Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

SsangYong Tivoli Quartz 1.2 T-GDi 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Ssangyong Motors Nederland B.V.



Stiekem leuker dan de rest!

Zoef-zoef-zoef
Als er één iemand de bijnaam Zoef de Haas (= het konijn uit de Fabeltjeskrant) verdiend dan ben ik het wel al is het maar voor één dag.
Vertrek 07.45u – 24/9/2020
Honda MSX 125 -> Zoef naar Ab Motoren voor nieuw Akra-uitlaatsysteem -> Zoef naar huis in de Hyundai Kona electric 39 kWh die ik de avond ervoor met mijn neefje bij de flat tegenover Ab Motoren had neergezet -> Leren motoroverall aan + handschoenen + helmmuts + helm mee -> Zoef naar de garage op mijn vouwfiets maar iets meer dan halverwege kwam ik erachter dat ik de contactsleutel van mijn Yamaha Tracer 700 was vergeten. Ik besloot toch maar door te rijden naar mijn garage en even heen en weer te scheuren (10 km in slechts 15 minuten) naar huis in mijn Renault Twizy om de contactsleutel van mijn Yamaha Tracer 700 op te halen -> Zoef op mijn Yamaha Tracer 700 naar SsangYong Motors Nederland in Alblasserdam -> Zoef weer naar huis in de SsangYong Tivoli 1.2 T-GDi -> Zoef mijn 2de helm + handschoenen gepakt en naar de bushalte gehold en met de bus naar Ab Motoren -> Zoef op mijn Honda MSX 125 met nieuw Akra-uitlaatsysteem met Carbon-demper gesprongen weer naar huis -> Zoef uh ik weet het even niet meer -> Oh ja in de SsangYong Tivoli Quartz 1.2 T-GDi gesprongen naar het zwembad om 1.5 km te zwemmen -> Zoef totale rampenrit naar huis want Julianabrug in Katwijk aan Zee afgesloten -> Verbindingsweg ook afgesloten -> Voorschoterweg/Valkenburg ZH ook afgesloten -> Niet meer zo Zoef ineens…. -> Eenmaal thuis Zoef in de Hyundai Kona electric 39 kWh gesprongen om ‘m terug te brengen naar Hyundai Motor Nederland -> Zoef op mijn andere fiets naar huis
Aankomst 16.15u – 24/9/2020
Eindelijk rust na een verschrikkelijke Zoef-zoef-dag van totaal 196 km op/in 8 verschillende vervoermiddelen.

Het was me het dagje wel zeg
Zo’n dag als vandaag is gelukkig een uitzondering maar toch zeker ook niet heel ongewoon voor mij. Ach zolang ik het zelf maar leuk vind is er niets aan de hand. Ik was best wel benieuwd naar de nieuwe SsangYong Tivoli want SsangYong is voor mij toch wel een cultmerk als ik het zo mag uitdrukken. Het is net als Hyundai en Kia een Zuid-Koreaans automerk maar dan net even anders. Zo vind ik de SsangYong Rexton 4WD één van de meest fantastisch SUV’s omdat deze auto afwijkt van andere SUV’s vanwege het fantastische ladderchassis. Het ladderchassis is het beste en meest stevige chassis voor een SUV en dat voel je dan ook tijdens het rijden. En voor een 4WD is een ladderchassis gewoon een must! Dat heeft deze SsangYong Tivoli dan weer niet maar in dit segment en deze prijsklasse is dat ook helemaal niet nodig. Na een heerlijke motorrit arriveerde ik in Alblasserdam voor het ophalen van de SsangYong Tivoli Quartz 1.2 T-GDi de eerste SsangYong met een in eigen beheer ontwikkelde driecilinder 1.2-liter turbo-benzinemotor. Met een vermogen/koppel van 128 Pk/230 Nm lijkt mij dat een uitstekende aandrijver voor deze auto. De 1.2-liter versie is overigens uitsluitend leverbaar met een handgeschakelde zesbak die van Hyundai afkomstig is. Het gekke was alleen dat ik de versnellingspook amper naar links hoefde te bewegen om ‘m in de 1ste versnelling te kunnen zetten. Maar ach dat went snel en het is eigenlijk wel zo makkelijk. De koppeling grijpt mooi maar jammer genoeg wat laat aan. Ik reed heel rustig richting de snelweg, ik had ook geen keus want ik reed achter een vrachtwagen aan. Eenmaal op de snelweg werd ik verrast door de lekker felle acceleratie. Richting Rotterdam rijdend bleef ik maar het gevoel houden dat ik niet lekker achter het stuur zat. Toen ik het hendel voor de hoogteverstelling had gevonden begreep ik waarom. Ik had de spiegels en het stuur al afgesteld maar dat kon ik dus weer opnieuw doen. De bestuurdersstoel bleek in een te hoge stand te staan vandaar dat ik niet lekker achter het stuur zat. De stoel verder naar achteren zetten helpt in zo’n geval niet. Na de bestuurdersstoel een heel eind omlaag te hebben gekrikt en het stuur (alleen in hoogte verstelbaar) en de spiegels opnieuw afgesteld te hebben zat ik eindelijk zoals het hoort.

Ik reed nog steeds rechtdoor en de lange bocht van de A15 naar de A16 is een hogesnelheidsbocht waar je heel erg hard doorheen moet rijden om er iets van te merken. Op de motor is die bocht leuk maar in een auto niet. De linkerbocht bij het Terbregseplein had ik lekker vrij dus ik kon voor het eerst even het gas erop zetten en ik moet zeggen dat die 128 Pk/230 Nm daar ruim voldoende zijn. Ik vloog lekker hard door de bocht en het voelde prima aan, de vering/demping is gelukkig niet comfortabel maar typisch SUV. Dat betekent lange veerwegen en demping ergens tussen normaal en sportief in….. Off Road dus zeg maar. Op naar het knooppunt Kleinpolderplein mijn favoriete want één van de meest lastige snelwegbochten omdat het een écht haakse rechterbocht is. Het invoegen vanaf de A20 op het 80 km/u-traject is altijd ene rommeltje maar uiteindelijk lukt het mij bijna altijd om me goed te positioneren. Verder weten de meeste automobilisten gelukkig niet dat je tussen de twee 80 km/u-trajecten gewoon 100 km/u of harder kunt rijden. Daar maak ik dus altijd handig gebruik van. Ik had de haakse rechterbocht vrij en reed op de linkerbaan en gaf stevig gas, de banden piepten nog net niet maar het zat er heel dicht tegenaan. Na twee snelwegbochten maakte de SsangYong Tivoli al duidelijk dat deze kleinste SUV van SsangYong een uitstekende wegligging heeft. Op de heenweg had ik aan de andere kant ter hoogte van Den Haag nog een giga-file gezien maar die was gelukkig opgelost. Ik twijfelde nog even of ik door zou rijden naar mijn garage om de Samsonite koffers op te halen maar besloot de A4 toch maar bij Leidschendam te verlaten. Het was redelijk druk maar ik had toch wel goede hoop de buitenste baan te kunnen pakken en hard en strak naar het stoplicht te rijden. Mijn plannetje lukte en ik reed heel mooi hard en strak door de buitenste bocht met de grootste radius en dus de hoogste g-krachten. Ik reed perfect net tegen de grens aan en ik voelde de banden dan ook heel even lichtjes glijden. Ik was erg benieuwd welke banden er om de velgen liggen want ik had niet gekeken voor vertrek. Dat is iets wat ik meestal niet doe want ik laat me liever verrassen.

Lekkere auto
Na de afslag naar Leidschendam twijfelde ik of ik binnendoor via de afslag met de verzakkingen naar Leidschendam-Centrum zou rijden of door de drie tunnels richting Wassenaar. Op het allerlaatste moment besloot ik voor de drie tunnels te kiezen want dat is sneller en dan ik nog even genieten in de mooie slingerbocht van de N14 naar de N44. Het rijden door deze tunnels blijft altijd weer leuk alhoewel ik nog wel even serieus gas moest geven toen ik de eerste tunnel binnen reed. Om de een of andere idiote reden gaan hier altijd slome dakpannen op voetjes op de linkerbaan staan. Gelukkig is er nog een derde baan maar die houdt heel snel op dus toen de kamperende automobilist voor mij maar geen vaart wilde maken heb ik ‘m plankgas gevend over de derde strook en nog een stuk verdrijvingsvlak ingehaald. Mama mia waarom ga je dan in hemelsnaam links staan als je geen gas geeft? In de langste tunnel is nog iets geks aan de hand want het is me hier al heel vaak overkomen dat de 50-lichten knipperden (de max. snelheid is 70 km/u) terwijl er dan aan het einde van de tunnel helemaal geen verkeersopstopping was. Door gas bij te geven had ik alle stoplichten na alledrie de tunnels groen en kon ik doorstomen richting Wassenaar naar mijn favoriete slingerbocht. Het was een drukte van belang in de derde tunnel en op de afslag Wassenaar maar gelukkig sprong het verkeerslicht weer op rood en stond ik toen bijna vooraan. De twee auto’s voor mij bleven na het rechtsaf slaan bij groen rechts rijden waardoor ik naar de linkerbaan kon pakken en plankgas kon geven. Ik vloog werkelijk heerlijk strak door de slingerbocht heen. Wat ik zo ongelofelijk leuk en lekker vind aan dit 1.2-liter T-GDi motorblok is dat de turbo er zo lekker inkomt zeker middenin zo’n slingerbocht. Dat is echt een beetje ouderwets maar ik hou daar wel van ineens zo’n powerboost bij een bepaald toerental. Het stuurgevoel is trouwens ook goed te noemen, gewoon lekker en precies zoals een SUV hoort aan te voelen. Pas zaterdag ontdekte ik het knopje voor een Normale dan wel Sportieve stuurbekrachtiging. Die sportieve stuurbekrachtiging moet ik dus nog even proberen en testen. Dat knopje zit een beetje verstopt en ik dacht in eerste instantie dat het ‘t knopje voor de stuurverwarming was.

Na het afraffelen van de N44 was ik lekker snel thuis en had ik nog net genoeg tijd om mijn motorkleding aan te trekken en in de bus te springen naar Ab Motoren om mijn Honda MSX 125 op te halen. Nu met een gloednieuwe Akrapovic uitlaatsysteem bestaande uit een RVS-bocht + Carbon-demper. Daarna ben ik weer snel in de auto gesprongen richting het zwembad Aquamar want het buitenzwembad is dicht. De route er naartoe was even anders dan ik gedacht had want Leiden/Katwijk aan Zee/Valkenburg ZH zijn alledrie met wegwerkzaamheden en brugonderhoud bezig waardoor het aantal afsluitingen zo absurd is dat de heenweg altijd anders is dan de terugweg en dat er soms om de paar dagen weer anders is. Een paar van die afsluitingen duren echter 4-5 maanden dus dat is gewoon zwaar K! Ik was nog maar net de rotonde opgereden of ik realiseerde me ineens dat ik vanwege een 2-daagse afsluiting om moest draaien en via Holiday Inn moest rijden. Gelukkig is de SsangYong Tivoli een SUV met voldoende grondspeling en dus kon ik over de nodige stoepranden en middenbermen heenrijden zodat ik weer snel weer om kon draaien. Ik heb de snelle weg maar naar Aquamar genomen dan zou ik terug over de oprit bij ‘t Heen rijden en de Kooltuinweg nu zonder verkeersdrempels maar met hele mooie nieuwe U-bochten erin. Daarna kon ik dan door Valkenburg ZH via de snelheidsbrekersweg onder de N206 door en zo weer naar huis. Ik moest wel een heel eind omrijden om bij ‘t Heen te komen maar goed het zij zo. Gelukkig kan net als bij het ook Zuid-Koreaanse Hyundai en Kia het ESP + TRC uitgezet worden. Fantastisch! Ik reed heel rustig in de 2de versnelling op de haakse opritbocht af en gaf toen plankgas. De SsangYong Tivoli begon al snel over de voorwielen weg te glijden maar door netjes op het gas te sturen vloog ik heel mooi glijdend de opritbocht door. Dit was erg leuk en eindelijk had ik weer eens een ouderwetse auto die je lekker door de hele bocht heen op het gas kan sturen. Het meest verrassend vond ik dat de voorwielen tot in de 3de versnelling door bleven spinnen. Uiteindelijk ben ik op de N206 maar rechtdoor gereden dan kwam dat drempeljumpen vrijdag wel op weg naar mijn werk.

Samsonite kofferset
Met verwijderbare laadvloeren
Met hoedenplank: 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter
Zonder verwijderbare laadvloeren
Met hoedenplank: 50-liter + 4×33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Jump for joy!
De volgende dag op weg naar mijn werk kon ik jammer genoeg op de heenweg niet via de Schouwweg met zijn vele snelheidsbrekers en verkeersdrempels rijden. De weg er naartoe is tijdelijk éénrichtingverkeer en dus moest ik naar de N44 rijden. Er reed echter een slome dodo voor mij die remde voor elke nota bene lage snelheidsbreker en die heb ik dan ook maar ingehaald. Daardoor vloog ik met iets teveel vaart heerlijk de slingerbocht door naast een zwaar beveiligde villa (staat niet op Google Maps). Ik heb daar ooit eens actiefoto’s gemaakt van een testauto en we stopten toen steeds net hard afremmend voor het grote hek van die zwaar beveiligde villa. Je raadt het al binnen no-time stond de politie voor onze neus en die zwaar beveiligde villa bleek iets met Iran te maken te hebben. Raar want de Iraanse ambassade staat aan de Duinweg in Den Haag. De N44 is in de ochtendspits richting Den Haag gelukkig altijd matig druk alleen moet je voor de afslag naar de N440 wel op tijd voorsorteren. De bocht met verkeersdrempel onder de N14 door is met een SUV altijd net even leuker dan in een gewone auto. Met een SUV kun je altijd net wat meer vaart houden en er stuiterend over/doorheen. Daarna ging de Cruise Control erop tot aan Madurodam en ik kijk dan altijd in de Hubertustunnel of de Cruise Control de snelheid vasthoudt dan wel dat in het dalende deel van de tunnel de snelheid iets oploopt. Het blijft toch grappig dat er zo’n verschil zit tussen de Cruise Control-systemen tussen de automerken. De Cruise Control van de SsangYong Tivoli liep ietsie pietsie op in het dalende deel maar niet veel. Je kunt de Cruise Control activeren vanaf 3de versnelling bij een minimum snelheid van 40 km/u én met het ESP/TRC uit blijft ie het ook gewoon doen. De Cruise Control werkt doodsimpel, eerst zet je de Cruise Control aan met de ON/OFF-knop bovenaan de rechterkant van het stuur. Daarna zet je de gewenste snelheid vast met de SET-knop en om de Cruise Control weer uit te schakelen druk je gewoon op de ON/OFF-knop en doe je dat daarna nog een keer dan staat de Cruise Control weer uit. Na Madurodam begint de verkeerslichtenrace zoals ik het altijd noem, oftewel wie is het eerste weg en/of wie moet als laatste invoegen op de twee-naar-éénbaans weggedeelten. Erg leuk om te doen en omdat de SsangYong Tivoli Quartz 1.2 T-GDi lekker fel op het gas is won ik die sprintjes keer op keer. Bij de tweede rotonde sloeg ik linksaf-rechtsaf richting de weg met de hoge snelheidsbrekers. Ik was benieuwd hoe de SsangYong Tivoli aan zou voelen qua vering/demping. De eerste snelheidsbreker stuiterde ik letterlijk overheen dus bij de volgende schroefde ik de snelheid wat meer op. Hoe harder hoe beter is het devies met een SUV, Crossover of 4WD en dat voelde ik meteen. De vering/demping is lekker stevig met lange veerwegen rondom en dat past wat mij betreft uitstekend bij deze kleine SUV.

De grip van de Kumho ECSTA HS51 205/60-R16 banden is uitstekend en dat terwijl ze maar 16-inch zijn en ook nog eens behoorlijk hoog (de wang is 12,3 cm hoog). Banden met een hoge wang hebben meer eigendemping (en dus meer comfort) en vervormen normaal gesproken ook meer maar op de actiefoto’s vond ik het vervormen in snel genomen scherpe bochten heel erg meevallen. Mijn gevoel klopte dus met de beelden en dat is altijd fijn. Wat ik ook erg fijn vind aan deze SsangYong Tivoli zijn de remmen, die zijn heerlijk bijterig en als motorrijder kan ik dat zeer waarderen. Mijn zwager viel dit overigens ook meteen op toen we zondag wegreden om actiefoto’s te gaan maken. Uit school vandaan rij ik altijd standaard een andere route tot aan de kruising met de Segbroeklaan. Deze route heeft een aantal verkeersdrempels en veel snelheidsbrekers in verschillende soorten en maten. Dat deze SsangYong Tivoli een echte SUV en geen 4WD is merkte ik op de dubbele stoeptegelverkeersdrempels die allebei een asfaltweg kruisen. Ik kan op tijd genoeg zien of er kruisend verkeer aankomt en zo nee dan is het echt twee keer heerlijk stuiteren. Dat het toch wel wat heftig is voor de SsangYong Tivoli merkte ik aan de harde klappen op het onderstel maar goed hij trok het toch wel maar mooi. Aan het einde van de weg moet ik direct na een snelheidsbreker heel snel links-rechts-links-rechts kappen en draaien en dat deed de SsangYong Tivoli erg goed. Het stuurgevoel vind ik prima bij deze SUV passen maar ik weet nu al dat er journalisten gaan schrijven dat het sturen weinig communicatief is. Gelul want een Crossover/SUV/4WD horen helemaal niet direct te sturen, als je dat niet snapt dan heb je nog nooit in het terrein gereden. Na de Hubertustunnel heb ik de afslag naar de N44 onder de fietsbrug bij Duindigt genomen. Die afslag is een mooie strakke S-bocht die zo smal is dat elke fout keihard wordt afgestraft. De meeste automobilisten rijden hier dan ook voorzichtig doorheen helemaal als het regent. Die bijterige remmen komen dus goed van pas als ik in deze bocht weer eens een fossiel tegenkom die plotseling gaat staan kamperen. Na een kort stukje N44 sloeg ik linksaf richting de Schouwweg waar ik heerlijk over alle hoge snelheidsbrekers ben gestuiterd. En inderdaad hoe harder hoe beter en tot nu toe heb ik maar één keer gehad dat de voorkant even kort over de weg schraapte maar dat was bij een landing na een extreem hoge snelheidsbreker naast de Lange Kerkdam dus dat mag.

Twee laser(op)agenten
Zaterdagochtend moest ik vroeg in de ochtend naar de pedicure iets wat ik al jaren doe. Door mijn moeder en zussen ben ik aan de pedicure geraakt omdat ik een keer last van een likdoorn had die maar niet weg wilde gaan. De pedicure-ochtend is altijd bij mijn moeder thuis dus toen ik een keer toevallig vrij was woensdagochtend en naar binnen liep en haar vertelde van mijn likdoorn zei ze: “Ga maar zitten dan haal ik ‘m wel even weg.” Dat kostte mij niets maar sindsdien doet ze mijn voetjes. De weg naar de Merenwijk is een leuke weg met veel bochten en slingers. Dat begint al bij het verkeerslicht aan de Willem de Zwijgerlaan waar je linksaf de Merenwijk inrijdt. Ik had de stuurbekrachtiging op “Sport” gezet en dat voelde inderdaad lekkerder aan alhoewel ik niet iemand die snel loopt te zeiken over het stuurgevoel. Dat doe ik pas als een sportauto qua stuurgevoel aanvoelt als een Cadillac dus kortom als de match écht van geen kanten klopt. Lees mijn testverslag van de Suzuki SX4 S-Cross Exclusive AllGrip stop-start 1.6 DDiS uit 2014 er nog maar eens op na. Dat zegt alles over het Nederlandse autojournaille, man, man onterecht zeiken over de rechtuitstabiliteit maar niet doorhebben dat een sportieve auto gewoon doodleuk ruim 69 Pk aan vermogen mist wat meer dan 20 procent van het totale vermogen is. Op de terugweg heb ik de muziek lekker hard gezet en naar een heerlijk herontdekt nummer van Peter Gabriel geluisterd namelijk “Games without Frontiers”. De audio is oké maar gezien de duidelijk betere audio-systemen in de andere Zuid-Koreaanse automerken Hyundai en Kia had ik toch wel iets beters verwacht. Misschien even aankloppen bij Hyundai voor A een nieuwer type versnellingsbak en bij het ook Zuid-Koreaanse Samsung voor B een beter audio-systeem want wist je dat Samsung na het inlijven van Harman ook de audiomerken Harman/Kardon, Yurbuds, Infinity, JBL, JBL Professional, Mark Livinston, Revel, Lexicon, Soundcraft, BSS, Crown, dbx, Studer en AKG bezit. Genoeg keuze dus voor SsangYong lijkt mij. Ondertussen was ik bij de Stationstunnel aangekomen en sloeg daarna rechtsaf richting de A44. Op de Plesmanlaan na museum Naturalis ligt een stukje weg tot aan de kruising waar veel automobilisten 60-80 km/u rijden en soms zelfs nog veel harder. Ik reed netjes 50-55 km/u toen ik in de verte gele hesjes zag aan de zijkant van de weg. Het bleken vier politieagenten te zijn waarvan er maar liefst twee stonden te laseren. Ik zag dat er reeds twee auto’s aangehouden waren dus Rutte loopt weer binnen vandaag.

Zwemmen en vervolgens zuinig zuipen
Zaterdag besloot ik laat te gaan zwemmen want ‘s ochtends om 10.00u is het mij veel te druk. En inderdaad was het om 11.15u heerlijk rustig en na het zwemmen raakte ik dit keer gelukkig niet verdwaald in het afgesloten-wegen-circus van Katwijk aan Zee. Ik ben via de Hoorneslaan naar de N206 gereden dan kon ik nog even door de opritbocht bij ‘t Heen glijden. Het was druk maar even wachten en wat auto’s en fietsers voor laten gaan en je hebt de oprit vrij. Het ESP/TRC stonden uiteraard uit want anders is het dodelijk saai. Dit keer gaf ik iets gedoseerder gas en nu vloog ik met vol doorspinnende voorwielen perfect langs de witte lijn. Wat is dit een ontzettend leuke SUV als het puur op rijden aankomt. Daarna ben ik op de kruising bij Katwijk-Binnen rechtsaf geslagen voor de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Op de rotonde moest ik me inhouden want daar is de speelruimte nihil maar de SsangYong Tivoli 1.2 T-GDi laat zich heel nauwkeurig doseren op het gas. In de S-bocht gaf ik in het tweede gedeelte van de S plankgas en oh wat vloog ik er mooi doorheen. Klasse! Na thuiskomst besloot ik in de vroege middag een zuinigheidsrit te maken en omdat mijn moeder die zuinigheidsritten ook altijd erg mooi vindt (de omgeving van Vogelenzang/Aerdenhout/Bentveld/Zandvoort is ook erg mooi en gaat nooit vervelen) is ze lekker mee gegaan. Eigenlijk is dat ongunstig want mijn gemiddelde bochtensnelheid ligt dan uiteraard iets lager maar ach zo veel zal het nou ook weer niet schelen. Het zou een zeer geslaagde zuinigheidsrit worden met een hele rare afloop tussen het aftanken en thuiskomst. Voor het volgooien van de brandstoftank nam de SsangYong Tivoli bij het omdraaien van de contactsleutel afscheid van mij met grappig muziekje. Het aftanken leverde in ieder geval een hoge verbruikswaarde op namelijk 1:11,75. Maar ja wat wil je ook met mijn zeer sportieve rijstijl tot dan toe. Na het wegrijden zette ik meteen de Cruise Control aan en reed na de rotonde de N206 op. Tijdens zo’n zuinigheidsrit hou ik me overal aan de ter plaatste geldende maximum snelheid. Die maximum snelheid loopt uiteen van 30 tot 100 km/u oftewel 30-50-60-80-100 km/u. Eenmaal op de N206 activeerde ik de Cruise Control en reden we met 80 km/u richting De Zilk. Ik moest wel weer lachen toen er in de buurt van De Zilk een net-niet-bumperklever achter ons kwam hangen. Ondanks mijn moeder naast me besloot ik de haakse rechterbocht toch lekker strak te nemen en dat lukte prima. Mijn moeder zei niets en de auto achter mij lag na de bocht 150-200 meter achter dus ik moest lachen. Nee met de wegligging van deze SsangYong Tivoli 1.2 T-GDi is echt niets mis.

Daarna vloog de snelheid hard omlaag naar 80 -> 60 -> 50 km/u en uiteindelijk 30 km/u door Vogelenzang heen waar de spellingchecker altijd Vogelgezang van maakt. In de 4de versnelling 50 km/u rijdend (= 1.500 toeren) had ik het gevoel dat het motorblok het maar net aan trok dus toen ik op de bomenweg doortrok naar 60 km/u besloot ik in de 4de versnelling te blijven rijden (= 1.750 toeren) want dat voelde wel goed aan. Aan het einde van de bomenweg moest ik linksaf over de scheve verkeersdrempel heen en dat deed ik zonder af te remmen. Kan ook makkelijk in een SUV maar ook nu weer zei mijn moeder niets en dus viel het mee. Op dat moment had ik nog nul keer geremd maar ik ging er vanuit dat een nul niet zou gaan lukken gezien de verkeersdrukte door het onverwacht mooie weer. En dat klopt ook want na de fraai lange S-bocht moest ik op de T-splitsing remmen ook al leek het even te gaan lukken. Ik had echt geen idee waar ik op uit zou gaan komen en ook had ik geen idee wat het laagst opgegeven verbruik is. Spannend dus al met al want met 1:11,75 als hoogste verbruik kon elk verbruik na de zuinigheidsrit alleen maar meevallen. Het traject van Bentveld naar de Zandvoortse boulevard ging lekker soepel en ik zag bijna halverwege nog steeds geen blokje minder op de benzinemeter dus dat viel mij mee. Op de duinenweg ging het gas erop en mochten we weer even 80 km/u rijden tot vlak voor Overveen. En hou je daar altijd maar aan want ze staan hier regelmatig te laseren en als ze je pakken op dat 50 km/u-gedeelte en je komt net met 100+ km/u van het 80 km/u-gedeelte aankarren ben je je rijbewijs gegarandeerd kwijt. Ik rij hier dus altijd netjes 50 km/u al was het alleen maar voor de overstekende herten. Ik heb hier ooit een noodstop moeten maken voor drie overstekende damherten (mannetje en twee vrouwtjes) en die was zo heftig dat ik geen eens tijd had om mijn koppeling in te trappen. Eén van de vrouwtjes gleed van schrik onderuit maar stond snel weer op en holde ongedeerd verder. Bij Overveen draaide ik om en konden we aan de terugweg beginnen. Het werd een rustige terugrit waarbij ik onderweg even heb gekeken wat nou de toerentallen zijn bij de ronde meest gereden snelheden.
Snelheid Versnelling Toerental
50 km/u 3 1.900
50 km/u 4 1.400
60 km/u 4 1.700
70 km/u 5 1.700
80 km/u 6 1.600
90 km/u 6 1.750
100 km/u 6 1.900
Na aftanken bij de grote Appie in Katwijk aan Zee kwam ik uit op een verbruik van exact 1:20 exact. Het laagst opgegeven verbruik dat ik gevonden heb op het internet is 1:18,87 dus die 1:20 is dan ook een hele mooie waarde.

Bijna twee aanrijdingen binnen 200 meter
Soms zit ik achter het stuur echt even met mijn ogen te knipperen zo van dit kan toch niet waar zijn? Op weg naar huis reed ik achterom via de Kooltuinweg naar Valkenburg ZH. Daar ligt sinds kort na wegwerkzaamheden een oude nieuwe weg en een nieuwe rotonde. Komend van rechts staan er geen haaientanden en ondanks de andere kleur asfalt heb ik toch echt voorrang. Ik gooide de SsangYong Tivoli dan ook plompverloren voor de mintgroene Fiat 500 van een plastic uitziende botoxdame die wel even dacht doodleuk voorrang te nemen. Nou mooi niet dus nepmens! Daarna volgden de snelheidsbrekers naast ‘t Duyfrak en onder de N206 door rijdend moest ik vol in de remmen voor een dame die lijdt aan haaientandenblindheid en zo de voorrangsweg opreed. Het scheelde hooguit 30-40 centimeter of ik was ter hoogte van haar portier vol bij haar naar binnen geknald. Deze mevrouw boft serieus dat ik auto’s test en een extreem goed reactievermogen heb want anders was het heel anders afgelopen. Binnen 200 meter bijna twee aanrijdingen met twee auto’s met allebei een vrouw achter het stuur….. De remmen hebben in in ieder geval een échte praktijktest en dat gebeurt niet zo vaak. Toen ik dit maandagochtend op werk vertelde hapten alle vrouwen (ik heb meer vrouwelijke dan mannelijke collega’s) natuurlijk meteen en ik heb dan ook erg gelachen om hun reacties. Heen en weer naar werk heb ik de nodige testen gedaan op de snelheidsbrekers en verkeersdrempels. Ik zat namelijk erg te twijfelen of ik nou last had van stickslip dan wel dat de veren hard aanspreken in het eerste deel van het inveren. Ik hou het op het tweede maar het geeft maar aan hoe moeilijk de materie vering/demping is. De mooiste actie van de dag vond ik zelf de actie waarbij ik zo hard mogelijk over de scheve hoogste snelheidsbreker op de Schouwweg (richting Wassenaar) heen ben gesprongen. De SsangYong Tivoli kwam zwaar heen en weer stuiterend neer maar oh wat deed deze kleine SUV dit goed zeg. Een dag later ben ik terug uit werk naar huis gereden met het ESP/TRC uit. Ik wilde me even uitleven in de twee mooie bochten van de N44 naar de N448 (Papeweg) en andersom.

Daarvoor moet ik dan wel de hele N44 afrijden want normaal gesproken neem ik de 1.000 maal rustiger parallelweg door het Wassenaarse Bos. Het viel gelukkig mee want er stond geen file alhoewel het erg druk was. Bij de grote kruising met de Lange Kerkdam aangekomen kon ik maar net aan de voorsorteerstrook voor rechtsaf oprijden. Ik reed met mijn rechterbanden half op het asfalt half in de lucht zo krap was het. Maar goed als je de breedte van je auto kent is er niets aan de hand. Het verkeerslicht stond al op groen dus ik kon terugschakelen naar de 2de versnelling en plankgas geven in de mooiste S-bocht met licht verval van Wassenaar. Ik vloog heel mooi met vol doorspinnende voorwielen rechts-links-rechts de S-bocht door. Ik heb niets kunnen vinden over een elektronisch sperdif maar omdat de SsangYong Tivoli zich perfect door de S-bocht heen liet sturen moet er wel een dergelijk elektronisch systeem opzitten want anders is deze auto gruwelijk goed. Het is me slechts tweemaal eerder overkomen in een auto dat het zo goed aanvoelde en dat was beiden ook, geloof het of niet, in een Zuid-Koreaan een Hyundai Veloster (letterlijk een Toverauto) en een Kia Carens. Natuurlijk is de Renault Captur een fantastische auto net als de Peugeot 2008 maar de SsangYong Tivoli is stiekem veel leuker omdat ik er precies mee kan doen wat IK wil en dat is even heerlijk knallen met het ESP/TRC uit. HEERLIJK!!! Dus ja als het puur op autorijden aankomt zou ik toch voor deze SsangYong Tivoli kiezen en ik denk dat ik dan voor de vierwielaangedreven 1.6-liter diesel met 136 Pk/300 Nm zou gaan.

Aquabeuken!
Was het toeval dat ik het leukste gedeelte van het testwerk voor het laatst heb bewaard? Ik weet het niet maar ik was gewoon niet toegekomen aan een rondje Space Business Park. Ik wist dat de SsangYong Tivoli Quartz 1.2 T-GDi erg leuk is in de stromende regen maar is tie ook goed? En met goed bedoel ik dat deze auto precies doet wat ik wil. Donderdag moest de SsangYong Tivoli weer terug maar ik hoefde geen andere testauto op te halen dus ik had die dag alle tijd van de wereld. Ik ben eerst maar 1,5 km gaan zwemmen om 10.00u dan had ik dat alvast maar gehad. Ik had op de Buienradar gezien dat er ‘s middags even een gat in de bewolking zat dus als ik dan na het middageten zou vertrekken dan zou ik het de hele weg van Alblasserdam naar Leiden droog hebben op de motor. Voor het zwemmen uit ben ik eerst even heerlijk over het Space Business Park geknald met de SsangYong Tivoli Quartz 1.2 T-GDi want ik wist 200 procent zeker dat dat een heel erg leuk en spectaculair rondje zou worden. Op de N206 had ik het ESP/TRC al uitgezet en toen ik de afslag Klei-Oost opreed en aan het einde wilde stoppen voor kruisend verkeer zag ik dat ik door mocht rijden. Ze hebben ergens afgelopen week gele lijnen en haaientanden op de asfaltweg geschilderd waardoor ik nu ineens voorrang heb op al het andere verkeer. Jippie goed om te weten want dat maakt deze afritbocht de volgende keren nog leuker want dan kan ik de vaart erin houden….. als er tenminste geen blinde plastic botoxvrouwen over die haaientanden struikelen. En ja hoor op de rotonde reed er direct alweer een zwaar opgedirkt wijf in een Mini Cooper vlak voor mijn neus de rotonde op bijna een aanrijding veroorzakend. Op naar de volgende rotonde en hatsjiekidee daar gaan we! Ik gaf plankgas in de 2de versnelling en schakelde met vol doorspinnende voorwielen op naar de 3de versnelling en vloog met nog steeds vol doorspinnende voorwielen door de flauwe linkerbocht. Genadeloos lekker dit en dat gaat je zekersteweten met geen enkele andere SUV uit deze prijsklasse lukken.

Ik schakelde terug naar de 2de versnelling en hoekte de SsangYong Tivoli lekker hard de vrachtwagenparkeerplaats op terwijl ik plankgas gaf. Ik vloog zo onvoorstelbaar mooi naar de uitgang dat was gewoon bizar goed. Het leek een beetje op de Alfa Romeo MiTo in de AllWeather-rijmodus die auto was ook zo absurd goed in de stromende regen. Daarna was het snel door de rechts-links-combinatie met vol doorspinnende voorwielen. HEERLIJK of misschien beter gezegd ZALIG waha! Ik vergat daarna in mijn blijheidsroes vaart te maken voor de verkeersdrempel maar kon dat daarna alsnog doen voor de verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht. Ik vloog er stuiterend met vol doorspinnende voorbanden doorheen maar het leukste moment moest nog komen. De hoge verkeersdrempel, de allerhoogste verkeersdrempel en dan de kers op de taart de blinde rechterbocht. Na de allerhoogste verkeersdrempel sloegen de veerschotels tegen de stootrubbers aan en gaf ik plankgas de rotonde op en af en vloog in de 3de versnelling met vol doorspinnende voorwielen de blinde rechterbocht door. Mama mia wat was dit ongelofelijk goed zeg niet normaal gewoon. Daar doe je het voor als autojournalist die ene keer per jaar dat je zo’n heerlijk orgasme-moment hebt in een testauto. Ik kan niet anders dan afsluiten met de stelling dat deze nieuwe SsangYong Tivoli 1.2 T-GDi een fantastisch leuke SUV is die veel rijplezier aan de bestuurder geeft. Van het terugbrengen heb ik maar een snelwegzuinigheidsrit gemaakt en ik kwam daarbij uit op een verbruik van 1:17. Vlak voor ik de contactsleutel heb ingeleverd ben ik nog even achterin gaan zitten want ik had de hele week geen passagiers meegenomen zoals vrijwel altijd het geval is. De beenruimte achterin is uitermate ruim in vergelijking met andere SUV’s in deze prijsklasse dus weer een pluspunt erbij op de valreep.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

suv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

12,0 seconden

Topsnelheid

181km/u

Vermogen

94(128)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

230/1.750-3.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.197 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,9 liter/100 km

Snelweg

5,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,9 liter/100 km

C02 uitstoot

135 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.225 mm

Breedte

1.810 mm

Hoogte

1.621 mm

Wielbasis

2.600 mm

Spoorbreedte voor

1.555 mm

Spoorbreedte achter

1.555 mm

Massa leeg

1.145 kg

Max. toelaatbare massa

1.745 kg

Laadvermogen

600 kg

Aanhanger geremd

1.000 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

395 liter

Bandenmaat

205/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand