BMW 3-serie Corporate Lease 318d 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Nederland



Crisisvechter van het zakelijk segment
Als er sinds 09/08 een ding pijnlijk duidelijk is geworden, dan is dat wel het feit dat de economische crisis ons allen steeds ingrijpender raakt naarmate de tijd voortschrijdt. De corporate leaserijder met bijbehorende budgetafhankelijkheid is daar geen uitzondering op. Dus ook de vlootbeheerder zal met de dalende conjunctuur – lees: het beschikbaar budget – steeds kritischer en scherper gaan shoppen voor een zo duurzaam en kostenefficiënt mogelijk nieuw pakket, temeer omdat in dit onzekere tijdsgewricht het einde nog lang niet in zicht lijkt te zijn. Terwijl er intussen allerhande theorieën de ronde doen over de oorzaken c.q. schuldigen van deze crisis; oorzaken die zo gigantisch complex liggen dat je daarvoor welhaast een eeuw terug zou moeten gaan in de Westerse geschiedenis – voer voor politiek-filosofen! – komt BMW als belangrijke autofabrikant met zijn ijzersterke reputatie bij afnemers in de zakenwereld (ook qua prijsstelling!) thans met een bijzonder verrassend aanbod in de vorm van de Corporate Lease uitvoering van de uitgekiende 3-Serie sedan, uitgerust met een 1.8 diesel krachtbron en uiteraard voorzien van BMW’s efficiënt dynamics, oftewel het toegangskaartje tot het felbegeerde A-label.

Met een catalogusprijs die begint bij 37.080 euro voor de standaard uitvoering van deze variant uit die 3-serie (die tot nu toe in de boeken stond voor €40.000,-) doet het merk van propeller en nieren hiermee een vlijmscherp aanbod en heeft daarmee een grote troef in handen op de markt van de aflopende leasecontracten. Wij kunnen daar zo stellig over zijn omdat deze fotogenieke bolide ons daarvan al na enkele dagen tijd wist te overtuigen. Eigenlijk niet zo verrassend, omdat vooral die sedan met het prefix 3 allang een begrip is, en niet alleen bij de zakelijke rijder: niet te groot, niet te klein, maar weldegelijk onbesproken representatief en berekend op zijn taak als betrouwbare kilometervreter.

Stille Kracht
Het kan verkeren. In onze agenda stond voor deze week de Mini One (onderdeel van het BMW aanbod) genoteerd om aan een test te onderwerpen. Daarom was de verrassing groot toen BMW Group Nederland deze 318d in corporate lease uitvoering als een konijn uit de hoge hoed tevoorschijn toverde in plaats van het aanvankelijk afgesproken en in zijn klasse intussen al even bekende en geliefde nieuwe retro-doosje. Maar die knop van dat heel andere verhaal was al snel omgedraaid zodra ik wegreed met onze testversie van de 318d Sedan: na een druk op de startknop ademt deze motor met een oceaan van koppel (300 Nm) meteen letterlijk en figuurlijk een sfeer van ehh… executive stille kracht uit, en gedurende het verdere verloop van deze test is dat de overheersende rijbeleving gebleven. Dat geldt voor zowel de souplesse van de flexibele krachtbron als voor het stille, feilloze weggedrag en de sublieme stuureigenschappen. Wat die rijeigenschappen betreft moet ik mij echter wel haasten om daaraan toe te voegen dat onze testversie was uitgerust met de optionele V-spaak 8J 17-inch velgen en daar omheen het state-of-the-art Zero schoeisel van Pirelli in de maat 225/45R.

Extra opties, extra euro’s
Meer opties op dit exemplaar waren naast de reeds genoemde automaat het vooral voor de zakelijke rijder met zijn vele afspraken buitengewoon nuttige Professional Navigatiesysteem, de Bluetooth telefoon- en USB-voorbereiding, de multimedia audio en de audio/visuele parkeersensor. Verder beschikte ons exemplaar nog over het elektrisch glazen schuif/kanteldak, en de sportstoelen. Naast deze opties zorgden de zwarte metallic lak en nog wat (optionele) optische finesses aan interieur en exterieur ervoor dat deze testuitvoering toch nog een stijve €50.185,- moet gaan opbrengen. Maar ongeacht het uitrustingsniveau – een kwestie van persoonlijke keuze die niets afdoet aan de techniek – blijft het evengoed die combinatie van stille kracht en rijeigenschappen die je bijna zou doe vergeten hoe potent een moderne dieselmotor in feite is: deze 1.8 doet qua prestaties niet onder voor een doorsnee tweeliter benzinemotor uit de middenklasse van nog maar enkele jaren geleden.

Koppel deze zuinige en schone diesel aan een bovenmodaal sturende zakelijke middenklasser die zijn sporen allang heeft verdiend, en je hebt een heel uitgebalanceerd geheel voor vlot en praktisch alledaags gebruik. Met die allround prestaties zit het dus wel goed. En met behulp van de S-stand van de automaat in onze A-versie kon er echt het onderste uit de kan worden gehaald zonder daarbij de spreekwoordelijke pleefiguur te slaan op die steeds zeldzamer wordende momenten dat daar ruimte voor is. Leuk om te weten dat het kan waar nodig en mogelijk, maar in feite gaat deze auto daar helemaal niet over. Nee, hier gaat het vooral om besturingsgemak, solide weggedrag en derhalve een veilige, stille en comfortabele rit (zo nodig tot aan vier volwassenen toe) met een vlotte en representatieve verschijning voor bestuurders die beroepshalve jaarlijks vele kilometers maken. En dat brengt mij weer terug naar de rust die krachtbron en wielophanging doorgeven aan diezelfde bestuurder zowel bij een modale als bij een sportievere rijstijl. Het is gewoon een genot om met deze auto te sturen en remmen, omdat het allemaal uiterst secuur, trefzeker en doseerbaar plaatsheeft. Dat geldt voor in de stad, maar ook daarbuiten, en de automaat is daar voor een groot deel debet aan, omdat die toestaat om je te concentreren op juist dat sturen en remmen.

Maatwerk (nou ja bijna dan)
De sportstoelen bieden veel comfort en ondersteuning, en ik zou met mijn lichaamslengte van 1.72 m en korte benen een gevoel van Total Control hebben verkregen als die stoelen nog net ietsje hoger verticaal instelbaar waren geweest. Dit is dan ook mijn enige punt van kritiek, want hierdoor miste ik toch nog net die laatste finesse van overzicht en controle over een anderszins in alle opzichten geweldige auto. Sterker nog: Al rijdend door stad en land vroeg ik mijzelf steeds vaker af waarom je eigenlijk nog een BMW uit de 5-Serie zou overwegen met zo’n makkelijk te hanteren Sedan die toch voldoende prestaties, ruimte en comfort biedt. Wat mij betreft hooguit tenzij ik langs de grens met onze oosterburen zou wonen of vaak daarover zou moeten. De liefhebbers weten wel wat ik daarmee bedoel. Maar voor dagelijks gebruik in en om de polder is een potente zakelijke partner als deze uit de 3-Serie gewoon maatwerk, met een kwaliteit, duurzaamheid en niveau van afwerking zoals we die van BMW gewend zijn.

BMW mag dan wel komen met een scherpe aanbieding op zijn tijd, maar op belangrijke punten als die rijeigenschappen zal het merk nooit bezuinigen, dat is het gewoon aan haar stand verplicht. De 318d Corporate Lease is een auto waarmee je voor de dag kunt komen, en het Saphirschwarz Metallic gaf ons testexemplaar net dat beetje extra statig cachet. Voor account managers en zakelijke rijders bij wie representatie nog altijd veel gewicht in de schaal brengt is het dan ook mooi meegenomen dat de 318d Corporate Lease A ook nog eens een keer een waarachtige crisisvechter van het zakelijk segment is, terwijl dat aan de auto zelf nergens valt af te lezen. Dit al helemaal niet wanneer je de waslijst aan verkrijgbare opties in ogenschouw neemt. Want aan het eind van de dag is er, wellicht juist in tijden van economische teruggang nog maar een ding wat telt: een prijs/kwaliteitverhouding op menselijke maat. Daarvoor ben je bij BMW aan het goede adres: geen spotprijzen, geen gestunt als sigaar uit eigen doos, maar wel absolute waar voor het geld. Voor ons staat vast dat de zakelijke klant er met deze Corporate Lease uitvoering een autokeuze bij krijgt die men zeker niet over het hoofd mag zien.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

sedan

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,4 seconden

Topsnelheid

210km/u

Vermogen

105(143)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

300/1.750-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.8/1.995 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:16

Turbo

Turbo

Aandrijving

achterwielaandrijving

Draaicirkel

11 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,1 liter/100 km

Snelweg

4,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,4 liter/100 km

C02 uitstoot

144 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.531 mm

Breedte

2.013 mm

Hoogte

1.421 mm

Wielbasis

2.760 mm

Spoorbreedte voor

1.506 mm

Spoorbreedte achter

1.535 mm

Massa leeg

1.420 kg

Max. toelaatbare massa

1.965 kg

Laadvermogen

520 kg

inhoud bagageruimte

460 liter

Bandenmaat

205/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand