DS 7 Crossback Grand Chic E-Tense 300 4×4 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door DS Automobiles Nederland

   Van de webredactie: Yeah, dit is onze 500ste autotest!! Gefeliciteerd Daan!

65 jaar geleden begon het allemaal met ‘De Snoek’
Samenvatting
Hoe fijn kan een betaalbare luxe auto zijn? Zo fijn als deze DS 7 Crossback E-Tense 300 4×4 Grand Chic PHEV dus. DS is onderdeel van Groupe PSA dat intussen alleen maar nog weer groter gegroeid is met de aankoop van Opel/Vauxhall. Meerdere auto’s zijn verkozen tot “Auto van het jaar” dan wel andere prestigieuze titels dus dat zit wel goed. De DS 7 Crossback die ik dit keer heb getest is een Plug-In Hybrid met een benzinemotor en twee elektromotoren in plaats van één waarvan de tweede in de achteras zit. Een technologisch hoogstandje dat Peugeot bijna 10 jaar geleden heeft geïntroduceerd en zijn betrouwbaarheid dus reeds dubbel en dwars heeft bewezen. Elektrisch rijden in de rijmodus Electric gebeurt via de elektromotor in de achteras. De achterste elektromotor is goed voor 112 Pk en dat is ruim voldoende om mee te komen ondanks de 1.800 kilogram. Met stekkeren bespaar je een hoop brandstofkosten want elektriciteit uit een oplaadpaal is een stuk goedkoper dan benzine. En zelfs als je vergeten bent te stekkeren dan heb je nog steeds de rijmodus Hybrid waardoor je grotendeels emissieloos oftewel elektrisch kunt rijden. Mooi toch of niet dan? Kijk trouwens alsjeblieft op de website Laadpas Top 10 – https://laadpastop10.nl – voor een goedkope aanbieder want anders ga je het schip in want veel aanbieders vragen totaal absurde kWh-prijzen. Ben je op zoek naar een luxe PHEV dan is deze DS 7 Crossback E-Tense echt een auto om te overwegen. Het interieur is verreweg één van de mooiste die ik ken, verder is de wegligging uitstekend, de bagagecapaciteit ruim voldoende kortom een hele fijne auto waar ik kort over kan zijn. Ik heb in de galerij nog een foto gezet van een Zuid-Koreaanse designer die een waanzinnig mooie elektrische versie van de oude DS – De Snoek dus – heeft ontworpen. Mijn mening is: “Maken dat ding en wel zo snel mogelijk met aub. een moderne versie van de hydropneumatische vering/demping van toentertijd.”

Plus: 4×4 – Design – Interieur – Stoelmassage – Twee elektromotoren – Wegligging – Zit
Superplus: Focal Premium Electra Hi-Fi Systeem

Min: ESP + TRC kunnen niet permanent uitgezet worden – Geen geconditioneerd accupakket

Testverslag
Op mijn werk vertelde ik aan iedereen die vroeg welke auto ik de komende week ging testen dat ik dé auto van President Macron ging testen. En ik lieg niet eens als ik zeg dat deze DS 7 Crossback E-Tense 4×4 300 Grand Chic PHEV daar nog dicht bij in de buurt komt ook. Een Plug-In Hybrid dus en daar hou ik wel van want stekkeren is aan mij wel besteed net als zo ver mogelijk zien te komen op één acculading. De eerste keer dat ik in een DS7 Crossback stapte was ik direct helemaal weg van het fraaie interieur net als Bas van autobeklederij v/d Werf. De avond voordat ik aan dit testverslag begon las ik even snel een testverslag van een autojournalist die meteen begon over het feit dat een Mercedes stiller is dan deze DS 7 Crossback. Weet je als ik in een extreem stille auto wil rijden dan ga ik wel elektrisch rijden dan hoor ik alleen wat windgeruis en in de allereerste Nissan Leaf (= net zo stil als een Rolls Royce) zelfs dat niet eens op topsnelheid rijdend bij windkracht 10. De DS 7 Crossback heeft zelfs beide soorten motoren en nog meer dan dat want twee elektromotoren en een benzinemotor samen goed voor een gecombineerd vermogen van 300 Pk. In een auto zoals deze ga je niet zitten zeiken over een beetje geluid meer of minder want met een premium Focal Electra System is dat totaal niet aan de orde. Heeft Mercedes niet! Maar ook zonder de moeite van Mercedes kun je een auto heel erg stil krijgen zoals ik zelf heb mogen ervaren in een Honda CR-V en een Infiniti Q30 met een Active Noise Cancellation systeem. Maar is zo stil eigenlijk wel leuk of beter gezegd vind een mens dat wel fijn? Nee dus en het bewijs ligt er zelfs want als ze een mens opsluiten in de stilste kamer ter wereld wordt hij/zij gek van de herrie in zijn eigen lichaam lees zelf maar: Link naar Trouw >>
Absolute stilte is dus gekmakend maar ja wie wil er nou absolute stilte? Ik niet, alleen al het gebrek aan motorgeluid is voor mij al ruim voldoende stilte dus nog stiller dan dat neelamaar.

Na een zo goed als droge rit naar Amsterdam verdween mijn motortje onder zijn regenhoesje in de fietsenstalling van de PSA Group. Ik werd geholpen door de nieuwe vrouwelijke stagiair van DS Automobiles. Ze liep nog even mee naar de auto waar ze op de rechter achtervelg nog een niet bekende kleine beschadiging ontdekte. Na het loskoppelen en opbergen van het laadsnoer stelde ik de stoel, het stuur en de spiegels af en reed weg. Zou ik het gaan halen op één volle acculading naar Leiden? Met de 25 kg lichtere Opel Grandland X HYbrid4 Innovation 1.6 Turbo 8AT 4×4 (heeft dezelfde 13,2 kWh Li-ion accu) had ik nog 8 km over toen ik bij mijn huis arriveerde. Maar ja toen was het zonnig en 23 graden en nu bewolkt met regen en slechts 14 graden. Maar ja ik moest en zou het halen zo waar ik Daan heet! Dit keer koos ik echter een andere kortere route dan met de Opel. In plaats van rechtdoor na Ouderkerk a/d Amstel sloeg ik linksaf richting Nes a/d Amstel. Volgens de NavSat moest ik het net aan halen maar de hele tijd zag ik dat meer kilometers aflegde dan ik over had. Totdat ik op 15 km van huis zag dat het ging kantelen en ik vrijwel 1 op 1 reed. Ik zou het dus net wel of net niet gaan halen, het zou dus nog heel erg spannend worden. Geloof het of niet maar op 10 meter van de oplaadpaal voor mijn huis sloeg de benzinemotor aan. Maar wat denk je dan stond er een VW e-Golf op te laden en op de andere parkeerplek van de duo-oplaadpaal stond een niet elektrische Renault Kangoo van Van Straaten autoschadegroep en ook nog eens verkeerd geparkeerd want buiten het parkeervak. Ik heb de DS 7 Crossback PHEV er gewoon naast gezet op straat want het laadsnoer was lang genoeg.

Snelwegzuinigheidsrit, huh?, huh?
Na kort opladen had ik genoeg om naar zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee te rijden waar direct voor het zwembad een duo-oplaadpaal staat en ik dus weer verder op kan laden. Er was één parkeerplek vrij maar op de andere stond een oud oranje VW-kampeerbusje terwijl er een tiental vrije parkeerplaatsen waren. Na het zwemmen heb ik een foto gemaakt en bij de gemeente Katwijk aan Zee een melding hiervan gemaakt. Een dag later kreeg ik echter een reactie van de Gemeente Katwijk aan Zee dat slechts 1 van de 2 parkeerplaatsen wettelijk een elektrische auto mag staan. Op die andere parkeerplek mag een niet elektrische auto volgens de gemeente Katwijk aan Zee dus gewoon parkeren. Huh menen ze dat nou echt? Thuis gekomen ben ik dat uiteraard eens uit gaan zoeken maar ik kon op het internet niet één zoekresultaat vinden die dit onderschrijft. Voor een derde opgeladen ben ik weer naar huis gereden om aan dit testverslag te beginnen. Na het avondeten was de DS 7 Crossback volledig opgeladen en kon ik mijn eerste snelwegzuinigheidsrit gaan maken. Het was slechts elf graden Celsius dus ik was benieuwd of ik überhaupt een actieradius van 40 kilometer zou gaan halen. Deze DS 7 Crossback E-Tense 300 4×4 is een totaal andere auto dan de DS 7 Crossback BlueHDi 180 die ik eerder heb getest niet zo gek als je bedenkt dat deze auto 290 kilogram meer weegt. Ik ben wel benieuwd hoe de DS Active Scan Suspension aanvoelt in de vijf verschillende rijmodi te weten 1. Electric – 2. Comfort – 3. Hybrid – 4. Sport – 5. 4WD. Tot nu toe had ik alleen elektrisch gereden en op de verkeersdrempels waar ik overheen gereden ben voelde ik de achterkant heel diep inveren dus dat moet de dempingmodus Comfort zijn. Maar ja als dat in de meest comfortabele stand is dan mag dat, zolang de elektronische demping ‘m in de rijmodus Sport goed en snel uitdempt is er niets aan de hand. Bij de A44 aangekomen ging het gas erop en al invoegend zette ik de Adaptive Cruise Control vast op 100 km/u. Ik schatte in dat ik er bij Leimuiden af moest omdat ik dan 50 procent van de acculading verbruikt zou hebben. Iedereen reed gelukkig lekker door zodat ik perfect 100 km/u kon aanhouden, ik hoefde slechts eenmaal een langzame dodo in te halen.

Toen ik per ongeluk aan de knop voor het digitale instrumentenpaneel (6 weergavemodi) draaide kreeg ik plotseling een wazig beeld te zien wat het Nachtzicht-systeem activeerde. Met het Nachtzicht-systeem is het mogelijk om voetgangers en fietsers, evenals dieren langs en op de weg, waar te nemen op donkere onverlichte wegen waar ze bovendien in de regen nog veel lastiger te zien zijn. Erg handig dus dat Nachtzicht-systeem dat ik al eerder had voorbij zien komen door één van de knopjes onder het display aan te tikken en wel het knopje met het logo van de voorkant van een Auto. Daarna verschenen alle veiligheidssystemen en daar stond Nachtzicht dus ook bij. Het regende ook die avond weer dus dat was een mooie gelegenheid om het Nachtzicht uit te testen. Op de foto’s die ik tijdens het rijden genomen heb kun je ondanks de stromende regen alle auto’s, dus ook de donkere, goed zien. Eigenlijk zouden alle auto’s dit moeten hebben dat zou pas echt doden schelen want veel fietsers en wandelaars worden vaak ‘s avonds op onverlichte landweggetjes respectievelijk zebrapaden dood gereden. Vlakbij Het Corpus aangekomen zag ik dat ik niet door hoefde te rijden tot aan Wassenaar maar hier al de A44 kon verlaten omdat de 13,2 kWh Li-ion accu bijna leeg was. Op de weg langs de begraafplaats Rhijnhof sprong de benzinemotor aan en dat was op exact 40 km en dat is exact dezelfde elektrische actieradius als die van de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 ook bij exact 11 graden Celsius. Mooi toch! Dat betekent dus dat je net als met de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 bij 23 graden Celsius 53 km kunt halen op de snelweg. Grofweg is dat 1 km meer per graad Celsius dus je weet dan precies hoe ver je gaat komen met een volle Li-ion accu bij een bepaalde buitentemperatuur. Onderweg was me ook nog opgevallen dat als ik te lang opzij keek er een signaal klonk en op het display voor het stuur “Let op!” verscheen. Daarna ontdekte ik plotseling de twee rode rondjes van het monitoring-systeem (= DS Driver Attention Monitoring) boven het stuurwiel. Dat blijkt ook een infraroodcamera te zijn die samen met een camera aan de bovenzijde van de voorruit het knipperen van de ogen en de kijkrichting detecteren.

Rijmodus – Aandrijving
Electric – Elektromotor achteras -> Kickdown -> Hybrid
Comfort – Elektromotor achteras -> Kickdown -> Hybrid
Hybrid – Benzinemotor + soms Elektromotor voor + Elektromotor achteras
Sport – Benzinemotor + eerst Elektromotor voor en daarna + Elektromotor achteras
4WD – Eerst elektromotor voor en daarna + Elektromotor achteras en indien nodig + Benzinemotor

Fiets kopen
Mijn Amsterdamse motormaatje had mij verteld dat de beste fiets die ik kon kopen voor de opbouw van de Amazon-elektrische-fietsmodule er eentje is met een Rohloff-naaf. Dus ik zoeken op het internet naar fietsen met een Rohloff-naaf en in de zoekresultaten sprong er eentje uit en dat was Jan Hoedje (zijn bijnaam omdat hij altijd een hoed draagt) uit Haarlem. Toen ik het adres opzocht zag ik bij Google Maps een gewoon woonhuis op de Ramaerstraat nummer 61 in Haarlem. Hij blijkt vanuit de twee garages achter zijn huis tweedehands fietsen van de betere fietsenmerken te verkopen. De rit naar Jan Hoedje bleek 33,6 km volledig binnendoor te zijn dus dan zou ik zo’n 2/3 van de Li-ion accu opgebruikt hebben als ik daar arriveerde. Opladen tot 100 procent vol zou dan 2/3 x 3,5 uur duren = 2,3 uur = 2 uur en 18 minuten dus 2 uur opladen was al ruim voldoende. Ik besloot daarom eerder weg te gaan zodat ik minimaal 1 uur extra op kon laden en ik dus ook weer volledig elektrisch terug kon rijden. Het was een erg mooie rit binnendoor met snelheden van 50 en 60 km/u want alle 80-wegen zijn 60-wegen geworden. Ik kon dus heerlijk rustig aan doorkachelen en ik merkte dat ik net als de dag van het ophalen ook nu weer op een maximale elektrische actieradius van rond de 48 km uit zou komen. Ik betrap me er steeds weer op dat ik het rijden in deze DS 7 Crossback PHEV nog weer fijner vind dan in die eerste dieselversie. Ik rij nu alweer bijna 8 jaar in mijn elektrische Renault Twizy en heb nog steeds de allergrootste lol in dat kleine elektrische autootje. De stilte van elektrische rijden en het direct aanwezige volle koppel is gewoon erg fijn en kun je niet uitleggen. Tel daarbij op dat de DS 7 Crossback alles aan boord heeft wat je maar kunt wensen inclusief een zeer fraai design en je snapt mij. De oplaadpaal was snel gevonden en al snel stond de DS 7 Crossback op te laden. Daarna ben ik maar even naar het winkelcentrum vlakbij gelopen want ik moest toch nog wat dingen kopen. Om 14.00u had ik een afspraak bij Jan Hoedje en na een praatje heb ik een testritje gemaakt op een Koga Miyata Traveller Signature, een dure fiets met inderdaad een Rohloff-naaf met 14 versnellingen. Maar ja dan heb je ook wat voor de rest van je leven zeg ik maar.

Na nog wat napraten over techniek kreeg ik nog een speciale Torx-stelsleutel cadeau zodat ik mijn stuur en zadel nog kon afstellen indien nodig. Daarna ben ik weer in de DS 7 Crossback gestapt die weer volledig opgeladen was want ik had wat langer na staan ouwehoeren dan ik dacht. Op de terugweg heb ik wat sportiever door gereden want ik wist dat ik het sowieso zou gaan halen. Omdat ik ruimschoots over had ben ik bij Motel Sassenheim niet verder binnendoor maar over de A44 naar huis gereden. Ik heb toen meteen maar even gekeken wat de maximum snelheid is in de rijmodus Electric. Die bleek hoger te zijn dan de opgegeven snelheid van 135 km/u want ik zag de benzinemotor pas bij 142 km/u aanslaan. Een dag later heb ik het nog een keer getest en kwam ik ook weer uit op exact 142 km/u. Omdat ik wat eerder thuis was ben ik toen maar de Samsonite kofferset gaan fotograferen want het was net even zonnig. Ik besloot de 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter kofferset te pakken maar na het fotograferen zag ik thuis dat ik bij de dieselversie van de DS 7 Crossback de 3×70-liter + 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter kofferset had gebruikt. Op zondag heb ik daar dus toch ook nog maar even foto’s van gemaakt zij het alleen zonder de verwijderbare bodemplaat. Het gekke was dat er met hoedenplank net iets meer – 4 liter – in bleek te passen maar zonder hoedenplank juist net iets minder – 18 liter – dus dat is wel grappig.

Samsonite kofferset
Met verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter
Zonder verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter = 252 liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 5×33-liter + 2×13-liter = 341 liter

Test met grotere koffers dus 3×70-liter + 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Zonder verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 3×70-liter + 33-liter + 13-liter = 256 liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 13-liter = 323 liter


Goed man!
Na het maken van de kofferset-foto’s schoot me ineens te binnen dat ik een plastic tussenschotje dat ik even uit de achterbak had verwijderd was vergeten terug te plaatsen. Die lag dus nog op de stoep in de straat achter mijn garage. Ik moest dus weer terug maar ik besloot een omweg te maken over de leuke drempelweg aan de andere kant van het kanaal. In de rijmodus Electric had ik ‘m al gedaan dus dit keer in de rijmodus Sport en dat verschil merkte ik erg goed. Maar toch voelde het totaal anders aan dan in de DS 7 Crossback BlueHDi 180. Maar goed dat mag de pret niet drukken het is gewoon goed en daar gaat het om. Op de Churchilllaan heb ik nog een paar stoplichtsprintjes gedaan (5 stoplichten) met een Mini Cooper S maar die was natuurlijk geen partij voor de 300 Pk/500 Nm (rijmodus Sport) sterke DS 7 Crossback PHEV. En bij elk volgend stoplicht zag ik de bestuurder kijken en het weer proberen, ha, ha. Aan het einde van de Churchilllaan ben ik even lekker hard door de haakse linkerbocht heen gereden. Het verschil tussen de demping in de rijmodus Electric en Sport is best groot en ik had dan ook liever een gesplitste knop van rijmodi en dempingmodi gehad. Dan had ik de demping die ik graag wil in kunnen stellen bij een bepaalde rijmodus. Het liefst had ik namelijk de dempingmodus Sport in de rijmodus Electric aan kunnen zetten. De elektronische demping van DS 7 Crossback heet trouwens “DS Active Scan Suspension” en dat Scan slaat op de camera die de weg voor de auto scant en daar de demping op aanpast. Op de terugweg besloot ik de rijmodus 4WD in te schakelen om te kijken hoe dat aan zou voelen. In de haakse bochten voelt dat fantastisch aan en maakt echt het verschil tussen uitbreken dan wel strak als een plank door de bocht heen knallen. En toen kwam de laatste mooie bocht in zicht, de zeer fraaie bocht bij De Groote Vink waar elk jaar wel een paar auto’s de bocht uitvliegen. Toen ik middenin de bocht zat schoot het direct door mijn hoofd van “Shit mijn snelheid ligt te hoog!” maar op de een of andere manier corrigeerden de elektrische motoren voor en achter (let wel er is geen verbinding tussen beide elektrische motoren!) mijn te hoge snelheid voorbeeldig en ik vloog gewoon netjes en strak door de bocht heen. Ik voelde overigens heel duidelijk dat er iets onder mij gebeurde maar ik kan het totaal niet onder woorden brengen want het voelde heel erg raar want tegennatuurlijk aan. Het is namelijk een puur softwarematige correctie en dus niet mechanisch. Ik heb er totaal geen gevoel bij dat is het lastige maar knap blijft het van die Fransen dat ze dit zo mooi empirisch (=proefondervindelijk) hebben weten af te stellen. Thuis gekomen ben ik nog even achterin gaan zitten want dat had ik nog niet gedaan. De zit achterin is prima net als de beenruimte die ook ruim voldoende is.

Net wel of net niet
Ik wist al voor ik instapte dat ik het net wel of net niet zou gaan halen, die 46-48 km is namelijk zo’n beetje exact de afstand van 1 dag woon-werkverkeer. Toen ik instapte was het 12 graden Celsius dus dat zat al niet mee. Het rijden ging lekker want het was erg rustig op de weg en helemaal op de route die ik binnendoor door het Wassenaarse Bos rijd. Ik heb ‘m nog even in de rijmodus Comfort (die rijmodus had de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 niet) gezet maar er gebeurde niets ik bleef gewoon elektrisch rijden. Op de hoge snelheidsbrekers heb ik nog even kort de rijmdodus Sport ingeschakeld om het verschil te voelen en dat was inderdaad duidelijk voelbaar. Toch vind ik de gewone DS 7 Crossback BlueHDi 180 beter qua vering/demping maar ja dat komt door die 290 kg extra gewicht want die voel je écht goed op dit soort snelheidsremmende objecten. Nogmaals de vering/demping in de rijmodus Sport dempt de boel op tijd en goed uit maar in de gewone DS 7 Crossback BlueHDi 180 voelt het gewoon beter aan omdat alles een fractie sneller uitdempt. Vlak voor het einde van de Schouwweg sloeg ik linksaf richting de N44. Het afremmen deed ik zoveel mogelijk in de B-stand oftewel de elektrische motorrem. Bij de stoplichten draaide ik de N44 op en reed richting de N440 waar ik kon zien of ik halverwege precies een kwart van de acculading verbruikt zou hebben. Dat klopte inderdaad maar het was dus nog steeds billen knijpen als ik ‘s avonds naar huis zou rijden. Bij Madurodam aangekomen besloot ik de Nachtzicht-optie in te schakelen want ik was benieuwd vanaf welke afstand en hoe snel voetgangers en fietsers gespot zouden worden. Toen ik op de Sportlaan een zijstraat in reed zag ik dat het Nachtzicht drie rechthoeken om drie voetgangers zette die in de verte liepen. En ook een fietser werd gespot en in een rechthoek gevangen beiden onder het tegelijkertijd produceren van een geluidssignaal. Helaas liep die straat dood vanwege wegwerkzaamheden en moest ik omdraaien en terugrijden. Shit daar ging die ene kilometer die ik zo hard nodig had om volledig elektrisch rijdend thuis te komen vanaf mijn werk. Heb ik weer hoor! Maar goed morgen weer een kans dus ach.

Ik arriveerde op werk met net niet genoeg acculading en ik ben ‘s avonds dus extra rustig via de stilste straten naar huis gereden. Dat ging goed tot aan Wassenaar want slechts 2 kilometer van huis sloeg de benzinemotor aan. Maar niet getreurd want in de rijmodus Hybrid waar de software dan automatisch naar overschakelt kun je ook elektrisch rijden en na het trucje gas bij geven en gas loslaten reed ik al snel weer elektrisch verder. Zodoende kwam ik toch vrijwel geheel elektrisch rijdend thuis en kon ik ‘m meteen aan de oplaadpaal hangen. De tijd van het volledig opladen van 0-100 procent was maar 2 uur en 50 minuten en dat viel mij heel erg mee. De volgende ochtend vertrok ik eerder zodat ik nog rustiger kon rijden. De buitentemperatuur was dit keer slechts 10 graden Celsius nog weer een paar graden kouder dus. De rit was vrijwel een kopie van de dag ervoor zij het dat ik nu niet die doodlopende weeg in gereden ben natuurlijk. Ik zou het vandaag dus moeten halen ging ik vanuit. Onderweg heb ik het Nachtzicht meteen aangezet en in het donker van de vroege ochtend is dat echt heel erg fijn. Ik heb nu ook foto’s gemaakt om te laten zien van hoe ver af de infraroodcamera van het Nachtzicht een fietser al spot. Zodra je dit systeem gewend bent wil je niet anders meer zeker in het donker en helemaal met regen of sneeuw erbij. Ik arriveerde op mijn werk met nog 18 km elektrische actieradius maar dat mag je gerust met 1,3 vermenigvuldigen. Naar huis ging het ook weer erg lekker en ik heb de weg afgesneden door bij Duindigt het fietsbruggetje met auto te gast te nemen. Laatst kwam ik hier met mijn Renault Twizy een politieauto tegen maar die reed gewoon door. Vroeger mocht je hier alleen met een pasje over want er stond zo’n beweegbare paal in het wegdek maar daar hebben ze een stalen plaat overheen geschroefd. Ik reed heerlijk rustig verder en ook nu weer sprong de rijmodus exact ter hoogte van de autosloperij op Hybrid. De benzinemotor sprong niet aan en zo haalde ik de oplaadpaal zonder en druppel benzine te verbruiken. De benzinemeter is minimaal terug gelopen en de tripmeter staat morgenavond uit werk op bijna 400 km dus ik ben benieuwd wat het verbruik is.

Zelf een nachtzicht-systeem installeren
Geen idee meer hoe ik erop terecht ben gekomen maar op een gegeven moment kwam ik het Lanmodo Car Night Vision tegen op het internet. Dit zelf te installeren nachtzicht-systeem is uitermate betaalbaar en kost bij Amazon slechts 599,- dollar = 511,50 euro terwijl je er in Nederland de absurde prijs van 909,- euro voor betaald.

Huh en nog een keer huh???
Ja laat ik meteen maar beginnen met huh en drie vraagtekens want op woensdag ben ik naar mijn werk gereden mij houdend aan alle maximum snelheden. Ik heb dus niet zo extreem rustig gereden als dinsdag toen ik hele stukken 30-35 km/u heb gereden om maar zoveel mogelijk accu-energie te sparen. Dus ik dacht nou die Li-ion accu loopt woensdag vast en zeker een stuk sneller leeg dan dinsdag. Het was bovendien 9 graden Celsius dus ook nog eens kouder dan de dag ervoor maar het gekke was dat ik zelfs met iets meer acculading op werk arriveerde dan de dag ervoor. Schiet me echt hartstikke lek hoe kan dat nou verdorie-nog-es-an-toe zeg? En terug reed ik idem dito naar huis en nu sloeg de benzinemotor nota bene nog 50 meter later aan dan dinsdag. Ik had ook al zoiets geks met de Hyundai Kona electric Fashion 39 kWh daar reed ik in een onzuiniger rijmodus zuiniger dan in de meest zuinige rijmodus. In plaats van me te zitten ergeren heb ik maar weer zitten genieten van het Nachtzicht-systeem. Ik ontdekte trouwens nog iets geks aan dat Nachtzicht-systeem want uit mijn werk vandaan bij daglicht stond het Nachtzicht-systeem plotseling niet meer in het scrol-lijstje (Meters/Minimaal/Nachtzicht/Etc.) van de cockpitweergave. Maar nou komt het toen ik een tunnel in reed met het dimlicht aan – wat dus eigenlijk hetzelfde is als ‘s ochtends in het donker vertrekken – stond het Nachtzicht-systeem er óók niet bij. Hoe weet de DS 7 Crossback nou dat het geen nacht is maar dat ik overdag in een tunnel rijdt? Dat zou dus betekenen dat de DS 7 Crossback zich niet baseert op een sensor maar op het tijdstip + datum (= tijd van het jaar = seizoen) aan de hand van de GPS-locatie. Bij de importeur wisten ze mij daar geen antwoord op te geven en ze vertelden mij dat ik de eerste autojournalist was die deze vraag stelde. Raar toch dat dit helemaal niemand is opgevallen. Zo zei je maar weer dat auto’s testen lastiger is dan je op het eerste gezicht zou denken, het komt absoluut niet alleen maar op rijvaardigheid aan.

KNALLUH!!!!
De laatste avond van de testweek was het tijd voor een rondje Space Business Park met 300 Pk en 500 Nm koppel = rijmodus Sport. Jammer dan toch dat het ESP + TRC niet uitgezet kan worden want dat zou het pas echt waanzinnig leuk maken! Maar goed ik moet het er maar mee doen het is niet anders. Op weg naar het Space Business Park was het ook tijd af te tanken in ‘t Heen en ik had het goed gegokt want precies bij de onbemande Esso-pomp stond de tripmeter op 400 km. Afijn ik tanken en er kwam een hele mooie waarde uitrollen om precies te zijn 1:320 dus dat was een goedkope 400 km. Totaal was je dan 1,25 liter E5 = 1,92 euro + 8,88 maal opladen = 8,88 x13,2 kWh = 117,33 x 0,225 euro/kWh = 30,5 euro = Totaal 26,39 euro. Aan benzine had me diezelfde 400 km in een DS 7 Crossback benzineversie mij 44,- euro gekost dus dan steek je toch mooi voor die 400 km 44,- minus 26,39 = 17,61 euro in je broekzak. En als ik nog netter had gereden dan had ik op nog een lager verbruik uitgekomen, maar ja ik moet nou eenmaal testen dus ik kom er niet onderuit om benzine te verbruiken. En tijdens het rondje Space Business Park zou ik de meeste benzine van deze testwee gaan verbruiken. Na het starten schakelde ik meteen de rijmodus Sport in en reed de N206 op. Aan het einde ging ik lekker hard door de afknijpende afritbocht want ik wist dat ik door de veranderde verkeerssituatie voorrang heb op het kruisende verkeer. Het is maar goed dat deze DS 7 Crossback elektronische demping heeft want in de comfortabele dempingmodus had ik zeker in de problemen gekomen en zwaar aan de bak gemoeten. Na de oostelijke rotonde reed ik richting het SBP en eenmaal over de N206 gaf ik na een driekwart rondje westelijke rotonde plankgas in de haakse rechterbocht. Het was alsof ik afgeschoten werd echt heerlijk gewoon, ha, ha dit is serieus leuk. Ik vloog met een absurde vaart door de flauwe linkerbocht en bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen moest ik stevig in de remmen waarna ik het stuur heel hard naar links omgooide. Dat kwam me op een ingrijpen van het ESP te staan want dit was domweg veel te heftig.

De links-rechts-combinatie ging perfect en daarna gaf ik weer plankgas en vloog er vandoor. Ik besloot zo hard mogelijk door de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor heen te knallen maar ook dat was weer te heftig want weer greep het ESP keihard in. Daarna gaf ik weer plankgas en vloog over de hoge verkeersdrempel heen en niet veel later over de hoogste verkeersdrempel zonder af te remmen. De landing was hard maar perfect waardoor ik op de ideale lijn de rotonde op en af kon rijden plank gevend de blinde rechterbocht in. Net toen ik dacht dit gaat eindelijk lekker greep het ESP op het allerlaatste moment middenin het snelste deel van de bocht toch weer in. Grrrrrrr!!!! Daarna ben ik plichtmatig verder gereden genietend van de felle acceleratie. De twee haakse bochten na de rotonde gingen best lekker maar ook hier weer ingrijpen van het ESP op het allerlaatste moment. Daarna ben ik op het rechte stuk even stil gaan staan om de maximum snelheid achteruit te testen. Zowel in de rijmodus Electric als Sport bleek dat 40 km/u te zijn. Aan het einde van het rondje reed ik matig hard door de flauwe linkerbocht. Ik hoopte dat de noordelijke oprit naar de N206 dan eindelijk wel écht leuk zou zijn. En ja dat werd ie ook en alleen maar omdat ik totaal over de limiet rijdend door de lange flauwe rechter opritbocht heen reed. Zo hard dat de DS 7 Crossback E-Tense 300 4×4 Grand Chic PHEV uit zichzelf naar links de N206 op gleed. Hé, hé dit was nou eindelijk een actie die serieus leuk was dus ik was benieuwd naar de oprit bij ‘t Heen want daar moest ik natuurlijk nog een laatste keer loeihard doorheen. En ja ook dat was ook weer leuk omdat ik heel mooi precies op de grens rijdend zonder ingrijpen van het ESP door de opritbocht heen kon knallen met constant piepende banden.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

crossover

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine + Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

5,9 seconden

Topsnelheid

E/B+E-135/235km/u

Vermogen

B+E 220(300)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

520/3.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

4×4

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,5 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

1,3 liter/100 km

C02 uitstoot

30 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.573 mm

Breedte

2.098 mm

Hoogte

1.625 mm

Wielbasis

2.738 mm

Spoorbreedte voor

1.621 mm

Spoorbreedte achter

1.598 mm

Massa leeg

1.800 kg

Max. toelaatbare massa

2.400 kg

Laadvermogen

600 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

401 liter

Bandenmaat

205/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand