Autotest | Kia Picanto X-Line 1.0 T-GDi 2018

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland



Xtra Picant! O ja???
Samenvatting
Als je op 3 staat van de “Top 5 Best verkochte auto’s in Nederland” dan doe je iets goed dat kan niet anders. Dat een totale Pauper-auto als de Volkswagen Polo op 1 (alleen al het design is totaal prehistorische bagger uit het jaar NUL) staat snap ik dus echt helemaal niets van, of zou het zijn dat er echt zoveel Paupers rondlopen in Nederland? Gelukkig zie ik nooit bontkraagjes en ander totaal fout verkeershuftervolk in de Kia Picanto rijden. De Renault Clio op nummer 2 kan ik begrijpen maar als ik persoonlijk zou mogen kiezen dan wordt het de Kia Picanto vanwege de fun. Bovendien ziet de X-Line er net een tikkeltje stoerder uit dus dan is de keus snel gemaakt. Maar ja is stoer ook leuk en goed en ruim en noem het allemaal maar op. Deze Kia Picanto X-Line is de eerste Kia Picanto die ik met de 1.0 T-GDi motor heb gereden. Qua fun (lees: trekkracht-soepelheid-vermogen) wint dit motorblok het dik van de atmosferische 1.0 MPi en de 1.2 MPi maar die hebben dan ook minder vermogen. Naast meer vermogen is vooral ook het uiterlijk van deze X-Line een stuk vrolijker met leuke accenten. Grootste verrassing van deze Kia Picanto X-Line is de – zeker voor een kleine auto – werkelijk uitmuntende wegligging. Nog leuker is dat deze Kia Picanto X-Line zich met de Traction Control en Stabiliteitscontrole ronduit sportief door de bochten heen laat sturen zonder dat je last hebt van onderstuur! Deze kleine auto is zelfs zo goed dat ik ‘m zou verkiezen boven veel auto’s met het dubbele aantal Pk’s puur vanwege de fun. Dat de Kia Picanto X-Line zo ongelofelijk leuk is met een sportieve rijstijl komt naast het uitblijven van onderstuur door de fantastische banden. De 16-inch Nexen Nblue HD plus kun je vol door laten spinnen zonder dat ze de weg kwijt raken en als ze vervolgens weer grip krijgen word je als het ware even afgeschoten. Dat effect is zo ontzettend leuk/lekker/grappig/gaaf dat het ronduit verslavend is. Verder valt de Kia Picanto X-Line op vanwege zijn 5 zitplaatsen, de prima beenruimte achterin en de behoorlijke bagageruimte. Die bagageruimte kun je groter en kleiner maken met behulp van een uitneembare laadvloer. Vooral voor oudere en/of minder sterke mensen is dat fijn omdat je met de laadvloer in de hoogste stand je de boodschappen niet over de rand van de bagageruimte heen hoeft te tillen. Oh en de compleetheid van het dashboard mag ik natuurlijk niet vergeten, alles wat een koper wenst zit erop en eraan tot zelfs draadloos opladen van je smartphone aan toe.

Plus: Looks – Uitrusting – Wegligging – Bagageruimte
Min: Past in de laadbak van een Chevrolet Silverade

Testverslag
Hoe ga ik de Kia Picanto X-Line ophalen wat de grote vraag voor mij. Mijn zware motor stond na mijn uitermate bizarre motorongeluk (zie testverslag Peugeot 308 SW GT 1.6 e-THP 205) bij Ab Motoren en op mijn mini-motor naar Breukelen was geen optie want ik moest donderdag 12 april meteen na het terugbrengen naar Rotterdam voor een afspraak met een Delftse wetenschapper en daarna moest ik meteen door een Subaru Impreza ophalen in Aalsmeer. Dat gaat allemaal veel te lang duren op mijn mini-motor en dus koos ik voor de trein. Ik vertrok met een stralend zonnetje aan een blauwe lucht maar onderweg in de trein begon het te regenen verdorie. Mijn wandeling naar Kia Motors Nederland was gelukkig op een paar spatjes na droog. Na een rondje om de auto stapte ik in en stelde stoel/stuur/spiegels af en trapte de koppeling in schakelde de 1ste versnelling in en reed soepeltjes weg. Mijn eerste autorit na 2 weken gedwongen droog staan. Mijn linkervoet en scheenbeen zagen er nog bont en blauw uit maar het koppelen bleek gelukkig geen enkel probleem te zijn. Ik had thuis al gezien dat er een 1.0 T-GDi met 100 Pk onder de motorkap hangt en dat bleek mijn eerste Kia met deze 1-liter driecilinder turbomotor want de andere twee Kia’s met een 1-liter driecilinder turbomotor hadden 120 Pk. Het ritje begon lekker op de dalende en stijgende bochtenserie rondom de A2. Ik had er meteen de gang goed in en eindelijk kon ik weer eens lekker door de mooie blinde bocht vanaf de westelijke A2-rotonde richting Kockengen. Het onderstel voelde lekker aan en de carrosserie helde niet extreem over gelukkig. Uiteraard kreeg ik weer een Audi-rijder achter me hangen maar toen ik de rotonde bij Portengense Brug heel snel nam en hij direct 50 meter achter lag hield hij meteen meer afstand. Klinkt raar maar 9 van de 10 keer werkt dit prima bij ABV-bestuurders, ABV staat uiteraard voor Audi-BMW-Volkswagen. Terwijl ik de cruise control op 80 km/u vast zette pakte ik mijn USB-stick uit het vakje in de midden console en stak ‘m in de USB-ingang waarna meteen de playlist bij het eerste liedje begon. Kijk zo hoort het nou mensen! Het overkomt me namelijk meer dan eens dat mijn USB-stick met MP3-liedjes niet wordt herkend dan wel dat ik door een heel menu moet scrollen om ‘m geactiveerd te krijgen of zelfs de auto uit moet zetten en opnieuw moet starten. Waar doet me dat toch aan denken???

Oh ja ik weet het dit grapje van Bill Gates dat hij in vliegende vaart als een boemerang terug kreeg midden in zijn gezicht, ha, ha, ha… Lees maar: Bill Gates reportedly compared the computer industry with the car industry and stated “If GM had kept up with the technology like the computer industry has, we would all be driving $25 cars that got 1.000 miles to the gallon.”

In response to Bill’s comments, General Motors issued a press release stating “If GM had developed technology like Microsoft, we would all be driving cars with the following characteristics:
1. For no reason whatsoever, your car would crash twice a day.
2. Every time they repainted the lines in the road, you would have to buy a new car.
3. Occasionally your car would die on the freeway for no reason. You would have to pull over to the side of the road, close all of the windows, shut off the car, restart it, and reopen the windows before you could continue. For some reason you would simply accept this.
4. Macintosh would make a car that was powered by the sun, was reliable, five times as fast and twice as easy to drive – but would run on only five percent of the roads.
5. The oil, water temperature, and alternator warning lights would all be replaced by a single “General Protection Fault” warning light.
6. The airbag system would ask “are you sure” before deploying.
7. Occasionally, for no reason whatsoever, your car would lock you out and refuse to let you in until you simultaneously lifted the door handle, turned the key and grabbed hold of the radio antenna.
8. Every time GM introduced a new car, car buyers would have to learn to drive all over again because none of the controls would operate in the same manner as the old car.
9. You’d have to press the “Start” button to turn the engine off.

X-Power
Na Kockengen ben ik via Kamerik naar Woerden gereden, gewoon omdat de lange flauwe slingerbochten daar zo heerlijk zijn. En ja hoor ook hier had ik weer een klevertje op mijn bumper (raar eigenlijk dat we het nog steeds en bumperklever noemen terwijl auto’s helemaal geen bumpers meer hebben) hangen gek genoeg een Volvo dit keer. Ik besloot de Kia Picanto X-Line vast te zetten op de cruise control en dus niet te remmen in de lange flauwe slingerbochten. Omdat ik deze bocht al heel vaak gereden heb weet ik precies hoe hard ik er doorheen kan (=de ter plekke geldende maximum snelheid) en dat je dan strak moet sturen en geen fout maken. Dat lukte en weer bye-bye-bumperklever totdat de Volvo op het rechte stuk weer achter me reed maar nu wel netjes afstand hield. Het werkt dus ook bij Volvo-rijders kennelijk. Bij Woerden aangekomen heb ik maar eens getoeterd want er stond een vrouw voor linksaf en die bleef maar staan terwijl ze al meerdere kansen had gehad om door te rijden terwijl ik rechtsaf moest en er net niet langs kon. Sommige mensen snappen hun positie op de weg blijkbaar niet, spiegelen niet en… tja wat doen ze eigenlijk op de weg? Daarna kwam ik achter een supersloom rijdend fossiel te hangen die zo sloom reed dat ik de Kia Picanto X-Line net zo goed had kunnen gaan duwen. Man, man vind je het gek dat Nederland altijd muurvast staat als het regent, de klok wordt verzet, de zon laag staat, er lammetjes in de wei staan, er……. En toen zomaar ineens gaf het TPMS (Tire Pressure Monitoring System) aan dat de bandenspanning van één van de banden te laag zou zijn. Huh? Ik had laatst ook al een lekke band met de Ford Fiesta Vignale en nu alweer verdorie, hou op schei uit zeg. Ik besloot te stoppen en even alle banden te controleren en ik meende een metalen object in de rechter achterband te zien. Afijn ik de pechservicenummer bellen dat op de groene kaart stond maar dat bleek dus voor schade te zijn en niet voor pech. Toen zag ik plotseling het kaartje met pechhulp-gegevens achter de zonneklep zitten met het Kia-pechhulpnummer. ik heb gebeld en gezegd dat de boosdoener er nog in zat en dat ik huis wel zou halen dus als de pechhulp er over een half uurtje kon zijn dan was dat prima. Ik reed normaal – dus met 100 km/u – door richting Leiden want tijdens de controle leek geen enkele band zichtbaar zachter te zijn.

Bij de A4 aangekomen belandde ik weer achter een fossiel die maar links bleef rijden, ik dacht dat-ie de A4 op wilde richting A’dam. Veel mensen gaan namelijk al 10 kilometer voordat ze linksaf moeten slaan links rijden ga er maar eens op letten. Maar nee hij moest net als ik richting Leiden dus toen hij het presteerde om op de oprit (daar moet je váárt maken zei mijn rij-instructeur altijd) weer bijna te gaan kamperen heb ik toch maar even getoeterd. Dat hielp en hij ging eindelijk naar rechts zodat ik tenminste wel vaart kon maken en dat wil deze Kia Picanto X-Line als geen enkele andere van alle Picanto’s die ik tot nu toe getest heb. Het driecilinder blok maakt een heerlijk roffelgeluid als je plankgas geeft en doortrekt tot aan het rode gebied. En door de uitstekende tuning van dit turbo-motorblok is deze X-Line versie nog behoorlijk snel op de eerste tiental meters. In de flauwe bocht naar de rotonde moest ik op het allerlaatste moment beslissen wat te doen. Ik pak altijd de binnenring maar omdat het verkeer meteen na de binnenring vast stond pakte ik snel alsnog de buitenring. Met een kleine auto als de Kia Picanto kan dat ook makkelijk want even snel van richting veranderen gaat met een kleine auto – want laag gewicht – erg makkelijk. Daarnaast stuurt de Kia Picanto X-Line lekker direct wat het rijden uitermate aangenaam maakt in deze kleine auto. Eenmaal thuis aangekomen zag ik dat er gebeld was en dus belde ik even terug en kreeg ik te horen van de Kia-pechhulp dat hij er bijna was. Ondertussen had ik de bandenspanning van alle vier de banden gecontroleerd en die bleek van alle vier goed. Daarna heb ik stationair draaiend de bandenspanning-knopje langer dan 3 seconden ingedrukt gehouden om ‘m te resetten waarna de melding van het kleine display tussen de tellers verdween. Waarschijnlijk was het dus een foutieve melding van één de bandenspanningsensoren want daarna heb ik geen melding meer gehad. Voor vertrek zei ik nog tegen de pechhulp-chauffeur: “Je moet nu zeker naar die Peugeot 206 met dat afgebroken linker voorwiel.” “Ja dat klopt”, zei hij. Die auto had ik namelijk al op de Stevenshofdreef (300 meter verderop) zien staan op weg naar huis.

Na werk
Vrijdag moest ik persé op tijd thuis zijn en dus ben ik op mijn mini-motor naar werk gegaan, want met de auto kan het verschrikkelijk vast staan als ik pech heb en dat risico kon ik niet nemen. Omdat de zomertijd is in gegaan is het langer licht is ’s avonds en dus kan ik nu ook weer heerlijk ’s avonds een fotoshoot doen of de Samsonite kofferset fotograferen. Of een rondje rotondecircus want daar had ik na een dag hard werken wel even heel erg veel zin in. Maar eerst naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Vanwege de lekke band die geen lekke band was had ik al gezien dat er een verstelbare laadvloer in de Kia Picanto X-Line zit. Met verstelbare laadvloer past er niet zoveel in maar ja die zal dan ook vooral gebruikt worden bij het boodschappen doen. Zonder verstelbare laadvloer past er, zeker voor een kleine auto, best veel in.

Samsonite kofferset
Met laadvloer
Met hoedenplank: 1×33-liter + 4×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×33-liter + 2×13-liter

Zonder laadvloer
Met hoedenplank: 1×50-liter + 2×33-liter + 1×13-liter
Zonder hoedenplank: 1×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik direct naar het rotondecircus gereden uiteraard over de A4. Dat was nog even een gedoe want het was druk op de weg en ik had weinig tijd. Gelukkig koos ik intuïtief de juiste rijbaan en kon ik bij de oprit aangekomen precies een kleine vrachtwagen inhalen door precies op het juiste moment in te voegen op de korte invoegstrook en plankgas te geven. Ik vloog door de opritbocht heen en moest zelfs heel even op de rem trappen waarna ik heel mooi hard en strak door de scherpe opritbocht reed. Bij Hoogmade/Leiderdorp nam ik de afrit maar omdat er een nogal sloom iemand voor me reed (ook op een afrit mag je gewoon de vaart erin houden zeker als de afrit 1 km lang is) liet ik me wat terugvallen maar toen kwam er natuurlijk weer een Audi op mijn kont hangen. Omdat mijn voorganger ver genoeg voor lag gaf ik gas en dat was precies in de lastige slinger. De Audi trok het niet dus ik had dikke pret achter het stuur van de kleine Koreaan.

Bij de ovale rotonde aangekomen (ik had het ESP/TRC al uitgezet) sneed ik direct naar binnen maar iemand voor mij deed dat ook dus dat betekende hoe dan ook een extra rondje (YES!). Gelukkig ging de auto voor mij snel naar rechts en dus kon ik ‘m op het viaduct over de A4 inhalen. Op de kleine rotonde volgde dan eindelijk de eerste echte plankgas-actie in de 2de versnelling. De voorwielen spinden door in de rotondebocht en toen ik de rotonde afstuurde en de wielen weer recht stonden en grip kregen schoot ik vooruit. Die 16-inch Nexen Nblue HD plus banden zijn echt supergaaf en passen perfect bij deze Kia Picanto X-Line. Ik reed op de grote rotonde af maar zag al dat het niets zou worden. Er reed een extreem lange dieplader met een grote dragline erop de rotonde op en dus kon ik niet anders dan van het gas afgaan en er achterlangs omheen rijden. Daarna gaf ik weer plankgas in de 2de versnelling en werd ik na de bocht weer een soort van afgeschoten. Dit is echt verschrikkelijk leuk! Bij de kleine rotonde aangekomen draaide ik weer om richting waar ik begon bij de afrit van de A4. En weer gaf ik plankgas in de 2de versnelling en vloog heel fraai via de buitenring het stuur hard naar rechts omgooiend de rotonde af. En weer schoot ik eenmaal recht in vliegende vaart vooruit en bij de grote rotonde aanbeland besloot ik over de rotonderand heen te rijden. Dat voelde heel anders aan dan met de vorige testauto omdat dit zo’n kleine auto is. Maar ondanks de doorspinnende voorwielen en de korte wielbasis ging ik toch precies de kant op die ik wilde. Bij de kleine rotonde voor het viaduct aangekomen koos ik uiteraard voor de binnenring met rotonderand waarna ik iets te hard op het gas ging en enigszins dweilend over het asfalt vloog. Over de A4 heen rijdend zag ik dat ik goed uit zou komen op de ovale rotonde. Ik gaf daarom wat extra gas bij het oprijden van de ovale rotonde en gooide het stuur daarna hard om naar links. Ondanks de zwaar doorspinnende voorwielen en zijdelingse g-krachten bleef de Kia Picanto X-Line heel mooi op de ideale lijn. Daarna sneed ik meteen naar binnen met de twee binnenste wielen over de hoge rotonderand heen en zette het gas er weer op. Doorspinnen – grip – katapult-effect – etc. – en zo ontzettend mooi gecontroleerd daar zou menig grotere en duurdere auto jaloers op zijn. Ik had bij wijze van spreken nog wel 20 rondjes over het rotondecircus kunnen rijden zo ontzettend leuk is dat met deze kleine hatchback.

Pannenkoeken eten
Op weg naar huis ben ik uiteraard via de koeienrotonde gereden want ik moest het natuurlijk wel in stijl afsluiten. Ik verliet het rotondecircus via de dalende rijbaan voorlangs de grote rotonde. Een zeer lastige dalende slingerbocht waar ik eigenlijk maar één keer volledig op de grens rijdend doorheen gereden ben en dat was in een Subaru. Maar in een voorwielaangedreven auto is het ook leuk maar wel anders want de grens ligt natuurlijk minder ver dan bij een vierwielaangedreven auto. Ik reed in de 3de versnelling de dalende rijbaan op en gaf voor de slinger gas waarna ik heel mooi enigszins naar links glijdend de provinciale weg opreed. Op de kleine rotonde een paar kilometer verderop moest ik een driekwart draai maken en dat is altijd erg leuk vooral omdat je hier door de bochtensnelheid hoog te houden ook nog eens de g-krachten op kunt voeren. Je moet het natuurlijk niet té gek maken want dan gaat een auto glijden en blijft glijden als je pech hebt. Op de koeienrotonde afrijdend had ik weer eens een klevertje achter me hangen. Altijd leuk want als je perfect over de rotonderand van de koeienrotonde heen rijdt en glijdt ligt de auto achter mij zomaar 50-100 meter achter na de rotonde. Op de Willem de Zwijgerlaan besloot ik om via het industrieterrein naast Naturalis terrein terug naar huis te rijden. De bocht aan het einde van de Willem de Zwijgerlaan was ook nog even leuk dat is een flauwe linkerbocht waar ik normaal normaal gesproken niet de grens opzoek. Met deze Kia Picanto X-Line is dat echter een ongelofelijk eitje. En zelfs in de meest rare bocht van Leiden (Stationstunnel -> Naturalis) kon ik door de bocht heen sturend de voorwielen door laten spinnen zonder enige vorm van onderstuur. Daarna ben ik nog even lekker door de fraaie hekjesbocht na de rotonde heen gereden, daarna hard naar links de haakse bocht door en heel mooi lang voorwieldriftend de lange flauwe rechterbocht door. Hoe leuk kan een kleine auto zijn? Zo leuk dus! Snel naar huis want ik had beloofd pannenkoeken te gaan eten met mijn zwager + zus (+ de kinderen dan ook maar) als bedankje voor alle hulp, want ze hadden mij naar het ziekenhuis en politiebureau gebracht na mijn motorongeluk. En omdat ik op donderdag altijd bij mijn zus eet heb ik die ook maar uitgenodigd en haar twee kinderen en mijn moeder en toen waren we ineens met zijn negenen. We gingen uiteraard met twee auto’s of Kia Motors moet een extra verlengde Kia Picanto gaan maken = Kia Pilangto. En zo reed ik met totaal 5 mensen aan boord van de Kia Picanto X-Line naar de Pannenkoekenboerderij tegenover het Panbos. En ik moet zeggen dat die vijf mensen er prima in pasten en dat de Kia Picanto zich ook nog steeds prima door de bochten heen liet sturen. Natuurlijk voelde ik aan de vering dat die meer inveerde dan normaal maar het was voor al dat extra gewicht helemaal niet verkeerd. De pannenkoeken waren overheerlijk en het was ook nog eens supergezellig dus dat gaan we nog een keer doen van de zomer.

Kleine Koreaan versus Grote Amerikaan
Zaterdag ben ik samen met mijn moeder naar ‘eyelove’ in Noordwijkerhout gereden om onze nieuwe brillen op te halen. Ik heb nog ontzettend hard gelachen want mijn Kattukse zwager had net een dag eerder een nieuwe bril voor dik 650,- euro gekocht in Katwijk aan Zee bij een officiële opticien. De ‘eyelove’ opticien zit in de DA-drogist van Noordwijkerhout en mijn leesbril kost daar slechts 49,- euro en mijn moeders bril 168,- euro. Bij een officiële opticien kost mijn leesbril 220,- euro en mijn moeders gewone bril 880,- euro. De glazen komen uit dezelfde fabriek, ik bedoel maar tel uit je winst. Het was een heerlijk rustig ritje – alhoewel mijn moeder wel een keer vroeg of het wat rustiger aan kon – waarbij ik zoveel mogelijk op de motor heb afgeremd door terug te schakelen en daarmee kun je heel ver gaan want de Kia Picanto X-Line laat zich bij een veel hogere snelheid dan de gemiddelde auto terugschakelen naar de 2de en 1ste versnelling waardoor je heel mooi en perfect gedoseerd met het koppelingspedaal op de motor af kunt remmen. ’s Middags moest ik nog even naar mijn garage want het oliepeil van mijn mini-motor was te laag en in mijn garage had ik nog een paar nieuwe literflacons met motorolie staan. Op de terugweg kwam ik op de Churchilllaan voor het eerste stoplicht naast een extreem grote Pick-Up te staan, een Chevrolet Silverade die volgens de technische specificaties de 0-100 km/u in 7,8 seconden doet. Ik had geen idee wat de 0-100 km/u-tijd van de Kia Picanto X-Line is maar de vrouw in de Chevrolet Silverade had duidelijk zin in een stoplichtsprintje en ik ook. Het is hooguit 100 meter naar het volgende stoplicht dus het is een korte felle stoplichtsprint die ik grappig genoeg nog won ook. Volgens de technische specificaties doet de Kia Picanto X-Line de 0-100 km/u in 10,1 seconden maar ik vraag me af of dat wel klopt want dit kleine turbo-autootje is serieus snel voor een stadsauto.

Ik moest wel lachen want de Kia Picanto X-Line past bij wijze van spreken in de laadbak van de Chevrolet Silverade. Ik kon een photoshopje dan ook niet laten, ha, ha. Eenmaal thuis zag ik dat ik nog een keer terug moest want ik miste de beginfoto met alle Samsonite koffers achter de auto. Vreemd want ik wist toch heel erg zeker dat ik die foto had gemaakt… Na het maken van de foto ben ik dit keer via de Voorschoten naar huis gereden omdat de rechter doordraaibocht naar de Leidseweg erg leuk en spannend is. Toen ik bij mijn garage weg reed heb ik op de ventweg naast de Lammenschansweg de minimum snelheid van de cruise control nog een keer uitgetest. Die bleek geen 30 km/u te zijn zoals ik eerder dacht maar net iets minder dus 28 km/u en de cruise control blijft gewoon actief na het uitzetten van de TRC en/of het ESP. Vanaf het stoplicht op de Kanaalweg had ik groen en daarna weer groen en dus kon ik heel mooi even heerlijk links-rechts-links door de bochtenserie heen. Dat er nog wel eens een auto in de brugleuning hangt zegt denk ik genoeg over de moeilijkheidsgraad voor tokkie-bestuurders (=petjes in auto’s met pestherrie uitlaten). De Kia Picanto X-Line had er in ieder geval totaal geen moeite mee. Ik kon al voorwieldriftend door de fraaie bochtenserie heen sturen zonder ook maar iets van de ideale lijn af te wijken. Ik zou dolgraag deze Kia Picanto X-Line verlagen en een sportieve verenset monteren en er ook nog even een tuning op loslaten. Wat mij betreft heb je dan dé ultieme stadsauto! Vlakbij huis aangekomen zag ik weer een auto met een afgebroken linker voorwiel en dit keer was het een – ja echt! – Peugeot 206 CC. Het moet niet gekker worden is het wel?

St Marc=Superspul
Toen ik zondag in de Kia Picanto wilde stappen zag ik dat met name de deurhendel en de motorkap onder vogelpoep zaten. Op de motorkap zaten een paar wel heel erg grote flatsen, vast en zeker van een grote Zilvermeeuw. Uit ervaring weet ik dat opgedroogde vogelpoep zich lastig laat verwijderen maar iemand vertelde mij laatst dat het er met St Marc letterlijk vanaf vliegt. Gelukkig had ik nog een fles St Marc staan dus ik een emmertje gezocht en een paar dopjes St Marc in een half emmertje met lauw water gedaan. En inderdaad was de vogelpoep in een oogwenk verdwenen dus onthou deze tip. Omdat het die ochtend nog behoorlijk koud was heb ik de stoelverwarming (twee standen) maar even aangezet. Een verwarming moet altijd even op gang komen dus directe warmte is dan wel zo lekker. Op zoek naar mijn favoriete liedje hoefde ik niet lang te zoeken, je drukt op de playlist en dan kun je swipen of met het vierkantje rechts op het beeldscherm supersnel naar boven en beneden scrollen. Ook springt de playlist terug naar het liedje dat je op dat moment aan het luisteren bent, iets dat ik lang niet elke (ook duurdere) auto tegenkom. Het touchscreen display laat zich eenvoudig bedienen en alles wijst zich vanzelf. Gelukkig heeft de Kia geen irritante flitskast-waarschuwing zoals ik nog wel eens tegenkom. Dan valt op een flitskastenweg als de Churchilllaan om de haverklap de muziek weg vanwege irritant gepiep. Het geluid uit de speakers is prima te noemen voor een kleine auto, ik kon er althans goed mee leven. Op weg naar het zwembad besloot ik eerst even een rondje Space Business Park te doen want dat mag niet op de testlijst ontbreken. Dat deze Kia Picanto X-Line een uitstekende wegligging heeft wist ik intussen wel maar ik was benieuwd wat daarvan zou over blijven in Space. Bij het woord Space moet ik overigens altijd denken aan “Pigs in Space” van de Muppet Show met Dr. Bob en niet aan de ESTEC, lanceerraketten en satellieten. Het feestje – want kleine auto – begin al op de afslag naar Klei-Oost waar ik heel mooi voorwieldriftend door de afritbocht naar de rotonde reed. Vanaf daar ging het naar de andere kant van de N206 waar het SBP begint. Ik ging direct vol op het gas omdat ik zeker wilde weten dat ik echt tot het gaatje zou gaan.

De haakse rechterbocht ging perfect en bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen schakelde ik snel terug naar de 2de versnelling gaf plankgas en gooide het stuur hard om naar links. Na een fraaie zijdelingse voorwieldrift kregen de banden weer grip en vloog de Kia Picanto X-Line vooruit. Bij de uitgang van de vrachtwagenparkeerplaats ging ik er eens even goed voor zitten om zo strak mogelijk door de links-rechts combinatie heen te rijden. Eigenlijk vind ik het best wel bizar dat zo’n kleine auto zo goed en zo leuk kan zijn en dat nota bene zonder elektronisch sperdif. Ik kreeg onderweg spontaan visioenen van een Kia Picanto X-Line met een tot 180 Pk getuned motorblok en een verlaagde sportieve verenset. Strakker dan strak stuurde ik al voorwieldriftend door de rechts-links-combinatie heen. Daarna geef ik meestal even stevig gas zodat ik vervolgens de juiste snelheid kan bepalen voor de verkeersdrempel met meteen een haakse rechterbocht. Doe je hier een beetje te gek dan breekt de auto uit vanwege het loskomen van het binnenste achterwiel en is de snelheid er volledig uit en dat wil je natuurlijk niet. Met een klein sprongetje dook ik de haakse rechterbocht in en gaf meteen gas richting de hoogste verkeersdrempel. Even heel hard en kort remmen zorgde ervoor dat ik heel mooi over de hoogste verkeersdrempel heen vloog en de veerschotels heel even de stootrubbers raakten. Daarna schakelde ik razend snel terug naar de 2de versnelling en ging het gas er weer vol op en dook ik heel erg mooi voorwieldriftend de blinde rechterbocht in. Wat een heerlijk gevoel is dat toch als alles precies gaat zoals ik wil. De ongelofelijke precisie waarmee je deze Kia Picanto X-Line precies kunt laten doen wat je als bestuurder wilt vind ik het grootste pluspunt van deze kleine stadsauto. Na het rondje SBP ben ik nog even door de opritbocht bij ’t Heen gereden en dat was erg leuk want zelfs in de 3de versnelling spinden de voorbanden nog even door.

Kleine Koreaan tegen Elektrische Amerikaan
Alweer USA? Ja ik kan er ook niets aan doen maar op de Churchilllaan kwam er zondagavond een Tesla Model S achter mij staan voor het stoplicht voor linksaf. Geen discussie dat deze auto sneller is dan mijn Kia Picanto X-Line. Maar ja in bochten zeggen Pk’s nou net helemaal niets (in de sneeuw reed ik een Tesla Model S compleet zoek met mijn Renault Twizy) daar is het domweg de bocht heel goed kennen. En de twee bochten en rotonde + bocht de brug over kan ik dromen dus ik gaf plankgas de dalende linkerbocht de Haagweg op. Doeiii Tesla! Daarna ging ik meteen netjes 50 km/u op de cruise control rijden terwijl de Tesla-bestuurder zoiets had van waarom geeft hij nou geen gas? Dat deed ik pas weer in de fraaie S-bocht bij De Vink, een bocht die je perfect aan moet snijden om er vervolgens retestrak doorheen te rijden + glijden. Alweer dikke doeiii Tesla! En omdat ik daarna dacht kom laat ik eens echt gek doen gaf ik plankgas in de 2de versnelling met twee wielen op de spekgladde rotonderand en twee wielen op het asfalt. Ik gleed vervaarlijk dicht langs de brugleuning want daar moet je echt voor uitkijken als je na de rotonde rechtsaf slaat. Ook weer een kwestie van een ietsiepietsie lef hebben en de bocht heel goed kennen. Jep alweer hele dikke doei Tesla. Driemaal is scheepsrecht! Dus ik heb heerlijk geslapen die nacht en gedroomd over… De volgende ochtend naar werk toe regende het en ik had pure pech dat de brug open stond waardoor het verkeer opstroopte en ik niet linksaf voor de brug langs kon verdorie. Ik ben rustig naar werk gereden want ik had geen haast, hoeft ook niet want er staat nooit file op de route naar mijn werk (die brug een hele enkele keer daar gelaten) hoogstens op de terugweg als er een ongeluk gebeurd is. Op weg naar werk houden de meeste automobilisten zich wel aan de verkeersregels maar af en toe zitten er totale idioten bij. Als ze erg irritant worden sluit ik ze vaak op of trap even op mijn rem en als het moet nog een keer en nog een keer en nog een keer net zolang tot ze afstand houden. Ik heb alle tijd van de wereld want ik ga altijd een half uur eerder naar mijn werk.

Uit werk vandaan had ik op mijn heupen en ben ik lekker sportief naar huis gereden, soms heb je dat wel eens en dan moet je er gewoon aan toegeven vind ik. Er zit wel geen rotondecircus op de route van en naar werk zoals bij mijn vorige baan maar er zitten zeker een paar leuke bochten en snelheidsbrekers + verkeersdrempels op de route. Het begint meteen al bij vertrek want ik moet even kort rechtsaf en dan meteen na het stoplicht een hele mooie scherpe draai naar links maken. Daarna volgt bij Kijkduin een hele mooie haakse rechterbocht waar ik regelmatig op de meest linkse van de 2 voorsorteerstroken voor het stoplicht kom te staan. Zelfs als ik met een kleine auto en/of auto met weinig vermogen naast een snellere auto kom te staan kan ik er – tot nu toe althans – altijd voorlangs kruisen want na het stoplicht wordt het al vrij snel 1 baan. om voor te blijven moet je direct vol op het gas én insturen en dat durven de meeste automobilisten niet. Deze Kia Picanto X-Line is uitermate geschikt voor een dergelijke actie, A omdat-ie geen last van onderstuur heeft B een redelijk krachtige en perfect op het gas reagerende 3-cilinder turbomotor heeft. De veel snellere BMW naast mij probeerde het écht wel maar ja met een achterwielaandrijver vol op het gas gaan en direct een haakse bocht in moeten sturen is lastig. Dan moet je van zeer goede huize komen om zonder kleerscheuren de bocht uit te komen. Het rechte stuk richting Madurodam heeft ook best wel twee leuke bochten ter hoogte van het Haga Ziekenhuis. De leukste bocht van de route terug is de zeer fraaie S-bocht ter hoogte van Kijkduin. De andere kant op is dezelfde bocht gek genoeg letterlijk geen reet aan. Veel automobilisten gaan hier in de remmen maar ik geef eerder nog gas bij dan dat ik ga remmen. Met een kleine auto kun je hier heel mooi strak en hard doorheen en als ik niemand voor me heb rijden doe ik dat dan uiteraard ook. De meest spannende bocht is de linker binnenbocht na de S-bocht richting de N44, want daar moet je vaak stevig gas geven omdat je in moet voegen. Ik had het zoals gezegd op mijn heupen en dus deed ik iets wat ik hier normaal gesproken nooit doe. Ik gaf plankgas in de 2de versnelling middenin de bocht waardoor ik met vol doorspinnende voorwielen door de bocht heen vloog. Omdat er geen onderstuur optrad vloog ik perfect door de bocht heen en bleef de auto rechts van mij ruimschoots voor. Wat een heerlijke actie!

Donderdag=Tot op de minuut gepland
Donderdag moest ik heel erg veel doen en dus ben ik dan ook maar heel vroeg opgestaan. Het begon met gebak brengen naar Peugeot Nederland want die hadden mij geweldig geholpen na mijn motorongeluk (ik was expres van mijn motor afgereden door iemand die daarna is gearresteerd en zijn rijbewijs ingenomen) door de Peugeot 308 SW GT 1.6 e-THP 205 bij mij thuis op te halen. Ik was ze daar zo dankbaar voor dat ik dat even wilde laten merken met gebak, dat mag namelijk best wel vind ik.
06.45u – Amsterdam Arena
07.30u – Gebak afgegeven (gelukkig begon er iemand vroeg) daarna de A2 op richting Breukelen
08.05u – Tanken in Kockengen – exact 1:22 wat slechter is dan de opgegeven 1:25 maar ja ik wist dat ik niet de hele weg mijn superzuinige rijstijl heb aangehouden dus die 1:25 moet wel lukken
08.15u – Gearriveerd in Breukelen bij Kia Motors Nederland
08.48u – Sprinter naar Rotterdam/Gesprek met software-ingenieur over automotive software bugs en error handling
12.27u – IC naar Leiden
13.00u – Gearriveerd op Leiden CS
13.06u – Bus naar de Stevenshof/Leiden
13.25u – Thuis
13.40u – Naar Yes-massage (mede-cursist sportmassage) voor een overheerlijke rug- en nekmassage
14.30u – Naar Aalsmeer/Subaru-dealer op mijn mini-motor
15.08u – Subaru Impreza opgehaald
16.22u – Aquamar 1 km zwemmen
16.50u – Naar Carin (=mijn zus) eten met zijn vieren
Strak geplande dag die precies verliep zoals ik wilde

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

10,1 seconden

Topsnelheid

180km/u

Vermogen

74(100)4.500 kW (pk)/rpm

Koppel

171/1.500-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

9,4 meter

Overig

Type bekleding

Nappa

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,6 liter/100 km

Snelweg

4,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,5 liter/100 km

C02 uitstoot

104 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

3.670 mm

Breedte

1.625 mm

Hoogte

1.500 mm

Wielbasis

2.400 mm

Spoorbreedte voor

1.406 mm

Spoorbreedte achter

1.415 mm

Massa leeg

920 kg

Max. toelaatbare massa

1.405 kg

Laadvermogen

485 kg

inhoud bagageruimte

255 liter

Bandenmaat

195/45-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,