Cut the crap!!!
Weg met het Formule-1 team, geen nieuwe NSX, geen Auto RAI in 2009 kortom Honda bezuinigt waar het maar kan en ik geef ze groot gelijk. Honda is naar mijn mening één van de verstandigste automobielfabrikanten en gaat ons in de zeer nabije toekomst nog verrassen met vooruitstrevende producten verwacht ik. Waar de boodschap bij de Amerikanen echt lichtjaren te laat is aangekomen snapten ze het bij Honda direct. Olie is uit en alternatieve energiebronnen en dus aandrijvingen zijn in! Maar ja zover is het nog niet dus ik moet het nu nog even stellen met de benzineversie van de nieuwe Honda Accord Tourer. Of ik dat erg vind? Nou nee een Honda is altijd fijn om mee te rijden dus mijn verwachtingen waren dan ook behoorlijk hoog gespannen. De vorige Tourer vond ik al erg goed dus is Honda in staat om zichzelf te overtreffen met een nog betere Accord Tourer vroeg ik me af. Gezien de uitermate goede en zeer geslaagde facelift van de Honda Jazz kon dat bijna niet anders. Maar ja je weet nooit want als uitermate kritisch autojournalist ben ik niet snel tevreden en dat weten de auto- en de motorimporteurs.
De weg kwijt!
Nee ik bedoel niet Honda maar mezelf want heel even was ik de weg kwijt toen ik vanaf Aalsmeer komend richting Honda reed. Ineens ging de weg omhoog en ineens zag ik rechts van mij een start/landingsbaan die ik daar nog nooit eerder van zo dichtbij gezien had. Eenmaal in de bocht waar ik vroeger linksaf sloeg ging ik nu de hoogte in en voordat ik het goed en wel besefte was ik Honda al voorbij gereden. Gelukkig was ik op de motor en kon ik halverwege de weg die het industriterrein weer uitgaat omdraaien. Ik had keus uit twee types de 2.4 liter benzine met 201 Pk of de 2.0 liter benzine met 156 Pk. Omdat Pk’s mij niet echt boeien heb ik voor de 2.0 liter 156 Pk gekozen en bovendien was deze versie eerder beschikbaar als de 2.4 liter versie. Enige optische verschil is de dubbele uitlaat aan de achterkant bij de 2.4 liter tov. eentje bij de 2.0 liter.
De weg gevonden…
Weg rijdend vind ik met het grootste gemak weer de juiste weg. Niet de weg die ik normaal altijd neem als ik weg rij bij Honda maar de andere kant op. De Tourer heeft GPS aan boord maar die heb ik niet nodig om de juiste weg te vinden zo erg is het nou ook weer niet met me gesteld. Al snel zit ik op de weg richting de A4 en besluit ik niet de A4 maar de Aalsmeerderdijk terug naar huis te nemen. Het weer was waanzinnig mooi met mist en een doorkomende zon over de Kagerplassen, echt zeldzaam mooi. Met een gangetje van hooguit 30-40 km rij ik vlak langs het water. De Honda Accord Tourer bevalt me nu al uitstekend.
Maar ik ben er natuurlijk niet alleen voor om als testrijder met 30-40 km/u van de natuur te genieten (wat overigens veel te weinig Nederlanders doen, helaas). Even later is het dus gas met dat ding op de mooie rotondes naast de A4 bij Roelofarendsveen. De Accord Tourer laat zich met werkelijk speels gemak over de rotondes sturen. Beetje glijden, lichtjes wegbreken maar altijd volledig voorspelbaar qua besturing. Pas achteraf besefte ik wat voor een belangrijke de rol van een goede zit daarbij speelt. Natuurlijk weet ik dat maar omdat alles zo makkelijk gaat vergat ik het en besefte ik het pas achteraf. De zit in de stoel, het lekkere dikke met leer beklede stuur het fenomaal lichte en uitermate nauwkeurige schakelen van de 6-versnellingsbak.
Ff naar Bolsward
Omdat ik al een tijdje terug beloofd had een keer langs te rijden bij het IT-bedrijf van twee van mijn redacteuren-directeuren in Bolsward dacht dan moet het nu maar eens gebeuren. Maandag 29 december, lekker vrij, zonnig en ijskoud vriesweer perfect voor een dagje er tussenuit. Uiteraard zou ik alleen maar rechtuit over de snelweg rijden maar ook dan test ik een auto wel degelijk. Als een auto supersaai is heb ik eerder de neiging me te vervelen en bij wijze van spreken in slaap te vallen. Gelukkig niets daarvan bij deze Honda Accord Tourer. Het dashboard is mooi en overzichtelijk maar vooral ook functioneel. Waar ik wel van baalde is dat de iPod van mijn neefje het wel deed als ik ‘m op de USB-ingang aansloot maar die van mij niet. De mp3-speler iPod is van Apple maar een Windows geformatteerde iPod doet het dus wel en een Mac OSX geformatteerde iPod niet. Voor de rest hoor je mij echt niet want de geluidsinstallatie met 6 speakers is echt uitstekend voor een ‘gewone’ auto. Met een gangetje van gemiddeld 100 km/u op de cruise-control (en af en toe even een uitschieter naar 160 en 180 km/u op de Afsluitdijk) ben ik naar Bolsward gereden. De auto was wel bruut vies en ik zag zo wat niets meer door de voorruit vanwege de grote hoeveelheden pekel op de weg. Sproeien had geen zin want die sproeierinstallatie was en bleef bevroren, niet zo gek met -5 graden celsius. Met de zon recht voor je neus zonder zonnebril zag ik echt geen klap dus ik was echt dolblij dat ik een pikzwarte Ray-Ban zonnebril bij me had. Toevallig een keer cadeau gekregen van Honda bij de introductie van de nieuwe CB600F. Ray-Ban was sponsor van het F1-team vandaar.
Glijden
Jep glijden want geloof het of niet maar ondanks die vele miljoenen kilo’s zout op de wegen bleken er toch nog stukken niet gestrooid te zijn. De eerste plek kon ik me nog wel iets bij voorstellen want dat is een recreatiegebied waar deze tijd van het jaar bijna geen hond komt. Hoogstens wat cruisende homo’s tussen 01.00-04.00u ’s nachts, dat weet ik van een aantal motoragenten uit Leiden. Ik heb een keer een nachtdienstje met ze meegedraaid en toen hebben even met groot licht rond geschenen. De andere plek vond ik echt ronduit belachelijk dat het glad was, want dat is namelijk een veel gebruikte afrit op de N206 bij een bedrijventerrein in Katwijk. De Honda begon beide keren heel mooi en gecontroleerd over vier wielen te glijden maar omdat ik reeds in had geschat dat het glad zou kunnen zijn liep het beide keren gelukkig goed af.
Gewoon een goei ding!
Deze stationwagon van Honda kan zich met het allergrootste gemak meten met die van Audi en BMW alleen is de Honda wel een stuk goedkoper. Het allergrootste pluspunt aan deze Honda vind ik nog het weggedrag want daarmee scoort deze Accord Tourer in mijn ogen zelfs beter als een veel duurdere Audi of BMW en bovendien vind ik de Honda ook nog eens mooier als de Audi en de BMW stations. Okay Audi en BMW hebben nog sterkere motoren in hun stationwagons maar als ik eerlijk ben vind ik de 4-cilinder VTEC-motoren van Honda ruim toereikend en heb ik echt geen grote V6 benzine- of dieselmotor voor nodig. Okay de echte mannen die het van hun Pk’s moeten hebben willen waarschijnlijk wel die dikke V6/V8 of zelfs V10 onder de motorkap maar ik hoef niets te compenseren dat scheelt aanzienlijk.
Erwtensoep
Toen ik de Honda Accord Tourer ophaalde was het nog niet echt koud maar een week later wel. Aangezien mijn eigen vervoer een motor is kon ik dus uitzien naar een koude rit naar huis vanaf de Honda-importeur. Maar gelukkig heb ik een elektrisch verwarmde bodywarmer van EXO2 onder mijn motorjack. En om de binnenkant ook op te warmen kregen ik en Theo van de kantinedame nog een kopje erwtensoep. Mooi toch!
Specificaties |
||
Jaargang |
2009 | |
Carrosserie |
stationwagon | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4-in-lijn | |
Acceleratie (0-100/sec) |
9,3 seconden | |
Topsnelheid |
215km/u | |
Vermogen |
115(156)/6.300 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
192/4.100-5.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
2.0 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Compressieverhouding |
10,6:1 | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Draaicirkel |
11,7 meter | |
Overig |
||
Milieu en veiligheid |
||
Score NCAP adult |
5 | |
Score NCAP child |
4 | |
Score NCAP pedestrian |
3 | |
C02 uitstoot |
173 gram/km | |
Energielabel |
B | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.750 mm | |
Breedte |
1.840 mm | |
Hoogte |
1.440 mm | |
Wielbasis |
2.705 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.585 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.590 mm | |
Massa leeg |
1.402 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.990 kg | |
Aanhanger geremd |
1.500 kg | |
Aanhanger ongeremd |
500 kg | |
Bandenmaat |
205/60-R16 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |