Citroen C5 Aircross Business BlueHDi 130 S&S EAT8 2020 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland



Alsijad alttayir biquat ‘aqala

Samenvatting
Na eerder de 180 Pk diesel getest te hebben was het nu de beurt aan de 130 Pk diesel. Ook nu weer was ik na de eerste paar kilometer al uitermate tevreden over het rijden en de wegligging. Het blijft toch best gek om in een gevoelsmatig zéér comfortabel aanvoelende auto te rijden die desondanks een uitstekende wegligging heeft. Eigenlijk gaan die twee helemaal niet samen maar tegenwoordig kunnen ze zelfs zonder ingewikkelde dure technieken zoals hydropneumatiek vering/demping maken die veel goedkoper is maar dat wel benadert. De Tesla Model 3 is daar ook een mooi voorbeeld van. Ik weet zeker dat veel Audi Q5/7 en BMW X3/X5 bestuurders niet weten wat ze overkomt als ze in de Citroën C5 Aircross een rondje over een slecht parcours (= gaten, kuilen, kinderkopjes, snelheidsbrekers, verkeersdrempels etc.) zouden rijden. Misschien moet Citroën daar gewoon maar eens heel brutaal mee gaan adverteren richting de liefhebbers van Duitse SUV’s. De wegligging van deze SUV is dus uitstekend het comfort helemaal top, de 8-traps automaat schakelt subliem, het dashboard is mooi, de zit uitstekend en de beenruimte voor de passagiers achterin zo groot dat je die 1,5 m diagonaal wel haalt met zijn tweeën in deze auto. Laat ik maar geen grapje maken over de “C” want die Corona-crisis is voor veel patiënten en ondernemers al erg genoeg. En dan komen we als laatste bij de bagageruimte en die is ronduit gigantisch voor een SUV zoals deze. Oh wacht even ik vergeet het verbruik bijna, dat was namelijk ook prima en met de huidige dieselprijzen word je daar blij van. Ik haalde met de gewone zuinigheidsrit een verbruik van 1:28,4 en met de snelwegzuinigheidsrit een verbruik van exact 1:25. Als laatste wil ik de importeur nog even bedanken voor het reinigen van de testauto. In een mail van de Citroën-importeur las ik namelijk deze zin: “Wij hebben strikte hygiënemaatregelen ingevoerd ten aanzien van de desinfectie van onze testauto’s. Stuurwiel, versnellingspook en handgrepen worden intensief gereinigd na en voor elke uitgifte.”

Plus: Bagageruimte – Comfort – Versnellingsbak – Wegligging

Superplus: Vering/demping

Min: Alle andere auto’s voelen zeer oncomfortabel aan na het rijden in de Citroën C5 Aircross

Testverslag
De Citroën C5 Aircross is een oude bekende voor mij want ik vorig jaar de 180 Pk diesel met 8-traps automaat getest. Die was erg gaaf-leuk-mooi en maakte grote indruk op mij vanwege het vliegende-tapijtjes-gevoel. Omdat er een auto uitviel vanwege de corona-crisis heb ik snel bij Citroën gevraagd of ze nog een demo vrij hadden van 26/3/20 tot en met 2/4/2020. En ja dat had Bas en wel deze Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 S&S EAT8 Business. Dat had ik natuurlijk expres zo gepland want Citroën behoort tot het PSA-concern (= Groupe PSA op z’n Frans) net als Opel tegenwoordig ook en dus kon ik de Peugeot 2008 inleveren en direct in deze Citroën C5 met de lange achternaam wegrijden. Onderweg naar de JC Arena stelde ik de stoel, het stuur en de spiegels af. De stoel moest ik handmatig verstellen maar dat was prima te doen al was het wel weer even wennen na al die elektrisch verstelbare stoelen van de laatste tijd. Op de JC Arena afrijdend moest ik stevig gas geven om twee andere auto’s voor te blijven. Ik wilde graag alleen door die mooie 180-gradenbocht heenrijden dan had ik tenminste lekker de ruimte. De eerste bocht ging perfect maar in mijn enthousiasme nam ik de tweede rechterbocht met iets teveel snelheid. Ik dacht eerst even daar ga ik maar de Citroën C5 Aircross gleed slechts minimaal weg en ik stuurde heel mooi (het stuurgevoel is echt fantastisch) door de bocht heen. Ineens schoot mij te binnen dat de Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 S&S EAT8 die ik vorig jaar heb getest zich net zo makkelijk door deze bocht liet smijten. De vering/demping voelt namelijk extreem comfortabel aan maar dat is slechts schijn want de wegligging is steengoed voor een dergelijk formaat SUV. En ineens moest ik denken aan de Tesla Model 3 met zijn waanzinnig lekkere vering/demping en dit is de enige auto die datzelfde lekkere gevoel in mijn hersenen geeft. Bizar maar echt waar maar mijn hersenen vinden dat gevoel lekker, daarom stap je dan ook het liefst niet meer uit als je eenmaal aan het rijden bent. Vooral over een hobbel heenrijden is zo heerlijk en dan met name die hele lage net-niet-verkeersdrempels ter hoogte van stoplichten. Na de 180-gradenbocht voor de JC Arena reed ik richting de A2. Het was extreem rustig door de corona-crisis dus ik had de hele oprit voor me eiguh. In het begin van de oprit was de snelheid laag en naarmate ik verder door de 180-graden opritbocht gaf ik steeds meer gas.

De bochten van de A2 naar de A9 gingen ook erg lekker vooral de tweede bocht de A9 op want die knijpt zo lekker af in het laatste stuk. Ik reed er met gemak met 130 km/u doorheen en het had nog veel harder gekund dat zegt genoeg denk ik. Bij de afslag Aalsmeer verliet ik de A9 en ik reed met groot gemak iedereen buitenom voorbij in de tweebaans afritbocht om daarna op de rotonde ook weer snel erop en eraf te rijden. Op naar de 1.000-drempelweg in Rijsenhout want dat is en blijft toch de allermooiste weg met de allermooiste verkeersdrempels binnen een paar kilometer afstand. Ik zette de Cruise Control op 40 km/u (tevens de minimum snelheid) en pluste (+/- 5 km/u per knopdruk) de snelheid na elke verkeersdrempel op met 10 km/u. De eerste verkeersdrempel ging heerlijk maar ja dat is met bijna alle auto’s, de tweede idem dito etc. totdat ik bij 100 km/u was aangeland, en 110 km/u en zelfs 120 km/u het bleef maar lekker aanvoelen. Qua vering/demping hoefde ik dus eigenlijk al niets meer te testen daar was ik wel uit. Aan het einde van de 1.000-drempelweg ligt als laatste nog een bochtje met een hoge verkeersdrempel erin en meteen na de landing een rotonde die ik driekwart moet nemen. Normaal gesproken doe ik hier altijd rustig aan maar met deze Citroën C5 Aircross durfde ik het wel aan om even lekker over de hoge verkeersdrempel heen te jumpen, hard in de remmen te gaan en ‘m de rotonde op en af te smijten. Superrr! Ik denk als bestuurders van een Audi Q7 en een BMW X5 in deze Citroën stappen dat ze niet weten wat hun overkomt. Je mag vanaf heden in heel Nederland toch alleen nog maar 100 km/u rijden dus aan zo’n dikke benzine- of diesel-V8 onder je motorkap heb je helemaal niets meer of je moet altijd ‘s nachts (= 120-130 km/u) over ‘s Heeren wegen scheuren.

A44
Eenmaal op de A44 rijdend ben ik er bij Sassenheim even af gegaan om aan de andere kant van de snelweg te tanken. Dan had ik straks tenminste meteen een bruikbare verbruiksmeting en bovendien is die onbemande Tinq-pomp daar erg goedkoop. Een paar weken geleden was de diesel nog 1,45 euro en nu nog maar 1,18 euro. Dat is gewoon zomaar even 27 eurocent goedkoper per liter diesel! Zowel de afrit als de oprit zijn op deze plek erg leuk vanwege de hele mooie bochten, een hele mooi scherpe afknijpbocht en een hele mooie S-bocht. Zowel de afrit als de oprit gingen perfect. De oprit nam ik plankgas in de rijmodus Sport en dat ging er heftig aan toe maar het totaal idiote is dat je gevoel niet klopt met de werkelijkheid. Achter het stuur denk je van oh jee als dat maar goed gaat maar het onderstel en de vering/demping trekken het met het grootste gemak. Daarna was het snel naar huis eten en meteen door naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Er zit een in twee standen verstelbare laadvloer in Citroën C5 Aircross en een verschuifbare achterbank. Ik heb alleen de koffersets gefotografeerd met de verstelbare laadvloer in de laagste en hoogste stand. De achterbank naar voren schuiven doe je waarschijnlijk alleen met 2-3 kleine kinderen in kinderstoeltjes op de achterbank en dat soort gezinnen kom je niet veel meer tegen in Nederland.

Samsonite kofferset
Verstelbare laadvloer in de hoogste stand
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Verstelbare laadvloer in de laagste stand
Met hoedenplank: 4×70-liter
Zonder hoedenplank: 4×70-liter + 2×50-liter + 2×13-liter

Omdat het mooi weer was en mijn moeder het binnenzitten vanwege de corona-crisis ook wel een beetje zat was zijn we een mooie rit door de bollenstreek gaan maken. Elk jaar fotografeer ik altijd één testauto met de in bloei staande bollenvelden op de achtergrond. Ik kon de auto overal in alle rust even parkeren naast een in bloei staand bollenveld. Dat was vorig jaar rond deze tijd wel anders met al die drommen Duitse en Japanse toeristen. Ik was blij met de mooie kleurige sfeerfoto’s want dan hoefde ik vrijdag alleen nog maar actiefoto’s te maken met mijn neef want mijn zwager kon niet. Die had het druk op het ziekenhuis dus ik wilde hem even met rust laten. Mijn moeder vond de hoge instap erg fijn en ook de zit op de bijrijdersstoel beviel haar goed. Het rijden vond ze erg fijn vooral het comfort viel haar op toen we over de verkeersdrempels langs de Kwantumhallen reden. De rit door de bollenstreek was erg fijn vooral dankzij het heerlijke rijcomfort van de Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 S&S EAT8 Business. Die 131 Pk en 300 Nm lijken wat aan de magere kant voor zo’n grote SUV maar het gewicht valt heel erg mee met net iets meer dan 1.400 kilogram. In de rijmodus Eco gaat het optrekken wat loom en schakelt de automaat snel op maar in de rijmodus Sport is deze Citroën C5 Aircross zeker niet langzaam te noemen. Je kunt er dus net zo rustig of snel mee rijden als je zelf wilt.

Fotoshoot + Bas
Vrijdag was het tijd voor de fotoshoot samen met mijn neef want die had geen les op de universiteit vanwege de corona-crisis. We zijn naar Nieuw-Vennep gereden want het mocht dan vrijdag zijn maar door de corona-crisis was dat industrieterrein lekker rustig. Ik was daar met de Mini John Cooper Works laatst ook al geweest. Over de snelweg zijn we gewoon 100 km/u in de rijmodus Eco gereden maar eenmaal bij het industrieterrein aangekomen heb ik op het knopje voor de rijmodus Sport gedrukt. Je moet dat knopje even een twee seconden ingedrukt houden en dan licht er een rood LED-lampje op. Vervolgens zie je in het display een kleine “s” verschijnen naast de “D” van “Drive”. Grappige is dat je stilstaand in de rijmodus Eco/Normaal/Sport met de stuurflipper op kunt schakelen naar respectievelijk D3/D3/D3s en ook weg kunt rijden in die versnelling. De actiefoto’s zijn prima gelukt en dat was vooral te danken aan 3 dingen, 1. Zonnig weer 2. Rustig op de weg 3. Mijn neef durft gas te geven dat is wel fijn voor mooie actiefoto’s. De Grip Control (zand/modder/etc.) hebben we ook nog even uitgetest in het zand naast de A44 en die deed zijn werk perfect. Je kunt de werking van de Grip Control ook echt goed voelen dat is wel grappig. Modder was er helaas nergens te vinden jammer genoeg. Ik heb een YouTube-filmpje opgezocht waarop je alles goed kunt zien. Ik ging met een camera vol met mooie foto’s weer op huis en en wat denk je prompt reden we weer verkeerd. Er is namelijk een brug open in verband met onderhoud dus we hadden de A4 af naar rechts gemoeten in plaats van naar links. Na mijn neef afgezet te hebben ben ik thuis wat gaan eten en daarna naar Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden. Ik was benieuwd wat hij en zijn werknemers van de Citroën C5 Aircross vinden. Waar de 180-Pk versie leren bekleding had heeft deze Business-uitvoering stoffen bekleding. Maar wie denkt dat stoffen bekleding saai en suf is heeft het mis want ik vind deze stoffen bekleding erg mooi om te zien en ook fijn om op te zitten. Bij Bas aangekomen liepen Bas en een medewerker samen naar buiten en ze waren allebei positief gestemd over het design + het interieur + bekleding. “Ze zijn goed bezig bij Citroën”, zeiden zowel Bas als zijn werknemer. Vooral de stoffen bekleding kon de goedkeuring van Bas wegdragen net als het dashboard waarbij Bas de lekker anders uitziende ventilatieroosters opvielen. “Het is weer eens wat anders en bovendien erg mooi gedaan ook qua kleurkeuze”, zei Bas.

YouTube-filmpje Citroen C5 Aircross – Grip Control

Zuinigheidsrit
Het verbruik van deze 131 Pk/300 Nm sterke diesel zou erg laag moeten zijn maar uit ervaring weet ik dat ik het opgegeven verbruik met alle Citroën diesels van de laatste jaren niet heb gehaald. Ik bleef dan vaak ruim 6 km per liter diesel onder het laagst opgegeven verbruik. Het laagst opgegeven verbruik van deze Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 S&S EAT8 Business is 1:27,77 dus ik was benieuwd of ik het dit keer wel zou gaan halen. Nul keer remmen zette ik meteen uit mijn hoofd want afremmen op de motor met deze 8-traps automaat was onmogelijk. Zodra je van het gas afging bleef de auto heel erg lang uitrijden en terugschakelen met de stuurflippers hielp wel iets maar niet veel. In ieder geval niet genoeg om uitgekiend op de motor af te remmen zodat ik overal zonder te remmen door zou kunnen rijden. Op de moeilijkste punten moet ik voor nul keer remmen tot bijna stilstand af kunnen remmen op de motor met behulp van de koppeling dus bij een automaat is dat al lastiger helemaal als het motorblok bijna geen remmende werking heeft. De rit begon lekker en het aftanken voor de zuinigheidsrit leverde een verbruik op van 1:19,2 wat helemaal niet zo verkeerd is gezien het af en toe stevige doorrijden dat ik tot nu toe had gedaan. Tja dat is nou het voordeel van een diesel met een benzineversie zit je met zo’n grote SUV meteen op iets van 1:10. Ik zal kort zijn over deze totaal mislukte zuinigheidsrit in de rijmodus Eco want ik had zo’n harde tegenwind (net als vorige week met de Peugeot 2008) dat het verbruik op slechts 1:20,4 uitkwam. En dat zou dus eigenlijk minimaal 1:27,77 moeten zijn. Ik heb meteen voor maandagmiddag een nieuwe zuinigheidsrit ingepland want dit moest hoe dan ook beter kunnen dat wist ik zeker. Dus maandag begon ik weer goed gemutst aan een tweede zuinigheidsrit dit keer alleen niet in de rijmodus Eco maar Normaal. Na aftanken was het verbruik weer iets van 1:20 dus dat is best netjes zeker de huidige dieselprijs. Eenmaal op de N206 besloot ik in de D-stand (D7) te blijven rijden want het toerental in de M-stand (M8) is bij 80 km/u net iets meer dan 1.000 toeren. Ik voelde gewoon dat het motorblok dan echt moet ‘werken = onder toeren rijden’ en dat kost juist meer brandstof naast dat het ook nog eens slecht voor de lagers is. Ik was dit keer alleen in de auto en kon dus een net even hogere bochtensnelheid aanhouden. Op de N206 was het weer lekker rustig, echt raar hoe snel je eraan gewend raakt dat het zo rustig is op de weg. Ik kon nu dus een stuk harder door de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk. En dat ging nog verdraaide lekker ook tot mijn verrassing het is en blijft toch een behoorlijk formaat SUV. Ik blijf het raar vinden om in een auto te rijden die je het gevoel geeft dat de wegligging bij lange na niet zo goed is deze als in werkelijkheid is. Deze auto voelt zo lekker comfortabel aan dat je totaal niet verwacht dat je er zo mee kunt gooien en smijten in de bochten. Na de zuinigheidsrit was ik van plan een rondje Space Business Park te doen dus dan kon ik echt tot het gaatje gaan.

Daarna liet ik ‘m lekker uitrijden en gooide pas na de haakse linkerbocht de Cruise Control er weer op. In Vogelenzang aangekomen heb ik de Cruise Control maar op 40 km/u gezet want dat is de minimum instelbare snelheid. Het was toch rustig in de 30-zone Dorpsstraat dus ach moet kunnen. En meestal mag je er 10 procent aftrekken dus dat is dan 36 echte kilometers per uur. Ondertussen had ik het volume wat verder open geraaid want er klonk een mooi nummer uit de speakers. Helaas heeft deze Citroën C5 Aircross geen Focal audio maar het geluid was prima alleen kon ik nergens een merk ontdekken ook in de brochure niet. Een en ander werkt wel prima, iPod Touch opstarten – starten en wegrijden – radio gaat aan – op bronnen tikken met je vinger – bluetooth icon aanraken op het touchscreen en de muziek doet het. Dat was dan toch net even makkelijker dan in de Peugeot 2008 maar niet zo goed als de Renault Captur die meteen de muziek vanaf iPod Touch opstart. Zo zie je maar weer hoe bij drie Franse auto’s het alledrie anders is dat vind ik toch wel raar eerlijk gezegd. Ja toch niet dan? Ik had geen flauw idee hoe het qua verbruik ging want op de brandstofmeter kijken had totaal geen zin. Voor de mensen die dat niet weten maar deze brandstofmeter werkt heel anders. Bij een normale brandstofmeter maakt de detectie-eenheid gebruik van een vlotter die is verbonden met een potentiometer. Een monteur bij Peugeot heeft me een keer uitgelegd hoe het bij een dieselmotor van Peugeot (en ook Citroën) werkt. Die meet de hoeveelheid ingespoten diesel en het nadeel daarvan is dat als je een klein beetje tankt zoals nu de brandstofmeter dan niet terugschiet naar vol. Het was dus gissen maar gezien het feit dat er amper wind stond had ik zoiets van dat verbruik ga ik volgens mij wel halen. Het stuk door Zandvoort tot aan Overveen ging heerlijk want het was lekker rustig overal. Ik moest wel een beetje lachen om de grote matrixborden met waarschuwingen voor overstekende damherten. Ondanks de rust was er op de duinenweg geen damhert te bekennen en ik heb hier de afgelopen twee weken toch heel wat keren gereden. Ik zag op het internet een filmpje van een dorpje in Wales waar vanwege de rust wilde geiten door de straten liepen. De man die dat ‘s nachts filmde vanuit een café heeft waarschijnlijk nog een keer goed gekeken wat hij nou gedronken had, ha, ha. De terugweg ging fabuleus goed en het verbruik was dat ook met een hele mooie 1:28,4 wat beter is dan het opgegeven laagste verbruik.

Space (= Ruimte = Lucht = Aircross) Business Park
Eigenlijk wist ik al meteen dat dit rondje over het SBP niet leuk zou worden, kan ook bijna niet anders in een auto waarvan het ESP/ASR niet permanent uitgezet kan worden en waarvan de stuurflippers vast zitten aan de stuurkolom. Maar goed de allerhoogste verkeersdrempel is altijd erg leuk in een SUV dus alleen daarvoor al is een rondje SBP het dik waard. Ik heb de versnellingsbak in de M-stand gezet dan kon ik flipperen indien nodig want op de rechte stukken schakelt de 8-traps automaat in het rode gebied toch automatisch op. Tot mijn verrassing kon ik toch met redelijk doorspinnende voorwielen (koppel zat dat is wel lekker) door de haakse rechterbocht heen rijden. In de flauwe linkerbocht gaf ik stevig gas en smeet daarna de Citroën C5 Aircross – ondertussen naar M2 terugflipperend – de vrachtwagenparkeerplaats op en gaf plankgas. Ik gleed niet weg naar rechts en het was best leuk maar spannend nee absoluut niet. De links-rechts-combinatie ging ook gewoon exact zoals het hoort gewoon saai dus. De verkeersdrempel in het midden van het rechte stuk voelde ik amper. Daarna gaf ik stevig gas richting de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor en hield de bochtensnelheid hoog. Ik stuiterde door de bocht heen maar door de sublieme vering/demping voelde het erg tammetjes aan. De hoge verkeersdrempel ging lekker maar de allerhoogste verkeersdrempel was gewoon genieten geblazen. De landing was perfect, geen last van nadeinen en dus ik reed met een heel mooi uitgedempt onderstel de rotonde op en af heel strak sturend de blinde rechterbocht door. Mooi maar verdorie zo saai dat was met dezelfde Citroën C5 Aircross met het 180 Pk sterke dieselblok een stuk leuker en spannender. Maar goed die zuipt dan ook wat meer dieselolie dus ja het is maar net waar je voor gaat of hoeveel je geld je kunt uitgeven. In een ultieme poging even alles uit de kast te halen smeet ik na de volgende rotonde de Citroën C5 Aircross heel hard door de haakse rechter- en linkerbocht heen. Dat leverde piepende banden op maar moeilijk had ie het er niet mee. De rest van het rondje was absoluut leuk maar ja de adrenaline bleef lekker in mijn bijnieren zitten. Uiteraard ben ik na de saaie noordelijke oprit naar de N206 nog even door de opritbocht bij ‘t Heen gereden. Ik heb het maar in de D-stand gedaan want als ik de rechter stuurflipper mis tijdens het moment dat ik op wil schakelen middenin de opritbocht is de snelheid er direct uit. Echt superjammer dat die stuurflippers muurvast zitten aan de stuurkolom. Ik gaf plankgas in de rijmodus Sport en ondanks dat de snelheidsopbouw minder snel is dan bij de 180 Pk-dieselversie was het toch leuk om te doen. De voorwielen spinden redelijk door en de banden piepten behoorlijk maar de Citroën C5 bleef mooi langs de witte lijn sturen. Daarna nog even de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg en ook daar gewoon lekker strak en mooi maar niet bijzonder.

Snelwegzuinigheidsrit naar het zuiden des lands
Woensdagochtend ben ik in de Citroën C5 Aircross gestapt om een snelwegzuinigheidsrit te maken. Die wilde ik namelijk ook absoluut nog even doen na mijn uitstekend gelukte gewone zuinigheidsrit. Maar ja waar ging ik naartoe en waar ging ik tanken? Op een routeplanner op het internet zag ik op en neer naar Hendrik-Ido-Ambacht vanaf Zoeterwoude-Dorp zo’n 100 kilometer is. Ik besloot daarom te tanken vlak naast de A4 bij een onbemande pomp maar daarvoor moest ik wel 1,4 km omrijden omdat de onbemande pomp aan de andere kant van de vangrail zit. Na het volgooien heb ik de rijmodus in Normaal laten staan net als met de gewone zuinigheidsrit dat is wel zo eerlijk leek mij. Eenmaal op de snelweg ging direct de Cruise Control erop die gelukkig van het gewone soort is. Ik heb het niet zo op de Adaptive Cruise Control want de radar daarvan wil nog wel eens onverwacht reageren en de auto hard afremmen gewoon zomaar om niets. Alsof er een vogeltje voor de radar vliegt of zo die je niet ziet denk ik dan. Het was drukker op de A4 dan ik verwacht had maar goed geen files en dat is wel zo lekker met een snelwegzuinigheidsrit zeg maar gerust een must! Tot aan Rotterdam ging het best goed al moest ik af en toe wat capriolen uithalen met inhalen want ja ik wilt toch zo constant mogelijk 100 km/u blijven rijden. Eenmaal richting Rotterdam ging het lekker maar ja dan krijg je dat kloterige 80 km/u-stuk dat best lang is. Gelukkig is er geen trajectcontrole op de fly-over van de A13 naar de A20. Daar kun je dus even lekker met 100 km/u door die mooie fly-overbocht heen sturen. Bijna niemand weet dat (is men blind of zo?) dus ik haal hier dan ook altijd even iedereen in als er geen linksplakker voor me rijdt. Op de A20 was het ook weer even tussen de vrachtwagens door laveren maar uiteindelijk reed ik lekker door naar Hendrik-Ido-Ambacht.

Tja Hendrik-Ido-Ambacht daar ben ik al heel erg lang niet meer geweest. Vroeger, en dat is tot 1855, heette deze gemeente Hendrik-Ido-Schildmanskinderen-Ambacht en de Oostendam en volgens het Genootschap Onze Taal heette de gemeente ooit Hendrik Ido Oostendam en Schildmanskinderen Ambacht, en misschien ook ooit Hendrik-Ido-Oostendam-Schildmanskinderen-Groot-en-Klein-Sandelingen-Ambacht, dit zou dan de langste plaatsnaam van geheel Europa zijn geweest. Dat is toch geinige informatie of niet soms? De afrit naar Hendrik-Ido-Ambacht vanaf de A16 is ongelofelijk mooi maar er zit wel een verdraaid vervelende slinger in. Ik nam de afrit net even te hard – ik kom hier nooit dus ja foutje bedankt – want toen ik nog voordat ik heel hard af moest remmen (prima remmen trouwens) voor het stoplicht hard naar links stuurde begon het onderstel ongelofelijk te dweilen. Wow dat heb ik heel erg lang niet zo heftig meegemaakt maar ja het was dan ook een niet zo bedoelde vrij heftige actie. Desondanks kon ik de Citroën C5 Aircross toch met redelijk gemak weer stabiel krijgen en dat spreek écht voor deze SUV. Nou ja af en toe je adrenaline-voorraad verversen kan ook geen kwaad. Na de stoplichten reed ik over de A16 heen om er aan de andere kant weer op te rijden. De rit terug was het ook weer redelijk druk op de weg maar geen files dus ik kon lekker met 100 km/u op de cruise control naar Zoeterwoude-Dorp rijden. En net toen ik dacht daar komt de lekkere bocht van de A20 naar de A13 aan pleurde een of andere totaal debiele vrachtwagenchauffeur zijn vrachtwagen voor mijn neus. Ik kon maar net een aanrijding voorkomen en je raadt het al het was een Pool. In Duitsland zijn die Polen de schrik van de Autobahn op de gedeelten waar het tweebaans. Op de motor ben ik dan ook bijna constant over de vluchtstrook aan het inhalen anders ben je zomaar een week later thuis als je achter die Poolse vrachtwagens moet blijven hangen. Maar ja ik was niet op de motor en ben dus maar vol op de toeter gegaan. Daarna was het rechtdoor en rechtsaf bij Delft tot aan de afslag Zoeterwoude-Dorp. Even de tank aftoppen en tada het verbruik bleek exact 1:25 te zijn. Mooi toch!

Rondje rotondecircus
Na het aftanken heb ik toch maar even een rondje rotondecircus gedaan want donderdag wilde ik de Citroën C5 Aircross via de A44 terugbrengen. Ik had geen zin om helemaal om te rijden via de A4. Natuurlijk wist ik dat dit rondje niet zou worden wat het zou moeten zijn want ESP/ASR kan niet permanent uitgezet worden, de stuurflippers zitten vast aan de stuurkolom en maar 130 Pk vermogen. Het werd inderdaad een moetje want het Space Business Park was een stuk leuker qua fun met zijn hoge verkeersdrempels. Maar goed wat wel leuk was waren de hoge rotonderanden van de ovale rotonde, de driekwart draai op de kleine rotonde naast de afrit en lange zwieper van rechts naar links naar rechts op de grote rotonde. Daar kun je zoveel druk op de banden zetten dat de auto vanzelf begint te glijden. Leuk maar dat was het dan ook eerlijk gezegd. Deze lichtere uitvoering van het Vliegende Tapijt is qua rijden ook weer een hoogvlieger maar op het gebied van echte fun moet deze 130 Pk-versie ‘t duidelijk afleggen tegen de 180 Pk-versie. Maar ja lagere aanschafprijs en het lagere verbruik zijn ook geen onbelangrijke zaken.

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,6 seconden

Topsnelheid

188km/u

Vermogen

96(131)/3.750 kW (pk)/rpm

Koppel

300/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.499 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

Grip Control

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

18-inc

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,1 liter/100 km

Snelweg

3,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

3,8 liter/100 km

C02 uitstoot

100 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.500 mm

Breedte

2.099 mm

Hoogte

1.689 mm

Wielbasis

2.730 mm

Spoorbreedte voor

1.601 mm

Spoorbreedte achter

1.630 mm

Massa leeg

1.405 kg

Max. toelaatbare massa

2.020 kg

Laadvermogen

615 kg

Aanhanger geremd

1.250 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

580 liter

Bandenmaat

225/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand