Deze test werd ons aangeboden door Brekr/WELECTRIC
Brekr me de bek niet open!
Samenvatting à l Mark Rutte = te lang en teveel gelul
Jep ik heb een geniale Nederlandse elektrische brommer tot “Auto van de maand december 2022” gebombardeerd om een werkelijk in alle opzichten knotsgekker dan knotsgek jaar mee af te sluiten. Dit jaar is er eentje voor alle Nederlandse burgers om werkelijk in alle opzichten nóóit meer te vergeten…. of juist wél! Neem alleen al die verschillende soorten crises die mede door én vooral veroorzaakt werden onder leiding van de grootste gek van Nederland genaamd Mark ‘Pinokkio’ Rutte. Die man hoort voorgoed in een dwangbuis in een isoleercel van een gesloten psychiatrische inrichting gedumpt te worden. En de sleutel van die isoleercel mogen ze met een SpaceX-raket van Alien Musk de ruimte inschieten. Ik kan en wil niet snappen dat die man (is ‘het’ eigenlijk wel een man?) nog steeds Minister President van Nederland is. Mark kán niks, Mark wéét niks en alles wat Mark aanraakt is/gaat naar de kloten = Gezondheidszorg naar de kloten – Onderwijs naar de kloten – Woningmarkt naar de kloten – NS + de rest van het OV volledig naar de kloten! Ja wat is er eigenlijk niet naar de kloten in dit Rutte-kudtland? Tja….. “Do I need to say more?”
Ja dus want kijk bijvoorbeeld eens naar het huidige verkeer
– Monsterfiles elke dag weer overal in Nederland
– Veel te dure benzine/diesel elke dag weer (ik heb ooit in Iran minder dan 1 eurocent per liter betaald)
– Automobilisten die om brandstof te sparen 60-70 km/u rijden op een N-weg elke dag weer
– Automobilisten die om brandstof te sparen 80-90 km/u rijden op de snelweg elke dag weer
[quote-Geenstijl.nl]
17-11-2022 – Omdat met de trein gaan in de bv Nederland geen optie is, het is immers altijd maar gissen óf en hoe laat je op de bestemming arriveert, staat half Nederland hedenochtend in de Grote File uit de Hel van november 2022. Aangezien de meeste coureurs hun rijbewijs cadeau krijgen bij een pot aardbeienjam is het aanschuiven op de A27, de A2, de A28, de A20, de A15, de A50, de A4, de A12, de A58, de A59, de A16, de A73, de A7, de A326, de A67… eigenlijk gewoon overal.
[/quote-Geenstijl.nl]
Breek me de bek dus niet open mensuh en ik heb dan ook eigenlijk maar één goed advies: “Koop gewoon een Brekr!” die tovert weer een glimlach op je gezicht en je lacht Mark Rutte keihard uit. Waarom? Wel je bespaart elke maand tientallen liters peperdure benzine/diesel en dus bakken accijns die anders in de staats-portemonnaie van Mark Rutte en zijn maffiabende zouden verdwijnen. Verder betaal je geen wegenbelasting dus hoe goedkoop kan woon-werkverkeer zijn beste mensen? Een beter advies dan dit kan ik echt niet geven voor 2023 want dit gaat nooit meer goed komen.
Hoe de Brekr rijdt? Lekker, makkelijk, stil en handelbaar, het is echt een opstappen-en-wegwezen-brommert. Het allereerste dat mij opviel is de fantastische fijne zit. Dat had ik totaal niet verwacht op grond van de aanblik van opzij. Ik denk er dan ook hard over om in 2023 een Brekr te kopen uiteraard ook in de kleur geel…. Mijn gele Honda MSX 125 rijdt dan wel 1:55 maar ik moet toch ook nog 32,- euro wegenbelasting betalen per kwartaal (= 128,- euro per jaar). Dus ja een Brekr met opvoersetje (lees: software tuning) is in vergelijking met mijn Honda MSX 125 ook snel zat en verdient zichzelf snel genoeg weer terug want de verwijderbare accu kun je namelijk mee naar binnen nemen en dus gratis opladen op je werk. Kijk dan gaat het terugverdienen van deze Brekr Model B wel heel erg snel!
Plus: Achterhooks is altijd mot
Min: Neet
Testverslag
Dinsdagmiddag 8 november 2022 had ik een ritje + fotoshoot op de Brekr Model B gepland. Dat is toch wel heel iets anders dan de Mobylette, Puch Maxi en Tomos tweetakt brommers waar ik als 14-jarig jochie al aan sleutelde. Aan de Brekr Model B valt niets te sleutelen want die is elektrisch. Helaas pindakaas voor mij want aan motorblokjes van brommers sleutelen was toch wel mijn ding. Maar ja sinds ik een Renault Twizy (uit 2012 alweer) heb gekocht van de importeur ben ik volledig verslingerd geraakt aan elektrische vervoermiddelen. Oké de Renault Twizy is een elektrische stadsauto maar ik kom wel – net als met de Brekr – altijd waar ik moet zijn zonder files of oponthoud door bv. wegwerkzaamheden. Want als er een file staat rij ik gewoon over het fietspad verder of tussen de paaltjes door of over een fietsbruggetje – over de busbrug – door de bussluis kortom ik sta nóóit stil. Dus ja ik heb elektrisch rijden ruim 10 jaar geleden al volledig geaccepteerd met de aankoop van een Renault Twizy. Een elektrische motor gaat ‘m nog even niet worden want de volgende motorreis die ik wil gaan maken van Leiden naar Vladivostok en dan overvaren naar Japan is onmogelijk op een elektrische motor tenzij je een heel jaar vakantie neemt. Met gemiddelde dagafstanden van 800-1.200 km is een motorfiets op benzine nog steeds het enige vervoermiddel daarvoor. Bovendien is de benzine in Rusland spotgoedkoop dus dat is wel zo fijn. De rit van Leiden naar Doetinchem heb ik heel toepasselijk per elektrische Volvo gedaan en wel de Volvo de XC40 Recharge Pure Electric Ultimate. Ik ben uiteraard vertrokken met een volle Li-ion accu en was benieuwd of ik heen en weer zou kunnen rijden op één acculading. Volgens de snelwegzuinigheidsrit de avond ervoor zou dat makkelijk moeten lukken. De rit begon lekker maar uiteraard was het weer één grote file-shit rond Utrecht en dus ben ik maar binnendoor via Bodegraven -> Woerden -> Harmelen richting Utrecht gereden. Dat was een goede zet en daarna ben ik heerlijk over het laatste stukje van de A12 naar Doetinchem gereden. Ik was in januari al een keer bij ze langs gereden maar had toen geen helm/handschoenen/motorkleding bij me en heb dus afgesproken dat ik later in het jaar nog een keer terug zou komen. Zo gezegd zo geDaan!
De geschiedenis van Brekr is er typisch zo eentje van dat verzin je niet en daarom vind ik dit soort bedrijven ook zo ontzettend leuk. Het is eigenlijk net zoiets als de popgroep Normaal toen die met Oerend Hard bekend werd.
[quote SmartHub Achterhoek]
“Het begon in 2018 met een appje van Niels Willems naar Jasper Hagedoorn. Dit commerciële en technische duo zag kansen voor de ontwikkeling van een elektrische brommer. Na een paar avonden met koffie en wat biertjes, werd Brekr opgericht.” Zoals de naam al doet vermoeden wordt hier een link gelegd met het Achterhoekse karakter dat we kennen. “Er moest iets van de kreet “Stoeven, Brekken en Angaon” in terugkomen. Eerst werd de naam Brek bedacht, maar uiteindelijk is het na een paar andere varianten te hebben geprobeerd uitgekomen op Brekr.” In november 2018 breidden Niels en Jasper hun team voor het eerst uit. Ivo Roos werd gevraagd om het ontwerp voor de Brekr te maken en was daarna niet meer weg te denken. “Het idee van een simpel, basic design bestond al bij het eerste ontwerp”, vertelt Pim. “We willen geen Retro Bike zijn, maar een unieke Naked Bike met oog voor de toekomst.” Vanaf januari 2019 is de realisatie van de brommer begonnen. Daniël ter Braak (het Daanen-soort is een apart soort zei mijn opa Daan van Egmond naar wie ik vernoemd* ben altijd) werd toegevoegd aan het team en mocht als jonge engineer aan de slag met de verdere ontwikkeling. In het afgelopen jaar heeft Brekr enorme stappen gemaakt. Op dit moment liggen ze dan ook volledig op schema om in april 2020 te starten met de productie. Inmiddels is hun team daarvoor uitgebreid met drie talentvolle stagiaires. “In onze bedrijfsvoering zoeken we een mooie mix tussen ervaring en ambitieuze jongeren die nog onbevangen zijn”, vertelt Niels. “De Brekr is een product dat jongeren aanspreekt. Hierdoor hebben we een heel dynamisch team – waarin talent de kans krijgt om zich te ontwikkelen.”
[/quote SmartHub Achterhoek]
*Op mijn geboortekaartje staat Daniël van der Keur, we noemen hem Daan en rechts onderin staat Daantje 😀
Eten, rijden en foto’s maken
Achteraf was ik blij dat ik lekker op tijd was vertrokken want nu had ik tenminste even lekker de tijd om eerst wat te eten bij de mannen van Brekr. Daarna kon ik even rustig foto’s maken in het bedrijf van alles over-van-met de Brekr. De enige plek waar ik niet naar binnen mocht was de computerruimte maar da’s logisch want daar zijn ze – onder andere – bezig met nieuwe ontwerpen. Na het maken van de bedrijfsfoto’s ben ik samen met een medewerker van Brekr een rondje gaan rijden voor een testrit en om actie- en sfeerfoto’s te maken. Het rijden is in het begin echt even wennen want de elektromotor zit in het achterwiel en qua gewicht is de Brekr Model B tweemaal zo zwaar als een Puch Maxi. Dus ja die elektromotor in het achterwiel en het hogere gewicht was in het begin toch wel even wennen voor mij. Maarrr eenmaal gewend kon ik al snel gooien en smijten met de Brekr Model B. De accu(‘s) is/zijn zo geplaatst dat de Brekr een mooie balans en een laag zwaartepunt heeft. De accu komt uit Duitsland werd mij verteld en is pure High Tech (= kwalitatief hoogwaardige Samsung 18650 E35 accucellen) met een formidabel geavanceerd Batterij-Management-Systeem (BMS). Dit systeem grijpt onmiddellijk in als dat nodig is en dat is bijvoorbeeld als één van de accucellen dreigt te oververhitten. Eén accu is 2 kWh (prijs: 1.799,- euro) en daar kun je afhankelijk van de rijmodus een actieradius van 50-80 km mee halen. Met twee accu’s van 2 x 2 = 4 kWh haal je dus afhankelijk van de rijmodus een actieradius van 100-160 km. Het opladen van één 2 kWh-accu kost 5 uur dus 2 x 5 = 10 uur. Ik schreef afhankelijk van de rijmodus want de Brekr heeft maar liefst 4 rijmodi. Het starten en wegrijden vergt even wat oefening maar het is zo hufterproof dat ik na wat knopjes indrukken altijd wel een keer de juiste volgorde koos. En daarna kun je met de Brekr Oerend hard langs de files knalluh! Ik denk dat als je in de Randstad woont je met een Brekr Model B zekersteweten 9 van de 10 keer sneller op je werk bent dan met de auto. Maar dat niet alleen je bent ook nog eens veel goedkoper uit want 2 kWh kost je slechts 2 x 49 eurocent = 98 eurocent en aangezien de accu(‘s) uitneembaar is/zijn kun je ze mee naar binnen en gratis op je werk opladen. Kortom dan zijn je reiskosten NUL komma NUL eurootjes per jaar terwijl je elke maand toch even mooi die onbelaste reiskostenvergoeding vangt. En die onbelaste reiskostenvergoeding stijgt in 2023 ook nog eens van 19 naar 21 eurocent per kilometer dus da’s lekker binnenlopen. Kijk daar wordt die clown van een Mark Rutte niet blij van maar die luitjes in de Achterhoek en ik wel. Klagen over files en absurd hoge brandstofkosten is dus gewoon onzin daar kies je namelijk toch echt helemaal zelf voor! Oh en met de Brekr betaal je ook nog eens geen wegenbelasting dus tel uit je (dikke) winst.
YouTube-filmpje – Brekr Model B rijmodi uitgelegd in het Engels bij Brekr
Den Hagistan
Omdat ik mijn testritje in de Achterhoek toch wel wat aan de korte kant vond – en dat kwam vooral door het maken van actie- en sfeerfoto’s – besloot ik op de website van Brekr te zoeken waar ik een Brekr-dealer bij mij in de buurt kon vinden. De dichtstbijzijnde Brekr-dealer bleek in Den Haag te zitten en aangezien ik daar vaak kom en de omgeving goed ken besloot ik daar een proefrit af te spreken. Zaterdag 19 november ben ik naar Wielforce – sinds kort WELECTRIC geheten – gereden in mijn Renault Twizy. Ik moest wel lachen want de eigenaren van WELECTRIC hadden dus werkelijk overal (Google/Google Maps/etc.) de naamsverandering aangepast/doorgegeven staat het verdorie nog fout vermeld op de website van Brekr.
Normaal zong het al
Brekken is maximaal lol trappen in het Achterhoeks. “Høken, Brekken en Angoan” worden vaak in een zin genoemd. Nou dat kun je dus met 10 vermenigvuldigen want er is namelijk al een Brekr-opvoerset beschikbaar van VDA-tuning (https://www.vdatuning.com). Toen ik dat tegen iemand van Brekr (ik had de avond ervoor onderstaand YouTube-filmpje gevonden) vertelde keek hij mij glazig aan want dit wisten ze dus blijkbaar nog niet bij Brekr. Ik heb zelf ooit als eerste in Nederland mijn elektrische Renault Twizy laten e-tunen bij Rica Engineering en sindsdien is mijn Renault Twizy mijn lievelingsauto waar ik zelfs een Ferrari voor laat staan. Ik heb al eens gekscherend gezegd: “Ze mogen me begraven in mijn Renault Twizy.” Veel mensen dachten dat ik ruimschoots aan actieradius zou inleveren maar dat bleek dus níet het geval. De acceleratie is onvoorstelbaar veel lekkerder (want 25 procent meer koppel en een superdirecte gasreactie) en het hele rijden an sich is ongelofelijk veel leuker geworden na die e-tuning. En bovendien kun je na de e-tuning van je Brekr Model B er altijd nog een tweede accu bijkopen zodat je zelfs als je overal het gas vol opendraait en te hard rijdt nog steeds een prima actieradius hebt. Alles is mogelijk dat zie je maar weer!
YouTube-filmpje – Brekr opvoerset
Garantie
Zo’n Chinese elektrische scooter mag dan goedkoop zijn maar wat als de accu stuk gaat? Waar klop je dan aan beste mensen. Brekr is Nederlands dus je kan gewoon in Nederland terecht als er iets stuk gaat. Als bv. de accu stuk gaat dan wil je uiteraard heel snel weer een nieuwe hebben. Oké de Brekr is niet goedkoop maar dan heb je wel een hele hippe brommert plus een uitstekende garantie en service! En geloof me ik weet hoe belangrijk een uitstekende garantie en goede service zijn na 10 jaar in een Renault Twizy rijden.
WAAAAAAAH!!!!!!!
Zaterdag ben ik aan het einde van de ochtend in de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT testauto richting Den Haag gereden zodat ik onderweg alle tijd had om mooie sfeerfoto’s te maken. Ik had om 14.00u afgesproken bij WELECTRIC op de Lutherse Burgwal 8 in Den Haag om nog een keer op de Brekr te rijden maar dan in de stad. In Doetinchem had ik alleen maar op lange rechte wegen gereden en dat is natuurlijk niet het normale testterrein van een elektrische brommer. De meeste mensen gebruiken hun brommer toch vooral in een stadse omgeving dus ja dat moest ik ook even getest hebben. Op het geretourneerde afsprakenformulier stond dat ik Lutherse Burgwal 25 aan moest houden om op de juiste plek uit te komen. Het was gelukkig niet zo ver rijden slechts 15,4 km omgerekend 20-25 minuten reistijd. Afijn na een snelle probleemloze reis kwam ik op de Lutherse Burgwal aan en begreep meteen waarom ik die kant opgestuurd was want daar is een parkeergarage die schuin voor de deur van WELECTRIC is. Tijdens het naar binnen rijden van de QPark parkeergarage ging het direct al mis bij de veel te smalle ingang. De rechterspiegel klapte naar binnen omdat ik net aan het metalen klaphek raakte. Ik dacht heel even dat het portier het klaphek had geraakt maar dat bleek gelukkig niet het geval. Afijn na lang zoeken – meerdere auto’s bezetten twee parkeerplekken uit angst voor schade – vond ik een mooie uiteraard ook weer veel te smalle parkeerplek recht voor de omlaag-afrit van het 1ste parkeerdek. Waarom staan die kudtpilaren trouwens altijd precies ter hoogte van je portier zodat je alleen normaal uit kunt stappen als je anorexia hebt? Na het uitstappen liet ik het parkeerkaartje op midden-console liggen en liep naar beneden. Ik liep door de toegangsdeur naar buiten en bij WELECTRIC aangekomen zag ik dat ik mijn portemonnaie was vergeten. Dat betekende dus géén bankpasje en géén rijbewijs en omdat het parkeerkaartje nog in de auto lag kon ik ook de parkeergarage niet meer in. Driedubbele pech dat verzin je verdorie toch gewoon niet, kortom Brekr me de bek niet open! Gelukkig kon een medewerker van WELECTRIC de deur van de parkeergarage openen met een QR-code op zijn mobiel en wilde hij het parkeerkaartje betalen (slechts 1,50 euro) zodat ik naar huis kon om mijn portemonnaie op te halen.
Zoef-zoef en Daan was weer terug in Den Haag en kon nog voor 14.00u op een Brekr springen en wegwezen om even door Den Haag heen te scheuren. Ik moet eerlijk zeggen dat het wegrijden dit keer meteen lekkerder aanvoelde dan in Doetinchem. Ik ben zomaar lukraak wat rond gaan rijden in Den Haag maar vooral over kades en door smalle steegjes. De Brekr liet zich met groot gemak manoeuvreren en door het achterremhendel hard in te knijpen kon ik het achterwiel blokkeren en de Brekr even mooi gecontroleerd door laten glijden over de gladde straatstenen. Ik denk dat als je een beetje oefent je de Brekr letterlijk dwars een haakse bocht in kunt remmen. Daarna kwam ik op een smal straatje terecht met allemaal hele mooie werkelijk perfecte opeenvolgende heel mooi glooiende hobbels. Het leken net allemaal golven zoals in de branding van de Noordzee. Door op het juiste moment te gaan staan kon ik de Brekr even los laten komen en heel mooi over de hobbels heen springen. Ha, ha dit is serieus leuk! Alleen merkte ik wel goed dat de twee achterveren aan de slappe kant zijn. Een mooi klusje voor Hyperpro om hier een vervangingset voor te maken. De voorkant voelt wel goed aan dus de voorvorkveren zijn gewoon goed op hun taak berekend. Ik ben ook nog even naar het Bernard-viaduct op en neer gereden want op die route ligt vooral asfalt. Heen en weer slalommend is het hogere gewicht tov. een benzinebrommer duidelijk voelbaar maar het is nooit hinderlijk dus wat dat betreft hebben de mannen van Brekr duidelijk een mooie balans + zwaartepunt gevonden. Ik denk wel dat ik er andere straatbanden (lees: met minder negatief profiel) op zou laten zetten van Bridgestone of Pirelli want deze voor mij totaal onbekende 100/90-17 banden van het merk Kenda voelen voor mij niet echt ‘grippy’ aan. Ik rij al 42 jaar motor en ben een echte bandenfreak. Ik rij de steppies van mijn Yamaha Tracer 700 (Hyperpro schokbreker achter + progressieve voorvorkveren in de voorvork + Pirelli plakbanden) in de bocht van de N11 naar de A4 met 150+ km/u aan het asfalt dus ik weet héél goed hoe ultieme grip aanvoelt.
Ik wil er ook eentje hebbuh!
Na deze zeer geslaagde testritjes heb ik besloten dat Daan ook een Brekr gaat kopen. Ik ga mijn gele Honda MSX 125 dus verkopen en een gele Brekr Model B kopen in 2023. Dan kan ik naar mijn werk met mijn Renault Twizy, de Brekr of mijn Speed Pedelec = gratis en voor niets want ik mag ze alledrie opladen op mijn werk. Als ik in 2023 dan twee hele dagen en twee halve dagen ga werken vang ik 80,- euro reiskostenvergoeding die ik dus NETTO in mijn zak kan steken want gratis elektriciteit. Kijk wie een beetje slim is…… koopt bijvoorbeeld een Brekr.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type bekleding |
Leer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velgen |
17-inch | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Milieu en veiligheid |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C02 uitstoot |
0 gram/km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energielabel |
A | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengte |
1.900 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Breedte |
750 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoogte |
790 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wielbasis |
1.250 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Massa leeg |
69/79 (+ accu) kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bandenmaat |
100/90-17 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||