Honda HR-V Advance Style 1.5 i-MMD 2WD eCVT 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Honda Benelux


Een echte Soichiro-auto…

Samenvatting
Heel soms stap je in een auto en voel je het direct: “Dit is goed!” Zo’n auto is deze nieuwe Honda HR-V. De wegligging is fantastisch maar nou komt het mooie, niet alleen op droog wegdek maar ook op nat wegdek. En dat komt niet alleen door de fantastische vering/demping maar door de uitstekende droge én natte grip van de nieuwe Michelin Primacy 4 banden. Zo zie je maar dat alles in elkaar moet grijpen, het is niet of dit of dat het hele plaatje moet kloppen. Ik vind het wel ontzettend jammer dat Honda geen Plug-In Hybrid van deze nieuwe Honda HR-V heeft gemaakt. Met de totaal absurde benzineprijzen was dat naar mijn mening een uitstekende zet van Honda geweest. Ik haalde bijna 1:30 met mijn standaard zuinigheidsrit en dat is natuurlijk uitstekend maar ja die liter benzine is nog steeds veel duurder dan elektriciteit. En net als bij de Peugeot 308 SW HYbrid 180 e-EAT8 wil ik het ook bij deze auto kort houden. Dit is weer een typische Honda want vergeet niet dat Honda tot de beste autobouwers ter wereld behoort (zijn trouwens allemaal Japans) met de minste storingen en de hoogste kilometerstanden. Goed – Beter – Honda.

Plus: Driveability – Stuurgevoel – Verbruik binnendoor – Wegligging – Zit

Min: Bagageruimte

Testverslag
Toen ik op mijn speed pedelec naar mijn garage racete bedacht ik me dat ik mijn portemonnaie was vergeten en daarmee dus mijn rijbewijs. Heb ik weer hoor, dus ik moest nog even langs huis rijden voor ik écht kon vertrekken. Want ja om mijn zwemabonnement – nummer 14 van JC dat dan wel weer – nou te laten zien in plaats van mijn rijbewijs (ik moet mijn rijbewijsnummer invullen op het uitleenformulier) komt wat knullig over. Eindelijk weer eens een Honda testen dacht ik toen ik richting Rotterdam reed want ik moet de testauto’s van Honda tegenwoordig ophalen bij Honda Verhagen. Ik ben helemaal binnendoor naar Rotterdam gereden op mijn Yamaha Tracer 700. Liever had ik ‘m opgehaald op mijn Honda MSX 125 (verbruik 1:55) maar de route naar mijn werk is vanwege wegwerkzaamheden op dit moment vanwege een smalle houten fiets-/voetgangersbrug alleen goed te doen op mijn kleine Honda motorfiets. Maar met mooi zonnig weer even lekker plat door de bochten gaan op mijn Yamaha Tracer 700 is ook erg leuk. Na aankomst werd ik hartelijk ontvangen en na een bakkie koffie dacht ik snel te vertrekken. Zoals me tegenwoordig wel vaker overkomt kreeg ik de tripmeter niet op “0”. Er zitten twee tripmeters op, A en B en die kon ik wel tevoorschijn toveren op het centrale display maar niet op “0” zetten. Dus ik ben maar even terug gereden en samen met Ferry kwamen we er na wat zoeken uit. Je moest via een draaiknopje links op het stuur naar “Bereik & brst.” draaien en dan op het draaiknopje drukken en dan verschijnen ook weer Trip A en B alleen daar kun je ze wel resetten in tegenstelling tot op het centrale display. Het wordt mij steeds moeilijker gemaakt door de heren en dames autofabrikanten maar goed als je niets meer uit te zoeken hebt wordt het leven van een autojournalisten een beetje saai. Vlak om de hoek kon ik direct de snelweg oprijden en dat heb ik ook maar gedaan want om nou weer helemaal binnendoor naar huis te rijden zag ik niet zitten. Op mijn motor kan ik binnendoor rijdend bij alle verkeerslichten naar voren rijden en dat scheelt heel veel tijd. Eenmaal op de snelweg activeerde ik het ACC en zette de snelheid vast op 100 km/u. Het ritje naar huis verliep gelukkig probleemloos want tegenwoordig staan er op de gekste momenten van de dag lange files als je pech hebt. Normaal gesproken ga ik er bij Leidschendam af maar omdat ik de Samsonite kofferset vandaag nog wilde fotograferen (het was nu nog droog + geen wind) en meteen ook bij Bas langs wilde rijden heb ik de afrit Zoeterwoude-Dorp genomen.

Samsonite kofferset
Met afschermhoes: 4×50-liter
Zonder afschermhoes: 4×50-liter + 33-liter + 13-liter

Er pasten minder koffers in dan ik had verwacht, maar goed slechts één 33-liter koffer minder dan verwacht valt best mee. Daarna ben ik naar Bas gereden en die was weer in topvorm met totaal hilarisch commentaar, kortom Bas op zijn allerbest. Het design en de gebruikte lakkleuren vond Bas mooi en ook het interieur kon zijn goedkeuring wegdragen. “Mooie kleuren stof én jawel Skai, je zou bijna zeggen leer zo mooi, maar het is toch echt een zeer goede kwaliteit Skai”, zei Bas. “Maar waarom dan in hemelsnaam zo’n supergoedkope rubberen versnellingspookknop?”, fulmineerde Bas. “Waarom geen leren versnellingspookknop dat doen ze al 400 jaar!”, zei Bas streng kijkend tegen mij. Soms moet ik zo hard lachen om Bas zijn commentaar, dan denk ik hoe verzint hij het toch altijd weer. Bas wilde toch nog even een rondje rijden en toen hij plaatsnam op de bestuurdersstoel zei hij: “Schijnt die rode-licht-rand om de startknop heen ‘s avonds ook in je bakkes?” Het rondje beviel Bas uitstekend, niets mis met de vering/demping en de wegligging. “Fijne auto en ook opvallend stil (= amper motorgeluid en bandengeruis) van binnen voor een auto van deze prijs”, zei Bas. Kijk dat is nou typisch Honda want voor een vergelijkbare SUV Coupé met dezelfde kwaliteiten betaal je bij de Duitsers een forse klap meer geld. Ik reed met een goed gevoel naar huis want ja dit hilarische commentaar geeft mij ook weer inspiratie. Eenmaal thuis zag ik dat de zoon van mijn jongste zus zijn oplader was vergeten. Die ben ik na het avondeten dus nog even na gaan brengen. En wat denk je? Ja hoor de brug bij de Haagsche Schouw stond open en dan moet je lang wachten voor de rotonde als je pech hebt. En nog langer als je moet wachten op de auto’s van de andere kant omdat je rotonde driekwart moet nemen. Zo niet met deze Honda HR-V want die heeft zoveel grondspeling dat ik met de linkerwielen over de hoge stoeprand heen kon rijden en zo half in de berm half op het asfalt langs de lange rij auto’s voor de rotonde kon rijden. Eenmaal op de rotonde aanbeland kon ik ‘m via de brede rotonderand driekwart nemen en vrolijk verder rijden. Heerlijk toch zo’n auto met ruime grondspeling! Richting huis reed ik langs de Tango en besloot te tanken. Ik kwam uit op een verbruik van 1:15 maar omdat ik de auto niet had afgetankt in Rotterdam kan het zomaar zijn dat ik bij vertrek al 1-2 liter minder in de benzinetank had dan nokkievol. En ja dan klopt de meting natuurlijk voor geen meter!

Adaptive Cruise Control
Minimum snelheid ACC= 30 km/u
Vier afstandsstreepjes
Stilstaand voor het verkeerslicht SET indrukken = 30 km/u
Stilstaand voor het verkeerslicht RES indrukken = ingestelde snelheid
Je kunt apart een knopje indrukken voor de (zeer irritant) zelfsturende functie = NIET DOEN DUS!

Zuinigheidsrit… NET OP TIJD!
Vrijdag ben ik klokslag 12 uur snel uit werk naar huis gereden want ik wilde persé voordat de Pinkster-drukte richting de Noordzeekust uit zou breken mijn zuinigheidsrit gemaakt hebben. Om 12.45u zat ik prinsheerlijk in de Honda HR-V op weg naar Katwijk aan Zee want omdat het geen PHEV is vertrok ik ouderwets vanaf de benzinepomp in ‘t Heen. Ik dacht nog zal ik door Valkenburg ZH rijden maar ik pakte toch de N206 maar en inderdaad filuh! Gelukkig was het een rijdende file dus ik arriveerde toch nog voor 13.00u bij de onbemande Esso-pomp in ‘t Heen. Ik heb er een gewoonte van gemaakt bij hetzelfde pompnummer af te tanken (1:18,1 met stevig doorrijden) voor en na de zuinigheidsrit. Dat is toch dat wetenschappelijke in mij dat ik nooit meer kwijt zal raken en hopelijk is dat ook de reden dat mensen mijn autotesten graag lezen. Laatst kreeg ik een mailtje van een autokoper die schreef dat ik de enige autojournalist (testrijder vind ik een mooier woord) was die eerlijk had geschreven hoe slecht ‘zijn’ auto is. Maar ja ik was ook de enige die een stads-/snelweg-zuinigheidsrit en deze gewone zuinigheidsrit had gedaan en daarmee keihard had bewezen dat de elektrische actieradius werkelijk totaal waardeloos was en bij lange na niet in de buurt van de opgegeven elektrische actieradius kwam. Dit is ook precies de reden dat ik het testen van auto’s zo ontzettend leuk vind. Het mooiste vind ik het als ik iets vind dat de importeur zo belangrijk vindt dat ze het zelfs aan de fabrikant mailen. Dat is mij een aantal keren overkomen en dat is waar je het uiteindelijk écht voor doet als testrijder! Na vertrek reed ik rustig de N206 op en zette het ACC vast op 80 km/u uiteraard in de rijmodus Econ. Deze Honda HR-V heeft drie rijmodi: Econ/Normal/Sport. Ik was benieuwd of het EV-lampje automatisch op zou lichten of dat ik het Hybride-systeem een beetje moest helpen door het gaspedaal even kort los te laten (= het ACC uitzetten) en weer gas te geven (en het ACC weer vastzetten). Deze methode kent iedere Toyota-Prius-rijder en het mooie is dat het ook echt werkt! De N206 kent tussen Katwijk een Zee en De Zilk een aantal licht stijgende en licht dalende weggedeeltes. Op het eerste licht dalende weggedeelte probeerde ik het en inderdaad ging het groene EV-lampje branden ten teken dat ik elektrisch reed. Door deze truc toe te passen wist ik zeker dat ik op een lager verbruik uit zou komen dan het laagst opgegeven verbruik van 1:24,4.

Bij De Zilk aangekomen besloot ik maximaal op de grens rijdend door de haakse rechterbocht heen te rijden. Ik had het YouTube-filmpje met Max Verstappen bekeken en daar had ik gezien hoe ongelofelijk goed de wegligging van deze Honda HR-V is. Het rijtje auto’s achter mij was intussen gegroeid want ja ik móet me tijdens een zuinigheidsrit exact aan de ter plekke geldende maximum snelheden houden. Behalve….. in de bochten want daar hoef je geen maximum snelheid te rijden om snel te zijn. Doeiii allemaal was het dan ook direct na de haakse rechterbocht. Mama mia wat is de wegligging van deze auto goed zeg en dat voor een nota bene voorwielaangedreven auto. Het voelde eerder als een vierwielaangedreven auto zo goed is de grip in de bochten. Maar ja met uitstekende vering demping en dito 18-inch Michelin Primacy 4 banden had ik ook niet anders verwacht… alhoewel een beetje typische Honda-magie doet de rest en maakt het helemaal af! Alsjeblieft Honda maak hier een elektrische versie van dan maken jullie mij heel erg blij. Na de 60-bochten reed ik Vogelenzang in en verlaagde ik de ACC-snelheid naar 30 km/u, waarna er weer een rijtje achter mij ontstond. Maar die was ik Vogelenzang uit à al minuut weer kwijt na mijn snelle halve rotondedraai over de hoge rotonderand. De bomenweg is weer 60 km/u en daar vloog ik dus heerlijk met het ACC op 60 km/u door de bochten heen. Bij Aerdenhout aangekomen kon ik zonder te remmen doorrijden en dus mooi over de scheve verkeersdrempel heen stuiteren. Ik gooi dan altijd het stuur even om naar rechts en links zodat ik recht op de scheve verkeersdrempel af rijd. Ik stuiterde over de scheve verkeersdrempel heen maar op een lekkere manier die goed voelde. De lange S-bocht ging lekker met name het tweede deel van de S, de Honda HR-V week werkelijk geen millimeter van zijn lijn af. De rit naar de boulevard was dit keer erg leuk want ik kon me heerlijk uitleven in de blinde S-bocht naar het spoor en op de rotonde daarna. De rit over de boulevard was een drama vanwege een slome duikelaar die 40 km/u reed waar je 60 km/u mag. Parkeer dan je auto één verdieping lager en ga lekker naar zee kijken vanaf de parkeerplaats. Op de duinenweg vloog iedereen de slome duikelaar voorbij die gewoon doodleuk sloom bleef rijden. Na omdraaien bij de rotonde voor Overveen kreeg ik plotseling een melding – groot bandenicoon recht voor mijn neus – dat de bandenspanning van één (of misschien zelfs wel twee/drie/vier dat wordt niet aangegeven! 😉 van de banden te laag was. Had de Honda HR-V een lekke band?

Storing in één van de TMPS-sensoren?
Ik heb geen idee waar het precies gebeurde en waarom maar opeens zag ik dus het bandenspanning-icoon branden. Had ik een lekke band met een testauto? Dat zou dan voor het eerst tijdens een zuinigheidsrit zijn zolang ik auto’s test. Ik had echter totaal niet het gevoel dat ik een lekke band had maar ik weet toevallig dat de sensoren van het TPMS (= Tyre Pressure Monitoring System) kapot kunnen zijn dan wel ontregeld. Ik probeerde ergens te stoppen onderweg maar dat was nog niet zo makkelijk. Uiteindelijk zag ik ergens links aan lege parkeerplaats en parkeerde de Honda HR-V daar. Ik trapte met mijn schoen tegen alle vier de banden maar zag geen (half)lege band dus het kon niets anders dan een kapotte TPMS-sensor zijn. Ik ben maar gewoon naar huis gereden want ja wat moest ik. Ik kwam er thuis pas achter dat deze auto geen reserveband heeft dus dan had ik mooi gestaan en uh ??? moeten bellen want ik ben zelf geen lid van de ANWB want mijn Renault Twizy heeft Renault Assistance dat zit namelijk bij de accuverzekering in. En als ik met mijn motor een lekke band heb dan prop ik er een plug in die ik altijd bij me heb. Gelukkig ben ik heelhuids thuis gekomen en ik ben meteen naar binnen gelopen om mijn bandenspanningsmeter te pakken. Voor tweemaal 2,4 bar en achter tweemaal 2,2 bar dus de bandenspanning van alle vier de banden is helemaal prima. Het grote bandenspannings-icoon kon ik wegkrijgen maar het kleine bandenspanning-icoontje rechtsonder op het tellerdisplay bleef branden. Nou ja daar kijk ik morgen nog wel naar daar had ik nu echt geen zin meer in. Het aftanken in Katwijk aan Zee leverde een heel mooi verbruik op van 1:29,8 wat een stuk beter is dan de opgegeven 1:24,4 want maar liefst 5,4 km verder op een liter E10.
Opgegeven verbruik WLTP: Gecombineerd – 1:18,52/Stadsverkeer – 1:21,74/Buitenweg – 1:24,4

Atkinson-cycle
Deze Honda benzinemotor heeft een zogenaamde Atkinson-cycle en twee elektromotoren. Wat veel mensen niet weten is dat het principe van de Atkinson-cycle al heel oud is. Op dit filmpje kun je goed zien hoe een en ander in zijn werk gaat binnenin het motorblok. Het grote nadeel van een benzinemotor met een Atkinson-cycle is dat het vermogen/koppel tegenvalt (B: 107 Pk/131 Nm) maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het hogere vermogen en koppel van de twee elektromotoren (E: 131 Pk/253 Nm).

YouTube-filmpje Atkinson-Cycle Motor

Rondje Space Business Park
En na de gewone zuinigheidsrit volgt standaard een rondje Space Business Park dat is een oude traditie die ik graag in ere houd. Dit kon niet anders dan een waanzinnig leuk rondje SBP worden want de wegligging van deze Honda HR-V is werkelijk geniaal goed voor een SUV Coupé. Ik denk dat als ik een aantal van mijn vrienden in de Honda HR-V een rondje over het SBP zou laten rijden en ze wijs zou maken dat deze auto vierwielaangedreven is ze het nog zouden geloven ook. Nog voor ‘t Heen zette ik de rijmodus in Sport en schakelde ik het ESP permanent uit. De afritbocht naar Klei-Oost ging zo ongelofelijk lekker strak dat ik eigenlijk al over de grens heen ging. Ik voelde het onderstel letterlijk wringen maar het ging dan wel heel erg hard ook. Snel over de rotonde de N206 over en aan de andere kant de rotonde af direct op het gas. Ik vloog plankgas de haakse rechterbocht door en gaf nog wat gas bij in de lange flauwe linkerbocht. HEERLIJK met hoofdletters! Daarna gooide ik het stuur hard om naar links de vrachtwagenparkeerplaats op maar denk maar niet dat de Honda HR-V uitbrak of naar rechts gleed. Ondanks dat het ESP uit stond en ik met vol doorspinnende voorbanden de vrachtwagenparkeerplaats op vloog bleef de Honda HR-V exact doen wat ik wilde. Ik had het gevoel alsof er een elektronisch sperdif aan het werk was maar ik heb daar helemaal niets over kunnen vinden in de brochure en technische specificaties. Aan de andere kant van de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen vloog ik heel mooi superstrak door de rechts-link-combinatie heen. Poeh hey dit lijkt wel een perfect rondje te gaan worden. Op het rechte stuk gaf ik even geen plankgas want er kwam in de verte een auto aan en als die net linksaf slaat zit ie mij precies in de weg in de haakse rechterbocht met die mooie asfalten verkeersdrempel ervoor en dat wil Daan niet! Gelukkig reed de auto langs mij heen en kon ik ruimschoots van tevoren plankgas geven. De Honda HR-V danste werkelijk perfect door de haakse rechterbocht heen, echt geniaal goed helemaal als je de prijs van deze auto in ogenschouw neemt. De hoge verkeersdrempel ging lekker maar na de vier-wielen-in-de-lucht-sprong op de allerhoogste verkeersdrempel moest ik even kort heel erg hard remmen om meteen daarna plankgas vol de blinde rechterbocht in te duiken. Het ging werkelijk perfect en ja dat is ongelofelijk lekker en leuk als zoiets je tijdens het testen onverwachts overkomt. Dit is zo verschrikkelijk goed! De rest van het rondje was niet meer spannend, zelfs de lange linkerbocht naar het beginpunt van het SBP deed ik fluitend ‘mit zwei Finger in die Nase’. De opritbocht naar de N206 ging werkelijk fantastisch mooi hard én strak, die Michelin Primacy 4 banden zijn echt waanzinnig goed. Dan alleen nog de opritbocht bij ‘t Heen, ik was benieuwd hoe die zou gaan…. Nou ja benieuwd eigenlijk wist ik het al natuurlijk. HELEMAAL FANTASTISCH!!!

Typische Honda-dingetjes
Van dagelijkse pendelritten tot een weekendje naar het strand: de HR-V biedt u alles wat u nodig hebt: configureer de Magic Seats achteraan (= de zitting kun je omhoog klappen) in één enkele beweging en zet het moduleerbare interieur onmiddellijk om in een plaats voor fietsen, ski’s of een surfplank of twee. En nog een verfrissende verandering: het unieke Air Diffusion System van de HR-V werd ontworpen om warme of gekoelde lucht rond u en uw passagiers te laten circuleren, waardoor elke rit comfortabeler en ontspannender wordt.

Vliegveld Zestienhoven
Zondagochtend op de 1ste Pinksterdag moest ik vroeg opstaan want ik had mijn twee nichtjes (de dochters van mijn oudste broer en derde zus) beloofd dat ik ze naar het vliegveld Zestienhoven zou brengen tegenwoordig hyper-de-sjiek “Rotterdam The Hague Airport” genoemd. Ze gingen even lekker samen een weekje zon tanken op Tenerife, groot gelijk na drie jaar niet op vakantie geweest te zijn. Ze hadden het overigens heel netjes gevraagd en hoopten natuurlijk op een hele vette auto. Met de bus of taxi/trein/metro zouden ze driemaal zo lang onderweg dus hey Daan stapt wel even vroeg zijn bed uit (06.05u exactemento) om zijn nichtjes naar vliegveld Zestienhoven te brengen. Andersom staat mijn familie ook altijd voor mij klaar zoals laatst in januari toen ik op de IC was beland (met 4 gebroken ribben, gekneusde ribben/ingewanden en een partiële klaplong/longbloeding) na een totaal bizar lullig motorongelukje. Wat dat betreft mag ik echt blij zijn met mijn leuke grote familie, ik heb zes broers en zussen, die hebben elf kinderen en van die kinderen hebben er twee nog weer drie kinderen met aanhang erbij zijn we totaal met dertig mensen. Dus ons jaarlijkse familieweekend is altijd een vrolijke en gezellige aangelegenheid. Het was behoorlijk pleurisweer dus dat kwam heel goed uit want dan kon ik op de terugweg nog even wat leuke testjes doen op een compleet lege afrit bij Leidschendam. Het is maar goed dat ik een grote auto bij me had want die dames hadden toch GROTE koffers. Wowsers!!! Ik ben lekker makkelijk via de Lammebrug naar de A4 gereden want binnendoor naar Leidschendam (= 4 km korter) en daar de A4 oprijden had ik geen zin in. Binnen een half uur waren we op vliegveld Zestienhoven waar we nog even in de auto zijn blijven zitten want het regende wel heel erg hard en de dames hadden uiteraard geen paraplu bij zich. Na vijf minuten stopte het met regenen en konden ze hun koffer pakken en naar de incheckbalie lopen. Ik kon heerlijk over de A4 terugrijden en ik had al dikke pret voor de A4 want die Michelin Primacy 4 banden blijken werkelijk uitstekende regenbanden te zijn. Nog voor de A4 nam ik een paar bochten al met zo’n hoge snelheid dat ik toch wel even verbaasd achter het stuur zat. Het is lang geleden dat ik in de stromende regen zo hard door een bocht heen kon knallen zonder een meter opzij te glijden. Jippie dit gaat nog een veel leukere testweek worden dan ik al dacht want het zou behoorlijk gaan regenen de komende week. Ik reed de A4 op richting Den Haag en zette het ACC vast op 100 km/u.

Bij Leidschendam besloot ik eraf te gaan om daarna via Voorschoten binnendoor naar huis te rijden. Op de lange afrit zette ik alvast het ESP uit en de rijmodus in Sport zodat ik er volle bak tegenaan kon gaan in de bochten met een lap asfalt formaat half voetbalveld. Middenin de lange brede rechterbocht gaf ik plankgas waarna de voorwielen vol doorspinden maar de Honda HR-V gek genoeg níet als een gek naar links weggleed. Deze auto is goed maar dat ie zo goed zou zijn had ik niet verwacht! De vering/demping, de balans de grip op nat wegdek van de Michelin Primacy 4 banden het is allemaal even uitmuntend! Maar dit was een makkie want de dalende slinger-afritbocht (met extreme verzakking middenin de bocht) naar Leidschendam aan de andere kant van de A4 is hele andere koek. Het verkeerslicht stond al op groen dus ik kon de Honda HR-V lekker hard rechtsom de afritbocht inhoeken. Meteen daarna sneed ik hard naar binnen want dan heb ik genoeg ruimte om naar rechts te stuiteren over de extreme verzakking heen. De Honda HR-V stuiterde inderdaad naar rechts maar minder erg dan ik verwacht had. Daarna reed ik rustig op het verkeerslicht af en sloeg rechtsaf richting het oude centrum van Leidschendam. De weg door het oude centrum is erg rommelig en als je hier onbekend bent loop je de kans zomaar tweemaal tegen het verkeer in te rijden zonder dat je het door hebt. Verderop een nieuwe brug maken en het oude centrum afsluiten dat is wat ik zou doen als ik wethouder was! Eenmaal richting Voorschoten rijdend kan ik kiezen uit meerdere routes maar ik had van mijn zwager gehoord dat de Leidseweg door Voorschoten heen sinds afgelopen week weer open is. Het is een 30-Zone geworden en ik was benieuwd hoe dat eruit ziet. Nou niet zo snugger dus want de wegversmallingen (net niet breed genoeg voor twee auto’s) zien er zo lullig uit dat je ze pas ziet als je er vlakbij bent want ze lijken van een afstand breder dan ze in werkelijkheid zijn. Leuk bedacht maar erg dom want een automobilist wil duidelijkheid en dat is dit dus absoluut niet! Eenmaal thuis ben ik eerst maar eens gaan ontbijten en daarna nog even in bed gaan liggen want het was tenslotte zondag. Later in de ochtend heb ik de 100 km vol gemaakt en de Honda HR-V afgetankt. Het verbruik van ruim boven de 1:20 vond ik verrassend laag want laten we wel wezen daarbij zat ook een plankgas rondje Space Business Park én 44 km snelweg.
Aftanken – Snelheden: 30/50/60/80/100 km/u – Rijmodi: Econ en kort Sport – 100 km/4,66 l E10 = 1:21,46

Stadszuinigheidsrit
Zondagmiddag was het erg rustig op de weg want ja wat wil je iedereen zat binnen in zijn hotel of kletsnatte tent/caravan. Met dit weer ga je absoluut niet voor de lol fietsen en even gezellig met de auto ergens een dagje naartoe zoals bv. Duinrell heeft ook totaal geen zin met dit weer. Prima weer dus om een stadszuinigheidsrit te maken want ik was nu toch wel heel erg benieuwd of ik boven die 1:30 uit zou kunnen komen met snelheden van 30-50 km/u. Ik begon de stadszuinigheidsrit met richting Wassenaar te rijden en daarna heb ik een rondje gereden door het Wassenaarse Bos en richting Duinrell en weer terug. Het rijden ging heerlijk en als ik moet kiezen tussen de B-stand bedienen met behulp van de versnellingspook naar achteren trekken dan wel met de stuurflippers dan ga ik voor de versnellingspook. Waarom weet ik eigenlijk ook niet echt maar het voelt gewoon beter aan. Later zag ik dat als je de B-stand inschakelt met de versnellingspook er een kleine “m” naast de “B” verschijnt. Misschien zit er dus toch een verschil tussen de B-stand bedienen met de stuurflippers dan wel met de versnellingspook. Ik ben dit nooit eerder in een Hybride tegen gekomen. Errrrrug raarrrrrr zouden we in Leiden zeggen, ha, ha. Na 31,3 km ben ik gestopt want ik was moe en maandag was het 2de Pinksterdag en rij de resterende kilometers tot aan 50 km of net iets meer. Na een heerlijke nacht slapen ben maandagochtend weer in de Honda HR-V gestapt en nu ben ik de andere kant opgereden richting Katwijk aan Zee, Noordwijk aan Zee en Voorhout. Alle Duitsers zaten toch lekker aan het strand dus op de weg was het heerlijk rustig. Ik moest natuurlijk heel erg netjes rijden van mezelf maar dat betekent absoluut niet dat je geen lol kunt hebben. Ik ken als motorrijder elk hoekje en gaatje en weet dus precies hoe hard ik door een bocht heen kan rijden. Ik heb me dan ook heerlijk uitgeleefd en heel wat Audi’s en BMW’s en Mercedessen het nakijken gegeven. Ik zag ze bijna denken achter hun stuur wat is dat in hemelsnaam voor auto joh zit Max erin of zo?
Aftanken – Snelheden: 30-50 km/u – Rijmodus: Econ – 51,3 km/2,18 l E10 = 1:23,5

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,7 seconden

Topsnelheid

170km/u

Vermogen

B-79(107)/6.000-6.400 E-96(131) kW (pk)/rpm

Koppel

B-131/4.500-5.000 E-253 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.498 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

13,5:1

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Overig

Type bekleding

Skai

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

4,6 liter/100 km

Snelweg

4,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,4 liter/100 km

C02 uitstoot

122 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.340 mm

Breedte

1.866 mm

Hoogte

1.582 mm

Wielbasis

2.610 mm

Spoorbreedte voor

1.535 mm

Spoorbreedte achter

1.540 mm

Massa leeg

1.380-1.401 kg

Max. toelaatbare massa

1.870 kg

Laadvermogen

469-490 kg

inhoud bagageruimte

304 liter

Bandenmaat

225/50-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand