SsangYong Musso Quartz e-XDi 220 4WD 6AT 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door SsangYong Nederland



Zuid-Koreaans ‘Bakkie’

Samenvatting
Zelfs de allergrootste haters van pick-ups zullen moeten toegeven na een rit in deze SsangYong Musso dat het een fantastisch lekker rijdende auto is. Dat komt omdat deze SsangYong Musso behalve uitmuntende vering/demping nog iets anders heeft dat zijn oorsprong vindt in de vrachtwagenindustrie. Een vrachtwagen rijdt ook heel comfortabel en dat komt niet alleen door de luchtvering maar ook door het chassis want dat is namelijk een ladderchassis. Net als de SsangYong Rexton ben ik ook helemaal weg van deze auto, het gekke is namelijk dat het een echte rijdersauto is. Zodra je bent ingestapt en onderweg bent ben je alleen nog maar bezig met Genieten met een hele grote “G” van bijvoorbeeld het heerlijk stille 2.2-liter diesel motorblok. En dan blijkt dat je voor genieten niet zoveel nodig hebt want ook in deze SsangYong heb je gelukkig geen last van totaal overbodige elektronica. Over beenruimte en bagageruimte hoef ik het uiteraard niet te hebben die is huge. De versnellingsbak is een Aisin 6-traps automaat (de Rexton heeft Mercedes 7-traps automaat!) en die schakelt uitstekend dus tja wat moet ik verder nog vertellen? Het sturen gaat heerlijk licht en het gekke is dat je in het begin zoiets hebt van “Huh wat licht!” maar een half uur later ben je dat alweer vergeten en vind je het juist heerlijk dat lichte sturen. SsangYong misschien wel de meest onderschatte autobouwer van de wereld denk ik. Zoek je een bedrijfsauto en tevens pakezel dan kan ik deze SsangYong Musso alleen maar ten zeerste aanraden! Oh en voor ik het vergeet deze auto is ook lekker stil, iets dat je totaal niet zou verwachten en ook dat komt mede door het geniale ladderchassis. De rest lees je maar in het testverslag.

Plus: 5 jaar garantie – Fijn en stil diesel motorblok – Ladderchassis – Stroomvoorziening in de laadbak – Vering/demping – Wegligging – Zonwerend (heeft bijna geen enkele auto!) en geluiddempend glas
Min: Verbruik maar ach het is een diesel dat scheelt dan wel weer

Testverslag
De motor of het OV oftewel het verschil tussen 40 minuten of 2 uur onderweg zijn wat exact driemaal zolang is. Sneeuw – glad – regen oftewel kon ik op de motor naar Alblasserdam? Als het niet sneeuwt pak ik toch echt het liefst de motor alhoewel je met sneeuw ook best goed kunt rijden, dat is gewoon een kwestie van de banden leeg laten lopen tot 1 atmosfeer. Omdat de snelwegen goed berijdbaar bleken besloot ik het erop te wagen en dus zat ik om 09.15u op de motor naar Alblasserdam waar de SsangYong-importeur gezeteld is. Het ritje viel hartstikke mee maar ik was weer eens blij dat ik op de motor was want bij Rotterdam was het weer filefeest vanwege een ongeluk met een vrachtwagen en een auto. Na een lekker bakkie koffie stapte ik in het Zuid-Koreaanse bakkie zoals ze een pick-up in Zuid-Afrika noemen, ik vind dat een veel mooiere benaming dan pick-up. De SsangYong Musso staat net als de nieuwe SsangYong Rexton op een ladderchassis beter kan dus niet voor een pick-up. Supersterk en dus fantastisch in ruig terrein én natuurlijk niet te vergeten het hoge aanhangergewicht van maar liefst 3.000 kilogram. De SsangYong Rexton was me uitstekend bevallen en ik keek dan ook erg uit naar de SsangYong Musso. Een pick-up is altijd +100 qua looks én in het geval van de SsangYong ook qua rijden oh en grootte want helemaal niemand durft te bumperkleven, ha, ha. De terugrit was vrij saai alhoewel ik in al mijn favoriete snelwegbochten rond Rotterdam even stevig het gas erop kon zetten in uiteraard de 4WD-stand (= 4H verder heb je nog 2H en 4L) want dat is in de huidige winterse weersomstandigheden wel zo veilig. Er staat trouwens ook een piepklein sneeuwvlokje op de draaiknop bij 4H. Op het Terbregseplein reed ik dan ook iedereen de sneeuwvlokjes voor de ogen, ha, ha. Het is zo grappig hoe ontzettend lekker je jezelf voelt als je in deze auto rijdt. Het geeft een soort van jippiejahee-gevoel. Bij Rijswijk aangekomen bedacht ik me dat ik mijn mini-motor nog van de druppellader moest halen en dus besloot ik binnendoor over Leidschendam terug te rijden. Uiteraard draaide ik de aandrijvingsknop weer naar 4H want dat is in deze hoge g-krachtenbocht hard nodig.

Deze SsangYong Musso staat op 20-inch winterbanden (de 18-inch zomerbanden hebben dezelfde omtrek) van mijn favoriete bandenmerk Yokohama te weten W-drive 255/50-R20. Tijd dus om de grip van de banden te testen in de beruchte Leidschendam afritbocht. Ik nam uiteraard de laatst mogelijke afritmogelijkheid en sneed daarna hard naar binnen. Dat ging veel beter dan ik verwacht had want deze auto weegt toch ruim 2 ton dus als tie gaat glijden moet je van goede huize komen om ‘m weer recht te krijgen helemaal in een auto met een automatische versnellingsbak zoals deze. Veel mensen vergeten dat slippen in een automaat vele malen lastiger is dan in een handgeschakelde auto want je kunt namelijk geen koppeling intrappen. De wielen blijven dus altijd aangedreven tenzij je de versnellingspook supersnel in N kunt gooien maar zo snel is zelfs Max Verstappen niet in een echte noodsituatie want op zo’n moment heb je beide handen keihard nodig aan het stuur. Na de stoplichten sloeg ik rechtsaf richting Leidschendam-Centrum en dus de verzakkingen. Ik zette de rijmodus snel in Power (verder nog rijmodi Eco en Winter) via een klein drukknopje naast de versnellingspook en de aandrijving uiteraard in 4H. Ik gaf stevig gas na de rechterbocht en vloog heerlijk heen en weer stuiterend over de verzakking heen. Het ging er behoorlijk heftig aan toe maar desondanks had ik als bestuurder nooit het gevoel dat de auto er met mij vandoor zou gaan. Daarna was het rustig verder rijden door de smalle straten in Leidschendam-Centrum tot aan Voorschoten. En dan zou je denken dat het met zo’n grote pick-up lastig manoeuvreren is maar het tegendeel is juist waar. De SsangYong Musso stuurt niet alleen heerlijk licht maar vooral ook makkelijk en precies. Vlak voor Voorschoten mag je weer even 80 km/u en toen heb ik kort de rijmodus Power ingeschakeld. De 181 Pk vermogen en 400 Nm koppel zijn ruimschoots voldoende om de SsangYong Musso er behoorlijk snel vandoor te laten gaan. Na het aansluiten van de druppellader op de accu van mijn mini-motor kon ik dan eindelijk naar huis om te eten.

Wat kun je allemaal in 40 minuten doen?
Huh geen kaas meer? Zonder kaas is een tostie geen tostie en dus sprong ik in de SsangYong Musso om kaas te halen bij boerderij Nellesteijn in Wassenaar, maar blijkbaar zijn de openingstijden van het winkeltje veranderd want die gaat nu om 13.00u open in plaats van 11.00u of ik heb het verkeerd opgeschreven dat kan natuurlijk ook nog. Ik was dus te vroeg en moest me nog 40 minuten zien te vermaken voor het winkeltje open zou gaan. Ik ben toen maar naar het Space Business Park gereden voor een rondje waar ik vooral benieuwd was naar de hoge verkeersdrempels. Op weg naar het SBP heb ik meteen ook maar even alle wegen met verkeersobstakels meegepakt. Van normale snelheidsbrekers en verkeersdrempels merk je hoegenaamd niets. De vering/demping voelt verrassend goed en zelfs heerlijk comfortabel aan zonder dat deze na gaat deinen of beter gezegd te slap aanvoelt. Dat is best raar voor zo’n grote 4WD pick-up maar het kan dus want SsangYong bewijst het gewoon. Ik zou bijna wensen dat SsangYong net als Hyundai een brandstofcel-auto maakt zodat je in een milieuvriendelijke pick-up op waterstof kunt rijden. Ik weet dat SsangYong met een elektrische Korando gaat komen en ik weet ook dat Hyundai graag wil dat de brandstofcel breder in de markt gezet wil hebben (de Hyundai Nexo is al behoorlijk betaalbaar te noemen). Ik zou dan zeggen ga als beide Zuid-Koreaanse automerken samenwerken dan kun je op zowel op de elektrische markt als op brandstofcel-markt alle andere automerken verslaan. In de S-bocht naar de kruising met de N206 heb ik even stevig gas gegeven in de 4H-stand met het ESP uit. Omdat het asfalt droog was had ik goed grip en ondanks het forse gewicht gleed de SsangYong Musso maar heel lichtjes naar rechts weg. Daarna was het even strak rotonde op en af naar het stoplicht. Bij het volgende stoplicht besloot ik een sprintje te trekken in de rijmodus Power en ik was toch wel verbaasd hoe makkelijk ik bij een Audi en de Mercedes weg reed. Nou scheelt het natuurlijk wel dat dit een diesel is want die komen toch sneller uit de startblokken en door het vermogen van 181 Pk trekt-ie lekker door. Ik denk dat als je ‘m laat tunen dat een vermogen van ruim boven de 200 Pk geen enkel probleem moet zijn voor deze 2.2-liter dieselmotor.

Eigenlijk deed ik dat rondje SBP vooral voor de leuk want het slaat eigenlijk nergens op met zo’n pick-up. Toch stond ik ervan te kijken hoe makkelijk deze SsangYong Musso zich door de haakse bochten heen liet sturen. De grip van de Yokohama winterbanden is ongekend goed waardoor je kunt gooien en smijten zonder dat deze grote auto alle kanten opvliegt. Zelfs loeihard plankgas de vrachtwagenparkeerplaats opsturen in de 4H-stand ging wel zo makkelijk dat is gewoon ongehoord. De rechts-links-combinatie ook en dat komt vooral omdat het sturen zo lekker licht en makkelijk gaat. Ik heb ‘m dan ook extra hard de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor ingesmeten. Eitje!!! Tja en toen heb ik ‘m met dik 80 km/u over de hoge en hoogste verkeersdrempel heen laten vliegen. De landing kon ik niet eens heftig noemen zo mooi was tie, de rotonde + blinde rechterbocht voelden perfect aan ondanks dat ik er echt heel hard doorheen knalde. SsangYong is echt één van mijn lievelingsmerken geworden sinds de nieuwe SsangYong Rexton en deze Musso maakt dat alleen nog maar erger. De rest van het rondje ging heerlijk en ook de lange noordelijke oprit naar de N206 ging uitstekend voor een zware pick-up. De afrit naar ‘t Heen ging perfect op de grens rijdend heel erg mooi. Daarna ben ik omgekeerd om in de 4H-stand met het ESP nog steeds uit door de opritbocht bij ‘t Heen te knallen. Ik reed heel rustig op de apex van de bocht af waarna ik het gaspedaal diep intrapte. Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat de SsangYong Musso zou gaan glijden maar niets daarvan. De SsangYong Musso bleef heel mooi strak de witte lijn volgen terwijl ik toch echt helemaal op de grens reed. Daarna ben ik naar Voorschoten gereden om de tank vol te gooien zodat ik het verbruik kon meten. Bij boerderij Nellesteijn aangekomen was het exact 13.00u dus je ziet je kunt heel wat doen in 40 minuten.

StadiumSUPERTruck voor de gewone man
Omdat ik met mijn Renault Twizy weggetjes en bruggetjes kan rijden die met een gewone auto niet kunnen moest ik vandaag dus anders naar werk oftewel de langere weg. Die had ik nog nooit gereden en dus heb ik voor de zekerheid de NavSat maar aangezet en dat was even wennen want die werkt net even anders. Na wat gepruts had ik ‘m door en kon ik gaan rijden. Vooral het onderbreken van een route was even zoeken, in dit geval bleek het “wissen” te heten en stond het ergens in het menu waar ik het dus nooit gezocht zou hebben. Best wel irritant vind ik dat je de begeleidingsstem niet uit kunt zetten maar goed het zij zo. En verder vind ik het ook erg irritant dat het muziekvolume zachter gaat bij het naderen van een flitspaal. Als ik over de Churchilllaan in Leiden rij met zijn vele flitspalen is het de hele tijd hard-zacht-hard-zacht-etc. Kleine dingetjes ik weet het maar toch irriteren ze mij mateloos maar gelukkig kun je die flitspalen/mobiele flitsers/trajectcontrole-waarschuwing wel uitzetten. Op weg naar werk rij ik altijd lekker op de cruise control (minimum snelheid cruise control = 40 km/u) strak 50 km/u binnendoor en met deze auto is dat zo lachen. Niemand maar dan ook helemaal niemand durft te bumperkleven bang als ze zijn dat ik voor een eekhoorntje moet remmen in het Amsterdamse Bos en ik ze daarna zonder het te merken verder sleep op mijn trekhaak. Die trekhaak kun je trouwens helemaal onderin de achteruitrijcamera zien wat dus inhoudt dat als je een aanhanger aan moet koppelen je de SsangYong Musso tot op de millimeter precies achteruit kunt rijden exact onder de aanhangerkoppeling. Bij de Schouwweg aangekomen begon ik om met 30 km/u op de eerste snelheidsbreker waarna ik de snelheid met +10 km/u opvoerde tot aan 80 km/u. De grap met een pick-up als deze is dat hoe harder je rijdt hoe minder je merkt van de snelheidsbrekers. Dat is uiteraard vooral te danken aan de uitstekende vering/demping en de lange veerwegen. Weer op de N44 reed ik met 70 km/u op de cruise control (minimum snelheid = 40 km/u) richting de N14 en klapte ik voor de lol even de versnellingspook in de M-stand. Gek genoeg schakelt deze automaat dan een versnelling lager terwijl ik in andere auto’s de versnelling gelijk blijft en ik juist altijd een versnelling hoger moet schakelen om het toerental omlaag te krijgen. In deze auto kan ik trouwens ook bij xxx km/u pas naar M6 overschakelen. De 6-traps automaat beviel me uitstekend, slechts heel af en toe voelde ik een schok in de aandrijflijn maar dat is bij bijna elke automaat het geval.

Aan de rand van Wassenaar-Dorp aangekomen vind ik het altijd weer jammer dat ik pas op het allerlaatste moment kan zien of er verkeer van links aankomt. Er ligt daar namelijk een scheve verkeersdrempel en die is erg leuk als je wat meer vaart hebt. Maar ach verderop in het dorp volgen nog zeker 5 hele mooie hoge snelheidsbrekers. Op zo’n moment voel ik me altijd een soort van StadiumSUPERTruck, wie dat nooit gezien heeft moet zeker even op YouTube een filmpje gaan kijken. Die gasten springen en knallen als een stelletje los geslagen verkeershufters over het circuit. Het lijkt me echt helemaal te gek om eens een rondje te rijden in zo’n StadiumSUPERTruck. Maar voorlopig moet ik het met deze straatversie doen die trouwens helemaal niet verkeerd is voor een gewone straatauto. Op naar de 5 WassenaarSUPERJumps in mijn SsangYong Musso jiha! Ik weet eigenlijk niet welke ik nou het mooiste/leukste vind van de 5 want zowel de 1ste als de 5de zijn hoog en mooi en leuk. Misschien ga ik toch voor de 1ste want als je daar op afrijdt denk je ik laat het gaspedaal los maar als je dan plankgas geeft en er overheen vliegt besef je dat dit geen gewone auto is. Deze auto smeekt gewoon om de Rag-modus, ha, ha. Waarom? Wel gewoon omdat-ie zo ontzettend goed is, wat zeg ik ongelofeloos geniaal goed is. Ik vind het nog steeds een briljante keuze van SsangYong dat ze voor een ladderframe gekozen hebben in plaats van een zelfdragende carrosserie. Het onderstel van de SsangYong Rexton (en ook de Musso dus) is samen met Zuid-Koreaanse staalfabriek Posco ontwikkeld en ze noemen het een Quad Frame maar het is gewoon een variant op het ladderframe (SsangYong noemt het in de brochure een “ladderchassis”) één van de oudste frames dat tegenwoordig vrijwel uitsluitend gebruikt wordt voor Trucks. Een nadeel is dat de (rij)hoogte van het voertuig toeneemt maar voor een 4WD is dat nou nét geen enkel probleem maar juist gunstig want in het terrein wil je juist een grote rijhoogte.

YouTube-filmpje StadiumSUPERTrucks

Holy smoke!
Dat dinsdag na de zeer drukke maandag een rare dag zou worden had ik meteen kunnen bedenken. Dat krijg je als je op een school werkt als Technisch Onderwijs Assistent. Het is heel divers werk en het varieert van enzymproefjes doen tot raketten lanceren tot waterinsecten onder de microscoop. Dan is het heel erg handig als je 34 jaar op medische laboratoria hebt gewerkt, motoren hebt getest en nu auto’s test want technische kennis is ook erg belangrijk in mijn vak. Na een heerlijke dag werken moest ik vandaag een uurtje later naar huis want we hebben een Science Club op school die wordt na schooltijd gerund door examenklas-leerlingen die proefjes verzinnen voor 2de, 3de en 4de klassers en ze daarna samen met hen uitvoeren. Erg leuk allemaal alleen schrok ik tijdens de rit naar huis van de absurde drukte op de weg. Normaal gesproken ga ik tussen 16.10u en 16.30u naar huis en dan is het duidelijk een stuk minder druk op de weg dan tussen 17.00u en 18.00u vooral bij Wassenaar. Mama mia wat moest ik daar lang wachten op de kruising van de Backershagelaan met de Papegaaienlaan, de volgende dag hoorde ik dat dit kwam omdat er een ongeluk was gebeurd op een toegangsweg naar de N44. Had ik nou de NavSat maar aangezet want dat is een TomTom met actuele verkeersinformatie dan had ik gezien dat het heel druk was op deze route. Maar goed ik zat lekker ontspannen over de rest van het verkeer heen te kijken want zo hoog zit je, ha, ha. Het is zo ongelofelijk ontspannend om na een lange dag op school in SsangYong Musso te stappen dat kun je echt niet uitleggen dat moet je gewoon ervaren. Dit is autorijden in de trant van “There’s absolutely nothing like it!” terwijl ik naar “I like it” luister van Enrique Iglesias ft. Pitbull. Wat mij opviel toen ik mijn USB-stick met 5 Gb MP3-tjes in de USB-ingang stak is dat ik niet hoefde te wachten tot alle liedjes zichtbaar waren zoals in de BMW i3s en de Opel Insignia Country Tourer wel het geval was. Blijkbaar heeft SsangYong haar software beter voor elkaar dan die andere veel grotere Duitse automerken want het door SsangYong in eigen beheer ontwikkelde infotainmentsysteem functioneert uitstekend net als de TomTom navigatie. In het begin moest ik wel weer even wennen aan de TomTom maar dat ging sneller dan ik dacht. Het laatste stuk naar huis heb ik het korte stukje A44 genomen omdat ik even wilde uittesten hoe de SsangYong Musso op hoge snelheid aanvoelt hoe stil het in de cabine is. Ik haalde 170 km/u en kan niet anders zeggen dat deze auto zeer stil is. Niet zo gek als je dit in de online brochure leest: “De rubberen bevestigingspunten van de motor werden vergroot om motorgeluid en vibraties terug te dringen, zowel tijdens het rijden als bij een stationair draaiende motor. Dichtingen met vier lagen aan de boven- en onderkant van de deuren en rond de ramen houden rijgeluiden en windgeruis buiten.” En dan schrijft AutoRai.nl: “Ook bij hogere snelheden is het geluidsniveau alleszins acceptabel.” Ha, ha wat een ongelofelijke lulkoek zeg! Uiteraard heb ik aan het einde van de afrit nog even een hogesnelheids-noodstop gemaakt. Wees gerust wat betreft de remmen op deze auto die zijn echt fantastisch en laten deze toch niet al te lichte pick-up met gemak ruim op tijd stilstaan.

Na het eten heb ik de SsangYong maar eens afgetankt om een eerste verbruik te weten te komen. Dat bleek 1:11,9 in de Eco-modus met af en toe even lekker stevig doorrijden. Daar komt dan nog +10 procent voor de winterbanden = 1:13,09. De actie- en sfeerfoto’s zijn trouwens best aardig geworden want mijn zwager en ik hadden slechts 1 uurtje zon meer niet. En dat was alle zon die ik die week heb gezien dus dat was vette mazzel. We hebben ook nog geprobeerd wat mooie terreinfoto’s te maken maar dat is niet gelukt want het zand naast de plat gereden sporen was zo mul dat ik vreesde dat we vast zouden komen te zitten ondanks de lage gearing. Dat is een kwestie van ervaring want gewone wegbanden gaan compleet dicht zitten in tegenstelling tot echte terreinbanden die het zand of de modder er weer uitslingeren tijdens het rijden door de grotere noppen en daardoor dus grip houden in het zand of de modder. Grappig was wel dat net nadat we die zandfoto’s gemaakt hadden een politieauto ons tegemoet kwam rijden. Zaterdagochtend moest mijn moeder nog even naar een brillenzaak in Noordwijkerhout en omdat ik uit mijn spijkerbroek was gescheurd (bij mijn kont en niet mijn knie en dat is niet in de mode) heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook meteen maar een nieuwe spijkerbroek te kopen. Mijn 84-jarige moeder vond het ook een fantastisch lekkere auto en dat wil wat zeggen want meestal is ze kritisch op de testauto’s die ik moet testen. Maar ja hoge instap, fijne zit en veel comfort doen een hoop. Donderdag 31 januari heb ik de SsangYong weer terug gebracht naar Alblasserdam. Een heerlijke rit waar ik nog even een akkefietje had met een totale randdebiel in een Porsche Cayenne. Die haalde middenin de bocht op de fly-over van de A12 naar de A4 in terwijl het niet kon. Tja dit soort gekken ben ik dus zo spuugzat dat ik van de A4 naar de A13 toeterend achter ‘m ben blijven rijden. Gewoon lik op stuk geven dit soort verkeershufters! Oh en het aftanken in Alblasserdam leverde een verbruik op van 1:12,5 + 10 procent voor de winterbanden = 1:13,75. Maar kolere wat een fijne auto is deze SsangYong Musso, zo ontzettend goed kom je ze maar zeer zelden tegen als autojournalist. Oh en naar huis op de motor ben ik zelfs niet één motor(scooter)rijder tegen gekomen, gek hè!

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

pickup

Transmissie

automaat

Aantal deuren

4 deuren

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Topsnelheid

185km/u

Vermogen

133,1(181)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

400/1.400-2.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.2/2.157 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4×4

Differentieel

Sperdifferential

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,9 liter/100 km

Snelweg

7,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,6 liter/100 km

C02 uitstoot

226 gram/km

Afmetingen

Lengte

5.095 mm

Breedte

1.950 mm

Hoogte

1.840 mm

Wielbasis

3.100 mm

Spoorbreedte voor

1.640 mm

Spoorbreedte achter

1.640 mm

Massa leeg

2.090 kg

Max. toelaatbare massa

2.880 kg

Laadvermogen

790 kg

Aanhanger geremd

3.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

Bandenmaat

255/50-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met , ,