Chevrolet Cruze SW 1.4 LT 2012 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Chevrolet Nederland



Veilig naar huis Cru(i)ze(n)!
Heel soms zijn vier wielen wel zo veilig, want als je op twee wielen aan het glijden gaat is zelfs een drifttraining totaal nutteloos. Op vrijdag 23 november moest ik de nieuwe Chevrolet Cruze SW ophalen in Waalwijk. Het had de hele ochtend geregend en dus kon ik er al bijna zeker van zijn dat er wel ergens een file zou staan vanwege een ongeval op nat wegdek. En ja hoor vlak voor Rotterdam waren twee rijstroken dicht omdat er drie auto’s op elkaar waren geklapt, geen afstand houden op nat wegdek is gewoon vragen om een aanrijding. Gelukkig was ik op de motor en kon ik tussen de lange file doorrijden. Vlak na de ongevalsplek waren alle rijstroken weer vrij en gaf ik gas, wat resulteerde in een vol spinnend achterwiel dat uitbrak naar rechts, ik schakelde over naar de vierde versnelling en weer spinde het achterwiel en brak de achterkant van mijn motor uit met dik 100 km/u (is dit extreem gladde asfalt misschien de oorzaak van de vele aanrijdingen in de regen hier?). Het enige wat daar tegen helpt is een goede balans, en die train ik gelukkig overal en altijd als ik motor rijd. Ik arriveerde veilig en wel bij Noordhoek in Waalwijk waar ik de Chevrolet Cruze SW 1.4 LTZ in ontvangst mocht nemen. Aan de Chevrolet Cruze sedan heb ik zeer goede herinneringen dus ik was dan ook zeer benieuwd naar deze nieuwe stationwagon. Amper tien meter onderweg was ik al verbijsterd over het feit dat Chevrolet de sedanversie van de Cruze niet heeft uitgerust met dit 1.4-liter turbo-motorblok. Eén van de beste sedans die ik ooit gereden heb wordt verkocht met twee atmosferische motorblokken, dat is voor mij absoluut niet te begrijpen! En nog geen tien meter daarna, zonder over een verkeersdrempel gereden te zijn, voelde ik al dat de vering/demping van deze nieuwe Chevrolet Cruze SW op een zéér hoog niveau staat. Ik weet zeker dat als ik een groep Audi/BMW-rijders geblinddoekt naar deze auto breng, en van binnen alles afplak zodat ze na het afdoen van de blinddoek niet kunnen zien in welke auto ze rijden, dat ze er dan heilig van overtuigd zijn in een nieuw model Audi/BMW te rijden. Voor een auto van dit prijsniveau is dit zo ongelofelijk knap gedaan, dat ik daar alleen maar diepe bewondering voor kan hebben.

Retourtje Rotterdam
Zaterdagmiddag ben ik even gezellig naar Rotterdam gereden omdat daar een week later een nieuw Infiniti Center zou worden geopend. Ik dacht ik ga alvast even kijken want ik wilde graag nog een foto van het onderstel van de Infiniti FX30d hebben voor bij het testverslag. De rit naar Rotterdam viel me mee, eindelijk eens geen aanrijding bij Spaanse Polder. Ik ben op de NavSat naar de Koperstraat toe gereden maar vraag me af of ik niet beter uit mijn hoofd er naartoe had kunnen rijden. Als ik eerlijk ben vind ik de Alexanderpolder verkeerstechnisch gezien een puinhoop, waardoor je zelfs op de NavSat nog verkeerd kunt rijden. Na een leuk gesprek met de bedrijfsleider van het nieuwe Infiniti Center ging ik weer op huis aan. Het was ondertussen gaan regenen, echt van dat vieze druilige weer. Gelukkig zat ik in een warme auto met mijn eigen MP3-muziek, waarvan ik begrijp dat de VVD en PvdA dit strafbaar willen stellen. Ik gooi een link van YouTube in de YouTube MP3 Converter en ik heb mijn MP3, wie wil dat in hemelsnaam gaan controleren. Dan wordt het hier straks net als in China, na de CO2-terreur van de overheid krijgen we dan een downloadverbod opgedrongen. Maar goed testen in de regen kan ook erg leuk zijn zeker met zo’n mooie oprit naar de snelweg. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik een VW Golf met grote snelheid naderen, maar omdat er rechts van mij een bestelbusje stond moest hij wel achter mij aansluiten. Ik had het ESP al uitgezet voor het stoplicht en was benieuwd of de VW Golf achter mij zou blijven hangen in de opritbocht. Ik trok redelijk normaal op maar gaf vlak voor de mooie opritbocht plankgas, waardoor ik met vol spinnende voorbanden door de opritbocht heen vloog. De Chevrolet Cruze SW hield zich werkelijk perfect in de opritbocht ondanks de hoge bochtensnelheid. Aan de ene kant had ik dit wel verwacht maar ja ik moet het toch altijd maar afwachten. De VW Golf zag ik een paar 100 meter verder op de snelweg pas weer terug toen hij mij op een recht stuk met hoge snelheid inhaalde.

De snelwegbocht die dan volgt vind ik erg mooi maar tegelijkertijd blijft-ie tricky, dus hier hou ik me altijd enigszins in. De meeste automobilisten staan onnodig te kamperen in deze bocht, zo langzaam is nou ook weer niet nodig. En of de duvel ermee speelde was er verdorie even verderop aan de andere kant van de snelweg alweer een ongeluk gebeurd en alweer in de regen. Ik had nog twee hele mooie bochten voor de boeg dus dat inhouden was maar tijdelijk. Bij de afslag Leidschendam ging ik eraf en reed ik op het laatste moment met een behoorlijke vaart de afrit op. Geen piepende banden, geen doorspinnende banden maar precies tegen de grens aan rijdend reed ik superstrak via het langste stuk van de bocht naar de stoplichten. Het feit dat ik zo mooi tegen de grens aan kan rijden met deze Chevrolet Cruze SW, zegt veel over de de uitstekende wegligging maar vooral ook de goede balans van deze auto. Ik schaamde me dat ik me zo gruwelijk heb vergist in deze auto. Na de drie tunnels op de N14 had ik de afslag naar de N44 helaas niet voor me alleen, jeetje wat baalde ik daarvan want dit is mijn favoriete kneedownbocht met de motor. Maar ik had geluk de auto voor mij bleef netjes rechts rijden, zodat ik het gas er vol op kon zetten in de zéér fraaie bocht naar links. Met vol spinnende voorbanden reed ik perfect op de juiste lijn blijvend, met twee vingers in mijn neus de bocht door. HEERLIJK!!!

Controlled Cruisen
Wie denkt dat alle cruise controls hetzelfde zijn heeft het goed mis! Ten eerste heb je naast de gewone cruise control tegenwoordig ook een adaptieve cruise control, en verder blijft in veel handgeschakelde auto’s het cruise control actief na op- of terugschakelen. De eerste keer dat ik dat meemaakte reed ik met een behoorlijke snelheid op een rotonde af tijdens een zuinigheidsrit. Normaal gesproken als ik de koppeling intrap en terugschakel om op de motor af te remmen, schakelt de cruise control zichzelf uit (tenminste dat was ik tot dan toe gewend). Als dit volkomen onverwacht niet gebeurt dan schrik je wel even, en dat deed ik dus ook. Ik moest op het laatste moment razend snel vol in de ankers om niet met 50 km/u over de rotonde heen te knallen. Een snelheid van 50 km/u lijkt niet hard, maar op zo’n moment lijkt 50 km/u wel 100 km/u. Dus dacht ik kom laat ik eens testen bij een snelheid 50 km/u wat het cruise control in een veel te lage of veel te hoge versnelling doet. Ik ben dus in de vierde versnelling 50 km/u gaan rijden en heb toen opgeschakeld naar vijf en zes. Dat bleek geen enkel probleem voor de Chevrolet Cruze SW. Daarna ben ik 50 km/u rijdend gaan terugschakelen van 6->5->4->3, en zelfs terugschakelen naar 2 bleek geen probleem te zijn. De Chevrolet Cruze SW bleef de hele tijd gewoon 50 km/u rijden alleen bij een steeds hoger toerental. Pas toen ik naar de eerste versnelling terugschakelde sloeg de cruise control eindelijk af. De laagst mogelijke snelheid is overigens 24 km/u in de tweede versnelling. Ga je echter 24 km/u in de tweede versnelling rijden en schakel je daarna op naar de derde en zelfs vierde versnelling dan gaat de Chevrolet Cruze SW heel langzaam aan steeds sneller rijden. Wat ik verder erg grappig vind aan de cruise control op deze Chevrolet Cruze SW, is dat als je op “set” drukt de auto een oneven (maximum) snelheid aanhoudt dus bijvoorbeeld 31-51-61-71-81-101-121 (en ook 181) km/u. Geen idee waarom dit zo is maar ik vond het wel vermeldenswaardig.

Relax
Na amper twee dagen rijden betrapte ik mezelf erop dat ik in deze auto reed alsof hij mijn eigendom was. Dat klinkt raar maar dat is een heel goed teken, want je thuis voelen in een auto is het allerbelangrijkste wat er is. Dat thuis voelen hangt (bij mij althans) vooral af van allemaal kleine dingetjes. Eén klein dingetje kan de boel ongelofelijk verpesten, zoals bijvoorbeeld een veel te laat aangrijpende koppeling met daardoor een vaag aangrijppunt, met als gevolg een regelmatig afslaande motor tijdens het optrekken. Daarom is het belangrijk dat al die kleine dingetjes kloppen; goede remmen, mooi aangrijpende en goed doseerbare koppeling, perfecte vering/demping, perfect schakelende 6-versnellingsbak, ruime lekkere zit, ruime kofferbak, okay de audio kan beter maar volgend jaar komt Chevrolet met een nieuw systeem. Vanaf volgend jaar gaat Chevrolet namelijk ook het MyLink entertainmentsysteem leveren op de Cruze SW, waar de inzittenden hun geluidsdrager of telefoon aan kunnen koppelen. Het systeem is te bedienen vanaf een groot, op de middenconsole geplaatst scherm (zie foto). Mét dit nieuwe MyLink entertainmentsysteem is de Chevrolet Cruze SW naar mijn mening een complete en zéér competitieve auto in dit segment. Om die reden vraag ik me dan ook regelmatig af waarom veel mensen een (veel) duurdere en minder comfortabele stationwagon kopen. Als ze dat doen aan de hand van testen die ze lezen op het internet snap ik het wel weer, want die testen zijn zo bevooroordeeld geschreven dat je bijna automatisch bij een Duits merk uitkomt. Soms laten mensen zich niet gek maken en kopen een andere auto dan hun directie ze voorschrijft. Zo kreeg ik ooit een mailtje van de PR-manager van KTM Motorcycles Nederland die in weerwil van de Oostenrijkse directie geen Audi A6 Avant had gekocht maar een Skoda Superb Combi (okay ook een soort van Duits…). Hij mailde mij spontaan en schreef dat ik de enige was geweest die tot in detail had beschreven hoe goed die auto werkelijk is.

Fossiel
Op zondag moest ik ’s middags naar een verjaardag van een goede vriendin die een zware periode achter de rug heeft. Omdat ik in het weekend altijd zwem besloot ik te kijken of er een zwembad bij haar in de buurt is, en die bleek slechts twee straten verderop te zijn. De rit naar Leidschendam is een heerlijke rit binnendoor, gewoon lekker 50-80 km/u rijdend genietend van de omgeving onder het genot van een fel najaarszonnetje. Juist op dat soort momenten realiseer ik me des te meer hoe lekker de stoelen zitten, hoe heerlijk de versnellingsbak schakelt en hoe mooi deze Chevrolet over het asfalt glijdt dankzij de uitmuntende vering/demping, kortom het uitstekende comfort. Het parkeren bij het zwembad bleek nogal onduidelijk te zijn. Net toen ik de auto had geparkeerd voor de deur bleek dat ik daar alleen mocht parkeren als ik invalide ben. Dat was ik bijna na een zwaar motorongeluk maar gelukkig net niet, en dus moest ik op zoek naar een andere parkeerplek. Dankzij de achteruitrijcamera hoefde ik geen moeilijke capriolen uit te halen, en kon ik achteruit rijdend naar een gewone algemene parkeerplek rijden. De rit naar huis na de verjaardag was ronduit dramatisch, de gehele weg naar Voorschoten reed er een sloom fossiel voor mij. 30 km/u, 40 km/u, 45 km/u en vervolgens 50 km/u waar je 80 km/u mag. Mijn persoonlijke mening is dat als je bang bent om auto te rijden, je beter je rijbewijs in kunt leveren. Gelukkig had ik de bocht vanuit Voorschoten de N44 op bij Wassenaar helemaal vrij. Omdat ze hier een extra strook hebben aangelegd is deze (adrenaline)bocht nog leuker geworden dan-ie al was. Voor het stoplicht sta je eigenlijk al een beetje in de bocht, dus het is daarna alleen maar een kwestie van snel naar de tweede versnelling schakelen en het gas er vol op!

One night stand
De Chevrolet Cruze sedan is één van de allerbeste sedans die ik in mijn leven gereden heb, lees dat testverslag er nog maar eens op na. Na die test begreep ik ook meteen de vele overwinningen in het WTTC. Na een aantal dagen rijden had ik eerlijk gezegd zoiets van: “Daar komt deze Chevrolet Cruze SW dus niet bij in de buurt.” Een avondje naar de opening van het nieuwe Infiniti Center Rotterdam was genoeg om mij het schaamrood op de kaken te bezorgen. Omdat ik een rit naar Rotterdam in de spits via Delft niet zag zitten ben ik via de N11 naar Bodegraven gereden en daar de A12 op gegaan. Ook die route viel echter qua drukte vies tegen, de N11 en de A12 schoten nog wel redelijk op maar de A20 was een drama. Aan testen ben ik dan ook niet toegekomen op de heenweg. Het was een gezellige opening met alleen Infiniti-klanten en dus zonder autojournalisten, ik was de enige autojournalist omdat ik toevallig wist dat de opening vanavond zou zijn. De volgende dag zou er een openingsfeestje voor autojournalisten zijn, maar dat is niet mijn ding. Op de terugweg was het een stuk rustiger op de weg en heb ik zowel het TC als het ESP uitgezet. Het TC zet je uit door een korte druk op het knopje met de slippende auto, en het ESP zet je uit door dit knopje daarna nog meer dan 5 seconden ingedrukt te houden. Vlak voor ik de A20 op reed zag ik in mijn achteruitkijkspiegel nog een VW Golf met hoge snelheid naderen. Ik gaf plankgas op de oprit en was benieuwd wat er zou gebeuren, nou helemaal niets dus (geen onderstuur) behalve dat ik de VW Golf in mijn spiegels op zag lossen. Dit voelde toch wel heel erg hetzelfde aan als de Chevrolet Cruze sedan. Er kwam daarna nog een hele mooie mogelijkheid en dat is de afrit bij Leidschendam. Ik had de hele afslag voor mezelf dus een beter testscenario had ik niet kunnen bedenken.

Ik nam de afrit eerst zoveel mogelijk aan de buitenkant zodat ik daarna scherp naar binnen kon snijden. Wat ik verwacht had dat er zou gebeuren gebeurde niet! Perfect op de ingezette lijn blijvend reed ik met een behoorlijke snelheid met vol spinnende voorwielen (de toerentellernaald vloog naar boven de 5.000 toeren) door de opritbocht. Ik moest dus toegeven dat ik er volledig naast zat, deze Chevrolet Cruze SW doet niet onder voor zijn sedan-broer. Maar deze Chevrolet Cruze SW heeft wel een veel fijner motorblok onder de motorkap hangen. Waar blijft die Chevrolet Cruze sedan met hetzelfde motorblok??? Bij Wassenaar nam ik de hele mooie afslag van de N14 naar de N44 en ook in deze mooie bocht was het exact hetzelfde verhaal. Wat is dit heerlijk om te doen, ik maak niet vaak mee dat een auto met alles uit én zonder elektronisch sperdif zo ongelofelijk mooi op zijn lijn blijft. Nog even twee keer dan want als ik de afslag naar Voorschoten neem en weer omdraai heb ik nog twee hele mooie bochten voor ik thuis ben. Een hele mooie S-bocht en een hele mooi flauwe rechterbocht. Ik sla op het laatste moment rechtsaf en geef plankgas middenin de S-bocht, maar ook nu weer liet de Chevrolet Cruze SW zich met het grootste gemak perfect door de S-bocht heen sturen. Zwaar doorspinnende voorwielen of niet het maakt deze stationwagon helemaal niets uit! Ik draaide om en ging op de linkerbaan voor rechtsaf staan. Bij groen gaf ik in de bocht voor de zoveelste keer plankgas, mijn hemel wat is de wegligging van deze auto fantastisch. Daar hoef je dus echt geen véél te dure stationwagon van Audi, BMW of VW voor te kopen. Enige minpuntje van Chevrolet is het bescheiden motorenaanbod, maar ach een chiptuning doet wonderen geloof me.

Rare lange dag
Vrijdagochtend ben ik in tegenstelling tot gewoonlijk vroeg opgestaan, omdat dit mijn vaste vrije dag is slaap ik normaal gesproken meestal even lekker uit. Vorig weekend was de schoonmoeder van mijn jongste broer overleden en de kerkdienst/begrafenis waren in het oosten van het land, Doorwerth/Wageningen om precies te zijn. Aangezien het openbaar vervoer naar Doorwerth belachelijk duur en omslachtig is had ik aangeboden om mijn moeder en mijn zus naar Doorwerth te brengen. Een ritje van niets op een zoals altijd rustige vrijdag én als er uiteraard geen files staan. Een dag eerder was er ter hoogte van Driebergen een bestelbusje over de kop geslagen, en dat heeft tot hele lange files geleid omdat de A12 was afgesloten. De rit verliep prima en ik kon de hele weg 101 km/u rijden op de cruise control. Normaal gesproken is dat altijd lastig met een niet-adaptieve cruise control, je bent dan de hele tijd snelheid aan het verlagen/verhogen omdat automobilisten voor je geen constante snelheid rijden. Dan blijkt ook maar weer eens hoe lastig het is om een constante snelheid te rijden! Nou is dat ook wel erg lastig als zoals die chauffeur van het busje naast mij een binnen gekomen WhattsAppje zit te lezen. Ik heb op tv wel eens een weddenschap gezien van iemand die beweerde dat hij zuiniger kon rijden dan de cruise control van zijn auto. Nou vergeet het maar dat verlies je dus altijd! Het lukt mij wel regelmatig om zuiniger te rijden dan de fabrieksopgave, maar dan maak ik juist gebruik van die handige cruise control.

Exact op de aangegeven NavSat-tijd, 10.00u dus, arriveerden we in Doorwerth. Het was een heerlijke rit en dat was vooral te danken aan comfortabele weggedrag van de Chevrolet Cruze SW. Tijdens deze rit ben ik eens gaan graven in mijn geheugen om een vergelijkbaar comfortabele SW te vinden voor deze lage prijs. Het antwoord is: “Die is er niet, zelfs de fantastische Hyundai i40 Wagon is duurder.” En het feit dat deze Chevrolet Cruze SW zijn Koreaanse evenknie qua prijs/kwaliteit naar de kroon steekt mag je gerust een hele prestatie noemen. Ik had dit absoluut niet verwacht, zelfs verre van dat want Hyundai is één van de meest vernieuwende automerken van dit moment! De grote (naar mijn mening iets te nadrukkelijke) voorliefde van veel automagazines voor de Duitse automerken begrijp ik dan ook eerlijk gezegd helemaal niets van. Maar ach ik begrijp wel meer niet als onafhankelijk autojournalist die niets moet en alles mag. Hopelijk kan ik dat ooit ook nog eens aan jullie vertellen in een auto/motorprogramma op tv, wie weet, wie weet.

Doorwerth->Waalwijk
Nadat ik mijn broer, zijn vriendin en haar vader had gecondoleerd ben ik weer in de auto gesprongen richting Waalwijk. Ik wilde persé op tijd thuis zijn want er was slecht weer voorspeld. Ik had namelijk weinig zin om in een hagel- of sneeuwbui te belanden op de motor. De afstand Doorwerth->Waalwijk bleek een stuk korter dan ik gedacht had, slechts 76,8 kilometer over de A50->A59->A2->A59. Ik heb het gaspedaal even diep ingetrapt tijdens deze rit, en tijdens hernemingen en op hoge snelheid (150+ km/u) merkte ik dat dit toch maar een 1.4-liter motorblok is. Maar laat ik niet te negatief zijn want juist dankzij de turbo presteert dit motorblok uitstekend in het gebruiksgebied van 30-120 km/u. Nederland is tenslotte geen Duitsland maar eenmaal op stoom op de Autobahn kun je prima meekomen, want dankzij de topsnelheid van 200 km/u is een kruissnelheid van 160-180 km/u geen enkel probleem. De A50 schoot lekker op maar helaas had ik bij de afslag naar de A59 een slome dakpan op voetjes voor me rijden. Op het stukje A2 dat de A59 doormidden snijdt had ik meer geluk. Dit keer had ik de linker rijbaan helemaal vrij en kon ik met hoge snelheid vanaf de A59 de A2 oprijden. Toen ik een foto van deze afslag wilde knippen op Google Maps zag ik tot mijn grote verbazing dat die behoorlijk oud zijn. Op de afbeeldingen zijn namelijk nog wegwerkzaamheden te zien. Ik nam de snelwegbocht expres met een behoorlijke snelheid, en halverwege de bocht voelde ik het onderstel lichtjes gaan zoeken. Gezien de (veel te) hoge snelheid viel me dat heel erg mee, een dikke pluim dus voor de Chevrolet Cruze SW. Met een set sportieve Eibach-veren kun je dit prima ondervangen, maar dat gaat weer ten koste van het comfort. Al met al moet ik zeggen dat deze Chevrolet Cruze SW me behoorlijk heeft verrast, ik had verwacht dat-ie goed zou presteren maar niet zò goed! Mocht je een nieuwe stationwagon willen kopen dan raad ik je absoluut aan deze zeker mee te nemen in het lijstje van proef te rijden stationwagons.

Specificaties

Jaargang

2012

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,5 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

103(140)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

200/1.850 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.364 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10.90 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,4 liter/100 km

Snelweg

4,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,7 liter/100 km

C02 uitstoot

134 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.681 mm

Breedte

1.797 mm

Hoogte

1.521 mm

Wielbasis

2.685 mm

Spoorbreedte voor

1.544 mm

Spoorbreedte achter

1.558 mm

Massa leeg

1.405 kg

Max. toelaatbare massa

1.940 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

500 liter

Bandenmaat

205/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand