Citroen C5 Aircross SUV Business Plus Hybrid ë-EAT8 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door

Sijadat tayaran hajinat qabilat lilwawsil

Samenvatting
Je zou denken PSA = Citroën, DS, Opel en Peugeot die auto’s lijken toch allemaal op elkaar. Als er één afwijkt van de andere drie Plug-in Hybrid SUV’s dan is het deze Citroën C5 Aircross wel. Naast alleen voorwielaandrijving – zowel benzine als elektrisch – is de vering/demping totaal anders dan die van de DS 7 Crossback E-Tense 300 4×4, de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 en de Peugeot 3008 HYbrid4 e-EAT8. Het vliegende tapijtjesgevoel is totaal ongeëvenaard en maakt geluksstofjes los in je hersenen zoals maar zeer weinig auto’s dat doen. Dus ja ik mis de vierwielaandrijving absoluut want de vering/demping maakt zoveel goed dat ik dat gemis wel kan velen. Dit is een SUV als geen andere die ook nog eens een verrassend goede wegligging heeft dit je totaal niet verwacht in zo’n comfortabel aanvoelende auto. Meestal gaat een extreem comfortabel rijgevoel namelijk niet samen met een dergelijk goede wegligging. De elektrische actieradius is oké alleen ligt die in deze koude tijd van het jaar wel lager (binnendoor 40 ipv. 50 km) dan in de zomer. Jammer dus toch wel weer dat deze Citroën C5 Aircross geen geconditioneerd accupakket heeft dan had het koude jaargetijde namelijk geen invloed op de elektrische actieradius gehad. De bagageruimte is lekker groot en voor de passagiers achterin is er veel beenruimte beschikbaar. Kort gezegd gewoon een hele fijne SUV-PHEV voor wie op zoek is naar een niet zo alledaagse SUV-PHEV.

Plus: Bagageruimte – Stuurgevoel – Wegligging – Zit
Superplus:Comfort – Vering/demping

Min:Geen geconditioneerd accupakket

Testverslag
Pas toen ik thuis was realiseerde ik me plotsklaps dat ik totaal geen aandacht had besteed aan de vering/demping van de Citroën C5 Aircross SUV Hybrid tijdens de rit van Amsterdam naar huis. Vreemd want dat doe ik eigenlijk altijd als ik aan het testen ben en dat testen begint bij mij altijd direct na vertrek. Had ik een blackout gehad? Geen idee maar blijkbaar vinden mijn hersenen het rijden&glijden in deze auto zo lekker dat ik ervan in trance raak. In tegenstelling tot de andere familieden – DS 7 Crossback E-Tense 300 4×4/Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4/Peugeot 3008 GT HYbrid4 e-EAT8 – heeft deze Citroën C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Business Plus geen elektromotor in de achteras en is dus alleen voorwielaangedreven. De rit naar huis voerde dit keer niet over N- en A-wegen maar over meest smalle B-weggetjes die er te vinden zijn. Ik moest namelijk een nieuwe USB-C oplaadkabel halen bij MacDirect in Woerden want mijn Macbook was op de grond gevallen en daarbij was deze kabel geknakt. Lullig want toen kon ik ‘m niet meer opladen maar gelukkig had ik mijn Macbook van werk nog. Om in Woerden te komen zijn er vele routes mogelijk maar de mooiste is via buurtschap Stokkelaarsbrug – vernoemd naar de gelijknamige brug – aan het riviertje de Waver. Er reed vanaf Ouderkerk a/d Amstel niemand achter en voor mij en ik kwam ook geen tegemoetkomend verkeer tegen. Dit is Nederland op zijn allermooist wat mij betreft, bekijk die ene fraaie samengestelde foto maar. De brug is aan naamsverandering onderhevig geweest las ik. In 1575/1608 heette het de Stoppelaersbrug, in 1639 de Stockelaerbrug en op een ansichtkaart uit 1910 staat Stappelaarsbrug. Die laatste kan een drukfout zijn van de drukker, dat kwam nogal eens voor. Vermoed wordt dat Stokkelaar of Stoppelaar een persoonsaanduiding is, want deze achternamen komen nog steeds voor. Heerlijk zo even lekker genieten op je vrije dag, motorrijden, nieuwe auto testen, mooie route rijden om eenmaal thuis mijn Macbook weer aan te kunnen zwengelen. Nee ik zou het auto’s testen echt niet kunnen missen naast mijn werk. Het is een fantastische uitlaatklep in alle opzichten = ophalen testauto op de motor, testverslag schrijven, actiefoto’s maken met mijn zwager, research plegen op het internet over de te testen auto. Kortom er komt heel wat kijken bij het testen van een auto. Zelfs de webmaster Mel Jongen maakt wel eens grapjes over mijn kritische testverslagen, zo mailde hij mij de volgende reactie terug na het plaatsen van de testverslagen van de Kia XCeed 1.6 PHEV, Renault Captur E-TECH PHEV en de Suzuki Ignis 1.2 CVT: “De december-testen staan erop.. lijken wel december-moorden :-)”

Ach zolang ik maar niemand écht vermoord dan is er niets aan de hand toch? Maar ik meen oprecht dat ik me blijf verbazen over het gebrek aan waarheid in veel testverslagen, negatieve punten verzwijgen is in mijn ogen een absolute doodzonde. Als je niet keihard de waarheid durft op te schrijven omdat je bang bent geen auto meer mee te krijgen dan moet je wat anders gaan doen. Ik heb ooit eens tegen een motorimporteur gezegd: “Hou je motoren maar!” waarna ik de PR Manager aan de andere kant van de telefoon naar adem hoorde happen, ha, ha. Eind van het liedje was dat ik gewoon weer motoren meekreeg want mijn online Motormagazine Motormaniacs-punt-nl was zo berucht en beroemd onder motorrijders dat motorimporteurs het zich niet konden veroorloven om ons geen motoren mee te geven. Na Woerden wist ik dat de Li-ion accu op een gegeven moment leeg zou raken want de afstand Amsterdam -> Woerden -> Leiden is ruim meer dan 50 km de maximum actieradius van een volle Li-ion accu. Ik had dat ingecalculeerd en vond dat niet erg want ik test ook graag de actieradius met noodgedwongen benzineritjes tussen de elektrische ritten in. Dat maakt het allemaal een stuk echter want de dagelijkse praktijk is tenslotte ook zo. Van de test met de twee gewone Citroën C5 Aircross SUV’s weet ik alleen nog dat het diesels waren en die zijn qua verbruik onvergelijkbaar met een benzinemotor. Nou ja ik zou wel gaan zien waar ik op uit zou komen na 200 km dan zou ik daarna alleen maar gaan stekkeren en kijken wat dat oplevert qua verbruik. Vlakbij Leiden aangekomen reed er een zeer irritante bumperklever voor mij uit. Een BMW-rijder hoe kan het ook anders, je verwacht het echt niet hè. Aan het einde van de N11 net onder de A4 door wist ik me goed te positioneren en kon ik ‘m bij groen buitenom voorbij waarna ik het gaspedaal meteen vol intrapte. Met 225 Pk/360 Nm gecombineerd aan vermogen/koppel wil deze 1.745 kg zware SUV best aardig vooruit al zeg ik het zelf. Ik vloog met een voor een SUV normaal gesproken veel te hoge snelheid op het natte asfalt door de fraaie lange S-(oprit)bocht heen. Die schokbrekers met ‘hydraulic cushions’ doen hun werk perfect en ik was alweer verbaasd hoe hard je door een bocht heen kunt met deze Franse SUV. Het blijft een zeer verrassende SUV die voor je gevoel een trucje kan dat andere SUV’s niet kunnen. Grappig toch of niet dan?

Net aan 40 km
Vrijdagochtend ben ik iets vroeger naar werk gereden omdat ik woensdagmiddag naar een BHV-training brandjes blussen was geweest en daardoor andere werkzaamheden niet af had kunnen maken. Ik was heel erg benieuwd of ik op en neer naar mijn werk zou kunnen rijden op één volle Li-ion accu. Ik begon lekker rustig binnendoor langs Wassenaar-Centrum en daarna het Wassenaarse Bos. Al vrij snel zag ik dat ik de 50 km elektrische actieradius met 6-7 graden Celsius buitentemperatuur niet zou gaan halen. Maar wie weet met heel netjes rijden en terug een stukje illegaal afsnijden bij Duindigt zou ik mijn 45 km woonwerk-afstand wel halen. De vering/demping deed zijn werk uitstekend want elke keer vergat ik eraan te denken en was ik de snelheidsbrekers of verkeersdrempels al voorbij. Ik ben blij dat Citroën voor een mechanische oplossing genaamd ‘hydraulic cushions’ heeft gekozen want elektronische demping ben ik persoonlijk geen voorstander van. Na twee slechte ervaringen in een Volkswagen Scirocco waarbij de elektronische demping uitviel reed ik van de ene op de andere seconde in een volledig onbestuurbare naar links wegglijdende auto. Als dat was gebeurd in een rechterbocht met tegemoetkomend verkeer had ik dus kunnen verongelukken. Vandaar ook dat ik nooit meer auto’s test van de firma Pon want die namen mij niet serieus na dit zeer ernstige incident. Als ik was verongelukt dan had namelijk niemand geweten wat de oorzaak was geweest want het was – kwam ik later achter – een software bug en die kun je niet traceren. Contact aan/uit en alles werkt weer. Ik heb daar voor het Belgische blog Doorbraak twee verhalen over geschreven met de titels ‘Waarschijnlijk zit uw auto vol gevaarlijke software’ en ‘Spaghetti-codes, waarom de kwaliteit van software in auto’s zo slecht is’. Nee ik ben niet zo happig op al die – in mijn ogen totaal overbodige – elektronica dus die zelfrijdende auto kan wat mij betreft zo de prullenbak in. Eenmaal op de N44 ben ik 60 km/u gaan rijden want 70 km/u is tenslotte een maximum snelheid maar die hoef je niet te rijden. Richting de Hubertustunnel hield ik ook 60 km/u aan en daarna is het 50 km/u tot aan mijn werk. Ik besloot dit keer ergens anders te parkeren zodat ik meteen op de goede zat uit werk vandaan. Toen ik ‘m parkeerde zag ik dat de Li-ion accu nog exact voor 50 procent vol zat.

Ik was benieuwd of de Citroën C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Business Plus het volledig elektrisch rijdend zou gaan halen van mijn werk naar de oplaadpaal vlak voor mijn huisdeur. Ik ben die Tesla-rijder die allang is verhuisd daar nog steeds zeer dankbaar voor. Ik kon lekker op tijd naar huis omdat ik vroeger was begonnen en het ’s middags lekker rustig was. Ik reed dus weg voor de spits en dan is het wat rustiger. Nou moet ik zeggen dat het op mijn woon/werktraject sowieso rustig is de enige keren dat ik in een file heb gestaan was vanwege een ongeluk ergens onderweg of een afgesloten Hubertustunnel. Ik kan daardoor dus een hele mooie constante snelheid aanhouden en op de weggedeeltes waar 30 km/u geldt ook die snelheid zonder problemen aanhouden. De maximum snelheden onderweg zijn 30/50/60/70 km/u en gecombineerd maakt dat samen dat ik de maximum elektrische actieradius moet halen. Behalve in het geval van een PHEV met een niet geconditioneerd accupakket dan mag je er afhankelijk van de lagere buitentemperatuur in deze tijd van het jaar 10-50 procent aftrekken. In dit geval is dat vandaag zo’n 20 procent minder dus dan zou de Citroën C5 Aircross Hybrid op rond de 40 km elektrische actieradius uit moeten komen. Het rijden ging perfect en naar de hoeveelheid elektrische actieradius kijkend zou het erom gaan hangen of ik die 40 km zou gaan halen. Volledig elektrisch naar huis zou ik zeker niet halen want dat is 45 km en een beetje. Maar ja ik wil hoe dan ook zo ver mogelijk zien te komen. Ik kroop naar de 0 km toe en dan eindelijk vlakbij huis zag ik de rijmodus van Electric naar Hybrid overschakelen. De benzinemotor werd oranje op het grafische energiestromen-plaatje dat je kunt selecteren op het centrale touchscreen. Al met al was ik er blij mee want het was precies wat deze auto maximaal zou moeten kunnen bij deze lage buitentemperatuur. Veel beter dus dan de Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 die daar ver onder bleef. Maar ja waarom geen geconditioneerd accupakket vraag ik me dan af, dat zou op elke volle Li-ion accu dik 10 km actieradius per keer schelen en dat zijn heel wat kilometers per jaar.

Stekkeren, stekkeren en nog eens stekkeren!
Zaterdag moest ik letterlijk van hot naar her rijden en ik had mij voorgenomen zo veel mogelijk te gaan stekkeren. Ik wilde bij een tripmeterstand van exact 300 km pas gaan tanken vandaar. Dat hield in dat ik maandag bij werk moest opladen maar jammer dan het is niet anders. Mijn eerste ritje zaterdag was al o 07.45u want mijn moeder had last van een spierontsteking in haar linkerarm en dan kun je geen zware boodschappen dragen. We gingen expres vroeg want dan is het nog lekker rustig in de supermarkt. Die ochtend vond ik voor het eerst na de zomer een testauto met een bevroren achter- en voorruit. Gelukkig was de voorruit redelijk snel ontdooid na het aanzetten van de verwarming en de ruitenwissers. De achterruit was in een oogwenk ontdooid dat was letterlijk één keer knipperen met mijn ogen. Voorruitverwarming ben ik niet zo gek op, als je er eenmaal op gaat letten zit je constant tegen die hittedraadjes aan te kijken. En verder gaat voorruitverwarming nogal eens stuk en kun je nog maar een deel van je voorruit verwarmen. De boodschappen waren zo gehaald en toen moest ik wachten tot het 10.00u was geweest om mijn zwager te bellen (die had avonddienst gehad) om af te spreken hoe laat we mijn motor met nieuwe Akra(povič)-uitlaat op zouden halen. Toevallig zit Ab Motoren op een vlakbij een plek waar ik wel eens actiefoto’s maak dus hebben we voor het ophalen eerst even actiefoto’s gemaakt dan had ik die maar alvast. Mijn zwager was net als ik erg te spreken over het rijden, het stuurgedrag, het comfort en de wegligging kortom dit is gewoon een hele fijne auto of beter gezegd SUV. Na mijn motor in de garage gezet te hebben zijn we naar huis gereden en heb ik ‘m meteen weer aan de oplaadpaal gehangen. Omdat ik mijn motor nog even goed warm wilde rijden ben ik na het eten nog even een groot blokje om gereden. Uiteraard heb ik even uitgezocht of er een oplaadpaal in de buurt van mijn garage staat en die bleek recht tegenover Bas van Autobeklederij v/d Werf te staan. Handig toch want zo hou ik het benzineverbruik laag en dat is toch precies wat je wilt als je een PHEV koopt. Na mijn motorrit heb ik de Samsonite kofferset gefotografeerd en dat viel mij mee. Ik wilde eerst de 3×50 + 3×33 + 13 liter koffers uit de garage pakken maar zag al snel dat ik de 3×70-liter er ook bij moest pakken. Qua bagageruimte zit deze Hybrid exact tussen de laagste en hoogste stand van de uitneembare laadvloer in van de brandstofversie. Dat is gewoon goed dus!

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×70-liter + 33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 33-liter + 2×13-liter

Topsnelheid
Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik naar Voorschoten gereden voor het maken van de sfeerfoto’s want dat had ik nog niet gedaan. Ik baalde dat het begon te betrekken maar eenmaal op de plek van bestemming brak de zon toch weer af en toe door. Net lang genoeg om een paar mooie sfeerfoto’s te maken voor bij het testverslag. Ik vind deze woonwijk in Voorschoten – waar de dochter van Poetin ooit heeft gewoond met haar Nederlandse vriend – nog steeds een hele aparte wijk met een hele mooie architectonische stijl van bouwen. Na de fotoshoot ben ik weer naar huis gereden om ‘m op te laden want de Li-ion accu was alweer bijna leeg. Zo blijf je maar laden en laden en laden maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er geen hekel aan heb, het is met een PHEV een sport om te proberen zo min mogelijk op benzine te rijden. Na een uurtje opladen zat er weer genoeg in om kaas te halen bij boerderij Nellesteijn en even naar de Action te gaan in Leiden Zuid-West. Ik wilde na de bevroren voorruit vanochtend even een anti-vorstdoek (en oliebollen) kopen die kosten daar slechts 1,50 euro in plaats van 10,- euro bij een autozaak. Zondag ben ik de deur niet uit geweest want ik voelde me niet zo lekker na de oliebollen van gisteren. Aan het einde van de middag voelde ik me gelukkig iets beter en heb ik de 200 km op de tripmeter vol gemaakt. Maandag besloot ik om niet te proberen op één acculading op en neer naar werk te rijden maar gewoon net als met de Renault Captur de Li-ion accu op te laden bij Golfclub Ockenburgh dan wist ik zeker dat ik geen benzine zou verbruiken. Ondanks de lage buitentemperatuur van 5 graden lukte het mij ook nu weer om mijn werk te arriveren met nog een halve acculading. Door de volle Li-ion accu bij vertrek kon ik op de terugweg nu dus wel de elektrische topsnelheid uittesten. Net als bij veel andere Plug-in Hybrids is die geen 135 km/u zoals in de technische specificaties en ook in alle testverslagen te lezen staat maar 141 km/u. Wat moet dat toch verschrikkelijk zijn als je als gediplomeerd autojournalist teksten moet copy/pasten uit online brochures. Ik bedoel dat test je toch gewoon even zelf uit op de snelweg of is zelfs dat teveel gevraagd. Na het verlaten van de snelweg ben ik expres over de kinderkopjes naast de afrit gereden en daarna door de graskant met een grote plas water. Vervolgens ben ik in de laatste bocht voor de Total vol op het gas gegaan in de modus Hybrid. Ik vloog prachtig glijdend door de fraaie maar lastige rechterbocht heen. Toen ik ‘m ingeplugd had aan de oplaadpaal en ik na het sluiten nog even iets uit de auto moest pakken viel mij iets op. Bij deze auto bleef na het open en dicht doen het paarse laadlampje branden maar ik heb ook wel eens PHEV’s getest waar na het openen en sluiten van de auto het laadlampje van paars naar groen naar paars springt. Dus als je de auto opent dan stopt het laadproces, vreemd toch of niet dan?

Luchtfietser versus Aircrosser
Dinsdagochtend op weg naar werk heb ik ongelofelijk veel mazzel gehad dat ik geen fietser heb dood gereden. In Wassenaar reed ik van de Lange Kerkdam naar de Prinsenweg via de woonwijk links in plaats van de hoofdweg omdat een vrachtauto die een vlikobak stond op te laden de hoofdweg blokkeerde. Toen ik de woonwijk weer uit reed en linksaf de Prinsenweg op wilde draaien was daar ineens een fietser die voor mijn gevoel letterlijk uit de lucht leek komen te vallen. Feit was dat die fietser zonder verlichting uit de verkeerde richting was aan komen fietsen en dus aan de verkeerde kant van de weg overstak. Hoe dom kun je zijn? Maar ja dan blijf ik toch zitten met het volgende probleem. Waarom reageerde het Automatic Braking System totaal niet? Na wat zoeken op YouTube vond ik een interessant filmpje daarover. En inderdaad blijken veel Automatic Braking Systems AMPER, veel te LAAT of zelfs helemaal NIET te reageren.

YouTube-filmpje over vaak slecht functionerende Automatic Braking Systems

Aircrossen op het SBP
Er is maar één plek waar ik echt de ‘ruimte’ heb met een testauto en dat is letterlijk in het ‘ruimtepark’ oftewel het Space Business Park in Noordwijk. Na mijn werk had ik dan ook besloten om dinsdagavond naar het SBP te rijden. Uit werk vandaan ben ik heel erg rustig-langzaam-netjes naar huis gereden, want hoe minder accu-energie ik verbruik hoe minder lang ik hoef op te laden. Onderweg kreeg ik plotseling een waarschuwing om de bandenspanning te controleren en te resetten na controle. Nou dat ga ik dan maar eens controleren na thuiskomst. Ook nu weer haalde ik (omgerekend) exact 40 km op één acculading, gewoon netjes dus zoals het hoort. Na thuiskomst heb ik ‘m meteen aan de oplaadpaal gehangen en heb ik mijn bandenspanningsmeter uit mijn gereedschapskist gepakt. Gek genoeg bleek de bandenspanning van alle vier de banden gewoon goed te zijn dus ik snap niet waarom ik die waarschuwing kreeg. Na anderhalf uur opladen vond ik het wel genoeg (= 80 procent vol) en ben ik ingestapt en richting het SBP gereden. Onderweg heb ik de het TPMS (=Tyre Pressure Monitoring System) gereset en hoopte ik dat ik geen waarschuwing meer zou krijgen. Bij Katwijk-Binnen aangekomen zag ik dat de tripmeter op exact 299,9 km stond en toen ik het Shell pompstation vlak na de stoplichten binnen reed spring de tripmeter op 300,0 km. Aftanken leverde een verbruik op van exact 1:60 wat niet verkeerd is maar ook niet bepaald goed. Maar ja ik had dan ook noodgedwongen een behoorlijk stuk op de benzinemotor gereden en dan kun je nog wel 200 km elektrisch rijden maar daar ga je het niet meer mee redden. Nou ja na het aftanken kon ik nog één verbruiksmeting doen en ik ga er vanuit dat die een stuk lager uit gaat vallen. Ik ha nu natuurlijk ook nog elektrisch door kunnen rijden tot 400 km maar ja ik wilde persé nog een verbruiksmeting doen. Op weg naar de afslag Klei-Oost moest ik mijn best doen om niemand voor mij te hebben want het is ook tevens een invoegstrook. Maar het lukte en ik dook met een vele te hoge vaart de rechterbocht in. Ik deed dat expres om te kijken hoe ver ik kon gaan want het was mij opgevallen dat de grens veel verder ligt dan je zou denken op grond van de comfortabel aanvoelende vering/demping. Ik kon altijd nog wat bijremmen in de bocht mocht dat nodig zijn. Dat was inderdaad nodig maar ik hoefde minder hard én korter af te remmen dan ik verwacht had.

Op naar het Space Business Park voor een rondje ‘Luchtcrossen’ want ja ik moet de naam van deze auto wel eer aan doen natuurlijk. Het eerste rondje zou ik in de rijmodus elektrisch doen en het tweede rondje in de rijmodus Sport. Allereerst moet ik nog even melden dat het ASR en het ESP niet permanent uitgezet kunnen worden. Alleen het ASR kan uitgezet worden maar vanaf 50 km/u schakelt het systeem weer automatisch aan. Het elektrische rondje was vrij saai en voorspelbaar want het ESP greep constant in. In de rijmodus Sport heb ik alle registers open getrokken en dat merkte ik ook meteen want dit keer drukte ik ‘m gewoon door het ESP heen en het ASR trok het ook niet. Toen ik plankgas door de eerste rechterbocht heen knalde gleed ik heftig weg naar links en op de vrachtwagenparkeerplaats was het nog erger daar was er geen houden meer aan maar ik had gelukkig ruim voldoende uitloop naar rechts. Deze auto is veel beter dan je zou denken op grond van het alledaagse rijgedrag. Omdat ik geen voorrang kreeg van een auto van links heb ik ‘m na de snel genomen rechts-links-combinatie maar ingehaald. De rechterbocht met verkeersdrempel vloog de Citroën C5 Aircross Hybrid fantastisch mooi stuiterend doorheen. Vanwege het extreem goed jumpgedrag op zelfs de allerhoogste verkeersdrempels afgelopen week besloot ik de allerhoogste verkeersdrempel van het SBP met maximale snelheid te nemen. Ik vloog er met een snelheid overheen die ik met maar heel erg weinig testauto’s hiervoor heb gedaan. Ik kwam met vier wielen los en de landing was hard maar heel erg mooi en goed dankzij de hydraulic cushions. De blinde rechterbocht ging fantastisch maar was nog 100 maal leuker geweest als het ASR/ESP permanent uitgezet hadden kunnen worden. De rest van het rondje was ook erg leuk dus al met al was het leuker dan ik had verwacht. De noordelijke oprit naar de N206 ging heerlijk en ik gleed zijdelings met rond de 100 km/u de N206 op. Daarna eraf bij ’t Heen uiteraard en vol stampend door de opritbocht heen. Ondanks het aanstaan van het ASR/ESP kon ik toch heel mooi sturend op het gas al glijdend door de opritbocht heen. Het mag duidelijk zijn je kunt uitstekend ‘Luchtcrossen’ met deze auto, je zou bijna denken dat het Space Business Park voor deze auto bedacht is.

Snelwegzuinigheidsrit
Op de laatste avond had ik nog een snelwegzuinigheidsrit gepland waarvan ik verwachtte dat die hooguit op 30 km actieradius uit zou komen. Heel netjes en rustig (30/50/60/70 km/u) binnendoor rijdend haalde ik net aan 40 km dus dan stort de actieradius met 100 km/u op de snelweg met die lage temperaturen vast en zeker stevig in. Rond een uur of 19.00u vertrok ik richting de A44 waarvan de oprit exact op 2 kilometer afstand van mijn huis ligt. Met een mooie strakke draai vloog ik door de opritbocht en maakte vaart om de A44 op te rijden. Daar ging de Cruise Control er meteen op. Uiteraard precies op 100 km/u en nu maar kijken hoe snel de accu leeg loopt. De afslag Hoofddorp zou ik in ieder geval niet halen want dat is heen en weer naar vanaf mijn huisadres in Leiden +50 kilometer. Ik moest er dus hoe dan ook af bij de afslag Leimuiden en dan maar hopen dat ik het heel misschien zou gaan halen op een volle Li-ion accu. Bij Warmond aangekomen zag ik dat de Li-ion accu minder snel leeg liep dan ik gedacht had. Omgerekend 30+ kilometer zat er dus sowieso in en dat viel mij mee. Op de afslag Leimuiden liet ik de auto zo lang mogelijk uitrijden. Want alles voor maximale actieradius natuurlijk! Ik reed over de A44 heen en draaide er linksaf aan de westkant weer op. Ik zag dat de elektrische actieradius nog steeds beter was dan ik gehoopt had. En dan eindelijk-eindelijk sloeg de benzinemotor aan bij een stand van exact 35,0 km op de tripmeter. Dat houdt in dat je zelfs met koud weer nog altijd Badhoevedorp of Rotterdam kunt halen en als je daar dan weer de Li-ion accu goedkoop vol kunt laden op je werk ben je spekkoper. De volgende dag heb ik de Citroën C5 Aircross weer teruggebracht naar de importeur in A’dam. Vlak naast de afslag naar de JC Arena heb ik nog even afgetankt en kwam ik uit op 1:75. Dat had met groot gemak nog beter gekund! Maar het mag duidelijk zijn dat rijden in een grote SUV betaalbaar kan zijn qua verbruikskosten. Laten we maar vaststellen dat het rijden in deze auto (met de ë van) ërrug lekkør is. Ik moest wel glimlachen om die ë met umlaut voor de EAT8. Waar staat die ë in hemelsnaam voor vroeg ik me elke keer af als ik het zag staan, nou hiervoor dus!

Bijterig
Nee ik ben niet vergeten de remmen te bespreken maar ik schrijf er expres een korte alinea over. Waarom? Wel omdat Citroën nog wel eens auto’s heeft met lekker bijterige remmen. En het opvallende is dat ik niet de enige ben die dat vind want mijn zwager merkte na de fotoshoot meteen op dat deze Citroën C5 Aircross bijterige remmen heeft. Ik hou daar wel van maar dat is ook niet zo gek want als motorrijder ben je nou eenmaal gewend aan hard en laat remmen en ook aan bijterige remmen.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

suv

Transmissie

Automaat + Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine + Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,9 seconden

Topsnelheid

B/E – 225/135km/u

Vermogen

B:133(181)/6.000-E:80(109) kW (pk)/rpm

Koppel

B:300/3.000 E:320 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

0,3 liter/100 km

Snelweg

7,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

1,4 liter/100 km

C02 uitstoot

32 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.500 mm

Breedte

2.099 mm

Hoogte

1.689 mm

Wielbasis

2.730 mm

Spoorbreedte voor

1.579 mm

Spoorbreedte achter

1.601 mm

Massa leeg

1.745 kg

Max. toelaatbare massa

2.300 kg

Laadvermogen

555 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

460 liter

Bandenmaat

205/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand