Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Suzuki Jimny Professional 1.5 AllGrip Pro 2021 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door BV Nimag


Daan de Boswachter

Samenvatting
Het liefst zou ik ergens in een huisje op het strand bij Schoorl wonen en dan deze Suzuki Jimny Professional voor de deur van mijn strandhuis hebben staan. Met deze superlichte kleine 4WD is zandsurfen – want zo kun je in het zand rijden met deze auto het beste omschrijven – wel zo ontzettend supergaaf dat is onvergelijkbaar met welke andere 4WD dan ook. Deze auto laat zich zo makkelijk loeihard door het zand sturen en alle kanten opgooien daar krijg je een hele giga-grote glimlach van op je gezicht. Met de vorige Suzuki Jimny had ik er eind oktober nog een heerlijke stormdag tussen zitten en toen ben ik ‘s avonds laat nog even over het strand gereden met hoog water. Dat was onwijs gaaf maar helaas was het deze keer half oktober heel erg rustig zeg maar gerust ronduit warm herfstweer. Precies in de week na het terugbrengen zou het slechter weer worden, écht herfstweer dus met storm en regen! Echt Jimny-weer dus maar helaas kwam dat net een week te laat. Maar dat heeft de pret niet mogen drukken want alles bij elkaar heb ik gewoon dikke pret gehad. Zelfs toen we vast kwamen te zitten in de modder hebben we uiteindelijk toch lol gehad met zijn allen. De behulpzaamheid en saamhorigheid van 4WD-rijders werd met dit voorval nog maar eens onderstreept. De Suzuki Jimny is, helemaal als je in een deel van ons land woont waar er nog veel onverharde wegen zijn, met grote afstand de leukste 4WD die er te koop is. Ook hier geldt weer net als bij de Suzuki Swift Sport dat het lage gewicht deze auto zo leuk maakt. Enige nadeel is dat je ‘m op de verharde weg altijd in 2WD (= RWD) moet rijden omdat ie geen middendif heeft. Dat maakt ‘m wel weer heel erg leuk…. als het sneeuwt, ha, ha. Oh en voor ik het vergeet nog een belangrijke wijziging in de garantie. In plaats van 3 jaar garantie geldt met ingang van 1-1-2021 voortaan 6 jaar garantie voor nieuwe auto’s van Suzuki.

Plus: Funfactor – Gewicht – Zandsurfen – Zit

Min: Geen middendif

Testverslag
Tot aan 2018 stond de Suzuki Jimny voor een normale schappelijke prijs in de prijslijst van BV Nimag maar in 2018 was dat ineens voorbij vanwege een BPM-boete en dat komt doordat de 1,5-liter viercilinder benzinemotor met 102 Pk een CO2-emissie heeft van 173 g/km. Huh de vorige (motorisch exact dezelfde) Suzuki Jimny had Label G 154 g/km. In Nederland levert dat helaas een BPM-boete op van net geen 11 mille. Hoe dan??? Die klaplopers van het kabinet in Den Haag laten zich vervoeren in een BMW 7-serie met chauffeur en een boer of vrouw die deze Suzuki Jimny leuk vindt moet de hoofdprijs betalen. En oh ja we hebben het toch altijd over de EU en één markt en klimaatbeleid maar waarom kost dezelfde Suzuki Jimny in Frankrijk, Polen, Spanje dan net iets meer dan 20 mille en zelfs in Zweden is tie dik 9 mille goedkoper. En kijk op dit moment eens naar de benzineprijzen en de gasprijzen, hef die EU maar op wat mij betreft die heeft nog nooit gewerkt en dat wordt nu duidelijker dan ooit tevoren. Zelfs in Zwitserland is de Suzuki Jimny goedkoper dan in Nederland en Zwitserland staat bekend als extreem duur. Yeah right!

Prijs Suzuki Jimny in 9 EU-landen + Zwitserland
België – Niet te koop
Duitsland – 21.915,- euro
Frankrijk – 20.490,- euro
Hongarije – Niet te koop
Nederland – 30.685,50 euro
Polen – 20.849,- euro
Portugal – 28.374,- euro
Spanje – 20.970,- euro
Zweden – 21.644,- euro
Zwitserland – 27.788,- euro

A12 weer open
Donderdagochtend 7 oktober om 07.00u zou de A12 richting Den Haag weer open gaan, dat komt mooi uit dan kan ik meteen een snelwegzuinigheidsrit maken – van Vianen naar Leiden – dan heb ik die alvast maar gehad. Met die dure benzine ga ik geen onnodige ritjes meer maken want die kosten zomaar 5,- tot 10,- euro. Ik ben de Suzuki Jimny maar op mijn Yamaha Tracer 700 op gaan halen want op mijn Honda MSX 125 moet ik een te groot deel binnendoor rijden omdat het nou eenmaal geen snelwegmotor is. Ik was er dus sneller dan normaal en daar was ik eigenlijk wel blij mee. Nadat ik bij BV Nimag de poort uit was gereden ben ik meteen naar de Tango gereden om de benzinetank even helemaal af te toppen voor een juiste meting. Geen idee of het per ongeluk ging of dat het aan de lengte van de vulhals (erg korte vulhals?) ligt maar de benzine stond letterlijk tot aan de rand. Daarna zakte het niveau nog ietsiepietsie door de ontluchting maar ik vond het wel grappig dit maak ik niet vaak mee. Onderweg maar de A2 zag ik dat deze Suzuki Jimny een Cruise Control heeft en dat is wel zo fijn bij het maken van een snelwegzuinigheidsrit. Er liggen trouwens geen standaard banden om de velgen maar 215/75-R15 BF Goodrich All Terrain KO2 terreinbanden (standaard zitten er 195/80-R15 banden op). Ik was dus erg benieuwd of deze terreinbanden de snelwegzuinigheidsrit al dan niet negatief zouden beïnvloeden. Op weg naar de snelweg kon ik in de totaal drie haakse bochten en één rotonde alvast wennen aan het overhellen. Want ja deze auto helt behoorlijk over maar ja daarvoor is het dan ook een 4WD. Die je overigens op de buitenweg en de snelweg in 2H moet zetten want deze Suzuki Jimny heeft geen middendif. In het terrein kun je kiezen tussen 4H of 4L gearing al naar gelang de zwaarte van het terrein. De 5-bak schakelt lekker met zo’n typische 4WD-pook en 4WD-slag gewoon goed dus. Bij de A20 aangekomen ben ik links gaan staan om niet achter de stadsbus te hoeven hangen. Eenmaal op de snelweg heb ik de Cruise Control geactiveerd en op 100 km/u ingesteld. Dit is een type Cruise Control waarbij je alleen aan SET ziet dat ie geactiveerd is, je ziet namelijk geen ingestelde snelheid op het middelste display. Verder kun je met de SET/RES-knop de snelheid opplussen/minnen met +/- 1 km/u en is de minimum snelheid 40 km/u en werkt ie vanaf de 3de versnelling.

Het rijden ging lekker en door de geringe drukte kon ik perfect 100 km/u aanhouden. Dat was de afgelopen 10 dagen wel anders toen de A12 tussen knooppunt Oudenrijn en Nieuwerbrug afgesloten was. Bij Leiden aangekomen was het gelukkig ook rustig en op weg naar de Europaweg had ik even dikke pret toen een Tesla Model 3 mij met hoge snelheid rechts voorbij gestoven kwam. Op weg naar de rotonde hield ik de snelheid in de lange flauwe afknijpbocht lekker hoog en pakte ik ‘m via de binnenring weer terug omdat hij vanaf de buitenring weer voor mij in moest voegen maar daar reed ik dus al. Dit vind ik verreweg één van de leukste flauwe afknijpbochten met daarna een dikke-lol-rotonde als toetje. Bij de Lammebrug aangekomen besloot ik naar Bas te rijden van Autobeklederij v/d Werf. De dalende slingerbocht nam ik met piepende banden want het ging van stuur hard naar links omgooien weer naar rechts en weer hard naar links. Helaas had Bas weer een papa-dag dus geen hilarisch commentaar van Bas dit keer. Volgende week nog maar even een keer langsrijden dan. Daarna ben ik naar de Tango gereden om bij een Tripmeterstand van 61,6 km de tank weer vol te gooien. En wat denk je? Tripmeter 61,6 km gedeeld door 2,8 liter E10 is exact 1:22. Mooi toch of niet dan? Zeker toen ik in de technische specificaties las dat het laagst opgegeven verbruik 1:14,92 is. Dit had ik absoluut niet verwacht al helemaal niet met die terreinbanden. De test begint dus met een heerlijke positieve noot. Na het aftanken heb ik mijn moeder opgehaald want ik zou haar rond het middaguur naar Katwijk aan Zee brengen en ‘s avonds weer ophalen. Op de terugweg ben ik nog even heerlijk door de opritbocht bij ‘t Heen gereden. Door de achterwielaandrijving in 2H loopt de voorkant niet weg in deze scherpe 180-gradenbocht. Ik kon dus met een constant soort van piepende banden door de opritbocht heen knallen.

Fijne auto
Meestal zijn échte 4WD’s geen fijne auto’s om mee op asfalt te rijden alleen al vanwege de zoemende terreinbanden. Nou daar heb je in deze fantastisch terrein-afgeveerde Suzuki Jimny met zijn stille 15-inch BF Goodrich All Terrain KO2 banden dus geen last van. Mijn moeder zei zowaar zelfs dat ze het een hele fijne auto vond om in te zitten en te rijden. Nou weer een compliment binnen voor deze Suzuki Jimny Professional. Nadat ik mijn moeder had afgezet bij mijn jongste zus ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Dat was dus makkelijk want deze auto heeft én geen achterstoelen én geen hoedenplank. Het was dus één keer volgooien en klaar is kees. Er passen behoorlijk wat koffers in door de afwezigheid van de achterstoelen, maar liefst 455 liter in totaal en dat is best veel voor zo’n kleine 4WD. In de gewone Suzuki Jimny die ik in 2018 heb getest paste nog meer maar die had niet zo’n metalen bagagerek achter de voorstoelen dus daardoor pasten daar meer ja zelfs de grootste Samsonite koffers van 117 liter in.

Samsonite kofferset
Achterbank is niet aanwezig in deze tweezits Suzuki Jimny Professional
Laadvloer: 3×70-liter + 2×50-liter + 4×33-liter + 13-liter

Staatsbosbeheer heeft 20 Suzuki Jimny’s aangeschaft voor haar boswachters dus die kunnen een hoop spullen meenemen. De keuze voor de Suzuki Jimny door Staatsbosbeheer is een logische want met deze kleine 4WD kun je op de smalle bospaden rijden die voor een gewone 4WD veel te smal zijn. Toch vind ik het persoonlijk erg jammer dat ze niet voor een kleine schone diesel (1.5 liter) hebben gekozen. Die zijn met de huidige technieken brandschoon en hebben een veel lager verbruik. In het terrein vliegt het verbruik omhoog naar astronomische waarden waar je met de huidige absurd hoge benzineprijzen niet vrolijk van wordt. Maar ja Suzuki heeft alle dieselmotoren de deur uit gedaan en verkoopt alleen nog benzineauto’s. Het zij zo!

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik op zoek gegaan naar een terrein met modder. Ik zou mijn jongste zus ophalen op het LUMC als ze klaar as met werken en aangezien er op het Bio Science Park naast het LUMC nog gebouwd wordt zou ik daar toch iets moeten vinden. Onderweg naar het Bio Science Park heb ik nog even hard gelachen om een Audi A5 bestuurder die de gehele Churchilllaan en de Dr Lelylaan bovenop mijn bumper zat. Bij de Haagse Schouwweg aangekomen pakte ik de linkerbaan naar rechts en de Audi A5 de rechterbaan. De bestuurder zou mij wel even binnendoor inhalen. Ik gaf niet een stevig gas in 2H-gearing (= achterwielaandrijving) maar remde heel erg laat en stuurde met gierende banden (noop deze banden piepen niet maar maken een grappig gierend geluid) de rechterbocht door voor de Audi A5 langs die ik zag kijken van: “Wat doet ie nou???” Zo zie je maar dat deze Suzuki Jimny helemaal niet zo’n slecht sturende mini-Jeep is. Zelfs ik stond hier best wel van te kijken. Maar ja dat gewicht hè dat doet het hem want met mij erin weegt deze kleine 4WD slechts 1.245 kg en dat is gewoon erg weinig voor een dergelijke 4WD-auto. Daarna reed ik op de kruising rechtdoor naar het Bio Science Park. Het eerste terrein waar ik langs reed was omheind en het toegangshek was met een kettingslot afgesloten. Het volgende terrein idem dito dus ik was benieuwd of ik überhaupt een mooi modderig terrein (het had veel geregend dus dat zat wel goed) zou vinden. Uiteindelijk vond ik richting de Mc Donalds een mooi terrein met grote waterplassen – en dus modder! – naast de N206 richting Katwijk aan Zee. Ik ben er even een kort stukje overheen gereden en dat voelde goed aan. De kluiten vlogen me letterlijk om de oren dus dat zou wat worden morgen, ha, ha.

Vrijdagavond zuinigheidsrit met ma
Wel of geen zuinigheidsrit? Ik had de hele dag al zitten twijfelen maar het was heerlijk weer met een strakblauwe lucht, volle zon én geen wind het kon echt niet beter! Mijn moeder houdt ook van het strand en mooie zeeluchten dus die heb ik ook maar meegenomen. Ik rij toch heel erg rustig tijdens een zuinigheidsrit dus dat is prima voor haar. Op weg naar Katwijk aan Zee kreeg ik maar net onderweg al met de eerste verkeerscrimineel te maken, eerste ja want er zouden er meerdere volgen die avond. Man, man wat rijden er toch een hoop gekken op de weg en het lijkt alleen maar erger te worden sinds de corona begon. Gelukkig werd het op de N206 na Katwijk-Binnen rustiger waarna ik een kilometer verderop de afslag nam naar ‘t Heen om de tanken bij de supergrote Appie. Het aftanken (op de meter stond een benzineprijs van 1,06 euro het middenstreepje van de 8 bleek helaas weggevallen) leverde een hoog verbruik van 1:11,6 op maar dat had ik wel verwacht gezien mijn rijstijl en dat terreinbezoekje. Ik was dan ook benieuwd wat de gewone zuinigheidsrit op zou leveren na de snelwegzuinigheidsrit van 1:22 en dit hoger verbruik van 1:11,6. Ergens precies er tussenin misschien heel stom toevallig? Je weet het niet ja toch niet dan. Eenmaal op de N206 ging de Cruise Control erop en je mag dan wel 100 km/u maar dat stuk is zo kort (waarom dan?) dat ik ‘m meteen maar op 80 km/u heb vast gezet. Bij De Zilk aangekomen kon ik natuurlijk niet op de grens rijdend de haakse bocht door. Er zat iemand achter mij een beetje te duwen dus die was ik een beetje zat. Desondanks lukte het me met mijn moeder naast mij toch zo hard door de haakse bocht heen te rijden dat ik ‘m los reed. Dikke complimenten dus aan de Suzuki Jimny dat ie zelfs in 2H nog zo’n goede en comfortabele wegligging heeft dat mijn moeder niets merkte. Altijd weer lachen dat de duwer na de haakse bocht dan weer stevig gas geeft om mij bij te halen.

Na de 60-bocht haalde hij me vlak voor een blinde bocht in. Tja goed bezig gast als daar net een motorrijder was aangekomen dan… En in de 30-zone van Vogelenzang reed ik weer achter hem, hoezo dom??? Ik moest wel even van de Cruise Control af want de minimum snelheid is namelijk 40 km/u. Als ik 35 km/u op de snelheidsmeter aanhield dan gaf het smiley-bord exact 30 km/u aan. Eenmaal op de bomenweg zette ik de Cruise Control vast op 60 km/u en dat kan in de 5de versnelling. Zelfs 50 km/u op de Cruise Control in de 5de versnelling lukt ook net aan maar dan moet je wel op een vlak stuk rijden. Eigenlijk kun je zeggen 30 km/u – 3de versnelling, 40 km/u – 4de versnelling en 50km/u – 5de versnelling. Richting Zandvoort was het natuurlijk druk vanwege het mooie weer en het feit dat de horeca weer open is. Gelukkig kon ik precies tussen een gaatje er snel tussen piepen. En toch hè met een 1.4-liter Boosterjet motorblok zou deze Suzuki Jimny zekersteweten niet alleen leuker maar vooral ook zuiniger zijn. Volgende keer dan? Bij Overveen aangekomen maakte ik een heerlijke 360-gradendraai op de rotonde om de terugrit aan te vangen. De rit terug was in één opzicht heel erg bijzonder want op de terugweg heb ik tussen De Zilk en Noordwijkerhout een paar honderd vleermuizen gezien. Echt niet normaal dat heb ik in meer dan 10 jaar tijd dat ik deze zuinigheidsritten doe nog nooit meegemaakt. Sommige vleermuizen eten wel 3.000-4.000 insecten per nacht las ik. Verder komen er in Nederland veel meer soorten vleermuizen voor dan ik gedacht had. En dus heb ik maar een mooie foto erbij gezet met de soorten die hier zoal voorkomen. Het aftanken leverde een verbruik op van 1:17,45 wat nog steeds veel beter is dan het laagst opgegeven verbruik. Kortom gewoon goed dus!

Meer Zandhaas dan Varken!
Zaterdagmiddag had ik afgesproken actiefoto’s te maken met mijn zwager bij Het Corpus want daar kon ik direct na de asfaltfoto’s ook modderfoto’s maken. Donderdag had ik vlakbij Het Corpus een mooi terrein gevonden met de nodige modder dus dat moest goed komen. Dus na de actiefoto’s op het asfalt reden we naar het modderige terrein. Ik had nog geen twee foto’s geschoten toen mijn zwager linksaf sloeg en zich vast reed in een diep moddergat. Hij gaf nog wel gas in zijn achteruit maar de voorwielen zakten heel snel tot onder de vooras weg in de waterige modder. Het was een soort van drijfzand maar dan met modder dus. We waren al een tijdje bezig met planken, een krik en twee dranghekken toen er op een gegeven moment een oude Subaru Forester AWD stopte. De man en vrouw in de Subaru Forester stapten uit en liepen op ons af. De man vertelde dat hij vorige week in het nu omheinde terrein tegenover was vast komen te zitten met zijn auto. Er reed daarna iemand toevallig ook in een Subaru Forester langs die hem probeerde eruit te trekken maar dat lukte niet. Hij kende echter nog iemand kende in Delfgauw met een oude Range Rover V8 terreinauto die hem er wel uit wilde trekken. Die man uit Delfgauw was dus doodleuk helemaal daar vandaan komen rijden om hem uit de modder te trekken. Hij had hem nog in zijn App-geschiedenis staan en zei dat hij hem wel even een Appje wilde sturen. En zo kwam 4WD-engel Klaas uit Delfgauw ook ons weer uit de modder redden. Aan zulke mensen zou Mark Rutte eens een voorbeeld moeten nemen, gewoon iets doen om niets puur uit medemenselijkheid. Klaas zijn zoon bleek net zijn rijbewijs gehaald te hebben en was 17+ dus dan moet er volwassene met een rijbewijs naast hem zitten als hij in de Range Rover V8 rijdt. Voor zijn zoon was dit natuurlijk prachtig en hij heeft ons zelf uit de modder getrokken. Er zijn dus nog hele goede lieve behulpzame mensen in deze wereld dat zie je maar weer! Het uit de modder trekken was nog niet zo eenvoudig als je op het eerste gezicht zou denken. Met een normale strak getrokken sleepkabel slipten de wielen van de Range Rover gewoon doodleuk door. Gelukkig had Klaas ook een zogenaamde kinetische kabel bij zich. Met een kinetische kabel kun je namelijk een aanloopje nemen omdat een dergelijke kabel tot wel 27 procent kan oprekken. Zonder een aanloop nemen was het dan ook nooit gelukt om de Suzuki Jimny uit de modder te trekken.

Hier even de voordelen van een kinetische kabel op een rij gezet. [quote Roan4x4.com] Voor een veilige sleepkabel moet u uitgaan van minimaal vijf maal het totaalgewicht van de 4×4. Als de 4×4 onverhoopt eens in de modder is weggezakt, (wat u zelden gebeurt natuurlijk), is voor het lostrekken een kracht van ongeveer driemaal het totale autogewicht noodzakelijk. Lukt rustig lostrekken dan niet, dan brengt een aanloop en een flinke ruk vaak wel uitkomst (en schade). Een sleeplint is dan minder prettig. Vaak zijn dit hijslinten die weinig tot geen rek hebben, waardoor de klap voor auto, lint en inzittenden, extra hard zal aankomen. Uw auto is hier ook niet voor gebouwd want die flinke ruk zorgt namelijk voor een piekbelasting die kan oplopen tot vijf maal het totale gewicht van uw auto. Als alles tenminste heel blijft want een vol geladen Land Rover 110 (om maar iets te noemen) weegt vaak toch rond de 2.600 kg. Een sleeplint is niet berekend op dit totaalgewicht en zeker niet blij met deze mishandeling en zal spontaan knappen. Zeker ook als het lint al eens nat is geweest. En wat te denken van de sleepogen op de auto? Voor het losrukken met een aanloop kan beter een sleepkabel met rek gebruikt worden – een zogenaamde kinetische kabel – die de klap van de piekbelasting opvangt en waarbij de katapult-werking nog eens extra zal helpen bij het loskomen. Om de rek juist te gebruiken moet je kabel en auto op elkaar afstemmen. In de Sleepkabelshop van de Recreatieve verkopen we alleen kinetische kabels van de allerbeste kwaliteit. Dus kabels die ook tegen vuil en water kunnen en die dan niet hun breeksterkte verliezen zoals sommige andere kinetische kabels die op de markt zijn, als nadeel hebben. Onze Astra-Line kabels hebben op 50 procent van hun breuksterkte een rek van 27 procent en zijn tegen de inwerking van UV-licht beschermd. [/quote Roan4x4.com]

Zandsurf-foto’s
Uiteraard wilde ik na het dramatische modderdebacle mooie foto’s hebben van een zandsurfende Suzuki Jimny. Omdat mijn zwager moest werken heb ik mijn neefje even gebeld en die had gelukkig tijd maar vooral ook heel veel zin. Na een korte asfaltrit liet ik mijn neefje zien waar hij het beste het strand op kon rijden. Dat is bij de afwatering (= waar de Oude Rijn de zee in stroomt) en bovendien wandelen daar weinig mensen en dus is dat de perfecte plek om mooie actiefoto’s te schieten. Ik heb hem daar ook even laten zien hoe je de aandrijving in de lage gearing oftewel 4L zet. “Gewoon plankgas geven en lekker het stuur omgooien als je ter hoogte van mij bent en weer plankgas geven.”, zei ik tegen hem. Nou dat ging prima want de zandsurf-foto’s zijn erg mooi geworden. Daarna zijn we nog even een rondje over het Space Business Park gewoon omdat ik dat persé wilde. Echt bijzonder was het natuurlijk niet gezien de 2WD-aandrijving. Alleen de hoogste en allerhoogste verkeersdrempel waren serieus leuk omdat ik er plankgas overheen kon rijden maar meer ook niet.

Motorwissel
Op de Internationale school waar ik als TOA werk raakte ik tijdens de testweek in gesprek met een leraar Integrated Science die in Saoedi-Arabië les had gegeven. Hij vertelde mij dat de Saoedi’s helemaal gek zijn op de kleine lichte Suzuki Jimny. In Saoedi-Arabië is het een nationale sport om met 4WD’s over de soms wel vele honderden meters hoge zanddduinen heen te surfen. Net als ik zijn ook zij van mening dat de Suzuki Jimny een potenter motorblok verdient en dus wordt voor het duinen-surfen een zogeheten motor-swap oftewel motorwissel toegepast. Eén van de meest gebruikte motoren voor een motorwissel is die van de Suzuki Baleno vertelde hij mij. Het is niet eens zozeer die 10 Pk meer maar vooral de 40 Nm koppel onderin die bij een veel lager toerental los komt. In het zand is dat goud waard en heb je gewoon veel meer lol.
Standaard: 1.5L VVT motorblok – 102 Pk/6.000 – 130 Nm-5MT/4.000
Baleno 1.0-Boosterjet motorblok – 112 Pk/5.500 – 170 Nm-5MT/2.000-3.500

Remmen
Als het testverslag klaar is check ik altijd even met ‘Find’ of ik niets vergeten ben. Bij deze Suzuki Jimny typte ik remmen in en was het zoekresultaat 0. Alleen het woord ‘remde’ stond erin zag ik. Wat zegt dat? Ten eerste dat ik veel op de motor heb afgeremd en ten tweede nog iets en dat is dat je in het terrein zoveel mogelijk van de remmen af moet blijven. Vaak is het een kwestie van blijven rijden en vooral niet remmen om niet vast te komen te zitten. De remmen zijn prima hoor van deze Suzuki Jimny (schijven voor en trommels achter) en gezien het lage gewicht hoef je niet bang te zijn dat je niet op tijd stilstaat.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

mini-SUV

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,5 seconden

Topsnelheid

145km/u

Vermogen

75(102)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

130/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.462 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

4×4

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

8,1 liter/100 km

Snelweg

6,7-8,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,7 liter/100 km

C02 uitstoot

173 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

3.480 mm

Breedte

1.645 mm

Hoogte

1.720 mm

Wielbasis

2.250 mm

Spoorbreedte voor

1.395 mm

Spoorbreedte achter

1.405 mm

Massa leeg

1.065 kg

Max. toelaatbare massa

1.435 kg

Laadvermogen

370 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

350 kg

inhoud bagageruimte

863 liter

Bandenmaat

215/75-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand