Nissan 370Z Pack 7A/T 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland



Sensation white
Direct na het instappen werd ik uitermate verrast door de 7-traps automaat want ik had uiteraard een handbak verwacht. Nou ja dat “uiteraard” is misschien weer wat kort door de bocht, maar een sportauto met automaat is voor veel ‘sportieve’ Europeanen toch behoorlijk vloeken in de kerk. Een sportauto hoort geen automaat te hebben, tenminste… als ik de Nederlandse autojournalisten moet geloven. En al helemaal de opvolger van een perfecte driftauto als de Nissan 350Z niet! Oh ja? Gek dan toch dat geen enkele autojournalist de hele dag driftend door de bochten gaat op de openbare weg. Dus vanwaar dan toch die mythe dat een échte sportauto volgens het auto-journaille altijd een handgeschakelde versnellingsbak en ook altijd achterwielaandrijving moet hebben. Je reinste bullshit! Deze Nissan 370Z is naar mijn mening op werkelijk alle fronten beter als de 350Z (ik heb zowel de 35th Anniversary als de gewone 350Z gereden) en vooral de 7-traps automaat vind ik helemaal het einde.

Geen idee of het door die 7-traps automaat komt maar een kickdown in deze auto is één van de beste die ik ken! Zodra je het gas op de bodem trapt vliegen de toeren richting het rode gebied – tegenwoordig 7.500 toeren! – en voel je een échte schop in je rug. Het feit dat ik er van onder de indruk ben wil wat zeggen want als motorrijder ben ik acceleraties gewend van 0-100 km/u die net onder de 3 seconden liggen. Aan dat soort acceleraties kan zelfs een Ferrari Enzo niet eens tippen! Ik heb wel eens een motor gereden – Suzuki GSX-R1000 Yoshimura/zie foto – die een Pk-gewichtsverhouding heeft van rond de 1:1 (203 Pk:198 kg) en dat accelereert zo ongelofelijk bruut snel dat het op de openbare weg ronduit gevaarlijk is. Dus als ik deze Nissan 370Z een serieus compliment geef over de acceleratie dan wil dat echt iets zeggen uit mijn mond.

Zijne sjiekheid
Laatst kreeg ik een grappige opmerking naar mijn hoofd geslingerd tijdens het testen van de beste cruiser (soort van chopper) die ik tot nu toe gereden heb: de Triumph Thunderbird. “Weet je waarom ze die witte streep op de benzinetank hebben gemaakt?”, zei een Triumph-dealer tegen mij toen ik tegen hem zei dat deze Triumph Thunderbird een 10 van mij zou gaan krijgen. “Nou?”, vroeg ik. “Dat is om te voorkomen dat ze zien dat jij constant met een orgasme rond rijdt. Tja en dan vraag ik me af wat hij dan tegen mij zou zeggen als ik met de Nissan 370Z voor kom rijden en tegen hem zeg dat ik deze auto helemaal het einde vind… De parelmoer witte kleur (=Brilliant White) past echt uitstekend bij deze 370Z. Behalve dat je er ongelofelijk mee opvalt omdat het design perfect uitkomt, vind ik deze parelmoer witte 370Z vooral heel erg sjiek. En net zo sjiek als dat ie eruit ziet zo klinkt de 370Z ook: sjiek! Waar de 350Z echt al met een grom begon tijdens het starten daar doet deze 370Z exact hetzelfde alleen een stuk sjieker.

D-stand, gas en je vliegt er vandoor en niemand, inclusief de bestuurder zelf, heeft door dat het ongemerkt serieus snel gaat. Iets meer gas en ik hoorde iets wat ver weg op een soort grom lijkt terwijl de 370Z vooruit schoot. Vervolgens gaf ik een kickdown en wat er dan gebeurt is echt ongekend voor een auto met slechts 331 Pk (de 370Z is korter en een stuk lichter als de 350Z). Ik werd in mijn stoel gedrukt op een manier die ik zelfs met de BMW M6 en de Audi R8 niet op die manier ervaren heb. Na het op de bodem trappen van het gaspedaal gebeurt er heel eventjes niets en dan ineens word je afgeschoten (in autotermen dan want in motortermen is het een zeer ruime 2-3 seconden langzamer van 0-100 km/u) en dat is zo ontzettend verslavend niet normaal gewoon. En het loeiende V6-geluid dat naar je oren opstijgt tijdens een kickdown is zo bruut sjiek, echt helemaal goed!

Klokjes met een functie
Wat een hoop klokjes en andere beeldinformatie zei bijna iedereen tegen mij als ze naast me gingen zitten in de 370Z. “Ach dat valt best mee”, zei ik dan het is vooral een kwestie van gaan rijden en dan ben je er zo aan gewend. Links naast het stuur zit de boordcomputer, voor je de toerenteller en de snelheidsmeter, en rechtsboven het stuur een olietemperatuurmeter, voltmeter en een klokje en daaronder een NavSat/audio-beeldscherm + veel knopjes. Met name de olietemperatuurmeter springt mij in het oog en vind ik essentieel voor een sportauto als deze 370Z. Als echte techneut (ik sleutel zelf aan mijn auto/brommer/fiets/motor) rij ik een testauto altijd eerst goed warm en dan bedoel ik niet het koelwater maar de motorolie.

Gek genoeg zijn er nogal wat mensen die vol gas geven zodra de temperatuurmeter van de koelvloeistof de juiste temperatuur aangeeft, en dat is dan ook de meest gemaakte klassieke fout. Koelvloeistof warmt namelijk sneller op als olie en via een warmtewisselaar zorgt de koelvloeistof er weer voor dat de olie weer sneller opwarmt (en later bij warme motor juist weer afkoelt). Het duurt dan ook heel wat kilometers meer voordat de olie op temperatuur in vergelijking met het koelwater. De olietemperatuur moet minimaal zo’n 90 graden celsius zijn voordat ik het gas echt stevig intrap. Nog een veel gemaakte fout is dat veel automobilisten denken dat de olietemperatuur niet boven de 100 graden celsius mag komen. De meeste vol-synthetische (je hebt ook half-synthetische motorolie) motoroliën kunnen namelijk tegenwoordig met gemak temperaturen van 180-190 graden celsius aan.

Fraai interieur
Vaak is het interieur van een sportauto zwart inclusief de leren stoelen. Gelukkig zijn er automerken die daar een beetje van af durven stappen. Dan wel door het dashboard een mooie kleur te geven dan wel door de stoelen te bekleden met een mooie kleur leer. Het dashboard van de Nissan 370Z is dan wel zwart maar in ieder geval geen goedkoop hard plastic en de oranje (Persimmon-oranje om precies te zijn) leren bekleding van de werkelijk perfect zittende kuipstoelen brengen het mooie interieur in de juiste balans. De 370Z heeft standaard een Bose audio-installatie met 8 speakers die werkelijk supervet klinken. Als test hebben we oa. even “Say it right” van Nelly Furtado werkelijk keihard gedraaid.

Het begin van dat nummer is wel zo cool, als de audio niet okay is dan valt ie met dit nummer direct door de mand want dan heb je het idee dat de portieren er bijkant uitvallen of de ramen eruit trillen. Verder is het strakke leer om de NavSat heen erg mooi, net als het fraaie leren stuur dat werkelijk perfect in je handen ligt. Als ik een auto met zo’n mooi interieur heb als de Nissan 370Z rij ik altijd even bij “Van der Werf autobekleding” langs. Het commentaar van eigenaar Bas over het interieur en een rondje naast mij in de Nissan 370Z was overduidelijk: deze auto is gewoon af! En als je dan even later richting het strand rijdend ook nog eens een bewonderende blik toegeworpen krijgt van een Ferrari F430-bestuurder dan weet je dat deze Nissan 370Z inderdaad verschrikkelijk deugt!

Vering en demping
Wat mij ontzettend verbaasd heeft zijn de berichten op het internet zoals deze: “De 370Z is keihard gedempt”. Zelfs Jeremy Clarkson riep de dag nadat ik deze Nissan 370Z ingeleverd had deze totale nonsens in Top Gear’s vergelijkingstest tussen de nieuwe BMW Z4 en deze Nissan 370Z. Volgens mij heb je echt totaal geen verstand van vering als je dit schrijft/zegt want deze 370Z is juist goed gedempt én eerder comfortabel dan te hard afgeveerd, kortom werkelijk perfect voor op straat. Ter vergelijk heb ik nog even iemand meegenomen in de Nissan 370Z die dagelijks in een Porsche Carrera cabrio rijdt met 385 Pk. Ze zei dat haar Porsche in vergelijking met de Nissan werkelijk plankhard aanvoelt. Kijk dat is nou duidelijke taal.

Wat mij trouwens opvalt is dat bijna alle autojournalisten vering en demping door elkaar halen. Vering en demping zijn toch echt twee totaal verschillende dingen. Afijn om mijn mening te onderbouwen ben ik naar een veringspecialist gereden in het zuiden des lands waar ik al heel lang kom met onze testmotoren. We gaan voortaan overigens met alle sportieve auto’s langs bij deze veringspecialist want juist bij sportieve auto’s zijn vering en demping ontzettend belangrijk. Lees hieronder het relaas van veringspecialist P. Klop na zijn rondje over zijn plaatstelijke testcircuit in de Nissan 370Z.

[quote P. Klop]
Tja, waar moet ik beginnen?! Eerste indruk is aardig, na een paar kilometer ben ik van de 7-traps automaat over gegaan op de flippers. De 370Z rijdt erg soepel en voelt strak en zeker aan, maar hij is zeker niet te hard afgeveerd. Bij rustig rijden neigt hij zelfs richting comfortabel! Zithouding, stuur, flippers, pedalen alles voelt direct vertrouwd aan!

ESP on
Het ESP werkt erg goed zodra ergens iets blokkeert of glijdt wordt het keurig opgevangen door de computer en je kunt de bocht veilig afmaken waar je bv iets te enthousiast aan begonnen was. Ideaal voor in de regen dus, maar het was kurkdroog, dus het was hoog tijd om ESP-knopje te zoeken en heel gauw het ESP uit te zetten!

ESP off
Nu wordt het ineens echt heel erg leuk! Wat een auto! De Nissan leent zich er perfect voor om elke millimeter van het asfalt te benutten, en dan bedoel ik dwars! Voor de bocht twee keer terug flipperen tegelijk remmen en insturen en dan vol het gas erop in twee, maximaal tegensturen, in je binnenspiegel trek je vette strepen op het asfalt. Wat een gave bak! Ik kan er niet over uit! Ook de lange snelle bochten zijn geen probleem, met ESP blijf je keurig op je lijn, zelfs snelle bocht volgas uitkomend over een (lichte) drempel gebeurt er niks. Wel merk ik dat met de ESP uit in diezelfde bocht meer snelheid kan maken weliswaar met een beetje onderstuur, als ik dan die zelfde drempel neem zet de auto wel een klein stapje opzij maar dat alles heel gecontroleerd en strak!! Kortom, de ideale sportauto van dit moment met achterwielaandrijving, vermogen, een enorme fijne wegligging en met de beste looks, zeker in het wit, deze auto is gewoon af!! (dat is nummer twee al die dit zegt, red.) [/quote P. Klop]

Ik kan de bevindingen van Paul uiteraard alleen maar beamen. Het allergrootste compliment dat je deze 370Z kunt geven is dat ie direct vertrouwd aanvoelt. Je durft meteen dingen die je normaal gesproken echt niet zou durven met een andere sportauto met zoveel Pk’s. Zelfs met het ESP aan kun je de 370Z lekker laten glijden. Als je op een haakse bocht of een korte S-bocht afkomt dan is het leukste wat er is om niet af te remmen en de 370Z er hard en strak in te hoeken. Ik voelde de banden dan echt om de velg wringen en de hele auto lichtjes wegglijden. Een fantastisch lekker gevoel waardoor ik steeds weer werd uitgedaagd om de volgende keer nog weer iets harder door dezelfde bocht te gaan. Op de snelweg is het juist weer totaal anders daar zijn het juist weer de G-krachten die mij een kick gaven. Op maximale snelheid door een lange bocht heen rijdend voelde ik de hele auto wringen op zijn vier grote plakken rubber. Op zo’n moment voelde ik ook heel duidelijk dat de vering eerder te comfortabel is dan te hard. Toch zou ik de 370Z niet harder afgeveerd willen hebben voor op straat. Juist die brede inzetbaarheid vind ik zo super aan de 370Z, je kunt er prima rustig mee rijden maar binnen no time ook verschrikkelijk hard mee gaan. Het enige wat ik echt nog goed moet leren is driften maar daar ga ik volgend jaar mee beginnen.

Bagage +reus
Wie zegt dat je niets kunt vervoeren met de Nissan 370Z heeft het mis. Mijn neefje moest tijdens de testweek een nieuwe 32-inch LCD-tv halen bij Correct in Rotterdam. Okay mijn neefje moest de tv op zijn schoot houden want dat soort tv’s moet rechtop vervoerd worden maar de doos paste er wel mooi in. Even brood halen bij de bakker? Geen probleem, er passen makkelijk 3 volle tassen brood achterin. En van de kofferset pasten op één na alle koffers erin. Naast het meevallende bagageprobleem valt ook het bestuurders-ruimte-probleem erg mee want er past zowaar zelfs een reus (eigenaar van fitnesscentrum Energiek waar ik altijd fitness) in deze auto. Deze auto is gewoon goed!

Allerlei
Het verbruik viel mij eerlijk gezegd nogal mee want het hoogste verbruik tijdens de testweek was 1:6,5 gevolgd door 1:8 en ik heb zelfs 1:10 gehaald. Al met al niet verkeerd voor een auto die nota bene gegroeid is qua cilinderinhoud. Wat ook erg meeviel is de kleine draaicirkel van deze sportauto. Ik stond elke keer weer verbaasd hoe scherp ik kon draaien, en elke keer als ik dacht “dat haal ik nooit” haalde ik het met ‘t grootste gemak. Wat echter niet meeviel is de grote dode hoek, je moet dan ook liever twee keer teveel kijken als vier keer te weinig. Wat in Nederland mee lijkt te vallen ten opzichte van veel andere sportauto’s is de prijs totdat je de prijs in Duitsland en de USA hebt gezien: Nederland: €61.400,-/Duitsland: €43.290,-/USA: $31.230,-=€21.483,12. De belastingdruk in dit land is gewoon totaal ongehoord en volslagen debiel!

Het gaat toch werkelijk helemaal nergens over als je ziet voor welke prijs een Amerikaan ‘m in mag pakken en mee mag nemen. Wat ook niet meeviel is het klimaat in de Nissan 370Z. Tijdens de testweek was het een aantal dagen behoorlijk warm en dan wordt het in de kleine ruimte toch snel warm. Okay dan zet je de airco toch even aan, mh dan wordt het al snel weer zo koud dat ik mezelf in Siberië waande. Een betere oplossing vond ik persoonlijk om de raampjes een klein beetje open te zetten. Iets wat ik bij toeval ontdekte is het volgende. Om toch naar de muziek te kunnen luisteren als je bv. even ergens op iemand moet wachten moet je het volgende doen. Als je op de startknop drukt zonder het rempedaal aan te raken gaat de audio aan. En dan die remmen, tja die zijn gewoon stukken beter als die van de 350Z. Ik hoefde veel minder hard op het rempedaal te trappen en zowel de doseerbaarheid als de vertraging zijn erg goed.

Verloren!
Tja ik ook altijd met mijn grote bek… Vanuit Leiden komend kon ik nog net voor een zwarte Citroën C6 de oprit naar de N11 pakken. De man in de Citroën C6 had zich vlak daarvoor al behoorlijk als een macho mannetje gedragen en een aantal vreemde capriolen uitgehaald. Eenmaal in de bocht van de oprit gaf ik stevig gas en ik zag de man in de C6 werkelijk waanzinnig veel moeite doen om te proberen mij bij te houden. No way dus maar wat wil je ook met meer als 300 Pk op de achterwielen (je verliest zo’n 10-15% motorvermogen) en een paar zwarte brede sloffen om de 19-inch velgen. Ik kwam ruim voor de C6 de oprit af en nam direct daarna de afrit van de A4 naar de N11.

De C6 haalde mij vervolgens via de A4 behoorlijk asociaal en zonder richting aan te geven weer in. Eenmaal op de N11 kon ik door slim te rijden en goed te anticiperen hem weer legaal rechts inhalen (het verkeer wat een eindje verder linksaf moet zorgt ervoor dat het verkeer op de linkerbaan stokt) om even later weer exact voor hem te eindigen bij het stoplicht. Daarna bleef hij irritant bumper kleven totaan de volgende grote kruising. Na een verjaardagsenvelop in de bus gegooid te hebben bij mijn nichtje reden we langs het kanaal terug. Er bleef toen een scootertje achter mij rijden en wat ik ook probeerde ik raakte hem maar niet kwijt. Op een gegeven moment haalde hij me zelfs in verdorie! En wat ik daarna ook probeerde ik kwam ‘m niet meer voorbij. Verslagen door een 50cc scooter niet te geloven zeg!

Grappig moment
Tijdens de testweek maakte ik iets leuks mee waar ik ontzettend om heb moeten lachen. Op een gegeven moment wilde ik in de wijk waar ik woon linksaf slaan op de rondweg. Voor mij stonden twee oude vrouwtjes in een stadsautootje ter grootte van de Nissan Pixo te wachten op het tegemoet komende verkeer. Nadat we al minstens 5 minuten hadden staan wachten, omdat de bejaarde dame achter het stuur het niet aandurfde om door te rijden als er een gat viel, stopte er spontaan een tegemoetkomende stadsbus. De buschauffeur zag de twee oude dames stilstaan en dacht kom ik geef ze voorrang anders staan die twee mannen in die sportauto er over een uur nog. Dus de buschauffeur zwaaide met twee armen naar de angstige oude dames dat ze mochten rijden, maar zelfs toen nog duurde het zeker 10 seconden voordat ze het eindelijk aandurfden om door te rijden. Daarna gaf de buschauffeur breeduit lachend aan dat wij ook maar snel door moesten rijden.

Legaal 200+ km/u
Het beste moment van de hele testweek was dat ik nog even volkomen legaal 200+ km/u heb gereden in Nederland. Hoe, met wie en waar is mijn geheimpje.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

coupe

Transmissie

automaat

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

5,6 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

243(331)/7.000 kW (pk)/rpm

Koppel

366/5.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.7/3.696 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:11

Aandrijving

achterwielaandrijving

Differentieel

Viskokoppeling

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

15,2 liter/100 km

Snelweg

7,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

10,4 liter/100 km

C02 uitstoot

247 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.250 mm

Breedte

1.845 mm

Hoogte

1.315 mm

Wielbasis

2.550 mm

Spoorbreedte voor

1.540 mm

Spoorbreedte achter

1.565 mm

Massa leeg

1.508 kg

Laadvermogen

292 kg

inhoud bagageruimte

235 liter

Bandenmaat

245/40-R19(V) 275/35-R19(A)

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand