Kia Sorento X-clusive 2.2 CDRi 2WD 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



The quick brown fox jumps over the lazy dog!
Na een week rijden in de Kia Sorento 2.2 CDRi X-clusive moest ik aan de bovenstaande zin denken. De Kia Sorento die ik mee had is namelijk ook snel, ook mooi bruin, en als de Europese autofabrikanten zo blijven zitten te slapen springt Kia (en ook Hyundai overigens) over ze heen! Leuke aan de titelzin is dat alle letters van het alfabet er in voorkomen. Het mag direct duidelijk zijn dat Kia een prestatie van formaat heeft geleverd met deze All New Sorento. Een tijdje geleden schreef ik al eerder in een testverslag dat de Europeanen goed op hun tellen moeten gaan passen. Kijk maar om je heen, bijna alle hypergoedkope Label-A auto’s (Hyundai i10, Kia Picanto, Nissan Pixo, Suzuki Alto) komen uit Azië. Deze Label-A auto’s zijn spotgoedkoop qua prijs, onderhoud, verbruik en wegenbelasting. En dat geldt niet alleen voor de Label-A auto’s, ook auto’s van de andere Labels zijn steeds concurrerender op alle fronten. Zo ook dus deze nieuwe Kia Sorento, wat mij betreft een zeer welkome nieuweling in de klasse van de SUV’s.

Krachtig!
De door mij geteste Kia Sorento is de handgeschakelde 2WD diesel-versie. Het volledig nieuw in eigen beheer ontworpen motorblok is een ongelofelijk soepel en krachtig 2.2 liter diesel-motorblok: 197 Pk/3.800 en 430 Nm/1.800-2.500. Rij je lekker in de rondte als een woon-werk-rijder, die totaal murw geslagen is vanwege de dagelijkse files en verkeersinfarcten, dan is het dik genieten geblazen in deze All New Sorento. ‘s Ochtends lekker de stoelverwarming aan (het was erg koud tijdens de testperiode), MP3 CD-Rom laden en al die files kunnen je gestolen worden. Het is werkelijk heerlijk cruisen in deze Sorento, lekker laag in toeren rijdend is er altijd ruimschoots voldoende koppel voor handen. Schakelen gaat met een ongekende soepelheid en nauwkeurigheid die veel lijkt op die van de Ford Kuga. Iedere ochtend dat ik wegreed in de Kia Sorento zat ik met een grote glimlach achter het stuur.

Eerst even het spekgladde woonerf over met zijn 10 krappe bochten en 1 rotdrempel, en dan via de rondweg naar het eerste stoplicht. Daarna zonder vaart te minderen over de rotonde en direct, nog op de rotonde, het gas erop. Ongelofelijk wat gaat deze Sorento er snoeihard vandoor! Waar veel diesels het al redelijk snel af laten weten daar trekt deze Sorento nog steeds krachtig door. Bedenk wel goed dat de cilinderinhoud van dit 4-in-lijn dieselmotorblok slechts 2.2 liter is! Even ter vergelijk; het 6-in-lijn 3.0 liter dieselmotorblok van BMW X3 heeft 232 Pk/4.000 en 520 Nm/2.000 en dat is ruim minder Pk’s en Nm’s per liter cilinderinhoud als de Kia Sorento. Kia Sorento 2.2 CRDi: 89,55 Pk/liter en 195,45 Nm/liter BMW X3 3.0d: 77,33 Pk/liter en 173,33 Nm/liter. Als je de Kia Sorento laat kietelen (lees: chiptunen) kom je volgens mij met gemak in de buurt van het vermogen en het koppel van de BMW X3. Wie nu nog durft vol te houden dat Kia dat automerkje is uit Zuid-Korea zal dat toch echt in moeten slikken.

Dansende voorwielen
Zodra je doorhaalt in de derde en vierde versnelling rij je voor je het weet rijbewijs-kwijt-snelheden. Maar ook in de vijfde en zesde versnelling is deze Kia Sorento nog steeds verrassend sterk. Trek je snel op dan beginnen de voorwielen – met het ESP aan! – direct te stuiteren over het asfalt en dat tot in de derde versnelling aan toe. Een aantal keren had ik zelfs last van ‘torque steering’ maar dan moet je het gaspedaal echt tot op de bodem trappen. Het koppel van dit, voor een SUV relatief lichte diesel-motorblok, verraste mij elke keer opnieuw. Het is gewoon in één woord: “HEERLIJK!” Maar wat ik hierboven deed was natuurlijk alleen maar om te kijken wat er gebeurt in het grensbereik.

Als ik heel eerlijk ben heb ik me zelden zo netjes gedragen als tijdens deze testweek. En dat is alleen maar te danken aan het feit dat het motorblok van deze Kia Sorento 2.2 CRDi zo krachtig is over het gehele toerenbereik. Ik zocht dus als vanzelf het grensbereik niet eens op. Nou ja bijna nooit dan want als er sneeuw ligt is het wel heel erg verleidelijk om even te gaan slippen.

Sprinklerinstallatie
Vlak voor het wegrijden bij de Kia-importeur werd er nog even 10 liter ruitensproeiervloeistof in het voorraadvat gegooid. Waar andere auto’s met 5 liter toe kunnen heeft deze Kia Sorento er dik 10 nodig. Nodig? Ja nodig, want zodra je even de witte (niet van de sneeuw maar van het zout) voorruit schoon wilt maken lijkt het wel of er een sprinklerinstallatie geactiveerd wordt. Helemaal begrijpen doe ik de combinatie ruitensproeiers/koplamsproeiers niet want zo jaag je die 10 liter ruitensproeiervloeistof er wel heel snel doorheen (in exact 1 winterweek met sneeuw dus).

Maar nog vreemder wordt het als blijkt dat er links naast het stuur een apart knopje zit voor de koplampsproeiers. Het had beter geweest om alleen de voorruitsproeiers te laten werken via het ruitensproeierhendel op het stuur, en de koplampsproeiers alleen via die aparte knop op het dashboard. Ik begrijp heel goed dat die Xenon koplampen goed en regelmatig gereinigd moeten worden maar dit is toch iets teveel van het goede. Niet dat deze Kia Sorento de enige is die hier last van heeft, de week ervoor had ik ook al verschrikkelijk veel (=10 liter) ruitensproeiervloeistof over ‘s Heren wegen gesproeid met de ‘verschrikkelijke’ Skoda Yeti.

Natuurlijk slipterrein
Het leuke aan de winter en heel veel sneeuw is dat je op een groot parkeerterrein zoals in Katwijk aan Zee rustig even wat dingen uit kan testen. Ik had al gevoeld dat het ESP snel doelmatig ingrijpt als je wat harder door een bocht gaat met de Kia Sorento. Met sneeuw kun je dan heel precies de grens opzoeken van wat nog kan. Eerst ben ik maar eens grote rondjes gaan rijden met het ESP aan, de snelheid langzamerhand opvoerend. Met een vaartje van zo’n 20 km/u voel je het ESP constant ingrijpen om de auto netjes op de gewenste lijn te houden. Op dat moment kun je nog gewoon blijven sturen zonder dat er gekke dingen gebeuren. Voer je de snelheid echter op dan komt er tussen de 30 en 40 km/u een moment dat ook het ESP het niet meer trekt en begint de Kia Sorento weg te breken.

Zet je het ESP uit en geef je gas dan is het één groot glijfestijn en kun je sturen wat je wilt maar gebeurt er weinig tot niets. Het enige wat dan nog zou werken zijn spijkerbanden. Het allerleukste was het moment dat ik vol in remmen ging, dan was er geen houden meer aan en gleed ik met de bijna 1.700 kg zware Kia Sorento veel harder en verder door dan ik eigenlijk zou willen. Veel mensen onderschatten het effect van remmen in de sneeuw ten opzichte van de wielen aangedreven houden en op de motor afremmen. ABS, EBD, ESP echt helemaal niets helpt nog mee om je te redden als je met een auto met zomerbanden echt aan het glijden gaat in de sneeuw. Slippen is een kunstje dat iedereen kan leren! Zelfs Irene Michelle Mul heeft het geleerd en ze was nota bene beter dan een aantal mannen, die er zelfs na een dag anti-sliples nog niets van bakten. Irene is overigens weer een goede vriendin van Nathasja uit het Ford Focus RS-filmpje.

Rescue Vehicle
Een paar weken geleden moest ik uitrukken met de Peugeot 3008 om mijn neef naar de SEH te brengen, en met de Kia Sorento was het ook weer raak. Om iets over achten zaterdagavond viel de stroom uit in een groot deel van de Bollenstreek. Onder andere in Katwijk waar mijn jongste zus met haar man (kapitein op een binnenvaartschip en net een week op) en drie kinderen (twee jongens een een meisje) woont. En met de heftige vrieskou van dat moment word je niet blij van een stroomuitval! Direct na het bekend worden van de stroomstoring ben ik in de Kia Sorento gesprongen en naar mijn zus toe gereden. Amper twee kilometer onderweg reed ik al het aardedonker in, want ik woon in de Stevenshof en dat is randje Valkenburg-Katwijk. Met een stroomuitval werken de stoplichten niet en omdat het glad was vanwege de sneeuwval was het dus extra oppassen geblazen.

Even hard moeten remmen – met de overigens krachtige en goed doseerbare remmen – op een kruising wil je dan echt niet meemaken. In de alinea hiervoor konden jullie lezen waarom niet. Door de sneeuw waren de haaientanden op de weg amper te zien en moest ik bijna gokken wie er voorrang had. Ik ben dus voorzichtiger dan ik normaal gesproken doe naar mijn zus gereden die erg blij was mij te zien. De twee kleine jochies sliepen al beneden op de bank en vonden alles uiteraard erg spannend. Na wat spullen bij elkaar geraapt te hebben konden we met zijn allen in de Kia Sorento springen en wegwezen. Ik was op dat moment dolblij dat ik een grote auto had. Op de terugweg voelde ik de Kia Sorento een paar keer wegglijden en op dat soort moment had ik toch wel heel graag een 4WD-versie gehad.

Vette porno
Als ik dit boven een alinea zet weten jullie meteen bij wie ik langs gereden ben: Bas van “Autobeklederij v/d Werf”. Nadat Bas plaats genomen heeft in de Kia Sorento hoor ik hem alleen maar positieve dingen zeggen (zoals “vette porno” dus; porno betekent in dit geval dus vet mooi). Met name de combinatie bruin leren bekleding met de Java Brown lak vond Bas helemaal goed. Verder zijn de gebruikte materialen en de afwerking van de hemel volgens Bas van verrassend goede ‘Duitse’ kwaliteit. Ik verbaas me er altijd weer over waar Bas allemaal op let. Okay ik ben geen leek meer want ik heb veel van Bas geleerd, maar iemand die dagelijks oa. autostoelen bekleedt en nieuwe cabriokappen maakt die ziet dingen die alleen een echte specialist kan zien. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld de gebruikte materialen, het stikwerk en de afwerking. Nog iets verrassends wat Bas opviel was het dempingsmateriaal tussen het zijscherm en de carrosserie. Dat is zeker niet iets wat iedere auto heeft, kortom deze Kia is niet zomaar een auto uit Azië maar een auto mét klasse uit Azië!

Goed gevoel
Geen idee hoe het komt maar de laatste weken heb ik eigenlijk alleen maar testauto’s gehad die me een goed gevoel gaven als ik achter het stuur plaats nam. Zo ook deze compleet en dus zeer grondig vernieuwde Sorento. De mooie Java Brown lakkleur, het mooie design, het sterke en uitermate soepele 2.2 liter grote diesel motorblok, de heerlijke hoge zit achter het stuur, de goede wegligging, de uitmuntende versnellingsbak en natuurlijk de heerlijke stoelverwarming (wel erg jammer dat deze maar 2 standen kent: aan/uit, 3 standen of een wieltje was beter geweest) met deze vrieskou… daar kan je gewoon niet anders dan een gevoel van krijgen. De audio en aanverwante bevielen mij prima net als de hendels aan het stuur. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar, en de bestuurderstoel is elektrisch volledig instelbaar. Verder heeft de Sorento een zelfdimmende binnenspiegel en actieve hoofdsteunen. Nadat Bas plaats genomen had was het eerste wat hij tegen mij zei: “Eindelijk een auto die de hoofdsteunen exact op de juiste afstand van het hoofd heeft staan.” Kortom de Sorento-UV-rijder heeft niets te klagen.

Super-de-luxe Kia Sorento
De SUV-klasse waarin deze nieuwe Kia Sorento zich begeeft is er eentje waarin vooral de Duisters – met name Audi en BMW – de dienst uitmaken. Dat ze in Korea hun huiswerk goed gedaan hebben bleek voor mij wel uit de reactie van Bas (van Autobeklederij v/d Werf) die onder de indruk was van de gebruikte materialen en de nette afwerking van het interieur. Samen met het volledig nieuw ontworpen soepele krachtige 2.2 liter diesel motorblok zie ik deze Kia Sorento wel degelijk als een concurrent voor de Audi Q5 en de BMW X3 in tegenstelling tot Kia zelf. Die ziet de Kia Sorento meer als concurrent voor de Chevrolet Captiva of de Opel Antara. Ik schat de Kia Sorento persoonlijk toch iets hoger in als Kia zelf. Daarom heb ik toch maar even op een rijtje gezet wat de Duitse concurrenten kosten.

De goedkoopste Kia Sorento 2.2 CDRi – 197 Pk – Energielabel D (€38.095,- + €3.000,- 4WD) = €41.095,-
De goedkoopste Audi Q5 2.0 TDI quattro – 143 Pk – Energielabel D = €49.615,-
De goedkoopste BMW X3 xDrive 18d – 143 Pk – Energielabel D = €48.260,-

De Kia Sorento diesel in 4WD-versie is dus €7.165,- goedkoper als de BMW X3 xDrive 18d en €8.520,- goedkoper als de Audi Q5 2.0 TDI quattro. Daar kan je heel erg veel extra luxe voor kopen bij Kia die je bij BMW en Audi nog niet eens hebt in de basisversie! En vergeet ook even niet dat je op de Kia Sorento maar liefst een hele dikke 7 jaar garantie krijgt die overdraagbaar is!!! Bij BMW en Audi houdt de algemene garantie al na 2 jaar op. Feit is ook dat ik zowel op de BMW- als de Audi-site moeite moest doen om überhaupt die algemene garantie te vinden, terwijl Kia het gewoon pontificaal en groot op de voorkant van de homepage meldt. Kijk dat is nog eens aan een potentiële koper duidelijk maken dat je heilig gelooft in de kwaliteit van je producten.

2WD
2WD zou kunnen staan voor 2WielDaan en normaal gesproken beweeg ik me ook voort op twee wielen want privé rijd ik namelijk motor. In dit geval slaat het echter op de voorwielaandrijving van de Kia Sorento want ik heb inderdaad geen 4WD meegekregen maar een 2WD. De reden hiervoor werd mij netjes uitgelegd door de PR Manager en ik moet zeggen dat ik hem groot gelijk geef. De vorige Sorento was namelijk veel meer een terreinauto (ladderchassis) terwijl deze ‘All new Sorento’ veel meer gezien moet worden als een SUV (zelfdragende carrosserie). Nadeel van deze overstap is dat het maximale trekvermogen is gezakt van 3.500 kilo naar 2.500 kilo, iets wat met name paardenliefhebbers en aannemers zullen betreuren.

Om te voorkomen dat de heren/dames autojournalisten het terrein in zouden duiken hebben ze bij Kia Nederland een 2WD als testauto ingezet ipv. de 4WD-versie. Voor mij was dat erg jammer omdat er net die week veel sneeuw lag en dan is het met een 4WD veel fijner rijden. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat als de 2WD-versie het goed doet in de sneeuw dat veel zegt over hoe goed de 4WD-versie dan wel niet moet zijn. Die 4WD-versie is uitgerust met een Haldex Gen IV-systeem. Het was even zoeken op internet maar uiteindelijk vond ik het antwoord op de vraag van welk 4WD-systeem Kia gebruik maakt op de website van Haldex zelf: “During 2007, Haldex also received its first prototype order from Hyundai-Kia Motors in South Korea for an electronic four-wheel drive system based on the fourth generation of Haldex AWD. It was not only the first order from Hyundai-Kia Motors, but also the first order from an Asian car manufacturer.”

Where the wild things are…
De laatste avond moest ik nog even wat strooizout ophalen bij een kennis. Meteen daarna moest ik ook nog even met mijn twee neefjes naar de voetbalclub waar één van hen voetbalt. Naast de voetbalclub ligt een heel groot parkeerterrein waar ik nog even heerlijk ben wezen slippen. Aankomen rijden, naar links sturen, handrem aantrekken, glijden, tegensturen en weer verder rijden. Of even een heerlijke 180 graden-draai maken. Slippen is zo verschrikkelijk leuk, dus van mij mag deze winter dan ook nog heel erg lang duren. Vertrekkend vanaf de parkeerplaats heb je meteen na het stoplicht een hele mooie bocht naar links met een verschrikkelijk grote lap asfalt.

Een perfecte bocht om even het ESP uit te zetten en het gaspedaal diep in te trappen. Opschakelend naar de tweede versnelling trapte ik het gaspedaal diep in waarna ik met spinnende voorwielen door de bocht reed. De Kia Sorento blijft ook met het ESP uit netjes op zijn lijn en goed bestuurbaar. Het kostte mij geen enkele moeite om deze, toch niet bepaald lichte, auto perfect onder controle te houden. Om heel eerlijk te zijn had ik een behoorlijke hoeveelheid onderstuur verwacht maar die bleef tot mijn grote verrassing uit. Kortom eigenlijk heb je op de openbare weg helemaal geen Sorento met 4WD nodig.

Extreem blij met Kia
Tijdens het Googelen kwam ik op de Engelstalige site Drivingsports.com een wel heel erg grappige anecdote tegen: “Thank you Jesus for Kia” stond er te lezen op een handgeschreven bord in de tuin van een voortuin in West Point, Georgia. Dit sentiment wordt hartstochtelijk gedeeld door de inwoners van deze kleine landelijke stad op de grens van Georgia/Alabama. Voordat Kia een partnerschap aanging met de regering van Georgia om een miljarden kostende fabriek te bouwen, was deze stad niet meer dan één van de vele uitstervende steden in het zuid-oosten van de USA. De textielfabriek in West Point/Pepperell had zijn deuren jaren geleden al gesloten, en er was weinig kans dat zich een nieuwe grote werkgever hier zou vestigen. De nieuwe Kia-fabriek is de grootste investering ooit in de geschiedenis van Georgia, en wanneer de fabriek op volle capaciteit draait zullen er 2.500 mensen werken. Verder nog eens 7.500 werknemers van bevoorradingsbedrijven en 20.000 extra banen in de sector er omheen. Dat is een nieuw contract met het leven voor een regio die lange tijd weinig groei kende. Thank you Jesus, indeed.”

4WD Automaat
Toen ik de Kia Sorento terugbracht vroeg ik aan de PR-manager van Kia of ze toevallig ook een 4WD-versie in de pool hebben want dat zou mijn testverslag compleet maken. Dat bleek zo te zijn, en nog mooier deze 4WD bleek ook een diesel te zijn en had bovendien een automatische versnellingsbak. Beter kan niet want dan is het cirkeltje rond, Kia-Sorento-CRDi-2WD-handgeschakeld en een Kia-Sorento-CRDi-4WD-automaat. Op weg naar Kia heb ik de hele rit na kunnen denken over welke route ik zou gaan rijden met de 4WD-automaat. Uiteindelijk besloot ik om de A2 weer op te rijden en daarna over de fraaie fly-over naar de A12 af te slaan en er dan bij De Meern af te gaan. De fly-over voelde goed aan, ondanks de hoge snelheid was er geen enkele onrust in het rijwielgedeelte te bespeuren. Direct na de afslag sloeg ik bij de stoplichten linskaf richting Harmelen en Woerden. De bocht na de stoplichten is lekker overzichtelijk en er ligt een grote lap asfalt. Een mooie gelegenheid dus om een kickdown te geven en te kijken hoe deze 4WD-versie zich houdt. Wat ook nu weer direct opviel is dat het nieuwe krachtige 2.2 liter dieselmotorblok erg stil is… en vooral ook snel. Toch voelt de automaat gek genoeg niet echt snel aan, geen idee waarom want de auto is wel degelijk behoorlijk snel voor zo’n dikke SUV. De spiksplinternieuwe in eigen huis ontwikkelde 6-traps automaat is echt fantastisch, hier kunnen veel Europese autofabrikanten nog een voorbeeld aan nemen. Ik zou een hele rits woorden kunnen bedenken maar het lijkt me het best om deze automaat gewoon “Grote klasse” te noemen. Net als het in eigen huis ontwikkelde dieselmotorblok laten de Koreanen ook hier zien dat ze weten hoe je een goede automaat moet bouwen.

Maar ik was dus gebleven bij die mooie bocht naar links direct na het stoplicht. Ik gaf een kickdown (met het ESP aan) en de Kia Sorento spoot er vandoor. Dat is dan weer het voordeel van een automaat. Linkervoet op de rem, rechtervoet op het gaspedaal zodat ik in minder dan een seconde weg ben als het stoplicht op groen springt. Een reactiesnelheid van tussen de 0,5 en 0,7 seconden is makkelijk haalbaar maar dan moet je absoluut geen alcoholist of drugsgebruiker zijn. Nadat ik was weg gespoten bij dat stoplicht voelde ik het ESP ingrijpen waardoor de Sorento netjes zijn lijn bleef volgen. Ik voelde goed dat de Haldex-koppeling er op dat moment voor zorgde dat alle vier de wielen aangedreven werden in plaats van twee bij normaal rijden. Meteen na deze bocht komt er een bocht naar rechts waarbij het de kunst is om het gas er op te blijven houden. Maar ik ken deze bocht uiteraard goed en daarom weet ik ook dat je na deze bocht heel goed op moet passen niet op de andere weghelft terecht te komen.

Uiteraard ging even later het ESP uit om te kijken hoe de 4WD-Sorento zich houdt zonder die elektronische stabilisatie. Netjes glijdend ging ik een mooie bocht door dus het antwoord is ook hier weer “goed”. Daarna ging het richting Woerden en ben ik nog even over een zandterrein gereden met de 4WD-lock aan. Het natte zand voelde zwaar aan maar ondanks dat reed de Sorento met het grootste gemak over het zand heen. Aan het einde van de test had ik nog heel even een glijpartij in de bocht voor het treinviaduct richting Kockengen. Waarschijnlijk zand, olie, pekel etc. En dan kom ik meteen op een probleem van een auto met een automatische versnellingsbak terecht. Zodra je in een slip raakt kun je geen koppeling intrappen om ervoor te zorgen dat de aandrijving onderbroken wordt. Het enige wat je kunt doen is van het gas afgaan en tegensturen. Maar ik moet zeggen dat ook deze Kia Sorento 4WD mij erg goed is bevallen. Na het rijden in de 4WD heb ik eigenlijk nog meer bewondering gekregen voor de wegligging van de 2WD-versie.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

suv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,4 seconden

Topsnelheid

190km/u

Vermogen

145(197)/3.800 kW (pk)/rpm

Koppel

430/1.800-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.2(2.199) liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:16

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,5 liter/100 km

Snelweg

5,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,5 liter/100 km

C02 uitstoot

171 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.685 mm

Breedte

1.885 mm

Hoogte

1.755 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.618 mm

Spoorbreedte achter

1.621 mm

Massa leeg

1.695 kg

Max. toelaatbare massa

2.510 kg

Laadvermogen

815 kg

Aanhanger geremd

2.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

1.047 liter

Bandenmaat

235/60-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand