Skoda Roomster Comfort 1.4 TDI 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon Automobielhandel B.V.



Room for…
5 personen, 3 personen + veel boodschappen, 2 personen + 6 honden, 1 persoon + klussersgereedschappen, 1 Daan en 1 mooie vrouw en ga zo maar door. Behalve erg leuk is de Skoda Roomster vooral ook een erg handige zeg maar zeer praktische auto. Ik was erg verrast door het frisse uiterlijk en het mooie design wat ook nog eens extra goed uitkomt door deze mooie blauwe kleur. Verder hebben de Tsjechen met die zwarte accenten op de achterdeur en de mooie zwarte handgrepen in combinatie met die mooie ronding in het voorste portier de auto iets meegegeven wat ‘m uniek maakt ten opzichte van de grijze meute. Zo zie je maar dat je met simpele middelen en trucjes heel veel kan bereiken, knap gedaan.

Whah!
Na het starten dacht ik heel even: “Wanneer gaat deze auto eindelijk van zijn plek?” Niet zo gek als je net daarvoor nog met één lange non-stop snelheidsovertreding uit België bent komen rijden op een snelle motor. Na zo’n rit voelt zelfs een Ferrari langzaam aan, ha, ha. Natuurlijk kwam ik van zijn plek, maar ik moest echt even wennen aan deze 1.4 liter 3-cilinder diesel met 79 Pk. Niet dat ie me onbekend was want in 2006 heb ik samen met een instructeur van Slotemakers anti-slipschool een zuinigheidsrit gemaakt met de Volkswagen Polo Bluemotion die exact hetzelfde diesel motorblok heeft, maar in de Roomster voelt hetzelfde blok toch anders aan. Op de terugweg hebben we toen constant 180 km/u gereden en in België heb ik zelfs even 220 km/u op de teller gehaald. Dat laatste heb ik maar niet uitgeprobeerd met tegenwoordig al die undercoverauto’s/motoren op de weg van “Blik op de Weg” en “Wegmisbruikers”. Best leuk om op tv te komen en te vertellen dat je +200 km/u hebt gereden met een Skoda Roomster maar zonder mijn rijbewijs kan ik geen auto’s meer testen dus uh…

Luid en duidelijk
Dat dit een diesel is hoor je luid en duidelijk maar ik verbaas me altijd weer dat zoveel autojournalisten zich zo ontzettend druk maken om dat dieselgeluid. Okay koud hoor je ‘m inderdaad luid en duidelijk maar eenmaal warm is het al een stuk minder en op de snelweg rijdend met 140 km/u rijd ie als een zonnetje. Het enige wat ik jammer vind is dat ze niet net wat meer aandacht hebben besteed aan de balans van de motor. Normaal gesproken lopen driecilinders heel erg mooi en trillingsvrij rond, maar helemaal onderin tijdens het optrekken voel je echt dat het motorblok wat rauw loopt. Daarna is het direct weg en ik vermoed dat het er wel uit te halen is met een lichte chiptuning (ik bedoel dan meer een tuning voor een fijne motorloop dan een tuning voor meer Pk’s). Wat ik eigenlijk altijd deed met optrekken is alvast een heel klein beetje gas bijgeven. Je moet jezelf echt even een andere rijstijl aanwennen en dan merk je ook dat deze Roomster helemaal geen slome is. Ik heb zelfs heel wat automobilisten verrast tijdens stoplichtsprintjes en dat verraste mij dan weer.

Asfaltskiën
1.220 kilogram, aan de hoge kant en redelijk lang dat zijn dus absoluut geen ingrediënten voor een makkelijk laat staan strak sturende auto. Dat zou je denken ja, maar zodra je gaat zitten en het heerlijke met leer beklede stuur vastpakt dan voelt dat direct goed aan. En het blijft goed aanvoelen zodra je rijdt, want het gevoel in het met leer beklede stuur is heel direkt en de Roomster laat zich dan ook heel precies sturen. Niks geen vaag gevoel of waggelend weggedrag maar gewoon heel erg strak sturen voor een dergelijke auto. Toen ik ‘s ochtends een keer nog wakker wordend optrok bij het stoplicht zag ik een taxi achter mij die nogal overduidelijk haast had. Ik reed na het stoplicht heel langzaam over de brug aldaar en daarna ook langzaam op de rotonde af net over de brug. Vlak voor de rotonde gaf ik gas en vloog via de zijkant heel snel de rotonde op en over. Ik zag de taxichauffeur in mijn achteruitkijkspiegel schrikken en naar zijn gaspedaal zoeken. Helaas voor hem was ik al de rotonde over op het moment dat hij zijn gaspedaal eindelijk had gevonden.

Deze Roomster stuurt heel strak en precies en blijft vooral ook heel erg lang grip houden. En zelfs als de Roomster grip verliest begint ie heel netjes en gecontroleerd te glijden, dat laatste heeft vooral met de mooie balans van de Roomster te maken. Ik las laatst dat veel mensen vinden dat teveel auto’s tegenwoordig te sportief geveerd zijn. Dit is vanwege het feit dat de autofabrikanten zich richten op de jonge sportieve automobilist. Persoonlijk vind ik het zwaar overdreven want de huidige generatie auto’s stuurt en veert juist uitermate goed. Als ik al een keer een comfortabel afgeveerde auto heb zoals de Alfa Romeo Brera of de Nissan Murano dan zit ik vaak met het angstzweet in de handen achter het stuur. Een comfortabel afgeveerde auto kan namelijk zeer onvoorspelbaar reageren. Je voelt niet goed aan wat de auto wil gaan doen als je in het grensgebied bent aanbeland. Ik heb dan ook veel liever een Roomster die afgeveerd is zoals deze dan een uitermate comfortabel afgeveerde Roomster.

Space, lot’s of space
De Roomster is echt een hele geschikte auto om van alles en nog wat in te vervoeren. Net als alle andere praktische auto’s heeft ook deze Skoda zo’n handige deelbare neerklapachterbank maar hij heeft ook nog een bonus. Het hoge dak zorgt ervoor dat je de nodige extra liters hebt ten opzichte van auto’s met een normaal dak. En het mooiste van alles is ook nog eens dat het er absoluut niet lullig of lelijk uitziet. Noop het ziet er zelfs mooier uit als een vergelijkbare auto met een normaal dak en dat is best knap. De Roomster heeft een geheel eigen look waardoor je ‘m al op grote afstand herkent.

Wat verder ook heel erg handig is aan deze auto is de makkelijke instap en de lekker hoge zit. Oudere mensen kunnen erg makkelijk instappen en daar wordt gek genoeg nog steeds weinig aandacht aan besteed door de autoimporteurs. Ik heb ook nog even een ritje gemaakt met 5 mensen aan boord en tot mijn verbazing trok het dieselblokje dat met het grootste gemak. Ook qua wegligging blijft de Roomster dan nog steeds erg makkelijk en voorspelbaar sturen ondanks de paar honderd kilo extra aan boord. Dat had ik niet echt verwacht en om de passagiers te sparen heb ik het voor mijn doen erg netjes gehouden.

Ook alweer erg goed!
Dit is mijn derde Skoda die ik test en ook nu weer schakelt deze testauto erg goed. De koppeling is licht en makkelijk te bedienen en de doseerbaarheid is uitstekend waardoor je de gang er goed in kan houden. Al deze dingen samen maken het mogelijk dat je toch behoorlijk snel op kan trekken en ook daarna de gang er goed in kan houden door razendsnel op te schakelen. De overbrengingsverhoudingen zijn voor je gevoel wat aan de lange kant maar het voordeel daarvan is wel dat je weinig toeren maakt en samen met de cruise control zorgt dat ervoor dat je heel erg zuinig kunt rijden als je dat wilt. Boven de 1:20 is echt een eitje als je jezelf aan de regels van “Het nieuwe rijden” houdt.

De remmen zijn ruim voldoende voor een dergelijke auto en een noodstop vanaf 50 km/u ging echt perfect. Het ABS werkt gewoon goed zoals dat hoort, en ik ben toch altijd weer blij dat het erop zit. De auto blijft tijdens zo’n noodstop perfect in balans en de omstanders die hier altijd weer van schrikken neem ik altijd op de koop toe. Houd ze wakker moet je maar denken.

De oranje hamertjes
Wat betreft de veiligheid moet ik PON als één van de weinige importeurs echt een groot compliment geven. In tegenstelling tot veel testauto’s van andere automerken hebben alle Skoda’s, Seat’s, Volkswagens en Audi’s altijd die leuk uitziende oranje hamertjes aan boord. Met deze oranje hamertjes kun je razend snel je veiligheidsgordel los snijden en daarna bv. de voorruit inslaan. Dat die leuke oranje hamertjes echt geen overbodige luxe zijn bleek een paar weken later toen een heel gezin omkwam tijdens een zwaar verkeersongeluk. Het bestelbusje (met caravan erachter) waar ze in zaten werd gesandwiched tussen twee vrachtwagens en vloog vrij snel in brand. Omdat het staal van de deuren compleet verwrongen was lukte het de leden van het gezin niet om uit de auto te komen. Op zo’n moment zit je als een rat in de val want even een raam inslaan met je blote handen kun je echt helemaal vergeten. Zo’n oranje hamertje is dan echt letterlijk je reddende engel.

Even een harde felle tik tegen de ruit en je slaat of duwt daarna de ruit er zonder enig probleem uit. Tip 1: Ga echt never nooit tussen twee vrachtwagens in rijden want je zicht naar voren is nihil en als er iets fout gaat word je 9 van de 10 keer ook nog eens van achteren geramd door die andere vrachtwagen. Tip 2: koop zo’n oranje hamertje als je ‘m nog niet in de auto hebt het kan in dit geval het verschil zijn tussen levend verbranden en het ongeval overleven.

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

mpv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

14,7 seconden

Topsnelheid

165km/u

Vermogen

59(79)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

195/2.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4(1.422) liter

Kleppen per cilinder

2

Compressieverhouding

1:19,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,3 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,1 liter/100 km

Snelweg

4,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,1 liter/100 km

C02 uitstoot

135 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.205 mm

Breedte

1.684 mm

Hoogte

1.607 mm

Wielbasis

2.617 mm

Spoorbreedte voor

1.420 mm

Spoorbreedte achter

1.484 mm

Massa leeg

1.220 kg

Max. toelaatbare massa

1.760 kg

Laadvermogen

515 kg

Aanhanger geremd

1.000 kg

Aanhanger ongeremd

450 kg

inhoud bagageruimte

450-530 liter

Bandenmaat

195/55-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand