Seat Ibiza Sport-Up 1.9 TDI 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door SEAT-importeur Pon Car



Aan het einde van de regenboog staat…
“Pourquoi une diesel?” Simpel zat, de benzine is zeker 30% duurder (en ook té duur), een diesel heeft gewoon een veel lekkerder koppel, een diesel is vele malen zuiniger (1:20 is makelijk haalbaar met deze Seat Ibiza 1.9 TDI) en daarom kan ik prima met die 2.000 toeren minder leven. Okidoki zaterdag 9 augustus – 1 dag voor mijn verjaardag – mocht ik de nieuwe Seat Ibiza 1.9 TDI ophalen. De oude Ibiza was qua vorm duidelijk ingehaald door de tijd. De nieuwe Ibiza heeft duidelijk de lijnen van een Leon in zich maar dan toch weer net ff anders met toch een heel eigen gezicht. In die fraaie citrusgele kleur en die mooie 17-inch velgen ziet deze Ibiza er opvallend maar tegelijk toch ook weer heel sjiek uit. De 1.9 liter diesel laat zich vlak na het starten duidelijk horen maar zodra de motor warm is klinkt ie nog steeds als een diesel alleen een stuk vriendelijker. Na een dag rijden was ik toch benieuwd naar het vermogen en het koppel. Ik had daar expres niet naar gekeken van tevoren. Toen ik de waarden las klopte dat precies met mijn gevoel tijdens het rijden.

Blokkie om
De dag na mijn verjaardag kwam ’s avonds na een grauwe grijze dag de zon door en besloot ik even lekker een stuk te gaan rijden. Omdat mijn neefje het altijd erg leuk vind om mee te rijden (en hij nog steeds vakantie had) heb ik hem even opgehaald. Na een kort bezoekje aan mijn zusje reden we binnendoor richting Scheveningen via Wassenaar. Toen ik op de 50 km/u randweg langs het voormalig Marinevliegkamp Valkenburg reed kwam er letterlijk een Audi A6 Avant quattro aangestormd in mijn achteruitkijkspiegel en bleef daarna heel erg dicht op mijn achterkant zitten. En laat ik nou net aan dit soort asociaal bumperkleef-gedrag een verschrikkelijke pesthekel hebben!!! Omdat hij me absoluut niet in kon halen op dat stuk bleef ik heel netjes 50 km/u rijden (ik schrijf expres netjes en niet pesterig want ik weet dat ze vaak op deze plek snelheidscontroles houden) en kon hij niets anders dan ‘netjes’ achter mij blijven hangen. Totdat we bij de hele mooie zeer lange doorlopende bocht na het Pannenkoekenhuis aankwamen. Daar mag je 80 km/u maar daar hield ik me natuurlijk niet aan.

Terug naar de tweede versnelling en gassssss en planken met die Ibiza en ‘goodbye, auf wiederschnitzel’ Audi A6 Avant quattro. Ineens stormde de Audi achteruit in mijn spiegels, net zo hard als dat ie even daarvoor kwam aangestormd. Direkt na de bocht liet ik me terugvallen omdat ik wist dat hij me ook hier weer niet zou kunnen passeren en er twee hele leuke rotondes aan zaten te komen. De eerste rotonde deed ik nog rustig maar de tweede rotonde nam ik werkelijk perfect en de Audi stond gewoon letterlijk te kamperen. Dit alles dankzij het goede en stabiele weggedrag van deze Seat Ibiza want die is gewoon erg goed. Die 105 Pk en 250 Nm zijn precies mooi, meer Pk’s en koppel zouden er alleen maar voor zorgen dat de Seat alle kanten opglijdt behalve de goede. Tenzij je natuurlijk een Torsen-dif tussen de voorwielen monteert zoals Alfa Romeo doet met haar 147 Q2 en GT Q2. Mini heeft het ook al dus wie weet volgen andere fabrikanten nu ook snel want dit voorwiel-differentieel werkt werkelijk fantastisch! Afijn dit was een erg leuk begin van de testweek.

Bevestiging
Na een heerlijke dag rijden waar alles leek te kloppen stap je de volgende dag toch weer met de nodige twijfels in de auto. Is de wegligging echt wel zo goed? Is het bochtengedrag echt wel zo strak? Normale twijfel als een auto goed is, of zeg maar gerust beter blijkt te zijn als gemiddeld. Juist om die reden zijn wedstrijdjes met op papier sterkere en betere auto’s zo leuk puur en alleen om de bevestiging te krijgen dat deze vele malen goedkopere en ‘zwakkere’ Seat Ibiza zich tegenover deze auto’s zich verrassend makkelijk staande kan houden. “Okay daar gaat ie weer”, dacht ik bij mezelf. Op weg naar mijn werk neem ik altijd een bepaalde route met sprintvakken (extra vak bij stoplicht) leuke rotondes enzo. Er zit één rotonde bij waar heel veel auto’s bijna altijd de binnenroute nemen maar ik als het vrij is altijd de langere route buitenom neem. Langer op papier ja maar in de praktijk kan je een hogere snelheid aanhouden omdat de links-rechts-bocht minder krap is en je daardoor zomaar vier auto’s buitenom voorbij kunt rijden. Tenminste als die auto een hele goede wegligging heeft en het helpt erg mee als het een diesel is.

En zo waren er nog veel meer momenten dat deze Seat Ibiza me verbijsterd liet staan. Zoals in de bocht van de oprit bij ’t Heen (industrieterrein Katwijk). De Seat Leon FR WTCC ging daar ongelofelijk aan het glijden maar de Seat Ibiza 1.9 TDI reed er zo strak en mooi doorheen zoals ik maar zelden heb meegemaakt met een testauto. Maar dan ga je een dag later toch weer twijfelen! Zo goed?, dat kan toch niet verdorie! En later op de dag pakte ik weer wat mooie bochten en rotondes en moest ik tot mijn verbazing alweer erkennen dat het toch echt wel zo is. Mhh die gasten in Spanje hebben serieus goed werk afgeleverd en dat nog zonder de montage van een Torsen-dif!

Hobbeldehobbel!
Omdat ik toch in de buurt was besloot ik maar even de hobbeltest te doen over de klinkerweg bij de haven van Scheveningen. Deze lange rechte klinkerweg is voor zover ik weet de enige in zijn soort in Zuid-Holland. De vering en de carrosserie van een testauto krijgen behoorlijk op hun donder op deze weg. Het is vooral een kwestie van luisteren en voelen wat er gebeurd als je met behoorlijk hoge snelheid over deze weg dendert. Ik was dan ook echt oprecht verbaasd toen ik merkte dat deze nieuwe Seat Ibiza werkelijk als een soort comfortabele Rolls Royce over de klinkers denderde. Fantastisch, echt fantastisch hoe netjes de vering de klappen van de klinkers weet te verwerken, en daarnaast vooral ook hoe ‘stil’ het van binnen klinkt ook verdraaid verbazingwekkend. Wat dat betreft was het eigenlijk wel supercool geweest als ze het 1.9 liter diesel motorblok een stuk stiller hadden kunnen maken. Echt cool!

Licht en easy
In navolging van de Audi A3 cabriolet stuurt ook deze nieuwe Seat Ibiza uitermate licht. Soms is licht wel eens te licht maar in deze Seat heb je juist het gevoel dat het niet te licht is maar dat de auto juist veel scherper stuurt door de nieuwe EPHS (Electrically Powered Hydraulic Steering) stuurinrichting die ze bij Seat uiteraard hebben voorzien hebben van nieuwe software, grote klasse. Buiten het EPHS heb je natuurlijk wel even iets meer nodig om te zorgen dat een auto niet alleen scherp stuurt maar ook als een blok op de weg blijft liggen en daarvoor heet Seat ook het nodige aan het onderstel gewijzigd. Zo is er een nieuw 30 mm bredere vooras gemonteerd, bestaat het nieuwe subchassis voor uit één geheel en zijn er een nieuwe stabilisatorstang en nieuwe onderste draagarmen gemonteerd. En daarnaast zijn ook de veren en de schokdempers gewijzigd en de ophanging achter. En geloof me dat merk je echt want ik vind deze nieuwe Ibiza persoonlijk beter en scherper sturen als de Leon. Als klap op de vuurpijl is deze nieuwe Seat Ibiza naast een comfortabel ook leverbaar met een sportief onderstel waarvan de schokdempers snelheidsafhankelijk functioneren en waarvan de veren 25% stijver zijn. Verder heeft de stabilisatorstang een grotere diameter en zijn de silent-blocks gemodificeerd. En last but not least is ook de software die de besturing regelt anders, en dat allemaal voor een strakkere besturing. Bla-die-bla-die-bla……. Ik krijg bijna het gevoel dat ik me nu net als veel gedrukte autobladen (Autoweek, Autovisie etc.) schuldig maak aan het overschrijven al dat ‘foldergelul’. Ga gewoon bij de dealer langs zou ik zeggen dan kun je de folder halen en meteen een proefrit afspreken en checken of ik onzin schrijf,

Verdiende regenboog
Omdat het echt niet anders kon moesten we de avond voordat ik de Seat Ibiza terug moest brengen de fotoshoot doen. Uiteraard heb ik de hele middag op de buienradar zitten kijken en ben ik zelfs 1,5 uur eerder van werk naar huis gegaan. Na een heerlijke schoonmaakbeurt met de wasborstel, waspistool en velgenreiniger zag de Seat Ibiza er helemaal spic & span uit voor de fotoshoot. Om de Seat even droog te rijden ben ik met 190 km/u van de kruising in Wassenaar – waar de A44 begint – naar het Holiday Inn in Leiden gereden. Daar flitsen ze nooit en bovendien rij ik altijd over de ventweg naar de kruising zodat ik zeker weet dat ze op de enige plek waar ze zouden kunnen flitsen niet staan. Daarna snel mijn broer opgehaald en richting Sassenheim. Er ligt daar een hele mooie bocht van de A44 naar beneden richting de provinciale weg. Het is dan altijd weer even leuk om een rotonde volledig met piepende bandjes rond te rijden. Geweldig leuk, gaat echt nooit vervelen.

Tijdens de fotoshoot probeerde ik de nieuwe Ibiza meer dan eens uit balans te brengen gewoon om te kijken waar de software het niet meer bij kan benen. De grens van deze Ibiza ligt verder dan van een vergelijkbare auto in deze klasse. Zodra de g-krachten te heftig worden merk je vanzelf dat het over en uit is en begint de Ibiza weg te breken. Maar ook dan is de Ibiza weer heel erg makkelijk onder controle te krijgen dus ook zonder die software staat de Ibiza nog steeds zijn mannetje. Al met al kreeg ik steeds meer bewondering voor de mensen die aan de basis hebben gestaan van deze nieuwe Seat Ibiza. Wat dat betreft had deze Ibiza in de Sport-up versie betere remmen verdient. Qua doseerbaarheid en vertraging zijn de remmen zeker niet verkeerd maar in het Sport-up pakket hadden ze wat mij betreft ook wat bijterige remmen mogen stoppen. Sportief rijden betekent ook sportief remmen dus…

Lotus Elise
Zelden heb ik met een testauto zo’n vet snelle auto voor me gehad in één van mijn meest favoriete snelwegbochten. De bocht in de overgang van de A12 naar de A27 bij Utrecht is zo’n bocht waar ik iets mee heb. Niet zozeer alleen vanwege de bocht alleen als wel vanwege de verzakkingen tussen de weggedeelten. De auto raakt daardoor uit balans en dat maakt deze bocht gewoon nog weer net wat leuker als andere vergelijkbare snelwegbochten. Toen ik al op de afslag reed kon ik nog net voorlangs een andere auto glippen om de tweede rijbaan van de afslag te pakken. In de verte zag ik ineens een Lotus (het bleek een Elise te zijn), schakelde terug naar de derde versnelling en zette het gas er vol op. Precies middenin de bocht haakte ik aan bij de Lotus die ik gas zag geven maar om nou te zeggen dat de bestuurder lef had nou nee. Ik had op een gegeven moment zoveel snelheid – iets van 150 km/u – dat ik stevig in de remmen moest de achterkant van de Lotus niet te kussen. Op het moment dat ik hard in de remmen ging voelde ik de Seat Ibiza onder me enigzins heen en weer gaan deinen, wat genoeg zegt over het effect van deze verzakkingen op het weggedrag én dat ook deze Ibiza zijn grenzen heeft.

Slechts 105 Pk en 240 Nm?
Als je de kille waarden op papier ziet staan denk je te maken te hebben met een zwakke auto. Toch is dat absoluut niet zo. Mede door de werkelijk supersoepel schakelende versnellingsbak boek je al winst maar in de eerste drie versnellingen voelt deze Seat Ibiza 1.9 TDI behoorlijk sterk aan, en zelfs in z’n vierde versnelling vind ik de trekkracht niet verkeerd. In de vijfde versnelling is het echter over en uit met de echte trekkracht. Beetje chiptunen en je hebt zo een tiental Pk’s en tientallen Nm’s m erbij maar dat is natuurlijk helemaal aan de koper zelf.

Maar nu even over het gezeik van veel autojournalisten over dieselklopgeluiden. Natuurlijk zijn er al Italiaanse en Japanse diesels op de markt die stiller zijn als deze 1.9 TDI. Maar al die diesels hebben zich nog niet zo bewezen als deze 1.9 TDI dat in de voorbije jaren heeft gedaan! Mijn broer stapte laatst bij een taxichauffeur in en die had al tweemaal het interieur van zijn Volkswagen Passat 1.9 TDI (dit is exact hetzelfde motorblok) vernieuwd. Deze Passat had al 600.000 km gelopen zonder ook maar één keer open geweest te zijn en zonder ook maar één serieuze reparatie. Kijk nog maar eens goed naar dat leuke nieuwe ruime interieurtje (de beenruimte voor de passageiers en de bergruimte achterin zijn helemaal okay!) van die Seat Ibiza want voor je het weet moet je het interieur vervangen 😀 Deze taxichauffeur had ook een keer Mercedessen aangeschaft maar ze supersnel weer de deur uit gedaan vanwege de vele raparaties en gebreken. Als ze mij dan ook een peperdure BMW en Mercedes diesel voor mijn neus zouden zetten en deze Seat Ibiza 1.9 TDI om uit te kiezen voor een ritje dwars door Rusland naar Wladiwostok dan zou ik zonder één seconde na te hoeven denken voor de Seat kiezen want dan weet ik namelijk 100% zeker dat ik aankom!

Vraag?
Alleen blijf ik wel met één hele grote belangrijke vraag zitten. Wat staat er aan de andere kant van die regenboog??? Ik ga denk ik maar eens met de PR-man van Seat bellen…

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,6 seconden

Topsnelheid

186km/u

Vermogen

77(105)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

240/1.900 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.9/1.896 liter

Compressieverhouding

19:1

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,5 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Afwerking

Stof

Milieu en veiligheid

Score NCAP adult

5

Score NCAP child

4

Score NCAP pedestrian

3

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,0 liter/100 km

Snelweg

3,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,5 liter/100 km

Afmetingen

Lengte

4.052 mm

Breedte

1.693 mm

Hoogte

1.439 mm

Wielbasis

2.469 mm

Spoorbreedte voor

1.465 mm

Spoorbreedte achter

1.457 mm

Massa leeg

1.100 kg

Max. toelaatbare massa

1.626 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

292 liter

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand