Kia Ceed Sportswagon ExecutiveLine 1.4 T-GDi DCT7 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.


Doodgewoon maar wél erg goed

Samenvatting
Hoe komt het toch dat Stationwagons vaak beter zijn dan de Sedan- of Hatchback-versie van hetzelfde model. Is het de betere balans door de mooiere gewichtsverdeling? Is het de net wat mooier afgestelde vering/demping in verband met de veel grotere bagageruimte? Het zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn want deze Kia Ceed SW 1.4 T-GDi DCT7 is zo goed dat ik het leuk vind om de uitmuntende beoordeling ook mede toe te schrijven aan dat vleugje ‘Magic’ waar je de vinger niet achter kunt krijgen. Als autojournalist moet je niet alles willen beredeneren, soms heb je te maken met dat beetje ‘Magic’ wat dit vak zo ontzettend mooi maakt. Het meest heb ik moeten lachen om de testverslagen van autojournalisten die deze auto ook ontzettend goed vinden maar dat eigenlijk niet toe wilden geven en er omheen draaiden in hun beoordeling. Beetje zielig vind ik dat, iets is slecht, redelijk, goed of uitmuntend. Deze auto zit heerlijk, stuurt uitmuntend, heeft een fantastische automaat, is bijzonder comfortabel, heeft belachelijk veel grip oftewel het is een heerlijke auto zoals je ze in deze prijsklasse maar zeer zelden onder je kont krijgt.

Plus:
Bagageruimte – 7 jaar Garantie – Interieur – Motorblok – Vering/demping – Wegligging
Min:
Saaie kleur

Testverslag
De argumenten van vooral Audi- en Volkswagen-kopers moet ik na amper 1 minuut in deze Kia Ceed SW 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine misschien nog wel harder om lachen dan ooit tevoren. Want wees nou eerlijk de Duitsers verliezen het tegenwoordig op alle fronten van de Aziaten en niet zo’n beetje ook. De enige reden dat bv. Audi en Volkswagen nog steeds redelijk veel auto’s verkopen komt omdat er extreem domme mensen op deze aardbol rondlopen die nog heilig geloven in statussymbolen. Op alle andere wel belangrijke fronten scoren Audi en Volkswagen namelijk ronduit beroerd.
1. Kia geeft 7 jaar garantie – Audi/VW geven slechts 2 jaar garantie
2. Kia heeft standaard al veel luxe – Audi/VW alle extra’s kosten klauwen met geld
3. Kia betrekt geavanceerd staal uit eigen fabriek – Audi/VW betrekt staal van derden
4. Kia sjoemelt niet met software – Audi/VW is één groot sjoemelbedrijf
5. Kia maakt uitstekende betaalbare elektrische auto’s – Audi/VW maken slechte dure elektrische auto’s
Eigenlijk was ik niet zeker of ik deze Kia donderdag dan wel vrijdag op zou halen. Ik was namelijk plotseling ziek geworden na een verkoudheid met lichte koorts. Dinsdagavond besloot het vermenigvuldigde verkoudheidsvirus dat al in mijn lichaam zat in amper één uur tijd mijn lichaam volledig op stelten te zetten. Neus potdicht, keelpijn, bonkende koppijn, spierpijn van mijn haren tot aan mijn tenen kortom ik voelde me zwaar K. Gelukkig was ik donderdag voldoende hersteld zodat ik het aandurfde om dik ingepakt op de motor de Kia Ceed SW 1.4 T-GDi op te halen. Het waaide best hard maar ik ben gelukkig heel aangekomen bij Kia in Breukelen. Na de krabbel stapte ik in en tot mijn verrassing was het een DCT7 en geen handgeschakelde versnellingsbak zoals de Kia Ceed 1.4 T-GDi die ik in 2018 heb getest. Wat ik me herinnerde van de hatchback is dat-ie onderin te arm stond en dat merkte je elke keer weer tijdens het optrekken. Met een automaat heb je daar geen last van maar of het 1.4 T-GDi motorblok qua tuning exact hetzelfde is kan ik dus niet zeggen.

Na het afstellen van de spiegels/stoel/stuur reed ik rustig weg richting de A2 waar ik bij de rotonde aangekomen moest wachten, wachten en nog eens wachten. Een hersenloze automobilist bleef maar staan wachten terwijl de buitenbaan van de tweebaans rotonde gewoon vrij was. Hij kon dus zo doorrijden maar bleef maar staan wachten op…. geen idee! Ik toeterde, geen reactie, ik toeterde nog maar eens en toen reed meneer de rotonde op en er meteen weer af richting Breukelen-Dorp. Dat had die sukkel dus al zeker tien keer kunnen doen in de tijd dat hij stilstond. En dit maak ik dus iets te vaak mee dag in dag uit! Na de rotonde volgde nog een rotonde en daarna de mooie bocht richting Kockengen. Ik zette de Cruise Control aan en zag meteen dat het er één van het type ‘Adaptief’ bleek te zijn. Maar ik zag ook een klein stuur-icoontje verschijnen wat inhoudt dat deze auto zelf tussen de lijntjes stuurt. Ik bleek helaas mijn USB-stick vergeten te zijn en dus heb ik toen de radio maar aangezet. Ik reed van rotonde naar rotonde over kaarsrechte polderwegen, tijd dus voor wat bochten om de boel op te leuken. Dat betekende rechtsaf richting Kamerik waar een paar hele mooie bochten in de weg zitten. Ik liet de ACC expres aanstaan op 80 km/u om te kijken wat er zou gebeuren. En zoals ik al verwachtte liep de snelheid automatisch iets terug toen ik middenin de scherpe linkerbocht reed. Het sturen ging erg lekker en meteen moest ik denken aan de Ceed-hatchback die heeft ook zo’n heerlijk natuurlijk stuurgevoel. Gek hè. Langs de Oude Rijn is het tegenwoordig 60 km/u en dat vind ik wel zo lekker. Vroeger was het hier een racebaan en nu niet meer afgezien van een enkele gek. Dat het nog steeds hard waaide voelde ik niets meer van in deze Kia Ceed SW 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine maar ik zag het wel want rechts van mij was een scholier op een fiets bijna een polderslootje naast de weg ingewaaid. Twee klasgenootjes schoten snel te hulp anders was ik even gestopt om te helpen. Bij Bodegraven aangekomen besloot ik de noordelijke rondweg te nemen dan wist ik zeker dat ik in één keer door zou kunnen rijden. Bij de N11 aangekomen heb ik even de Sportstand ingeschakeld zodat ik snel kon invoegen.

Pieperdepiep!
Op de N11 heb ik de ACC op 100 km/u vast gezet en 1 blokje afstand (totaal 4 blokjes) tot mijn voorligger. Er wordt de laatste maand weer behoorlijk geflitst overal dus ik heb het maar rustig aan gedaan. Bij de A4 aangekomen had ik weer eens twee ik-moet-over-tien-kilometer-linksaf-dus-ik-ga-alvast-maar-links-rijden-fossielen voor mij rijden. Doodmoe word je van dat soort automobilisten en wat mij betreft mag de politie het rijbewijs invorderen van zo’n gekkie. Hoe blind en dom deze automobilisten zijn heb ik een keer op de N11 mogen ervaren, daar reed zo’n knettergekkie dwars door twee overstekende zwanen heen. Alsof je zulke grote vogels niet ziet hallo zeg! Gelukkig voegde hij snel in op de A4 en kon ik stevig gas geven richting de afslag naar de Europaweg. Rechts van mij reed een BMW X6 en die wilde ik persé voor zijn want achter zo’n grote auto rijdend zie je niets. Ik vloog lekker hard en strak door de lange flauwe rechterbocht heen. Zo hard zelfs dat toen ik de rotonde op en af stuurde de GoodYear banden van de Kia Ceed SW nogal zwaar piepende geluiden produceerden. Dat gebeurt me nooit hier en dat ik het niet verwachtte en dat het dus zo erg makkelijk ging zegt wel alles over de uitstekende wegligging van deze Kia Ceed SW. Wel grappig die bestuurder van die BMW X6 (=de meest overbodige auto ter wereld) bleef maar naar de Kia Ceed SW kijken. Ja meneer zo ziet een goede normale degelijke auto die ze in Duitsland niet meer bouwen eruit. Tijdens de rest van de rit naar huis was eigenlijk maar één ding belangrijk: “Hoe reageert het onderstel van de Kia Ceed SW op de verkeersdrempels om de hoek bij mijn huis?” Ik was werkelijk sprakeloos, de vering/demping is zo ontzettend goed dat ik een 10 geef. Gewoon lekker mechanisch want dat is en blijft het beste én veiligste van alle systemen. Luchtvering is erg goed maar gaat vaker stuk dan gewone mechanische vering/demping en elektronische demping zal ik het maar niet over hebben. Goed maar kans op softwarebugs en daarom potentieel levensgevaarlijk want het kan dodelijk zijn als je pech hebt op het verkeerde moment op de verkeerde plek te zijn. Het is mij in de afgelopen 10 jaar tijd al tweemaal overkomen dat een auto met elektronische demping volledig oncontroleerbaar ging glijden = dus volledig onbestuurbaar.

Heb ik gedroomd? Deel 1
Vrijdag ben ik weer heerlijk naar werk gegaan want ik was aardig hersteld van mijn verkoudheidsvirus. Als je dan nog halfziek bent is stoel- en stuurverwarming best fijn want dan heb je het vrijwel meteen warm (oké niet in iedere auto maar in deze Kia dus wel) na het starten van de motor. Het gekke is dat toen ik ‘s avonds thuis kwam ik het gevoel had alsof ik die hele rit heen en weer naar werk gedroomd had. Ik moest echt in mijn geheugen gaan graven over details van deze rit. Is dat goed nieuws? Ja ik denk van wel want als alles zo gedachteloos ging dan moet het wel een hele lekkere rit geweest zijn waar ik dus geen slechte herinneringen aan over gehouden heb. En toen ik alles weer voor de geest ging halen klopte dat ook. De twee belangrijkste dingen aan een auto zijn het Sturen en het Onderstel + Vering/demping en die zijn werkelijk uitmuntend bij deze Kia Ceed SW. Op weg naar school ben ik over de Schouwweg gereden om te kijken hoe de vering/demping zich zou houden op de vele asfalten snelheidsbrekers. In eerste instantie heb ik de ACC vast gezet op 30 km/u (=tevens de minimum snelheid) en daarna heb ik de snelheid opgevoerd met steeds +10 km/u. Grappige was dat het ACC de ene keer wel aan bleef staan en de andere keer uitviel bij het passeren van een snelheidsbreker. En dat terwijl ze allemaal even hoog en breed zijn dus dat is eigenlijk best wel raar. Het passeren van zo’n snelheidsbreker met 50 km/u levert een behoorlijk “boink” op maar ja dit is dan ook geen SUV. Voor een gewone auto kan ik dit niets meer of minder dan uitstekend noemen. Aan het einde van de Schouwweg sla ik tegenwoordig vlak voor het einde linksaf dat scheelt twee keer stoppen. In deze nieuwe sluipweg zitten een twee scherpe bochten en toen ik er doorheen reed dacht ik van “oei’ dat ging maar net goed. Maar toen ik in Den Haag aangekomen weer twee van dat soort momenten had bleek dat ik veel harder kon insturen dan ik gewend was met andere vergelijkbare auto’s. Doordat alles aan deze auto zo uitmuntend is hebben de uitstekende 17-inch GoodYear UltraGrip-banden een belachelijk goede grip. Mijn zwager zei op zondag tijdens de fotoshoot zonder dat ik hem iets verteld had exact hetzelfde en toen regende het ook nog eens.

Heb ik gedroomd? Deel 2
Zaterdag waaide het heel erg hard maar het was wel heerlijk zonnig. ‘s Ochtends moest ik naar een open dag van school en ‘s middags ben ik na het motorrijden nog even sfeerfoto’s gaan maken want mijn zwager had namelijk weekenddienst. Dan hoefde ik zondag alleen nog maar actiefoto’s te maken met hem dat scheelt weer. Omdat ik de sfeerfoto’s ook meteen aan een mooie rit wilde verbinden ben ik maar van Stompwijk naar Leidschendam gereden. Eenmaal op de klinkerweg werd ik toch weer verrast door het uitmuntende rijcomfort zeker op de stukken met de verhogingen voor de bruggetjes naar de huizen aan de andere kant van de Stompwijksche Vaart. Dit is zo ongekend goed dat kan eigenlijk helemaal niet voor een auto van deze prijs. Onderweg had ik nog even een akkefietje met een bestuurder van een LandRover Discovery die als een totale randdebiel kwam aanscheuren terwijl er een geparkeerde auto aan zijn kant van de weg stond. Dat ging hij niet meer halen en dus eindigden we met de neuzen bijna tegen elkaar naast de geparkeerde auto. Hij dacht doodleuk dacht dat ik wel even achteruit zou rijden maar de geparkeerde auto stond toch echt aan zijn kant dus hij reed maar lekker achteruit. Ik bleef staan en uiteindelijk koos hij eieren voor zijn geld. Bij Leidschendam aangekomen ben ik richting de N14 gereden om even heen en weer over de verzakkingen heen te rijden. Naar de N14 toe vind ik altijd het spannendst omdat je dan maar een heel kort stuk hebt om te remmen tot aan het stoplicht. De auto is dan nog aan het ‘dansen’ terwijl je al vol in de ankers moet waardoor het onontkoombaar is dat het ABS wordt geactiveerd. Na de stoplichten moet je dan altijd even een hele lange draai maken via de rotonde op het Forepark. Terug naar de verzakkingen stond er een auto voor me bij het stoplicht maar die hield gelukkig rechts. Daardoor kon ik plankgas geven direct na de bocht waarna de Kia Ceed SW zeer heftig over de verzakking heen danste maar door de uitmuntende vering/demping bleef tie gewoon netjes zijn ingezette koers vervolgen.

Even knallen
Onderaan de afrit draaide ik weer om naar de N14 om via de drie tunnels en Wassenaar weer terug naar Leiden te rijden. Ik doe dat vooral vanwege de mooie S-bocht voor Hotel-Restaurant Bijhorst en de dito S-bocht naar De Horsten waar Prins Pils en zijn Pampapaard woonden want ze hebben Eikenhorst verlaten voor een peperduur kasteeltje. Op weg naar Wassenaar besloot ik het ESP/TRC uit te zetten iets dat gelukkig nog kan bij deze auto. Oh en uiteraard drukte ik het knopje met “SPORT” erop in want ik had zin om eindelijk eens even te knallen. Ik kan mij van de Kia Ceed hatchback namelijk herinneren dat die met het toerental constant boven de 3.500 toeren ineens heel erg leuk bleek te zijn. Terwijl ik voor het stoplicht stond klapte ik de versnellingspook naar +/- oftewel handmatig op- en terugschakelen. Er stond ook nu weer één auto voor me bij het stoplicht maar net als bij Leidschendam ging ook deze meteen naar rechts. Ik dook de bocht in en meteen na het rechtsaf slaan stuurde ik hard naar links en gaf plankgas in M2 waarna ik fantastisch mooi met doorspinnende voorwielen razend snel door de linker doordraaibocht heen vloog. Het ging zo mooi en snel dat ik even met mijn ogen zat te knipperen. Ook dat doet-ie dus gewoon erg goed, je verwacht het niet van een Stationwagon. Het opschakelen met de versnellingspook ging makkelijk en snel maar liever had ik met het stuur meedraaiende stuurflippers maar die zitten helaas alleen op de GT-Line varianten. Best jammer want dat maakt deze auto nog weer een stuk leuker. Eenmaal door de bocht heen kwam ik achter een truttenschudder te staan die voor geen meter gas gaf. Waarom ga je dan in hemelsnaam links staan vraag ik me altijd af? Gelukkig kon ik ‘m op de N44 direct inhalen en kwam ik naast een Volvo XC90 te rijden die stevig gas gaf. Bij het eerstvolgende stoplicht dacht ik daarom kom laat ik eens een stoplichtsprintje trekken tegen die Volvo XC90 in de Sport-stand. Geloof het of niet maar ik won het met het allergrootste gemak. Maar vergis je niet dit 1.4 T-GDi motorblok is krachtiger en rapper dan je zou verwachten dat had ik in de Kia Ceed 1.4 T-GDi hatchback al gemerkt. Die auto had ik in eerste instantie ook behoorlijk onderschat.

Aan het einde van de N44 ben ik nog even rechtsaf geslagen de Papeweg op want die S-bocht is ook erg leuk zeker vanaf deze kant komend. Ik kan dan direct na het rechtsaf slaan het gas erop zetten en meteen daarna het stuur naar links omgooien en gas blijven geven. Vanaf Leiden komend wil een testauto hier nog wel eens volledig alle grip kwijt zijn en dan glij je ongecontroleerd naar rechts weg wat altijd goed afloopt vanwege de grote lap asfalt maar toch altijd goed voor een adrenalineshot. Ik sloeg rechtsaf en gaf een kickdown in de tweede versnelling. Ik vloog er razend snel vandoor en terwijl ik zwaar genietend rechts-links-rechts door de S-bocht vloog baalde ik dat het alweer zo snel voorbij was. Kan een gewone auto zo ontzettend goed zijn??? Ja maar krijgt-ie dan ook de credits van de autojournalisten daarvoor… Helaas voor Kia merken de meeste autojournalisten wel dat ze in iets bijzonders rijden maar om deze auto vervolgens ook die dik verdiende 10 te geven willen of durven ze gek genoeg dan weer niet. Wat is dat toch? Wel jammer dat ze geen GT-versie (niet te verwarren met de GT-Line) van de Kia Ceed SW hebben met de 1.6 T-GDi motor met 204 Pk in tegenstelling tot de Kia Ceed hatchback. Op de A44 besloot ik op de afrit Leiden-Zuid nog even heel hard en heel laat te remmen om te kijken of het onderstel zou gaan dweilen. Als ik op de afrit rijd geef ik altijd plankgas en heel dus de auto’s op de snelweg weer in terwijl dat juist andersom zou moeten zijn. Zoals ik al had verwacht had de Kia Ceed SW nergens last van, het onderstel bleef gewoon mooi strak zelfs toen ik ‘m heel hard in de ABS remde. Daarna ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ondanks dat het heel hard waaide heb ik het toch maar op gewaagd om de Samsonite kofferset te fotograferen. Wie weet zou het op het parkeerdek heel erg meevallen met de harde wind omdat de flat bijna alle wind opvangt. En inderdaad had ik gelijk, afgezien van het feit dat ik een paar keer even de koffers vast moest houden vanwege een paar windvlagen lukte het me prima om de koffersetfoto’s te maken. En ik moet zeggen deze Kia Ceed SW heeft een ‘errug’ grote kofferbak!

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter + 3×13-liter

Zuinigheidsrit met moeders
Het komt zeer zelden voor dat ik een zuinigheidsrit maak met iemand erbij zoals dit keer met mijn moeder van 84. Het was zondag supersaai, grijs grauw en regenachtig weer en mijn moeder had ik geen zin om de hele dag binnen te zitten. Nou vind ik het persoonlijk altijd wel een uitdaging om zo vloeiend mogelijk te rijden zonder dat diegene begint te klagen. Vloeiend rijden met een zuinigheidsrit houdt in dat ik probeer niet te remmen en een zo hoog mogelijke bochtensnelheid probeer aan te houden. 9 van de 10 keer betekent dat zulke hoge g-krachten dat een passagier zich vast moet houden. Het is dus een uitermate grote uitdaging om dan toch zo vloeiend te rijden dat de passagier niet klaagt. Zo reed ik in de haakse rechterbocht bij De Zilk een bumperklever zoek zonder dat mijn moeder iets merkte. Bij Vogelenzang aangekomen kon ik gelukkig weer ouderwets door het dorp heen rijden waar ik wel weer moest wennen aan het stoplicht. De 30-zone is voor veel automobilisten duidelijk nog steeds erg moeilijk om zich aan te houden. Ik rij hier zelf altijd 35 km/u want dat is in het echie ongeveer 30 km/u als de snelheidsmeter tenminste niet spot-on is maar dat is zeer zelden het geval. Ondanks het takkenweer waren er behoorlijk wat mensen onderweg naar het strand, je moet er maar zin in hebben. Tijdens een zuinigheidsrit kijk ik ook altijd naar welke snelheid ik in welke versnelling ik kan rijden in Drive dan wel Manueel. Het komt bij veel auto’s met een automaat nog wel eens voor dat ik 80 km/u rij in 1 versnelling lager dan de hoogste versnelling. Het loont dan om manueel 1 versnelling op te schakelen want daarmee breng je het toerental van de motor omlaag en dus het verbruik. Bij deze Kia Ceed SW 1.4 T-GDi bleek dat niet nodig want al bij 70 km/u schakelt de automaat op naar D7. In de andere versnellingen bleek het ook niet nodig te zijn. D2=20 km/u – D3=30 km/u – D4=40 km/u – D5=50 km/u – D6=60 km/u – D7=70 km/u. Beter kan niet dus! En laat dit nou ook nog eens een hele fijne automaat zijn vergelijkbaar met die van Mazda en dat is een heel groot compliment.

Omdat ik benieuwd was hoe ver het nog was in kilometers terug naar Katwijk aan Zee heb ik de NavSat even aangezet. Die is zoals je van Kia gewend bent gewoon goed net als de audio en alle andere aanwezige Apps. Ik heb geen smartphone dus daar kan ik niets over zeggen maar persoonlijk vind ik dat je zo’n ding uit moet zetten in de auto. Er gebeuren veel te veel ongelukken door die dingen en dat is het gewoon niet waard. We hebben onderweg nog aardig wat damherten gezien ondanks het slechte weer. Het rijden ging nog steeds erg lekker en om toch zo min mogelijk te remmen schakelde ik zoveel mogelijk manueel terug. Daarna klapte ik de versnellingspook meteen weer naar rechts en reed in Drive verder. Het remmend vermogen viel mij erg tegen maar ach beter iets dan niets. We kwamen nog wel een paar idioten tegen onderweg maar zelfs mijn moeder kijkt daar niet meer van op. De terugweg ging lekker en ik had het idee dat ik behoorlijk netjes en dus zuinig had gereden dus ik was benieuwd of dat aan de pomp in Katwijk aan Zee ook zou blijken. Helaas bleek dat niet zo te zijn want ik kwam uit op een verbruik van 1:18,86 maar ho wacht even ineens schoot mij te binnen dat ik nog helemaal niet had opgezocht of die GoodYear banden zomer- of winterbanden zijn. De GoodYear UltraGrip Performance bleken dus toch winterbanden te zijn en dat zorgt voor een 10 procent hoger verbruik. Dus 18,86 + 1,88 = 1:20,74 en dat is zowaar iets beter dan de 1:20,41 in de online brochure. Voor wie dit niet wil geloven, ik heb ooit met exact dezelfde auto een zuinigheidsrit gemaakt met zomer- en winterbanden en dat verbruik lag bij de winterbanden exact 10 procent hoger. Bij de benzinepomp ben ik na het vol tanken nog even achterin gaan zitten want dat was ik finaal vergeten. Ik kan het niet anders beoordelen dan niet te krap maar ook niet echt ruim. Normaal dus zal ik maar zeggen.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,4 seconden

Topsnelheid

206km/u

Vermogen

103(140)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

242/1.500-3.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.353 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Intercooler + turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof + kunstleer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

6,6 liter/100 km

Snelweg

4,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,6 liter/100 km

C02 uitstoot

127 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.600 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.465 mm

Wielbasis

2.650 mm

Spoorbreedte voor

1.559 mm

Spoorbreedte achter

1.567 mm

Massa leeg

1.282 kg

Max. toelaatbare massa

1.880 kg

Laadvermogen

598 kg

Aanhanger geremd

1.410 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

625 liter

Bandenmaat

225/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand