Dacia Duster Prestige SCe 115 Bi-Fuel Stop&Start 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



Verrassing ruilen voor Verrassing

Samenvatting
De nieuwe Dacia Duster is met recht een hele grote Verrassing te noemen en oh wat heb ik gelachen om de leugens over de actieradius op één LPG-tank en het idiote oordeel over de vering/demping. Ik blijf het altijd weer heerlijk vinden als autojournalisten teksten van elkaar ‘overschrijven’ (lees: copy/pasten) en dan blijkbaar zelf niet kunnen bedenken dat ze daarbij de kans lopen glasharde leugens over te nemen. Check-check-dubbelcheck zeg ik daarom altijd! De nieuwe Dacia Duster kan ik niet andere kwalificeren dan een uitstekende SUV die heel veel waar biedt voor zijn geld. En zeker met deze Bi-Fuel lach je iedereen uit want die €36,- wegenbelasting meer per kwartaal heb je er na een paar keer tanken al uit. Ik bedoel maar: 2,5 liter LPG voor de prijs van 1 liter benzine dat is best lachen ja toch niet dan? Qua wegligging is de Dacia Duster boven elke kritiek verheven voor een auto uit dit segment. De vering/demping is werkelijk uitmuntend en dat verbaasde nogal mij gezien de prijs van deze auto. Door de zeer forse grondspeling hoef je je bovendien nergens in te houden, zelfs de allerhoogste verkeersdrempels en snelheidsbrekers kun je zonder af te hoeven remmen overheen vliegen terwijl andere auto’s daar overheen moeten kruipen. Op mijn de leuke sluipweggetjes door Wassenaar is deze Dacia Duster dan ook mijn absolute favoriet van dit moment. Schakelen doet de 5-bak ook perfect en de koppeling grijpt heel mooi aan kortom ook al fantastisch. Verder zit je prima achterin en kan er ook nog eens een behoorlijke klap bagage mee dus het is ook nog eens een pakezel. De zit in de stoelen is ook prima en de passagiers achterin hebben voldoende beenruimte. Ja ik ben weer kort van stof maar ik heb dan ook niets negatiefs te vertellen over deze auto maar bij het enige Min-punt wel iets over die geestelijk gestoorde Pinokkio in het torentje met zijn label-maffia.

Min: Mark Rutte en zijn VVD die de prijs van deze auto onnodig hoog maken #stemzeweg
Plus: Fijne versnellingsbak – Grote bagageruimte – Vering/demping – Voelt zeer degelijk aan

Testverslag
Dit keer ben ik voor de verandering een testauto eens niet op gaan halen met mijn motor maar met mijn Renault Twizy. Ik wilde de PR-afdeling van Renault wel eens in mijn ge-elektro-tunede Renault Twizy laten rijden. Ik ben namelijk zeer benieuwd naar hun reactie, mijn Renault Twizy trekt zo ongelofelijk veel sneller op (ruim 25 procent hoger koppel) dan een normale Renault Twizy dat is echt 1.000 maal leuker en als je er eenmaal in gereden wil je absoluut niet anders meer. Zij zouden dus gaan rijden in ‘mijn’ Verrassing en ik kreeg er ‘hun’ Verrassing voor terug in de vorm van een Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Stop&Start. Ja inderdaad Verrassing met een grote letter “V” want toen ik vanuit Schiphol-Rijk de 1.000-drempelweg opdraaide en de eerste verkeersdrempel had genomen had ik zoiets van “HUH???” dit is toch een Dacia!!! Oké de cruise control stond al aan dus ik besloot met 50 km/u te beginnen en bij elke verkeersdrempel de snelheid op te voeren. En steeds als ik dacht oké dat doet-ie verdraaide goed maar bij de volgende verkeersdrempel ga ik een steeds luider wordende “boink” horen……. Nou mooi niet dus zelfs niet toen ik in het laatste zeer stille stuk met 120 km/u (ik moest het echt even proberen) over een verkeersdrempel heen vloog ging het nog steeds uitmuntend goed. Ik zat even totaal flabbergasted achter het stuur van deze Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Stop&Start Prestige. Het voelde namelijk niet alleen uitmuntend aan maar ook nog eens heel erg DEGELIJK, het leek wel of ik bij wijze van spreken in een Volvo zat zoals iemand – die ook zo’n nieuwe Dacia Duster had gekocht – op het internet schreef. Al met al een hele grote verrassing dus deze Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel en het laat maar weer eens zien hoe goed bezig ze zijn bij Dacia/Renault. Na de laatste verkeersdrempel nam ik de rotonde driekwart en besloot vanaf de provinciale weg de dijk op te rijden via een heel oud smal off-road paadje waar ik snel even een foto heb gemaakt. Op de dijkweg zag ik dat ik ook een Eco-knop had en dat ik op dat moment ook in de Eco-stand reed. Tijd dus om even de Eco-stand uit te zetten en te kijken hoe krachtig het motorblok aanvoelt in de normale stand. Het verschil is evident en overduidelijk in de normal stand voelt het motorblok een stuk krachtiger aan.

Op de dijk besloot ik om langs de Braassem terug te rijden, dat is een heel rustiek en zeer fraai weggetje langs het water. Dan kon ik mooi ook nog even een paar mooie sfeerfoto’s maken. Mijn zwager zou komend weekend weg zijn en moest ik alleen even iemand anders regelen voor de actiefoto’s want dan had ik de sfeerfoto’s alvast. Na de Braassem ben ik richting de A4 gereden en op de grote rotonde bij de benzinepomp heb ik even het gas er stevig opgezet. Dan merk je direct dat de Dacia Duster lange veerwegen heeft want hij helt behoorlijk over maar wel zonder dat de wegligging te wensen over laat. Jammer dat het ESP niet uitgezet kan worden want ik voelde wel duidelijk dat het vermogen wat afgezwakt werd in het grensbereik. Na de rotonde sloeg ik linksaf de A4 op en gaf stevig gas op de lange oprit. Voor slechts 115 Pk is deze Dacia Duster snel zat, dat viel mij alleszins mee. Na wat voortkabbelen op de cruise control nam ik ter hoogte van Leiderdorp de afslag naar het rotondecircus want nu ik er toch ben. Ondanks dat het ESP niet uitgezet kan worden besloot ik toch om het een rondje erop te wagen. Tijdens zo’n rondje over het rotondecircus is één ding heel erg belangrijk en dat is de versnellingsbak want ik ben constant aan het op- en terugschakelen. En deze nieuwe Dacia Duster heeft een werkelijk uitmuntend schakelende 5-versnellingsbak. Zelden zo’n precies schakelende versnellingsbak in een auto aangetroffen en dan nog in zo’n spotgoedkope auto ook. Sommigen zullen het misschien wat soepeler willen maar dat heeft ook zijn nadelen, ik vind iets meer voelen wat er gebeurt fijner. Hier kunnen zelfs een aantal luxe-merken nog een voorbeeld aan nemen. Ik vloog over de rotondes heen en ik moet zeggen dat het allemaal wel erg makkelijk ging. Overal kon ik met gemak plankgas geven in de 2de versnelling de rotondes op en af en ook bij de rotondes met de hoge rotonderanden vloog de Dacia Duster over de hoge randen heen en landde even gemakkelijk en reed verder alsof er niets heftigs gebeurd was. Dat is mede te danken aan de uitstekende grip van de Continental WinterContact TS850P winterbanden. En toch vind ik het nog steeds erg jammer dat bij bijna alle Franse het ESP/TRC niet meer uitgezet kunnen worden.

Snel verder
Aan het einde van mijn rondje rotondecircus heb ik toch nog even de fraaie S-bocht buitenom de grote rotonde genomen. Dat ging beter dan ik verwacht had maar het had nog harder gekund met vierwielaandrijving. Jammer dan ook dat deze Dacia Duster die 4WD-draaiknop niet heeft maar dan moet je maar Belg worden want wij hebben Mark ‘Pinokkio’ Rutte en die verziekt het leven van de gewone burger waar hij maar kan. Sommige auto’s kosten in België maar iets meer dan de helft van de prijs in Nederland en bij heel veel auto’s scheelt het tienduizend(en) euro’s. Wat dat betreft ben ik blij dat ik twee motoren en een elektrische Renault Twizy (samen hebben ze mij €16.285,- gekost en dat is minder dan deze Dacia Duster) heb want voor deze drie drie voertuigen betaal ik slechts €62,- wegenbelasting per 3 maanden. En als ik een keer verder weg moet dan kan ik altijd de auto van mijn zwager lenen, handig toch of niet dan. Natuurlijk gebruik ik ook wel eens een testauto voor een verre rit maar dat is hooguit een paar keer per jaar met bijvoorbeeld het familieweekend of als ik naar de tandarts in Hoevelaken moet. Maar eerlijk gezegd pak ik voor verre ritjes het liefst de motor want ik heb namelijk een ongelofelijke bloedhekel aan files. Eenmaal richting de A4 rijdend schakelde ik de Eco-modus uit en gaf stevig gas toen ik de oprit opdraaide en dan voel je toch duidelijk dat de auto in die stand meer vermogen/koppel heeft. De Audi die vanaf het tankstation naar de oprit reed haalde het dan ook ruimschoots niet om voor mij in te voegen zoals hij aan zijn gezicht te zien wel gedacht had. Op de A4 heb ik de cruise control niet aangezet want precies op dat stuk kun je dat beter niet doen. Iedereen wisselt van baan en rijdt verschillende snelheden dus da’s niet handig daar. Vlak voor de afslag naar de N11 gaf ik even stevig gas gaf en heb met 130 km/u een vrachtwagen ingehaald zodat ik goed uit zou komen richting de Europaweg. Op de afslag richting de Europaweg bleef ik zoals altijd links rijden vanwege de mooie bocht en omdat je dan beter uitkomt de rotonde af. Ik was benieuwd hoe de Dacia zich zou houden in de lastige-listige-bocht. Ik liet de Dacia Duster uitrijden en probeerde zo laat mogelijk te remmen en zelfs in het laatste stuk waar de S-bocht behoorlijk scherp is bleef de Dacia Duster overeind ik hoefde dus niet extra af te remmen. De rotonde op en af ging ook perfect al voelde ik ‘m de rotonde verlatend wel even glijden.

Snel naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen want nu wat het nog droog en zonnig. Ik wilde in eerste instantie de standaard hatchback kofferset pakken maar die paste er met zoveel gemak in dat ik meteen al wist dat er ruimte over zou blijven na het verwijderen van de hoedenplank. Ik moest de drie 70-liter koffers er dus ook bijpakken en verdraaid er pasten er zowaar drie in en nog wat kleinere koffers in. Klasse!

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×70-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 1×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Op weg naar huis moest ik nog even langs de apotheek dus dat betekende een omweg via de betere verkeersdrempels. Ik heb later met mijn zwager nog foto’s gemaakt op dezelfde verkeersdrempels zodat je mooi kunt zien dat de vering/demping inderdaad zo goed is als ik zeg dat-ie is. Ik vind het wel tof van Renault dat ze voor een grote grondspeling hebben gekozen want bij de meeste SUV’s gaat het daar juist fout. Ik wist op dat moment nog niet of de grondspeling groot genoeg zou zijn daarom begin ik altijd met de wat lagere verkeersdrempels dan voel ik of de veerweg + grondspeling voldoende zijn. De grondspeling kan namelijk groot genoeg zijn maar als de veren doorslaan (dan voel je het stootrubber de veerschotel raken) omdat ze te comfortabel zijn dan heb je helemaal niets aan die grote grondspeling. Na een paar lage en middelhoge verkeersdrempels voelde ik dat de vering/demping meer dan uitstekend voldoet en reed ik het zijweggetje in op weg naar de twee hoge verkeersdrempels én natuurlijk de scheve verkeersdrempel. De eerste hoge verkeersdrempel heeft de rotste landing maar de Dacia Duster nam ‘m met groot gemak. De tweede verkeersdrempel was dus ook een makkie en de scheve verkeersdrempel was ronduit leuk om te doen. Na de scheve verkeersdrempel land je namelijk iets scheef waardoor de auto even om en om in- en uitveert.

Vrijdag naar werk met de Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Stop&Start Prestige
Eindelijk weer naar mijn werk na een paar dagen heftige buikgriep die zomaar ineens zondagavond begon. Ik vertrok lekker vroeg want ik wilde op tijd zijn in verband met een goede parkeerplaats op het schoolplein want ik moest een massagetafel + accessoires (ik heb ooit een cursus sportmassage gedaan) uitladen die ik had besloten te doneren aan de gymnastiek-afdeling. De grote massagetafel paste opgevouwen met het grootste gemak in de ruime kofferbak. In tegenstelling tot mijn gewoonte de ventweg te pakken naar Wassenaar pakte ik dit keer de A44 via de listige oprit vlak na het viaduct. Listig want veel auto’s (ik moet dus voorrang geven) vergeten hier nog wel eens voorrang te geven aan de auto’s op de kruisende ventweg. Eenmaal op de A44 ging het gas erop tot aan Wassenaar daar zakte de snelheid weer naar 70 km/u. Ik had groen en weer groen en nog drie keer groen en nog voor ik echt ‘wakker’ was reed ik al op de weg richting Hubertustunnel -> Madurodam -> Den Haag -> Kijkduin. Tot nu toe was het alleen rechtuit met wat flauwe bochten niet echt informatief dus qua testen. Ik snap niet dat de politie hier nooit staat te laseren want dan lopen ze zwaar binnen. Na Madurodam had ik weer groen en meteen daarna was het bijna BOEM, een automobilist die veel te hard reed en plotseling af moest remmen (en dat natuurlijk veel te laat zag omdat hij zo hard reed) omdat een auto linksaf sloeg dacht ‘m er even op het allerlaatste moment voor te gooien en ook nog eens zonder richting aan te geven. Ik miste ‘m op een haar na en ging lekker vol op de toeter – heerlijk vind ik dat in de ochtendspits – maar die klonk na tien seconden toeteren steeds zieliger. Ik pakte daarom ook nog even het grootlicht erbij want met dit soort idioten ken ik geen genade. Oké ik word nog een keer neergeschoten zoals veel mensen tegen mij zeggen maar jammer dan. Bij het volgende stoplicht gooide ik de Dacia Duster voor de verkeersaso en ging met de Dacia Duster half op iedere rijstrook voor hem staan zodat hij er niet langs kon. Daarna ben ik even uitgestapt en heb gevraagd wat meneer nou dacht waar hij in hemelsnaam mee bezig was – ik leefde nog steeds – en ben toen rustig weer ingestapt en ook toen leefde ik nog steeds. Bij groen ben ik nog even rustig blijven staan en ben daarna heel rustig veel te langzaam opgetrokken. Het is 2019 en heb me voorgenomen ze allemaal zoveel mogelijk lastig te vallen met hun aso-gedrag want ik ben helemaal klaar met al die verkeershufters.

Bij het eerstvolgende stoplicht sloeg ik af naar de Laan van Poot want er zijn nog tot ver in april wegwerkzaamheden op de S200 richting Kijkduin. Maar eerlijk gezegd blijf ik na de beëindiging van de wegwerkzaamheden over de Laan van Poot rijden, want dat is rustiger en bovendien staan er geen stoplichten maar het is vooral veel mooier en leuker. Vooral de vele snelheidsbrekers zijn fantastisch voor het testen van de vering/demping. Op dit moment is de maximum snelheid op de Laan van Poot 30 km/u maar zelfs dat is voor 99 procent van de auto’s te hard. Die staan letterlijk voor elke snelheidsbreker te kamperen terwijl het snelheidsverlagend moet werken maar elke keer (bijna) stil gaan staan is toch echt iets heel anders. Denken sommige automobilisten dat hun auto van porselein is of zo??? Zelfs bestuurders van grote SUV’s (jawel ook Range Rover’s) vertonen dit uitermate vreemde gedrag terwijl die auto’s zulke lange veerwegen hebben dat je – nu chargeer ik even – er bij wijze van spreken overheen zou kunnen springen met vier wielen los van het asfalt. De Dacia Duster liet zich perfect over de hoge snelheidsbrekers rijden. Kijk maar eens naar die actiefoto die ik heb gemaakt waar de Dacia Duster over een verkeersdrempel heen rijdt. Als de voorkant de verkeersdrempel raakt blijft de carrosserie perfect horizontaal terwijl de voorkant al diep ingeveerd is -> zie actiefoto. Dat is ook precies wat ik voelde op de 1.000-drempelweg in Rijsenhout direct na het ophalen. Daar kunnen de duurdere automerken (bijna allemaal, ha, ha) nog een voorbeeld aan nemen. Wat betreft het sturen zullen net als bij de versnellingsbak de meningen verschillen, ik vind het lichte maar directe stuurgevoel van de Dacia Duster heerlijk maar mijn zwager vond het juist te licht. Ik ben echter van mening dat de Dacia Duster juist licht moet sturen want het is een SUV/4WD die juist ook voor het terrein ontworpen is en daar is dat lichte sturen juist een groot voordeel. In België is de Dacia Duster SCe 115 overigens wel als 4WD verkrijgbaar! Ik vind het persoonlijk erg jammer dat de 4WD-versies voor Nederland geschrapt zijn maar de importeur heeft dat uiteraard op basis van de verkoopcijfers gedaan. Maar alhoewel deze Dacia Duster SCe 115 geen 4WD is merk je wel aan alles dat-ie zijn mannetje staat. Terug naar huis ben ik op de Schouwweg zonder af te remmen over de hoge snelheidsbrekers heen gereden. Een Citroën C4 Cactus die steeds afremde haalde ik met een fraaie sprong – 4 wielen los – in op de hoogste snelheidsbreker. Grappig wel trouwens dat deze Dacia Duster nog trommels achter heeft maar ondanks dat remt-ie prima.

Rondje SBP
Zaterdag ben ik maar eens wat later gaan zwemmen dan gewoonlijk want ik was na mijn week buikgriep nog niet helemaal de oude. Op weg naar het zwembad was het weer verkeershufterfeest met mensen die geen richting aangeven, die brutaal voorrang nemen op rotondes, fossielen die veel te langzaam rijden (= lieve verkeershufters), smartphoneklevers, snelheidsmaniakken ach het is tegenwoordig het gewone normaal geworden op de weg. Ik toeter tegenwoordig bv. altijd als ik achter iemand rijd die (steeds) geen richting aangeeft. En als iemand op een rotonde voorrang neemt rij ik doodleuk verder over de rotonderand en ga naast hem/haar rijden terwijl ik vol op de toeter ga. Foutje maken kan iedereen ik ook maar je ziet gewoon aan alles dat dit geen foutjes meer zijn, het zijn er ook veel teveel iedere dag dan zou elke automobilist wel heel erg veel foutjes maken iedere dag. Dakanhelemaalnie! Omdat het nog vroeg zat was besloot ik een rondje Space Business Park te doen. Ik was benieuwd of deze Dacia Duster net zo leuk zou zijn als de Renault Grand Scénic TCe 140 en de Renault Mégane Energy TCe 160 want ook bij die auto’s kan het ESP/TRC niet uitgezet worden. De Dacia Duster wordt overigens binnenkort ook uitgerust met het nieuwe 1.3-liter motorblok van de deze beide Renault’s. Dat motorblok is voor de Renault’s beschikbaar in 3-vermogen versies te weten 115 Pk/140 Pk/160 Pk en de laatste twee zijn ook verkrijgbaar met een automatische EDC-versnellingsbak. De nieuwe Dacia Duster komt er in twee vermogensversies. Een TCe 130 van 130 Pk/240Nm en een TCe 150 van 150 Pk/250Nm waarvan de voorwielaangedreven versies al snel leverbaar worden maar de vierwielaangedreven versies pas van de zomer (geen idee of die ook naar Nederland komen) las ik bij onze Belgische vrienden van Auto55. Er stond niets te lezen over een automatische EDC-versnellingsbak dus ik ben heel erg benieuwd of de Dacia Duster heel misschien toch ook leverbaar wordt met een automaat. Alle Mercedes-rijders natuurlijk doodziek dat ‘hun’ 1.3-liter motorblok binnenkort onder de motorkap van een Dacia hangt. Ik kan daar hartelijk om lachen!

Op de N206 rijdend viel er niets uit te zetten en dus reed ik op de cruise control richting de afslag Klei-Oost. Tot nu toe was mijn ervaring dat de Dacia Duster bij hoge bochtensnelheden lichtjes inhield als gevolg van het in werking treden van het ESP + TRC. Oké in de brochure noemt Renault het ASR = Anti Slip Regeling maar ach TRC = Traction Control klinkt beter want zo kent iedereen het. De afslag was leeg dus ik kon lekker het gas erop houden en in de afritbocht een hoge bochtensnelheid aanhouden. Het voelde beter aan dan ik verwacht had, ik voelde wel ietsiepietsie ingrijpen van het ESP + TRC maar ik kon met een absurd hoge snelheid – helemaal voor een SUV – door de afritbocht heen vliegen. Dit verwacht je totaal niet van een Dacia Duster maar ik denk dat als ik dat met een Dacia Duster uit 2010 had gedaan ik over de kop was geslagen en de brandweer had kunnen bellen. Aan de andere kant van de N206 gekomen ging het gas er direct op waarna ik prachtig strak door alle haakse en flauwe bochten heen vloog en ook toen ik ‘m heel hard links de vrachtwagenparkeerplaats ophoekte gebeurde er niets geks. Oké het is maar 115 Pk terwijl de beide Renault’s 140/160 Pk aan boord hebben maar toch. Leuke aan deze Dacia Duster is dat ik me in tegenstelling tot de beide Renault’s totaal niet in hoefde te houden op de verkeersdrempels. De allerhoogste verkeersdrempel was een eitje voor deze Dacia Duster met zijn uitmuntende vering/demping waar ik gek genoeg alleen maar totale onzin over heb gelezen. Als ik bijvoorbeeld ergens lees “…. de vering is zeer comfortabel” dan lieg je of ben je ontzettend dom en dus mag je wat mij betreft persvoorlichter van Mark Rutte worden die liegt ook altijd en is bovendien ook nog eens ontzettend dom. Maar wat betreft de volgende Dacia Duster met 130/150 Pk graag het ESP + ASR uitschakelbaar maken alsjeblieft en ook de 4WD weer terug.

Fotoshoot
Dat ging nog wat worden met al die regen op komst want er moesten persé dit weekend foto’s gemaakt worden. Gelukkig was het heel even droog in de middag en kon mijn zwager net even en dus hebben we snel om de hoek maar wat actiefoto’s gemaakt. Ik wilde persé ook een actiefoto van de Dacia Duster die hard over een hoge verkeersdrempel heen rijdt want dat leverde vast een mooie foto op van een diep ingeveerde voorkant en hopelijk een mooie horizontale carrosserie. Ik had dat beredeneerd op grond van wat ik voelde tijdens het rijden en mijn conclusie dat dit precies deze actiefoto op zou moeten leveren kwam uit. Zo zie je maar hoe belangrijk (goede) actiefoto’s zijn voor de onderbouwing van een testverslag zonder glasharde leugens erin.

Wat nou ingewikkelde berekeningen…
Na hoeveel kilometer rijden op LPG je de meer euro’s aan wegenbelasting eruit hebt vind ik persoonlijk een veel te ingewikkelde berekening. Dan moet ik heel netjes in de Eco-stand één gastank leeg rijden en één benzinetank en dan aan het rekenen slaan. Laat maar dacht ik bij mezelf 213,- min 177,- = 36,- euro wegenbelasting meer per 3 maanden maal vier is 144,- euro meer op jaarbasis voor rijden op LPG. Per gastank betaal je zo’n 25 maal 0,59 euro per liter LPG = 14,75 euro en per benzinetank betaal je zo’n 50 maal 1,50 euro per liter E5 = 75,- euro dus na nog geen 3 maal een volle tank benzine heb je het verschil in wegenbelasting er al uit. Mooi toch of niet dan?
50 x 15 = 750 km per volle benzinetank
25 x 10 = 250 km per volle LPG-tank = 750 km = 3 x 1 benzinetank = 44,25 euro
75 – 44,25 = 30,75 euro besparing per 750 km = 4,7 maal LPG tanken en je hebt het er al uit.
Even de wegenbelasting van drie verschillende Dacia Duster’s op een rijtje
Wegenbelasting Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Stop&Start Essential 18.780,- euro : 213,- euro/3 mnd
Wegenbelasting Dacia Duster Tce 130 GPF 4×2 19.980,- euro: 177,- euro/3 mnd
Wegenbelasting Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 4WD (niet meer in NL te koop): 350,- euro/3 mnd

Horror-rit!!!
Het was niet glad, het regende niet, er vielen geen bejaarden uit de lucht en ook geen konijntjes en toch was de Hubertustunnel afgesloten (gelukkig) richting Wassenaar. Er was een Alfa Romeo Giulietta zwaar gecrasht nadat hij was gaan tollen voor de bocht/afrit naar de Hubertustunnel/Den haag Centrum. Ik vraag me af wat je dan in hemelsnaam aan het doen bent als je op die plek zo’n zware crash maakt. Zelfs als je daar met een snelheid van 100 km/u door die bocht rijdt heb je nog ruim voldoende speling over. Die bestuurder moet echt 120+ km/u gereden hebben dat kan gewoon niet anders. Mijn ritje naar werk verliep voor de rest gelukkig lekker alhoewel de LPG-meter zwaar in het rood stond ik dus snel moest tanken. Gelukkig is de BP-pomp direct naast mijn werk de goedkoopste in de wijde omgeving met een prijs van slechts 59 eurocent per liter LPG. Ik was benieuwd hoeveel liter er in de LPG-tank zou gaan want alle automagazines hadden het over een LPG-actieradius van 400 km met een bijbehorend verbruik van 1:10-1:11 dus dan zou er 40 liter in de LPG-tank moeten passen precies zoals in de technische specificaties van deze Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel staat. Ik draaide de nippel in het vulgaatje en sloot de vulmond aan. Ik drukte op de knop en tot mijn verbazing stopte het vullen rond de 25 liter. Met veel pijn en moeite kon ik er 25,27 liter van maken. Het klopte wel met mijn actieradius want die was maar 260 km maar hoe kan het dan dat het Algemeen Dagblad, AutoRAI en Autoweek een actieradius van 400 km opschrijven dan wel vertellen op YouTube. Dat is dus een pertinente leugen en duidelijk een kwestie van elkaar napraten zonder het in de praktijk getest te hebben. Want let wel dit is exact dezelfde auto want exact hetzelfde kleur en kenteken dus daar kan geen enkel misverstand over bestaan. Tja hoe dom ben je dan want het komt altijd uit, ik behoor niet tot de incrowd van de Nederlandse autojournalistiek en wil dat ook absoluut niet en ga gewoon lekker mijn eigen gang. Ik heb er totaal geen problemen mee om dit gewoon keihard op te schrijven.

Uit werk vandaan moest ik voor een standaard praatje langs de Arbo-arts want we hadden kort geleden allemaal een gezondheidscheck gehad op mijn werk (bloeddruk gemeten, bloedwaarde cholesterol/glucose/etc.). Ik moest op de Laan van NOI zijn en besloot op papier om te rijden maar het was wel de snelste weg met de minste stoplichten. Uh… bij de Hubertustunnel aangekomen bleek die alweer afgesloten te zijn. Ik ben razend snel de laatst mogelijke afrit opgereden in de hoop dat ik binnendoor rijdend toch nog op tijd zou zijn. Man, man wat is het verkeer tegenwoordig toch een ongelofelijke teringzooi en dan druk ik me nog heel erg netjes uit! Maar nadat ik de afrit had genomen was het leed nog niet geleden, want alweer belandde ik in de shit maar door net op tijd rechtdoor te rijden voorkwam ik meer ellende. En net toen ik dacht “Yes!” belandde ik een straat met wegwerkzaamheden. Oké dan maar gelukkig liep ook dat weer goed af en zodoende kwam ik net op tijd in de Laan van NOI aan op het juiste adres. Parkeren bleek echter één grote bak ellende en dus heb ik ‘m maar ergens neer gepleurd zonder te betalen want parkeergeld betalen vind ik de grootste onzin die er bestaat. Ik betaal al meer dan genoeg belasting! Na het gesprek met de arbo-arts wilde ik naar huis rijden maar voor het eerst sinds jaren was ik om de een of andere reden volledig gedesoriënteerd en reed meerdere keren de verkeerde richting op. Hoe bestaat het ik kon het bijna niet geloven maar het was toch echt zo. Uiteindelijk belandde ik op de A12 pakte vervolgens de A4 en besloot bij Leidschendam de fraaie afrit te nemen. Omdat ik de Dacia Duster al wat beter kende had ik zoiets dan ga ik er maar helemaal voor ik. Ik pakte de afrit op de laatst mogelijke plek en sneed daarna hard naar binnen en dat deed de Dacia Duster echt ongelofelijk goed voor een SUV. Veel beter zelfs dan de Hyundai Kona of de Kia Stonic en zelfs beter dan de Renault Captur. Dus daarna ook nog maar even via de afrit met de heerlijke verzakkingen naar Leidschendam-Centrum gereden. Ik smeet de Dacia Duster wel heel erg hard de haakse rechterbocht in en vloog werkelijk links en rechts zwaar uitbrekend over de verzakking heen, maaruh geen enkel probleem hè voor deze Dacia Duster. Dit is trouwens de eerste Duster waar Renault chef-design Laurens van den Acker zich mee heeft bemoeid en dat zie je én voel je.

Drempel-jumpen
Woensdag was de voorlaatste testdag dan mocht ik donderdag weer in mijn Renault Twizy naar huis rijden. Op de heenweg ben ik lekker binnendoor gereden en toen viel me in het Wassenaarse Bos iets gek op. Als je met 50 km/u op de cruise control over een hoge snelheidsbreker heen rijdt schakelt de cruise control zich 9 van de 10 keer uit. Maar het gekke is dan dat de snelheid in het geheugen ook weg is dus op het RES(ume)-knopje drukken heeft geen zin je moet gewoon opnieuw op het SET-knopje drukken. Omdat het lekker rustig was kon ik met een hogere snelheid over de snelheidsbrekers heen rijden. Totdat ik in de remmen moest voor twee trailers middenin het Wassenaarse Bos waar ze nu al meer dan anderhalf jaar aan het bouwen zijn. Ik heb geen idee voor wie dit optrekje is maar het gaat werkelijk helemaal nergens over hoe lang ze al bezig zijn met de bouw hiervan. En verder is het gat waar alle beton in is gestort zo absurd diep dat je bijna zou denken dat er een atoombunker onder dit peperdure optrekje zit. Het is in ieder geval het meest obscure bouwwerk dat ik in mijn hele leven gebouwd heb zien worden in de gehele Randstad. Ik ben de afgelopen week nog nooit zo vaak over verkeersdrempels en snelheidsbrekers heen gereden (lees: gesprongen) zonder te remmen – terug te schakelen – of snelheid te minderen. Zelfs de allerhoogste en meest vervelende verkeersdrempels zijn geen enkel probleem voor deze allernieuwste Dacia Duster.

Maar op mijn werk bedacht ik me dat ik de aller-aller-aller-vervelendste verkeersdrempel of eigenlijk meer een snelheidsbreker nog niet had gehad. Dus ben ik uit mijn werk vandaag mijn favoriete sluipweg gereden die vrijwel autoloos is hoe bizar dat ook mag klinken. Op de N44 is het bumper aan bumper rijden en doe je er tweemaal zo lang over als over mijn supersneaky sluipweg. Je moet hiervoor de fietsbrug (met auto te gast) direct aan het einde van de afslag naar Duindigt nemen. Vroeger stond hier een poller zo’n paal die in de grond zinkt maar die hebben ze gelukkig weg gehaald en er een dikke stalen plaat overheen geschroefd. Aan de andere kant rij je dan vrolijk verder door vlak langs Meijendel en daarna even rechts-links-rechts-links door het Wassenaarse Bos. Net voor mij reed een truttenschudder met drie dames de Schouwweg op, ze reden behoorlijk door dus ik was enigszins verrast. Maar dat duurde niet lang want na twee lage verkeersdrempels volgde een hoge snelheidsbreker en daarvoor remden de dame(s) hard af terwijl ik er langs vloog met 50+ km/u. Daarna voerde ik de snelheid nog iets op maar zelfs met 70 km/u over de laatste hoogste snelheidsbreker was een eitje. Maar het mooiste moest nog komen want op weg naar mijn ultieme sluipweg naast de N44/A44 liggen een aantal zeer hoge verkeersdrempels die soms meer op snelheidsbrekers lijken omdat ze zo ontzettend steil zijn. De eerste twee gingen lekker maar die had ik al een paar keer gehad maar de derde en de vierde waren nieuw. Nummer drie sprong ik heerlijk overheen maar nummer vier is pas echt een rotterd, daar heb ik meer dan eens de straat geraakt. Zo niet met deze Dacia Duster gewoon het gas intrappend er vol overheen knallen en niets raken hè! Deze auto is zo ontzettend goed voor zijn geld dat is gewoon hard lachen achter het stuur terwijl je aan het rijden bent. Het klinkt misschien gek maar deze Dacia Duster is één van de leukere auto’s waar ik de afgelopen jaren in gereden heb gewoon omdat je er alles mee kan, nu nog even die 4WD-knop erin graag zodat ik nog harder kan lachen dan ik al gedaan heb. Zou ik toch bijna de audio en de navigatie vergeten, gewoon goed maar niets bijzonders als ik eerlijk ben.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

suv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

12,6 seconden

Topsnelheid

170km/u

Vermogen

84(114)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

144/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,44 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6.0/7.7 liter/100 km

Snelweg

8.2/10.3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6.8/8.7 liter/100 km

C02 uitstoot

141 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.341 mm

Breedte

2.052 mm

Hoogte

1.693 mm

Wielbasis

2.674 mm

Spoorbreedte voor

1.563 mm

Spoorbreedte achter

1.570 mm

Massa leeg

1.240 kg

Max. toelaatbare massa

1.734 kg

Laadvermogen

494 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

Aanhanger ongeremd

655 kg

inhoud bagageruimte

478 liter

Bandenmaat

215/60-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met , ,