Mazda CX-5 Luxury SkyActiv-G 165 6AT 2WD 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Mazda Motor Nederland


Zonder turbo kan het ook!

Samenvatting
Een automerk als Mazda sla ik persoonlijk oneindig veel hoger aan dan welk Duits automerk dan ook. Waarom? Simpel om hun sublieme vakmanschap en uitstekende kwaliteit van achterkant tot voorkant. Wat is dat toch met de mensen die maar blijven geloven in de Duitse degelijkheid van Audi, BMW en Volkswagen? Kijk eens wat dieper dan het laagje Duitse vernis zou ik zeggen. Ik heb nog nooit een slechte Mazda getest dus dat zegt genoeg denk ik. Ik ben wel heel erg benieuwd of Mazda net als vrijwel alle andere automerken puur en alleen voor elektriciteit als energiebron gaat of dat ze misschien toch ook nog voor waterstof gaan kiezen. Of heel misschien wel NIFTI = National Individual Floating Transport Infrastructure oftewel zweeftransport net als de magnetische zweeftrein in Japan. Deze Mazda CX-5 is mij weer uitstekend bevallen alleen is er één dingetje dat mij al eerder is opgevallen bij Mazda en dat stick-slip. Dat is een fenomeen dat vrijwel iedere motorjournalist kent maar dat onder autojournalisten gek genoeg onbekend is. Ja ook auto’s hebben daar last van! En deze Mazda CX-5 had er ook last van en dat verbaast mij toch wel. Het is een probleem dat vrij eenvoudig is op te lossen door een betere kwaliteit verloopbussen in de schokbrekers te monteren. Stick-slip verdwijnt uiteindelijk altijd na het inslijten van de verloopbussen maar ja dat duurt even. Voor de rest kan ik niet anders dan zeer tevreden over het rijden, de wegligging, het interieur, de bagageruimte dus met deze Mazda zul je nooit bedrogen uitkomen.

Plus: Bagageruimte – Driveability – Verbruik – Vering/demping – Wegligging – Zit

Min: Smurf die de HUD op +13 had gezet (daardoor dacht ik even dat de HUD niet werkte)

Testverslag
Eindelijk weer eens een Mazda dacht ik toen ik in de vernieuwde Mazda CX-5 stapte. Ik heb het even terug gezocht en ik zag dat ik 1-2 keer per jaar een Mazda test. Mazda is één van mijn favoriete automerken en dat heeft te maken met twee dingen namelijk puur vakmanschap en kwaliteit. Als je in een Mazda stapt en gaat rijden merk je letterlijk aan alles dat een Mada met liefde én vooral vakmanschap in elkaar is gezet = kwalitatief goed product. Ik vind dat mooi want zoals Mazda zijn auto’s met liefde en vakmanschap in elkaar zet zo probeer ik ze met met liefde en vakmanschap te ontleden tot op het bot om maar eens in medische termen te spreken. Ik kom tenslotte uit de medische research waar ik altijd alles tot op de bodem uitzocht als ik iets niet begreep. Maar wat ik nog leuker vind is dat ik gemeenschappelijk heb met de oprichter van Mazda – Jujiro Matsuda – dat we allebei al heel jong monteur waren. Ik ben zelfs nog iets jonger (op 14-jarige leeftijd) begonnen met sleutelen aan bromfietsen en solexen en later auto’s en motoren. En eigenlijk maakt het niet uit waar je aan sleutelt want het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer. Het belangrijkste is netjes en nauwgezet werken want dan hou je overzicht en raak je geen kleine onderdelen of schroeven/moertjes kwijt. Naast het plezier van het sleutelen kwam het mij later ook nog eens heel erg goed van pas. Toen ik in 1988 mijn eerste motorreis maakte en elk jaar daarop steeds verder de wereld in trok was het kunnen sleutelen aan mijn motorfiets een onontkoombaar iets. Soms moest ik letterlijk in ‘the middle of nowhere’ een band plakken, kleppen stellen of de benzinetoevoer van de carburateur repareren. Dus ja ik herken mij wel in de oprichter van Mazda. Na het wegbrengen van de Renault Arkana ben ik op mijn Honda MSX 125 van Aalsmeer naar Waddinxveen gereden. Gelukkig hoefde ik niet door een halve meter sneeuw heen te ploegen want die viel in een ander deel van het land. Toen ik bij Mazda Nederland aankwam bleek dat ik bij Mazda-dealer Mulder vlak om de hoek moest zijn. Thuis las ik in de reserveringsmail (ik wilde opzoeken welke uitvoering ik mee had gekregen) dat het inderdaad in de mail stond dat ik ‘m bij Mazda-dealer Mulder op moest halen. Het ritje van Waddinxveen naar huis was een uiterst relaxte en gezapige autorit, ik voelde me gewoon een ouwe lul. Kwam het door mij of door de Mazda dat ik zo rustig reed of was het misschien toch die peperdure benzine? Die overigens morgen op 1 april 21 eurocent goedkoper wordt maar zelfs dan nog ruim boven de 2,- euro kost……. Mark Rutte die belooft de benzine-accijns te verlagen op 1 april. Dat zou pas echt een goede 1-aprilgrap zijn. Gelukkig heb ik nog 30 liter benzine van 1,65 euro in mijn garage staan.

Tijdens de rit naar huis heb ik even lekker rustig alles uit zitten zoeken. Toch was er één ding waar ik maar niet uitkwam en dat is de ACC-afstand tot de voorligger. Als ik op het knopje voor de afstand drukte voelde ik van alles gebeuren alleen zàg ik niet wat de ingestelde afstand was. Normaal gesproken zie je vier streepjes of blokjes op het mini-display tussen de tellers zodat je weet of de ingestelde afstand klein-middel-groot-grootst is. Nou ja dat zoek ik later wel uit want ik kwam er nu even niet uit. Tja soms heb je dat wel eens zelfs in een Mazda. Omdat ik geen zin had om helemaal binnendoor naar huis te rijden heb ik een stukje A12 gepakt en heb de afrit bij Zoetermeer genomen. Na die afrit volgt die mooie giga-rotonde dus dat is meteen een leuke test voor in het grensbereik. Ik stond links vooraan opgesteld en gaf rustig gas en naarmate ik meer druk op de rechterwielen zette in de lange rotondebocht gaf ik steeds meer gas. Het gekke is dat de Mazda CX-5 in tegenstelling tot veel andere auto’s niet volledig op ‘slot’ slaat in het grensbereik met het ESP/TCS aan. De Mazda CX-5 blijft heel mooi controleerbaar en zo zie ik het ook het liefst! Dat maakt de dan ook meteen weer erg benieuwd hoe de Mazda CX-5 reageert met het TCS uit. Het knopje om het ESP uit te zetten kon ik gek genoeg nergens vinden. De rotonde af gaf ik even extra gas bij en dat voelde werkelijk fantastisch aan. Richting Leiden belandde ik weer eens achter een slak die 50-60 km/u reed waar je 80 km/u mag rijden. Gelukkig heeft deze Mazda CX-5 Adaptive Cruise Control dan kun je die op 80 km/u vastzetten en achterover leunen in de heerlijk zittende bestuurdersstoel. Ik moest meteen aan Bas denken en aangezien ik er toch vlak langs kom besloot ik meteen maar naar Bas te rijden. Dan had ik dat ook alvast maar gehad want hij heeft vrijdag altijd papa-dag. Zoals ik al verwacht had was Bas enthousiast over de gebruikte materialen en de afwerking alleen vond hij alles wel erg zwart. “Veel auto’s die je dit jaar hebt getest hadden juist vaker lichtere interieurkleuren”, zei Bas tegen mij, “Mazda blijft daar dus toch wat bij achter als ik eerlijk ben.” Tja was zal ik daar op zeggen? Daarna kwam een vrouwelijke medewerker van Bas naar buiten gelopen want zij en haar man hebben ook een Mazda CX-5 vertelde ze. “Met een caravan erachter moet onze Mazda CX-5 er toch wel hard aan trekken hoor in de bergen!”, zei ze tegen mij, “maar het goede is dan wel weer dat er niets aan stuk gaat want het motorblok heeft geen turbo.” Dus ja dat is dan weer een dik pluspunt! Zo zie je maar weer dat het ‘down-sizen’ van motorblokken ook zijn schaduwkwanten heeft. Wat betreft de Samsonite kofferset kan ik kort zijn, in de oude Mazda CX-5 pasten meer koffers.

Samsonite kofferset
Met rolhoes: 2×70-liter + 3×33-liter = 206 liter
Zonder rolhoes: 3×70-liter + 50-liter + 3×33-liter = 359 liter

Oude Mazda CX-5 uit 2017
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×70-liter + 2×33-liter = 276 liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter + 13-liter = 389 liter

Zuinigheidsrit
Het is altijd interessant om een zuinigheidsrit te maken in een auto met een motorblok zonder turbo + intercooler. Om toch genoeg vermogen uit het turboloze motorblok te halen is de cilinderinhoud vergroot. Het risico is dan natuurlijk dat het verbruik toeneemt maar de vorige keer liet de Mazda CX-5 al zien dat dit door slimme technologische toepassingen (= Skyactiv-technologie) niet zo is. Na het volgooien van de benzinetank van mijn Yamaha Tracer 700 heb ik de resterende goedkope Luxemburgse benzine in de tank van de Mazda CX-5 Skyactiv-G 165 6AT 2WD Luxury gemikt. Dat scheelt toch weer in de portemonnaie van Daan ja toch niet dan. Aangekomen in Katwijk aan Zee nam ik de afslag bij ‘t Heen om de tank helemaal af te toppen bij de onbemande pomp voor de grote Appie. De benzineprijs stond daar op 2,07 euro wat mij meeviel als ik eerlijk ben. Na driemaal doorklikken kon ik de benzinedop dichtdraaien de rit naar Zandvoort aanvangen. Het was echt belachelijk druk op de rotonde naast de N206 maar gelukkig kon ik er op een gegeven moment net even tussendoor schieten. Ik reed heel rustig de N206 op en zette de Adaptive Cruise Control vast op 80 km/u. Daarna zag ik ineens dat deze Mazda CX-5 een Head-Up-Display (= HUD) heeft. STOM van mij, hoe heb ik dat in hemelsnaam over het hoofd kunnen zien. Daarna ben ik maar eens rustig door de instellingen gaan scrollen en kwam ik de afstellingsmogelijkheden voor de HUD tegen. Ik zag toen dat de instelling op +13 stond wat er op neerkomt dat er een smurf voor mij in de auto gezeten moet hebben. Ik had dat ook al gemerkt bij het afstellen van de buitenspiegels die stonden namelijk ook extreem (= smurfstand) afgesteld. Na het juist afstellen van de HUD drukte ik weer eens op het knopje voor de afstand tot de voorligger en nu zag ik ineens de 4-3-2-1 afstandstreepje(s) in de HUD verschijnen. In de meeste auto’s zijn die afstandstreepjes ook zichtbaar op het mini-display tussen de tellers dus dat vind ik dan wel weer jammer. Er zijn namelijk mensen die door een oogziekte/oogafwijking de projectie van een HUD niet waar kunnen nemen. Bij De Zilk aangekomen was ik niets eens benieuwd naar de wegligging in de haakse rechterbocht. De wegligging staat namelijk op zo’n ongelofelijk hoog niveau dat het voelde alsof ik in een vierwielaangedreven auto door de bocht heen vloog. Daarna liet ik de snelheid afzakken naar 60 km/u en reed lekker vloeiend door de mooie bochten heen naar Vogelenzang. Daar zette ik in de 30-Zone de snelheid vast op net boven de 30 km/u = 30 echte kilometers per uur. Gelukkig had ik dit keer geen verkeerscriminelen bovenop mijn bumper plakken zoals met de Dacia Duster. Ik snap echt niet wat sommige automobilisten bezielt om met 50+ km/u door een 30-Zone heen te scheuren.

Na Vogelenzang pluste ik op naar 50 km/u maar niet met de SET-knop maar door gas te geven. Ik had namelijk gemerkt dat opplussen met de SET-knop een plotselinge felle acceleratie opleverde terwijl ik met mijn voet op het gaspedaal heel rustig gas kan geven richting de 50 km/u. Bij de rotonde naar de bomenweg aangekomen reed ik zonder gas terug te nemen zo hoog mogelijk over de rotonderand heen. Het onderstel van de Mazda CX-5 hield zich werkelijk perfect! Daarna was het op de bomenweg even hommeles met een gekke Duitser die met 30 km/u door een bocht heen reed. Daarna vloog die Duitse malloot er ineens vandoor dat ik dacht wat is dit nou weer joh? Bij de scheve verkeersdrempel naar de Nachtegalenlaan aangekomen was ik wél benieuwd naar hoe de vering/demping zou reageren op dit vervelende verkeersobstakel. Nou UITMUNTEND dus! Ik durf dit wel te vergelijken met de vering/demping van de Tesla Model 3/Y die hebben namelijk ook vering/demping van de buitencategorie. Echt heerlijk dit! Daarna vloog ik heel mooi op de grens rijdend door de lange S-bocht heen richting de Zandvoorterweg. En ook daar was het erg druk maar kon ik er gelukkig ook net weer even snel tussendoor piepen. Op weg naar de boulevard probeerde ik of ik in de M(anuele)-stand misschien eerder een versnelling hoger kon schakelen maar dat maakt geen verschil. Je kunt dus beter gewoon rustig gas geven in de D(rive)-stand en eenmaal een constante snelheid rijdend het ACC vastzetten. Het gekke is trouwens dat je zowel door op SET als RES te drukken het ACC kunt activeren dat dan vanaf minimaal 30 km/u begint. Bij de boulevard aangekomen kon ik de Mazda CX-5 lekker hard over de hoge rotonderand heen rijdend rechtsaf de strandboulevard ophoeken. Op de boulevard reed er weer eens een Duitser die voor het eerst in zijn leven de Noordzee zag… Op de duinenweg kon het gas er weer op en reed ik met 80 km/u heerlijk zwierend op het ACC tussen de duinen door. Aan het einde van de Duinenweg ging ik van het gas los en liet de Mazda CX-5 helemaal uitrijden en bij 50 km/u drukte ik weer op SET om de snelheid vast te zetten. Dat uitrijden en niet remmen is ontzettend belangrijk want dat scheelt weer peut zoals wij motorrijders zeggen. Zuinig rijden is in wezen niets meer of minder dan ver vooruit kijken en anticiperen en dus zoveel mogelijk voorkomen dat je moet remmen en weer optrekken. Zorgen dat je de juiste snelheid hebt en die zoveel mogelijk vasthoudt is de crux van zuinig rijden. Wat ik zelf heel erg fijn vind aan deze automaat is dat ie al bij lage toeren heel soepel opschakelt. Bij de rotonde net voor Overveen draaide ik hoog over de rotonderand rijdend weer om en reed terug de duinenweg op. De terugweg verliep net zo soepel als de heenweg en ik was benieuwd naar het verbruik. Het opgegeven verbruik is 1:13,70 maar ik kwam dus doodleuk op 1:18,32 (+ 10 procent voor de winterbanden = 1:20,15) uit wat ik totaal niet had verwacht. Op weg naar huis klonk één van mijn favoriete liedjes van Tina Turner uit de 10 Bose-speakers: Simply the best. Tja do I need to say more?

Knalluh!!!
Onder de N206 doorrijdend zette ik het TCS uit zodat ik even heerlijk door de opritbocht bij ‘t Heen kon knallen. Vlak voor de opritbocht klapte ik de versnellingspook in de manuele stand zodat ik handmatig op kon schakelen. Vlak voor de apex gaf ik plankgas en ik moet zeggen dat ik verrast was over de acceleratie want ja dit motorblok heeft tenslotte geen turbo. Ik vloog echt heel mooi strak met doorspinnende voorwielen door de opritbocht heen. Door het gas mooi te doseren kon ik voorkomen dat de voorkant extreem naar links weggleed. Echt heerlijk! Het is lang geleden dat ik zo lekker door deze opritbocht ben heen gereden. Bij veel auto’s is alles volledig dicht getimmerd en grijpen het ESC of ESP en het TCS of TRC keihard in met tot gevolg dat de auto bijkant stilvalt. Dat wil je verdorie toch niet!

Zondag actiefoto-dag
Zondag rond het middaguur ben ik naar mijn zwager gereden om foto’s te maken bij Het Corpus. Ik was erg benieuwd wat mijn zwager van de vernieuwde Mazda CX-5 zou vinden. We reden rustig naar Het Corpus en het eerste wat mijn zwager opviel is dat de Mazda CX-5 zich heel rustig liet rijden. Het overschakelen van de automaat ging heerlijk rustig (= lekker laag in toeren) en uitermate soepel. Verder viel mijn zwager de stilte op aan boord bij 50 km/u, dat is hij duidelijk niet gewend, ha, ha. Na wat bochten reden we over een aantal verkeersdrempels heen en het verbaasde mijn zwager hoe ongelofelijk schokvrij dat ging. Het is bijna alsof je over de weg zweeft zo ontzettend mooi! Altijd weer leuk als mijn zwager mijn bevindingen bevestigd zonder dat ik iets tegen hem heb gezegd voor het wegrijden.

Snelwegzuinigheidsrit
Zondag na het avondeten besloot ik om een snelwegzuinigheidsrit te maken dan had ik die maar gehad. Het zou vanaf maandag bijna gaan regenen begreep ik van onze weerman Gerrit Hiemstra. En in de stromende regen een snelwegzuinigheidsrit maken neelamaar! Ik had ‘s middags nog even lekker motor gereden op mijn Yamaha Tracer 700 en daarna had ik nog wat goedkope Luxemburgse benzine in de tank van de Mazda CX-5 gegooid. Dat scheelt toch weer een paar euro en elke euro is er één. Na het aftanken bij de Total in De Stevenshof reed ik heel netjes en rustig naar de A44 even verderop. Gelukkig had ik overal groen en kon ik lekker doorrijden, dat scheelt weer optrekken en dus benzine. Ook de oprit naar de A44 had ik groen dus echt alles zat mee. Eenmaal op de A44 ging het ACC strak op 100 km/u en 1 afstandstreepje tot de voorligger. Ik heb maar één auto hoeven in te halen dus het aantal 90-rijders viel mij erg mee. Het rijden ging erg lekker en ik had best een goed gevoel maar ja in een SUV moet je voorzichtig zijn want grote auto en dus een hoge luchtweerstand dus dat kan uiteindelijk vies tegenvallen als je pech hebt. Eén groot voordeel aan zondag is dat er vrijwel geen vrachtauto’s op de snelweg rijden want dan moet ik vaker inhalen en dat is slecht voor het verbruik. Waar ik me wel elke keer weer over verbaas tijdens zo’n snelwegzuinigheidsrit is de snelheid waarmee veel automobilisten mij voorbij komen zetten. Hebben die allemaal de loterij gewonnen of zo? Maar zelfs dan nog ik bedoel wat bezielt om als een volslagen idioot over de snelweg te scheuren terwijl het overdag een maximum snelheid van 100 km/u geldt.

Bij Hoofddorp aangekomen moest ik een strategische keuze maken zodat ik goed uit zou komen. En het lukte me alweer en zo kon ik met het ACC op 100 km/u door de mooie S(-afrit)bocht heen rijden. Bij de meeste andere auto’s voelt 100 km/u veel sneller aan want ik had bij deze Mazda CX-5 het gevoel dat het nog sneller kon. De bocht naar links richting de stoplichten voelde ook erg makkelijk aan en ook hier had ik het gevoel dat het sneller kon. Over de A4 heen rijdend stuurde ik iets naar links zodat ik de Mazda CX-5 lekker hard de oprit naar de A4 op kon hoeken. Nou dat heb ik geweten zeg waha door mijn grote vertrouwen in deze Mazda CX-5 was ik iets te enthousiast. De auto brak niet uit maar het was wel heftig maar desondanks makkelijk onder controle te houden dat dan weer wel. Dat geeft toch weer aan hoe goed het onderstel, de vering/demping en de balans van deze auto is. Voor mij reed een vrachtwagen dus dat was aansluiten op de wel heel erg lange oprit met mooie bocht. Eenmaal op de A4 zette ik het ACC weer vast op 100 km/u en 1 afstandstreepje. En zo hobbelde ik weer rustig richting Leiden hopende dat ik geen 90-sloompies tegen zou komen. En ik had zowaar mazzel want de auto voor mij reed ook 100 km/u en alle auto’s daarvoor ook. In Leiden aangekomen reed ik nog een stukje door op de A44 tot aan Wassenaar waar ik weer omdraaide en de afrit Leiden nam. Bij de Total aangekomen viel mijn mond open want ik had slechts 3,2 liter E10 verbruikt op 60,2 km. Dat is 1:18,81 + 10 procent = 1:20,69 Dat is verdorie zelfs beter dan mijn gewone zuinigheidsrit met 30-80 km/u. Ik kon het bijna niet geloven!

Naar werk…
Maandagochtend ben ik om 09.00u in de Mazda CX-5 gestapt op weg naar Kijkduin waar ik vlak om de hoek werk. Uiteraard ben ik door het Wassenaarse Bos met zijn hoge snelheidsbrekers gereden. Op weg naar Wassenaar kwam ik nog wel voor een verrassing te staan want normaal gesproken kan ik daar ‘s ochtends altijd gewoon doorrijden maar nu stond er een file van hier tot Tokio. En aangezien er maar een paar (vracht)auto’s per keer door het groene licht kunnen rijden zou ik daar nog wel even staan. Mama mia ik ben op een gegeven moment maar rechtsaf een korte straat met eenrichtingverkeer ingeslagen (ik heb nog nooit in al die jaren een auto uit deze straat zien komen) en naar de rondweg gereden zodat ik tenminste verder kon rijden. Vrijdag rijdt deze jongen dus lekker in zijn Renault Twizy via het tijdelijke fietspad naar de stoplichten bij De Bosrand dan hoef ik nergens te wachten. Op de rondweg belandde ik achter een BMW X5 die afremde voor een verkeersdrempel. Waarom dan? Ik hield even in zodat ik toch net even harder over de steile verkeersdrempel heen kon rijden. Dat voelde lekker aan nu op naar de hoge snelheidsbrekers. Op de rotonde maakte ik een snelle vloeiende driekwart draai en ook dat gaat perfect met de Mazda CX-5. Sommige auto’s gaan heel erg rechts in de veren hangen maar daar is bij deze Mazda CX-5 geen sprake van. Gewoon een superstrakke driekwart draai! Daarna reed ik richting het Wassenaarse Bos en daarvoor moest ik eerst over de scheve verkeersdrempel heenrijden. Er kwam geen verkeer van rechts aan dus ik kon er zonder af te remmen met 50 km/u over de scheve verkeersdrempel heen rijden. En net als die scheve verkeersdrempel in Aerdenhout voelde het werkelijk subliem aan. Aan het einde sloeg ik rechtsaf-linksaf richting de hoge snelheidsbrekers. De eerste nam ik met 30 km/u, de tweede met 40 km/u en de derde met 50 km/u. Op deze hoge snelheidsbrekers merkte ik duidelijk dat er sprake was van stick-slip ook al was het niet veel. Maar ja die hoge snelheidsbrekers liegen niet! Ik hoorde bij 50 km/u wel een boink-geluid maar dat mag want het is een SUV met lange veerwegen. De rest van de rit naar werk was supersaai – okay op een perfecte noodstop na dan (prima remmen!) – want alle leuke zijwegen met hoge snelheidsbrekers waren afgesloten vanwege rioolwerkzaamheden. Dat was vette pech en dergelijke werkzaamheden gaan altijd wel even duren dus dat wordt voorlopig in het tweede deel van mijn woon-werkroute een saaie weg op en neer van huis naar werk. Pas na deze test ontdekte ik dat één van mijn favoriete wegen met snelheidsbrekers niet afgesloten bleek te zijn.

Space Business Park-Surprise
Dinsdagochtend ben ik aan het einde van de ochtend gaan zwemmen en daarna besloot ik dat het wel zo slim was om meteen na het zwemmen een rondje Space Business Park te doen. Nu ik er toch ben….. de benzine is al duur genoeg niet waar? Nadat die accijns vorige week is verlaagd stijgt de benzineprijs gewoon weer verder dus nog even en we zitten weer op de oude benzineprijs van voor de accijnsverlaging. Fijne man die Mark Rutte! Na al mijn goede ervaringen met de Mazda CX-5 tot nu toe was daar dan nog de ultieme test wat betreft de wegligging namelijk het SBP. Uiteraard heb ik het TCS uitgezet en de rijmodus Sport ingeschakeld op weg naar het SBP want ik wilde natuurlijk wel de grens op kunnen zoeken. Op de rotonde bij de oprit naar de N206 maakte ik een 360-gradendraai en reed weer terug het SBP op vanaf mijn vaste startpunt. Ik flipperde terug naar M2 (jep de Mazda CX-5 heeft ook stuurflippers) hoekte de Mazda CX-5 hard de haakse rechterbocht in gaf plankgas. Tot mijn grote verrassing spinden de voorwielen van de Mazda CX-5 veel sneller en makkelijker door dan ik verwacht had op grond van de Pk/Gewichtsverhouding. Ik vloog werkelijk perfect voorwieldriftend door de haakse rechterbocht heen. Daarna gaf ik stevig gas in de lange flauwe linkerbocht en heel even dacht ik dat ik te overmoedig was geweest, maar nee ook dit trok het onderstel met groot gemak. In de links-rechts-combinatie moest ik even kort inhouden omdat er een auto aankwam maar daarna kon het gas er weer vol op. Over de verkeersdrempel heen waarna ik snel naar links en rechts keek of er geen verkeer aankwam. Noop! Ik kon dus mooi lekker hard door de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. En het ging echt hard dus ik stuiterde dan ook letterlijk door de bocht heen. Maar de vering en demping deden hun werk gelukkig zoals het hoort en al snel reed ik netjes rechtdoor richting de hoge verkeersdrempel. Ik besloot er helemaal voor te gaan maar de hoge verkeersdrempel was een eitje voor de vering/demping van de Mazda CX-5.

Okay dan nog een schepje er bovenop voor de allerhoogste verkeersdrempel en voor ik het wist kwam ik met vier wielen los en maakte een harde maar perfecte landing. Daarna schakelde ik terug naar M2 en gaf plankgas in de blinde rechterbocht. De Mazda CX-5 vloog werkelijk perfect met vol doorspinnende voorwielen door de bocht heen. Wow dit was serieus goed dat maak ik niet vaak mee dat ik letterlijk met twee vingers in mijn neus zo op de grens rijdend door een bocht heen vlieg. Daarna volgde nog wat bochten maar dat was meer plichtmatig en leuk maar meer ook niet. De noordelijke oprit naar de N206 was ik wel benieuwd naar dus hier ging het gas er weer vol op. De scherpe bocht aan het begin van de oprit ging lekker en ik gaf plankgas en vloog heel mooi de lange opritbocht door. Waar andere SUV’s de neiging hebben de N206 op te glijden aan het einde van de oprit had de Mazda CX-5 dat niet. Dat kan alleen maar komen door de sublieme vering/demping want die zorgen weer dat de banden goede grip hebben én houden. De 19-inch Bridgestone Blizzak LM005 winterbanden wil ik bij deze een compliment geven want de grip is ondanks de kleinere hoeveelheid rubber op de weg dan bij zomerbanden uitstekend. Daarna had ik nog even lol bij de afrit naar ‘t Heen want ik zag in mijn achteruitkijkspiegel een snelle Mini Cooper letterlijk aan komen vliegen. Eens kijken of hij dat in de zeer listige afritbocht vol kan houden. Ik reed zo lang mogelijk rechtdoor en sneed daarna hard naar binnen vlak langs de vangrail en toen weer superstrak naar links. Doeiiiiii Mini Cooper. Juist dat tweede deel kan/mag je echt geen fout maken want dan hang je met je rechterkant vol in de vangrail die hier dan ook regelmatig is vervangen precies op deze plek. Met de wegligging van deze Mazda CX-5 zit het dus wel goed, dit is een hele puike SUV die wat mij betreft dan ook met kop en schouders boven zijn concurrenten uitsteekt.

Elektronica
Tja en dan sluit ik toch af met iets waar ik niets van snap en wat in elke auto weer anders is. In deze Mazda CX-5 blijft de Adaptive Cruise Control geactiveerd nadat je het contact aan/uit hebt gezet. De Auto-Hold moet je echter steeds opnieuw activeren maar er zijn ook auto’s waarin het precies andersom is of waar beide geactiveerd blijven dan wel beiden worden uitgeschakeld na net omdraaien van de contactsleutel. Vreemd toch of niet dan?

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,9 seconden

Topsnelheid

192km/u

Vermogen

121(165)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

213/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

7,8 liter/100 km

Snelweg

5,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,6 liter/100 km

C02 uitstoot

166 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.575 mm

Breedte

2.115 mm

Hoogte

1.685 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.595 mm

Spoorbreedte achter

1.595 mm

Massa leeg

1.475 kg

Max. toelaatbare massa

2.035 kg

Laadvermogen

560 kg

Aanhanger geremd

2.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

493 liter

Bandenmaat

225/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand