Renault Arkana Intense E-Tech Hybrid 145 2022- autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland NV


Hoe Da(a)n???

Samenvatting
Een betaalbare Coupé-style SUV maken die ook nog eens absurd veel waar biedt voor zijn geld. Kan het? Renault bewijst met deze Renault Arkana dat het inderdaad kan! Ik had werkelijk geen flauw idee wat ik moest verwachten toen ik de Renault Arkana op ging halen in Aalsmeer. Toen ik wegreed had ik meteen dat lekkere zeldzame gevoel van alles-klopt-aan-deze-auto. Dat kun je niet uitleggen en dat gevoel moet er ook meteen zijn! Dat je dit gevoel hebt in een Land Rover Defender 90 van 132.000,- vind ik heel normaal maar in een auto van slechts 33.669,- euro mag je dat best bijzonder noemen. Eigenlijk kan ik heel kort zijn over deze auto en dat is het een uitstekende auto is die veel waar biedt voor zijn geld. De enige minpunten vond ik de speciale uit de Formule 1 stammende versnellingsbak zonder koppeling en hoe weinig ik elektrisch kon rijden op hogere snelheid. De speciale Multi-Mode versnellingsbak is een zogenaamde ‘Clutch-less dogbox transmission’ iets dat zich moeilijk naar het Nederlands laat vertalen. Dergelijke ‘dogbox’ versnellingsbakken worden ook veel in Drag Racers gebruikt. Het is een heerlijke versnellingsbak alleen bleek dat ik een auto had meegekregen die nog niet de nieuwste software had. Daardoor bleef de versnellingsbak zo af en toe in een te hoge versnelling hangen. Toen ik vrijdag met iemand van Renault Nederland belde over iets anders en aan hem mijn kritiek vertelde over de versnellingsbak kreeg ik te horen dat in alle afgeleverde of nog af te leveren Renault Arkana’s de software van de versnellingsbakken ge-update is. Wat betreft het elektrisch rijden vond ik het vreemd dat ik soms maar heel kort elektrisch kon rijden terwijl de Li-ion accu 50 tot 75 procent vol zat. Naar die software moeten ze ook nog even goed kijken. Maar over het geheel genomen vind ik de Renault Arkana één van de fijnere auto’s die ik in het afgelopen jaar heb getest in deze prijsklasse.

Plus: Bagageruimte – Driveability – Stuurgevoel – Wegligging – Zit

Min: Bekleding voorstoelen (kritiek van Bas) – Elektrisch rijden over te korte afstanden terwijl de Li-ion accu vol genoeg was – Verbruik in rijmodus MySense – Versnellingsbak

Testverslag
Wat is dat toch met dat Daanen-soort? Ik weet nog goed dat ik als klein blond jochie van een jaar of 5-6 voorin de bakfiets van mijn opa (van moeders kant) zat en hij tegen mij zei: “Het Daanen-soort is een apart soort mijn jong!” En oh wat had hij weer gelijk want met het ophalen van de Renault Arkana ging het weer eens finaal mis kortom het was een typische Daan-dag. Laat ik het gewoon maar niets eens willen begrijpen want dan gaat de magie van mijn rare leven misschien wel verloren. Omdat de Jaguar E-PACE P300e PHEV R-Dynamic SE was uitgevallen door omstandigheden had ik Renault Nederland een mail gestuurd of ze toevallig nog een Renault Arkana voor die week vrij hadden. Dat bleek zo te zijn alleen kreeg ik een mail waarin stond dat ik de Renault Arkana kon testen van Woensdag 23 maart tot en met Donderdag 31 maart. Dat had al een lampje bij me moeten doen branden want ik test altijd van donderdag tot en met donderdag. Maar ik dacht ach leuk een dagje extra en eigenlijk had ik natuurlijk even aan hem terug moeten mailen of hij zich niet vergiste. Ik had toevallig die ochtend ook een afspraak met de PR Manager van Volvo Cars in Beesd dus ik dacht mooi dan rij ik daarna op mijn motor door naar Aalsmeer en haal de Renault Arkana op. Uh dat liep even anders, ik kwam namelijk bijna 1 uur te laat in Beesd aan. Ik had echt nog op het Post-It briefje (ik heb geen smartphone) gekeken van hoe laat tot hoe laat het gesprek was. Hoe Da(a)n? Dit overkomt mij één keer per jaar en waarom ik heb werkelijk geen flauw idee. We hadden allebei geen zin in een 10-minutengesprek en dus zou hij mij een nieuw voorstel mailen en ben ik op de motor gesprongen richting Aalsmeer. Daar aangekomen kreeg ik te horen dat ze pas in de middag de zomerbanden op ‘mijn’ Renault Arkana zouden monteren want zij hadden ‘m voor donderdag 24 maart ophalen in de computer staan. Okidokie heb ik weer hoor maar ik had het kunnen weten! Dus ik zei: “Joh ik kom ‘m morgenochtend wel ophalen geen enkel probleem!”

Daarna ben ik op mijn goedkope Luxemburgse benzine helemaal binnendoor naar Leiden gescheurd echt heerlijk. Binnendoor staan ze nooit te flitsen en op de route die ik rij heb ik ze ook nog nóóit zien staan laseren. Mama mia wat heb ik me uitgeleefd, Lente, zon op m’n bol, warm asfalt, op de motor…. het is niet uit te leggen aan niet-motorrijders wat er dan in je hersenen gebeurt. Oerend hard…. Normaal…. Duidelijk toch! Toen ik thuis kwam zag ik dat ik deze ochtend even snel ruim 180 kilometer onder me door had laten rollen. Mijn bijnaam is niet voor niets NoFliesDaantje, dat is een naam die een Duitse motorvriend mij heeft gegeven nadat een Engelsman tegen mij had gezegd: “You’ve got no flies on you.” Dat betekent dat je snel bent dus vandaar die grappige bijnaam. Ik had die Engelsman namelijk verteld dat ik op mijn motor regelmatig dagafstanden reed van 1.500 tot wel 2.300 kilometer. Na een heerlijke nacht slapen stapte ik donderdagochtend vroeg op mijn motor richting Aalsmeer. Uiteraard binnendoor want dat is het kortst, mooist én het snelst….. op de motor dan! Ik heb vanwege die dure benzine ook nu weer even uitgerekend wat zo’n kort ritje kost met mijn Renault Twizy, mijn Honda MSX 125, mijn Yamaha Tracer 700 en een gemiddelde auto.
Renault Twizy – 70 km op één acculading van 1,32 euro – 30,2 km = 0,57 euro = Vice versa 1,14 euro
Honda MSX 125 – 1:55 – 30,2 km = 1,29 euro = Vice versa 2,58 euro
Yamaha Tracer 700 – 1:25 – 30,2 km = 2,83 euro = Vice versa 5,66 euro
Auto – 1:18 – 30,2 km = 3,94 euro = 7,88 euro
En dan te bedenken dat ik voor mijn Renault Twizy geen eurocent wegenbelasting betaal, al 10 jaar niet! En voor mijn twee motoren betaal ik ieder 32,- euro per kwartaal wat ook niet veel is want voor een gemiddelde auto betaal je maar liefst 89,- euro per kwartaal.

Goed begin!
Na een heerlijke rit parkeerde ik mijn Honda MSX 125 op mijn vaste plekje en zag dat ik mijn motorhoes was vergeten mee te nemen verdorie. Dat werd dus vanmiddag nog even een ritje op en neer naar Aalsmeer want ik ben wel zuinig op mijn spullen. Terwijl ik mijn handtekening zette zag ik de monteur die gistermiddag de zomerbanden had gemonteerd een witte Renault Arkana naar buiten rijden. Het wegrijden was een aparte gewaarwording want ik had direct na het afstellen van de stoel/stuur/spiegels het gevoel dat alles klopte. De test begon dus meteen goed en ik besloot er ook meteen maar een zuinigheidsrit van te maken. Volgens de technische specificaties zou ik op een verbruik van 1:20 uit moeten kunnen komen. Wel we gaan het zien maar volgens mij moet dat wel goed komen gezien mijn uitgebreide ervaring met zuinigheidsritten. Bij Schiphol-Rijk aangekomen ben ik linksaf geslagen en over de Aalsmeerderdijk langs de Westeinder Plassen naar Leimuiden gereden. Heerlijk rustig dus dan kon ik lekker mijn eigen tempo rijden dat is wel zo fijn. Bovendien moest ik het hybride-systeem nog leren kennen dus daar had ik dan rustig de tijd voor. Het is een hybride-systeem waarbij de kleine 1.2 kWh Li-ion accu al rijdend wordt opgeladen waarna je steeds weer korte tot langere stukken (afhankelijk van de snelheid) elektrisch kunt rijden. Het is een uitermate geavanceerd hybride-systeem dat zijn oorsprong vindt in de Formule 1 waar Renault ongelofelijk veel ervaring in heeft opgedaan en dat steeds heeft vertaald naar haar personenauto’s. Het E-TECH hybride-systeem bestaat uit drie motoren, één 1.6-liter benzinemotor van 92 Pk(148 Nm) en twee elektromotoren van respectievelijk 49 Pk en 20,5 Pk (samen 250 Nm) en die laatste is een hoog-voltage starter-generator. En daar houdt het nog niet bij op want de Renault Arkana heeft een hele speciale koppelingloze automaat terwijl de 49 Pk elektromotor een 2-versnellingsbak heeft (net als de Porsche Taycan). Die 2-versnellingsbak is nodig om naast vermogen bij lage snelheden de benzinemotor ook een boost te kunnen geven op hogere snelheden bijvoorbeeld bij inhaalmanoeuvres. Al met al is het duidelijk een ingewikkelde versnellingsbak maar het werkt zo verbluffend goed dat de chief-engineer tijdens de ontwikkeling van deze high-tech versnellingsbak van Technisch Lego een model heeft gemaakt om het uit te kunnen leggen (= visualiseren) aan zijn bazen. Daarom verbaasde het mij dan ook niet dat geen enkel autoblad het uit kon leggen. Iedereen schreef wat anders. In een filmpje van de(zelfde) versnellingsbak van de Renault Clio E-TECH Hybrid zag ik bij EV: 0-1-2 staan en bij ICE: 0-1-2-3-4. Dus dat zou 2×4=8 versnellingen maken. Dat is ook het getal wat er op de website van Renault in de technische specificaties van de Renault Arkana bij het aantal versnellingen staat.

Tijdens het rijden keek ik goed naar het display en probeerde ik van alles uit. Zo had ik op het dashboard een EV-knopje ontdekt dus toen de verbrandingsmotor aansloeg terwijl de Li-ion accu naar mijn idee vol genoeg was drukte ik op het EV-knopje. Soms ging het rode ledlampje van het EV-knopje branden en schakelde de benzine-motor zichzelf uit maar soms ging het rode ledlampje van het EV-knopje niet branden en moest ik op de benzinemotor verder rijden. Dam moest ik wachten tot het hybride-systeem zelf automatische de benzinemotor uitschakelde of ik liet het gas even los (de bekende Toyota Prius-truc) en gaf daarna opnieuw gas. Al met al lukte het mij goed om steeds weer behoorlijk wat kilometers elektrisch te rijden en dus benzine uit te sparen. Aan het einde van de Aalsmeerderdijk aangekomen begon de Leimuiderdijk die ik heb helemaal af ben gereden tot en met vlak voor de Leimuiderbrug. Daar kon het echte werk beginnen, rotondes, scherpe bochten kortom het betere stuurwerk. Gelukkig heeft deze hybride ook zo’n fijne B-stand (volgorde = P-R-N-D-B) waardoor je het rempedaal zo goed als niet hoeft aan te raken want deze motorrem vertraagt werkelijk uitstekend. De Leimuiderbrug stond weer eens open met een lange file tot gevolg maar omdat ik de provinciale weg alleen over hoefde te steken had ik er geen last van. Aan de andere kant van de provinciale weg reed ik ook weer de dijk op zodat ik lekker rustig in mijn eigen tempo verder kon rijden. Aan het einde gekomen moest ik de dijk weer afrijden want ze hebben bij de Weteringbrug een draailus gemaakt waar je vroeger gewoon linksaf de brug op kon draaien. De weg door Roelofarendsveen is 50 km/u en toen viel mij ineens op dat tijdens het opschakelen de versnellingsbak soms wat lang in een te lage versnelling bleef hangen met een gillend motorblok – want hoog toerental – als gevolg. Waarom dat zo heel af en toe gebeurt zal waarschijnlijk te maken hebben met de software, een kwestie van een software-update dus. Verder voelde ik af en toe ook een schok in de versnellingsbak wat volgens mij te maken heeft met de 2-versnellingsbak van de elektromotor. Al met al niet echt hinderlijk maar ik kom dit soort schoonheidsfoutjes zeer zelden tegen bij Renault. Onder de A4 door draaide ik een heel mooi strak driekwart rondje over de grote rotonde. De vering/demping is werkelijk uitstekend en past mooi bij dit type auto. De kritiek die ik in sommige testverslagen las vind ik volledig onterecht en vooral getuigen van een totaal gebrek aan kennis van vering/demping. Maar ja vering/demping is dan ook zeer lastige materie en ik bof gewoon dat ik motor rijd en vroeger veel bij WP/Hyperpro kwam waar de vering-experts mij door de tijd een hoop kennis hebben bijgebracht over vering/demping. Hier zomaar wat begrippen die ik geleerd heb: High-speed en Low-speed in-/uitgaande demping – Nadeinen – Overdrukklep – Statische zak – Stick-slip – Veervoorspanning.

YouTube-filmpje Hybride-techniek Renault Arkana

Nog steeds rustig aan
Na de eerste rotonde kun je na op de tweede rotonde kiezen om door de polder naar Leiderdorp te rijden of via Oud Ade. Ik koos uiteraard voor Oud Ade want alles voor de zuinigheid natuurlijk. Gelukkig reed er niemand achter mij en kon ik lekker rustig doorsukkelen met 50 km/u. Bij Leiderdorp aangekomen reed ik op de eerste kleine dubbelbaans rotonde af waar ik uiteraard de buitenring nam. De tweede kleine dubbelbaans rotonde is nog net even leuker want daar moet ik rechtdoor en dan neem ik altijd de binnenring met de rotonderand. Vrijwel alle auto’s denken altijd dat ze mij via de buitenring even snel in kunnen halen. NOT! Door met 50 km/u zonder te remmen over de rotonderand heen te glijden ben ik ze altijd te snel af en dat is altijd weer leuk want dan zie ik ze in mijn achteruitkijkspiegel beteuterd kijken van “Hoe dan?”. Heel veel oefenen, ha, ha. Dit was vroeger namelijk de vaste route naar mijn vorige baan dus ik kan die weg letterlijk met mijn ogen dicht rijden. De Renault Arkana gleed werkelijk perfect over de rotonderand heen, wow dit is echt een hele goede auto met een fantastische balans. Dat is iets wat veel automobilisten wel eens vergeten, aan auto kan nog zo goed zijn maar de balans is toch wel een onderschat dingetje. Eerst maar eens eten en dan even naar Bas en de Samsonite kofferset fotograferen want het was nu nog mooi weer. Bas wierp een blik naar binnen en zag meteen iets wat ik dus nooit zou zien. Hij duwde met zijn duim op het geperforeerde leer van de voorstoelen ter hoogte van de schouders en zei: “Nou dat worden een hoop garantiegevalletjes in de toekomst.” Wat was er een de hand? Door met zijn duim op het geperforeerde leer te duwen liet Bas zien dat er nu al barstjes in zaten en dat worden later scheuren zei Bas tegen mij. Koop dus altijd een Renault Arkana met stoffen bekleding of volledig lederen bekleding maar mijdt dus absoluut dat geperforeerde leer! Tja zo zie je maar weer hoe belangrijk specialisten als Bas zijn voor mijn testverslagen. Zonder Bas had ik veel soms hele simpele dingen over het hoofd gezien. Ieder zijn vak dat blijkt maar weer eens overduidelijk. Na Bas ben ik naar mijn garage gereden waar ik twijfelde of ik de 3×70-liter koffers erbij zou pakken vanwege de verwijderbare laadbodem. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan want de 50- en 33-liter koffers pasten perfect in de lengte/breedte van de bagageruimte terwijl de 70-liter koffers te groot waren. Zonder verwijderbare laadbodem passen er behoorlijk wat koffers in ondanks de aflopende daklijn en na het verwijderen van de hoedenplank is dat zelfs veel te noemen.

Samsonite kofferset

Met verwijderbare laadbodem
Met hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Zonder verwijderbare laadbodem
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 5×33-liter + 13-liter

Na net fotograferen van de kofferset ben ik gaan zwemmen in Katwijk aan Zee. Ik rij dan altijd de route via Valkenburg ZH en Katwijk-Binnen want die hebben allebei 30-Zones dan kan ik meteen ook de instellingen van de Adaptive Cruise Control uittesten. De minimum snelheid van de Adaptive Cruise Control is 30 km/u en het aantal afstandstreepjes tot de voorligger is vier. Gek genoeg kun je dit ACC ook instellen met behulp van de RES-knop – dan springt ie automatisch op 30 km/u – dus zonder dat je nog op SET hebt gedrukt. Meestal moet je eerst de snelheid instellen met de SET-knop en kun je daarna pas op de RES-knop drukken om de ingestelde snelheid te hernemen. Zo zie je maar weer soms kom je gekke dingen tegen tijdens het testen. Na het zwemmen ben ik via ‘t Heen naar huis gereden, ik wilde even kijken hoe de Renault Arkana zich zou houden in de opritbocht. Maar eerst heb ik de Renault Arkana even afgetankt voor de grote Appie in ‘t Heen want ik was benieuwd of het opgegeven verbruik zou halen. Nou het was zelfs veel beter dan het opgegeven verbruik van 1:20,4 want ik kwam na ruim 115 km rijden uit op exact 1:23. Daarna ben ik er eens even goed voor gaan zitten want de opritbocht in ‘t Heen is toch wel een scherprechter. Als een auto in het grensbereik rijdend goed door die bocht heen komt dan zegt dat iets over de balans – banden/grip – vering/demping – wegligging van een auto. Het ESP/TRC kunnen overigens niet uitgezet worden zag ik toen ik door de voertuiginstellingen scrolde en er was ook geen enkel ‘slippend-auto-knopje’ op het dashboard te bekennen. Nou dan ben ik toch wel heel erg benieuwd tot hoe ver ik kan gaan voordat het ESP ingrijpt. Nou heel erg ver dus want ik kon met zwaar piepende banden perfect tegen de asfalt-grasrand door de opritbocht heen rijden. FANTASTISCH zo mag ik het graag zien!

TGIF-Zuinigheidsrit – Rijmodus Eco
Kom laat ik vanavond direct na het eten een zuinigheidsrit maken, mooi rustig zonnig weer en dan even heerlijk over de Zandvoorste boulevard rijden. Aan zee of dichtbij zee wonen is voor mij toch wel een must en bij deze wil ik even kwijt dat Katwijk aan Zee (= Kattuk in het Katwijkse dialect) voor mij de mooiste kustplaats is van de hele wereld. Waarom? Mooie boulevard, de mooiste duinen van Nederland, het strand en de Kattukkers zelf natuurlijk. Kattuk is gewoonweg een heerlijke badplaats. Na het aftanken kon de rit beginnen en ik was echt razend benieuwd waar ik op uit zou gaan komen qua verbruik. De N206 tussen Katwijk aan Zee en De Zilk stijgt en daalt constant dus ik was benieuwd hoe het geavanceerde hybride-systeem daar op zou reageren. Het reageerde zoals ik verwachtte, na een vlak stuk sloeg de benzinemotor op een stijgend deel aan en op een dalend deel weer uit waarna ik elektrisch verder reed op de Adaptive Cruise Control (= ACC) met 80 km/u. En zo ging dat de hele tijd door tot aan De Zilk. Ruim voor de haakse bocht zette ik het ACC uit en vloog mooi retestrak met 70 km/u door de haakse rechterbocht heen. Daarna liet ik de Renault Arkana meteen afzakken en zette het ACC vast op een snelheid van 60 km/u. In Vogelenzang aangekomen liet ik de snelheid uiteraard afzakken naar 30 km/u en dit keer had ik gelukkig geen last van verkeerscriminelen zoals met de Dacia Duster! Nu kwam het gedeelte van de zuinigheidsrit waar ik moest gaan spelen met het gas en de EV-knop of gewoon de software zijn werk laten doen dat kan natuurlijk ook. Na de 30-Zone gaf ik rustig gas tot aan 50 km/u en vloog over de hoge rotonderand van de mooiste rotonde van de hele zuinigheidsrit. Dat komt omdat het een blinde rotonde is en ik niet kan zien wat er komen gaat en dus alles puur op gevoel en ervaring doe. De Renault Arkana deed het perfect en dat nota bene voor een auto met een torsie-as. Voor de bomenweg heb ik even ingehouden want er reden een paar wel heel erg slome dodo’s voor mij. Van die types die dan ook nog eens bijna stil gaan staan in een mooie bocht. Toen ze ruimschoots uit het zicht waren verdwenen heb ik weer gas gegeven en kon ik heerlijk met 60 km/u door de twee mooie S-bochten heen sturen. Soms doe ik dat op de (Adaptive) Cruise Control maar omdat deze Renault Arkana een ACC heeft heb ik ‘m uitgezet want bij te hoge bochtensnelheden grijpt het ACC in door de snelheid sterk te verlagen. Bij de scheve verkeersdrempel aangekomen stuurde ik even hard naar links zodat ik er recht overheen vloog. Doe je dat niet dan stuiter je bijna letterlijk de auto uit. Daarna stuurde ik met 50 km/u heel mooi snaarstrak door de blinde lange dubbele S-bocht heen. Ik had absoluut niet verwacht dat de Renault Arkana dat zò goed zou doen.

Richting Zandvoort moest ik even behoorlijk lang wachten want er kwam een hele lange rij auto’s aan, allemaal strandgangers op weg naar huis. Toen ik dan eindelijk richting Zandvoort reed kon ik weer eens een lang stuk elektrisch rijden. Dat blijft toch wel een beetje een kunst (af en toe gas loslaten dan wel het EV-knopje indrukken) maar na thuiskomst had ik nog een telefoongesprek met de Marketing & PR Consultant van Renault Nederland en die vertelde mij dat de software van de Renault Arkana die nu uitgeleverd wordt updates bevat. Ik rij dus nog in een oud type Renault Arkana, tenminste de oude software dan. De boulevard was weer een drama natuurlijk met automobilisten die naar de zee keken in plaats van op de weg en dus veel te langzaam reden. Ja mag 60 km/u op de boulevard maar veel auto’s rijden hier 30-50 km/u en er zijn zelfs halve zolen die bijna stapvoets rijden. Eenmaal op de duinenweg kon het gas er weer op en halverwege werd ik door drie motorrijders met een wel zéér hoge snelheid (150+ km/u waar je max 80 km/u mag) ingehaald. Ik wilde ze nog waarschuwen toen ik ze in mijn achteruitkijkspiegels aan zag komen maar het was al te laat, even later stoven twee motoragenten mij met zéér hoge snelheid voorbij en 2 kilometer verderop zag ik ze alle vijf in de graskant staan. Die zijn alledrie hun rijbewijs voor langere tijd kwijt zekersteweten. Bij de rotonde in Overveen draaide ik om en reed weer terug naar Katwijk aan Zee hoezee jippiejahée. De rit terug ging net zo lekker als de heenrit, wat is dit toch een ongelofelijk fijne auto. Op dit soort momenten merk ik weer eens hoe fijn het is als echt alles klopt. Misschien wel het lekkerste moment was de afrit naar ‘t Heen. Er reed een dikke BMW X6 M achter mij en ik was benieuwd of hij me kon volgen. Ik stuurde heel erg laat in vlak langs de vangrail en daarna hard en strak naar links de linker voorsorteerstrook op. Ondanks de ongelofelijke druk op de banden trok de Renault Arkana het en dat verbaasde mij echt! Eén foutje bij deze snelheid (= werkelijk exact op de grens rijdend) en je hangt hier in de vangrail wat ik hier ook vele malen heb zien gebeuren. Mama mia wat is deze auto goed zeg echt heerlijk net als het verbruik dat met exact 1:20 zelfs iets beter is dan het opgegeven verbruik. Renault maakt dus waar wat ze beloven en dat vind ik mooi want ik maak vaak genoeg anders mee. Oh en die BMW X6 reed nog aan het begin van de afrit toen ik al afsloeg naar links richting het onbemande pompstation voor de grote Appie.

Rondje Space Business Park… JIHA!!!
Na die perfecte opritbocht in ‘t Heen in het grensbereik kon het rondje Space Business Park bijna niet anders dan heel erg leuk worden. Op de N206 rijdend drukte ik op het touchscreen op de rijmodus Sport en ik voelde meteen een ‘rilling’ in mijn voet op het gaspedaal. Ik hield de snelheid hoog en remde heel erg laat al sturend in de afritbocht. Dat deed de Renault Arkana heel erg mooi zonder de neiging te gaan glijden of in onbalans te raken. Complimenten dan ook voor de 18-inch Kumho Ecsta HS51 banden echt klasse wat een uitstekende grip deze banden hebben en vooral óók houden in het grensbereik. Op naar het Space Business Park dat direct na de rotonde aan de westkant van de N206 begint. Na de rotonde trapte ik het gaspedaal op de bodem en vloog mooi en strak door de haakse rechterbocht heen. Daarna gaf ik stevig gas door de lange flauwe linkerbocht en bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen gooide ik het stuur met een behoorlijke snelheid heel hard om naar links (gewoon omdat het kan!) waarna ik amper glijdend de vrachtwagenparkeerplaats opvloog. Jeetje wat goed zeg echt niet normaal! Aan de andere kant van de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen zag ik een auto van links aankomen maar die was ver genoeg (ze zien je hier erg laat aankomen dus domweg voorrang nemen is behoorlijk risicovol) zodat ik meteen door kon knallen. Rechts-links het rechte stuk op naar de lage verkeersdrempel. Die voelde ik amper door de uitstekende vering/demping waarna ik besloot het gas er vol op te zetten ruim voor de haakse rechterbocht met hoge verkeersdrempel ervoor. Ik verwachtte behoorlijk door de bocht heen te stuiteren maar dat viel heel erg mee, weer dankzij die uitstekende vering/demping dus! Nou dan gaan we er ook maar helemaal voor dacht ik bij mezelf en ik trapte het gaspedaal dieper in dan ik hier normaal gesproken doe. Ik vloog heel mooi over de hoge verkeersdrempel en op de allerhoogste verkeersdrempel kwam ik zelfs met alle vier de wielen los. YES! De landing was perfect en ik vloog heel hard en strak door de blinde rechterbocht na de rotonde heen. Van een Coupé-style SUV die een ton of meer kost had ik niet anders verwacht maar van deze betaalbare Franse Coupé-style SUV. Kortom een knap staaltje werk van Renault! Applausje van Daan voor Renault en zéér terecht.

Twee dure snelwegzuinigheidsritten
Maandag 28 maart ben ik in de ochtend eerste gaan zwemmen en daarna heb ik voor en na het middageten een snelwegzuinigheidsrit gemaakt. Eentje in de rijmodus Eco en eentje in de rijmodus MySense en ik was heel erg benieuwd waar ik op uit zou komen na de gunstige verbruikswaarden binnendoor rijdend. Voor de snelwegzuinigheidsritten vertrek ik altijd vanaf het Total pompstation bij mij om de hoek. Ik rij dan naar de A44 en daarna richting de A4 waar ik de afslag Hoofddorp neem en dan dezelfde weg terug rij alleen dan tot aan Wassenaar en via de A44 weer terug naar Leiden en vanaf Holiday Inn weer naar het Total pompstation. Van en naar de A44 kon ik, als de Li-ion accu vol genoeg was, 100 procent elektrisch rijden want dan ligt de snelheid op max 50 km/u. Eenmaal op de A44 heb ik het ACC vastgezet op 100 km/u en ben goed gaan opletten óf, wanneer en hoe lang het EV-ledje ging branden. Het EV-lampje ging inderdaad branden bij 100 km/u dus de Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 kan elektrisch rijden bij een snelheid van 100 km/u. Maar helaas was de pret elke keer van erg korte duur want ondanks dat de Li-ion accu voor 50-75 procent opgeladen was reed de Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 steeds maar kort elektrisch. Jammer en ik heb het vermoeden dat dit komt omdat dit een versie is die niet de uiteindelijke showroomversie is. Ik heb dat vaker meegemaakt met auto’s testen en begrijp dat niet zo goed. Als je als importeur wilt dat een nieuw model goed verkoopt geef dan liever een auto mee waarvan alle software up-to-date is. Door steeds het gas los te laten op de dalende gedeelten van de A44 lukte het me aardig om meer elektrisch te rijden dan als ik dat niet had gedaan. Het uiteindelijke resultaat viel me behoorlijk tegen.
Rijmodus Eco – 60 km/3,65 ltr E10 = 1:16,43
Rijmodus MySense – 60 km/5,19 ltr E10 = 1:11,56
Ik wilde nog een gewone zuinigheidsrit doen in de rijmodus MySense maar gezien het hoge verbruik en het grote verschil met de rijmodus Eco heb ik dat maar niet gedaan. Dat is met de huidige absurd hoge benzineprijzen geld in het water gooien want er komt sowieso een hoger verbruik uit dan de nette 1:20 in de rijmodus Eco.
De Renault Arkana is een auto met binnendoor rijdend een laag verbruik maar op de snelweg loopt het in andere rijmodi dan Eco (= MySense en Sport) al snel uit de klauwen door de veel te korte elektrische stukken. Jammer al met al dus doe mij maar liever een Renault Arkana PHEV, wie weet volgt die alsnog.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,8 seconden

Topsnelheid

172km/u

Vermogen

B-105(145)/E1-36(49)-E2-15(20,5) kW (pk)/rpm

Koppel

B-205/E1+E2-250 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

4,8-4,9 liter/100 km

Snelweg

4,2-4,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,8 liter/100 km

C02 uitstoot

108 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.568 mm

Breedte

2.034 mm

Hoogte

1.576 mm

Wielbasis

2.720 mm

Spoorbreedte voor

1.562 mm

Spoorbreedte achter

1.584 mm

Massa leeg

1.410 kg

Max. toelaatbare massa

1.961 kg

Laadvermogen

551 kg

Aanhanger geremd

760 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

480 liter

Bandenmaat

215/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand