar in Space!!!
Ik heb eerst één rondje in de EV-stand gereden want in die rijmodus kun je het ESP niet uitzetten en daarna heb ik een rondje in de Dynamic-rijmodus (= EV + benzinemotor) gereden. Dit is de rijmodus waarin je het ESP/TRC wel uit kunt zetten. De Dynamic rijmodus (sowieso door de 300+ Pk) is oneindig veel leuker want dan kun je met deze auto verschrikkelijk gooien en smijten en de banden laten gillen als een malle. Zelfs toen ik voor mezelf totaal over de grens heen ging kon ik deze Jaguar E-Pace nog steeds goed onder controle houden. Oké nu verraad ik al iets maar goed laten we bij het begin beginnen! Ik ben rustig over de N206 naar het SBP gereden, moet ook wel want de N206 is voorlopig nog wel even 50 km/u in verband met de zeer langdurige wegwerkzaamheden. Ik noem het de wegenbouw-maffia want wat daar allemaal is gebeurd is typisch voor de totale rotzooi in de samenleving na veel te lang regeren door supernarcist Mark Rutte. Bij Klei-Oost vloog ik heerlijk door de S-vormige afritbocht en ik was zo benieuwd hoe dit tot nu toe fantastische aanvoelende onderstel (+ vering/demping = grip tot in het oneindige voor mijn gevoel) het zou doen. Het was lekker rustig op het SBP dus ik kon er helemaal voor gaan! Het rondje de rijmodus Elektrisch kan ik kort over zijn leuk en best geinig maar meer ook echt niet. Daarna heb ik op de rotonde naast de N206 de rijmodus Dynamic ingeschakeld het ESP/TRC uitgeschakeld en ben ik helemaal los gegaan zoals ik maar zelden doe in een testauto. Het vertrouwen in deze Jag was zo groot dat ik wist dat het gewoon niet fout kon gaan. Ik gaf meteen na de rotonde plankgas in de haakse rechterbocht en dat voelde zo goed aan dat was gewoon echt belachelijk Goed met een grote “G”. Piepende en doorspinnende banden zonder ook maar een millimeter van zijn koers af te wijken. In de flauwe linkerbocht gaf ik ook meer gas dan ik normaal gesproken doe maar ook hier gewoon zo strak als het maar kan. Ik smeet de Jag daarna heel erg hard linksaf de vrachtwagenparkeerplaats op door het stuur in één keer naar links om te gooien. Met absurd piepende banden gleed ik slechts een pietsie naar rechts weg. Daarna gaf ik meteen weer plankgas richting de uitgang van de vrachtwagenparkeerplaats. De links-rechts-combinatie ging lekker strak zonder glijden waarna ik over de lage verkeersdrempel heen vloog als tie er niet lag. Voor de iets hogere verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht stuurde ik niets naar links zodat ik alle ruimte had om de Jag lekker hard al stuiterend de rechterbocht in te hoeken. Perfecementi! En dan nu de hoge en allerhoogste verkeersdrempel. De hoge verkeersdrempel ging lekker en voelde ik amper maar op de allerhoogste verkeersdrempel was de snelheid zo hoog (gewoon omdat het kan!) dat ik met alle vier de wielen los kwam en diep in de veren landde. En toen kwam de absolute topkwaliteit van deze auto om de hoek kijken. Door de sublieme vering/demping en het geniale AWD-systeem kon ik met het ESP/TRC uit plankgas met doorspinnende banden de rotonde op en af sturen. Er zijn misschien maar een paar testauto’s van de vele honderden auto’s die ik ooit getest met zo’n waanzinnig goede wegligging.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

6.5 seconden

Topsnelheid

216km/u

Vermogen

B-147(200) E-80(109)/B+E-227(300)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

B-280 E-260 B+E-540/1.600-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.498 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

All-Wheel Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,63 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

1,5 liter/100 km

C02 uitstoot

33 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.395 mm

Breedte

2.088 mm

Hoogte

1.648 mm

Wielbasis

2.681 mm

Spoorbreedte voor

1.635 mm

Spoorbreedte achter

1.634 mm

Massa leeg

2.173 kg

Max. toelaatbare massa

2.670 kg

Laadvermogen

497 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

494 liter

Bandenmaat

235/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand