BMW 225xe Active Tourer High Executive 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Group Nederland



x-tra e-lektriciteit
Een beetje Xtra Elektriciteit had ik wel kunnen gebruiken die ochtend, want de accu van mijn Renault Twizy liep op weg naar BMW in Rijswijk harder leeg dan normaal vanwege de kou. En even later op de motor van Breukelen (Kia Optima wegbrengen) naar huis met natte sneeuw had ik ook wel wat Xtra Elektriciteit kunnen gebruiken, de accu van mijn verwarmde bodywarmer was namelijk plotseling stuk gegaan. Nou heeft deze BMW 2-serie die ik ga testen heel toevallig Xtra Elektriciteit maar dan met “x” en een “e” oftewel een klein beetje “x-tra e-lektriciteit”. Ik ben opgegroeid met BMW=achterwielaandrijving en had nooit maar dan ook nooit durven dromen dat BMW ooit nog eens voor kleine motoren, Plug-In Hybrides en voorwielaandrijving zou kiezen. Maar de wereld verandert en BMW verandert zeer wijselijk mee, en doet dat naar mijn mening op een uiterst slimme manier. Ze doen dat veel beter dan bijvoorbeeld Volkswagen, Mercedes en Audi vind ik, kijk bijvoorbeeld maar naar de revolutionaire BMW i3. Ik vind dat met grote afstand dé leukste elektrische auto (behalve mijn Renault Twizy dan uiteraard) die ik in mijn autojournalistenbestaan heb getest. Ik was dus behoorlijk benieuwd naar mijn eerste voorwielaangedreven BMW met een 3-cilinder motor en een beetje extra elektriciteit voor met name de elektrische stads/polder-kilometers. Want met een actieradius van slechts 20-40 elektrische kilometers (de elektrische actieradius is sterk afhankelijk van de buitentemperatuur en de gereden snelheid) breek je natuurlijk geen potten. Maar aangezien de meeste autoritten ultrakort zijn – ja echt waar de meeste autoritten zijn korter dan *7,5 kilometer – komen die beperkte aantal elektrische kilometers in een heel ander licht te staan. En als je de BMW 225xe Active Tourer dan ook nog eens op kan laden op de plek waar je moet zijn – gemeentehuis/fitness/winkelcentrum/ziekenhuis/zwembad/etc. – dan lonen die elektrische kilometers ineens wel dubbel en dwars!

Wel jammer dat de accu meer dan half leeg was toen ik vertrok bij de BMW-importeur in Rijswijk. Ik ben uiteraard binnendoor terug gereden, want dan verbruik ik de minste elektriciteit dan wel benzine. In Leidschendam aangekomen sloeg de benzinemotor aan, maar aangezien ik wilde proberen zoveel elektrisch te rijden had ik een probleem. Plotseling zag ik in mijn ooghoek een oplaadpaal staan, en dus besloot ik de BMW 225xe Active Tourer even een uurtje aan het elektriciteits-infuus te hangen zodat ik ‘thuis’ zou halen zonder (het liefst) nog één extra druppel benzine te verbruiken. Ik heb het net niet gehaald want op de Voorschoterweg sloeg de benzinemotor toch weer aan. Maar goed het was toen nog maar een paar kilometer naar de oplaadpaal bij het NS Station Leiden Lammenschans, dat ligt amper een kilometer lopen vanaf mijn appartement. Ik moest daarna de Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition terugbrengen naar Breukelen, dus tegen de tijd dat ik weer terug zou zijn was de BMW 225xe Active Tourer allang weer opgeladen. Weer terug van Kia stalde ik mijn motor in de garage en heb de BMW 225xe Active Tourer weer opgehaald om te gaan zwemmen. Dan kon-ie tijdens het zwemmen mooi weer even opladen voor het stadhuis van Katwijk aan Zee. Wat denk je, kom ik terug staat er in het display van de BMW de melding “Netspanning te laag” en daarom had-ie niet opgeladen. K!!! En ja hoor alweer staat er een Mitsubishi Outlander PHEV naast me, want de vorige keer dat me dit overkwam stond er ook een Mitsubishi Outlander PHEV. Die staat dan zo verschrikkelijk lang aan de oplaadpaal dat de normaal gesproken paarse of groene lamp rood gaat branden.

*[quote Consumentenbond.nl]
Auto – Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor bijna 12 procent van de totale Nederlandse uitstoot van broeikasgassen. Hoe zuiniger een auto, des te minder CO2 per gereden kilometer. Het gebruik veroorzaakt 85 procent van de uitstoot. Het maken en ontmantelen draagt nog eens 15 procent bij. Voor werken, winkelen, sociale zaken en recreatie is de auto met 77 procent het favoriete vervoermiddel, op ruime afstand gevolgd door de trein (8 procent) en de fiets (7 procent). Bijna de helft van de autoritten in Nederland is korter dan 7,5 kilometer. De koude motor gekoppeld met veel remmen en optrekken op overvolle wegen zorgen voor meer verbruik en meer uitstoot. Van die extra vervuiling in dichtbevolkte gebieden hebben relatief veel mensen last.
[/quote Consumentenbond.nl]

Van oplaadpaal naar oplaadpaal naar oplaadpaal…
Zaterdag moest ik werken dus dat was een mooie gelegenheid om uit te testen hoe ver ik zou komen op een volle acculading. Het had gek genoeg behoorlijk hard gevroren want alle ruiten van de BMW 225xe waren compleet wit. Het was dus rond het vriespunt en dat betekent dat de actieradius met gemak zomaar 30 tot 40 procent minder is. Ik reed heel rustig weg en keek om de 10 seconden naar de tripmeter, die inderdaad erg snel terugliep. Het was erg rustig op de weg dat scheelde natuurlijk, daardoor kon ik A heel rustig optrekken en B hoefde ik niet op het overige verkeer te letten want dat was er vrijwel niet. Waar ik wel goed heb op gelet is of het glad was in de bochten, het had gisteren behoorlijk geregend in het westen en dan nu die vrieskou daar overheen. Maar het viel mee want ik gleed nergens weg in de bochten op weg naar werk. Vlakbij werk besloot ik toch de provinciale weg (= een 80 km/u – weg) te nemen, want die rij ik nou eenmaal altijd dus voor een goed vergelijk ontkom ik daar niet aan. Vlak voor de koeienrotonde kwam er een irritante rode Volvo V40 op mijn bumper hangen. Wat hebben sommige mensen toch haast op de vroege ochtend, hou op schei uit zeg. Op de koeienrotonde dacht hij mij buitenom in te halen maar omdat ik over de rotonderand heen vloog had hij na de rotonde direct meer dan 50 meter achterstand. En dan even later toch weer bovenop mijn achterbumper gaan zitten, volgens mij mis je dan de nodige verbindingen (lees: synapsen) in je bovenkamer. En na de bocht met verkeersdrempel (50 km/u -> 80 km/u) was het weer hetzelfde liedje. Voor de bocht bij de McDonald’s besloot ik heel erg laat te remmen, en dan zie je meteen dat de meeste bumperklevers niet kunnen autorijden. Ruim voor de bocht remde hij al terwijl ik (expres) zo laat remde dat ik zelfs in de bocht nog even bij moest remmen. Ik had het ESP gewoon aan laten staan maar ondanks de hoge bochtensnelheid voelde ik geen enkele vorm van ingrijpen. Niet zo gek gezien de aanwezige [quote BMW.nl] Performance Control – Zorgt voor maximale tractie door een flexibele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de voorwielen. [/quote BMW.nl] Een elektronisch sperdif dus, iets wat je niet zo snel ziet op auto’s uit dit segment.

De wegligging van deze 2-serie Active Tourer is serieus goed, en dat is hoe kan het ook anders te danken aan de uitstekende vering/demping. Toen ik vertrok bij BMW in Rijswijk voelde ik meteen al over de trambaan heen rijdend dat de vering/demping uitstekend is. De oneffenheden worden heel mooi uitgedempt maar de vering/demping is zeker niet té comfortabel gemaakt, iets dat je wel zou verwachten bij de aanblik van deze auto. Thuis aangekomen ben ik meteen even over de snelheidsbrekers heen gereden, en dat voelde ook goed aan. Hier kon ik heel duidelijk voelen dat de vering/demping neigt naar de sportieve kant. Typisch BMW dus want hoe je het ook draait of keert sportief blijven ze hoe dan ook! Maar wil je toch wat meer comfort dan moet je een 2-serie Active Tourer kopen met Dynamic Damper Control. Deze elektronische demping kent namelijk twee standen: Comfort en Sport zodat je als bestuurder er zelf voor kunt kiezen of je met een sportieve demping rijdt (de veervoorspanning blijft hetzelfde). Van werk, althans het gemeentehuis er schuin tegenover want daar stond de BMW 225xe Active Tourer aan de oplaadpaal, naar huis ben ik weer met een volle accu vertrokken. En nu de zon scheen en de temperatuur iets van 8 graden Celsius was, merkte ik meteen dat accublokjes (er zijn 5 blokjes) langzamer één voor één verdwenen. Na thuiskomst heb ik ’m meteen weer aan de oplaadpaal gehangen, want we moesten ’s middags een vleespakket ophalen in de Boterhuispolder in Warmond. Ik was benieuwd of ik dat heen en weer zou halen op een volle acculading, kijk zo blijft het rijden in een ‘Plug In Hybride-auto’ altijd weer spannend. Omdat we met zijn drieën in de auto zaten verwachtte ik dat de actieradius minder zou zijn. Het ritje verliep stukken soepeler dan ik dacht en aangekomen bij de boerderij had ik het gevoel dat ik op de accu weer naar huis moest kunnen rijden. Het boerenlandweggetje naar de boerderij was onverhard, maar dat deerde de BMW 225xe Active Tourer totaal niet.

We bleken te vroeg te zijn, mijn fout, en dus hebben we op uitnodiging van de boer en boerin nog even een kopje koffie gedronken. Na het inpakken van het beste vlees van Nederland zijn we weer huiswaarts gereden. En tot mijn grote verbazing lukte het precies om tot aan huis elektrisch te rijden. Weer 22,5 elektrische kilometers erbij dus op naar het in de brochure opgegeven verbruik van 2 ltr/100 km, want dat ik dat ga halen weet ik nu wel zeker. Ik wil gewoon aantonen dat het geen enkel probleem is om zonder al teveel moeite dit lage verbruik te halen, ik zie het dan ook vooral als een kwestie van écht willen. Hoeveel CO2 ik de wereld weer bespaard heb kunnen jullie hierna lezen. Ik heb uiteindelijk in één week 333,2 km gereden waarvan maar 20,7 km op benzine. Stel dat ik al die kilometers op benzine had gereden dan waren dat in 1 maand alles bij elkaar heel wat liters CO2 geweest. Ik heb dat ooit voor de lol eens uitgerekend voor in het testverslag van de Renault Zoë, gewoon om te laten zien hoeveel CO2 een woon-werkverkeer-automobilist maandelijks uitstoot. Het leukste feitje bij die berekening vond ik zelf de hoeveelheid CO2 die een mens dagelijks uitademt. Dus nogmaals: “Reken even met mij mee; Hoeveel volume neemt 1 kg CO2 in bij standaard luchtdruk en kamertemperatuur. Na het invullen van de juiste getallen in de juiste formule komt daar 509,1 liter uit. Dat is meer dan een halve kubieke meter, oftewel de bagageruimte van een grote auto. Ik heb met deze BMW 225xe Active Tourer 333,2 km gereden en 5 liter benzine verbruikt. Had ik niet elektrisch gereden dan had ik omgerekend ongeveer 21 liter benzine verbruikt voor het rijden van die 333,2 km. Dat is 333,2 km x 120 g CO2/km = 40 kg CO2 per week = de helft van het lichaamsgewicht van een volwassen man. Elektrisch rijden bespaart deze wereld dus een hele hoop CO2, maar liefst 160 kg CO2 per maand en dat is uitgedrukt in liters de ongelofelijke hoeveelheid van 81.456 liter CO2! Daar moet je haast wel van schrikken dat kan niet anders. Even ter vergelijk; dagelijks ademt een volwassenen mens zo’n 900 gram CO2 uit = 458,2 liter CO2, dat komt overeen met iets van 10 kilometer rijden in een label-A auto.”

Weer werken
Omdat mijn collega’s zagen dat het zondag druk zou worden vroegen ze of ik zondag ook wilde komen werken. Maar ik hoefde pas om rond 10 uur te beginnen dus ik kon lekker in bed blijven liggen en dat is toch wel zo fijn op zondag. Omdat het zonnig en droog was besloot ik voor werk nog even snel de Samsonite kofferset te fotograferen. Mijn gevoel zei dat er ongeveer een standaard MPV-kofferset in moest passen. En inderdaad klopte dat zij het dat in plaats van 3×50-liter + 3×33-liter er 4×50-liter en 2×33-liter in passen + 1×13-liter. Er pasten net geen 2×13-liter maar er was dus nog een klein beetje extra ruimte over, iets van een halve beautycase of zo.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Ondanks het accupakket en de elektromotor achter passen er dus behoorlijk wat koffers in de kofferbak. Een meevaller dus voor de kopers van deze MPV-PHEV want meestal passen er in dit type auto een stuk minder koffers. Na het fotograferen ben ik naar werk gereden, en omdat ik wat aan de vroege kant was heb ik even een half rondje over het rotondecircus gereden in de E-stand. In die stand worden alleen de achterwielen aangedreven, maar desondanks moest ik oppassen niet teveel gas te geven want dan slaat de benzinemotor namelijk automatisch aan. En dat is nou net iets waar ik absoluut niet op zat te wachten! Ik heb dus voorzichtig, maar wel op tijd, gas gegeven om vaart maken. En ja je kunt dan duidelijk merken dat de BMW 225xe Active Tourer op dat moment alleen achterwielaangedreven is. Toch is de wegligging uitstekend want ondanks de hoge bochtensnelheid (even snel accelereren is er niet bij in de E-stand, want dan springt de benzinemotor aan) bleef de BMW 225xe Active Tourer mooi op de ideale lijn. Op de grote rotonde maakte ik een mooie 360-graden draai die wel heel erg lekker ging, en dat klopt ook wel want de balans is door benzinemotor voor en elektromotor + accupakket achter uitstekend. Ik ken geen enkele andere MPV die zo mooi in balans is, zo’n uitstekende wegligging heeft en die zo snel accelereert. Weer de kant van mijn werk oprijdend maakte ik weer even vaart zodat ik de mooie grote rotonde op-en-af met een lekker vaartje kon nemen. De g-krachten op deze rotonde zijn behoorlijk vooral tijdens het verlaten van de rotonde, want dan moet ik het stuur behoorlijk hard van links naar rechts gooien. De BMW 225xe Active Tourer deed het met zo’n groot gemak, maar vooral ook zonder piepende banden, dat ik meer het gevoel had in een sportieve sedan te rijden dan een lullige MPV.

De BMW 225xe heeft drie verschillende rijmodi: 1 AUTO eDrive modus 2 MAX eDrive modus 3 SAVE BATTERY modus. Ik zette de BMW 225xe uiteraard altijd in de 2de modus want met een volle accu is dat de slimste keuze. Tijdens snelle acceleraties springt de benzinemotor echter altijd bij, maar bij een constante rijsnelheid gaat de aandrijving weer over op elektriciteit. De 3de modus spreekt voor zich denk ik, dus dan rijdt de auto altijd op benzine. In de 1ste modus zijn er wat rare dingen aan de hand als je goed oplet, en wat ook terug te vinden is in de online informatie over deze auto: “In de AUTO eDrive modus bepaalt het intelligente energiemanagement de meest efficiënte combinatie van elektro- en verbrandingsmotor – afhankelijk van rijsnelheid en de laadstatus van de accu. Deze modus bestaat uit twee fasen: bedraagt de laadstatus van de accu circa 7 tot 100 procent, dan kunt u tot een snelheid van 80 km/u puur elektrisch rijden. Bij snelheden daarboven of wanneer u meer vermogen verlangt, wordt de benzinemotor er automatisch bij ingeschakeld. Daalt de laadstatus van de accu onder circa 7 procent, dan kunt u de BMW 225xe Active Tourer bij lichte acceleratie nog tot een snelheid van 20 km/u, of met een constante snelheid van 55 km/u puur elektrisch rijden.”

MPV Sportauto 1
Maandag was een rare dag want eigenlijk zou ik vrij zijn als compensatie, maar vanwege gesprekken over het implementeren van de eicelbank en de spermabank in ons centrale computerprogramma móest ik bijspringen. ik kon gelukkig wel later beginnen en dus ben ik daarom ’s ochtends maar vroeg gaan zwemmen dan had ik dat maar vast gehad. Op weg naar het zwembad ben ik over de ventweg langs “De Soldaat van Oranje” gereden. Op de verkeersdrempels werd ik bevestigd in mijn mening dat de vering/demping sportief is, eigenlijk nog meer dan ik eerder gedacht had. De uitgaande demping en de vering bieden absoluut een mooi comfort, maar misschien kan ik dat het beste omschrijven als een ’stevig’ comfort. Gelukkig was de oplaadpaal voor het gemeentehuis in Katwijk aan Zee vrij en kon ik mooi even een uurtje laden. Na het zwemmen ben ik eerst naar huis gereden om te eten, en daarna richting werk gereden waar gelukkig de oplaadpaal op het parkeerterrein van het gemeentehuis in Leiderdorp ook vrij was. Ik moest echt opladen want ’s middags had ik een afspraak in Rijswijk, en om zo weinig mogelijk benzine te verbruiken moest ik zoveel mogelijk kilometers elektrisch rijden. Na een succesvolle ICSI van 18 eicellen holde ik op een drafje richting het gemeentehuis van Leiderdorp, om in de BMW 225xe Active Tourer te springen. Direct na het starten – nou ja starten, de motor slaat dus niet aan – selecteerde ik “SAVE” op het display om de elektrische kilometers te sparen voor de snelweg. En dan slaat de motor alsnog aan maar voor slechts 3,5 km want zo ver was het tot aan de oprit naar de A4. Daar selecteerde ik voor het stoplicht “MAX eDRIVE” en reed ik rustig gas gevend over de lange bochtige oprit richting de A4. In plaats van zelf gas te geven kun je beter de ACC aanzetten en opplussen met het SET-knopje op het stuur, en dat kan met +1 km/u of +10 km/u. Een klein duwtje tegen de knop is +1 km/u en een iets harder duwtje (je kunt dat goed voelen) is +10 km/u.

Met 100 km/u richting Rijswijk rijdend had ik het gevoel dat het langer duurde voor er een blokje (een volle accu = 5 blokjes) verdween in vergelijking met binnendoor rijden. Ik kwam dus aan in Rijswijk met nog ruim elektriciteit over, maar helaas was dat niet genoeg om weer naar huis te rijden. Op het internet had ik al gekeken of er oplaadpalen zijn in de buurt van de Volmerlaan, en dat bleek zo te zijn maar helaas waren die allemaal bezet. En dan moet ik potjandorie op het internet lezen dat Burgemeester en Wethouders van Rijswijk trots zijn op het aantal oplaadpalen in Rijswijk (de gemeente Rijswijk is in deze test dus schuldig aan bijna 1.000 liter extra CO2 uitstoot). Nou sorry hoor maar zegge en schrijve 2 oplaadpalen op zo’n druk industrieterrein vind ik behoorlijk lachwekkend. Maar ja ik herken dit uit Leiden daar hebben de Burgemeester en Wethouders dezelfde zeer ongepaste trots over het zeer lage aantal oplaadpalen. In Leiden is het zelfs zo erg dat ze een gratis aanbod van de grote energiereuzen zolang hebben laten liggen dat ze een tiental oplaadpalen zijn misgelopen. Een gemeenteraadslid vertelde mij dat off the record, tja dat zegt denk ik genoeg over de totale desinteresse in het milieu van deze totaal hersenloze politici. Ik wist dus zeker dat ik op de terugweg benzine zou gaan verbruiken, want op 2 blokjes naar huis rijden ging me never nooit niet lukken. Uiteindelijk heb ik op de terugweg ongeveer 15,2 km op benzine gereden dus dat viel mij nog mee. Samen met de rest van de benzinekilometers en per ongeluk op benzine rijden kwam ik totaal op plusminus 20 benzinekilometers.

MPV Sportauto 2
Die terugweg was trouwens erg leuk want ik ben uiteraard via Leidschendam-Centrum binnendoor terug gereden. Bij Leidschendam eraf had ik de afrit op het laatste moment – de auto voor mij sneed naar binnen – helemaal vrij, en dus zette ik het gas erop want ik had nog een klein beetje elektriciteit. Benzine + elektriciteit betekent bij deze auto voor- + achterwielaandrijving = vierwielaandrijving en dus was ik benieuwd hoe de BMW 225xe Active Tourer zich zou houden in deze g-krachten++ afritbocht. Nou dat was dus werkelijk fantastisch!!! Dankzij de vierwielaandrijving en de perfecte samenwerking tussen de benzine- en elektromotor, kon ik een voor mijn gevoel onvoorstelbaar hoge bochtensnelheid aanhouden met deze MPV. Dit is een MPV maar ik had meer het gevoel in een snelle sportauto te zitten, zo hard ging het en nee geen eens piepende banden daar was ik nog het meest verbaasd over. De 17-inch Bridgestone Turanza T001 zijn overigens wel erg goede banden (zie foto), dus dat helpt zeker mee naast het ruime aantal Pk’s, overvloedige Nm’s – samen met de elektromotor wordt een totaalvermogen van 224 Pk en een koppel van 385 Nm behaald – en uitstekende balans. Daarna ben ik rechtsaf geslagen door de mooie bocht met dubbele verzakking middenin de bocht. Uiteraard raakte de BMW 225xe Active Tourer in onbalans en maar het onderstel raakte geen enkel moment de weg kwijt! En dat is voor een MPV best uitzonderlijk te noemen.

Nou weet ik gelukkig het een en ander van techniek, maar toch ben ik nog even gaan zoeken op het internet. En wat ik vond verraste mij toch wel want dat de elektromotor achter een tweetraps versnellingsbak heeft had ik niet verwacht. Alhoewel er toen wel weer een lampje ging branden, want ineens schoot mij te binnen dat ik dat een keer ben tegen gekomen bij een Lexus. [quote BMW.nl] Prestaties – Naast de elektromotor is de BMW 225xe ook voorzien van een 1.5 liter TwinPower driecilinder benzinemotor met 136 Pk en 220 Nm. Deze drijft de voorwielen aan. Samen met de elektromotor wordt een totaalvermogen van 224 pk en een koppel van 385 Nm behaald. De BMW is voorzien van een 6-traps automaat welke de auto in 6,7 seconden van 0-100 km/u laat accelereren. De achterwielen worden via een tweetraps versnellingsbak aangedreven door een elektromotor die goed is voor maximaal 88 Pk en 165 Nm. Overigens heeft deze Plug In hybride niet alleen een elektromotor op de achteras, tegen de verbrandingsmotor zit ook nog een kleine elektromotor aangebouwd met een vermogen van 20 Pk en een koppel van 150 Nm. Deze is voornamelijk bedoeld om tijdens afremmen op de motor elektriciteit te genereren en vliegensvlug de verbrandingsmotor te starten. Daarnaast kan-ie ook kortstondig ondersteuning geven. [/quote BMW.nl]

Verrassend stukje tekst op Autoweek.nl
Tijdens het zoeken naar een foto op het internet kwam ik verrassende informatie tegen op Autoweek.nl die ik niet kon weten omdat ik nooit naar introducties ga. In de online brochure van de BMW 225xe Active Tourer staat namelijk niets te lezen over deze naar mijn mening zeer interessante technische informatie. Uiteraard ben ik toen op de perssite van BMW eens heel goed gaan zoeken, en toen kwam ik in een Engelse pdf-file de in de Autoweek genoemde grafieken tegen. En die heb ik uiteraard even uit de pdf-file geknipt zodat jullie gevisualiseerd kunnen zien wat er in het onderstaande stuk staat beschreven.

[quote Autoweek.nl]
Virtuele koppelkromme – In de persinformatie over de 225xe heeft BMW een niet alledaagse grafiek bijgevoegd. Het plaatje toont de koppelkromme van de verbrandingsmotor (zwart) en daarbovenop in het blauw de zes virtuele koppelkrommen die de verbrandingsmotor zou moeten hebben om in de zes versnellingen in de pas te lopen met het koppel dat mede dankzij de elektromotor (die op de achteras zit) daadwerkelijk aan de wielen komt. Laten we beginnen bij een conventionele aandrijflijn waarbij alles wat de motor doet via een versnellingsbak naar de wielen wordt doorgegeven. Bij opschakelen wordt – bij gelijkblijvend motorkoppel – het koppel aan de wielen steeds iets kleiner (overeenkomstig de overbrengingsverhoudingen van de versnellingen). Dit is ook het geval bij de Plug In hybride BMW’s 740e, X5 xDrive40e en 330e waarbij de elektromotor tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak zit. Omgekeerd zou je dus ook kunnen redeneren dat wanneer je het koppel aan de wielen bij het opschakelen gelijk wilt houden het motorkoppel dus telkens iets hoger zou moeten zijn. Hoe hoog dat koppel van de motor dan moet zijn? Dat tonen de blauwe lijnen in de grafiek van de 225xe. Bij de 225xe gaat het koppel van de elektromotor niet door de versnellingsbak naar de voorwielen, maar is hij met een vaste overbrenging direct met de achterwielen verbonden. Ongeacht de versnelling waarin de automatische transmissie (voor de voorwielen) staat, volgt het koppelverloop op de achterwielen altijd dezelfde curve als die van de elektromotor zelf (en die vertoont tot 4.300 toeren een vlakke piek), daar verandert dus niets. Tijd voor een stap de virtuele wereld in. Het koppel aan de achterwielen (constant en maximaal) tellen we op bij het koppel van de voorwielen. We doen nu even als of dit totale koppel door de verbrandingsmotor wordt opgewekt en via de versnellingsbak op de voorwielen terecht komt. Dit totale koppel rekenen we nu (in elk van de zes versnellingen van de automatische transmissie) om naar het bijbehorende koppel dat de driecilinder zou moeten leveren om het totale koppel aan de wielen te genereren. De uitkomst is steeds de kromme zoals die in het blauw in de grafiek getekend is. In de zesde versnelling zou de virtuele verbrandingsmotor in z’n eentje bijna 800 Nm moeten leveren om het maximale koppel aan de wielen te genereren wat in werkelijkheid dus samen met de elektromotor opgewekt wordt.
[/quote Autoweek.nl]

Vierwielaandrijving zonder verbinding
Net als de Peugeot 3008 HYbrid4 heeft ook deze BMW 225xe Active Tourer twee motoren, één brandstofmotor en één elektromotor zonder een mechanische verbinding tussen beiden. De vierwielaandrijving vind dus plaats op grond van software, waar dat normaal gesproken via een cardanas plaatsvindt. Het probleem is dat het afstellen hiervan alleen proefondervindelijk plaats kan vinden. Het vereist nogal wat testkilometers om dit goed af te stellen, dus ik vraag me dan ook af of ze misschien bij Peugeot aangeklopt hebben. BMW en Peugeot hebben namelijk al eerdere samen gewerkt op het gebied van techniek. Hier nog even een keer de alinea waarin ik beschrijf hoe het kwartje bij mij viel toen ik de Peugeot 3008 HYbrid4 aan het testen was. [quote Peugeot 3008 HYbrid4] Hoe hebben ze dat verdorie voor elkaar gekregen was een vraag die mij bijna de hele testweek (het duurde even voor het kwartje viel) bezig heeft gehouden. Zoals ik aan het begin van het testverslag reeds schreef is het productpresentatie- en proefritcentrum Peugeot Experience in Breukelen gesloten. Voor iemand zoals ik is dat helemaal niet erg, ik praat namelijk graag met technici en/of monteurs en die zitten wel op het hoofdkantoor van Peugeot aan de Uraniumweg in Utrecht. Toen ik mijn vraag aan één van hen voorlegde kreeg ik een bevredigend maar tegelijkertijd ook uitermate verrassend antwoord. Hij vertelde mij dat Peugeot erg veel tijd heeft gestoken in het op elkaar afstemmen van de elektromotor en de dieselmotor. De enige manier om dat goed voor elkaar te krijgen is namelijk via de empirische methode. Dat klinkt ingewikkeld maar is het niet, want empirisch betekent proefondervindelijk. [quote nl.wikipedia.org] Een empirisch resultaat wordt verkregen als men experimentele resultaten verklaart zonder zich te beroepen op een uitgewerkte theoretische onderbouwing, maar puur en alleen door analyse van het experiment. Ofwel is er geen theoretische basis voorhanden, ofwel is de theoretische basis te complex is om tot een voorspelling van meetresultaten te komen. [/quote nl.wikipedia.org] Het komt er dus in eenvoudige taal op neer dat Peugeot ongelofelijk veel testwerk heeft moeten verrichten om de juiste afstelling te vinden. Want bedenk nogmaals dat de dieselmotor en de elektromotor volledig onafhankelijk van elkaar hun werk doen. Er is geen enkele verbinding tussen de voor en achteras (en dus ook geen differentieel!) zoals bij alle 4WD’s en AWD’s wel het geval is. In dat licht bezien is de uitmuntende wegligging van deze Peugeot 3008 HYbrid4 vanwege zijn eenvoud dan ook ronduit geniaal te noemen. Nou het verbruik nog een stuk omlaag dan staat deze hybride van Peugeot op eenzame hoogte. [/quote Peugeot 3008 HYbrid4]

Leuk weetje = Predictive Selection
Zodra de bestemming is ingevoerd in het navigatiesysteem van de BMW 225xe Active Tourer, analyseert het anticiperende energiemanagement de geplande route aan de hand van constante gegevens zoals de maximum snelheid en real-time informatie over de actuele verkeerssituatie. Zo gebruikt het systeem de zuiver elektrische bedrijfsmodus efficiënt en afgestemd op de situatie, en vooral op trajecten waar dat het meest voordelig is: bijvoorbeeld voor rijden in de stad.

Interieur – Internet – Interessant?
Het interieur van de BMW 225xe ziet er fraai en strak verzorgd uit. De met leer beklede stoelen zitten uitstekend en laten zich perfect verstellen in de juiste zitstand. In dit geval handmatig maar dat vind ik niet erg, elektrische bediende stoelen kunnen alleen maar stuk gaan. Ja toch? Het dashboard lijkt enigszins op dat van de BMW i3, lekker duidelijk en overzichtelijk alhoewel ik de muisbediening via de iDriveController niet echt lekker vind werken. Daarvoor in de plaats hadden ze beter een trackpad kunnen installeren, of bediening via een touchscreen net als een smartphone dus. Eerlijk gezegd vind ik internet in de auto nou niet echt een must, maar waarschijnlijk zullen veel mensen dat met mij oneens zijn. En als het dan toch echt moet heb ik 100 maal liever zo’n iPad-formaat touchscreen zoals in de Tesla Model S. Erg fraai vind ik de onopvallend opvallende full-colour Head-Up Display. Werkelijk alles wordt daarin geprojecteerd, van actuele snelheid, navigatie-aanwijzingen, plaatselijk geldende maximum snelheden, etc. Persoonlijk vind ik een HUD eigenlijk een must in iedere auto, dit omdat je dan altijd je blik op de weg hebt = veilig. Verder had deze High Executive versie ook “Driving Assistant Plus” = Lane Departure Warning + Approach Control Warning + Active Cruise Control + Stop & Go functie + Traffic Jam Assistant. De Approach Control Warning werd bij mij regelmatig geactiveerd, maar dat kwam vooral omdat ik (een motorrijderskwaal) nogal laat in de remmen ga. Het werkt dus uitstekend kan ik beamen net als de Variable Sport Steering, want voor een toch vrij gewone auto stuurt de BMW 225xe Active Tourer werkelijk uitstekend onder alle omstandigheden. Lees even mee: “De besturing werkt onafhankelijk van de rijsnelheid. De overbrenging varieert afhankelijk van de mate van insturen. Bij ver insturen hoeft het stuur minder verdraaid te worden. Dit komt de wendbaarheid ten goede, met name in scherpe bochten, haarspeldbochten en tijdens de uitwijkmanoeuvres. Tegelijkertijd vergroot deze besturing het rijcomfort tijdens inparkeren, afslaan en manoeuvreren. Bij kleine stuurbewegingen biedt de Variable Sport Steering een stabiele recht-uitloop met een nauwkeurig stuurgevoel.” De Traffic Jam Assistant regelt in druk verkeer (tot 60 km/u) niet alleen de snelheid maar neemt ook het sturen van de bestuurder over. Uiteraard ben ik ook nog even met de familie op pad geweest, en ook die waren net als ik zeer te spreken over het interieur. De passagiers op de achterbank vonden de beenruimte en het zitcomfort uitstekend. De bagageruimte heb ik al hierboven al genoemd, en die is voor een Plug In Hybride uitstekend.

Rijstaat BMW 225xe Active Tourer Centennial High Executive
Vrijdag 4/3/2016
Rijswijk/BMW Group Nederland -> NS Station Leiden Lammenschans = 16,5 km
NS Station Leiden Lammenschans -> Leiden/Rijndijk = 6,3 km
Leiden <-> Katwijk aan Zee/Aquamar vice versa = 14,5 km
Zaterdag 5/3/2016
Leiden -> Leiderdorp/Stadhuis = 14,7 km
Leiderdorp/Stadhuis -> Leiden = 9,8 km
Leiden <-> Warmond/Zijldijk 8 vice versa = 22,5 km
Leiden <-> Leiden/Stevensbloem vice versa = 2 km
Zondag 6/3/2016
Leiden -> Leiderdorp/Stadhuis = 15,1 km
Leiderdorp/Stadhuis -> Leiden = 10 km
Leiden -> Katwijk aan Zee/Hartweg vice versa = 19,5 km
Leiden -> Snelweg A44 vice versa Oegstgeest – Wassenaar tot leeg = 18,3 km
Maandag 7/3/2016
Leiden <-> Katwijk aan Zee/Aquamar vice versa = 13,6 km
Leiden -> Leiderdorp/Stadhuis = 15,3 km
Leiderdorp/Stadhuis -> Rijswijk/Volmerlaan -> Leiden = 3,5 km SAVE – 23,4 km E – 15,2 km B
Dinsdag 8/3/2016
Leiden -> Leiden/Plantijnstraat -> Leiderdorp/Stadhuis = 17 km
Leiderdorp/Stadhuis -> Katwijk aan Zee/Aquamar -> Leiden/Rijndijk 239 = 20,4 km
Woensdag 9/3/2016
Leiden -> Leiderdorp/Stadhuis = 17,5 km
Leiderdorp/Stadhuis -> Katwijk aan Zee/Aquamar = 17,9 km
Katwijk aan Zee/Aquamar -> Leiden = 17,5 km
Donderdag 10/3/2016
Leiden -> Katwijk aan Zee/Aquamar = 16,2 km
Katwijk aan Zee/Aquamar -> Leiden = 6,5 km
Tanken bij Tango = exact 5 liter Euro 95 op totaal 333,2 km = 1:66,64 = 1,5 ltr/100 km
Benzine-kilometers – plusminus 2 km + 3,5 km + 15,2 km = 20,7 km
Die 5 liter is misschien veel maar ik heb de auto niet zelf afgetankt voor vertrek dus ik weet niet hoeveel kilometer ermee is gereden voor ik instapte. Misschien had het dus nog zuiniger gekund als ik de auto zelf had afgetankt en met een volle accu had meegekregen. Maar hoe dan ook is zelfs dit een fantastisch mooi resultaat dat lager is dan de opgegeven 2 ltr/100 km in de brochure.

Even rust
Omdat ik eind maart een verre vakantie zou gaan maken had ik besloten de week voor en na mijn vakantie geen auto’s te testen. Vandaar nu dus maar twee nieuwe testen en de eerstvolgende auto haal ik pas vrijdag 15 april op. Het is even niet anders en achteraf ben ik dolblij dat ik het zo gedaan heb, want ik kreeg woensdagavond 16 maart griep die duurde tot 1 dag voor ik op vakantie ging.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

MPV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

6,7 seconden

Topsnelheid

B 202/E 125km/u

Vermogen

B 100(136)/4.400-E 65(88) kW (pk)/rpm

Koppel

B 220/1.250 – E 165/ nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.499 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

11:1

Turbo

Twinscroll Turbo

Aandrijving

Voor- en/of Achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

2,0 liter/100 km

C02 uitstoot

46 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.342 mm

Breedte

2.038 mm

Hoogte

1.555 mm

Wielbasis

2.670 mm

Spoorbreedte voor

1.561 mm

Spoorbreedte achter

1.562 mm

Massa leeg

1.735 kg

Max. toelaatbare massa

2.180 kg

Laadvermogen

445 kg

inhoud bagageruimte

468 liter

Bandenmaat

205/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand