Peugeot e-2008 GT Première 2020 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



De kleinste fijnste e-SUV

Samenvatting
De Peugeot e-2008 ziet er gelukkig niet saai uit en is zeker in die oranje kleur een opvallende verschijning. Het is een heerlijke auto om in te rijden en ondanks de maar 136 Pk/260 Nm aan vermogen/koppel verbazingwekkend snel in de rijmodus Sport. Het interieur is reeds bekend van de andere SUV-modellen van Peugeot en hoef ik dan ook geen lovende woorden over rond te strooien neem ik aan. Het enige jammere vind ik dat de 50 kWh grote Li-ion accu niet geconditioneerd is want dat scheelt op de snelweg zomaar meer dan 150 kilometer. Ik kwam tijdens meerdere snelwegzuinigheidsritten – want drie verschillende rijmodi – omgerekend niet verder dan 220-244 km en dat viel mij erg tegen. Zelfs met de slechts 39 kWh grote Hyundai Kona kwam ik ruim verder op een volle acculading dan met deze Peugeot e-2008. Waarom dan niet gewoon even een Li-ion accu uit het rek getrokken van het geconditioneerde type??? Ik kan daar echt met mijn pet niet bij want nu is het nog 12 tot 18 graden Celsius maar in de winter als het -5 tot 5 graden Celsius is dan stort de actieradius finaal in en dat moet je toch niet willen als autofabrikant lijkt mij. Ik heb ruim 800+ km gereden tijdens de testweek zag ik op de laatste dag (Tripmeter 2 had ik door laten tellen vanaf vertrek) dus je mag wel stellen dat ik deze Peugeot e-2008 zeer uitgebreid heb getest. Qua wegligging niets dan lof alleen was tijdens een rondje Space Business Park + rotondecircus de lol wel een stuk minder dan ik gehoopt had want het ESP + TRC kunnen niet permanent uitgezet worden helaas. Ik had regelmatig dat ik achter het stuur zat en dacht van verdorie ik voel niet goed wat het onderstel aan het doen is in het grensbereik. Dat komt door al die absurde veiligheidssystemen die ontnemen je het gevoel wat er werkelijk onder je gebeurt en dat is jammer. Die Europarlementariërs denken dat ze goed bezig zijn om een auto voor jou te laten beslissen (een auto heeft door het EP straks 25 elektronische veiligheidssystemen) maar vaak gebeurt het tegenovergestelde van wat ze met die veiligheidssytemen denken te bereiken. Mijn zwager en ik pleiten dan ook voor auto’s waar geen elektronica op- en aanzit nee zelfs geen stuurbekrachtiging! Gewoon weer lekker ouderwets autorijden zoals vroegâh! Wat betreft de bagageruimte en beenruimte voor de passagiers achterin ben ik ook ruimschoots tevreden. Alles bij elkaar genomen vind ik het een leuke en fijne auto die alleen op de actieradius tekort komt in vergelijking met de directe concurrenten.

Plus: Acceleratie in rijmodus Sport – i-Cockpit – Stuur – Wegligging – Zit
Min: Actieradius snelweg – Geen geconditioneerd accupakket – Remmen hadden wat bijteriger gemogen

Testverslag
Een kleine elektrische SUV is dé auto waar werkelijk iedereen die graag een auto met een hoge instap wil met smart op zat te wachten. Wat dat betreft is Peugeot slim want in dat segment is er niets te koop dus kan je er automatisch veel van verkopen. Door ook nog eens een niet te kleine Li-ion accu te kiezen maar 50 kWh kan je met deze kleine SUV door zijn lage gewicht toch een uitstekende actieradius halen op de snelweg. Wat wil je nog meer? Hier even wat SUV’s op een rijtje met hun gewicht erachter. Peugeot e-2008: 1.523 kg – Kia e-Soul: 1.657 kg – Kia e-Niro: 1.712 kg – Skoda Enyaq: 1.923 kg – Volvo XC40: 2.120 kg – Tesla Model X: 2.390 kg – Mercedes EQC – 2.395 kg. Het was een heel erg korte breng/haal-rit want waar ik de ene testauto terug moest brengen daar moest ik de andere ook weer ophalen. Voor het ophalen heb ik nog een rondje van iets meer dan 20 km gereden op mijn Honda MSX 125 want anders stond ie twee weken stil in de kou. Ik vertrok met een volle Li-ion accu maar heb geen snelwegzuinigheidsrit gemaakt want ik had komende week vakantie dus daar had ik nog alle tijd van de wereld voor. Tijdens mijn ritje op de motor had ik al gezien dat het bij Ouderkerk a/d Amstel erg druk was en dus heb ik de snelweg maar gepakt. De eerste haakse bochten voor de Arena gingen erg lekker de Volkswagen T-Roc die eerst nog zat te duwen moest zwaar afhaken na twee haakse bochten dus met de wegligging zit het wel goed. Eenmaal op de A2 was het even geklooi om de A9 op te draaien vanwege een vrachtwagen met een wel heel erg sloom rijdend fossiel ernaast. Daarna heb ik het maar rustig aan gedaan tot aan de afslag Aalsmeer want het schoot gewoon niet op. Rij dan toch verdorie gewoon een beetje door want 80 km/u op de snelweg is gewoon niet handig. Bij de afslag Aalsmeer moest ik ook weer aanklooien om ‘m te kunnen nemen maar het lukte door de Peugeot e-2008 in de rijmodus Sport te zetten waardoor ik even snel gas kon geven en de afslag kon pakken. Er reed iets verderop in de tweebaans bocht een vrachtwagen en die wilde ik persé nog voor de rotonde inhalen zodat ik lekker snel de rotonde op en af kon rijden richting Schiphol-Rijk. Direct toen het kon nam ik de linkerbaan en gaf stevig gas nog steeds in de rijmodus Sport. Voor mijn gevoel voerde ik de snelheid iets te hoog op maar tot mijn verrassing bleef het onderstel netjes strak de gehele bocht door. Daarna reed ik ook de rotonde heel mooi en snel strak op en af dus dat zou en leuke week gaan worden dat was meteen wel duidelijk. Jammer dan toch weer dat het ESP + TRC niet uitgezet kunnen worden verdorie.

Ik zocht een plekje om ergens te stoppen want de Adaptive Cruise Control gaf een storingsmelding. Let wel het ACC meldde dus niet dat de omstandigheden ongeschikt waren om ‘m in te schakelen maar liet echt op het display het woord “storing” te zien. Helaas is er op dit stuk weg nergens een mogelijkheid om te stoppen en dus ben ik maar door gereden. De bocht bij de Waterwolftunnel ging ook lekker en ik besloot via Rijsenhout te rijden zodat ik meteen de vering/demping goed kon beoordelen op de 1.000-drempelweg. De eerste verkeersdrempel voelde goed aan en ik voerde de snelheid steeds wat op. Zelfs met 70 km/u voelde het nog steeds goed aan en mijn conclusie is dat de vering/demping een perfecte mix is tussen comfortabel en sportief in. Kortom perfect passend bij een SUV en door het mooie lage zwaartepunt en de uitstekende balans geeft dat een uitstekende wegligging. Aan het einde van de 1.000-drempelweg ligt een hoge verkeersdrempel met meteen daarna een rotonde die ik driekwart moest nemen. Juist voor een SUV is dit een lekkere combinatie om snel te nemen vanwege de langere veerwegen. Na de brug bij Leimuiden besloot ik de kortste en tevens snelste route naar huis te nemen die over de A44. Daarvoor moest ik over een heerlijke weg met verkeersdrempels maar eerst ben ik even gestopt om het contact uit/aan te zetten vanwege die storing in het ACC. En inderdaad deed het ACC het weer na het contact uit/aan-zetten. Ik heb ook meteen maar even de verwijderbare bodemplaat uit de kofferbak gehaald want die maakte elke keer een hard klapgeluid na een verkeersdrempel. Waarom maken ze zo’n bodemplaat niet vergrendelbaar in elke auto? Ik denk dat je deze verwijderbare bodemplaat het beste kunt vastzetten met van dat industriële klittenband. Eenmaal thuis heb ik de Peugeot e-2008 meteen maar even aan de oplaadpaal gehangen en ik zag dat het opladen net zolang duurde als met de DS 7 Crossback. Oftewel 50 km rijden duurt ongeveer 2u20 qua oplaadtijd. Dat opladen gaat wel steeds sneller onder andere dankzij betere software. Maar dat het nog niet altijd even goed is las ik van de week weer op een online krant waar in een artikel werd gerept over in de brand vliegende Li-ion accu’s van de (PH)EV’s van BMW, Ford en Hyundai.

Zwemmen + Samsonite kofferset
Na het middageten ben ik weer in de Peugeot e-2008 gesprongen om te gaan zwemmen. Toen ik instapte zag ik dat er een rits zat in de bekleding en ik weet iemand die daar niet blij mee is namelijk Bas. Dat betekent dat je zelf heel makkelijk nieuwe bekleding kunt wisselen in plaats van dat je naar een autobekleder moet. Ik kom dit trouwens de laatste tijd vaker tegen dus of dit nou iets is wat door gaat zetten. Het ritje naar het zwembad ging lekker alhoewel ik de routes niet meer voor het uitkiezen heb. Door de vele wegwerkzaamheden zijn een aantal wegen op de terugweg afgesloten met een slagboom en dus moet ik elke keer goed onthouden hoe ik terug rijd. In het begin vergiste ik me vaak en dan moest ik weer helemaal terugrijden. En op de heenweg is een grote brug op een doorgaande weg de komende maanden dicht dus ook daar moet ik goed opletten dat ik mijn favoriete heenweg niet kan rijden. Tijdens hard optrekken gaan de voorwielen stuiteren door het ingrijpen van het TRC en verder heeft de Peugeot e-2008 last van torque-steer en dat had ik nou net niet verwacht. Het koppel is namelijk een stuk lager dan van de Hyundai Kona 39 kWh (136 Pk/395 Nm) en in die auto had ik geen last van torque-steer. Op de terugweg ben ik via de afwatering gereden zodat ik lekker door de opritbocht bij ‘t Heen kon knallen. Ondanks dat het ESP/TRC niet uitgezet kan worden gaat deze opritbocht dan juist wel weer lekker op de grens rijdend. Ik kon met constant piepende banden zonder dat er ingegrepen werd door de opritbocht heen knallen. Waarschijnlijk komt dat omdat ik in deze bocht heel mooi de snelheid constant en gelijkmatig op kan bouwen waardoor er niet ingegrepen wordt. Ik ben daarna meteen door gereden naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ik had al gezien dat er een verwijderbare laadbodem in de kofferbak zit dus ik moet twee sets foto’s maken, één set met en één set zonder en ik was benieuwd hoeveel koffers erin zouden passen. Dat bleek heel erg mee te vallen en zonder verwijderbare laadbodem ging er zelfs een 13-liter beautycase meer in dan de standaard kofferset.

Samsonite kofferset
Met verwijderbare laadbodem
Met hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter
Zonder verwijderbare laadbodem
Met hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

8 blauwe blokjes, theoretische actieradius en de tripmeter
Na mijn eerste dag op en neer naar werk zat ik na het eten met volslagen onbegrijpelijk cijfers achter mijn Macbook. Lees even mee, als deze auto een 100 procent vol geladen Li-ion accu heeft dan zijn er op het display in de energie-app 8 blauwe blokjes te zien. Telkens verdwijnt er na verloop van tijd 1 blauw blokje en ik ging er vanuit dat ik in de rijmodus eco toch vrij makkelijk 350 km zou kunnen halen. Dat zou dus 1 blokje en een beetje zijn op en neer naar mijn werk. De theoretische actieradius gaf na vertrek 312 km aan en die bleef heel erg lang daarop staan en liet zelfs nog even 314 km zien onderweg. Dat klopt ook wel want daarvoor had ik fel en snel gereden en ‘m meteen daarna aan de oplaadpaal gehangen dus dat rustige rijden moest nog verwerkt worden door de computer. Op school aangekomen stond de tripmeter op 23,4 km de theoretische actieradius op 296 km en ik had 1 blauw blokje verbruikt gek genoeg. Dus ik had op 16 km theoretische actieradius iets meer dan 23 km gereden en vreemd genoeg 1 blauw blokje verbruikt. Als ik bv. die 312 km theoretische actieradius deel door 8 kom ik op 39 km per blauw blokje dus daar klopt werkelijk helemaal niets van. Maar het wordt nog gekker want eenmaal thuis stond de tripmeter op 47 km maar de theoretische actieradius op 242 km en nog steeds 1 blauw blokje verbruikt. Waarschijnlijk heb ik van het 2de blokje al het nodige verbruikt maar ik kan dus niet zien hoeveel. Wat dat betreft vind ik een tripmeter die ook tienden weergeeft wel zo fijn en verder heb ik in plaats van blauwe blokjes liever procenten want dat zie je exact hoeveel acculading je hebt verbruikt. Ik had op dat moment de meter van de acculading helemaal links in de cockpit over het hoofd gezien. Dom van mij want daar had ik de acculading wel vrij nauwkeurig af kunnen lezen!

Snel-sneller-snelst
Omdat mijn Amsterdamse motormaatje donderdag naar België moest konden we mijn fiets niet ophalen in Haarlem en dus heb ik het maar naar zaterdag verschoven. Ik ben ‘s ochtends eerst gaan zwemmen en daarna heb ik de Peugeot e-2008 weer aan de oplaadpaal gehangen en ben snel wat gaan eten. Met een volle Li-ion accu vertrok ik naar Amsterdam maar eenmaal op de A44 kreeg ik een melding van een te lage bandenspanning. Vreemd dus ik ging snel op zoek naar de TPMS (verplicht in elke auto sinds 2014) maar in de Peugeot e-2008 staat de bandenspanning helaas niet weergegeven. Je kunt het waarschuwingssysteem voor een te lage bandenspanning alleen een reset geven als je zeker weet dat de bandenspanning oké is maar dat kan alleen als je stilstaat. Het is niet de eerste keer dat me dit overkomt in een testauto ik heb het al tweemaal eerder meegemaakt en ook toen was er geen sprake van een te lage bandenspanning en/of lekke band. Ik merkte ook niets aan de auto als ik het stuur heen en weer bewoog. Een lekke band voel je meteen daar is geen twijfel over mogelijk tenzij een band heel erg langzaam leeg loopt. Bij de afrit Buitenveldert besloot ik daarom toch lekker sportief door de prachtige brede afritbocht heen te rijden. Dat deed de Peugeot e-2008 beter dan ik verwacht had want ja het blijft toch een SUV. Bij het huis van mijn Amsterdamse motormaatje aangekomen parkeerde ik meteen de goede kant op en na aanbellen kwam hij naar beneden en pakte uit zijn garage even een bandenspanningsmeter. De bandenspanning van alle vier de banden bleek prima in orde wat ik al vermoedde. Ik had de NavSat al ingesteld en bij de routevoorkeuren had ik “Kortste” aangevinkt. Op de toerit naar de A10 reed er een politie-bergingsvrachtwagen van de politie rechts van mij die er goed de gang in had. Gelukkig is deze Peugeot e-2008 best rap in de rijmodus Sport al zou je dat niet verwachten van het vermogen/koppel van 136 Pk/260 Nm. Deze auto voelt op de weg duidelijk sterker/sneller aan dan op papier en dat vind ik wel een dik pluspunt voor deze kleine SUV. Na het inhalen van de politie-bergingsvrachtwagen vloog ik met piepende banden door de 180-graden opritbocht. Daarna nam ik een afslag te vroeg maar dat bleek uiteindelijk een leukere weg binnendoor. Het inladen van de toch best grote fiets ging vrij makkelijk en ik hoefde de meegenomen sjorband niet te gebruiken want de achterklep kon met gemak dicht. Voor het omklappen van de achterbank ben ik nog snel even achterin gaan zitten want dat had ik nog niet gedaan. De beenruimte is ruim voldoende en de passagiers zitten dan ook absoluut niet krap.

Op de terugweg zijn we door het Amsterdamse Bos gereden een heerlijke bochtige rit die veel stoplichten scheelt. Na het uitladen van de fiets ben ik ook weer door het Amsterdamse Bos terug gereden. Bij Schiphol-Rijk aangekomen bedacht ik me en ben in plaats van binnendoor over Rijsenhout via Hoofddorp de A4 opgereden. Op de afslag naar de A4 stond er rechts van mij een Jaguar I-Pace die er duidelijk de vaart in had nadat hij mij had gespot. De haakse bocht naar links was voor de Peugeot e-2008 – uiteraard in de rijmodus Sport – een makkie, plankgas en met piepende banden de bocht door en doortrekken tot aan de afslag naar de A4. Het blijft toch komisch dat je hier rechts voor moet sorteren om linksaf te slaan en links voor moet sorteren om rechtsaf te slaan. De Jaguar I-Pace zat me op de hielen maar ik slalomde net wat beter door het overige verkeer en kon bij groen meteen het gas erop zetten richting de A4. De scherpe linkerbocht ging lekker maar nu de rechter hogesnelheidsbocht naar de A4 die van twee naar één baan gaat daar is het domweg lef hebben en niets meer dan dat. Ik gaf stevig gas en bleef het gas erop houden en reed doodleuk bij de Jaguar I-Pace weg, ik geef toe dat het een heerlijk adrenaline-momentje was en de snelheid erg hoog lag maar ja moet kunnen toch. Ik weet niet welke versie het was maar 320 Pk/500 Nm of 400 Pk/696 Nm tegen slechts 136 Pk/260 Nm is het dubbele of ruim meer vermogen/koppel van wat de Peugeot e-2008 heeft. Ik had dit totaal niet verwacht en het spreekt dan ook voor de Peugeot e-2008 dat deze kleine SUV dit zo goed deed. Ik had de Peugeot e-2008 duidelijk onderschat tot op heden en dat is dan toch wel weer leuk. Toen ik thuis kwam en de Peugeot e-2008 aan de oplaadpaal had gehangen ben ik eens even gaan rekenen. Ik had 40 procent acculading verbruikt en 126 km op de tripmeter staan = 126/40 x 100 = 315 km en dat viel me toch heel erg tegen. Ik had minstens een actieradius van 400 km verwacht maar ja ik snap het wel want met 12 graden Celsius en geen geconditioneerd accupakket stort de actieradius in. Jammer, jammer, jammer!

Snel – Sportstand – Sfeerfoto’s
Zaterdagmiddag tegen zessen kwam de zon door de bewolking heen en het schoot meteen door me heen dat als ik nu in de auto zou springen ik nog even snel wat sfeerfoto’s zou kunnen maken. Tijdens het zwemmen reed ik langs een fotolocatie waar ik al heel lang geen sfeerfoto’s had gemaakt dus daar ben ik naartoe gevlogen in de rijmodus Sport. De laatste foto die ik maakte was met links in het water naast de Peugeot e-2008 een boot met mijn naam “Daan” erop. De volgende dag heb ik met mijn zwager de actiefoto’s gemaakt (in de rijmodus Sport) en ook dat moest onverwacht snel-snel want het begon plotseling vanuit het niets te regenen. Heb ik weer hoor! We waren met een volle Li-ion accu vertrokken en omdat ik ‘s middags samen met mijn moeder nog naar een verjaardag in Alphen a/d Rijn moest besloot ik om niet tussendoor op te laden. Ik wist alleen de straatnaam nog waar ze wonen dus dan zou ik daar wel even bellen op welk nummer ze wonen. Onderweg had ik nog even aan akkefietje met een fossiel die werkelijk kruipend optrok voor een stoplicht en vervolgens bijna stil ging staan middenin de linkerbocht en toen ik hem uiteindelijk maar uit pure wanhoop inhaalde op weg naar het volgende stoplicht was hij nog boos ook. Toen ik omkeek had ik het idee dat er een levend lijk achter het stuur zat……. Op weg naar de A4 kon ik lekker doorrijden en ondanks dat ik stevig door reed klaagde mijn moeder niet. Dat komt A door de stilte van een elektrische auto want in een brandstofauto is meer toeren meer lawaai en B door het uitstekende comfort van deze Peugeot e-2008 want hij helt niet sterk over in snel genomen bochten. Zelfs in de snel genomen S-bocht naar de N11 zei mijn moeder niets dus ik moest wel een beetje glimlachen in mezelf. Bij Alphen a/d Rijn verlieten we de N11 via de tweede en rustigste van de drie afritten net voor het aquaduct. Omdat ik nu de nodige acculading had verbruikt kon ik de B-stand (= elektrische motorrem) weer gebruiken want die doet het niet als de Li-ion accu vol zit vanwege de regeneratie. Na een gezellige verjaardag reden we om 16.30u weer op huis aan. Toen ik onderweg zag dat ik exact een kwart acculading had verbruikt (snelheid: 50/70/100 km/u) heb ik snel even op de tripmeter gekeken en die stond op maar 65 km is maal 4 slechts 260 km theoretische actieradius. Dat is toch wel verdraaide weinig voor een elektrische auto met een 50 kWh Li-ion accu. Oké ik en mijn zwager hadden voor/tijdens/na de fotoshoot in de rijmodus Sport gereden maar dat was maar kort. Waarom oh waarom hebben ze bij Peugeot niet gekozen voor een 50 kWh Li-ion accu van het geconditioneerde type? Dat had minimaal 150 km of meer extra kilometers actieradius opgeleverd. Tel uit je winst!

Driemaal snelwegzuinigheidsrit met ACC op 100 km/u – Meetwaarden opgenomen na 25 procent verbruik

Rijmodus: Eco
V: 312 km
A: 208 km
Verbruik actieradiusmeter: 104 km
Verbruik: 25 procent acculading
Tripmeter: 61 km
Buitentemperatuur: 9-10 graden Celsius en geen wind
Praktische actieradius: 4×61= 244 km
Dat is me een nogal eigenaardig groot verschil tussen het theoretische verbruik van de actieradiusmeter en het werkelijk aantal gereden kilometers. Het verbruik is 104 km maar ik heb in werkelijkheid maar 61 kilometer afgelegd en 25 procent acculading verbruikt.

Rijmodus: Normaal
V: 304 km
A: 202 km
Verbruik actieradiusmeter: 102 km
Verbruik: 25 procent acculading
Tripmeter: 61 km
Buitentemperatuur: 13 graden Celsius en geen wind
Praktische actieradius: 4×61= 244 km

Rijmodus: Sport
V: 290 km
A: 194 km
Verbruik actieradiusmeter: 96 km
Verbruik: 25 procent acculading
Tripmeter: 55 km
Buitentemperatuur: 10 graden Celsius en geen wind
Praktische actieradius: 4×55= 220 km

Driemaal zuinigheidsrit binnendoor met 30-50-70 km/u – Meetwaarden opgenomen na 12,5 procent verbruik

Rijmodus: Eco
V: 312 km
A: 286 km
Verbruik actieradiusmeter: 26 km
Verbruik: 12,5 procent acculading
Tripmeter: 41 km
Buitentemperatuur: 9-11 graden Celsius
Praktische actieradius: 8×41= 328 km

Rijmodus: Normaal
V: 300 km
A: 272 km
Verbruik actieradiusmeter: 28 km
Verbruik: 12,5 procent acculading
Tripmeter: 40 km
Buitentemperatuur: 14 graden Celsius
Praktische actieradius: 8×40= 320 km

Rijmodus: Sport
V: 288 km
A: 256 km
Verbruik actieradiusmeter: 32 km
Verbruik: 12,5 procent acculading
Tripmeter: 36 km
Buitentemperatuur: 13 graden Celsius
Praktische actieradius: 8×36= 288 km

Omdat ik ruim voor de A44 al aan de 12,5 procent verbruik zat kon ik mooi even de topsnelheid testen in de laatste kilometers op weg naar huis. Ik had alle mazzel van de wereld dat ik over een lege linkerbaan op een groen stoplicht afreed en kon dus meteen plankgas geven in de rijmodus Sport. Uiteindelijk bleef de snelheidsmeter steken op exact 151 km/u harder wilde de Peugeot e-2008 echt niet. Vlakbij huis heb ik toen ook nog maar even de topsnelheid achteruit getest en die bleek 40 km/u te zijn wat ik ook al verwacht had. Wat mij overigens niet voor de eerste keer opviel aan het einde van de afrit Leiden-Zuid is dat ik tijdens hard afremmen de doseerbaarheid en de vertraging wat vond tegenvallen. Die remmen mogen best een stuk bijteriger en beter qua doseerbaarheid.

Rondje Space Business Park -> Oppassen geblazen!
Normaal gesproken heb ik dat niet zo snel van oppassen geblazen maar een elektrische auto heeft altijd een stevig koppel direct vanuit stilstand en in de rijmodus Sport reageert ie nog feller. En ja als je dan het ESP + TRC niet permanent uit kunt zetten dan kun je af en toe gaan glijden zonder dat je daar heel mooi controle over uit kunt oefenen. Een elektrische auto is op zijn leukst maar ook op zijn best als je alles uit kunt zetten en puur op het gas kunt sturen. Ik wist dus van tevoren dat het een leuk én link rondje zou kunnen gaan worden. Op de grens rijden is ontzettend leuk want pas dan voel je wat een auto echt in zijn mars heeft. Maar als bepaalde veiligheidssystemen niet uitgezet kunnen worden kunnen ze ook tegen je gaan werken. En wat er dan kan gebeuren ondervond ik laatst bij de afslag Hoofddorp waar ik bijna de controle over een testauto verloor juist dóór een veiligheidssyteem dat ingreep terwijl ik als automobilist dat nooit had gedaan in die situatie. Natuurlijk was het een zeer uitzonderlijke situatie maar ja in het verkeer kunnen je de gekste dingen overkomen zoals een spookrijder die plotseling in het donker voor je opdoemt. Dat is mij één keer overkomen en alleen omdat ik auto’s test en dus altijd de grens opzoek en dus altijd met de weg bezig ben en niet met een smartphone (heb ik niet en wil ik ook nooit!) hebben ik en mijn collega het er levend vanaf gebracht. Ik reageerde zo snel dat ik zelfs op dat moment niet eens snapte wat ik deed. Ik zei tegen mijn collega “Er klopt iets niet” toen ik in een reflex naar rechts stuurde en pas daarna zag ik dat de bewuste auto recht op mij afgereden kwam. Onderbewust reageren noemen ze dat en dat kun je wel degelijk aanleren blijkt dus. Omdat ik voor het zwemmen uit een rondje Space Business Park wilde rijden ben ik via Klei-Oost er naartoe gereden. Daar moet ik elke keer ondanks dat ik voorrang heb toch oppassen want er kunnen altijd automobilisten zijn die zo gewend zijn aan de jarenlange oude situatie dat ze blind voorrang nemen terwijl ze het nu tijdelijk niet hebben. Gelukkig was het rustig en kon ik lekker de snelheid erin houden in de afslagbocht. Toch had ik heel even een momentje van oeps als ik nu maar niet ga glijden maar dat gebeurde gelukkig niet. Het rondje SBP werd ronduit saai omdat in elke bocht het ESP hard ingreep eigenlijk was alleen de landing na de allerhoogste verkeersdrempel leuk en de blinde rechterbocht direct na de rotonde. Oh en de noordelijke oprit naar de N206 was ook erg leuk vanwege de hoge eindsnelheid en de hoge g-krachten. Verder snel vergeten dit rondje SBP want veel te voorspelbaar en dus nooit spannend.

Laatste dag rondje rotondecircus
Donderdag moest de Peugeot e-2008 weer terug en omdat ik ‘m toch nog een kans wilde geven qua spannendheid ben ik via het rotondecircus naar de A4 gereden. Het was zo rond 09.30u en dus lekker rustig op de weg. De lol begint normaal gesproken na de LOI op de koeienrotonde aan de buitenkant van Leiderdorp. Ik vloog er maximaal overheen met 50 km/u en dat deed de Peugeot e-2008 erg goed en voelde ook lekker aan. Dat is dan wel weer maf dat het ESP glijdend over die rotonderand niet keihard ingrijpt. In de rechterbocht buiten de rotonde om gaf ik stevig gas en toen ik de rand met kinderkopjes raakte terwijl ik vol in het g-krachtengedeelte van de bocht zat gleed ik even heel snel naar links. Ook weer zo’n leuk en lekker moment dus ja het kan dus wel met deze auto. Op weg naar het rotondecircus ging ik er eens goed voor zitten. Ik hoopte dat dit rondje leuker zou worden dan het SBP want meestal als de één niet leuk is dan is de ander dat vaak wel. De eerste haakse bocht nam ik werkelijk loeihard en het ESP greep dan ook keihard in. De kleine rotonde even verderop maakte ik een 180-gradendraai over de binnenring en nam daarna de buitenring van de grote rotonde. Dat ging best lekker maar echt lol had ik niet dus op naar de kleine rotonde met hoge rotonderand en dan over de A4 heen. De linkerkant ging hoog de lucht in en klapte hard op het asfalt maar dat was geen enkel probleem voor de uitstekende vering/demping. Op naar de ovale rotonde waar ik loeihard de rotonde opvloog en het stuur hard van rechts naar links omgooide. Dat resulteerde uiteraard weer in hard ingrijpen van het ESP maar het was toch wel een soort van leuk. Daarna sneed ik hard naar binnen over de hoge rotonderand naar de binnenring en gaf meteen na het neerkomen plankgas om via de hoge rotonderand aan de andere kant het stuur na het neerkomen hard om te gooien naar rechts om weer over de A4 heen te knallen. Het was alleen maar leuk omdat de Peugeot e-2008 een uitstekende wegligging heeft en wel van een potje gooien en smijten houdt. Aan de andere kant van de A4 aangekomen maakte ik een fraaie driekwart draai op de kleine rotonde om daarna als laatste nog even heerlijk de lange binnenring van de grote rotonde heen te rijden en het laatste stukje glijden vol in het ESP. Het was best wel leuk maar zeker niet leuker dan het SBP, ik zou willen zeggen gelijke stand want écht superleuk waren ze geen van beide.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

suv

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

8,5 seconden

Topsnelheid

150km/u

Vermogen

100(136) kW (pk)/rpm

Koppel

260 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.300 mm

Breedte

1.550 mm

Hoogte

1.550 mm

Wielbasis

2.605 mm

Spoorbreedte voor

1.540 mm

Spoorbreedte achter

1.540 mm

Massa leeg

1.523 kg

Max. toelaatbare massa

2.030 kg

Laadvermogen

507 kg

inhoud bagageruimte

405 liter

Bandenmaat

215/55/-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand