Dacia Logan MCV Lauréate 1.6 16V 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland



Crisis? What Crisis?  – A Soapbox Opera
Die hele kredietcrisis is in mijn ogen één grote lachwekkende soapopera, wat dat betreft is de titel van dit testverslag – tevens de titel van een album van Supertramp met daarop het liedje “A Soapbox Opera” – erg toepasselijk en uiteraard overdreven ironisch bedoeld. Een net zo grote soapopera is wat mij betreft de veel gehoorde reden die mensen noemen voor het succes van de Dacia Logan MCV: de kredietcrisis. Als ik een Dacia Logan MCV (MCV staat trouwens voor: Multi Convivial Vehicle) zie rijden of ergens geparkeerd zie staan heb ik nou niet zoiets van die auto zou ik echt alleen maar kopen omdat ik ff totaal geen cent te makken heb door de kredietcrisis. Nou werd het mij afgelopen week wel heel erg moeilijk gemaakt om dit vol te blijven houden toen ik drie hele nette heren in een superstrak 3-delig pak (bankmanagers?) gezeten in een mooie blauwe Dacia Logan MCV aan mij voorbij zag rijden in mijn test-Nissan-370Z.

Zij keken net zo stom verbaasd naar mij in mijn sjofele vrijetijdskleding als ik naar hen. Wat kan het leven toch verschrikkelijk oneerlijk zijn zo af en toe. Maar wisten zij veel dat ik die Nissan 370Z drie dagen later in zou ruilen voor zo’n zelfde mooie blauwe Dacia Logan MCV. Mooie blauwe ja want ik vind deze Dacia Logan MCV echt een vette bak, een paar andere velgen eronder met mooie brede banden en een paar strakkere veren en je weet volgens mij echt niet wat je ziet. Dit schrijvend ben ik even snel gaan Googelen op images met de zoekterm: “Dacia Logan MCV tuning” en ik vond toen precies wat ik spontaan aan ideeën in mijn hoofd kreeg. Ik vind het zo razend knap dat de designers van deze Logan MCV zo’n ‘goedkope’ auto zo aantrekkelijk hebben weten te maken, en gezien de zeer fraaie gepimpte versies ben ik duidelijk niet de enige die dat vind.

7 Mes Amis
Ik had van tevoren geen idee welke versie ik mee zou krijgen en dat vind ik alleen maar leuk. Bij de auto aangekomen zag ik dat ik de 1.6 16V 7-zitter mee zou krijgen. Dat wordt erg lastig met de Samsonite kofferset bedacht ik me ineens want door die twee extra stoelen achterin is de hele kofferbak ineens gereduceerd tot een kofferruimte ter grootte van een beautycase. Later zag ik dat deze extra achterbank heel simpel te verwijderen is, en dus kon ik alsnog de Samsonite kofferset achterin ‘gooien’. Eén groot voordeel in ieder geval is dat ik tijdens de kroegentocht vrijdagavond 2 oktober (op 2 oktober begint het Leidse 3-oktoberfeest reeds) al mijn vrienden mee kan nemen en weer thuis kan brengen – vroeger ging dat met de kruiwagen – want ik drink toch niets zoals altijd. Toch is het wel even heel wat kilo’s mensen, 7 volwassenen is zomaar even 7×70=490 kg. In mijn eentje vond ik de vering al behoorlijk comfortabel dus met 7 personen aan boord (=inclusief mijzelf) zal ik dat zeker goed merken in de wegligging ging ik vanuit. Gek genoeg merkte ik amper iets van die 6 personen, ook niet met optrekken bij een stoplicht. Ik trok net zo makkelijk net zo snel op als andere auto’s naast me met maar 1-3 personen in de auto. Maar misschien komt dat wel door de lichte en uitermate goed doseerbare koppeling en de werkelijk vederlicht en precies schakelende versnellingsbak.

Ten opzichte van de Dacia Sandero die ik laatst heb getest heeft deze Logan MCV 8 kleppen en 15 Pk meer en dat merk je erg goed. Het blok is levendiger, stiller en vooral feller. Ik heb meerdere automobilisten verrast die op een rotonde wel even voor de Dacia dachten te kruipen, of van die aso’s die hun auto op het allerlaatste moment, bij een samenvoeging van twee- naar een éénbaansweg, voor de Dacia wilden gooien. Dat laatste lukte een BMW Z4 aan het einde van de testweek netaan maar hij moest alle zeilen bijzetten. De Z4-rijder durfde het gas er duidelijk niet op te zetten in de regen.

7-2=5
Tja en over 7 gesproken… De dag na de kroegentocht viel mijn oog op een krantenbericht over een auto-ongeluk met 7 personen (allen 18 jaar) op de Landscheidingsweg in Wassenaar, amper een paar kilometer bij mij om de hoek. Het zal toch geen Dacia Logan MCV geweest zijn dacht ik bij mezelf, zo vaak passen er tenslotte geen 7 personen in een auto. In een bericht van een dag later stond dat er twee personen (een jongen en een meisje) overleden waren. Het meisje was op slag dood en de jongen is later in het ziekenhuis alsnog aan zijn verwondingen overleden. In een weer iets later bericht stond dat deze twee personen in de kofferbak hadden gezeten. Toen ik de beelden op tv zag bleek het om een station te gaan. De twee omgekomen personen lagen dus in de kofferbak van die station en als zo’n auto dan over de kop slaat dan loopt het dus inderdaad niet goed af. Even wat verder zoekend op internet las ik dat de bestuurder de auto heen en weer heeft lopen wiegen om de passagiers in de kofferbak te zieken. Daarbij heeft hij in de stromende regen de behoorlijk hoge betonnen rand in de brede middenberm geraakt is de macht over het stuur kwijt geraakt, vervolgens reed hij tegen een lantaarnpaal en is over de kop geslagen. Ik ken de situatie daar heel erg goed omdat ik er bijna elk weekend wel een keer rij dan wel met een testauto of mijn eigen motor.

De reden dat ik dit krantenbericht in dit testverslag aanhaal is omdat ik aan wil geven hoe belangrijk veiligheid en een goede rijvaardigheid is. Een gordel redt dus echt levens want de 5 personen die in de gordel zaten hebben het allemaal overleefd. Verder is het zo dat voertuigbeheersing niet iets is wat je zomaar eventjes op een namiddag leert. Als je net je rijbewijs hebt gehaald kun je eigenlijk nog helemaal niets! Ik heb onder andere meerdere anti-slipcursussen (beginnerscursus, een voortgezette cursus en een avondcursus) gevolgd en train elke dag weer mijn vaardigheden. Auto’s testen is dan ook niet voor niets een echt vak, tenminste dat vinden wij van Autotesten.nl! Maar dat is misschien ook wel dé reden waarom onze bevindingen regelmatig afwijken van die van andere online automagazines. Tja even auto’s aaien is iets heel anders als echt serieus auto’s testen…

Spinning in the rain
Dat deze Dacia Logan MCV geen slome kar had ik al gemerkt. In de regen moest ik het gas dan ook netjes doseren want als ik iets te enthousiast het gas intrapte ging ik met zwaar spinnende voorbanden de bocht door of ik stond bijkant zowat stil voor het stoplicht…… stil met spinnende voorbanden wel te verstaan! Totaal onnodig natuurlijk en toen ik ’s avonds mijn moeder nog even moest ophalen bij mijn zusje in Katwijk heb ik dan ook heel erg netjes gereden in de stromende regen. De afrit bij ’t Heen nam ik dus een stuk rustiger als normaal maar ik was toch wel verrast dat ik nog zo hard de bocht door kon want de VW Golf die net nog achter me reed was na de bocht uit mijn spiegels verdwenen. Wat dat betreft merk je niet dat de Dacia Logan MVC zo lang is. Ik had verwacht dat ik de achterkant duidelijk zou voelen als ik lekker hard door een bocht zou gaan maar dat viel heel erg mee. Ik merkte er namelijk helemaal niets van.

Na het uittesten van de spinnende voorbanden ben ik de volgende dag heel netjes en strak rijdend door de bochten gegaan in de regen. Al terugschakelend en op de motor afremmend probeerde ik zo min mogelijk te remmen en de snelheid erin te houden. Het viel me op dat je dan behoorlijk snel opschiet met deze Dacia Logan MCV ondanks de behoorlijk comfortabele vering. Maar ja die comfortabele vering in combinatie met de ruime grondspeling kwamen mij meer dan eens heel goed van pas bij de vele drempels die ik elke dag tegenkom. Dag na dag ging ik steeds iets sneller over de behoorlijk hoge drempels heen. Waar bij veel andere auto’s het motorblok bij wijze van spreken allang op straat had gelegen daar ‘stuiter’ je met deze Dacia Logan MCV zeer vrolijk lachend over de (voor anderen) veel te hoge drempels heen. Eigenlijk is het dus een SUV, MPV en 4WD in één.

Eén van de allerbelangrijkste dingen waar mijn auto absoluut aan moet voldoen is dat deze piep- en kraakvrij is. Ik wil geen piepje of kraakje horen echt helemaal niets! Het lijkt zo simpel maar wie wel eens een auto compleet heeft gestript en dus weet wat er allemaal aan kabels, draden en mechanieken in de carrosserie zitten kan er alleen maar grote bewondering voor hebben als een auto piep- en kraakvrij is. Eigenlijk had ik er in het begin helemaal niet op gelet maar onderweg naar de viering van “90 jaar Citroën” in Amsterdam zei mijn zwager ineens: “Ik heb werkelijk nog geen enkel piepje of kraakje gehoord.” Toen moest ik even denken aan sommige veel luxere auto’s (3 tot wel 5 maal zo duur) die wel hier en daar een kraakje of piepje lieten horen bij het rijden over een drempel of tijdens een snel genomen bocht. Tja en dan doen sommige autojournalisten en automobilisten zo denigrerend over een Roemeens product want dat kan toch niet goed zijn…

Even ombouwen
Omdat ik toch graag wilde weten hoeveel bagage er in deze Dacia Logan MCV past besloot ik de extra achterbank eruit te halen. Dat geeft een goed beeld van de bagageruimte want normaal gesproken is deze auto een 5-zitter. Het eruit halen van de achterste twee stoelen is echt een eitje (zelfs zonder handleiding) en dat had ik zo op het eerste gezicht niet verwacht. Zo vaak haal ik tenslotte ook geen achterbanken uit auto’s. Na eerst aan een lusje getrokken te hebben kon ik de achterbank naar voren klappen, daarna kon ik dmv. twee kleine kleine hendeltjes met een oranje dopje erop de vergrendeling ontgrendelen. Vervolgens trok ik de achterbank naar achteren en kon ik hem zo uit de kofferbak tillen. De bagageruimte bleek zo groot dat ik de op één na grootste kofferset met gemak kwijt kon. Er kon nog meer bij maar dan loop je de kans dat er koffers richting de bestuurder vliegen bij een harde remactie. Want over de remmen gesproken, die zijn serieus goed voor een dergelijke auto.

Goed, goed, niks slechts dan?
Alles op een rijtje zettend zou je bijna gaan denken dat ik helemaal niets slechts heb gevonden aan deze Dacia Logan MCV. Goed uitziende auto, goede motor, goede versnellingsbak, goede koppeling, goede wegligging, goede comfortabele vering, goede zitruimte maarrr de zit van de bestuurderstoel vond ik minder net als de radio. Nou zijn dat gelukkig twee dingen die je voor niet al teveel geld kunt veranderen als je een auto koopt. Dus minder en niet écht slecht. Er zijn echter nog twee dingen die ik wat minder vond maar die hangen meer samen met type auto. Tijdens de testweek was het een paar dagen nogal slecht weer met veel wind en dat laatste merk je dus goed. De Dacia Logan MCV is daar gevoelig voor maar gezien de hoogte van de auto is dat ook logisch. Niet echt slecht dus als je het zo bekijkt.

En de andere is de topsnelheid, en dan bedoel ik niet dat ik die niet gehaald heb. Na het wassen van een testauto bij de Total benzinepomp bij mij in de wijk rijden we (mijn neefjes vinden het schoon spuiten altijd erg leuk om te doen) de auto altijd even droog. Dat betekent de ventweg parallel aan de A44 afrijden totaan de stoplichten in Wassenaar en dan vervolgens daar de A44 op en met topsnelheid tot aan de afrit bij de benzinepomp. Boven de 160 km/u voelt de Dacia Logan MCV niet echt meer lekker aan (puur een veringkwestie) en ik ben dan ook direct na het bereiken van de topsnelheid van 174 km/u gestopt.

Cijfertjes
Politici gooien graag met zoveel mogelijk cijfertjes als het weer eens verkiezingstijd is. Ik heb daar een ongelofelijke bloedhekel aan omdat ze die cijfertjes altijd misbruiken om de echte problemen te verdoezelen. Ik ga de cijfertjes over Dacia ook misbruiken maar dan juist om aan te geven hoe goed het met Dacia gaat. En dat het goed gaat vind niet iedereen even leuk. De Logan werd door de Duitse pers sceptisch ontvangen, en er werd zelfs een uitwijkproef gemanipuleerd om aan te tonen dat deze Roemeense auto niks kon zijn. Maar gelukkig bestaat er nog zoiets als gerechtigheid. De Duitse consument dacht er namelijk duidelijk heel anders over.

De 100.000-ste in Duitsland verkochte Dacia is namelijk een feit. Het Roemeense merk is sinds 2005 leverbaar bij de oosterburen, maar bijna de helft van het totale gerealiseerde verkoopaantal kan op conto van de eerste helft van dit jaar worden geschreven. Renault’s budgetmerk wordt in Duitsland namelijk geholpen door de slooppremie. Door deze sloopregeling steeg de afzet in de eerste helft van 2009 tot meer dan 48.000 auto’s, een record. Ter vergelijking: in de eerste 6 maanden van 2008 waren dat er nog maar 12.000!

Soapbox?
Ennuh om bij Supertramp te blijven… deze Dacia Logan MCV is absoluut geen zeepkist zelfs verre van dat!

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

mpv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

12,1 seconden

Topsnelheid

174km/u

Vermogen

77(105)/5.750 kW (pk)/rpm

Koppel

148/3.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

11,25 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,8 liter/100 km

Snelweg

6,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,5 liter/100 km

C02 uitstoot

178 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.473 mm

Breedte

1.993 mm

Hoogte

1.674 mm

Wielbasis

2.905 mm

Spoorbreedte voor

1.469 mm

Spoorbreedte achter

1.466 mm

Massa leeg

1.200 kg

Max. toelaatbare massa

1.840 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

650 kg

inhoud bagageruimte

700/200 liter

Bandenmaat

185/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand