Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC GPF 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland NV


Autobekleder Bas: “Hier mag je mij wel mee straffen!”

Samenvatting
Deze test begon heel erg vreemd met een verbruik van 1:7 na 25,7 km exact 50 km/u gereden te hebben van Roelofarendsveen naar Leiden. Daarna haalde ik een verbruik van 1:14 en vervolgens 1:25. Ik heb dit maar één keer eerder meegemaakt zolang ik auto’s test. Ik rij dan altijd naar Rica Engineering (= Autotuner) in Wateringen om aan Roel te vragen hoe het nou in hemelsnaam kan dat je bij lage snelheid een hoog verbruik hebt en bij hogere snelheid juist een laag verbruik. Maar eigenlijk wist ik het antwoord al voor vertrek naar Wateringen namelijk de label-terreur beter bekend als de CO2-uitstoot. De CO2-uitstoot is het enige dat telt voor de Europese Ambtenaren in Brussel en het per ongeluk hogere verbruik bij een bepaald toerental/versnelling/snelheid en daardoor dus veel hogere CO2-uitstoot zal ze een hele grote rotzorg zijn. Regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes en dat die regeltjes soms een hele rare bijwerking hebben dat boeit ze totaal niet. Ik kan dus maar één ding ten zeerste adviseren en dat is rij even bij Rica Engineering langs als je deze Dacia Duster hebt gekocht of van plan bent te kopen. Qua rijden is dit werkelijk een fantastische SUV die ongehoord goed is voor zijn prijs wat zeg ik beter is dan sommige SUV’s die een veelvoud van deze Dacia Duster kosten. Verder was Bas erg tevreden over het interieur en de uitstekende afwerking dus wat dat betreft kan ik heel kort zijn.

Plus:
Stuurgevoel – Vering/demping – Verbruik – Wegligging

Min:
Verbruik

Testverslag
Het ophalen van de nieuwste versie van de Dacia Duster was een eitje, want Dacia Spring terugbrengen en de Dacia Duster ophalen op hetzelfde adres. Ik heb wel nog even 20 kilometer op mijn kleine Honda MSX 125 gereden want anders zou die 2 weken stilstaan en dat is niet goed voor de (net nieuwe) accu. Het was mooi weer dus dat was dikke vette mazzel. De rit naar huis ging uiteraard over Rijsenhout, Leimuiden, Roelofarendsveen en Oud Ade. Het eerste dat mij opviel is de heerlijke zit en het goede overzicht vanachter het stuur. De Dacia Duster stuurt lekker licht en toch precies en de vering/demping is verrassend goed voor een SUV van deze prijs. Op de drempelweg in Rijsenhout aangekomen was ik erg verrast hoe mooi de voor- en achterkant de verkeersdrempels uitdempen. Aan de achterkant heeft de Dacia Duster een flexibele achteras (= torsie-as) en geen onafhankelijke wielophanging maar daar merk je amper iets van. Na Rijsenhout ben ik met een behoorlijke vaart over de hoge verkeersdrempel en rotonde meteen erna heen gereden. Ik dacht eerst even dat ga ik niet redden maar wel dus, de wegligging is dus veel beter dan ik had verwacht op grond van de oude Dacia Duster. Helaas kun je niet meer onder de Leimuiderbrug doorrijden en dus moest ik over de kruising heenrijden. Aan de andere kant reed ik via een gravelweggetje de dijk op en dat was natuurlijk een eitje voor de Dacia Duster. Aan het eind van de dijk hebben ze gek genoeg deze weg ook afgesloten voor auto’s en laten eindige in een draaicirkel. Nou Daan had dus absoluut geen zin om weer helemaal terug te rijden dus ik ben over een hoge stoeprand en door het gras de weg opgereden. Ook weer een eitje voor de Dacia Duster dus dat betekende alleen maar punten scoren tot nu toe! Bij Roelofarendsveen aangekomen ben ik even lekker hard en strak over de dubbelbaans rotoden heen gereden. Dat was serieus gooien en smijten maar de Dacia Duster gaf geen krimp op de uitstekende 17-inch Bridgestone Blizzak LM-80 evo banden. Richting Oud Ade heb ik lekker 50 km/u gereden want waarom zou ik hard rijden en extra benzine verstoken voor de schatkist van pathologische leugenaar Mark Rutte? Bij de Oude Spoorbaan aangekomen zag ik op de Provincialeweg richting de A4 een wel heel erg lange file staan. Het viel mij op dat het op de doorgaande wegen sowieso erg druk was. Waarom dan? Het was nog bij lange na geen spitsuur! Op de Oude Spoorbaan was het gelukkig iets minder druk dus ik kon er mooi tussendoor piepen.

Richting de Willem de Zwijgerlaan rijdend ligt er nog één kleine dubbelbaans rotonde, de leukste van allemaal dus ik zette de Cruise Control vast op 50 km/u. De auto achter mij had duidelijk teveel haast en ik geef het toe je verwacht niet dat het hier 50 km/u is maar dat is toch écht zo. Op de kleine dubbelbaans rotonde probeerde de bestuurder van die auto mij uiteraard buitenom in te halen maar ik vloog zo mooi hard (dan voelt 50 km/u ineens als een hoge snelheid) en strak over de rotonderand dat ik ruim voor ‘m de rotonde weer afreed, ha, ha ‘eat my dust’. Het onderstel van deze nieuwste Dacia Duster voelt echt heel strak aan, dat hebben ze goed gedaan daar bij Dacia. En dat voor een SUV die al te koop is voor een vanafprijs van slechts 20.150,- euro en dat is ook nog eens de Dacia Duster TCe 100 BiFuel GPF met een wegenbelasting van 336,- euro per kwartaal. De huidige LPG-prijs is 1,32 euro en dat is altijd nog zo rond de 1,- euro goedkoper als 1 liter benzine. Dat maakt deze Dacia Duster tot een wel heel erg aantrekkelijke SUV als je serieus kilometers maakt. Bijna thuis aangekomen ben ik nog even door gereden naar de Tango want ik was toch wel benieuwd naar het verbruik ook al was het maar 25,7 km. Nou dat was schrikken zeg!!! Ik moest ruim 3,5 liter afrekenen dat is omgerekend 1:7,3 terwijl ik constant 50 km/u heb gereden vanaf Roelofarendsveen. Dat was overigens in de rijmodus Normaal want ik zag onderweg ook nog een Eco-knopje op het dashboard zitten. Nou ik ben heel benieuwd naar de volgende verbruiksmeting en helemaal naar het verbruik in de rijmodus Eco. Ik denk dat ik maar even bij Rica Engineering in Delft langs rij woensdag want dit slaat nergens op. Ik heb het wel eens eerder meegemaakt dat een testauto bij lage snelheden een dubbel zo hoog verbruik had als bij hogere snelheden. Raar maar echt waar dus ik ben benieuwd wat Roel van Rica Engineering mij te vertellen heeft. Jammer toch dat deze test dan met zo’n negatief punt begint, want met de huidige benzineprijzen is een hoog verbruik – met name in de stad! – niet even iets wat je zomaar opzij schuift bij de aankoop van een nieuwe auto.

Bas weet altijd weer te verrassen
Voor het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik even snel bij Bas langs gereden voor de beoordeling van het interieur van deze nieuwste versie van de Dacia Duster. Bas was uiterst tevreden over het interieur (= gebruikte stof/stiknaden/dashboard) en zag natuurlijk weer dingen die ik over het hoofd zie. Na het openen van de motorkap zag ik uiteraard wél de zeer ongewone gasdempers in deze prijsklasse. Bas zag echter nog meer en zei tegen mij: “Moet je daar eens kijken Daan, bij de meeste auto’s zit op die plek (de plek waar de schokbrekers zitten) geen blanke lak maar bij deze Dacia wel. En ook de binnenkanten van de portieren zijn heel erg netjes afgewerkt.” Kortom Bas was erg tevreden en zei dat je hem best mag straffen met deze Dacia Duster in deze sjieke kleur. Nou die kan Renault Nederland mooi in hun zak steken want als Bas positief is dan betekent dat echt iets!

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×70-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 3×33-liter

De kofferbak bleek veel ruimer dan ik verwacht had helemaal zonder de hoedenplank! Er passen echt serieus veel koffers in deze Dacia Duster oftewel het is een echte pakezel! Ook wat betreft de zitruimte voor de passagiers achterin is deze Dacia Duster helemaal oké, ze zitten heerlijk en hebben voldoende beenruimte. Op weg naar huis ben ik via de meest verschrikkelijke stuiterwegen gereden gewoon omdat het zo leuk is in deze auto. Na thuiskomst ben ik even een stuk over de provinciale wegen bij mij in de buurt gereden omdat ik nu toch wel razend benieuwd was naar het verbruik op hogere snelheid dus constant 80 km/u in de rijmodus Normaal. Nou dat was inderdaad dus precies wat ik verwacht had, een veel beter verbruik dan bij lage snelheid namelijk 1:14,2. Er moet dus iets fout zijn met de software van het injectie-systeem dat kan gewoon niet anders!

Achtentachtig allemachtig wat is dat prachtig! deel 1
Zaterdag ben ik eerst heel vroeg boodschappen met mijn moeder want ze wordt maandag 88 jaar oud en de verjaardags-boodschappen waren nogal veel + aan de zware kant (ik heb 6 broers en zussen = met aanhang + kinderen + kleinkinderen + achterkleinkinderen heel veel mensen) en dus niet met de fiets te doen. Mijn moeder fietst met gemak +100 km per week en ja ook op een gewone fiets. Ze heeft wel een elektrische fiets maar ze probeert ook nog zoveel mogelijk op haar gewone fiets te fietsen. Verder wandelt ze veel en slikt geen medicijnen dus beter kan gewoon niet! Mijn moeder is trouwens erg te spreken over de Dacia Duster wat betreft de fijne hoge instap, de heerlijke zit en het comfortabele rijgedrag. Na de boodschappen thuis gedumpt te hebben ben ik gaan zwemmen in mijn Renault Twizy want het verbruik van de Dacia Duster is zo absurd hoog (van 1:7 tot 1:14) dat ik met mijn Renault Twizy voor minder dan een tiende van de prijs van een liter benzine op en neer naar het zwembad rij. Na het zwemmen ben ik een zuinigheidsrit gaan maken want ik wilde toch wel eens weten wat de Dacia Duster zou verbruiken tijdens een normale rit dus van 30-80 km/u in plaats van alleen maar constant 50 km/u. Het aftanken leverde alweer een laag verbruik op, jep alweer 1:7 net als de dag van het ophalen toen haalde ik met constant 50 km/u een maar ietsiepietsie beter verbruik van 1:7,3. Het gewicht van deze auto is rijklaar slechts 1.338 kg en de viercilinder 1.3-liter benzinemotor met 150 Pk/250 Nm is nou niet bepaald een zuip-motor. Dus ik vroeg mezelf hardop af: “Hoe dan???” De enige betere waarde – 1:14,15 – had ik gehaald vrijdag toen ik wat sneller door gereden had. Hier word je hoe dan ook niet blij van kan ik je vertellen want met de huidige benzineprijzen betaal je jezelf dan helemaal scheel aan benzine! Het was behoorlijk druk op de weg maar ja wat wil je zaterdagmiddag en aftanken voor de grote Appie waar iedereen uit de wijde omgeving boodschappen komt doen. Eenmaal op de N206 ging de Cruise Control op 80 km/u en was het achterover leunen richting De Zilk. Tot aan De Zilk reed er de hele tijd een Audi A3 irritant dicht op mij en ik was benieuwd of die achter mij kon blijven hangen na de haakse rechterbocht bij De Zilk. Nee dus! De wegligging van deze Dacia Duster is echt belachelijk goed voor een dergelijke auto. Nog weer beter dan de Dacia Duster die ik eerder getest heb.

Achtentachtig allemachtig wat is dat prachtig! deel 2
Op de actiefoto’s helde de voor de oudere Dacia Duster sterk over en dat is nu niet meer het geval. Dat kon ik ook heel goed voelen want de vering/demping voelt duidelijk véél beter aan dan vroeger. Eenmaal in Vogelenzang liet ik de snelheid naar 34 km/u zakken in de 30-Zone dat is ongeveer 30 echte kilometers per uur. Gelukkig heeft deze Dacia Duster een Cruise Control die instelbaar is vanaf 30 km/u dat is wel zo fijn met al die 30-Zones van tegenwoordig. Vogelenzang uit ging het gas er weer op en vloog ik met 50 km/u op de Cruise Control over de rotonderand heen de bomenweg op. Dat ging erg lekker wat duidelijk maakt dat niet alleen de wegligging goed is maar ook de totale balans van de auto. Als de balans niet goed is dan moet ik hier soms behoorlijk corrigeren maar nu hoefde dat totaal niet. Op de bomenweg reed er helaas een kleine vrachtwagen voor mij met een snelheid van slechts 40 km/u terwijl je 60 km/u mag op de tweebaans bomenweg. Inhalen mag niet vanwege de dubbele doorgetrokken streep dus ik moest er achter blijven hangen. Grrr… Gelukkig sloeg ie halverwege de bomenweg linksaf een ventweg op en kon ik gas geven. De scherpe bochten gingen lekker op de grens rijdend en ook de scheve verkeersdrempel naar de Nachtegalenlaan ging uitstekend door de lange veerwegen. De lange S-bocht kon ik met groot gemak met 50 km/u doorheen en dat ging een stuk strakker dan met de Dacia Spring vorige week. Maar ja die Dacia Spring had dan ook heerlijke Chinese glij-banden, ha, ha. Op de weg naar Zandvoort was het ondanks het niet zo zonnige weer toch druk en ik kon me er dan ook slechts met grote moeite even snel tussen persen. Dat werd dus aansluiten in de rij en als een treintje naar en over Zandvoortse boulevard rijden. Al mijn mooie bochten en rotondes met een slakkengang….. Op de duinenweg kon ik dan eindelijk weer gas geven maar man, man wat heb je soms slakken op de weg. Lever je rijbewijs aub. direct in als je niet meer in staat bent om normaal door te rijden. De rit terug was gelukkig wel lekker en ik was misschien wel tweemaal sneller dan de heenrit. Verbruik 1:? SHIT ik was helemaal vergeten het bonnetje uit te printen… DOMme Daan!!!!! Op weg naar huis heb ik nog even een remproef gedaan en die voelde goed aan, door het niet al te hoge gewicht sta je mooi op tijd stil en de remmen laten zich verder prima doseren.

Twee zuinigheidsritten en nu geen bonnetje vergeten maar óók geen bon gekregen
Maandag 14 maart zou een hele gekke dag worden, maar dan bedoel ik ook écht héél erg GEK!!! Ik ben vroeg opgestaan want ik wilde persé maandagochtend twee zuinigheidsritten doen in respectievelijk de rijmodus Eco en de rijmodus Normaal. Net als zaterdag ging de eerste zuinigheidsrit werkelijk heerlijk totdat ik in de 30-Zone van Vogelenzang twee totaal gestoorde verkeerscriminelen op mijn bumper kreeg hangen. Met de snelheid waarmee ze mij achterop kwamen gereden maakte ik op dat ze het liefst met 70-80 km/u door de 30-Zone waren gescheurd. Uiteindelijk heb ik de Dacia Duster dwars op de weg stil gezet en ben naar de voorste auto toegelopen om te vragen wat hij niet snapt aan een wit bord met een rode rand en het getal 30 in zwart daarop. “Er fietsen hier onder andere kleine kinderen en geloof mij als ik zeg dat jij geen klein kind dood wilt rijden!”, zei ik tegen de voorste verkeerscrimineel. Uiteraard ging het hersenloze gekkie uit zijn plaat en toen heb ik met mijn blote hand een tik tegen zijn portierraam gegeven. Daarna reed ik rustig verder – beide verkeerscriminelen waren uiteraard al met zéér hoge snelheid doorgereden – en wat denk je??? Word ik in Zandvoort aangehouden door maar liefst 3 politieauto’s. Nee ik lieg echt niet, op de foto die ik snel heb gemaakt kun je nog twee politieauto’s zien! Dan moet je toch lachen of niet dan, dus ik word aan de kant gezet omdat ik met mijn blote hand (AU!) een tikje tegen de portierruit van een verkeerscrimineel heb gegeven. En dan zegt de politie dat ze een gigantisch tekort aan mankracht hebben wahahahahahahahahaha die zijn toch totaal mesjogge daar bij de politie! Ik zal jullie niet lastig vallen met de totaal zinloze non-discussie met die politieagenten. Eén van de politieagenten maakte het feit dat mijn vader is dood gereden (de achterliggende reden dat ik die verkeerscriminelen stopte) nog even belachelijk ten overstaan van zijn collega’s. Dit verzin ik dus écht niet! Uiteraard mocht ik gewoon verder rijden want ik had niets geDaan, maar het is toch werkelijk te zot voor woorden dat verkeerscriminelen vrij spel hebben in dit steeds idiotere Nederland = Rutte-dictatuur.

Op de terugweg kwam mij op de N206 ter hoogte van de afslag Noordwijkerhout een blauw Mercedes-busje achterop gereden en dan bedoel ik ook letterlijk achterop. De afstand tussen mijn achterbumper en de voorbumper van het Mercedes-busje was minder dan een halve meter. Ik bleef uiteraard gewoon 80 km/u op de Cruise Control rijden en toen heeft het Mercedes-busje mij over de uitvoegstrook naar Noordwijkerhout ingehaald. Daarna zag ik het Mercedes-busje de auto voor mij over de dubbele doorgetrokken streep vlak voor een blinde bocht inhalen en daarna deed de bestuurder dat nog een keer of wat. En waar is de politie dan? Juist in geen velden of wegen te bekennen! Als één van die verkeerscriminelen een kind had dood gereden in Vogelenzang was hij eraf gekomen met een nietszeggend taakstrafje want zo gaat dat tegenwoordig. Tja hopelijk snappen jullie dat ik daar razend om kan worden vooral omdat mijn eigen vader is dood gereden. Een dergelijk trauma raak je nóóit meer kwijt en grijpt je op gezette tijden weer bij de keel. Zoals vorig jaar toen het exact 25 jaar geleden was dat mijn vader is dood gereden. Dit keer ben ik het benzinebonnetje dus niet vergeten, heb ik ook geen bon gehad van de Juten maar ach ik zeg maar niets meer.
Rijmodus Eco – 1:25,93 + 10 procent voor de winterbanden = 1:28,53
Rijmodus Normaal – 1:22,12 + 10 procent voor de winterbanden = 1:24,33
Wat betreft de wegligging moet ik deze Dacia Duster echt een heel groot compliment geven. Omdat ik tweemaal 69 km op en neer ben gereden (de heen- en terugweg zijn hetzelfde) heb ik alles uitgebreid – want vier maal – kunnen testen. In alle haakse bochten en op de rotondes kon ik met zeer groot gemak het grensbereik opzoeken zonder ook maar één keer het gevoel te hebben dat ik ‘m kwijt zou raken. TOPPIE!!!

Rica Engineering
Dinsdag was het heerlijk weer en ben ik even op mijn Yamaha Tracer 700 op en neer gereden naar Rica Engineering in Wateringen. Ik wilde wel eens van Roel weten waarom ik rustig rijdend in de rijmodus Normaal maar liefst 1:7 verbruik en sneller rijdend slechts 1:22,12 verbruik. Volgens Roel moet een nieuwe auto maar aan één ding voldoen en dat is de CO2-uitstoot = Energielabel = absoluut heilig voor de EU. Hoe de auto verder rijdt boeit ze geen ene malle moer dus als een auto zoals deze Dacia Duster op lage snelheden bij lage toerentallen veel benzine verbruikt omdat de motor de krukas maar met moeite rond kan krijgen dan is dat pech gehad. Tja goed bezig voor het milieu die politici in Brussel. Volgens mij zijn ze VOLSLAGEN GESTOORD en TOTAAL VAN DE POT GERUKT in Brussel. Maar goed ik had dit antwoord van Roel wel verwacht vanwege een eerder soortgelijke auto die exact hetzelfde probleem had. Roel krijgt de software van de benzine-injectie wel goed afgesteld zodat het absurd hoge verbruik bij lage snelheden tot het verleden behoort. Rica Engineering – https://rica.nl

Ultieme alles-of-niets-plankgas-opritbocht
Op de dag van het terugbrengen ben ik het eerste gedeelte binnendoor naar Aalsmeer gereden. Ik had namelijk gisteren met Roel afgesproken dat ik met de Dacia Duster woensdag nog een keer exact dezelfde route, maar dan in omgekeerde richting, van Leiden naar Roelofarendsveen zou rijden. Dit keer zou ik dat echter in de M(anuele)-stand en 1 versnelling lager = meer toeren dus ik was benieuwd waar het verbruik dan op uit zou komen. Omdat 50 km/u in M4 te weinig toeren was heb ik ervoor gekozen om met constant 60 km/u in M4/2.000 toeren in de rijmodus Normaal (net als op de dag van het ophalen dus) te rijden. Ik wilde weten of dat een lager verbruik op zou leveren maar helaas pindakaas het verbruik was weer hoog 1:10. Aan de andere kant reed ik wel 10 km/u sneller en kwam ik per liter benzine op 3 gereden kilometers meer uit. Daarna ben ik bij Nieuw-Vennep richting de A4 gereden en daar via de hele mooie lange oprit de A4 opgereden. Dat was misschien wel het mooiste moment/gevoel van de hele testweek. Er reed een Volkswagen Golf R achter mij en een vrachtwagen iets verderop voor mij. Het was alles of niets want alleen als ik serieus gas zou geven kon ik de vrachtwagen nog voorbij maar dat was wel zwaar in het grensbereik van de Dacia Duster maar dat niet alleen ook nog eens op hoge snelheid en dat is toch andere koek dan op lage(re) snelheid. Als de Dacia Duster dit kan dan is tie écht serieus goed. Werkelijk superstrak knalde ik plankgas gevend door de opritbocht op een manier die ik tot dan toe niet voor mogelijk had gehouden en dat na zeven testdagen nota bene. Verrast verdorie die Dacia Duster mij toch weer even knalhard! De Volkswagen Golf R moest voortijdig afhaken maar ik kon nog voor de vrachtwagen langs de A4 oprijden. Poeh wat een cool einde van een best wel bizarre testweek met een voor mijn doen ook nog eens een ultrakort maar bondig testverslag. Typisch Daan laten we het daar maar op houden. Ja toch niet dan?

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,7 seconden

Topsnelheid

199km/u

Vermogen

110(150)/5.250-6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

250/1.700-3.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.332 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,72 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

7,6 liter/100 km

Snelweg

5,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,2 liter/100 km

C02 uitstoot

141 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.341 mm

Breedte

2.052 mm

Hoogte

1.693 mm

Wielbasis

2.673 mm

Spoorbreedte voor

1.563 mm

Spoorbreedte achter

1.563 mm

Massa leeg

1.238 kg

Max. toelaatbare massa

1.778 kg

Laadvermogen

535 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

665 kg

inhoud bagageruimte

478 liter

Bandenmaat

215/60-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand