Honda Insight Elegance 1.3i-DSI VTEC IMA 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Honda Nederland B.V.



Honda Insight: milieubewust rijden inzichtelijk gemaakt?
Omdat ik bijna 3 jaar geleden de Honda Civic Hybrid getest had, was ik nu weer de pineut bij de nieuwe Insight… Ik denk dat Daan (ons opperhoofd) mij een beetje wilde pesten, want het vooruitzicht om weer ‘milieubewust’ rond te moeten tuffen is niet echt aan mij besteed! Dankzij alle stimuleringsmaatregelen (geen motorrijtuigenbelasting, 14% bijtelling, groen imago) worden echter ook steeds meer lease-rijders gepest door hun eigen opperhoofden. Zij worden in deze tijd steeds vaker richting een A-label auto gedirigeerd, waardoor hybridewagens zoals de Toyota Prius, de Honda Civic Hybrid en nu dus ook de Honda Insight steeds beter verkocht worden.

Was z’n voorganger nog een gewone Civic sedan voor het oog, de Insight is luid en duidelijk een compleet eigen model. Het verkoopsucces van de, zich van meet af aan onderscheidende, Prius heeft de heren bij Honda ongetwijfeld doen besluiten ook een afzonderlijk model te ontwerpen. En aan de reacties op straat te merken hebben ze daar goed aan gedaan. Ik ontving meerdere lofuitingen voor mijn “nieuwe auto”, zowel van volwassenen als van kinderen. Die laatstgenoemden waren zelfs zeer uitgesproken en vonden het een erg coole auto en dachten dat ie vast wel heel hard kan. Het nieuwe uiterlijk is inderdaad een stuk vlotter dan dat van z’n voorganger, en ook een Toyota Prius steekt er wat oubollig bij af. Met name de voor en achterzijde vallen in de smaak, en geven helemaal niet de indruk dat je met een milieuvriendelijke(re), Groen-Links wagen op pad moet.

Kil, prachtig, rommelen…
Hoewel het exterieur dus vrijwel unaniem positief werd beoordeeld, kon het interieur duidelijk minder goedkeuring wegdragen. De grijs met blauwe kleurcombinatie komt een beetje kil over, en wat ze bij Honda grijs noemen vind ik gewoon zacht beige. Daarbij is de blauwe bovenzijde van het dashboard net een zee van hard plastic dat enigszins goedkoop aandoet. Niet helemaal wat je, na het zien van de buitenzijde, verwacht als je voor het eerst instapt. De stoelen zitten zeer behoorlijk en de vormgeving van de meters is prachtig. Het instellen van de stoelhoogte in combinatie met de positie van het stuur vergt echter wat meer rommelen dan gebruikelijk. Dat komt met name omdat je het stuur zo in moet stellen dat door het stuur heen de toerenteller, en over het stuur de snelheidsmeter zichtbaar zijn. Dat zou voor sommige mensen nog wel eens een zit/stuurhoogte op kunnen leveren die ze niet ideaal vinden.

Aangezien in de meeste testauto’s die we meekrijgen allerlei opties zitten, zal ik ook nog even het 40Gb HDD/SD card DVD navigatiesysteem vermelden dat bij deze Insight geïnstalleerd was. Een prachtig apparaat weliswaar maar met met een prijskaartje van €3150,- niet iets wat vaak de voorkeur zal krijgen boven een TomTom en iPod. En als het al besteld wordt, zal men het pas na levering laten installeren. Vooral omdat de waarde van het systeem zo’n dikke 15% is van de totale waarde van de auto. En da’s niet fijn voor de bijtelling…

Slechts 14% bijtelling
Die bijtelling is maar 14% doordat de Insight het felbegeerde A-label heeft. Om dat te halen heeft deze auto een zogenaamd “Integrated Motor Assist”-systeem. Het IMA-systeem dat Honda gebruikt om de CO2-uitstoot te verminderen, is grotendeels overgenomen uit de Civic Hybrid. Er zit, simpel gezegd, een elektromotor tussen de 1.3 liter i-VTEC benzinemotor en de CVT versnellingsbak die als het ware omgeschakeld kan worden. Als je wegrijdt en/of wat meer ‘power’ nodig hebt, ondersteunt die de verbrandingsmotor. Zodoende is er dan 14 Pk en 92 Nm extra beschikbaar. Op het moment dat je gaat remmen, wordt de elektromotor omgeschakeld en doet hij dienst als een grote dynamo (generator). Een groot deel van de kinetische remenergie kan zodoende omgezet worden in elektrische energie om de accu’s weer aan te vullen. Dat is dus eigenlijk een hele goede manier om zo min mogelijk energie verloren te laten gaan. Daarbij zit er natuurlijk ook een auto-stop functie ingebouwd. Dat zorgt ervoor dat de Insight zijn verbrandingsmotor uitzet als je stil komt te staan en weer opstart als je de rem loslaat.

Eindeloos
In de praktijk functioneerde de Honda Insight dus hetzelfde als ik me herinnerde van de Hybrid. Je hebt nauwelijks in de gaten dat er ook een elektromotor aan boord is. Het meest opmerkelijke blijft de Continu Variabele Transmissie. In tegenstelling tot de normale versnellingsbakken en automaten, heeft een CVT bak geen vaste overbrengingsverhoudingen. Dus niet 5 of 6 versnellingen maar eindeloos veel. Hoewel zo’n CVT een klein beetje meer verlies in aandrijving heeft t.o.v. een handbak maakt hij dat weer goed door de benzinemotor continu in het gunstigste toerengebied te houden. Dat kan zijn laag in de toeren voor een gunstig benzineverbruik of hoog in te toeren als er even doorgehaald moet worden. Als je echter alle zeilen bijzet met kickdown, laat de CVT-bak de verbrandingsmotor ook continu zo’n 6.000 toeren draaien om het maximale aantal Pk’s op te wekken. Dat zijn er maar 88 (7 minder dan er in de Hybrid zaten) plus 14 van de elektromotor, dus 102 Pk totaal. Een acceleratie van 0-100 km/u in 12,4 seconden levert dat dan op. Volgas met de CVT in sportstand is dus alleen spectaculair door de herrie en niet vanwege de puur gevoelsmatige versnelling die je voelt…

Bloemblaadjes verdienen
De eerste paar honderd kilometer die ik met de Insight reed heb ik me echter helemaal in proberen te leven in een milieubewuste automobilist. Dus geen sportstand of kickdowns, maar het nieuwe rijden met de Econ-knop ingeschakeld en netjes aan de snelheid houden. Om dat wat minder slaapverwekkend te maken heeft Honda een “Eco Asistent bestuurders-Coach” ingebouwd. Het komt er op neer dat je bloemblaadjes, en ultiem, uiteindelijk bloemknoppen kunt verdienen door zo gunstig mogelijk te rijden. Alle informatie over het benzineverbruik, opwekken en gebruik van elektrische energie en hoeveel bloemblaadjes je al verdiend hebt, kun je op de metertjes aflezen.

Om mezelf zo goed mogelijk in toom te houden heb ik dus maar veelvuldig gebruik gemaakt van de cruisecontrol, en goed op het CHRG/ASST (charge/assist) wijzertje gelet. Dus zoveel mogelijk CHRG en zo min mogelijk ASST! Het grappige is dat zelfs de achtergrondkleur van de snelheidsmeter meegaat met dat wijzertje. Bij ondersteunen licht het blauw op en bij opladen groen…

Op die manier iedereen in de weg rijdend, kwam ik aan een benzineverbruik van ruim 1:18. Zeker niet slecht, maar ook niet heel indrukwekkend. En terwijl ik me zo als een van de weinigen op de snelweg netjes aan de snelheid aan het houden was viel het me op dat al die Priussen, VW bluemotions en Civic Hybrids me gewoon voorbij stoven. En ook bij stoplichten waren ze vaak als eerste en vlotste weg. Hoewel er dus steeds meer milieuvriendelijke(re) auto’s rondrijden, is het merendeel van de bestuurders ervan nog niet helemaal met het “nieuwe rijden” begonnen. Misschien dat daar, met het verdienen van de bloemblaadjes in de Insight, verbetering in komt.

Bloemblaadjes vertrappen
Nadat ik vond dat ikzelf voldoende bloemblaadjes verzameld had, wilde ik ook even weten hoe grof ik die bloemetjes kon vertrappen. Even netjes getankt dus en de dagteller op 0 gezet. Daarna de CVT in sportstand, de ECON knop uit en overal volgas en vol Assist verder. Volgens de digitale metertjes verloor ik zodoende in rap tempo bloemblaadjes en gaf de verbruiksmeter 12,8 liter per 100 km aan. Da’s minder dan 8 kilometer op een liter, en heeft niets meer te maken met een lage CO2 uitstoot en welk A-label dan ook! Vermoedelijk zal de Insight, in de handen van de gemiddelde leaserijder, dan ook nauwelijks zuiniger zijn dan een gewone 1.3 ltr wagen.

Als je zo aan het jakkeren bent met een auto komen er meteen een aantal zaken duidelijker aan het licht. Zo vond ik de Insight al een beetje te licht en met weinig gevoel sturen, maar tijdens de sportieve uitspatting werd dat helemaal bevestigd. Zeker als je een beetje serieus aan het sturen gaat, mis je een goede mechanische connectie met de voorwielen. Ook wordt de achterzijde nog stuiteriger. Dat merk al bij de gemiddelde drempel, waar de achterschokbrekers niet veel breken maar wel flink schokken. De demping ervan laat dus duidelijk te wensen over. Als laatste nog een opmerking over de voorwielen. Hoewel de ophanging best goed is, laten de banden redelijk wat onderstuur toe. Die banden hebben ongetwijfeld een lage rolweerstand en gaan lekker lang mee, maar doen weinig goeds voor sportief rijden.

Voor sportief rijden is de Honda Insight natuurlijk ook helemaal niet bedoeld. Als goedkoopste (vanaf €19.950,-) hybride en met alle fiscale voordelen in acht genomen, is het echter een ‘zeer goede’ wagen. In de huidige tijd zal de populariteit van dit soort wagens waarschijnlijk alleen maar toe gaan nemen. Honda heeft met de Insight in deze markt een hele sterke troef in handen. Momenteel is de Insight niet alleen de bestverkopende hybride, maar sowieso de best verkopende auto in Japan. Misschien een goed voorbeeld voor Europa en de VS?

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

12,4 seconden

Topsnelheid

182km/u

Vermogen

65(88)/5.800-10(14)/1.500 kW (pk)/rpm

Koppel

121/4.500-92/0-500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.339 liter

Kleppen per cilinder

2

Compressieverhouding

1:10,8

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,1 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,6 liter/100 km

Snelweg

4,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,4 liter/100 km

C02 uitstoot

101 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.395 mm

Breedte

1.695 mm

Hoogte

1.425 mm

Wielbasis

2.545 mm

Spoorbreedte voor

1.495 mm

Spoorbreedte achter

1.475 mm

Massa leeg

1.176 kg

Max. toelaatbare massa

1.650 kg

Laadvermogen

374 kg

inhoud bagageruimte

339 liter

Bandenmaat

175/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand