Dacia Spring Comfort Plus Electric 45 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland NV


Geniale Spring-in-‘t-veld

Samenvatting
Zelden heb ik zo’n leuke elektrische auto getest als deze Dacia Spring. Géén onnodige piepjes om werkelijk alles en niets zoals in andere elektrische auto’s, géén onverwachte stuurcorrecties kortom géén ONZIN in de vorm van allemaal totaal overbodige elektronische veiligheidssytemen. De typenaam Spring klopt helemaal want door de lange veerwegen kun je zelfs over de hoogste verkeersdrempels heen springen! Het is werkelijk een heerlijke auto als je er tenminste oog voor hebt én vooral ook zonder vooroordelen naar deze eerste betaalbare elektrische auto durft te kijken. En met name zonder vooroordelen naar de Dacia Spring kijken, blijkt heel erg moeilijk te zijn voor sommige autojournalisten. Een autojournalist van het Algemeen Dagblad heeft blijkbaar een blinddoek voor gehad en vermoedelijk de hele tijd in de rijmodus Eco gereden, want anders kan ik zijn testverslag dat van A tot Z puur A-f-Z-eiken is absoluut niet verklaren. Rij je in de rijmodus Eco dan heb je slechts 31 Pk in plaats van 45 Pk tot je beschikking en is de topsnelheid 100 km/u. Op vlakke stukken en in een stadse omgeving is dat echter ruim voldoende om met het verkeer mee te komen. Ik heb tijdens een stadszuinigheidsrit in de rijmodus Eco omgerekend zelfs op een haar na een actieradius van 400 kilometer gehaald. Kijk is dat mooi of wat? Oké met twee snelwegzuinigheidsritten met de verwarming Aan/Uit kwam ik op respectievelijk 166,7 km en 181,8 km actieradius uit maar binnen een klein land als Nederland is dat ruim voldoende naast het belangrijke feit dat je deze Dacia Spring aan de snellader kunt hangen. Rij je echter 90 km/u op de snelweg (door de peperdure benzine rijden veel automobilisten sowieso 90 km/u) in de rijmodus Eco dan kom je met de verwarming Uit met gemak boven de 200 km actieradius uit. Hoe ik het ook draai of keer ik kan niet anders dan concluderen dat dit een zéér aantrekkelijke en bovendien leuk uitziende elektrische auto is voor met name automobilisten die korte woon-werkritten en/of veel stadsritten maken. Want bedenk wel: Géén euro wegenbelasting! – Elektriciteit is spotgoedkoop vergeleken met de peperdure diesel/benzine/LPG/CNG – Weinig onderhoud = banden + remblokjes. Verder las ik in meerdere testverslagen kritiek op de garantie van de Li-ion accu want die is namelijk maar 120.000 kilometer maar ja als je nog geen 15.000 kilometer per jaar rijdt dan praat je dus over een garantietermijn van 8 jaar. Uh is dat een probleem? Nee toch! Het is ook in dit geval weer domweg maar net hoe je er tegenaan kijkt!

Plus: Aanschafprijs – Elektriciteit is spotgoedkoop – Geen wegenbelasting – Lange veerwegen – Wegligging

Min: Geen Cruise Control

Testverslag
Voor ik aan het testverslag begin moet ik eerst dit even kwijt dan begrijpen jullie waarom ik zulke keiharde kritiek lever op de Nederlandse autojournalistiek. TESTEN hoe moeilijk kan dat zijn??? Heul, heul, heul, ja echt HEUL errug moeilijk voor Nederlandse autojournalisten. Bij testen denk ik met mijn wetenschappelijke laboratoriumachtergrond altijd aan het uitgebreid testen van alle mogelijke onderdelen (banden, remmen, vering/demping) én instellingen (rijmodi, elektrische verwarming aan/uit) die er op een auto zitten. In de research begonnen we altijd met een hypothese en gingen die vervolgens uitwerken in de computer en daarna gingen we op het laboratorium de testen (lees: proeven) doen. Uit die laboratoriumtesten kwamen testresultaten die we dan vervolgens in de computer in bv. een Excel-sheet en/of in een grafiek op een rijtje gingen zetten. Daarna bespraken we dan met elkaar of we niet iets over het hoofd hadden gezien en wat we eventueel verder nog konden testen (lees: veranderen of aanpassen). Hoe moeilijk kan het zijn? Nou niet zo moeilijk dus….
Eerst even alles op een rijtje zetten zodat we weten met wat voor auto we te maken hebben.
1. De Dacia spring heeft twee rijmodi te weten Eco en Normaal
2. De Dacia Spring heeft geen vloeistofgekoelde Li-ion accu dus tijdens dit koude voorjaar moet ik rekening houden met een kortere actieradius en dus moet ik de testresultaten corrigeren voor de lagere temperatuur
3. De verwarming Aan/Uit van de Dacia Spring heeft invloed op de actieradius dus moet ik stad-/snelweg-zuinigheidsritten maken met de verwarming aan én uit!
Om alles uit te testen moet ik dus 4 stadszuinigheidsritten (Rijmodus Eco-Verwarming aan/uit en Rijmodus Normaal-Verwarming aan/uit) maken en 4 snelwegzuinigheidsritten (Rijmodus Eco-Verwarming aan/uit en Rijmodus Normaal-Verwarming aan/uit). En natuurlijk heb ik ook nog vier maal mijn klassieke zuinigheidsrit gemaakt op en neer van Leiden naar Zandvoort/Overveen want die mag uiteraard niet ontbreken in het rijtje.

Niemand van de Nederlandse autojournalisten heeft deze testen/zuinigheidsritten gedaan! Wat zegt dat? Nou eigenlijk dus gewoon dat hun testverslagen direct de prullenbak in kunnen want in het laboratorium noemen we deze manier van testen ook wel ‘maar wat aan rotzooien’. Dat betekent dat je je werk doet zonder passie, zonder na te denken oftewel je rotzooit maar wat aan en copy/paste wat uit andere testverslagen et voilà weer een testverslag af. Het mag dan ook geen verbazing heten dat mijn conclusie over de Dacia Spring een totaal andere is dan die van de andere Nederlandse autojournalisten. Neem bijvoorbeeld even dit extreem mooie testresultaat. Tijdens de stadszuinigheidsrit in de rijmodus Eco met de verwarming uit kwam ik op een omgerekende actieradius van maar liefst 393 km. En let wel dat was met een buitentemperatuur van slechts 4-6 graden Celsius (met een exo2 bodywarmer + 12V-plug bleef ik lekker warm) dus in de zomer mag je daar nog eens ruim 10 procent bij optellen dus dat is dan 432,3 km. Dat is véél meer dan de hoogst opgegeven actieradius in de technische specificaties van de Dacia Spring. Kijk dat maakt deze Dacia Spring nog wéér aantrekkelijker dan ie al is. Mooi hè testen, écht testen dan ontdek je nog wel eens wat verrassends! Had ik dit resultaat van tevoren verwacht? Nee absoluut niet dus het was ook voor mij een totale verrassing maar alleen wel eentje die ik alleen maar kon vinden door te TESTEN. Tja TESTEN hoe moeilijk kan dat zijn???

Beste moment van lancering ooit!
Hadden ze bij de Renault Group het moment van de lancering van de goedkoopste elektrische auto op een beter moment kunnen kiezen? Wie had nou ooit durven denken dat de brandstofprijzen zo door het dak zouden gaan precies op het moment van de lancering van deze Dacia Spring? Deze elektrische Dacia Spring kost net onder de 20.000,- euro en is door de torenhoge brandstofprijzen aantrekkelijker dan welke nieuwe auto op de markt dan ook. Maar blijkbaar verwachten sommige autojournalisten voor die lage prijs desondanks een moderne auto met alles erop en eraan. Huh??? Afijn lees dit ongelofelijke afzeikverslag (https://www.ad.nl/auto/de-goedkoopste-elektrische-auto-blijkt-ook-de-slechtste-dacia-spring-getest~a8227e15/) maar eens op de online AD. Na amper één dag in deze Dacia rond-Spring-en over de hoge verkeersdrempels/snelheidsbrekers én een geslaagde zuinigheidsrit was ik totaal verbijsterd over de totale nonsens in dat afzeikverslag want ik kan écht niet anders dan dik tevreden zijn. Dit is een heerlijke elektrische ragbak, ha, ha helemaal geweldig! In gewone straattaal noem ik dit soort auto’s met kauwgomballenvering namelijk ook wel een Ragbak = Geuzennaam en dus eigenlijk een heel groot compliment. Een ragbak is een auto waarmee je heerlijk kan raggen zonder direct ondersteboven in de sloot te belanden. Best grappig dat ik deze Dacia Spring vlak voor de Lente zou beginnen (de meteorologische Lente is overigens al op 1 maart 2022 begonnen) op moest halen. Alhoewel in het Engels betekent het woord Spring dan wel Lente maar in net Nederlands niet. Vanuit het Nederlands in het Engels vertaald zou deze elektrische Dacia geen Dacia Spring maar Dacia Jump heten. Ook een zeer toepasselijke naam in dubbel opzicht. Want naast dat je er heerlijk mee over verkeersdrempels/snelheidsbrekers kunt springen is deze Dacia Spring letterlijk een ‘Spring-in-‘t-veld’ in de elektrische automarkt. Geen enkel ander automerk biedt namelijk een elektrische auto aan voor onder de 20.000,- euro. Voor veel mensen is deze auto dan ook een uitkomst want ja de benzine/diesel is zo peperduur dat gaat werkelijk helemaal nergens over. Tel daar de (veel te) hoge wegenbelasting bij op en je WILT ineens dolgraag in deze Dacia Spring rijden. Voor deze Dacia Spring hoef je namelijk géén eurocent wegenbelasting te betalen, verder is elektriciteit oneindig veel goedkoper dan benzine/diesel dus dan is de keus heel snel gemaakt. Er is wel één ding van belang en dat is dat het stuur niet verstelbaar is. Lange mensen hebben daardoor een probleem vrees ik want ik paste er met mijn 1.83 m precies in met de stoel in de achterste stand.

Reken even met mij mee, voor een truttenschudder op benzine die 1:20 verbruikt ben je op dit moment voor een actieradius van 230 km (= de elektrische actieradius van de Dacia Spring) maar liefst ruim 26,- euro aan benzine kwijt (en nog steeds stijgende!). Laad je de Dacia Spring met een Li-ion accu van 27,4 kWh via een thuislader op dan ben je rond 6,- euro kwijt. Dat is minder dan een kwart van de prijs aan benzinekosten. Grootste voordeel van deze Dacia Spring is dat ie een leeggewicht heeft van maar 912 kg waar de meeste andere elektrische auto’s 1.500 tot 2.000 kg of zelfs nog meer wegen. Dan ga je toch heel anders tegen deze auto aankijken niet waar? Je mag overdag nog maar 100 km/u op de snelweg dus wat boeit een koper van een Dacia Spring die topsnelheid van slechts 125 km/u (ik heb overigens met groot gemak 130 km/u op de snelheidsmeter gehaald) nou helemaal? Helemaal niets toch! Het wegrijden was nog even een dingetje want niemand had mij verteld hoe dat moest én het stuur is niet verstelbaar dus als je lang bent heb je een probleem. Maar omdat ik privé in een Renault Twizy rij kon ik gokken hoe ik de Dacia Spring moest starten. Je moet het rempedaal ingetrapt houden, daarna de contactsleutel omdraaien máár net niet helemaal. Nadat het opstartproces is doorlopen draai je de contactsleutel nog een kort slagje verder en verschijnt er linksonder de vermogensmeter in het groen “OK”. Daarna kun je de RND-draaiknop voor de handrem naar D draaien en wegrijden. Terug naar huis ben ik binnendoor via Kudelstaart en Bilderdam richting Leimuiden gereden en daar de A44 opgereden tot aan Leiden. Ik dacht heel even dat deze Dacia Spring een Cruise Control heeft maar dat bleek een snelheidsbegrenzer te zijn. Jammer want een Cruise Control vind ik persoonlijk toch wel een must in een auto dus graag een Cruise Control alstublieft bij de eerstvolgende update of als optie. Bij de afslag Leiden kon ik met een hogere snelheid door de lange scherpe afritbocht heen rijden dan ik verwacht had. Die kauwgomballenvering blijkt dus heel erg mee te vallen in de praktijk. Het stoplicht stond op groen dus ik kon meteen doorrijden en met een lekker vaartje het stuur hard naar rechts omgooien. De lap asfalt daar is zo breed dat zelfs al zou ik twee meter opzij glijden er nog niets aan de hand is. Ondanks de voor mij totaal onbekende Chinese banden (GREEN-Max HP 050 LING LONG 165/70-R14) – bleek de grip uitstekend te zijn. Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik alle automobilisten om mij heen verschrikt zag kijken vanwege de gillende banden, ha, ha. Hoezo “De goedkoopste elektrische auto blijkt ook de slechtste” volgens de autojournalisten van het AD. Tuuuuuuurlijk joh… NOT!

Jippie geen irritant piepende elektronica
Hoe blij wordt Daan van deze goedkope elektrische auto? Heel, heel maar dan ook écht heel erg blij! Géén LDW, géén LKA, géén ELK, géén SCF, géén TSR, géén ISA, géén SLIF, géén FCW (wel een simpele níet irritante versie) afijn Daan wordt helemaal superblij van deze auto. Eindelijk eens piep-zus-piep-zo-piep-broer-piep-oma-piep-opa-piep-neef-piep-nicht en noem ze allemaal maar op. Mama mia wat is de Dacia Spring in dat opzicht een heerlijke auto zeg. In de door de autopers zeer lovend ontvangen Hyundai IONIQ 5 werd ik helemaal knettergek van alle piepgeluiden, stuurcorrecties én (ja echt waar!) spontane acceleraties en deceleraties. ‘Goedkoop’ heeft dus zo zijn voordelen!

De eerste zuinigheidsrit over de snelweg
Direct na het ophalen heb ik de Dacia Spring meteen in de oplaadpaal schuin voor mijn huisdeur geplugd. Daarna ben ik gaan zwemmen in mijn Renault Twizy voor de revalidatie van mijn gebroken ribben + klaplong + longbloeding. Weer thuis was de Dacia Spring 100 procent opgeladen en kon ik aan mijn eerste snelwegzuinigheidsrit beginnen. Van Renault Nieuwendijk naar huis had ik in de rijmodus Normaal gereden maar daar kwam ik pas thuis achter want toen pas zag ik het Eco-knopje op het dashboard. Ik ben maar begonnen met de rijmodus Eco en de verwarming uit. En toen gebeurde er iets geks want eenmaal op de A44 waar de snelweg af en toe stijgt en daalt wilde de Dacia Spring niet harder dan 90 km/u met het gaspedaal op de bodem. Oeps die Eco-stand is dus ook echt héél erg Eco en dat had ik niet verwacht (pas na thuiskomst las ik dat je slechts 31 Pk tot je beschikking hebt in de Eco-stand). Maar goed ik ben maar gewoon door blijven rijden en dus duurde het inhalen soms ietsepietsie langer. Op de dalende gedeelten en vlakke stukken haalde ik echter met gemak 100 km/u dus ik moest er eigenlijk wel een beetje om lachen. En toen dacht ik ineens misschien heeft die autojournalist van het AD tijden zijn test van de Dacia Spring wel de hele tijd in de rijmodus Eco gereden en dat totaal niet door gehad. Het zou zomaar kunnen, ha, ha, ik verbaas me echt helemaal nergens meer over. Zo af en toe bega ik ook wel eens een stommiteit maar ik geef het dan tenminste wel toe! Uiteindelijk heb ik deze snelwegzuinigheidsrit toch helemaal in de rijmodus Eco uit kunnen rijden alhoewel het af toe billen knijpen was. Maar ja in de stad en op de provinciale wegen kun je met de rijmodus Eco prima uit de voeten dus waar zou je jezelf dan druk om maken. Als je op de snelweg achter een vrachtwagen blijft hangen kom je uiteindelijk ook waar je moet zijn zij het misschien 10-15 minuten later want daar praten we over in een klein land als Nederland. De terugweg ging lekkerder dan de heenweg en het resultaat mag er zijn. Ik kwam dik boven de 200 km actieradius uit bij een buitentemperatuur van 12 graden Celsius dus in de zomer moet je met groot gemak tussen de 230 en 250 km actieradius uitkomen.
Snelwegzuinigheidsrit 1
Rijmodus: Eco – Verwarming: Uit – Tripmeter: 60 km – Buitentemperatuur: 12 graden Celsius – Snelheid: 100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 72 procent – Verbruik: 28 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 28 procent x 100 = 214,3 km

Het Strand
‘s Avonds ben ik voor het eerst sinds 2 jaar weer eens uit eten geweest met een ex-collega – Fokke Broers – van mijn vorige baan. Uiteraard zijn we naar het strand gegaan want met zulk mooi weer direct aan zee de “Son in de see sien sakken” is toch het mooiste wat er is. Heel toepasselijk zijn we niet alleen aan het strand maar ook in een strandtent genaamd Het Strand gaan eten. Ik heb daar ooit in een ver verleden een Global Travelweekend georganiseerd en dat was helemaal fantastisch en dat is altijd blijven hangen. Onthouden dus strandtent “Het Strand” als je ooit aan het strand wilt gaan eten in Katwijk aan Zee. Na een erg gezellige avond heb ik Fokke naar huis gebracht en dat is naar Kijkduin waar hij tijdelijk woont tot zijn nieuwe appartement klaar is. Dat is grappig genoeg exact dezelfde route als naar mijn werk dus ik kon er blind naartoe rijden. Toch ben ik net even anders gereden omdat de route langs Duinrell net even leuker is. Naar Kijkduin toe heb ik netjes precies tussen de lijntjes gereden en dat was eigenlijk best leuk. Want heel vloeiend precies tussen de lijntjes rijden en de snelheid erin houden zonder dat een passagier gaat klagen is best lastig. Ik kan het natuurlijk niet té gek maken. Alhoewel ik moet zeggen dat Fokke wel wat gewend is van mij, zo zijn we ooit met zijn tweeën in mijn Renault Twizy op twee wielen door een bocht gereden dus ik bedoel maar. Bij Duinrell zagen we stom toevallig een uil op ongeveer drie tot vier meter voor ons laag overvliegen. En geloof het of niet maar op weg naar huis zag ik weer een uil vliegen in het Wassenaarse Bos. [quote paradijsvogelsmagazine.nl] Het zien van een uil is eerder een zeldzaamheid dan dagelijkse kost voor de meeste mensen. Bijzonder aan de vlucht van uilen is dat deze geruisloos is. Dit komt door speciale veren op hun vleugels, aldus een team van wetenschappers dat dit 2 jaar geleden onderzocht. Uilen hebben drie soorten veren: een kam van stijve veren op de voorste rand van de vleugel, een flexibele pluim op de achterste rand en zacht, donzig materiaal op de bovenzijde. Wetenschappers gebruiken deze kennis om de geluidsoverlast van vliegtuigen te beperken. [/quote paradijsvogelsmagazine.nl] Zo zie je maar weer hoe de natuur bijdraagt aan de techniek van voertuigen waar wij ons in verplaatsen. Op de Segbroeklaan in Den Haag hadden we nog even dikke pret het middelste stoplicht. Daar stond een extreem lange Mercedes type pooierbak (= zwart met zwarte ramen) links naast mij. Afijn ik trok bij groen meteen plankgas op en ondanks de 45 Pk verraste ik de Mercedes zodanig dat de bestuurder te laat in de gaten kreeg dat hij serieus gas moest geven om mij voor te blijven want het gaat na het stoplicht van 2 naar 1 rijstrook. Ik en Fokke hebben even heel hard gelachen om die verraste Mercedes-bestuurder. Na Fokke afgezet te hebben ben ik via de standaardroute die ik normaal van werk naar huis rij terug gereden. Op de rotondes merkte ik dat de kauwgomballenvering duidelijk beter is dan ik verwacht had. Dat maakte dat ik steeds benieuwder werd naar hoe de Dacia Spring zich zou gedragen op de hoge snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos.

Lachen met Bas en best veel koffers
Op weg naar mijn garage reed ik uiteraard even bij Bas langs. Ik was benieuwd wat hij van het interieur van deze goedkoopste elektrische auto zou vinden. En wat denk je dan dat Bas zegt? “Prima interieur niets mis mee voor die prijs, alleen had ik wel graag kunststof beschermkapjes rond de stoeltrails gezien.” Nou ja zeg plastic kapjes over de stoelrails dat heb ik Bas in al die jaren dat ik hem om commentaar vraag nog nooit horen zeggen. Ik moest even lachen hoor om deze opmerking van Bas. Maar goed voor die prijs kan en mag je niet meer verwachten volgens Bas dus eigenlijk is dat gewoon goed dus. Daarna ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Op één koffer na bleek de standaard middenklasser kofferset er helemaal in te passen. Al met al helemaal niet verkeerd maar dankzij de diepe kofferbak paste het wonderwel. Daarna ben ik nog even achterin gaan zitten en ik moet zeggen dat de passagiers prima zitten achterin. Er is voldoende beenruimte dus ook op dat punt scoort de Dacia Spring punten.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Daarna ben ik naar Rijsbergen Automaterialen gereden om een paar 10- en 20-liter kunststof jerrycans te kopen want ik had het plan opgevat om benzine te gaan halen in Luxemburg (à 1,65 euro p/ltr E10) voor mijn twee motoren. Een leuke maar vooral ook spannende rit want ik moest hoe dan ook zowel op de heen- als de terugweg meerdere keren snelladen. In die zin was het dus ook nog eens een hele goede testcase om te laten zien dat je zelfs met een elektrische auto met een kleine Li-ion accu prima een rit naar het buitenland kunt maken. Bij Rijsbergen Automaterialen aangekomen bleek dat ze de 20-liter jerrycans niet op voorraad hadden maar ik kon ze aan het einde van de middag ophalen kreeg ik te horen. Deze zwarte kunststof jerrycans zijn ijzersterk en daarom koop ik ook juist deze. Tijdens mijn motorreis naar Kazachstan in 2019 stuiterde zo’n zwarte 10-liter kunststof jerrycan vol met benzine van mijn motor met 160 km/u nadat de sjorband was los geschoten. Dat is zo’n brede zwarte ratel-sjorband dus hoe die nou los heeft kunnen schieten is mij echt een raadsel. Maar goed de zwarte 10-liter kunststof jerrycan bleek amper beschadigd dus sindsdien zweer ik bij deze zwarte kunststof jerrycans. Na het ophalen van de jerrycans ben ik nog even bij de Renault en tevens Dacia-dealer vlak om de hoek langs gereden. Want waar o waar zit in hemelsnaam het stelknopje om de tripmeter op “0” te zetten? Yeah right die blijkt dus middenin de meter van de acculading te zitten (zie foto). Het lijkt overigens net of het zwarte knopje achter het glas zit in plaats van dat ie eruit steekt.

Instelling van “Verwarming Aan” tijdens de Stads-/Snelweg-/Zuinigheidsritten
Warmte: Stand 2 van 6 totaal
Ventilatie: Stand 2 van 4 totaal

STADSZUINIGHEIDSRITTEN

Stadszuinigheidsrit 1
Rijmodus: Eco – Verwarming: Aan – Tripmeter: 47,5 km – Buitentemperatuur: 11 graden Celsius – Snelheid: 30-50 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 80 procent – Verbruik: 20 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 47,5 km/Verbruik 20 procent x 100 = 237,5 km

Stadszuinigheidsrit 2
Rijmodus: Eco – Verwarming: Uit – Tripmeter: 39,3 km – Buitentemperatuur: 4-6 graden Celsius – Snelheid: 30-50 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 90 procent – Verbruik: 10 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 39,3 km/Verbruik 10 procent x 100 = 393 km

Stadszuinigheidsrit 3
Rijmodus: Normal – Verwarming: Aan – Tripmeter: 26,5 km – Buitentemperatuur: 5-6 graden Celsius – Snelheid: 30-50 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 90 procent – Verbruik: 10 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 26,5 km/Verbruik 10 procent x 100 = 265 km

Stadszuinigheidsrit 4
Rijmodus: Normal – Verwarming: Uit – Tripmeter: 36,6 km – Buitentemperatuur: 6-7 graden Celsius – Snelheid: 30-50 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 90 procent – Verbruik: 10 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 36,6 km/Verbruik 10 procent x 100 = 366 km

Het viel mij wel op dat als je meteen na het opladen aan de oplaadpaal gaat rijden dat van 100 -> 99 procent heel lang duurt en maar liefst 12,3 km was in afstand. Dat kan dus een vertekend beeld geven maar ja ik heb geen tijd om 8 maal een volle accu helemaal leeg te rijden. Dus ik hoop dat die twee ritten naar Luxemburg een beter beeld opleveren.

SNELWEGZUINIGHEIDSRITTEN

Snelwegzuinigheidsrit 1
Rijmodus: Eco – Verwarming: Uit – Tripmeter: 60 km – Buitentemperatuur: 12 graden Celsius – Snelheid: 100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 72 procent – Verbruik: 28 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 28 procent x 100 = 214,3 km

Snelwegzuinigheidsrit 2
Rijmodus: Normal – Verwarming: Uit – Tripmeter: 60 km – Buitentemperatuur: 8 graden Celsius – Snelheid: 100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 71 procent – Verbruik: 29 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 29 procent x 100 = 206,9 km

Snelwegzuinigheidsrit 3
Rijmodus: Eco – Verwarming: Aan – Tripmeter: 60 km – Buitentemperatuur: 9 graden Celsius – Snelheid: 100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 67 procent – Verbruik: 33 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 33 procent x 100 = 181,8 km

Snelwegzuinigheidsrit 4
Rijmodus: Normal – Verwarming: Aan – Tripmeter: 60 km – Buitentemperatuur: 5 graden Celsius – Snelheid: 100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 64 procent – Verbruik: 36 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 36 procent x 100 = 166,7 km

De Klassieke ZUINIGHEIDSRITTEN (= Leiden <->Zandvoort)

Zuinigheidsrit 1
Rijmodus: Eco – Verwarming: Aan – Tripmeter: 81,5 km – Buitentemperatuur: 5 graden Celsius – Snelheid: 30-80 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 62 procent – Verbruik: 38 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 81,5 km/Verbruik 38 procent x 100 = 214,4 km

Zuinigheidsrit 2
Rijmodus: Eco – Verwarming: Uit – Tripmeter: 81,5 km – Buitentemperatuur: 7 graden Celsius – Snelheid: 30-80 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 71 procent – Verbruik: 29 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 81,5 km/Verbruik 29 procent x 100 = 281 km

Zuinigheidsrit 3
Rijmodus: Normaal – Verwarming: Aan – Tripmeter: 81,5 km – Buitentemperatuur: 5 graden Celsius – Snelheid: 30-80 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 59 procent – Verbruik: 41 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 81,5 km/Verbruik 41 procent x 100 = 198,8 km

Zuinigheidsrit 4
Rijmodus: Normaal – Verwarming: Uit – Tripmeter: 81,5 km – Buitentemperatuur: 5 graden Celsius – Snelheid: 30-80 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 70 procent – Verbruik: 30 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 81,5 km/Verbruik 30 procent x 100 = 271,7 km

Zuinigheidsrit 2 was een erg leuke rit al zeg ik het zelf. Het was erg mooi weer maandagmiddag dus ik dacht laat ik nu zuinigheidsrit nummer 2 doen dan kan ik na het avondeten zuinigheidsrit nummer 3 doen en dinsdagmiddag zuinigheidsrit nummer 4 dan heb ik ze allemaal gehad. Ik vertrok met de gedachte dat de Voorjaarsvakantie erop zat en het dus lekker rustig op de weg zou zijn van en naar Zandvoort. De rit over de kaarsrechte N206 ging lekker maar toch mis ik op dat soort momenten – van de kruising met Katwijk-Binnen naar De Zilk is een 16,5 km lang recht stuk – een Cruise Control. Ter hoogte van De Zilk maakt de N206 een superhaakse rechterbocht en ik was heel erg benieuwd hoe de sterk overhellende Dacia Spring zich zou houden want tijdens zuinigheidsrit 1 had ik mijn moeder meegenomen dus toen moest ik met normale snelheid door deze bocht heen sturen. Ik besloot de Goden niet te verzoeken want ik ben tenslotte nog steeds aan het genezen van vier gebroken ribben en een partiële klaplong + longbloeding. Daarom liet ik de snelheid zakken naar 70 km/u en gooide daarna het stuur om. Het klinkt raar maar het was ongelofelijk gaaf om met deze auto zo hard en perfect op de grens rijdend door deze haakse bocht heen te sturen. Aan de ene kant is het spannend en aan de andere kant leuk, deze auto geeft mij als bestuurder een stukje pret dat ik in andere véél duurdere auto’s gewoon absoluut niet heb. Bovendien moet je in deze auto als bestuurder over veel meer voertuigbeheersing beschikken omdat deze auto veel beweeglijker is en nog wel eens net niet net wel uit wil breken. In Vogelenzang kreeg ik in de 30-Zone door het dorp een Jaguar I-PACE achter mij hangen met een hele nette man in een 3-delig pak achter het stuur. Nou eens kijken wat de Dacia Spring in zijn mars heeft…. toch? Ik heb de Jaguar I-PACE getest en weet dus hoe ongelofelijk goed de wegligging van die auto is. Absurd goed! Vogelenzang uit begint meteen goed met mijn meest favoriete rotonde op de zuinigheidsroute. Deze rotonde is zo onwijs leuk omdat de weg niet helemaal recht loopt en omdat de ondergrond zo heerlijk glijdt. Ik vloog met 50 km/u over de rotonderand heen en gleed er werkelijk perfect overheen rechtdoor de bomenweg op. Dikke doei Jaguar I-PACE die dat, net als ik overigens, duidelijk totaal niet verwacht had. Op de bomenweg mag je 60 km/u rijden en twee bochten verder zat de Jaguar I-PACE alweer op gepaste afstand achter mij. In de eerste scherpe bocht naar links moest de Jaguar I-PACE ook weer lossen en in de tweede bocht naar links ook. Op de kruising van de N206 met de Nachtegalenlaan was ik benieuwd of de Jaguar I-PACE ook die kant op moest. Ja dus maar ik was door de lange veerwegen en een beetje lef absoluut niet in het nadeel op de scheve verkeersdrempel.

Daarna volgt de lange S-bocht waar ik toch wel zoiets van had hoe ver kan of beter gezegd durf ik te gaan? Deze Chinese banden glijden sowieso in het grensbereik maar zo mooi dat ik precies voelde tot hoe ver ik kon gaan. Ik minderde geen snelheid maar vloog met 50 km/u heel mooi licht glijdend door het eerste deel van de S-heen. Het tweede deel van de S is ondanks de blinde bocht leuker want makkelijker en ook die ging perfect en ook weer licht (= net aan) glijdend. De Jaguar I-PACE was allang in mijn achteruitkijkspiegel verdwenen. De wegligging van deze Dacia Spring is veel beter dan ik gedacht had, ik was totaal verrast en dat is het leukste wat een testrijder kan overkomen. Natuurlijk kan ik bij wijze van spreken geblinddoekt door deze S-bocht heen rijden maar vergis je niet want in het grensbereik (heeft helemaal niets met snelheid te maken) gebeuren soms hele rare dingen. Al met al blijft het dus altijd oppassen en super-alert blijven want je kunt zomaar dood zijn om helemaal niets. Mijn vader is dood gereden en ik had zelf ook driemaal hartstikke dood moeten zijn (1. Bij mijn geboorte, ik was opgegeven maar bleef na de 3de wisseltransfusie toch leven 2. Ik heb zelf mijn Vit. B12-deficiëntie ontdekt die 5 artsen hadden gemist anders was het rolstoel geworden of dood geweest 3. Ik ben ooit op de A44 op minder dan 30 cm met 180 km/u als een menselijke torpedo langs de vangrail gevlogen) dus ik weet er alles van. Daarom ben ik ook blij dat ik motor rij want motorrijden houdt mijn reflexen superscherp! Oké soms heb je domme pech zoals die val met 15 km/u op mijn Honda MSX 125 (vrijdag 28/01/2022) maar dat laat maar zien hoe groot de lichamelijke schade kan zijn bij een ongeluk op lage snelheid. Door de harde klap was er sprake van een zogenaamd HET = Hoog Energetisch Trauma wat zorgt voor grote schade. In mijn geval vier gebroken ribben aan de rugzijde, gekneusde ribben in de rechterborst, een partiële klaplong plus longbloeding en zwaar gekneusde ingewanden. Tja testen én motorrijden blijven gevaarlijk maar ja voor mij is dat écht leven! Naar en door Zandvoort was weer eens aansluiten want ik had toeristen voor mij en die rijden altijd te langzaam. Pas op de duinenweg kon ik eindelijk weer gas geven. Na het omdraaien ben ik plichtmatig naar de oplaadpaal voor mijn huis gereden. Ik vond de actieradius nog niet eens zo verkeerd want in de zomer kom je met minimaal 10 procent erbij op 300+ km en dat is heel erg netjes voor zo’n kleine Li-ion accu.
Gelukkig was de Li-ion accu ruimschoots op tijd weer opgeladen en kon ik na het avondeten zuinigheidsrit 3 (zie hierboven) maken in de rijmodus Normaal met de verwarming Aan. Het werd weer een heerlijke rit maar de actieradius was duidelijk minder dan zuinigheidsrit 2. Met 10 procent erbij opgeteld zou je in de zomer op een koude avond op rond de 220 km uitkomen.

Oud-Beijerland – Dealer Koni schokbrekers
Omdat de veren aan de slappe kant zijn (kun je nagaan hoe de wegligging wordt met een setje sportieve veren) besloot ik naar een Koni-dealer te rijden in Oud-Beijerland. Een mooie rit (123,4 km vice versa) over afwisselend N-wegen en A-wegen in de rijmodus Eco met de verwarming Uit. Ik had dus mijn verwarmde bodywarmer, motorlaarzen + geitenwollen sokken en motorhandschoenen aangetrokken zodat ik het lekker warm had. Het was namelijk behoorlijk lang koud die ochtend ondanks het zonnetje. Het was een heerlijk ritje naar Oud-Beijerland waar ik slechts af en toe de rijmodus Normaal hoefde aan te zetten om in te halen. Meteen daarna schakelde ik de rijmodus Eco weer in om accu-energie te sparen. Met een beetje slim rijden kun je dus lekker ver komen en dat maakt deze auto stiekem leuker en spannender dan een Tesla want daar hoef je geen enkele moeite te doen om ‘slim’ te rijden. De rit was erg leuk vooral op de N-wegen had ik de allergrootste lol in het zoek rijden van dikke Audi’s, BMW’s, Mercedessen en zelfs een Tesla Model X op de grote rotonde in Zoetermeer. Het begon met de Tesla Model X in Zoetermeer waar je richting de A12 een hele mooie bocht hebt de rotonde op- en meteen weer afsturend. De Tesla Model X verkeek zich totaal op de acceleratie en uitstekende wegligging van de Dacia Spring. Daarna had ik op de lange N-wegen tussen Zoetermeer en Rotterdam en Heinenoord en Oud-Beijerland de grootste lol in het zoek rijden van dikke Duitsers door altijd de binnenring te pakken en dan over de brede en hoge kinderkopjes-rotonderanden heen te knallen/vliegen/stuiteren. Als deze auto korte veerwegen had gehad zoals Autoweek beweert in haar testverslag dan had ik dit nooit gedurfd laat staan geDaan! Het grote voordeel van deze extreem lichte Dacia Spring is dat ie niet topzwaar is want er zit een kleine elektromotor onder motorkap. Verder heeft de Dacia Spring een laag zwaartepunt. Samen met het lage gewicht zorgt dat voor een uitermate neutraal stuurgedrag en dat ondanks de slappe veren rondom. En wat ook erg fijn is dat door het lage gewicht deze auto snel tot stilstand komt als je hard moet remmen, veel elektrische auto’s hebben door hun hoge gewicht namelijk een lange remweg. Mijn ritje naar Oud Beijerland bleek uiteindelijk voor niets want de mannen van Verbaas Preparations doen alleen preparatie van Rally en Racing dempers voor wedstrijdauto’s in hun geval Mini’s. Nou ja voor niets…… na een lang gesprek en een paar bakken koffie spraken we af dat ik van de zomer weer eens zou komen buurten. Dit waren echt totale vakidioten en daar hou ik van. Zo zie je maar weer dat je soms hele leuke mensen tegen kunt komen op een rare manier.
Van-alles-en-nog-wat-rit naar Oud-Beijerland
Rijmodus: Eco + heel af en toe Normaal – Verwarming: Uit – Tripmeter: 123,4 km – Buitentemperatuur: 5-9 graden Celsius – Snelheid: Van en naar de snelweg 50 km/u maar meest 80-100 km/u
Acculading vertrek: 100 procent – Acculading aankomst: 46 procent – Verbruik: 54 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 123,4 km/Verbruik 54 procent x 100 = 228,5 km
Toen ik de Dacia Spring in de oplaadpaal plugde zag ik het volgende op het centrale display staan:
Opladen van 46 procent -> 80 procent = 2 uur en 15 minuten
Opladen van 46 procent -> 100 procent = 3 uur en 20 minuten
Wel grappig dat beiden weer gegeven worden, dat heb ik nog niet eerder gezien en vind ik best handig.

Benzine halen in Luxemburg + laadpraatjes
Omdat ik pertinent weiger de Rutte-dictatuur te sponsoren via de peperdure benzine had ik het plan opgevat om 65 liter benzine te gaan halen in Luxemburg voor mijn twee motorfietsen (een Honda MSX 125 en een Yamaha Tracer 700 met Akra). Dat is A een hele leuke snellaadtest met de Dacia Spring en B leuk voor Daan die geld bespaart in plaats van het in de diepe zakken van pathologisch liegende dictator Mark Rutte & Co(llega-Criminelen) te steken. Ik vertrok om 07.30u met een volle Li-ion accu en ging er vanuit dat ik vier tot vijf maal zou moeten snelladen onderweg dus zowel heen als terug. Door 90 km/u te rijden in de rijmodus Eco met de verwarming uit haalde ik met gemak zo rond 230 kilometer actieradius op de snelweg. Met mijn motorlaarzen met geitenwollen sokken, mijn op de 12V-ingang verwarmde exo2-bodywarmer en motorhandschoenen aan had ik het totaal niet koud. Verder had ik vlak voor vertrek de Dacia Spring flink warm gestookt op de elektriciteit van de oplaadpaal en zat ik er voorlopig dus warmpjes bij. De temperatuur onderweg was behoorlijk frisjes, bij vertrek in Leiden was het 2 graden Celsius maar op de A12 naar Utrecht daalde het naar –2 graden Celsius. Omdat de Li-ion accu niet vloeistofgekoeld is warmt ie dus niet op en is de actieradius korter dan ik graag zou zien. Het rijden ging heerlijk en ik had zowaar geen enkele file op de A12 tot aan Utrecht en ook niet op de A2 richting ‘s Hertogenbosch. Eenmaal in Limburg aanbeland was het rechtuit zo die gaat naar Maastricht. De eerste snellaadsessie was niet zoals jullie misschien zouden denken bij een FastNed-station maar de McDonald’s in Maastricht want ik had ergens op het Internet gelezen dat daar sinds kort een snellader op het parkeerterrein staat.
[quote Plugshare.com]
50kW triple snellader van Vattenfall InCharge bij McDonalds – Powered by Dutch wind
Bij McDonald’s kunt u snelladen voor 55 eurocent per kilowattuur, inclusief btw. Uw elektrische auto in een half uur snelladen terwijl u wacht onder het genot van een hapje en drankje. Het kan bij McDrive-locaties van onze partner McDonald’s. Zie: https://incharge.vattenfall.nl/openbare-laadpalen/snelladen-laadpaal-mcdonalds
[/quote Plugshare.com]
En inderdaad gaat dat snelladen lekker snel maar omdat ik meer dan 80 procent wilde moest ik iets langer wachten want na 80 procent duurt het laden langer omdat het laadproces automatisch door de Dacia Spring zelf wordt verlangzaamd. Ik moet zeggen dat het snelladen mij eigenlijk wel bevalt. Je rust even lekker uit, wandelt even een rondje of maakt een ‘laadpraatje’ met een andere bestuurder van een elektrische auto die staat te snelladen en rijdt daarna weer verder. Na Maastricht reed ik richting Luik en dat had ik níet MOETEN doen, ik volgde de NavSat maar ik had gewoon voor Luik de E42 moeten pakken in plaats van op de E25 verder te rijden. DOMME Daan!!!

Nou ja uiteindelijk kostte het mij veel meer tijd want ik raakte binnendoor naar de Luxemburgse grens rijdend een beetje verdwaald. Gelukkig had ik een landkaart (altijd meenemen!) bij me en zocht ik de dichtst bijzijnde ‘grote’ plaats op waar ik zeker zou kunnen tanken en dat was in Troisvierges. Vlakbij Troisvierges zag ik een onbemand Q8-pompstation. Na het volgooien van de jerrycans ben ik nu uiteraard wél via de E42 (en daarna een kort stukje E25) naar Maastricht gereden en dat ging een stuk vlotter. Ik heb in Luxemburg nog wel even kort aan de snellader gehangen zodat ik zeker wist dat ik de snellader bij de McDonald’s in Maastricht zou halen dan kon ik de Li-ion accu daar weer ‘volgooien’. De rit door Belgische Ardennen was wel constant de ‘turbo-knop’ aan/uit zetten want in de heuvels van de Ardennen trok de Eco-rijmodus het soms niet. Niet zo gek want in de Eco-rijmodus heb je maar 31 Pk tot je beschikking en de topsnelheid is dan maximaal 100 km/u maar niet in de heuvels dus. De Eco-knop indrukken om de Eco-rijmodus uit te schakelen voelt dan echt alsof je op een Boost-knop drukt. Gek maar toch echt waar dan blijken die 45 Pk ruim voldoende om de Dacia Spring moeiteloos tegen de heuvels in de Belgische Ardennen op te laten rijden. Maar ja op dat moment zag ik de theoretische actieradius ook teruglopen. Stijgend en dalend was het dan weer 12 km in de plus en dan weer 20 km in de plus ten opzichte van de nog te rijden afstand volgens de NavSat. Het was dus zaak de Boost-knop (= rijmodus Normaal) zoveel mogelijk uit te laten. Uiteindelijk kwam ik zonder problemen met nog 10 procent actieradius bij de Mc Donald’s in Maastricht aan. Daar heb ik de Dacia Spring weer vol geladen tot 80 procent want anders zou ik wel heel erg laat thuis zijn. Die laatste 20 procent duren namelijk nogal lang. En toen ging het fout want de toerit naar een benzinestation + snellaadstation langs de A2 bleek afgesloten en dus kon ik niet anders dan doorrijden. Bij Bodegraven aangekomen vond ik na lang zoeken op een parkeerterrein voor de ingang van een Peugeot-dealer een aantal oplaadpalen. Helaas wel normale oplaadpalen dus dat ging wel even duren totdat de Li-ion accu weer genoeg was opgeladen voor de slotkilometers. Nu dat heb ik geweten zeg, mama mia zo’n perfect verlopen rit en dan zo’n bizar einde. GRRRRRRR!!!!!!!!!! Ik ben uiteindelijk met 50 km/u zwaar billenknijpend over de N11 richting Leiden gereden want om nou nog een uur aan de ‘langzame’ oplaadpaal te hangen. Vlakbij huis veranderde de theoretische actieradius in twee streepjes en begon er een accu-icoontje op het dashboard op te lichten en verscheen er ook nog eens een bericht dat de accu ‘zwak’ was. Yeah right nu weet ik het wel hoor! Uiteindelijk had ik nog 4 procent over toen ik bij de oplaadpaal voor mij huis arriveerde en daar heb ik snel nog even een foto van gemaakt. Ik moest naar binnen hollen want ik was mijn pocketcamera vergeten mee te nemen voor onderweg en ik heb geen smartphone dus ik heb behalve deze foto geen foto’s van onderweg helaas pindakaas. Maar goed ik heb laten zien dat je met groot gemak een buitenlandse reis kunt maken met deze Dacia Spring en daar was het mij om te doen en die 65 liter benzine was mooi meegenomen.

Mooiste laadpraatje
In België had ik een zeer interessant laadpraatje met een Nederlandse leaserijder die een werkelijk geniale oplossing had bedacht voor zijn geblokkeerde laadpas. Hij had net zijn nieuwe elektrische lease-auto opgehaald maar pas onderweg kwam hij erachter dat ze bij het inleveren van zijn oude elektrische lease-auto zijn laadpas hadden geblokkeerd. Zijn oplossing vond ik werkelijk geniaal alhoewel er wel wat geluk bij om de hoek kwam kijken. Bij de snellader staand heeft hij de FastNed-App gedownload en het nummer van zijn oude laadpas daaraan gekoppeld en verdraaid dat werkte! Zo kon hij dus alsnog snelladen maar anders had ik hem uiteraard even geholpen want zo iemand laat je natuurlijk niet staan. Hij was trouwens ook een motorrijder dus dat schept sowieso een band, motorrijders helpen elkaar namelijk altijd bij pech/problemen.

Totaal gereden afstand
Totaal heb ik deze testweek, mede door de vele zuinigheidsritten én de rit naar Luxemburg, de onvoorstelbare afstand van 1886 kilometer gereden. Ik heb tijdens de testweek meestentijds opgeladen aan de oplaadpaal voor de deur en dat kost ongeveer 38 eurocent per kWh en snelladen bij FastNed kost in Nederland en België kost ongeveer 69 eurocent per kWh. Renault Nederland koopt vast en zeker bulk-hoeveelheden in dus voor hen zal het vast en zeker minder kosten dan 38 en 69 eurocent per kWh.
Leiden/Nederland <-> Troisvierges/Luxemburg = Heen 335 km + Terug 333 km + wat extra kilometers op dat industrieterrein in Bodegraven = 670 km
1886 km – 670 km = 1.216 km
670 km snelladen = ongeveer 65,- euro
1.215 km normaal laden = ongeveer 65,- euro
Totale laadkosten = 130,- euro
Totale benzinekosten met een vergelijkbare benzine-auto 1:18 = 241,- euro
Dus zo steek je naast de ruim honderd euro wegenbelasting per kwartaal ook nog eens vele honderden euro’s brandstofkosten in je zak. Is dat lekker rijden of wat? En dit noemen ze bij het AD dan de slechtste elektrische auto. AD = Algemeen Domboblad

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

19,1 seconden

Topsnelheid

125km/u

Vermogen

33(44) kW (pk)/rpm

Koppel

125 nm/rpm

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,5 meter

Overig

Type bekleding

Skai + Stof

Velgen

14-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.734 mm

Breedte

1.770 mm

Hoogte

1.516 mm

Wielbasis

2.423 mm

Spoorbreedte voor

1.385 mm

Spoorbreedte achter

1.365 mm

Massa leeg

912 kg

Max. toelaatbare massa

1.300 kg

Laadvermogen

388 kg

inhoud bagageruimte

300 liter

Bandenmaat

165/70-R14

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand