Audi R8 4.2 FSI 2007 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobielhandel B.V.



“Au!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
Ja heel erg “Au” en niet voor “di” maar voor al die andere automerken die Supercars bouwen. Tuurlijk zijn er altijd weer een paar van die ongelofelijke azijnpissers van autojournalisten die direct na de introductie van de Audi R8 begonnen te roepen dat het geen Ferrari of Lamborghini is, dat ie underpowered is en ga zo maar door en door. Dit soort uitspraken getuigen naar mijn mening van een totaal gebrek aan visie en nog erger je zegt eigenlijk tegen de lezer dat ie dom is, alsof de lezer namelijk niet weet dat er géén V12 middenin de R8 hangt. Ga maar eens na wat Audi gedaan heeft zonder enige voorgeschiedenis in deze tak van sport oftewel Supercars voor op straat. Ze zetten even uit het niets (niet helemaal niets natuurlijk – denk aan de 24h Le Mans – maar ik overdrijf even) een Supercar neer die staat als een huis. Okay de R8 heeft dan wel geen V10 of V12 in het midden hangen, en heeft ook geen 600+ Pk maar dat boeit mij eerlijk gezegd totaal niet. Wààààààànt hij kost namelijk gruwelijk weinig euri’s voor een dergelijke degelijke perfect sturende en zeer betrouwbare Supercar! Ik zal dan ook uit gaan leggen waarom én vooral wat ik denk dat er te gebeuren staat, want you ain’t seen nothing yet zekersteweten!

Boeiuh!
Wat boeit het dat in de eerste versies van de R8 een V8 ligt? De kopers blijkbaar helemaal niets want ze zijn allemaal verkocht! En iedereen weet dat Audi prachtige V10-blokken bouwt met een overschot aan Pk’s die, als je daar twee turbo’s aan vast schroeft, heb je een gruwelijke bruut. Er is al een R8 met een V10 twin-turbo gesignaleerd op De Ring vertelde Jeffry mij dus… Én Audi is natuurlijk ook eigenaar van Lamborghini dus 1+1=vet cool. En nog bruter is dat Audi al jaren achtereen de 24 uren van Le Mans gewonnen hebben en de laatste twee keer met een TDI! Dus “do I need to say more???” Niet dus het is overduidelijk dat deze R8 slechts een klein voorproefje is van wat ons te wachten staat namelijk; een R8 V10 al dan niet met een twin-turbo, een R8 met een V12 TDI (Audi ontkent dit glashard) oftewel Audi gaat de markt van Supercars opentrekken op een manier zoals nog nooit een merk gedaan heeft. Vergeet niet dat een Ferrari of Lamborghini een veelvoud kost van een R8 en straks ook een R8 V10/V12. Maar het allermooiste is ook nog eens dat een eventuele R8 V10/V12 vele malen betrouwbaarder en degelijker zal zijn als een vergelijkbare een Ferrari/Maserati/Zonda noem maar op. Ik weet namelijk uit de wandelgangen (lees: Ferrari-dealers) dat er het nodige stuk gaat aan de gemiddelde Ferrari, want zowel mechanisch als elektrisch zijn ze bij lange na niet zo betrouwbaar als een R8. Tsja en nog beter is dat je met een R8 veel meer bekijks hebt als met welke Ferrari dan ook of het moet een Enzo van een miljoen euro zijn. Dus die “Au” zal de komende jaren steeds harder aan gaan komen bij de andere merken Supercars zekersteweten.

Snurk, snurk, snuR8
De dag dat ik de R8 op mocht gaan halen was ik niet overdreven nerveus maar alles bij elkaar was het toch wel een hele speciale dag voor mij. De R8 is toch wel één van de meest besproken auto’s van de laatste maanden. Waarom eigenlijk? Een echt goede verklaring heb ik er niet voor maar ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat Audi de Supercar met deze R8 heel dicht bij de ‘gewone’ man brengt want een basisprijs van slechts €146.200,- (mijn testexemplaar kost €174.343,62) is gewoon heel erg weinig geld voor een dergelijke auto. Ik vind het een superzet van Audi want het grappige is ook nog eens dat ze alles in huis hebben om een dergelijke auto te bouwen en natuurlijk ook nog eens de befaamde quattro-aandrijving. Kan het beter???

In mijn enthousiasme liep ik met mijn domme kop naar de Volkswagen-balie bij Pon. Tsja ze hebben echt geen Bugatti Veyron voor je klaar staan Daan! Op dus naar de Audi-balie waar ik opgevangen werd door Joris. Na een korte babbel ging het richting de R8. Even het stuur en de stoel netjes afstellen (dat doen echt heel veel automobilisten nog steeds totaal verkeerd!, Jeffry ook maar die mag het want die kan heel goed driften) en omdraaien die sleutel. Ahhh wat een heerlijke grom komt er van achteren, de sound-tuning hebben ze overduidelijk goed voor elkaar bij Audi.

De R8… hoe zit dat nou en hoe is dat nou? Nou, nou, nouerdenou? Ik Daan vind het gruwelijk knap van Audi dat het gevoel wat je krijgt als je ingestapt bent gewoon een heel GOED gevoel is en dat bleef ook precies zo tot het einde van de test. Deze auto durf ik zelfs aan mijn moeder van 73 mee te geven… als ze een rijbewijs had gehad. Het is echt bizar dat Audi voor dat geld een dergelijke auto kan bouwen die je het gevoel geeft alsof je er elke dag mee naar werk zou kunnen rijden en doodgewoon even boodschappen kan gaan doen want zo makkelijk en goed rijdt deze auto namelijk.

BA-er
Gelukkig ben ik geen BN-er want in deze BA-iel (Bekende Automobiel) kon ik eens meemaken hoe het voelt om een BN-er te zijn. Amai wat een bekijks heb je met deze R8 niet normaal gewoon. Ik ben echt vele malen zwaar gestalkt, gefilmd, gefotografeerd (allemaal met mobieltjes natuurlijk) en één keer ben ik zelfs verschrikkelijk nadrukkelijk doch zeer beleefd gevraagd te stoppen bij de eerstvolgende benzinepomp wat ik ook heb gedaan en dat was toch wel erg grappig want het waren hele toffe gasten. Geloof me mensen zoiets overkomt je in een Ferrari en zelfs een Lamborghini echt niet. Hoogstens in een Bugatti Veyron denk ik. Persoonlijk vond ik het allemaal erg leuk om mee te maken, want wees nou heel eerlijk zo vaak overkomt iets dergelijks niet. De rit naar huis was dus een fantastische inwijding in de wereld van de BA-iel.

Onderweg eerst maar eens rustig rond gekeken in de R8. Het interieur is erg mooi afgewerkt en gewoon af. Wat dat betreft vind ik dit door een jonge Nederlander! ontworpen dashboard echt helemaal top. Ik heb de Nederlandse ontwerper nog gesproken op de AutoRai en dat was echt een heel leuk gesprek met een echte autogek in de juiste zin des woords. Wel heel gaaf dat Audi het gewoon aan heeft gedurfd zo’n jong iemand zijn gang te laten gaan en niet terugvalt op een bekende ontwerper. Wat goed is komt snel moeten ze gedacht hebben, gelukkig zijn ze niet conservatief daar in Ingolstadt dat mag ik wel.

Klik, klak, kling
Hoe je het geluid ook wilt typeren ik vond het metalige geluid van de versnellingspook die in een alu-plaat bevestigd (net als bij Ferrari/Lamborghini) zit erg grappig. Jeffry vond het minder die had liever een hoesje er overheen gehad. Schakelen doet de Audi echt super, niet te licht, niet te zwaar, zowel met op- als terugschakelen gewoon super en vooral ook hoog in toeren blijft de R8 soepel schakelen! De koppeling was heel even wennen maar dat duurde maar heel even. Het is moeilijk uit te leggen waarom ik moest wennen want het aangrijppunt is werkelijk perfect en de bediening ook. Ik vermoed dat het te maken met het lichte vliegwiel (Jeffry zei dat later ook tegen mij) want de Audi reageert namelijk lekker snel fel op het gas voor een V8 en mag een heerlijke 8.250 toeren draaien. Hopelijk mag die V10 straks 9.000 toeren draaien dat zou echt vet zijn.

S3-R8
De laatste Audi die ik getest heb voor deze R8 was een S3, en met een S3 kun je gooien en smijten dat is werkelijk ongehoord. In dat opzicht is een R8 toch even wennen, hij is zowiezo een stuk breder (de lengte valt overigens heel erg mee), heeft meer Pk’s en is ook een stuk duurder (ons testexemplaar kost een lieve €178.000,-) dus dan ben je zeker in het begin logischerwijs ook even iets voorzichtiger. Maar na de gewenningsperiode heb ik bij de nodige rotondes en haakse/S-bochten eens even goed het gas erop gezet en dan grijpt het ESP toch wel heel snel in. Perfect overigens want de R8 staat binnen no-time weer in het rechte spoor. Natuurlijk kun je het ESP een beetje uitzetten dan wel helemaal uit (de R8 heeft dus meerdere standen van het ESP itt. normale auto’s) maar dat laatste heb ik maar aan Jeffry – onze superdrifter in de redactie – over gelaten. Bizar hoe dwars Jeffry de R8 de bocht uit liet komen, poeh dat heb ik echt nog geen enkele autojournalist zien doen met de R8. Op de foto’s is het helaas wat minder maar ja een goede fotolokatie zoeken viel niet mee als je in een onbekend deel van het land zit en zoveel mogelijk wilt rijden.

De R8 voelt dus echt superstrak aan, je voelt precies wat ie gaat doen en ga je over de grens dan grijpt het ESP ruimschoots op tijd in. Knap van Audi dat de R8 zich met ESP zo veilig laat rijden maar ook met het ESP helemaal uit kan iemand als Jeffry er werkelijk mee spelen alsof het een Donkervoortje is. Tsja wat wil je ook met een werkelijk perfect vierwielaangedreven systeem genaamd quattro. Het quattro-systeem is overigens wel specifiek aangepast aan de R8 (er gaat oa. meer vermogen naar de achterwielen dan naar de voorwielen) maar daar wil ik nog een apart verhaal aan wijden. Het functioneert in ieder geval perfect en zorgt ervoor dat deze R8 makkelijker te sturen is dan welke Supercar dan ook. Eigenlijk is een dagje rijden veel te kort maar wie weet mogen we er ooit een keer iets langer dan een dagje in rijden.

420 Pk
Nou kan en mag ik dus absoluut niet meer roepen dat deze R8 ‘underpowered’ is dan dat doe ik dan ook niet. Wat ik wel ga roepen is dat ik niet echt onder de indruk was van de power van de R8, maar dat komt omdat ik wel eens op bv. een Suzuki GSX-R 1000 Yoshimura heb gereden. Een dikke 200+ PK bij een gewicht van slechts 170 kg daar kan zelfs bijna geen enkele Supercar tegenop. Even ter vergelijking de R8 weegt een dikke 1.516 en heeft 420 Pk. Ik heb dus een supergoed en terecht excuus als ik zeg dat ik niet onder de indruk was van die 420 Pk. Maar is het leuk? Ja natuurlijk want de grap van 420 Pk is weer dat dat veel meer als de meeste auto’s op de weg dus je kunt met een gerust hart bij elk stoplicht een stoplichtsprintje aangaan met 99,9% van de auto’s want je wint toch altijd. Ik ben wel razend benieuwd naar de eerstvolgende R8 met V10 Biturbo-motor, dat moet toch echt een serieus beest gaan worden waarvan zelfs ik onder de indruk zal zijn, denk ik, hoop ik, vrees ik. nog een aantal weken en dan is het 2008 en dan weten we het…

Audi Space Frame
De aluminium carroserie van de Audi R8 is echt een waar kunststukje, stel je voor: slechts 210 kg! Als je op de media-site leest welke moderne technieken er allemaal gebruikt zijn om dit Aluminium Space Frame precies zo te maken als het is dan kan je niet anders dan zwaar onder de indruk raken. Wie denkt dat dit ASF letterlijk uit de ‘space’ is komen vallen moet net als ik de historie van Audi er maar eens op nalezen. Begin jaren 90 is Audi namelijk al begonnen met deze ASF-technologie voor de eerste generatie A8 en sindsdien heeft Audi dit alleen maar geoptimaliseerd met de R8 als voorlopig ultiem resultaat. Na het lezen over het hoe en waarom van het ASF begrijp je ook meteen waarom deze Audi R8 zich zo ontzettend makkelijk laat sturen. Veel autojournalisten doen dit dan weer af als te perfect maar ik vind het juist razend knap van Audi. Zoveel kwaliteit voor zo – relatief gezien – weinig geld is echt bizar knap! Ik zou nog veel meer kunnen schrijven over de werkelijk perfecte lasergestuurde kwaliteitscontrole maar dan blijf ik bezig. Geloof mij daarom maar op mijn woord die kwaliteitscontrole is echt bizar goed.

Nog zoiets
Waar het bij veel Supercars voor op de weg lastig is om daadwerkelijk serieuze downforce te creëren daar hebben de aerodynamica-experts van Audi hun werk zó goed gedaan dat de carrosserie, daadwerkelijk downforce genereert (een bijkomend pluspunt van de mooie elegante vormgeving). Het resultaat is uiteraard een grotere stabiliteit bij hoge snelheden. Deze wordt bereikt door de uitklapbare achterspoiler en door de volledig gladde afwerking van de bodemsectie. Naast de goede downforce heeft de Audi R8 ook hele goede remmen. Voor 8-zuiger remklauwen en achter 4-zuiger remklauwen. Helaas had ons testexemplaar geen keramische remschijven maar de vertraging van de gewone remmen was goed genoeg geloof me. Waar je bij veel sportieve auto’s nog wel eens harder in het rempedaal moet trappen dan je van tevoren gedacht had is dat bij deze R8 niet het geval. Hetzelfde geldt ook voor de doseerbaarheid van de remmen.

300 km/u
Aan het einde van de testdag zijn Jeffry en ik uiteraard nog even naar de Duitse Autobahn gereden bij Arnhem. Het was zo rond een uur of drie in de middag dus echt rustig is het dan niet. Toch hebben we bijna de 300 km/u even aangetikt (heb ik geen scherpe foto van) dus dat viel mij nog mee. Een foto maken van de snelheidsmeter als je zo snel rijdt valt niet mee maar gelukkig was één van de foto’s toch redelijk scherp. Een leuk einde van een fantastische dag die ik niet snel zal vergeten ook al rij in de toekomst nog een keer in een Ferrari of Lamborghini. Deze R8 is in alle opzichten een bijzondere, mooie en aparte auto die waar je ‘m ook neerzet drommen mensen trekt. Mijn zus d’r baas heeft er ook eentje gekocht en die zei laatst dat hij beter een Ferrari had kunnen kopen want die had absoluut minder de aandacht getrokken als deze R8. Humor toch!

Specificaties

Jaargang

2007

Carrosserie

coupe

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

8 in V-vorm

Acceleratie (0-100/sec)

4,6 seconden

Topsnelheid

301km/u

Vermogen

309(414)/7.800 kW (pk)/rpm

Koppel

430/4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

4.2/4.163 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:12,5

Aandrijving

quattro

Remmen voor

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

20,4 liter/100 km

Snelweg

9,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

13,6 liter/100 km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.430 mm

Breedte

1.900 mm

Hoogte

1.250 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.630 mm

Spoorbreedte achter

1.590 mm

Massa leeg

1.565 kg

Bandenmaat

235/35-19 295/30-19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand