Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Land Rover Defender 90 X Dynamic SE D300 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Land Rover Nederland


Elektrisch….. maar ook waterstof, benzine én deze DIESEL!

Samenvatting
Tja hoe zal ik beginnen? Ik stapte in deze volledig van scratch af ontworpen nieuwe Land Rover Defender en werkelijk alles klopte vanaf de allereerste seconde. Ik kan eigenlijk maar één ding schrijven. Deze 4×4 krijgt van mij het volgende cijfer: Een hele dikke 10!

Plus: Alles

Min: Niets

Testverslag
Tijdens het ophalen van de fraaie blauwe Land Rover Defender 90 D300 X-Dynamic SE (deze auto heeft een 6-in-lijn diesel motorblok) had ik een interessante discussie met een medewerker van Land Rover. Hij is net als ik van mening dat de huidige ingezette trend van dit kabinet om zo snel mogelijke het gehele wagenpark te elektrificeren onmogelijk is! Het totale gebrek aan visie van dit kabinet Rutte IV en de ministers en staatssecretarissen met oogkleppen ter grootte van A3-formaat is ronduit lachwekkend. Als je je oren alleen naar de lobbyisten laat hangen dan heb je of geen hersenen in de schedel óf je bent zo corrupt als een Italiaanse maffiabaas. Iedere Nederlandse burger kon nog zien aankomen dat het huidige elektriciteitsnetwerk volslagen ontoereikend is voor een volledig elektrisch wagenpark. Veel mensen kunnen nu al niet eens hun extra opgewekte zonne-energie kwijt in het elektriciteitsnetwerk. En over het nut van windmolens zwijg ik maar helemaal dat is gewoon totaal lachwekkend zoals laatst toen het wekenlang windstil was. En dat is nog buiten het feit gerekend dat bv. die grote windmolenparken op zee gigantische milieuschade veroorzaken. Een stapsgewijze overgang mét ook ruimte voor brandstoffen als benzine/diesel/waterstof/synthetische brandstoffen is een 100 procent realistische visie voor de gewone man zo niet in politiek Den Haag. Privé rij ik daarom al 10 jaar in de erg handige kleine elektrische Renault Twizy, heb ik nog een kleine Honda MSX 125 motorfiets met een verbruik van slechts 1:55 én last but not least een grote Yamaha Tracer 700 motorfiets voor de lange afstanden en mijn lange verre motorreizen. En ook die Yamaha Tracer 700 rijdt zuinig, ik heb er in Kazachstan in 1990 een verbruik van 1:32 mee gehaald. Het waarom van juist deze drie voertuigen is een bewuste en weloverwogen maar vooral ook realistische keuze van mij. Hoe moeilijk kan het zijn denk ik wel eens… nou niet zo moeilijk dus als je maar logisch nadenkt. Op dit moment lach ik me letterlijk helemaal te pletter met mijn Renault Twizy waarmee ik 70 km kan rijden voor 1,20 euro. Verder betaal ik al 10 jaar geen wegenbelasting en mag ik de Renault Twizy op mijn werk gratis opladen. Nog beter ze hebben op de Internationale School waar ik werk zelfs speciaal voor mij een stopcontact aan de buitenmuur gemaakt. Met een volle Li-ion accu kan ik makkelijk heen en weer van school naar huis en dus rij ik gratis en steek de 90,- euro reiskostenvergoeding schoon in mijn portemonnaie. Verder betaal ik aan wegenbelasting slechts 64,- euro per kwartaal voor drie voertuigen te weten; Renault Twizy = 0,- euro/Honda MSX 125 = 32,- euro/Yamaha Tracer 700 = 32,- euro. Kijk als je slim bent kun je dus heel goedkoop uit zijn. Wie weet als ik mijn woonboot eenmaal heb dat ik mijn Renault Twizy dan via zonnepanelen op het dak van de woonboot opladen. En voor mijn motoren ga ik binnenkort een keer met een elektrische testauto 100 liter benzine halen in Luxemburg kortom zo bespaar ik mezelf heel veel geld.

Iemand zei een keer tegen mij: “Jij zou minister van Verkeer en Waterstaat moeten worden!” Maar daar heb ik helemaal geen zin want de politiek in Nederland is door en door verrot en zo corrupt als de pest. Ik heb ooit toen ik nog in de Genetica werkte deel genomen aan een politieke werkgroep waar ik voor was gevraagd door een politieke partij. Nou mensen ik ben reeds in de koffiepauze lachend en huilend tegelijk Het Binnenhof afgelopen en op mijn motor naar huis gereden. Wat een totale idioten zitten daar zeg, mij vragen als specialist op het gebied van Prenatale Diagnostiek en je dan tijdens de vergadering van die avond gedragen alsof je er alles vanaf weet terwijl je er letterlijk nul komma nul verstand van hebt. Theoretisch en ethisch al niet laat al helemaal staan van het technische deel. Tja dat was dus eens en helemaal never ever nóóit meer!!! Ik stapte dus met een ongelofelijk lekker gevoel in mijn lijf in die dure 3-deurs Land Rover Defender 90 D300 X-Dynamic SE met 6-in-lijn diesel onder de motorkap. Na het starten moest ik echt op de toerenteller kijken om zeker te weten dat de motor stationair draaide. Zo stil als deze diesel is zal voor veel automobilisten ronduit onvoorstelbaar zijn. Die denken net als onze politici en wetenschappers nog steeds dat diesels vies zijn punt uit. De huidige diesel zijn technologische hoogstandjes van de bovenste plank. Fijnstoffilter, AdBlue, hoge-druk common rail injectiesysteem en ga zo maar door. Neem bijvoorbeeld de druk waarmee diesel wordt verneveld, dat was in de 80-er jaren een toen onvoorstelbaar hoge 600 Bar maar anno 2022 is dat maar liefst 2.000 Bar. Ik heb werkelijk geen flauw idee meer hoe ik naar huis gereden ben maar ik heb de A2 gezien, afslag Breukelen, een bord met Kockengen erop en daarna Woerden vervolgens de A12 en de N11 richting Leiden. Het rijden in deze auto is werkelijk ZALIG en laat zich bijna niet in woorden vangen. ZALIG = De perfect gevormde stoelen met bekleding van Windsor-leder en Dinamica – ZALIG = De luchtvering – ZALIG = Het stuurgevoel – ZALIG = De werkelijk fenomenale wegligging – ZALIG = Het Meridian audio-systeem – ZALIG = De brute acceleratie – ZALIG = Alles dus! Omdat mijn vouwfiets achterin lag op de omgeklapte achterbank kon ik niet al te hard door de bochten en over de rotondes heenrijden. Jammer maar het was even niet anders ik was vergeten een sjorband mee te nemen met mijn stomme kop. Ondanks dat was het een werkelijk ZALIGE rit naar Leiden en uiteraard heb ik op de rechte stukken het gaspedaal even gevloerd. De manier waarop deze ruim 2.300 kg zware 4×4 er vandoor gaat is ronduit indrukwekkend. Maar niet alleen dat deze auto blijft ook op hoge snelheid gewoon doorgaan, en dat is niet zo gek met een koppel van 650 Nm. De 6-in-lijn diesel is een werkelijk fantastisch motorblok die werkelijk perfect bij deze auto past.

BMW-tje pesten
Na de lunch ben ik gaan zwemmen en dit keer heb ik 12 banen gezwommen en toen was het ook echt over en uit. Maar dat is al 6 banen meer dan maandag dus ik ben hard vooruit gegaan in slechts 4 dagen tijd. Zo zie je maar zwemmen is de allerbeste manier om te revalideren van gebroken ribben. Na het zwemmen ben ik even lekker plankgas door de opritbocht bij ‘t Heen geknald. Nou dat had ik beter niet kunnen doen want zodra je over de grens heengaat gooit het ESP roet in het eten en gooit alles op ‘slot’ en is de snelheid weer net zo snel verdwenen als de snelle acceleratietijd. Omdat je het ESP/TRC niet permanent uit kunt zetten in de rijmodus Eco/Comfort ga ik het later nog maar eens proberen in een andere rijmodus waarbij dat hopelijk wel kan (helaas ook dat bleek niet te werken). De eerstvolgende keer dat ik door deze opritbocht heen rij doe ik dat uiteraard precies op de grens rijdend. Hierna heb ik mijn moeder opgehaald en die was zeer te spreken over de fijne hoge instap en ook het super relaxte rijden. En dan te bedenken dat mijn moeder nul komma nul verstand heeft van auto’s. Je ziet het échte kwaliteit wordt ook door mensen die totaal geen verstand hebben van auto’s gevoeld en herkend. Na mijn moeder thuis gebracht te hebben ben ik meteen door gereden naar Bas maar die had geen tijd en dus heb ik afgesproken maandagmiddag even langs te rijden. Daarna ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Door de korte wielbasis van deze 3-deurs Land Rover Defender 90 passen er uiteraard niet veel koffers in de achterbak. Om meer bagage mee te nemen moet je dan ook de achterbank neerklappen en jammer genoeg levert dat geen vlakke laadbodem op. Je kunt de achterzitting namelijk niet naar voren omklappen zoals bij veel auto’s tegenwoordig kan. Maar goed na het neerklappen van de achterbank ontstaat er een grote laadruimte en daar passen behoorlijk wat Samsonite koffers in, ik moest zelfs de 3 allergrootste koffers van 117-liter erbij pakken. Toch weer een pluspunt dus!

Samsonite kofferset
Met neergeklapte achterbank: 3×117-liter + 70-liter + 2×50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Met afdekhoes: 3×33-liter
Zonder afdekhoes: 3×33-liter + 3×13-liter

Donderdagavond besloot ik om toch even snel diesel te tanken in Rijnsburg. ‘s Middags na het ophalen van mijn moeder had ik gezien dat bij de Tinq-pomp in Rijnsburg de diesel het goedkoopst is. Ik had ongeveer 100 km gereden en was benieuwd hoeveel ik liter diesel ik verbruikt had. Nou dat viel heel erg mee want ik zat nog onder de 6 liter en dat is niet verkeerd voor een meer dan 2.300 kg zware 4×4 met een 3-liter 6-in-lijn dieselmotor. Daarna ben ik via de A44 naar huis gereden en daar had ik nog even een heerlijk momentje met een patser in een witte typeplaatjes-loze (zegt alles) witte sportieve BMW sedan. Hij sloeg net als ik rechtsaf de A44 op en gaf stevig gas. De Land Rover Defender 90 mag dan ruim 2.300 kg wegen maar met een vermogen/koppel van 300 Pk/650 Nm en intelligente 4×4-aandrijving bleef ik met groot gemak achter de witte BMW hangen. Eenmaal op de A44 was ik net wat slimmer en sneller (of andersom) en reed al naast de witte BMW toen hij dacht de auto die voor hem reed in te gaan halen. Uh ja niet dus want daar reed ik al, geen idee hoe hij mij over het hoofd heeft kunnen zien maar toen ik hem voorbij was ging hij lopen seinen. Huh??? Wat ben je dan voor een domme totale frusto, man, man. Toevallig moest hij er ook bij de nieuwe afrit Leiden af dus dat werd lachen want dat is een hele mooie lange lekker scherpe afritbocht. Aan het begin van de afrit reed hij nog vlak achter mij maar toen ik serieus gas gaf middenin de afritbocht leek het wel alsof hij achteruit reed. De wegligging van deze Land Rover Defender 90 D300 X-Dynamic SE is werkelijk uitmuntend en door ‘m precies op de grens te rijden kun je heel hard door een bocht heen. Het was maar goed dat ik al door die opritbocht bij ‘t Heen gereden was want daardoor wist ik precies hoeveel gas ik moest geven.

Zuinigheidsrit
Vrijdagavond besloot ik meteen na het eten een zuinigheidsrit te maken want ik was toch wel erg benieuwd hoe laag ik het verbruik zou kunnen krijgen. Ik ben rustig naar ‘t Heen gereden en na het aftanken kon de zuinigheidsrit beginnen. Ik had er oprecht veel zin in vooral omdat het een grote uitdaging is om een met zo’n zware dieselauto met een grote cilinderinhoud een laag verbruik proberen te halen. Het aftanken bij ‘t Heen in Katwijk aan Zee leverde een verbruik op van 1:5 maar ja ik had dan ook stevig gas gegeven de laatste 80 km. De rit begon lekker want ondanks dat de Voorjaarsvakantie was begonnen was het op deze route niet druk op de weg. Eerder op de middag was het in en rondom Leiden extreem druk dat sloeg gewoon helemaal nergens op. Het is maar goed dat ik dankzij mijn Renault Twizy de meest onmogelijke sluipweggetjes ken want anders…. Ik trok heel rustig op naar 80 km/u en reed de N206 op en zette de Adaptive Cruise Control op 80 km/u vast. Deze ACC kun je trouwens ook een gewone Cruise Control van maken door het afstand-verkleinknopje ingedrukt te houden. De minimale snelheid van de ACC is gek genoeg 16 km/u, echt een snelheid die ik nooit tegenkom. Meestal is het 30 of 40 km/u maar goed het zij zo. Na de afslag naar Noordwijk gaat de N206 van 2 banen-> 1 baan en dat is wel zo fijn. Ergens na Lisse kwam er en Audi A5 achter mij hangen en tot mijn grote verbazing hield de bestuurder netjes afstand. In de haakse bocht aan het einde van de N206 ter hoogte van De Zilk zette ik het ACC uit maar hield de snelheid op 80 km/u. Ik vloog dus loeihard door de mooie haakse bocht en de grote grap was dat die Audi A5 het dus niet trok (hij probeerde het overduidelijk wel), ha, ha daar moest ik wel even om lachen. De wegligging van deze Land Rover Defender 90 met zijn korte wielbasis is meer dan uitstekend. Ik vind het wel heel erg jammer dat je het ESP/TRC niet uit kunt zetten in de gewone D-stand = Eco/Comfort rijmodi. Maar ik had al gemerkt als je ‘m precies tegen het grensbereik aan rijdt je de snelheid erin kunt houden. Zodra je echt gaat gooien en smijten zoals ik tijdens een rondje Space Business Park doe dan grijpt het ESP hard in en valt ie bijkant stil. Erg jammer maar ja het is helaas niet anders. Nog even en alle nieuwe auto’s moeten worden uitgerust met een snelheidsbegrenzer van die corrupte ongekozen EU-politici. Alle gekheid op een stokkie maar daar denken die knettergekke idioten in Brussel dus echt serieus over na!

Na de haakse bocht volgen nog twee mooie (maximaal 60 km/u) bochten en ook daar trok die Audi A5 het niet. Eenmaal in Vogelenzang gooide ik de snelheid omlaag naar 34 km/u en dat vond die Audi-rijder niet leuk maar ja je bent echt knettergek als je hier met 50 km/u of sneller door deze smalle Dorpsstraat heen scheurt. Op het 50 km/u-gedeelte buiten het dorp reed ik zonder af te remmen heerlijk over de hoge rotonderand heen = snelheid erin houden = zuiniger rijden. Dat is voor een normale auto vrij heftig maar met een 4×4 zoals deze Land Rover Defender 90 is dat een eitje. Daarna ging de snelheid omhoog naar 60 km/u en toen beging de Audi-bestuurder een onvergeeflijke fout. Hij haalde mij in over de dubbele doorgetrokken streep op een gedeelte waar meerdere zeer ernstige dodelijke ongelukken zijn gebeurd – want allemaal BLINDE bochten! – door exact zulke gekken als deze Audi-rijder. Als er net een motorrijder op de tegemoetkomende rijbaan had gereden (ik ben hier op mijn motor bijna een keer dood gereden door zo’n idioot, dat scheelde amper 30 cm) dan had hij die 100 procent zeker hartstikke dood gereden! Na de levensgevaarlijke inhaalmanoeuvre ging de Audi-rijder er met +100 km/u vandoor (hard rechtuit rijden is het enige waar Audi-rijders goed in zijn) en verdween snel uit het zicht. Die is van mij! En inderdaad liep hij zich op de Nachtegalenlaan in Aerdenhout vast achter twee normaal rijdende auto’s. Ik vloog heerlijk over de scheve verkeersdrempel heen en gooide de Land Rover Defender 90 pontificaal dwars voor de Audi A5. Ik ben motorrijder én mijn vader is dood gereden dus hopelijk begrijpen jullie dat ik die bestuurder even goed heb duidelijk gemaakt wat voor totaal krankzinnige actie dat van hem was op de bomenweg na Vogelenzang. Je aan de maximum snelheid en stevig doorrijden prima maar dit was gewoon levensgevaarlijk! Na weer tot rust te zijn gekomen reed ik lekker relaxt richting Zandvoort, de zon scheen heerlijk in mijn gezicht heerlijk wat heb ik dat ongelofelijk gemist de afgelopen sombere regenachtige weken! Op de boulevard belandde ik uiteraard weer achter een slome dakpan op voetjes die eens in de 10 jaar de zee zien en dan het gaspedaal niet meer weten te vinden. Op de duinenweg kon het gas er weer op en bij Overveen draaide ik om terug naar Katwijk aan Zee. Terug was gelukkig een probleemloze rit zonder enige wanklank en het verbruik was verbazingwekkend goed namelijk een hele nette 1:18,71. Laagst opgegeven verbruik in de online brochure = 1:14,92.
N.B.: Pas op zaterdag kwam ik erachter dat ik de zuinigheidsrit in de rijmodus Comfort had gereden. Er zit ook nog een rijmodus Eco op dus ik moet ook nog een zuinigheidsrit maken in die rijmodus want als het nòg zuiniger kan dan gaat Daan dat uiteraard lukken.

Erwtensoep!!!
Wat een rare alinea-titel zie ik jullie denken maar na het lezen van deze alinea snappen jullie het helemaal, ha, ha! Zaterdagochtend had ik afgesproken met Klaas uit Delfgauw (hij heeft vorig jaar met zijn Range Rover V8 de Suzuki Jimny – https://autotesten.nl/suzuki-jimny-professional-1-5-allgrip-pro-2021-autotest/ – los getrokken uit de blubber) om mooie splashfoto’s te maken van de Land Rover Defender 90 D300 X-Dynamic SE. Klaas wist nog wel een mooi bouwterrein in de buurt alleen moesten we wel even een hek verwijderen (gelukkig stond er geen paal met webcam-bewaking) voor het feest kon beginnen. Na het maken van een paar zeer fraaie splashfoto’s besloot Klaas nog even via een modderspoor naar de andere kant van het bouwterrein te rijden. Door het vele water was niet goed te zien hoe diep en sponzig het was. Nou dat ging dus fout want de Land Rover Defender 90 kwam volledig vast te zitten tot onder zijn assen oftewel MUURVAST! Omdat er dichtbij een tunneltje onder de snelweg door is hoefde Klaas niet de snelweg over te hollen en was hij binnen 10 minuten thuis zodat hij zijn Range Rover V8 kon halen om mij in Land Rover Defender 90 (ik had geen laarzen bij me dus uitstappen was uitgesloten) uit de modder te trekken. Nou dat ging dus ook weer niet goed want Klaas kwam met zijn Range Rover V8 óók vast te zitten waarna hij via de 4×4 Rescue GroepsApp een oproep (met een foto van beide auto’s) deed wie ons kon/wilde helpen. Een boer, genaamd Jur, uit Haarlem was bereid ons te helpen en sprong direct in zijn Suzuki Vitara en was een krap uurtje later bij ons. Hij had full-modderbanden om zijn velgen dus dat kwam goed uit. Ondanks dat de 3-deurs Suzuki Vitara maar een kleine 4×4 is lukte het Jur toch om met een speciale kinetische sleepkabel* Klaas zijn Range Rover V8 na drie pogingen los te trekken uit de modder. Volgens iemand op een 4×4-forum zou het onmogelijk zijn om met een kleine Suzuki Vitara een Range Rover V8 los te trekken uit de modder. Nou niet dus! Nadat Klaas was los getrokken hebben we stuk grond met goede grip gezocht in de lengterichting van de Land Rover Defender 90. We moesten daarvoor echter wel twee kinetische sleepkabels aan elkaar ‘knopen’. Na meerdere pogingen schoot de Land Rover Defender 90 opeens los en omdat ik het toerental tijdens het lostrekken op 2.000 had gehouden vloog ik meteen een behoorlijk stuk achteruit zodat ik echt meteen goed los was. Nou dat was mij het dagje weer wel hoor, man, man…. Maar we hebben wel meteen afgesproken dat als ik de Land Rover Defender 110 P400e X-Dynamic SE ga testen in mei we samen (dus Klaas en Jur en ik) naar Experience Island in Loon op Zand gaan om hele mooie terreinfoto’s te maken. Kijk zo maak je meteen weer nieuwe vrienden, wat dat betreft zijn 4×4-rijders net als motorrijders iedereen helpt elkaar. Alleen dat al maakt zo’n dag als dit dik de moeite waard!

Sommige 4×4-rijders vinden het uit de modder trekken van een andere 4×4-rijder nog leuker dan in het terrein rijden zelf. En als ik eerlijk ben komt er best veel bij kijken om een zware 4×4 zoals deze Land Rover Defender 90 uit de modder los te trekken, dat doe je niet zomaar even in een oogwenk. Na viereneenhalf uur in De Land Rover Defender 90 vast te hebben gezeten ben ik nog even met Klaas mee naar zijn huis gereden en daarna heb ik mijn moeder opgehaald bij mijn jongste zus in Katwijk aan Zee. Op weg naar Katwijk aan Zee heb ik nog even hele dikke pret gehad want na zo lang vastzitten wil een mens maar één ding en dat is gàààààààààààààààs geven!!! Vanaf Delfgauw ben ik over de snelweg richting Amsterdam gereden en er bij Leidschendam af gegaan om vanaf daar binnendoor naar Katwijk aan Zee te rijden. De afrit Leidschendam is een totaal bizarre afrit met een lap asfalt van hier tot Tokio (uiteindelijk totaal 5 banen) tot aan de verkeerslichten. Je kunt zo ongelofelijk mooi snelheid opbouwen en druk op de buitenste wielen zetten zoals dat op geen enkele andere afrit kan. Ik had de mazzel dat de tweede baan van de afrit die later begint vrij was en ik dus helemaal buitenom over de derde meest linkse baan het gaspedaal steeds dieper intrappend op de verkeerslichten afreed. Het is echt onvoorstelbaar hoe goed de wegligging van deze 4×4 is en hoeveel druk je op de buitenste wielen kunt zetten dankzij de uitmuntende luchtvering met Adaptive Dynamics**. Daarna sloeg ik rechtsaf naar het oude centrum van Leidschendam, dat is een hele mooie afrit met twee grote verzakkingen. Er reed een petje in een snelle VW Golf voor mij die serieus dacht de Land Rover Defender 90 partij te kunnen geven. Op de verzakkingen vloog hij al bijkant stuiterend de weg af want zijn vering/demping trok het werkelijk van geen kanten terwijl ik bij wijze van spreken met één vingertje aan het stuur gapend achterover leunend in mijn bestuurdersstoel achter hem reed. Op het rechte stuk gaf ik plankgas en vloog hem voorbij en sorteerde voor hem rechts voor richting Leidschendam-Centrum. VW-Golf eerder al die Audi, bestuurders van de wat snellere Duitse auto’s (vooral die zonder type-plaatjes) is toch een apart slag volk. Hoe zielig ben je dan als je een auto koopt en bewust het type-plaatje eraf haalt… Na Leidschendam ben ik via Voorschoten naar Leiden gereden en daar was ik toeschouwer van een wel heel bijzonder schouwspel. Voor mij uit reden twee bejaarden in een truttenschudder met de snelheid waar zelfs een écht fossiel zich nog voor zou schamen. Het optrekken duurde al een eeuwigheid en daarna reden ze net aan 40 km/u waar je 50 km/u mag rijden en op de N-weg richting Wassenaar reden ze 60-65 km/u waar je 80 km/u mag rijden. Ik heb die Audi-rijder maar niet nageDaan maar ik denk dat als ik zo zou rijden ik mijn rijbewijs zou inleveren.
*Kinetische sleepkabel = Dit is een speciaal gevlochten sleepkabel met een ongelofelijk hoge trekkracht. Naast die ongelofelijk hoge trekkracht moet een kinetische sleepkabel ook een zéér hoge piekbelasting aan kunnen en verder ook nog eens tot wel bijna 30 procent op kunnen rekken. Dat laatste is nodig omdat je een aanloop moet nemen om de vastzittende 4×4 los te kunnen trekken. Een dergelijke sleepkabel kan een piekbelasting aan tot wel 5 maal het gewicht van de Land Rover Defender en dat praat je dus over ruim boven de 10.000 kg
**Met de elektronisch gestuurde luchtvering kunt u kiezen uit een instaphoogte van 40 mm onder de normale rijhoogte of een hoge stand die 75 mm extra bodemvrijheid biedt. Voor extreme Off Road-omstandigheden kan de rijhoogte met nog eens 70 mm worden verhoogd. Adaptive Dynamics, beschikbaar in combinatie met elektronisch gestuurde luchtvering, evalueert de bewegingen van de auto. Het systeem reageert vrijwel onmiddellijk op commando’s van de bestuurder of veranderingen in het wegoppervlak. Het zorgt voor een beheerst en vlak rijgedrag, waardoor autorijden nog aangenamer en minder inspannend wordt.

Het rijden in het terrein
Vrijdag was ik al even het strand bij Katwijk aan Zee opgereden na het maken van wat sfeerfoto’s bij de afwatering van de Rijn in de Noordzee. Je moet dan de voor geprogrammeerde rijmodus ‘Zand’ selecteren want voor rijden in het zand heb je een lage gearing met een constant koppel nodig. De voorgeprogrammeerde rijmodi zijn: Eco – Comfort – Gras/Grind/Sneeuw – Modder Sporen – Zand – Rotsen/Kruip – Waden – Configureerbaar – Auto Terrain Response met allemaal hun eigen settings. Wat betreft de difflocks is het heel simpel, die worden automatische geopend en gesloten door het intelligente 4×4-systeem. Wat dat betreft is het rijden in een nieuwe Land Rover Defender een stuk simpeler dan vroeger maar ja tijden veranderen niet waar? Terrein rijden is wat mij betreft het mooiste dat er bestaat zowel op een enduro-motor als in een 4×4-auto. Technisch vereist het echter wel de nodige vaardigheid en vooral ook lef om bv. te durven driften op een losse ondergrond, zijdelings weg te glijden, van een steile helling afdalen/stijgen dus om nou te zeggen dat een moderne 4×4 alles voor de bestuurder doet nee dat is pertinent grote onzin. Via Klaas kreeg ik een tip om actiefoto’s te maken op het terrein van Experience Island in Loon Op Zand. Helaas was het terrein van Experience Island dit weekend gesloten en volgende week is het carnaval dus ja dat schiet niet op hè! Woensdag 2 maart kon ik gelukkig wel terecht en toevallig was mijn neefje die dag vrij dus dat is alvast geregeld. Die erwtensoep-rit met Klaas beschouw ik dan ook vooral als een pure fundag, het lostrekken van een 4×4 hoort er nou eenmaal bij.

Keyless Entry = Makkelijk stelen
Tegenwoordig is het stelen van een auto met keyless entry wel heel erg makkelijk zelfs als je autosleutel binnen in huis ligt. Behalve bij een auto zoals deze Land Rover Defender 90 (en ook de auto’s van Range Rover en Jaguar) want Land Rover heeft zijn auto’s voorzien van Ultra Wide Band-technologie waardoor ze onmogelijk gestolen kunnen worden via keyless diefstal. Hoe werkt keyless diefstal? Nou zo dus is te lezen op de website van de Consumentenbond: “Twee dieven werken samen om je auto, die voor de deur staat, te stelen. De ene dief staat met een apparaat bij je auto en de andere met een apparaat bij je voordeur: het wordt ook wel ‘relay attack’ genoemd. Hierbij wordt het signaal van de auto naar de autosleutel (een smart key) onderschept en versterkt doorgestuurd. De dief kan de auto dan openen en starten na het opvangen van het signaal.” Heb je een autoverzekering met beperkt casco- of volledig cascodekking, dan kun je sleutelloze autodiefstal claimen. De verzekeraar kan echter wel voorwaarden stellen voor een uitkering. Zo moeten er bij autodiefstal aantoonbare braaksporen zijn (en die ontbreken nou net bij sleutelloze of contactloze autodiefstal). Daarnaast moet je twee autosleutels kunnen overleggen en aangifte doen bij de politie. Hoe verzekeraars omgaan met auto-inbraken zonder braakschade is verschillend. Heb je een auto met keyless entry, kijk dan of de auto voldoet aan de nieuwe beveiligingseisen. Is dit niet zo, dan krijg je geen certificaat Voertuigbeveiliging. Je moet dan met de auto naar een CCV-inbouwbedrijf voertuigbeveiliging erkend door Kiwa-SCM. Heb je al een beveiligingscertificaat, dan blijft deze geldig, ook voor de verzekering. Stap je over naar een andere verzekering, dan moet je mogelijk een aanvullende maatregel treffen. Als je de beveiliging niet op orde hebt, dan rijd je niet automatisch onverzekerd rond. Wel kan de verzekeraar de autobezitter (of verzekerde) verplichten om maatregelen te nemen zodat de auto weer aan de veiligheidseisen voldoet. Daarnaast kan de verzekeraar het risico ook opvangen door de premie, het eigen risico of de dekking aan te passen.

Bas in zijn Sas!
Maandagochtend ben ik eerst even een bakkie koffie gaan drinken met een gepensioneerde oud-collega Peter Willems. De Land Rover Defender is zijn droomauto dus dat kwam goed uit. Om niet alleen maar provinciale weg te rijden ben ik het eerste stuk door Wassenaar gereden. En daar maakte ik nog iets grappigs mee met een typisch Wassenaarse mentaliteit. Op de rotonde naast het oude centrum reed een dikke Bentley pal voor mijn neus de rotonde op. Alleen door heel hard te remmen (= geen enkel probleem met de gigantische remschijven met dito remklauwen) kon ik een aanrijding ternauwernood voorkomen. Uiteraard ging ook vol op de claxon en wat denk je??? De bestuurder van de Bentley ging op de rotonde stilstaan en begon ook te claxonneren. Waarom dan? Omdat meneer een belangrijke man is en dus altijd voorrang heeft op het gewone plebs ook als hij het niet heeft. Wat er daarna gebeurde verzin ik echt niet. Een paar kilometer verderop in het Wassenaarse Bos aangekomen zag ik de Bentley ineens in mijn zijspiegel allemaal auto’s inhalen. Huh? Hoe volslagen krankzinnig ben je dan wel niet… Op de weg met de hoge snelheidsbrekers liep hij zich vast en daarna heb ik hem niet meer gezien. Tja Wassenaar daar wonen toch wel hele rare kwibussen. Na een typische drama-rit door Den Haag (= heel veel krappe bochten en veel teveel verkeerslichten) arriveerde ik exact 10.00u bij zijn appartement. Net als iedereen voor hem was ook Peter zeer tevreden over de zit en het relaxte rijgevoel in de Land Rover Defender 90. We zijn naar Naaldwijk gereden dat een heel mooi oud centrum heeft en dat wist ik echt niet. Na een heerlijke koffie verkeerd + cappuccino heb ik Peter weer thuis gebracht en ben weer op huis aan gereden. Uiteraard ben ik over de weg door het Wassenaarse bos gereden met die mooie hoge snelheidsbrekers. Dat deed ik alleen maar om even plankgas over de laatste allerhoogste snelheidsbreker in de slingerbocht heen te springen. In een gewone auto’s is dat best spannend, in een Crossover al minder spannend en in een SUV is het goed te doen maar je voelt het nog steeds erg goed. Ik gaf plankgas en sprong met 90 km/u over de allerhoogste snelheidsbreker heen. Met zo’n hoge snelheid durf ik echt alleen in een auto zoals deze Land Rover Defender 90 en het resultaat was dat ik na het neerkomen zoiets had van: “Voelde ik nou wat of lag er een houten plank op de weg?” Het is echt bizar hoe goed de luchtvering van deze auto is. Na de lunch heb ik samen met mijn zwager nog asfaltfoto’s gemaakt van de Land Rover Defender 90 want die had ik namelijk nog niet. Uiteraard heb ik ook nog een fotoserie gemaakt op de allerhoogste verkeersdrempel op het Space Business Park. Daar kun je heel erg mooi zien hoe de carrosserie vrijwel perfect horizontaal blijft tijdnes het diep in- en uitveren net voor/op/na de allerhoogste verkeersdrempel.

Nadat ik mijn zwager had thuis gebracht ben ik meteen naar Bas gereden want ik was erg benieuwd wat hij van het interieur en het rijden zou vinden. Bas had al snel een blik naar binnen geworpen vrijdag en even gereden maar er kwam toen net een belangrijke klant aan die hij moest spreken dus toen hebben we afgesproken maandagmiddag even een stukkie te gaan rijden. Bas kon nu op zijn dooiste akkertje even rondkijken en wat hij zag beviel hem uitermate goed. “Echt een mooi sober interieur dat perfect bij deze auto past”, zei Bas tegen mij. Niks geen poespas of overdadige onzin gewoon alleen de echt noodzakelijke dingen. Bas was het 100 procent met mij eens over het interieur en over het rijden idem dito. Toen ik Bas vertelde wat ik ingetypt had bij Plus en Min moest hij lachen maar ook in deze was hij het 100 procent eens met mij. Mooi toch als je allebei zo op één lijn zit. Wat betreft het interieur nog het volgende. [quote Land Rover] Robuuste materialen in het interieur – Het interieur van de Defender is uitgevoerd met robuuste materialen op de plekken waar dit het meeste nodig is – zoals de rubber vloerbekleding, die ongelooflijk slijtvast en eenvoudig te reinigen is. Het chequered traanplaat-motief vormt een passende aanvulling op het aansprekende interieurdesign. Robustec, ons sterkste materiaal tot nu toe, is indrukwekkend robuust en slijtvast. Tijdens tests doorstond dit materiaal het equivalent van een levensduur van 30 jaar – meer dan drie keer zo lang als de norm in de auto-industrie. Ons nieuwe, ledervrije
bekledingsmateriaal Resist heeft een lagere CO2-voetafdruk dan leder, is duurzaam, gemakkelijk schoon te vegen en voelt soepel aan. Voeg een finishing touch toe met een van de interieurafwerkingen, inclusief houtfineren als Rough-cut Walnut met open nerf-structuur of Natural Smoked Dark Oak. De Defender V8 heeft exclusieve kenmerken, zoals stoelbekleding in Windsor leder en Dinamica Miko Suedecloth in Ebony, met accenten in Robustec. Dinamica is gemaakt van gerecycled polyester in een proces zonder schadelijke chemicaliën. [/quote Land Rover] Kijk dat zijn nou prima ontwikkelingen, milieuvriendelijke en duurzame materialen in een industrie die van oudsher als milieuvervuilend te boek stond en in sommige landen nog steeds staat. Dus ook daar een dikke 10 voor Land Rover!

Zuinigheidsrit in de rijmodus Eco
Tja daar sta je dan heb je je pincode ingetypt pak je het dieselpistool blijkt die te dik te zijn want ik moet B7-diesel (= diesel met 7 procent biodiesel) tanken. Vrijdagavond had ik dat ook maar ik ben verdorie alweer vergeten wat ik toen heb gedaan, ik word oud mensen…….. Gelukkig bleek de onbemande BP-pomp direct om de hoek wel B7-diesel te hebben. Man, man gek word je van al die Europese bullshit-regeltjes. Straks heb je 20 verschillende benzine-diesel-CNG-Waterstof-LPG-etc.-etc.-etc.-soorten-brandstoffen. Maar goed het aftanken leverde een verbruik op van 73 km/5,89 ltr B7-diesel = 1:12,4. De zuinigheidsrit begon lekker want iedereen moest achter mij aanrijden. Ze kunnen we harder dan 80 km/u willen rijden maar als Daan aan een zuinigheidsrit bezig is dan zet hij de Adaptive Cruise Control op de N206 vast op 80 km/u en geen kilometer harder! Dus die lange sliert achter mij kan ik alleen maar hard om lachen. Eenmaal bij De Zilk aangekomen was mijn achteruitkijkspiegel leeg op één auto na. Het rijden ging lekker ondanks dat het regende, die GoodYear Wrangler All-Terrain Adventure banden hebben ook op nat wegdek prima grip. Gelukkig dit keer geen gekken op de bomen en ook niet op de Zandvoorste boulevard, gewoon lekker relaxt rijden in die dikke vette Land Rover Defender 90 D300 X-Dynamic SE. Ondertussen luisterde ik naar mijn iPod die ik via de Bluetooth aan de audio had gekoppeld. Ik had ‘m expres op lukraak het volgende liedje kiezen gezet en er kwamen lekkere oude bekende liedjes zoals Tubthumping van Chumbawamba – True Faith van New Order – Tie your mother down van Queen – At the Edge van Stiff Little Fingers – Beat the clock van The Sparks – Chelsea Dagger van The Fratellis – California über alles van Dead Kennedys en één van mijn favoriete liedjes Transmission (Dance to the radio) van Joy Division. En dan is het best lekker als je één van de betere audiomerken in je testauto hebt namelijk Meridian. Die volumeknop stond dus heel ver open dat begrijpen jullie wel. De terugweg ging ook lekker en ik had een goed gevoel over het verbruik maar was toch benieuwd of ik die 1:20 zou gaan halen. Nou dik dus want na 69,6 km rijden kwam ik uit op een wel hele mooie verbruikswaarde namelijk 69,6 km/2,96 ltr B7-diesel = 1:23,51.
80 km/u = 1.100 toeren ECHT WAAR, stoer toch
Stationair toerental = 750 toeren

Zandhaas-foto’s!
Na de splash- en blubberfoto’s moest ik uiteraard nog mooie zandfoto’s hebben. Van Klaas kreeg ik de tip om naar Experience Island in Loon op Zand te gaan. Dat is een openbaar toegankelijk Off Road-terrein maar uiteraard heb ik even netjes gebeld dat ik actiefoto’s zou komen maken van de Land Rover Defender 90. De rit op en neer naar Loon op Zand kon ik dan ook meteen twee snelwegzuinigheidsritten van maken. We hadden gelukkig geen file op de heenweg, dat kon ook bijna niet want het is Voorjaarsvakantie en dus was het rustig op de snelweg. Op de heenweg scoorde ik een verbruik 1:10,03 wat mij nogal tegenviel. Maar ja het was onmogelijk om constant 100 km/u op het ACC te rijden met al die inhalende vrachtwagens. We werden heel netjes ontvangen in het restaurant van Experience Island en we kregen netjes uitgelegd hoe we naar welke plekken (we wilden naar een zandstrandje dat we schuin links van ons zagen liggen) konden rijden. Via een fraaie route met meest zandpaden en af en toe een diepe waterplas en een paar korte modderstukken kwamen we op het fraaie zandstrand aan. Daar heb ik een hele lading foto’s geschoten met mooie drifts en zelfs een hele mooie jump dus ik was helemaal blij met de mooie zand-actie-foto’s. Toen we klaar waren zijn we weer even naar het restaurant gereden waar we nog wat hebben gedronken. Toen ik de koffie en cola af wilde rekenen kreeg ik te horen dat we niets hoefden te betalen, kijk dat is nog eens Brabantse vriendelijkheid ten top. Vlak om de hoek bij Experience Island heb ik nog even getankt want ik was benieuwd wat de Land rover Defender 90 aan diesel had verbruikt tijdens dat korte Off Road-ritje van net geen 10 km. Nou dat was dus het hoogste verbruik tot nu toe, ha, ha 1:4,8. Op de terugweg naar Leiden was er in de buurt van Rotterdam een ongeluk gebeurd want vlak voor de A20 begon stond er een giga-file. We zijn dan ook maar snel de oostelijke A20 op gedoken en richting Gouda gereden. Bij Waddinxveen zijn we de A20 af gegaan en via de A12 naar Zoetermeer gereden. En vanaf Zoetermeer zijn we binnendoor naar Leiden gereden. Bij de Tango in Leiden heb ik de dieseltank weer vol gegooid en gek genoeg kwam ik nu op een veel gunstiger verbruik uit van 1:15. Hoe dan? Ik heb toch echt niet anders of langzamer gereden. Totaal kostte dit ritje mij 41,65 euro aan diesel maar het kan nog veel gekker want als we de Land Rover Defender met V8-benzinemotor hadden getest dan was ik iets van 142,- euro kwijt geweest aan benzine voor exact hetzelfde ritje van ruim 246 km. MAMA MIA deze wereld is knettergek aan het worden!!!

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

4WD

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

6,7 seconden

Topsnelheid

191km/u

Vermogen

221(300)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

650/1.500-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.0/2.997 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Twin-Turbo + Intercooler

Aandrijving

All-Wheel Drive

Differentieel

Diff lock voor en achter

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Vering

Adaptieve luchtvering

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

9,4 liter/100 km

Snelweg

6,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,6 liter/100 km

C02 uitstoot

229 gram/km

Energielabel

F

Afmetingen

Lengte

4.583 mm

Breedte

2.105 mm

Hoogte

1.969 mm

Wielbasis

2.587 mm

Spoorbreedte voor

1.706 mm

Spoorbreedte achter

1.702 mm

Massa leeg

2.326 kg

Max. toelaatbare massa

3.050 kg

Laadvermogen

700 kg

Aanhanger geremd

3.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

138 liter

Bandenmaat

255/60-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand