Honda CR-Z GT 1.5 i-VTEC IMA 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Honda Nederland B.V.



CR-Zzzzzzzzzzzzz???
Honda is altijd al een merk geweest dat zich niets heeft aangetrokken van modeverschijnselen in de autowereld. Vaak waren ze hun tijd ver vooruit met allerlei briljante technische oplossingen. De navolgende befaamde uitspraak van oprichter Soichiro Honda zegt dan ook alles over de filosofie van Honda: “Think for yourself and don’t follow in other people’s footsteps.” Kijk voor de grap eens naar dat filmpje op YouTube van de in sportautotermen bijna prehistorische Honda NSX die het opneemt tegen veel modernere Lamborghini’s en Ferrari’s en gehakt van ze maakt in de bochten. Wie verstand heeft van techniek die weet dat de NSX toentertijd motortechnisch (o.a. VTEC, titanium drijfstangen) een novum was, en eigenlijk ook nu nog steeds top is als je verder kijkt dan het design. Ook de Honda S2000 is in mijn ogen een ongelofelijk mooie auto. Ik vind het persoonlijk de mooiste roadster ooit gebouwd. De neus van deze roadster en de oplopende kont vind ik waanzinnig mooi. Maar het is natuurlijk vooral het fantastische 2-liter 240 Pk sterke atmosferische VTEC-motorblok onder de motorkap dat de show steelt met zijn maximum toerental van 9.000 toeren. Jammer, jammer, heel, heel erg jammer dat Honda gestopt is met de productie van de S2000, en ook jammer dat er geen nieuwe NSX komt. Slaat Honda een compleet nieuwe weg in???

Hulpje
Honda heeft met IMA-techniek een totaal ander soort Hybride op de wielen gezet dan de andere automerken. Honda heeft gekozen voor een elektromotor die de verbrandingsmotor assisteert, IMA betekent dan ook Integrated Motor Assist. Over de eerste Honda Civic Hybrid waren ik en Marco Vugts niet echt te spreken, met name het verbruik viel ons tegen. Met de komst van de Honda Insight werd het al veel beter, de combinatie van IMA met CVT en een start/stop-systeem zijn mijns inziens geniaal. Het mooie zit hem erin dat als je stilstaat voor een stoplicht met de motor uit, je alleen het gaspedaal maar hoeft aan te raken en je vliegt er letterlijk vandoor. De reactietijd tussen het gaspedaal aanraken en het aanslaan van de motor is zo ontzettend kort dat het voor een mens niet waar te nemen is.
Wat dat betreft vind ik het dan ook een gemiste kans dat Honda deze CR-Z alleen met een handgeschakelde versnellingsbak levert. Van mij mogen ze per direct een CR-Z met CVT in het programma stoppen want het start/stop-systeem (motor kan al bij 30 km/u en langzamer afslaan) op deze CR-Z vind ik waardeloos. Het overkwam me namelijk iets te vaak dat ik op een stoplicht afrollend of vlak voor een drempel de CR-Z vanuit de tweede in de eerste versnelling wilde zetten (door Neutraal heen dus) en dat de motor dan juist uitviel (in Neutraal valt de motor uit met ingetrapt koppelingspedaal!) op een moment dat ik er niet op zat te wachten. Een ander irritant puntje is dat als je het koppelingspedaal net niet ver genoeg intrapt de motor niet aanslaat als je ‘m in de eerste versnelling zet. De koppeling van deze CR-Z grijpt namelijk vrij laat aan, en daarom had ik mijn stoel iets verder naar achteren gezet als normaal waardoor ik de koppeling soms dus niet ver genoeg intrapte. Uitermate irritant dus ik ben daarna meteen op zoek gegaan naar het knopje om het start/stop-systeem uit te zetten. In tegenstelling tot alle andere hybride-auto’s op de markt kun je het start/stop-systeem van deze hybride helaas niet uitzetten. Alhoewel daar ook wel weer een truc voor is; zet de blower op de voorruit langzaam draaiend aan en de motor slaat niet meer af.

Beweeglijk
Mijn eerste indruk van de Honda CR-Z was dat de auto wat ‘beweeglijk’ (daar bedoel ik de comfortabele vering mee) is in de bochten. De vering had van mij dan ook best wat sportiever gemogen vooral omdat deze auto het makkelijk kan hebben. De torsiestijfheid van het onderstel is namelijk uitstekend. Toch ben ik in de eerste instantie wat al te negatief geweest in mijn oordeel vond ik achteraf. Dat oordeel heb ik hier niet opgeschreven maar alleen gedacht. Ik kon namelijk prima aanvoelen wat de CR-Z doet, en als de voor- of achterkant een keer uitbrak liet de CR-Z zich met het grootste gemak corrigeren. Pas op de derde dag ben ik er echt serieus voor gaan zitten. Op de tweede dag had ik namelijk een zuinigheidsrit gemaakt maar die was me van geen kanten bevallen. Zeg maar gewoon dat ik een verschrikkelijke off-day had. Daarom besloot ik op zondag nog een zuinigheidsritje te doen waarbij ik van tevoren ingecalculeerd had dat ik “0” keer remmen niet zou gaan halen. En dat haalde ik inderdaad niet want daarvoor was het veel te druk op de wegen in en om Zandvoort. Ik moet wel zeggen dat het een lekkere zuinigheidsrit was ondanks de grote drukte, én dat het verbruik van 1:25,7 (zuiniger als de fabrieksopgave!) zeker niet verkeerd is. Dat ik het een “lekkere” zuinigheidsrit heb genoemd komt omdat de CR-Z een werkelijk fantastische auto is om in te rijden. De heerlijke zit, het werkelijk briljante schakelgedrag, het goede en directe stuurgevoel en het soepele 1.5 liter motorblok zorgden ervoor dat ik het ontzettend naar mijn zin had. Het zuinigheidsritje verliep prima want 5 keer remmen met grote drukte over een afstand van 69,4 kilometer vond ik redelijk goed.

Bochtengymnastiek
Nadat ik de tank vol gegooid had heb ik de CR-Z in de Sport-stand gezet waarna de snelheidsmeter rood oplichtte. Uiteraard heb ik het ESP ook uitgezet omdat ik daar ongelofelijk veel zin in had na dat gezapige zuinigheidsritje in de Bejaarden-stand (lees: Eco-stand). De oprit bij ’t Heen heb ik vol in de tweede versnelling genomen, en ik was werkelijk stom verbaasd hoe perfect de CR-Z als op een rails de bocht doorvloog. Niks geen zwaar onderstuur, niks geen uitbreken. Gewoon TOP dus! Daarna heb ik ook nog even de befaamde rotonde met S-bocht bezocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Ik had de weg helemaal vrij en kon daardoor vol gas in de tweede versnelling de S-bocht induiken. De CR-Z begon dit keer wel licht uit te breken maar dat verbaasde mij helemaal niets gezien de hoge snelheid en de nou eenmaal heftige G-krachten in een S-bocht. Maar ook nu weer liet de CR-Z zich met verbazend groot gemak corrigeren. En dan te bedenken dat het waarschijnlijk nog veel beter kan met een sportieve veringset en échte plakbanden. Een dag later heb ik dezelfde bochten nog een keer over gedaan in de Sport-stand maar nu met het ESP aan. De oprit bij ’t Heen ging echt als een diesellocomotief op een rails zo precies. Daarna was ik erg benieuwd wat de CR-Z op de rotonde en in de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg zou doen. Met piepende banden gleed ik de rotonde over en daarna ging ik vol op het gas de S-bocht in. Met vier piepende banden vloog ik de bocht door zonder dat ik ook maar enige vorm van uitbreken kon bespeuren. Het ESP (Honda noemt het VSA) doet dus uitstekend zijn werk als je op de grens aan het rijden bent.

DRAMA???
Thuis gekomen wilde ik op het internet nog even wat specifieke informatie opzoeken op het internet over de Honda CR-Z. Bij toeval belandde ik op een topic over de Honda CR-Z op het forum van Driving-fun.com, ze hebben duidelijk niet alleen een hekel aan mij maar ook aan de Honda CR-Z. Lees de post van ene Topfuel maar eens: http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=16183&start=50 want volgens deze automobilist is het rijden in de Honda CR-Z een DRAMA! Het gekke is echter dat ik in zijn post helemaal niets lees over mijn o.a. terechte kritiek op het start-stopsysteem van de CR-Z (Mick en een medewerker van Honda hadden trouwens dezelfde ervaring). Het verbaast mij altijd weer dat er mensen zijn die het blijkbaar stoer vinden om anoniem een auto af te kraken. Ik nodig de heer Topfuel bij deze uit om op mijn kosten een dagje in de Honda CR-Z te rijden en dan mag hij aan mij laten zien wat er zo’n DRAMA is aan deze Honda CR-Z. Als je zo’n grote mond hebt op een forum dan moet je ook het lef hebben om op mijn uitnodiging in te gaan. Driving-fun.com is trouwens niet het enige autoforum waar ze er plezier in hebben om mij af te zeiken, lees ook deze posts eens van een collega autojournalist – David Koost Kamermans/Autogetest.nl – op het forum van Autoweek: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,3405406,page=51 en http://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,3405406,page=52. Ook deze David Joost heb ik al eens uitgenodigd maar hij durft niet bij mij in de auto te stappen want hij wil nog langer leven schreef hij aan mij. Dus bij deze nodig ik David Joost Kamermans nogmaals uit om bij mij in de auto te stappen.

Sightseeing
Omdat ik vakantie had, maar bij nader inzien geen zin had om op de motor naar de Cote d’Azur te rijden, ben ik allemaal leuke dingen gaan doen. Zoals bijvoorbeeld Justitie lastig vallen met de vraag waarom ze na 1 jaar-2 maanden-21 dagen nog helemaal niets ondernomen tegen die vrouwelijke verkeerscrimineel in die rode Mini Cooper S (zie testverslag Mini One) die mij op 30 juni 2009 op mijn motor heeft geprobeerd dood te rijden. De weg naar het Paleis van Justitie heb ik letterlijk op kousevoetjes (=Eco-stand) gereden omdat ik geen zin had in een boete zelfs niet van 15,- euro. De rit er naartoe is vrij suf en saai net als die Eco-stand en Justitie zelf, geen lol aan dus. Maar als je zuinig wilt rijden is die Eco-stand best handig. Aangekomen bij het Paleis van Justitie viel het niet mee om een parkeerplaats te vinden. Na mijn gal gespuid te hebben bij de infobalie werd ik doorgestuurd naar de Centrale Balie. De medewerker daar probeerde mij met alles wat in zijn vermogen lag te helpen (bellen, bellen, weer bellen, in de computer kijken, weer bellen etc.) maar helaas hij kreeg het Proces Verbaal niet boven water. Hij zei toen dat het nog steeds niet behandeld was door een Officier van Justitie en dat er duidelijk iets niet klopte. De soap gaat dus verder, word vervolgd want ik geef nooit op…. Daarna ben ik weer verschrikkelijk braaf de supersaaie weg terug gereden. Alhoewel, de mooie bocht bij de kruising van de N44/N14 mag er zijn. De linkerbaan was vrij en dus kon ik het gas er vol opzetten in de derde versnelling. De CR-Z ging perfect door de bocht, niks onderstuur, wegglijden of anderszins.

Zicht
Eigenlijk heb ik het in mijn testverslagen zelden over het zicht rondom. Dat komt omdat het zicht rondom in de meeste auto’s gewoon goed tot uitstekend is. Natuurlijk wordt er tegenwoordig veel geklaagd over de dikke A-stijlen waarin voetgangers en fietsers kunnen ‘verdwijnen’, maar dat hebben alle auto’s tegenwoordig. Het verminderd het zicht voor de automobilist maar de auto is wel veiliger dankzij deze dikkere A-stijlen. Het overkwam mij laatst ook weer eens terwijl ik nota bene twee keer goed gekeken had. Maar het zijn niet alleen de A-stijlen waarin voetgangers en fietsers ‘verdwijnen’, ook de TomTom’s op de voorruit kunnen levensgevaarlijk zijn wat dat betreft. Het zicht in de Honda is goed te noemen alleen de balk in de achteruit is minder. Tenminste dat denk je in eerste instantie, totdat je ’s avonds een bumperklever achter je krijgt hangen en dan blijkt die balk in de achterruit een uitkomst want je ziet de lichten van de bumperklever niet want die balk zit exact op de perfecte hoogte. Je hebt dus iets minder zicht naar achteren maar dit is wel met een leuke bijkomstigheid.

Steeds verder
Naarmate de testweek vorderde begon ik de Honda CR-Z steeds leuker te vinden. Het blijkt namelijk een ongelofelijk leuke gooi-en-smijt auto. In eerste instantie had ik dat niet goed door, en waarom niet vraag het me niet. Met name mini-rotondes zijn een waar feest met deze kleine auto. De CR-Z doet exact wat jij wilt en als je iets te ver gaat dan laat hij zich uiterst makkelijk corrigeren. Dit uitermate goede weggedrag is vooral te danken aan de goede balans van deze auto. De vering/demping is comfortabel maar niet té! Het onderstel is lekker stijf waardoor je exact voelt wat de auto de doet. In combinatie met de drie knopjes “Eco”, “Normal” en “Sport” kun je van deze CR-Z respectievelijk een schildpad, een koe of een haas maken (een lama schijnt volgens ene Topfuel trouwens ook te kunnen). In de Eco-stand lijkt de CR-Z ongelofelijk lui en sloom maar dat is slechts schijn want zodra je het gaspedaal dieper intrapt gaat ie er alsnog vandoor. Deze drie standen beïnvloeden volgens mij dan ook vooral het eerste deel van het gaspedaal. Om uit te testen of dit inderdaad zo is heb ik in alle drie de standen, bij een snelheid van 30 km/u in de tweede versnelling, het gaspedaal in één keer vol ingetrapt. En inderdaad voelt dat in alle drie de standen exact hetzelfde aan. Het 1.5 liter atmosferische motorblok is trouwens niet verkeerd, de Pk’s voelen sterker aan als op papier en dat overkomt me niet vaak.

Wijk en Aalburg
Vanwege de post van Topfuel op Driving-fun.com wilde ik absoluut weten wat onze veringexpert Paul Klop van deze auto vindt. Hij hoefde er niets over te schrijven van mij, ik wilde alleen maar weten wat hij van het stuurgedrag en de vering/demping vindt. Dus woensdagavond vlak na het eten op naar W&A in het Land van Altena. De drukte viel mee en ik heb dan ook de hele tijd lekker op de cruisecontrol in de Eco-stand gereden. Dat rijdt lekker zuinig maar ik merkte nog wel iets geks toen ik op de lange N-weg richting Wijk en Aalburg reed. Als ik 80 km/u op de cruisecontrol reed en van de Eco-stand overschakelde op Normal of Sport reed ik ineens 2 km/u sneller. Als ik daarna weer overschakelde op de Eco-stand dan voelde ik bij wijze van spreken in het stuur de energie uit de auto wegstromen. Erg grappig! Bij Paul aangekomen kreeg ik een glas cola in mijn handen gedrukt en moest ik de sleutels direct inleveren. Rustig op het bankje voor Paul’s huis zittend wist ik eigenlijk al wat Paul zou gaan zeggen. En inderdaad reed Paul even later voor en stapte hij met een brede grijns uit. Paul vindt de Honda CR-Z net als ik een erg leuke auto, maar wat nog belangrijker is dat de vering/demping van de vier schokbrekers niet beter had gekund zei hij tegen mij. “Honda heeft echt het maximaal haalbare uit de CR-Z gehaald zoals ze ‘m bedoeld hebben”, zei Paul. Een groter compliment kun je niet krijgen van deze veringspecialist, Paul is namelijk erg kritisch en terecht natuurlijk.

Knopjes
Het dashboard van de Honda CR-Z, en ook die van andere Honda’s, behoren naar mijn mening tot de top op dit gebied. Er zijn autojournalisten die mekkeren dat er zoveel knopjes op het dashboard en aan het stuur zitten. Maarrr waarom schrijven ze dat dan niet als ze in een peperdure Audi/BMW of Mercedes rijden, want de luxe limousines van deze automerken hebben toch echt net zoveel knopjes op het dashboard en het stuur. Of neem de midden-console van de Porsche Panamera daar kom je werkelijk om in de kuddes knopjes maar dat vinden alle autojournalisten dan juist weer geweldig mooi. Persoonlijk vind ik al die knopjes op het stuur alleen maar handig. Daardoor kun je namelijk beide handen aan het stuur houden als je het volume wilt regelen, de cruisecontrol aan/uit wilt zetten of de boordcomputer wilt bekijken. Het wordt anders als die knopjes niet oplichten in het donker, of als de knopjes ergonomisch niet goed gevormd zijn waardoor je ze ongewild aanraakt. Honda heeft dat heel goed voor elkaar dus van mijn kant dan ook geen klachten.

Bas van Autobeklederij v/d Werf
Als ik een auto heb die mooi bekleed is en waarvan ik denk die moet Bas zien dan rij ik altijd even bij hem langs. Bas is al heel jong tijdens de vakanties bij Autobeklederij v/d Werf gaan werken. Toen de mogelijkheid zich voor deed om dit ‘oude’ ambachtelijke (al sinds 1951 een kleine ambachtelijke werkplaats) bedrijf over te nemen greep hij die kans met beide handen aan. Ik blijf het elke keer weer verbazingwekkend vinden wat hij wél ziet en daarom ik dus over het hoofd gezien heb. Zo zag Bas bij de gaten van de gordels in de achterbank net aan wat schuimrubber zitten. “Zo’n klein met zwart stof bekleed achterbankje had de Honda CRX ook, en daar zag je ook netaan het schuimrubber zitten”, zei Bas tegen mij. Bas vond de binnenkant van de CR-Z erg netjes afgewerkt en als Bas dat zegt dan wil dat echt iets zeggen. Vooral de donker chromen accenten, bijvoorbeeld de handgrepen van de portieren vond hij erg mooi.

Onbeschoft vies en onbeschoft hard
De dag dat ik de Honda CR-Z terug moest brengen ben ik even heel onbeschoft geweest in tweeërlei opzicht. Ik heb de benzinetank van de CR-Z helemaal leeg gereden en ik heb ‘m ongewassen ingeleverd. Ik had overigens toestemming van Honda hiervoor want de CR-Z moest op de Tennis Classics staan. Omdat de auto dan binnen staat moet de benzinetank zo leeg mogelijk zijn. De auto gewassen inleveren had totaal geen zin want ik kreeg om de 10 minuten een verschrikkelijke hoosbui over me heen. Die hoosbuien vond ik niet zo erg want omdat ik de tank toch leeg moest rijden ben ik nog even over het rotondecircus bij Hoogmade/Leiderdorp geknald. Het is lang geleden dat ik met een hatchback zo verschrikkelijk de beest heb uitgehangen op het rotondecircus, de laatste keer was met de Kia pro_c’eed. Check: Sport-stand ingeschakeld, check: voorruitblower aan, check: ESP uit, check: weg vrij, GASSSS!!! Vol op het gas dook ik de haakse bocht naar rechts in, de CR-Z gleed op vier wielen over het kletsnatte asfalt maar ik kreeg ‘m met tien vingers in mijn neus weer op de juiste lijn. Daarna een heel rondje over de minirotonde bij de molen. De CR-Z liet zich werkelijk haarscherp al glijdend over de rotonde heen sturen. Ik gaf weer vol gas en reed op de eerste grote rotonde af. Bij deze rotonde pakte ik de binnenring zodat ik over de lage rotonderand rijdend direct zo goed als rechtdoor kon rijden. Daarna moest ik heel hard afremmen (de 4 schijfremmen zijn lekker krachtig en goed doseerbaar) voor de juiste aanrijsnelheid, want als je de hoge rotonderand van de derde rotonde meepakt dan moet je echt exact goed zitten qua snelheid. Dit is niet alleen de mooiste rotondebocht maar ook de rotste van allemaal. Je moet namelijk direct na het neerkomen (na de hoge rotonderand val je als het ware op het asfalt) hard naar rechts insturen met een vangrail vlak naast je. Ook nu weer gleed de CR-Z werkelijk fantastisch precies daar naartoe waar ik ‘m wilde hebben. Het is echt lang geleden dat ik zo ongelofelijk veel lol heb gehad in een gewone hatchback. WAANZINNIG GAAF!!! De volgende grote rotonde, aan de Hoogmade-kant van de A4, ging alweer net zo mooi alleen reed er heel even een bus in de weg maar die pakte de buitenring en dus kon ik naar binnen snijden en vlak voor de verzakkingen het gas er nog net vol opzetten. De CR-Z kwam net niet helemaal los maar het scheelde niet veel. Daarna gaat het weer dezelfde weg terug en omdat de tank toch leeg moet en ik nog tijd over had heb ik het complete rondje nog twee keer gedaan (met de VW Golf R32 stapte er een keer iemand misselijk uit, ha, ha, red.). Nu was ik echt 100 procent overtuigd, deze Honda CR-Z 1.5 GT is echt een ongelofelijk goede auto die perfect in balans is. Mijn petje en mijn grote complimenten aan Honda.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,9 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

84(114)/6.100 kW (pk)/rpm

Koppel

145/4.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.497 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,1 liter/100 km

Snelweg

4,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,0 liter/100 km

C02 uitstoot

117 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.080 mm

Breedte

1.740 mm

Hoogte

1.395 mm

Wielbasis

2.425 mm

Spoorbreedte voor

1.520 mm

Spoorbreedte achter

1.500 mm

Massa leeg

1.119 kg

Max. toelaatbare massa

1.520 kg

Laadvermogen

275 kg

inhoud bagageruimte

215 liter

Bandenmaat

195/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand