Hyundai Kona electric Fashion 39 kWh 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Motor Nederland



Grijze (maar slimme) muis

Samenvatting
En alweer een test van de Hyundai Kona electric maar dit keer met een Li-ion accu met minder capaciteit om precies te zijn ruim 39 procent minder. De andere Hyundai Kona electric die ik getest heb heeft een Li-ion accu met een capaciteit van 64 kWh en deze heeft een capaciteit van 39 kWh (grappig weer het getal 39). Het rijklaar gewicht is ondanks de kleinere Li-ion accu exact hetzelfde (huh?) en ook het koppel is hetzelfde namelijk 395 Nm. Wat wel anders is dat is het vermogen met 136 Pk een stuk lager is – 68 Pk om precies te zijn – dan die van de 64 kWh-versie die een vermogen heeft van 204 Pk. Het enige echte verschil tussen beide auto’s zit ‘m dus vooral in de actieradius. Nou oké dan ik had iets minder pret want geen rokende voorbanden bij plankgas de bocht uit accelererend met het ESP/TRC. Ik heb met deze auto dan ook vooral zuinigheidsritten gemaakt in de verschillende rijmodi zowel binnendoor als op de snelweg. Dat leverde nogal verrassende resultaten op want de verschillen bleken naast onverklaarbaar klein beter dan ik verwacht had. Hoe dan ook is de actieradius van deze Hyundai Kona electric ruimschoots beter dan vergelijkbare elektrische auto’s van andere automerken die géén geconditioneerd (= verwarmd + gekoeld) accupakket hebben. In de Eco+ rijmodus haalde ik binnendoor en over de snelweg rijdend omgerekend een maximale actieradius van respectievelijk 476 km en 304,5 km. Dat zijn serieus mooie waarden en dat voor een elektrische auto waarvan de goedkoopste versie 36.795,- euro kost. De goedkoopste uitvoering van de 64 kWh-versie kost 41.595,- euro dus dat scheelt 4.800,- euro in je portemonnaie. Een prijsverschil waarvan je zelf moet uitmaken of het de moeite waard is maar met de maximale rijafstanden en dagelijkse woonwerk-kilometers in Nederland zal de 39 kWh-versie voor de meeste mensen ruimschoots voldoen.

Plus: Actieradius – Driveability – Laadsnelheid – Regeneratief remmen – Vering/demping – Wegligging – Zit

Min: Dat ik ‘m weer in moest leveren

Testverslag
Lees voor de uitgebreide testresultaten – dus wegligging/rijgedrag/etc. – het testverslag van de 64 kWh-versie (link: https://autotesten.nl/hyundai-kona-electric-premium-sky-64-kwh-2020-autotest/) want die is qua rijgedrag exact hetzelfde als de 39 kWh-versie. Echt waar? Jep want het rijklaargewicht en het merk/type banden zijn exact hetzelfde en dat is het enige op grond waarvan de wegligging anders had kunnen zijn bij deze ‘lichtere’ kWh-versie. Alleen in in het grensbereik met het ESP/TRC uit is de 64 kWh-versie een stuk leuker door het hogere vermogen van 204 Pk wat 68 Pk meer is dan de 39 kWh-versie terwijl het koppel van 395 Nm voor beide auto’s gelijk is. Verder mag de 64 kWh-versie een aanhangwagen van 300 kg trekken en de 39 kWh-versie niet. In dit testverslag ga ik vooral in op de zuinigheid in alle rijmodi op de binnenwegen en op de snelweg of een combinatie daarvan zoals een lange rit op en neer naar Mol in België. Donderdagochtend heb ik eerst de Yamaha Tricity 300 terug gebracht en daarna ben ik op mijn Peugeot tweewieler de naar Hyundai Motor Nederland in Sassenheim gefietst. Ik had in eerste instantie de Hyundai Tucson willen testen maar de testauto was een 4WD die niet meer in de prijslijst voorkomt zag ik. Verder komt er een nieuwe Tucson aan dus ik had zoiets van moet ik die auto wel testen? Leuk voor mij maar niet zinvol voor de lezer. En net op dat moment mailde Jeroen Tas, de Directeur Marketing bij Hyundai Motor Nederland, mij of ik niet de Hyundai Kona electric 39 kWh wilde testen. Uiteraard zei ik direct “Ja” want na de uitstekend bevallen Hyundai Kona electric 64 kWh was ik erg benieuwd naar de actieradius van de 39 kWh-versie van de Hyundai Kona electric. Nog voor ik deze auto op zou gaan halen lag er dus al een grote uitdaging op tafel. Ik had een Amsterdams motormaatje beloofd dat we zaterdag 19 september zijn motor op zouden gaan halen die in de garage van het huis van zijn ouders staat in Mol. Toen ik ging uitrekenen hoe ver dat was heen en terug (Leiden -> Amsterdam – Amsterdam -> Mol – Mol -> Leiden) kwam ik uit op 42,5 km + 153,1 km + 155,1 km = 343,70 km. Daarna ben ik met de maximale actieradius van de Hyundai Kona 64 kWh om gaan rekenen wat de maximale actieradius van 39 kWh zou zijn en laat dat nou exact 343,01 km zijn. “Da geleuft ge toch ech nie wel dan?”, zou een Brabantse vriend van mij zeggen. Nog voordat ik ook maar één meter had gereden in de Hyundai Kona 39 kWh wist ik dus al dat ik zaterdag 19 september een uiterst uitdagende billenknijprit zou moeten maken. Want zowaar ik Daan heet zou ik dat op één volle acculading gaan halen.

Qua rijden zal er dus weinig verschil zijn en zal het testen vooral aankomen op de minimale en maximale actieradius in de verschillende rijmodi op de snelweg en binnendoor. Er valt wat betreft dus meer dan genoeg te testen. Na het ophalen ben ik direct over de A44 naar huis gereden en omdat ik geen gewenning nodig had vloog ik direct over de rotonde lekker diep in de veren hangend door de opritbocht de snelweg op. De 68 Pk minder zijn vooral duidelijk voelbaar op hogere snelheid want op lagere snelheid en onderin merk je er weinig van vanwege het instant beschikbare hoge koppel van 395 Nm. Op de snelweg rijdend zag ik dat de 39 kWh Fashion-uitvoering wel wat dingen mist ten opzichte van de 64 kWh Premium Sky-uitvoering. Zo mis ik onder andere stoelverwarming + stoelkoeling en een schuifdak en ook is de knopjes-layout van het touchscreen anders. Gelukkig waren de velgen + banden-merk/maat wel hetzelfde want daardoor zal er geen verschil in grip en dus wegligging zijn. Banden kunnen een auto maken en breken dus dat is wel degelijk van groot belang! Nadat ik de foto’s van de Samsonite kofferset had gemaakt ben ik thuis op mijn Macbook snel gaan kijken of het veel scheelde met de 64 kWh-versie. Met hoedenplank was het ‘t zelfde maar zonder hoedenplank bleken er in de 39 kWh-versie 11 liter meer te passen of was ik gewoon net wat creatiever geweest met het passen en meten van de Samsonite koffers zodat er in de 39 kWh-versie net wat meer liters pasten? Ach het verschil is nihil dus je hoeft je geen zorgen te maken over de bagageruimte van beide auto’s.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter

België!
Toen ik zaterdagochtend in de auto stapte naar Amsterdam had ik al besloten om de Hyundai Kona electric Fashion 39 kWh toch maar aan een oplaadpaal te hangen ergens in de woonwijk waar mijn Amsterdamse motormaatje woont. Ik had op de website Oplaadpalen.nl gezien dat er meer dan genoeg oplaadpalen zijn in de straten rondom zijn woonadres dus dat moest goed komen. Nou dat denk je dan… Want er bleken veel meer laadpaalklevers te zijn dan ik gedacht had. Bij de eerste oplaadpaal om de hoek van zijn woonadres hingen er direct al twee vol geladen elektrische auto’s aan een duo-oplaadpaal. Honderdvijftig meter verderop bleek er in een straat rechtsaf gelukkig een lege oplaadpaal te staan. Na het inpluggen en opstarten bleek het weer bijladen van de 16 procent verbruikte acculading van Leiden naar Amsterdam slechts iets minder dan een uur te kosten. Daarna ben ik wat door de woonwijk Buitenveldert gaan wandelen om te zien hoeveel oplaadpalen er in de wijk staan en hoeveel er bezet zijn en bij hoeveel auto’s het lampje op de oplaadpaal groen of paars brandt of misschien zelfs wel rood. Van de acht oplaadpalen bleken er maar twee auto’s aan het opladen te zijn (= paars lampje) de andere waren of allemaal al vol geladen (= groen lampje) of branden rood. Compleet waardeloos en behoorlijk asociaal gedrag dus en wat mij betreft gaat daar ook echt iets aan veranderen. Ik haal mijn elektrische testauto’s altijd zo snel mogelijk van de oplaadpaal als deze vol is dat is gewoon een kwestie van fatsoen! Ik maak het bij het winkelcentrum in mijn wijk en bij mij voor de deur regelmatig mee dat elektrische auto’s soms wel 1-3 dagen vol geladen aan een oplaadpaal hangen. Asociale hufters vind ik want ik haal ‘m altijd direct weg nadat het groene lampje is gaan branden weg en ik heb niet eens een smartphone die mij waarschuwt HALLO mensen!

Nadat het groene lampje ging branden heb ik de auto bij mijn Amsterdamse motormaatje voor de deur geparkeerd en aangebeld. Zijn dochter deed open en vertelde dat ze met de hond aan het wandelen waren en zwemmen in het water aan het einde van de Bosbaan. Ik ben ze toen maar tegemoet gelopen want ik gokte dat ze ondertussen weer bij het begin van de Bosbaan aangeland waren en inderdaad zag ik ze in de verte al lopen. Nadat mijn Amsterdamse motormaatje had ontbeten pakte hij zijn motorspullen en konden we vertrekken. Ik was benieuwd hoe ver ik/we zou(den) komen met de volle 39 kWh Li-ion accu. Ik schrijf expres ik/we omdat we heen samen rijden maar terug rij ik alleen naar Leiden vanuit Mol/België. We besloten de kortste route naar de A2 te nemen en vanaf Amsterdam naar ‘s Hertogenbosch te rijden waar we de A65/N65 naar Tilburg zouden pakken om bij Tilburg via Hilvarenbeek/NL – Reusel/NL – Postel/B naar Mol/B te rijden. Het rijden ging van meet af aan lekker alleen had ik in het begin zoiets van dat ga ik theoretisch niet redden op één acculading. Maar ik wist dat er nog genoeg 70/80-wegen zouden komen en dan daalt het verbruik dus dan zou het misschien toch moeten lukken. Als ik meer dan 50 procent acculading over houd na aankomst bij het huis van de ouders van mijn Amsterdamse motormaatje in Mol dan weet ik zeker dat ik gelijk ga krijgen qua actieradius. Vanaf Mol naar Leiden is korter dan van Amsterdam naar Mol dus bij aankomt in Leiden hou ik dan ook weer genoeg procenten accu-energie over die bij elkaar genoeg zouden zijn geweest voor mijn ritje van Leiden naar Amsterdam dus dan had ik het exact kunnen redden op één volle Li-ion accu. Maar ja dat risico op stilvallen ga ik natuurlijk niet nemen en op deze manier kan ik ook bewijzen dat ik het (misschien) toch had gered.

Smartphone of Post-it note
Het is niet dat ik een fervent tegenstander ben van de smartphone maar ik heb gewoon helemaal niets met zo’n ding. Ik vind het de meest overbodige uitvinding in de geschiedenis van de mensheid omdat het helemaal niets positiefs toevoegt aan je leven. Je krijgt er alleen maar stress van én het is de grote veroorzaker van al dan niet dodelijke ongelukken in het verkeer en ziekenhuizen en ja ook van ernstige verwijtbare fouten veel werkplekken. In plaats van een reminder in de smartphone te plempen zoals mijn Amsterdamse motormaatje doet schrijf ik alle belangrijke dingen die ik de volgende dag moet doen op een Post-it note en plak die op mijn portemonnaie. Ik vergeet dus niets tenzij ik het ben vergeten op te schrijven! Mijn Amsterdamse motormaatje had niet in zijn smartphone gekeken en vergat daardoor dus een opgeladen accu mee te nemen naar België want de accu van zijn KTM 950 SM was na 4 maanden uiteraard volledig ontladen. De rit naar België verliep uiterst soepeltjes want het was zaterdag en dus lekker rustig op de weg. Ik hoefde dan ook geen enkele moeite te doen om constant 100 km/u te rijden op de Adaptive Cruise Control (het ACC werkt niet met TRC en/of ESP uit). Heel af en toe moest ik een vrachtwagen inhalen maar door goed te spiegelen kon ik dat doen zonder extra gas te hoeven geven. In België aangekomen had ik bovendien nog het voordeel dat er veel 70-wegen zijn die bij ons vrijwel allemaal 80-wegen zijn. Dat scheelde dus ook weer wat accu-energie en ik was dan ook erg benieuwd hoeveel ik over zou houden als we bij het huis van zijn ouders gearriveerd waren. Onderweg viel mij nog iets grappigs op dat ik me nog nooit eerder was overkomen namelijk een welkomstgroet net over de Belgische grens. Op mijn Nokia 3310 krijg ik altijd een welkomst SMS-je maar van een NavSat kende ik dat niet maar ja ik rij dan ook zeer zelden met een testauto naar het buitenland. Uiteindelijk bleek ik 55 procent accu-energie over te hebben voor de terugweg dus dat moest met groot gemak gaan lukken.

Wat mij in België opviel is dat er weinig snelheidsborden langs de wegen staan maar op grond van de NavSat-gegevens wist de auto toch hoe hard je waar mag rijden. Ondanks de vergeten opgeladen accu lukte het mijn Amsterdamse motormaatje om met een bijna lege Powerpack en een acculader de motor gestart te krijgen. Achteraf realiseerden we ons pas dat we aangehouden hadden kunnen worden bij de Belgische grens want er gold op dat moment een code rood voor reizen naar en terugkeer vanuit de Nederlandse provincies Zuid-Holland, Noord-Holland. “Vakantiegangers uit deze gebieden zijn niet welkom”, stond er op een Belgische overheidssite te lezen. Grote grap was dat toen we het bospaadje bij het huis van zijn ouders opreden ons een Belgische politieagent op een fiets tegemoet kwam. Ondanks de Nederlandse kentekenplaat hield hij ons niet aan dus dat was mazzel want in België zijn ze veel strenger dan in Nederland als het op coronaregels aankomt. De terugweg verliep voor mij werkelijk vlekkeloos in tegenstelling tot mijn Amsterdamse motormaatje want die was zonder benzine komen te staan in Abcoude wat maar hooguit 13 kilometer van zijn woonadres is. Vervolgens keek hij op zijn smartphone waar de dichtst bijzijnde tankstation was en dat bleek ruim 2 kilometer lopen te zijn. Daarbij kwam nog dat hij ook een jerrycan moest kopen dus dat was dubbel pech. Op de terugweg liep er een man met een hondje en die vertelde hem dat bij het tunneltje waar zijn motorfiets stond hij alleen maar door het tunneltje had hoeven lopen want precies om de hoek stond ook een tankstation. Maar ja die stond niet in Google Maps omdat ze geen zin hadden om daarvoor te betalen. Tja handig hè zo’n smartphone maar niet heus voor de tweede keer al. ik had waarschijnlijk direct aan die man met dat hondje of iemand anders die daar liep gevraagd of ze een tankstation wisten. Het mooiste van alles was nog dat ik in de auto op weg naar België nog aan hem had gevraagd of hij wel eens zonder benzine was komen te staan met zijn motor.

Alles bij elkaar opgeteld + noodstop
Het totaal aantal kilometers dat ik had gereden was 42,5 km (Leiden -> A’dam accu weer vol geladen) + 153,1 km (A’dam -> Mol) + 155,1 km (Mol -> Leiden) = 350,70 km. Ik had bij thuiskomst 8 procent acculading over en dat was niet genoeg geweest voor die rit naar A’dam want in de Eco+ rijmodus haal ik maar ruim 3 km per procent acculading dus dat was iets van 24 km geweest. Ik had het dus op 18,5 km na gered of misschien als ik de hele tijd 90 km/u had gereden op de snelweg dat ik het dan net aan had gered. De Eco+ zuinigheidsrit binnendoor leverde een verbruik op van 4,76 km per procent verbruikte accu-energie dus dat is maal 8 procent die ik over had een afstand van 38,08 km. Als ik dus helemaal binnendoor naar mijn Amsterdamse motormaatje was gereden dan was dat een afstand van 39,8 km binnendoor geweest in plaats van de 40,3 km over de snelweg en had ik de gehele rit 90 km/u rijdend misschien net aan op één acculading kunnen halen. Maar ja ik had maar één omleiding moeten hebben bv. vanwege een afgesloten snelweg door een ongeluk en ik had het niet gehaald. Natuurlijk had ik ergens onderweg aan een gewone oplaadpaal op kunnen laden (de oplaadpas was niet geschikt voor snelladen) en dan was ik uiteindelijk fluitend naar huis gereden maar ja het idee dat ik het misschien toch had kunnen halen bleef achteraf toch aan mij knagen. Zondag heb ik de fotoshoot gedaan met mijn zwager die gelukkig tijd had en de zon scheen ook nog eens dus dat was vette mazzel. In de ochtend had ik eerst nog even snel wat sfeerfoto’s gemaakt rondom de universiteitsbibliotheek in Leiden. Tijdens die fotoshoot moest ik een noodstop maken – heel erg fijn die 4 geventileerde schijven – voor een hond (een oude Labrador) die tussen twee auto’s vandaan zo de weg opliep. Ik had de hond in een flits al gezien voordat hij tussen de auto’s doorliep dus ik zag het daardoor aankomen. Dit is nou een mooi voorbeeld van breed kijken zoals motorrijders dat noemen. Een student (de eigenaar van de hond) die aan de kade met zijn bootje bezig was schrok zo van de bijna-aanrijding dat hij me maar bleef bedanken dat ik zijn hond niet had aangereden. “Ik heb geen smartphone”, zei ik tegen hem, “en ik test auto en ben dus altijd met de weg bezig en niet met andere dingen dus je boft dat ik achter het stuur zat!” Een gemiddelde automobilist had deze hond geheid aangereden want de gemiddelde smartphonende automobilist kijkt niet breed en heeft het reactievermogen van een slak.

Allemaal zuinigheidsritten, zuinigheidsritten en nog eens zuinigheidsritten
Na zondag ben ik alleen maar met zuinigheidsritten bezig geweest, binnendoor naar werk en ‘s avonds na het eten over de snelweg op en neer naar Hoofddorp en indien nodig nog weer over de A44 richting Oegstgeest totdat ik exact 20 procent acculading had verbruikt.

Zuinigheidsrit binnendoor – Maandag 21/9/20
Rijmodus: Eco+/13 graden Celcius
Heen
V: 99 procent
A: 94 procent
Tripmeter: 23,8 km
Theoretische actieradius: 476 km

Zuinigheidsrit binnendoor – Maandag 21/9/20
Rijmodus: Eco/21 graden Celsius
Terug
V: 94 procent
A: 88 procent
Tripmeter: 24,4 km
Theoretische actieradius: 407 km

Zuinigheidsrit binnendoor – Dinsdag 22/9/20
Rijmodus: Comfort/16 graden Celsius
Heen
V: 100 procent
A: 94 procent
Tripmeter: 23,6 km
Theoretische actieradius: 393 km

Zuinigheidsrit binnendoor – Dinsdag 22/9/20
Rijmodus: Sport/18 graden Celsius
Terug
V: 94 procent
A: 87 procent
Tripmeter: 24,4 km
Theoretische actieradius: 348,5 km

Snelwegzuinigheidsrit/ACC met 100 km/u – Dinsdagavond 22/9/20
Rijmodus: Eco+/21 graden Celsius
V: 100 procent
A: 80 procent
Tripmeter: 60,6 km
Theoretische actieradius: 303 km
Vreemde snelwegzuinigheidsrit want in het begin zat ik op 2,3 km per procent en naarmate de rit vorderde schoof ik langzaam op naar 3 km per procent en uiteindelijk zelfs meer dan 3 km per procent

Snelwegzuinigheidsrit/ACC met 100 km/u – Dinsdagavond 22/9/20
Rijmodus: Eco/18 graden Celsius
V: 100 procent
A: 80 procent
Tripmeter: 55,7 km
Theoretische actieradius: 278,5 km
De Hyundai Kona electric brak heftig uit toen ik een plotseling kamperende auto (de bestuurder in die Volvo Stationwagon schrok blijkbaar van de scherpe afritbocht) in de S-afslagbocht niet anders kon dan rechts inhalen om een aanrijding te voorkomen en dus tussen hem en een auto die – ver weg genoeg! – voor het stoplicht stond door reed. De veiligheidssytemen van de Hyundai Kona electric raakten volledig in paniek en grepen automatisch in en dat werkte totaal averechts en leidde bijna tot een ongeluk.

Snelwegzuinigheidsrit/ACC met 100 km/u – Woensdagavond 23/9/20
Rijmodus: Comfort/20 graden Celsius
V: 100 procent
A: 80 procent
Tripmeter: 60,9 km
Theoretische actieradius: 304,5 km

Snelwegzuinigheidsrit/ACC met 100 km/u – Woensdagavond 23/9/20
Rijmodus: Sport/19 graden Celsius
V: 100 procent
A: 80 procent
Tripmeter: 57,7 km
Theoretische actieradius: 288,5 km

Tijdens de snelwegzuinigheidsritten kwam ik op dezelfde avond (Eco+/Eco heb ik op dezelfde avond gereden net als de Comfort/Sport) in de zuinigste rijmodus op bijna dezelfde afstand uit en dat komt omdat er op de avond van de Eco+/Eco-snelwegzuinigheidsrit meer wind stond. Zodoende was de actieradius in Sport zelfs een paar kilometer meer dan die in de rijmodus Eco de avond ervoor. Zo zie je maar weer hoeveel invloed de wind heeft op de actieradius van een elektrische auto.

Maximum snelheid achteruit
Op de laatste dag bedacht ik me dat ik helemaal vergeten was de maximum snelheid achteruit te testen. Na het zwemmen heb ik dat toen maar even op een groot parkeerterrein in Katwijk aan Zee getest. Dit keer kwam ik uit op exact 40 km/u.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

crossover

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

9,7 seconden

Topsnelheid

155km/u

Vermogen

136(100) kW (pk)/rpm

Koppel

395 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof + skaileer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.180 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.570 mm

Wielbasis

2.600 mm

Spoorbreedte voor

1.564 mm

Spoorbreedte achter

1.575 mm

Massa leeg

1.510 kg

Max. toelaatbare massa

2.020 kg

Laadvermogen

510 kg

inhoud bagageruimte

332 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand