Citroen C1 Ambiance SensoDrive 1.0i 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland BV



1CC1
Sinds de allereerste test van een auto heb ik mezelf voorgenomen bij elke ‘nieuwe’ autoimporteur met de kleinste auto te beginnen. Behalve dat ik een groot fan ben van kleine auto’s (en dat is echt niet alleen vanwege het parkeren, ik heet geen Daniëlle van der Keur!) vind ik het ook grappig om te zien wat de reactie van de PR-manager van elke autoimporteur is. Ze vragen tijdens het eerste gesprek namelijk vaak waar de voorkeur naar uitgaat, dus bv. de gezinsauto, de bejaardenauto of de sportieve auto. Nou denken veel lezers die ik wel eens dat mijn voorkeur sowieso altijd uitgaat naar de meest sportieve en/of de allerduurste modellen van elk merk. Een veel gemaakte denkfout want eerlijk gezegd ben ik niet zo’n type autojournalist die zo nodig in een Lamborghini moet rijden en dan het sleutellabeltje eraf haalt om net te doen alsof die auto van mij is. Ik kwam hier bij toeval achter toen ik me tegen een autoimporteur verontschuldigde dat ik het labeltje (staat het kenteken en/of merk en type van de testauto op) verloren was. Ik baalde daar echt van en toen vertelde een PR-medewerker mij dat veel autojournalisten die labeltjes eraf halen en dan net doen of die auto van hen zelf is. Ik hapte eerst even naar adem van ongeloof en daarna moest ik even heel hard lachen. De grote grap is namelijk dat juist omdat ik de labels aan de sleutels laat zitten ik altijd leuke gesprekken heb met mensen over het testen van auto’s. En geloof het of niet maar daar haal ik vaak weer nieuwe inspiratie uit voor het schrijven van een testverslag.

l’Histoire
Als je Citroën zegt dan zeg je voor mij ook meteen “hydro-pneumatische vering”, maar natuurlijk ook “Snoek” en “Eendje” en “Gangsterauto”. Het leuke aan Citroën is dat ze echt een hele aparte geschiedenis hebben in vergelijking met veel andere automerken. De Eend is een auto die echt elke aardbewoner kent net als Coca Cola. Misschien moet Citroën in navolging van de Volkswagen Kever, de Mini Cooper en de Fiat 500 ook maar een nieuwe Citroën 2CV maken of een nieuwe DS. Als klein kind kon ik echt totaal gebiologeerd kijken naar het parkeren van de Citroën DS van de buurman. Eerst ging de DS helemaal omhoog, daarna daalde de DS af tot bijna aan de straatstenen om vervolgens weer op te stijgen naar normaal niveau. De DS is voor mij persoonlijk één van de allermooiste auto’s samen met de Jaguar E-type. De aller-allermooiste auto vind ik echter de topless versie van de DS oftewel de cabriolet. Echt gruwelijk mooi ik kan niet anders zeggen.

CeeEén
Gelukkig heeft de C1 meer als de 2 Pk’s van de Eend. Wat ik wel leuk vind aan de C1 is dat de auto een compleet eigen smoel heeft en zeker deze vernieuwde C1 ziet er echt mooier en leuker uit als het vorige model. Het is echt zo’n autootje dat direct opvalt als je ‘m ziet rijden of op een parkeerplaats ziet staan. Afijn voor nog geen €9.000,- heb je er al 1! Echt ongelofelijk gewoon, de meeste motoren kosten nota bene meer. Eerst maar eens om de C1 heen gelopen en aan de rechterkant zag ik dat iemand voor mij nogal wat problemen heeft ondervonden met parkeren gezien de vele beschadigingen op de wieldoppen. Als je zelf deze C1 niet zonder brokken geparkeerd krijgt wat dan nog wel? Nou ja best wel een humoristisch begin van deze test.

Na het plaatsnemen volgt direct het afstellen van de stoel, de spiegels en het stuur. Uiteraard alles met de hand zoals dat bij een echte Eco-auto met A-label hoort. De stoelen zijn van een soort alcantara en deels leer, erg mooi en ze zitten ook erg lekker. Verder heb ik als optie NavSat aan boord en ik blijk tot mijn grote verrassing een automaat (SensoDrive-versnellingsbak: een geautomatiseerde handbak) mee te krijgen. Meestal hebben kleine auto’s namelijk geen automaat dus ik ben dan ook zeer benieuwd hoe dit gaat bevallen. De enige geautomatiseerde handbak waar ik ooit mee gereden heb is de Selespeed van Alfa Romeo en die vond ik minder goed als deze SensoDrive. Je moet echt even aan deze SensoDrive-versnellingsbak wennen maar die tijd moet je er gewoon even voor nemen. Mijn persoonlijke mening is dat hoe langer je ermee rijdt hoe meer je het SensoDrive-systeem gaat waarderen. Maar vaak ik vrees eerlijk gezegd dat het heel simpel een kwestie zal zijn van “You’ll love it or you hate it!” maar maak je geen zorgen want ze hebben er ook eentje met een handmatig bediende versnellingsbak.

Wat opvalt
Na het omdraaien van de contactsleutel voelde ik direct na het aanslaan van de motor binnen een fractie van een seconde dat er geen viercilinder voor mijn benen hangt. En het blijkt inderdaad geen viercilinder maar een driecilinder te zijn, een slimme keuze omdat een driecilinder met een vergelijkbare cilinderinhoud een veel mooier Pk/koppel-verloop heeft als een viercilinder. Als je optrekt bij een stoplicht met een kickdown ben je met deze C1 dan ook vaak sneller weg als andere sterkere auto’s met ruim meer Pk’s. Sommigen automobilisten die mij niet voorbij konden komen snapten er echt helemaal niets van en ik zag ze bij het eerstvolgende stoplicht dan ook met hun passagier(s) in de achteruitkijkspiegel druk gebaren en discussiëren. Tja het is toch echt hele echte C1.

Wat mij daarna opviel is het grote gemak en de directheid waarmee de C1 stuurt. Verder moest ik echt weer even wennen aan deze geautomatiseerde handbak. Wel vind ik dit systeem fijner als het Selespeed-systeem van Alfa Romeo. Het Senso-Drive, zoals Citroën haar systeem noemt, schakelt vloeiender alhoewel de schakelduur in het begin wat aan de lange kant lijkt. Maar zoals ik al zei moet je jezelf even de tijd gunnen om aan deze versnellingsbak te wennen. Bovendien heeft deze automaat meer mogelijkheden als je op het eerste gezicht denkt want je kan namelijk ook handmatig op- en terugschakelen, en nog leuker ook een heerlijke kickdown geven!

Wat mij verder opviel is dat je met een C1 veel makkelijker hard rijdt als ik gedacht had. Op de A2 richting Utrecht reed ik binnen no time 140 km/u zonder dat ik het door had. Al met al waren die eerste kilometers best leuk omdat aan dit kleine autootje veel te ontdekken valt en daar ben ik gek op. Mijn eerste indruk was dan ook positief maar ik was echt benieuwd of dat ook zo zou blijven als ik de C1 echt helemaal op de grens zou rijden…

Ruimte, dashboard en geluiden
Vijf deuren waarvan één glazen deur, genoeg ruimte (ja echt ook achterin!) voor vier volwassen personen en de nodige boodschappen. En als je met zijn tweeën bent klap je de achterbak naar beneden en heb je behoorlijk wat ruimte voor zo’n kleine auto. Ruimte is dus relatief net als tijd. Wat betreft de bestuurder moet ik zeggen dat de C1 ruimer is als ik verwacht had. De eerste dag heb ik meer als 350 km gereden zonder een centje kont- of rugpijn en dat komt vooral omdat je lekker rechtop zit en niet zo onderuit gezakt. De instap is ook erg makkelijk zeker ook voor de ouderen van dagen die een steeds belangrijke doelgroep zijn en met de dag groter worden. Grootste voordeel van de C1 wat betreft onze webmaster is het feit dat je met je benen kunt sturen. Tja typisch een opmerking van iemand die graag een sjekkie achter het stuur draait.

Het dashboard en de knopjes zijn allemaal van kunststof, niets mis mee gezien de nette afwerking. Alles is eenvoudig te bedienen en volkomen logisch, niks geen gezoek dus zoals in sommige luxe auto’s hoe een en ander werkt. Wat mij ook erg meeviel voor een auto van deze prijs waren de herrie van het motorblok en de rijgeluiden. Het motorblok hoor je alleen echt als je een kickdown geeft maar dan is het ook nog eens een aangenaam geluid naar mijn mening. En wat betreft de rijgeluiden ook die zijn minder als ik verwacht had.

Spaghetti
Omdat ik nog even een bezoekje aan Peugeot wilde brengen moest ik bij Kockengen de A2 af. Omdat ze daar bezig zijn met de weg zijn de op- en afritten echt een verschrikkelijk grote spaghetti-zooi. Toch had de NavSat van de C1 geen enkel probleem om de juiste weg te vinden in deze spaghetti-zooi. Laatst had ik een NavSat in een hele dure testauto die meerdere keren de weg kwijt raakte ondanks de peperdure NavSat aan boord. Best wel grappig dat de NavSat op zo’n goedkope auto zo goed is. Nog veel erger was het TomTom-systeem wat ik laatst getest heb. Dat was zo gruwelijk slecht dat het wat mij betreft zo de prullenbak in kan. Ik ben nog nooit zo vaak verdwaald en de verkeerde kant op gestuurd. Eén voordeel van die spaghetti-zooi waren de mooie haakse bochten en rotondes. De C1 hield verrassend zijn lijn dat had ik niet verwacht. Ik had verwacht dat er veel vrijwel direct onderstuur zou optreden.

En dan nu het echte werk!
Op een mooie rustige vrijdagavond op de “Dag van de arbeid” ga ik natuurlijk niet rustig thuis zitten er moet hard gewerkt oftewel getest worden! Zonde van mijn tijd want er staat een C1 buiten te wachten die nu echt moet gaan bewijzen of hij mijn zware testprocedure kan doorstaan. Ik rij één van mijn vaste testtrajecten van Katwijk aan Zee naar Noordwijk aan Zee en weer terug via Katwijk-Binnen en Valkenburg ZH naar Leiden. Wat ik ook probeerde ik kreeg de C1 niet uit het lood. Haakse bochten, rotondes, lange doordraaiers, S-bochten ik heb alles geprobeerd maar de C1 bleef netjes op zijn lijn. Ik had nog maar één mogelijkheid over en dat was een kickdown geven middenin in een haakse bocht of op een rotonde. Afijn zo gezegd zo geDaan maar ook nu weer bleef de C1 ondanks de onderstuur die dan wel optreedt goed controleerbaar, terwijl in dezelfde haakse bochten en rotondes veel duurdere testauto’s (4-6 maal zo duur) soms met zwaar onderstuur finaal weggleden. Verbazingwekkend gewoon dat had ik echt niet verwacht van zo’n klein autootje. Toch valt er best een goede verklaring voor te geven. De perfecte Pk-koppel-verhouding die perfect op het asfalt wordt gebracht door de Senso-Drive versnellingsbak, de erg goede balans van de auto, de goede vering, de goede Michelin-banden het lage gewicht dit alles maken dat de C1 een werkelijk uitermate goede wegligging heeft. Echt verbazingwekkend voor een auto van die prijs.

Wat betreft de niet uitschakelbare ESP het volgende. Rij je normaal hard door een bocht dan voel je het ESP echt overduidelijk ingrijpen. Rij je echt serieus hard door een bocht dan duw je ‘m door de ESP heen maar ook dan blijft de C1 gewoon goed te controleren. Ik heb echt heel wat auto’s het nakijken gegeven bij op- en afritten en andere mooie bochten. Op een gegeven moment dacht ik echt dat de C1 het niet meer zou trekken maar ook nu weer geen enkel probleem. Zelfs met drie volwassen personen erin kon ik op een oprit nog even drie auto’s buitenom pakken voordat ik in moest voegen. Ik reed echt op de grens maar zelfs met al dat extra gewicht aan boord gaf de C1 alweer helemaal geen krimp. Verbijsterend goed! Ter vergelijk, als ik hetzelfde met een kleine Japanner – die echt letterlijk kauwgomballenvering heeft – van een bekend merk had gedaan dan was ik halverwege de op/afrit zekersteweten de bosjes ingereden.

SensoDrive-versnellingsbak
Hiervoor schreef ik al dat je jezelf echt de tijd moet gunnen om aan deze geautomatiseerde handmatige vijfversnellingsbak te wennen. Op de laatste testdag heb ik een rustige route uitgekozen en ben eens heel rustig gaan uitvissen hoe deze SensoDrive-versnellingsbak werkt. Rij je heel erg rustig weg dan schakelt de SensoDrive-versnellingsbak over bij 2.000 toeren, trap je het gaspedaal iets dieper in dan schakelt de SensoDrive-versnellingsbak over bij 2.500 toeren etc. De stand van het gaspedaal bepaalt dus wanneer het overschakelen naar de volgende versnelling plaatsvindt. Geef je een kickdown dan trekt de C1 door tot het rode gebied dat bij 6.500 toeren begint. Rij je een heuvel op dan schakelt de SensoDrive-versnellingsbak automatisch een versnelling lager, afijn het SensoDrive-systeem klopt gewoon en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik in het begin erg sceptisch was maar dat verdween volledig tijdens het testen.

‘Ons bin zunig’
Uiteraard heb ik ook even de minimum-maximum-test gedaan. Met alleen maar poken en planken kwam ik uit op 1:15 en met supernetjes en rustig rijden volgens de methodes van het “Nieuwe rijden” kwam ik uit op een zeer nette 1:25. Dat laatste was trouwens ook nog eens met drie volwassen personen aan boord dus dat is echt een nette waarde. Maar volgens mij kan het nog zuiniger maar dan moet je wel zo verschrikkelijk netjes en sloom gaan rijden dat lukt mij echt niet. Na het rijden met deze benzineversie zou ik bijna tegen Citroën willen schreeuwen om een dieselversie en een hybride-versie te gaan maken. Met een kleine dieselmotor moet je echt met gemak op 1:20 maximum en 1:30 minimum uitkomen. En met een hybride kan dat waarschijnlijk nog beter, ik wacht in spanning af!

Gered door de remmen
Remmen zijn en blijven een onderdelen op een auto die behoorlijk tegen kunnen vallen om meerdere redenen. Zo kun je bijvoorbeeld heel hard op het rempedaal moeten trappen voordat er eindelijk iets gebeurd, ongevoeligheid noem ik dat maar. Ze kunnen slecht doseerbaar zijn, ze kunnen slecht vertragen afijn over remmen valt veel te discussiëren. Zo niet bij deze C1, de remmen zijn echt verbluffend goed en hebben me zelfs een paar keer gered. Er was weer eens zo’n ontzettend suffe Duitse automobilist in een vette bak die totaal niet naar links keek en zo een rotonde op reed terwijl ik toch echt voorrang had. Alleen door vol in de ankers te gaan (met ABS in werking uiteraard) kon ik een botsing voorkomen. Verder was ik op een gegeven moment iets te hard een bocht ingedoken en door heel eventjes vol in de ABS te remmen kwam ik weer netjes de bocht uit. Echt alweer verbazingwekkend hoe ontzettend netjes de C1 reageerde en zichzelf corrigeerde. Een goed ding die C1! daar waren Mel, Theo en ik het snel over eens.

Enige echte grote minpunt
Tja dan zie ik dat er een CD-speler aan boord is kan dat ding geen MP3 CD-roms afspelen. Ik luister veel liever naar mijn eigen muziek als naar die stomme dj’s op de radio die zichzelf zo verschrikkelijk graag horen praten. Oervervelend en stompzinnig al dat gewouwel dan luister ik liever naar mijn eigen gebrande muziek. Dus in de volgende update van de Citroën C1 aub. graag een CD-speler die ook MP3 CD-roms af kan spelen.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

stadscombi

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

13,7 seconden

Topsnelheid

157km/u

Vermogen

68(50)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

93/3.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/998 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommel

Draaicirkel

9,5 meter

Overig

Type bekleding

Leer/Alcantara

Velgen

14-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,5 liter/100 km

Snelweg

4,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,6 liter/100 km

C02 uitstoot

107 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

Otto mm

Breedte

1.630 mm

Hoogte

1.470 mm

Wielbasis

2.340 mm

Spoorbreedte voor

1.420 mm

Spoorbreedte achter

1.400 mm

Massa leeg

775 kg

Max. toelaatbare massa

1190 kg

Laadvermogen

415 kg

inhoud bagageruimte

139 liter

Bandenmaat

155/65-R14

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand