Audi A1 Ambition 1.4 TFSI S tronic 7 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobielhandel B.V.



fantAstische fl1pperutomaat
Als ik aan mensen vertel dat ik tijdens het ophalen van de Audi A1 de nieuwe Audi R8 Spyder in de ondergrondse garage van PON zag staan, dan hoef ik denk ik niet te herhalen wat ze tegen mij zeggen. Het mooiste antwoord vind ik dan altijd om te zeggen dat ik gek ben op kleine auto’s, en dat het testen van een Audi A1 veel leuker is dan het testen van een Audi R8 Spyder. Met een kleine auto zoals de A1 kun je namelijk ‘gek’ doen op een manier die je nooit kunt met een R8 Spyder. En zeg nou alsjeblieft niet dat de Audi A1 een vrouwenauto is alleen maar omdat in alle grote dikke Audi’s mannen rijden. Toen ik de garage uit reed zag ik na het stellen van de zijspiegels nog even een glimp van de R8 Spyder. Het was voor mij weer een verrassing wat ik mee zou krijgen en het bleek de 1.4 TFSI met een DSG-bak te zijn. Pas op de snelweg zag ik op het display tussen de tellers dat deze A1 een 7-traps DSG-bak heeft. De rit in de A1 over de A1 richting Haarlem was druk en saai. Door ongevallen aan beide kanten van de snelweg (geen afstand houden) schoot het totaal niet op. Van de A1 naar de A10 ligt één van de mooiste snelwegbochten van Nederland. Deze onoverzichtelijke bocht is zo mooi omdat-ie tricky kan zijn als je ‘m verkeerd inschat. Ik had alle mazzel van de wereld dat er niemand voor me reed en dus kon ik heerlijk het gas erop zetten in de bocht. De bocht naar de A9 die daarna volgt is van een geheel andere orde. Dat is een hele mooie zéér lange hogesnelheidsbocht, die je net als de vorige bocht niet verkeerd in moet schatten. Ik heb er menig maal een auto tegen de vangrail geparkeerd zien staan. Eenmaal op de A9 kon ik weinig anders dan concluderen dat het met de wegligging van de Audi A1 wel goed zit, met snelwegsnelheid in snelwegbochten dan althans.

1 duizend en 200 toeren
Eenmaal de snelweg af zag ik tot mijn verbijstering dat het toerental bij een snelheid van 60 km/u in de zevende versnelling slechts een minimale 1.100 toeren bedraagt. Ik kon het motorblok voelen protesteren (okay lichtjes maar desondanks toch irritant) in het stuur, logisch want bij dat lage toerental mist het blok koppel om die zevende versnelling probleemloos rond te krijgen. Een versnelling of twee lager flipperen lost het probleem op maar dan moet je de versnellingsbak wel in de manuele stand zetten. Doe je dat niet dan schakelt de DSG-bak automatisch over naar de D-stand en dus ook weer op naar de zevende versnelling. Een andere mogelijkheid is om de DSG-bak in de sportstand te zetten want dan schakelt de DSG-bak automatisch twee versnellingen omlaag. Het toerental vliegt daarna uiteraard omhoog maar dat wil je niet als je rustig door de stad rijdt. Ook niet omdat de DSG-bak in de sportstand pas bij een veel hoger toerental opschakelt naar de volgende versnelling. De vraag is dan natuurlijk waarom doet Audi dat? Waarom hebben ze bijvoorbeeld geen 6-traps DSG-bak in de Audi A1 gezet? Het antwoord ligt niet bij Audi maar bij de door de EU opgestelde emissienormen. Om daaraan te voldoen moet Audi wel een 7-traps DSG-bak monteren want daardoor daalt het toerental en dus de uitstoot per versnelling. En juist door die lage uitstoot heeft de 7-traps DSG-bak een A-label terwijl de handgeschakelde 6-versnellingsbak een B-label heeft. Dat A-label is uiteraard gunstig wat betreft de bijtelling maar persoonlijk zou ik als niet lease-rijder voor de handgeschakelde versie kiezen. Verder blijf ik hopen dat ook Audi net als bijvoorbeeld Toyota, Renault en Nissan weer opnieuw een keer de traploze CVT-versnellingsbak gaat monteren. Met een CVT ondervang je bovenstaand probleem namelijk want je hebt een oneindig aantal versnellingen, waarvan je er een aantal op vaste punten (bijvoorbeeld 6) kunt programmeren voor de flippers.

1+1N
Zaterdag, 8 januari, nieuwjaar wensen mag nog, dat vind ik althans. Op dus naar een autobedrijf in Hilversum om vervolgens binnendoor verder te rijden naar vrienden in Hoevelaken. Bij dat autobedrijf hoorde ik dat één van Nederlands bekendste autojournalisten per eind januari op straat wordt gezet door de Televaag. De papieren autobladen gaan duidelijk in rap tempo bergafwaarts. Direct na mijn vertrek heb ik de versnellingspook in de manuele stand gezet. Dat betekent dus of tegen de pook tikken of de flippers gebruiken, ik heb uiteraard voor het laatste gekozen. Op weg naar de N11 heb ik in de bochten even lekker stevig gas gegeven en ik moet zeggen dat de wegligging van de A1 ook op lagere snelheid goed is. Eenmaal over het viaduct van de A4 kon ik nog net invoegen op de linkerbaan van de dubbelbaans invoegstrook. De oprit naar de A4 is een hele mooie bocht en als ik wat meer vaart heb pak ik vaak een stukje van de vluchtstrook mee. Te laat zag ik dat er behoorlijk wat troep (overgebleven na het dooien van de opgehoopte sneeuw) op de vluchtstrook lag. De A1 begon behoorlijk te glijden over het natte asfalt maar deed dat heel mooi over vier wielen. Dat kan alleen maar als een auto een uitstekende balans heeft. Even verderop volgt de afrit – ook een hele mooie bocht – en ook die had ik volledig vrij en kon ik dus met een behoorlijk vaartje doorheen. Op de N11 had ik alle stoplichten tegen maar omdat ik bijna overal vooraan kwam te staan kon ik nog mooi even wat stoplichtsprintjes doen. De A1 gaat er behoorlijk rap vandoor maar probleem is wel dat als je een kickdown geeft de voorwielen heftig beginnen te stuiteren. Door het gaspedaal niet meteen diep in te trappen kun je dit probleem aardig ondervangen. Ik heb ook nog even een stoplichtsprintje geprobeerd met het ESP uit maar toen begonnen de voorwielen van de A1 na het stuiteren te spinnen waarna de voorkant naar links en rechts begon weg te breken. Het verbaasde trouwens hoe snel de A1 is tijdens stoplichtsprintjes, ik gaf veel grote auto’s namelijk met gemak het nakijken. Daar komt (naast de korte versnellingen) duidelijk het voordeel van de korte schakeltijden van een DSG-bak om de hoek kijken.

1nterieur en eerste testr1t
In eerste instantie dacht ik dat er geen NavSat op deze Audi A1 aanwezig is maar ik had het uitklapbare schermpje bovenop het dashboard over het hoofd gezien. Dit schermpje klapt namelijk niet automatisch uit maar moet je even met de hand indrukken waarna het uitklapt. Ik vind het altijd erg leuk om te kijken of ik zonder handleiding alles kan vinden. Eerst maar eens mijn sd-kaartje met MP3-songs activeren want dat gebeurt niet automatisch (na het activeren wel). Op het scherm verschijnt een cirkel van icoontjes die je kunt selecteren met behulp van een draaiknop en vervolgens kunt activeren door de draaiknop in te drukken. Na wat zoeken had ik het gevonden en kon ik mijn eigen muziek luisteren. Uiteraard heb ik ook nog even de bass, treble etc. aangepast en ook dat was makkelijk te vinden. Daarna ben ik op zoek gegaan naar de NavSat en ook die had ik snel gevonden alleen het invullen van een nieuw adres vind ik wat onhandig. Iemand die gewend is zelf dingen uit te zoeken komt er wel uit, maar van mij had het toch wel iets gebruikersvriendelijker gemogen. Na het selecteren van de plaats Hoevelaken, en het juiste adres kon ik op pad vanuit Hilversum binnendoor naar Hoevelaken. Een mooie rit met veel rotondes en haakse bochten. Het was lekker rustig op de weg en dus kon even heerlijk de beuk erin gooien en van rotonde naar rotonde knallen. Daarbij moest ik uiteraard hard afremmen voor elke rotonde, iets wat de Audi A1 prima afgaat. De remvertraging en de doseerbaarheid zijn uitstekend, alleen bij zeer sportief rijgedrag (en dan bedoel ik constant op de grens rijdend) wenste ik af en toe nog betere remmen. Dat laatste geeft voor mij alleen maar aan hoe sportief deze Audi A1 is, dat had ik namelijk totaal niet verwacht met die maar 122 Pk aan boord. Toen ik ‘s avonds de brochure doorlas zag ik dat de A1 in deze Ambition uitvoering een sportonderstel en een standaard in het ESP geïntegreerd elektronisch sperdif heeft (beiden kon ik duidelijk voelen tijdens het rijden). In de bochten stuurt dit systeem actief tegen wat zorgt voor meer tractie en dynamiek en voor een precies stuurgedrag zoals Audi het omschrijft. En verder Audi meldt ook nog dat het zorgt voor een verhoogde agiliteit en rijveiligheid. Dat verklaart exact waarom deze A1 veel beter is dan ik op het eerste gezicht had verwacht. Wat Audi zegt over deze A1 dat maakt deze A1 in de praktijk ook waar en dat vind ik best knap want tussen theorie en praktijk zit een groot verschil heb ik reeds meerdere malen mogen ondervinden.

1nhoeken
Het allerleukste aan kleine auto’s vind ik dat je ze zo lekker ongegeneerd een bocht kunt inhoeken. Met een grote station of sedan is dat toch anders. De eerste mooie bocht (de afslag naar de N221) kwam eraan en ik had gelukkig groen en een hele grote lap asfalt meteen na de bocht. Middenin de bocht zette ik het gas er vol op in de tweede versnelling. De voorwielen begonnen direct door te spinnen (de toerentellernaald vloog naar het rode gebied) maar de A1 bleef werkelijk perfect controleerbaar, met het ESP aan dat moet ik er wel even bij vermelden uiteraard. Normaal gesproken had ik bij een hatchback zoals deze Audi A1 wel behoorlijk wat onderstuur verwacht maar niet dus met dank aan de elektronica. Ook de volgende mooie bocht, dit keer naar links, stuurde ik de A1 werkelijk perfect doorheen. Het fijne aan deze Audi A1 is dat het sturen niet te licht gaat, ik durf zelfs te stellen dat het eerder iets aan de zware kant is maar dat voelt juist erg goed aan. Dit is weer zo’n zeldzaam leuke kleine auto die perfect in balans is. Maar met goede balans alleen ben je er natuurlijk niet. Als deze A1 kauwgomballenvering had gehad dan was ik geheid niet door de bocht gevlogen maar uit de bocht gevlogen. De vering/demping van deze Audi A1 is voor een auto in deze prijsklasse erg goed. De vering/demping neigt duidelijk naar de sportieve kant alhoewel het comfort ook niet verkeerd is, en dat ondanks de starre achteras. De meeste hatchbacks kunnen hier absoluut niet aan tippen, en juist daar pakt Audi punten ten opzichte van de concurrentie. Het enige dat ik minder vind zijn de banden (Continental ContiPremiumContact2), op nat asfalt voelen ze best goed aan alleen had ik af en toe momenten dat ik niet goed kon voelen wat de auto zou gaan doen. Kwestie van andere banden – bijvoorbeeld Bridgestone Potenza/Pirelli Zero Nero/Continental ContiSportContact3 – laten monteren bij aflevering, dat is als je een sportieve automobilist bent want voor ‘Otto normalfahrer’ (zo noemen Duitsers de doorsnee automobilist) zijn deze banden prima.

1edereen op weg naar zAndvoort
Zaterdag was het werkelijk ongelofelijk butweer en de tegenstelling met zondag kon dan ook niet groter zijn. Een werkelijk strakblauwe hemel met een mooie winterzon, en dus de perfecte dag voor een fotoshoot, en dus was de zuidelijke rondweg naar de Zandvoortse boulevard poepdruk. Na 50 meter in de kruipende file ben ik linksaf geslagen en zijn we binnendoor langs “Kraantje lek” naar Overveen gereden en via de veel rustiger noordelijke rondweg naar de Zandvoortse boulevard gereden. De slingerweg door de duinen is erg mooi maar als je deze weg niet goed kent kun je het maar beter uit je hoofd laten om het gaspedaal dieper in te trappen. Er zitten namelijk nogal wat (hele mooie) blinde bochten in. Gelukkig was het op de noordboulevard niet zo druk zodat we rustig in redelijke rust foto’s van de Audi A1 konden schieten. De Audi A1 is best fotogeniek alleen is de rode kleur best wat lastig want afhankelijk van de lichtval lijkt de kleur steeds een andere kleur rood. Maar dat is nou net één van de mooie kanten van fotograferen, soms lijkt het makkelijk maar moet ik echt alles uit de kast halen en een andere keer gaat het bijna als vanzelf. Na de fotoshoot in Zandvoort zijn nog even gestopt bij een Spaans uitziend vakantiepark in Noordwijkerhout. Als je niet beter zou weten zou je bij het zien van de foto’s geloven dat we even op en neer naar Spanje zijn gereden. Na de fotoshoot ben ik nog even naar de garage gereden om te kijken hoeveel Samsonite koffers er in de kofferbak passen. Dat viel me eerlijk gezegd wat tegen, maar dat heeft te maken met de vorm van de kofferbak.

1jspret en fl1pperpret
De op één na laatste testdag was het onverwachts toch nog krabben en behoorlijk glad. Gelukkig was de gladheid goed te zien in de koplampen en dus paste ik mijn rijgedrag aan indien nodig. Dat er dan toch nog mensen zijn die hun rijgedrag niet aanpassen zag ik rechts van mij in de bocht bij het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp. Iemand was de bocht uitgevlogen en had een grote lantaarnpaal uit de grond gereden. Toen ik ‘s middags van werk naar huis reed was alle gladheid gelukkig weer verdwenen. Uiteraard heb ik de A1 direct na het starten in de manuele stand gezet. Dat elk nadeel ook een voordeel heeft was ik de afgelopen dagen wel achter gekomen. De versnellingen van een 7-traps DSG-bak zijn uiteraard korter dan die van een handgeschakelde 6-versnellingsbak, daardoor voelen met name de eerste en de tweede versnelling erg kort aan. De tweede versnelling is zo ontzettend kort dat je werkelijk in elke bocht afgeschoten wordt bij sportief rijgedrag. Het is lang geleden dat ik in een hatchback heb gereden die zo sterk aanvoelt terwijl het toch echt maar 122 Pk’s zijn. Gelukkig is de tweede versnelling ook weer niet te kort zodat je de A1 lekker in toeren kunt jagen voordat je naar de derde versnelling moet flipperen. Ik schrijf expres moet want als je dat niet doet vlak voor het rode gebied dan doet de S tronic dat voor jou. Tijdens het flipperen heb ik voor de lol eens een keer de F1-rijstijl uitgetest. Daarmee bedoel dat ik tijdens het insturen van een bocht mijn handen op dezelfde plek houdt (ik pak dus niet over zodat ik ook kan blijven flipperen in de bocht), waardoor ik met gekruiste armen aan het stuur door de bocht ging. Het is even wennen maar na een tijdje oefenen ging het eigenlijk best lekker. Na al dat geflipper begon ik behoorlijk te twijfelen over welke versnellingsbak ik zou kiezen. Ik was er niet meer van overtuigd dat ik blind voor de handgeschakelde 6-versnellingsbak zou kiezen. Het leuke aan de 7-traps DSG-versnellingsbak is namelijk dat je keuze hebt uit drie mogelijkheden, automaat, flippers (in de automaat dan wel de manuele stand, dat kan namelijk allebei) of de manuele stand (+/-) met de versnellingspook. Automaat voor op de snelweg en flipperen (fijnste vond ik zelf in de manuele stand) dan wel de manuele stand binnen de bebouwde kom. Ik zou bijna vergeten te vermelden dat de Audi A1 die ik mee had uitgerust is met een start/stop-systeem. Omdat een DSG-bak geen manueel bedienbare koppeling heeft is het bij deze A1 gekoppeld aan het rempedaal; rempedaal ingetrapt houden betekent motor uit en rempedaal loslaten betekent motor aan. Zelf had ik het start/stop-systeem 9 van de 10 keer uit staan.

kAmperen op een opr1t
Hoe ontzettend snel dit kleine A1-tje de bocht uit accelereert heb ik echt op een fantastische manier uit kunnen testen. Na mijn afspraak met slipprofessor Leo Krippendorf in Haarlem ben ik via Hoofddorp naar huis gereden. Op de noordelijke rondweg zat er uit het niets plotseling een Range Rover Sport Supercharged achter op mijn bumper. Zo’n auto waarin vrijwel altijd een man achter het stuur zit, en dan meestal zo’n type man die in Laren en Wassenaar nog vrij in het wild rond mogen lopen. De bestuurder van deze Range Rover Sport Supercharged gaf bij elk stoplicht volgas. Aan het eind van de rondweg stond ik naast hem bij het stoplicht en weer speerde hij er vandoor. Ik zag dat hij net als ik de A4 op wilde draaien. Ruim voor de oprit zag ik hem met zeer hoge snelheid rechts voorbij knallen. Ik kon precies achter hem invoegen en had zoiets van nu of nooit. Het stoplicht van de oprit stond al op groen en precies voor de bocht zat ik letterlijk op zijn bumper. Meteen na de bocht splitst de oprit zich heel even in tweeën, dat hebben ze zo gemaakt in verband met de toerit vanaf Aalsmeer en Schiphol-Rijk waar veel vrachtwagens vandaan komen. Maakt niet uit ik kon allicht proberen de Range Rover buitenom te passeren. Mocht het lukken dan kon ik mezelf helemaal te pletter lachen in de Audi A1 en mocht het niet lukken jammer dan. Nog in de bocht zette ik het gas er vol op in de tweede versnelling en speerde de Range Rover Sport Supercharged buitenom voorbij. De bestuurder van de Range Rover Sport Supercharged was zo verbaasd en totaal verrast (net als ik) dat ik hem buitenom passeerde dat hij letterlijk stilviel. Zelden heb ik een auto zo zien staan kamperen op een oprit als deze Range Rover Sport Supercharged. Zelfs ruim na de S-bocht van de oprit naar de A4 zag ik hem nog steeds niet in mijn achteruitkijkspiegel. Pas op de snelweg haalde hij me in met ruim 180 km/u (een vrij goede schatting denk ik) in. Hieronder even de keiharde cijfers van de Range Rover Sport Supercharged, die overigens hetzelfde motorblok als in de Jaguar XKR die ik een paar weken zou testen, en dat blok is ongelofelijk bruut geloof mij:

Motorinhoud: 4.999 cc
Brandstof: benzine
Vermogen: 510 Pk/6.000 toeren
Koppel: 625 Nm/2.500-5.500 toeren
Aandrijving: 4WD
Acceleratie 0-100 km/u: 6,2 seconden
Topsnelheid: 225 km/u
CO2 uitstoot: 348 gr/km (G-label)
Verbruik: 14.9 l/100 km
Prijs vanaf: €132.900,-

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

hatchback

Transmissie

automaat

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,9 seconden

Topsnelheid

203km/u

Vermogen

90(122)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

200/1.500-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.390 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

Elektronisch sperdifferentieel

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,5 liter/100 km

Snelweg

4,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,2 liter/100 km

C02 uitstoot

119 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.954 mm

Breedte

1.740 mm

Hoogte

1.416 mm

Wielbasis

2.469 mm

Spoorbreedte voor

1.477 mm

Spoorbreedte achter

1.471 mm

Massa leeg

1.200 kg

Max. toelaatbare massa

1.575 kg

inhoud bagageruimte

270 liter

Bandenmaat

215/40-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand