Skoda Fabia Sport 1.4 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobielhandel B.V.



Sko(l?)-Da!
Laat ik meteen maar even de titel uitleggen dat scheelt een hoop vragen. “Skol” betekent proost in een Duits dialect (ben vergeten welk dialect het is) en “Da” is ja in het Russisch. Daarmee verraad ik eigenlijk de teneur van dit testverslag al. Deze Skoda Fabia 1.4 Sport is mijn eerste Skoda en daar keek ik een week van tevoren echt naar uit. De reputatie van Skoda is namelijk gewoon goed vind ik, maar ik ben niet de enige die dat vind heb ik gemerkt na wat rondvragen. Veel mensen kennen het merk trouwens van de reclame “Volg de Skoda-rijder” en verder weet ook iedereen dat het bij het Volkswagen-concern hoort.

Maar toch moeten sommige mensen bij de naam Skoda stiekem nog steeds denken aan de Tsjechische auto’s hieronder. Zo van dat kan niet goed zijn, ongelofelijk maar toch echt waar. Ze hebben dat ooit getest op een Autoshow door een nieuwe Skoda neer te zetten met een afgeplakt logo. Binnen no time zwermden er allemaal mensen om deze auto heen totdat men het logo zichtbaar maakte, toen was het: “Oh het is maar een Skoda”. Hoe dan ook doet Skoda het gewoon erg goed en of dat verdient is ga ik nu dus keihard in de keiharde praktijk testen. Het leuke is dat ik me die oude Skoda’s nog heel goed kan herinneren. Niet zozeer vanuit mijn jeugd als wel vanwege het feit dat ik in 1988 naar Tsjechoslowakije ben geweest op de motor. Het was mijn eerste ervaring met een land achter het IJzeren Gordijn, een ervaring die veel indruk op mij heeft gemaakt en ook nu nog op mijn netvlies gebrand staat om vele redenen.

En exact 20 jaar later…
na mijn bezoek aan Tsjechoslowakije rij ik dan eindelijk zelf in een Skoda. Grappig genoeg is elke Skoda in mijn herinnering rood en dus vond ik het wel erg leuk dat ik als eerste een hele mooie rode Fabia 1.4 Sport mocht testen. Mét witte racestrepen, echt cool en fraai tegelijk. Laat ik maar meteen beginnen dat ik ronduit verbaasd was over het feit dat deze Skoda Fabia Sport 1.4 nota bene stoelverwarming heeft, cruise control, klein is maar toch vier portieren heeft, en echt verbazingwekkend ruim is voor een dergelijke kleine auto. Alhoewel klein natuurlijk relatief is als je deze Fabia naast een Fiat 500 of een Nissan Micra zet.

Toch blijf ik het verbazingwekkend knap vinden dat autofabrikanten zo efficiënt met ruimte weten om te gaan. Het lijkt zo eenvoudig maar een Mini is tegenwoordig ook een behoorlijke auto, maar daar pas je dus alleen op de achterbank met geamputeerde benen dus ik uh… Een dag na het ophalen moest ik op kraamvisite met mijn moeder en mijn zus en haar twee kinderen. Met zijn vijven in de Skoda Fabia is geen enkel probleem en mijn zus was ronduit verbaasd over de zit- en vooral de beenruimte achterin. Complimenten namens mijn familie dus.

Regen in het kwadraat
Op de dag dat ik de Skoda Fabia op moest gaan halen regende het werkelijk pijpenstelen. Het was zelfs zo erg dat ik ondanks het dragen van een regenoverall met een nat kruis en andere natte lichaamsdelen bij Skoda arriveerde. Nadat ik mijn motor had weg gezet in de parkeergarage van Pon werd ik netjes opgehaald door een medewerker van Skoda, fantastisch service! Direct na het instappen heb ik meteen de stoelverwarming aangezet om mijn natte spijkerbroek weer op te laten drogen. Cool dat een dergelijke hatchback stoelverwarming heeft dat was voor mij toch wel de eerste grote verrassing. Wat staat me nog meer te wachten vroeg ik mezelf meteen af.

Eenmaal op de snelweg zag ik dat er ook een cruise-control op deze Fabia zit, kijk dat zie ik graag want zeker met zulk takkenweer rijd ik het liefst met een gangetje van 100 km/u rustig naar huis. Ik erger me met dergelijk regenachtig weer altijd kapot aan automobilisten die geen afstand houden. Zeker met regen is je remafstand zoveel langer dat als je daar niet op anticipeert je echt de pineut bent. Waarschijnlijk vertrouwen veel automobilisten teveel op al die elektronische hulpmiddelen in hun auto. Nou geloof me die elektronische hulpmiddelen kunnen je in extreme situaties echt niet altijd redden.

Soepel, stil en toch racy
Het 1.4 liter motorblok in deze Fabia Sport (er is overigens ook een 1.6 liter motorblok/77 kW) is slechts 63 kW sterk (het rode gebied begint bij 6.000 toeren) wat net geen 86 Pk is. Als je blind in deze Fabia 1.4 Sport stapt en een stukje gaat rijden weet ik zeker dat je dat echt van geen kanten wilt geloven. Wel grappig want ik maak het zelden mee dat een auto met een relatief licht motorblok sterker aanvoelt als dat ik gedacht had. Het allerleukste is dat als het motorblok stationair draait je denkt – nee zeker denkt te weten! – dat de motor niet loopt. Zelfs de ventilator hoor je er nog bovenuit. doe je het portier open dan hoor je het motorblok plotseling wel. Ik moest daar echt aan wennen want in het begin moest ik voor een stoplicht staand elke keer op de toerenteller kijken of de motor nog wel liep.

De andere kant is weer dat zodra je het gaspedaal stevig intrapt er een heerlijk licht racy geluid opstijgt naar je trommelvliezen. Heel tegenstrijdig maar erg leuk gewoon omdat je dit niet verwacht. Wat verder direct opvalt naast het lekkere motorblok is het fantastisch lichte en vooral ook soepele schakelen. Samen met de lichte en goed doseerbare koppeling zorgt dat ervoor dat je behalve snel weg bent ook snel door kan blijven trekken omdat het schakelen domweg sneller gaat. Nadeel is wel weer dat het verbruik hoger is als ik verwacht had maar dat ligt dus aan mij omdat ik in een dergelijke auto mijn gasvoetje maar moeilijk kan beheersen. Zeer sportief rijdend kom je echter nog steeds op een nette 1:10 en wat rustiger rijdend al snel op 1:14 en als je echt netjes rijdt is 1:18 vast geen probleem en Koos Spee haalt vast de 1:20.

Niet verkeerd!
Het grootste compliment dat ik de Skoda mag maken is toch wel de uitstekende wegligging. Dat had ik dus echt niet verwacht van deze vijfdeurs hatchback. Natuurlijk scheelt het veel als je er goede banden om hebt liggen, een heerlijk dik leren stuur in je handen hebt, de stuurbekrachtiging echt heel lekker en precies aanvoelt en het onderstel met behulp van een setje veren 1,5 cm verlaagd is maar dan nog… In het begin heb ik relatief rustig aan gedaan zoals ik altijd doe maar op een gegeven moment heb ik toch meer dan normaal het gaspedaal diep ingetrapt en haaks door de bochten gevlogen. Waarom? Wel gewoon omdat het kan!

Wat dat betreft is het echt heerlijk als je ‘s avonds via die kleine industrieterreintjes naar huis kan rijden. Minirotonde na minirotonde en vele zowel flauwe als scherpe bochten, perfect dus voor een goede test van de wegligging. Net als bij veel andere vergelijkbare hatchbacks had ik verwacht dat deze Skoda Fabia bij redelijk heftig bochtenwerk zou gaan glijden maar niet dus. Je moet echt behoorlijk heftig te werk gaan om deze auto serieus aan het glijden te krijgen. Het scheelt natuurlijk dat je minder Pk’s hebt want daardoor kunnen de voorwielen hun vermogen beter op het wegdek kwijt zonder dat er snel onderstuur optreedt. Deze Fabia 1.4 Sport is dan ook een fantastisch mooi voorbeeld dat een tekort aan Pk’s juist een auto op kan leveren met een uitstekende wegligging. Toen ik de Fabia terug moest brengen heb ik nog weer even extra mijn best gedaan om te kijken of mijn bevindingen echt klopten. Eenmaal aangekomen bij Skoda na de nodige hoek-de-bocht-om-acties wist ik het 100% zeker, dit is een hele goede auto voor een hele nette prijs (vanaf €16.915,-).

Rally-auto?
Veel testauto’s vallen nogal eens negatief op vanwege hun gebrek aan grondspeling bij het nemen van verkeersdrempels. Aan de rand van Leiden waar ik woon heb ik een heel mooi ‘eigen’ circuitje rondom het Marinevliegkamp Valkenburg wat nog het meest weg heeft van een soort van mini rally-circuit. Veel drempels, korte bochten, mini-rotondes echt alles zit erin. Ik heb met heel wat hatchbacks hier over de drempels heen gevlogen en met zwaar piepende door de bochten gejakkerd dus ik kan deze Fabia 1.4 Sport dan ook met heel wat andere hatchbacks vergelijken in die zin. Het gekke is dat deze Fabia geen heftige indruk op me heeft gemaakt tijdens een aantal rondjes verspreid over verschillende dagen. Tenminste niet in de zin van met zwaar piepende banden en met zwaar onderstuur, want het grappige was nou net dat ik daar met deze Fabia geen last van had. Het ging juist allemaal heel erg vloeiend en dan ben je geneigd te denken dat het niet hard gaat en dat je niet genoeg gas geeft. Noop da’s dus echt nonsens dit is absoluut één van de betere hatchbakcs die ik gereden heb!

Parkeerplaats-Queen
Elke keer als ik de Skoda Fabia 1.4 Sport op een grote parkeerplaats neerzette dan was het één van de weinige auto’s die er echt van alle kanten uitsprong (gelukkig stonden er geen Lambo’s of Ferrari’s, dat scheelt). De felrode kleur en de brede witte strepen zijn echt heel opvallend en fris. Ik vind de Fabia nog het meest lijken op de Suzuki Swift qua grootte en ook dat is één van mijn favoriete kleine auto’s van dit moment.

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

12,3 seconden

Topsnelheid

174km/u

Vermogen

86(63)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

132/3.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.390 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

14-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,6 liter/100 km

Snelweg

5,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,5 liter/100 km

C02 uitstoot

154 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

3.992 mm

Breedte

1.642 mm

Hoogte

1.498 mm

Wielbasis

2.462 mm

Spoorbreedte voor

1.420 mm

Spoorbreedte achter

1.436 mm

Massa leeg

1.035 kg

Laadvermogen

540 kg

Aanhanger geremd

1.000 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

300 liter

Bandenmaat

185/60-R14

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand