Peugeot 308 SW Allure Pack Business HYbrid 180 e-EAT8 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.


Fijne Fransman (ja écht hè!)

Samenvatting
Soms denk ik wel eens moet ik verdorie weer een positief verhaal schrijven over een auto die ik getest heb. Nee grapjè maar ja jullie zouden zomaar kunnen denken die Daan is soms wel erg positief. Maar ja waarom zou ik liegen? Als ik morgen stop met auto’s testen dan heeft dat geen enkele invloed op mijn leven want dan ga ik gewoon wat anders doen. lk verdien er niets mee en heb er dus geen enkel belang bij om een auto af te kraken van een auto-importeur die bijvoorbeeld geen dik betaalde advertenties wil plaatsen. Dat is dan ook de reden dat ik zoveel lol heb met testen want ik schrijf mijn bevindingen op en niets anders dan dat. Na de test van de nieuwe Peugeot 308 wist ik al dat de Stationwagon ook goed zo niet zelfs nog beter moest zijn. Een Stationwagon heeft door zijn kont een betere balans en rijdt daardoor lekkerder dan een hatchback of sedan. En dat het nog beter dan beter kan bewijst Peugeot door er werkelijk een sublieme vering/demping op te ‘schroeven’ die samen met de sublieme nieuwe Michelin Primacy 4 banden voor een ongekend goede wegligging en rijcomfort zorgen. Plak daar nog even een Li-ion accu (12,4 kWh) onder + elektromotor onder de motorkap en je hebt een Plug-In Hybrid die je elke dag met woon/werkverkeer een ongelofelijke kostenbesparing oplevert. De testweek van deze Peugeot 308 SW HYbrid 180 e-EAT8 was er eentje om door een ringetje te halen zo fijn en zo goed is deze auto. Kortom deze auto krijgt gewoon een dikke 10 van mij.

Plus: Acceleratie in elektrische rijmodus – Bagageruimte – Kleine stuur – Stuurgevoel – Vering/demping – Wegligging – Zit

Min: Ben nog steeds aan net nadenken…

Testverslag
Na de gewone Peugeot 308 getest te hebben dacht ik de week erop nog even was tie écht zo goed? Nou écht wel! Ik was nog maar kort onderweg met de Peugeot 308 SW toen ik direct al voelde hoe ongelofelijk goed de vering/demping van deze ik mag toch wel zeggen doodgewone Stationwagon is. Eigenlijk is het best bizar te noemen dat een auto uit dit segment zo lekker rijdt/stuurt/aanvoelt. Omdat ik wilde kijken of ik op de volgens het display volle Li-ion accu naar huis te rijden ben ik binnendoor via Ouderkerk a/d Amstel gereden. Op grond van de theoretische elektrische actieradius van 50 km op het display (afstand Amsterdam-Zuid -> Leiden = iets meer dan 50 km) zou ik het makkelijk moeten kunnen halen. De snelheden liggen tussen de 50 en 80 km/u dus dat betekent een lager elektriciteitsverbruik dan als ik over de snelweg naar huis zou rijden. Bovendien kwam ik met de Peugeot 308 Berline HYbrid ook ruim boven de 50 km elektrische actieradius uit. De bocht voor de JC Arena ging lekker maar door de drukte kon ik zelfs niet in de buurt van de grens komen. Maar ik voelde wel duidelijk dat de vering/demping en de grip van de banden net als die van de gewone 308 Berline meer dan uitstekend of zeg maar gerust subliem zijn. De weg naar en langs Ouderkerk a/d Amstel is qua omgeving erg mooi maar qua testen vrij saai. Ik stel dan ook meestal op het ACC rijdend stuur/stoel/spiegels net wat beter af want vlak na vertrek is het meestal snel even afstellen maar meer ook niet. Bij de A9 aangekomen heb ik nog wel even een kort stukje snelweg gepakt want dat is toch net even handiger qua route. Bij de afslag Aalsmeer verliep ook nu weer alles vlekkeloos al moest ik wel iets voorzichtiger zijn want dit keer reed er een trailer naast mij. Ik had heel weinig speelruimte maar kon, nadat de afrit zich in twee rijbanen opsplitste, heel mooi strak rijdend de trailer buitenom inhalen. Daardoor was ik net wat eerder bij de rotonde en kon ik er snel op en af ruim voor de trailer langs want die heeft gewoon de ruimte nodig op zo’n kleine rotonde. Eenmaal op weg naar Schiphol zakte de snelheid naar 70 km/u en bij Rijsenhout aangekomen naar 60 km/u. Van Schiphol-Rijk naar Rijsenhout heb je een paar mooie haakse bochten en rotondes en die voelde erg goed aan. Dan zie je toch weer dat een Stationwagon door die kont duidelijk een mooiere balans heeft dan een hatchback. Top Gear heeft daar een keer een heel leuk item over gemaakt toen Top Gear nog écht leuk was. Ze lieten toen duidelijk zien waarom een Stationwagon gewoon de betere auto is tov. een hatchback of sedan. Verder lieten ze in dat item ook nog een filmpje zien van de Volvo 850 Estate die mee deed aan het BTCC dus die heb ik uiteraard even opgezocht. Ik was vertrokken met een volle Li-ion accu en met gemiddeld 80 km/u naar huis gereden. Bij een tripmeterstand van 59,5 km sprong de rijmodus van Elektrisch naar Hybrid wat mij deed twijfelen of de Li-ion accu echt helemaal vol was. Ik weet van mijn Renault Twizy dat als je de stekker er bij 98 procent uithaalt het displat ‘vol’ aangeeft maar dat de Li-ion accu dat dan niet is. Verder duurt die laatste 2 procent een half uur terwijl 15 procent laden normaal gesproken 25 minuten duurt. Van dat laatste stuk is dus wel belangrijk dat het afgemaakt wordt = 100 procent
Afstand Amsterdam -> Leiden = 59,8 km – Elektrisch –> Hybrid: 59,5 km – ACC: 50-80 km/u

Volvo 850 Estate in BTCC – Hoezo zou je niet met een Stationwagon kunnen racen

 

Dé enige echte zuinigheidsrit
Donderdagmiddag heb ik de Peugeot 308 SW meteen aan de oplaadpaal schuin voor mijn huisdeur gehangen zodat ik wist dat de Li-ion accu vlak na het eten vol zou zijn. Op het tellerdisplay zag ik 3 uur en 40 minuten als oplaadtijd staan maar uiteindelijk duurde het toch een half uurtje langer voordat het ledlampje groen brandde. Daarna ben ik in de Honda HR-V gestapt om ‘m terug te brengen naar Honda Verhagen in Rotterdam. Weer thuis aangekomen voelde ik een sleutel in mijn linker broekzak wat de contactsleutel van de Honda HR-V bleek te zijn. Shit! Ik heb Honda Verhagen meteen gebeld en ze vonden het prima als ik ‘m vrijdagmiddag terug zou komen brengen. Maar goed eerst maar eens een gewone zuinigheidsrit maken dan wist ik meteen hoe ver ik binnendoor rijdend gemiddeld zou kunnen komen op één volle Li-ion accu. Ik vroeg aan mijn moeder of ze zin had om mee te gaan want het was fantastisch mooi zonnig weer en de route door Vogelenzang, Aerdenhout, Bentveld en Zandvoort richting Overveen is ongelofelijk mooi en mijn moeder is een echt buitenmens dus die kan daar heel erg van genieten. “Maar je doet wel normaal!”, zei ze tegen mij. Daarmee bedoelt ze dat ik niet op mijn rem trap als er weer eens iemand zit te bumperkleven dus dat heb ik haar voor het wegrijden dan ook plechtig nee zeg maar gerust heilig beloofd. Ik was erg benieuwd hoe ver ik zou gaan komen met snelheden van 30-50-60-80 km/u. Ik heb nog even snel nagerekend via een routeplanner wat het percentueel gezien het aandeel is van elke snelheid en die is als volgt: 30 km/u = 3,8 procent – 50 km/u = 28,9 procent – 60 km/u = 16,4 procent – 80 km/u = 50,8 procent. Meer dan de helft van de zuinigheidsrit rij ik dus 80 km/u en de rest is grotendeels 50 km/u een klein deel 60 km/u en slechts iets meer dan 3 kilometer is 30 km/u. Omdat ik eigenlijk wel 100 procent zeker wist dat ik de gehele zuinigheidsrit van oplaadpaal naar oplaadpaal niet elektrisch uit zou kunnen rijden heb ik in Katwijk aan Zee voor de grote Appie nog even de benzinetank afgetopt. Daarna was het saai rechtuit richting De Zilk een stuk dat er nou eenmaal bijhoort en deze zuinigheidsrit maakt tot wat ie is. Het was ondanks het mooie weer extreem rustig op de weg en dat vond ik wel vreemd. Maar goed een gelukkie voor mijn moeder want minder kans op een bumperklever. Voor De Zilk was het ondertussen helemaal leeg geworden in mijn gezichtsveld, er reed alleen nog één auto achter mij. Ruim voor de bocht zette ik het ACC uit en liet de Peugeot 308 SW HYbrid 180 uitrijden want elektrisch rijdend daalt de snelheid veel langzamer dan met de benzinemotor aan.

Vlak voor de bocht drukte ik nog even op het knopje van de B-stand om iets meer vaart eruit te halen. Alleen zou ik dat niet gedaan hebben maar met mijn 88-jarige moeder naast mij kan ik moeilijk licht uitbrekend met piepende banden door deze haakse rechterbocht heen. Ze is best wat gewend van mij maar dit bespaar ik haar toch maar. Na De Zilk begon het mooie gedeelte en ik vroeg aan mijn moeder haar oordeel over deze auto. Naast de fijne zit was ze erg te spreken over het comfort wat exact klopt met mijn beoordeling = deze auto heeft sublieme vering/demping. Ik test nu toch al heel wat jaren auto’s van Peugeot en moet eerlijk bekennen dat ze toch wel verdraaid goede auto’s zijn gaan maken in de loop der tijd. Van een gewone autofabrikant is Peugeot bij mij in de loop der jaren hard gestegen op de ladder en mijn absolute topfavoriet is nog steeds de miraculeus goede Peugeot RCZ R. Op de bomenweg had ik weer eens een bumperklever maar die was ik – 60 km/u op de ACC rijdend – na elke scherpe bocht kwijt. Wel bumperkleven maar totaal niet kunnen sturen, een bekend fenomeen onder Nederlandse automobilisten = meest agressieve automobilist van Europa. De weg naar Zandvoort was druk maar door alvast in het midden te gaan staan kon ik er sneller tussendoor piepen. Na Bentveld is het even kort 60 km/u en dat is iets wat ik nooit zal begrijpen want waarom maak je een kort stukje weg van 700 meter 60 km/u terwijl het daarvoor en daarna 50 km/u is? De weg naar de boulevard was lekker rustig en door steeds af te remmen in de B-stand kon ik het rempedaal links laten liggen. Wist je dat steeds meer elektrische auto’s weer trommelremmen krijgen? Door de sterke remrecuperatie roesten de schijven weg omdat je vrijwel nooit meer zelf remt. Op de boulevard was het kruipen geblazen want er reed weer eens een slome dodo voor mij. De duinenweg ging lekker maar op de terugweg reed er op de boulevard iemand voor ons die beter stante pede zijn rijbewijs in kon leveren bij het eerste beste politiebureau. Zelfs mijn moeder had zoiets van: “Wat is dit joh?” Ach ja Nederland anno 2022… Ik keek eens op de meter voor de elektrische actieradius en was hoogst verbaasd over het feit dat ik het wel eens zou kunnen gaan redden op één acculading. Het zal toch niet? Op weg naar Vogelenzang leek het wel of de duvel ermee speelde, er bleven maar automobilisten voor mij rijden die gekke dingen deden. Langzaam rijden zonder reden, geen richting aangeven, stil gaan staan zonder richting aan te geven en/of gevarenlichten aan te zetten, man, man die corona heeft bij veel mensen toch wel hun hersenen aangetast. Eenmaal op de N206 vlakbij Leiden aanbeland zou het erom gaan spannen of ik het zou gaan halen op één acculading. Maar nee bij een tripmeterstand van 79,5 km zag ik de rijmodus Hybrid aanspringen. Ik heb maar geen benzine getankt want van die resterende 3,5 km heb ik namelijk nog een groot gedeelte in de Hybride-modus (= elektrisch) gereden dus het verbruik is zo nihil geweest dat ik zeker weet dat het niet meetbaar is geweest.
Afstand 83 km – Elektrisch –> Hybrid: 79,5 km – ACC: 50-80 km/u

Contactsleutel Honda HR-V terugbrengen
Vrijdagmiddag ben ik direct uit werk vandaan in de Peugeot 308 SW HYbrid 180 naar Honda Verhagen gereden. Ik had de Li-ion accu in een straat richting Kijkduin opgeladen dus ik hoopte dat ik volledig elektrisch van werk naar Honda Verhagen en weer naar huis zou kunnen rijden. Het zou moeten kunnen want het is 76,2 kilometer en ik heb al meer dan dat gehaald tijdens mijn zuinigheidsrit. De weg naar Honda Verhagen was vrij saai, helemaal rechtuit over de N211 naar de A4 en daarna over de A4 en de A15 naar Honda Verhagen. Het was dus alleen maar optrekken en afremmen in de B-stand en okay hier en daar een leuke op- en afritbocht maar dat was het dan wel. De terugweg was een stuk leuker binnendoor over de S-zus en S-zo, de Maastunnel en daarna de N471/N470 richting Zoetermeer und so weiter naar Leiden. Vooral de S102/S103/S100 waren erg leuk want een aantal erg leuke grote dubbelbaans rotondes. Op een gegeven moment reed er een Mercedes SUV G-klasse achter mij die er best de gang in had dus ik had al dikke pret voor een rotonde. Hij probeerde mij uiteraard buitenom in te halen maar verkeek zich er totaal op dat ik heel erg laat in de remmen ging (uitstekende remmen!) en daarna gewoon vol over de brede kinderkopjes-rotonderand heen knalde. En dat ging maar door en door rotonde na rotonde maar wat hij ook probeerde hij kwam er gewoon níet voorbij! Zo goed is deze Peugeot 308 SW HYbrid 180 dus gewoon echt, en je mag best weten dat ook ik versteld stond van de laag-vlieg-capaciteiten van deze Stationwagon. Het wegbrengen van die contactsleutel was uiteindelijk het leukste ritje van de hele testweek en dat had ik niet verwacht, zo zie je maar weer dat het soms raar kan lopen. Bij Zoetermeer aangekomen had ik al voorpret voor de grote reuzenrotonde. Nadat het verkeerslicht op groen sprong sprintte ik er vandoor en stuurde hard en strak de lange binnenring met piepende banden. Het is onvoorstelbaar hoe hard je met deze doodgewone Stationwagon over deze rotonde heen kan. Op het laatste moment gooide ik het stuur hard om naar rechts de rotonde af en toen schudde de Peugeot 308 SW HYbrid 180 voor het allereerst even met zijn kont heen en weer. Maar ja mag het alsjeblieft zeg! Maar de koek was nog niet op want na Zoetermeer en Zoeterwoude-Dorp kwam het rotondecircus eraan, een betere afsluiter van een hele leuke rit op en neer naar Rotterdam had ik niet kunnen verzinnen. Ik ben echt als een malle over het rotondecircus heen gevlogen en wat ik ook deed de Peugeot 308 SW HYbrid 180 gaf werkelijk geen krimp. Ik reed expres heel hoog over de rotonderanden heen en nam de rotondes volledig op de grens rijdend maar de Peugeot 308 SW HYbrid 180 was totaal niet onder de indruk. Nog een rondje? Ik heb het maar niet gedaan want dit is gewoon zo ongelofelijk goed dat ik het niet zinvol vond om in plaats van op de grens ook nog eens over de grens heen te gaan. Lamaar!

Grote kofferbak
Na het rondje over het rotondecircus ben ik via Leiderdorpse stierenbrug naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Puur op het oog vond ik de kofferbak niet echt groot maar wie weet valt het mee. Nou het viel dus mee want zonder rolhoes pasten er behoorlijk wat koffers in.

Samsonite kofferset
Met rolhoes: 3×50-liter + 3×33-liter
Zonder rolhoes: 3×70-liter + 50-liter + 2×33-liter + 3×13-liter

Beetje rondrijden en nichtjes ophalen van Zestienhoven
Zaterdag en zondag heb ik maar een beetje rond gereden want er viel eigenlijk niets meer te testen behalve een stadszuinigheidsrit en een snelwegzuinigheidsrit met aansluitend een rondje Space Business Park. Dat rondje Space Business Park doe ik meer puur voor de lol want het levert geen extra informatie op dat weet ik nu al. Die wilde ik voor volgende week bewaren. Het komt zeer zelden voor dat een testauto zo goed bevalt dat ik na twee dagen al zoiets heb van er valt eigenlijk niets meer te testen op het gebied van wegligging, vering/demping, banden etc. Dat is dus eigenlijk alleen maar een heel goed teken dus. Zondagavond moest ik nog wel even mijn twee nichtjes op te halen van vliegveld Zestienhoven dat had ik namelijk eerder die week aan ze beloofd. Ze waren gelukkig zo slim geweest om niet vanaf Schiphol naar Tenerife te vliegen. De dames hadden hele grote koffers bij zich dus het kwam heel erg goed uit dat ik een Stationwagon had om te testen.

Stadszuinigheidsrit
Voor de stadszuinigheidsrit heb ik eigenlijk geen vaste route, meestal rij ik maar wat in de omgeving van Leiden rondjes via Voorschoten en Wassenaar. Op de Voorschoterweg (= 80 km/u) neem ik dan altijd de ventweg (= 50 km/u) voor aanwonenden en tractoren wat eigenlijk niet mag. Maar ik ken daar een boer dus ik kan dan altijd zeggen dat ik naar de boer moet als de politie mij aan zou houden. Dat is nog nooit gebeurd maar je weet maar nooit ja toch niet dan? Ik was benieuwd of ik ook nu weer lager uit zou komen qua elektrische actieradius ten opzicht van de gewone zuinigheidsrit. Het zou mij niet verbazen want vaker afremmen en optrekken kost gewoon meer energie dan met een constante snelheid rijden ook al is die hoger zoals met de gewone zuinigheidsrit. Ik vertrok zoals altijd met een groen brandend ledlampje op de oplaadpaal. Ik besloot een groot rondje Stevenshof –> Voorschoterweg –> Papelaan –> Wassenaar -> Stevenshof te rijden totdat de Li-ion accu leeg was. Tijdens het afremmen maakte ik zoveel mogelijk gebruik van de B-stand (= motorrem) om zo vloeiend mogelijk te rijden. Zuinigheidsritten doe ik vrijwel altijd ‘s avonds na 19.00u dan is de avondspits voorbij en staan er nergens meer files. Qua rijden kan ik kort zijn dat was gewoon fantastisch en na vier rondjes rijden schakelde bij exact 61 km op de tripmeter de rijmodus over van elektrisch naar hybrid. Niet verkeerd maar wel een stuk lager dan de 79,5 km van de gewone zuinigheidsrit waarbij de snelheden sowieso hoger liggen. Tja dan zie je weer duidelijk dat steeds opnieuw optrekken de meeste energie kost terwijl rijden met een constant snelheid overduidelijk een stuk behoorlijk zuiniger is.
Afstand 65 km – Elektrisch –> Hybrid: 61 km – ACC: 50 km/u

Snelwegzuinigheidsrit
Woensdag ben ik naar werk gereden via het Wassenaarse Bos maar dat had ik beter niet kunnen doen want alle zijwegen naar de N44 bleken afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. GEK WORD JE ERVAN!!! Gelukkig had ik ter compensatie van dit leed nog wel dikke pret op de snelheidsbrekers. Het leuke aan deze Peugeot 308 SW HYbrid 180 is dat hoe harder ik over de snelheidsbrekers hen reed hoe beter het aanvoelde. Met elektronische demping zou het nog beter geweest zijn maar ik ben persoonlijk geen fan van elektronsiche demping vanwege de mogelijkheid van een software bug dan wel elektromagnetische interferentie. Als de elektronische demping uitvalt in een bocht dan kan het zomaar je dood worden als je pecht hebt. Het is mij driemaal overkomen in een testauto met elektronische demping. Gelukkig voor mij gebeurde het alle keren in bochten zonder tegemoet komend verkeer anders had ik zomaar dood kunnen zijn. Alle keren dat het mij overkwam gleed de auto opzij en was volledig onbestuurbaar. Ik kon aan het stuur draaien wat ik wilde maar de auto bleef gewoon doorglijden. Doodeng dus vandaar ook dat ik geen voorstander ben van 20 elektronische veiligheidssystemen (= allemaal software-gestuurd) in een auto zoals Brussel graag zou willen in de toekomst. Woensdagavond heb ik een snelwegzuinigheidsrit gemaakt want ook die hoort erbij in het rijtje van zuinigheidsritten. Ik ben de standaard route over de A4 naar Hoofddorp gereden maar ik zag al snel dat ik verder kon rijden dan de plusminus 50 km en dus ben ik verder gereden de A5 op. Eenmaal op de A5 was het even nadenken waar ik om kon draaien want dat is nogal lastig bedacht ik me net iets te laat. Uiteindelijk ben ik de A9 maar opgereden en daar omgedraaid en aan de andere kant de A5 weer opgereden. Het zag er goed uit en ik had de hoop boven de 60 km uit te gaan komen. Dat zou betekenen dat je netjes (= zuinig) rijdend op de snelweg net zover komt als in de stad rijdend. Eenmaal op de A44 rijdend was het aftellen geblazen en uiteindelijk sloeg de benzinemotor net voor Sassenheim aan bij 61 km en dat is exact dezelfde afstand als de stadszuinigheidsrit.
Afstand 75 km – Elektrisch –> Hybrid: 61 km – ACC: 100 km/u

Rondje SBP
Na de snelwegzuinigheidsrit ben ik direct door gereden naar Noordwijk voor een rondje over het Space Business Park. Na de goede ervaringen wat betreft de wegligging op het rotondecircus wilde ik ‘m alsnog ook even op/over de grens rijden om te kijken hoe ongelofelijk goed deze nieuwe 308 Stationwagon van Peugeot nou écht is. Het begon namelijk toch weer te kriebelen ook al had ik gezegd dat ik het niet nodig vond. Tja hoe goed kan een doodgewone auto zijn op het Space Business Park? Zo goed als deze Peugeot 308 SW HYbrid 180 dus. Bizar hoe mooi strak en keigoed deze auto zich over het Space Business Park liet sturen. Daar kan ik ook weer heel kort over zijn: gewoon STEENGOED! Ik kan wel proberen te omschrijven hoe lekker ik de door de bochten en over de verkeersdrempels en rotondes heen ben gevlogen maar zal nooit kunnen benaderen hoe het in het echie was. Tja dat was dan het einde van een voor mijn doen kort testverslag. Oh nu ik eraan denk. Ik ben helemaal vergeten naar Bas te gaan, maar ach zijn commentaar zal niet anders geweest zijn dan van de gewone Peugeot 308 Hatchback die ik hiervoor heb getest want het interieur is namelijk hetzelfde.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,6 seconden

Topsnelheid

225km/u

Vermogen

B-110(150)/4.250 E-81(110)/2.500 B+E 133(180) kW (pk)/rpm

Koppel

B-250/1.750 E-320 B+E 360 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,68 meter

Overig

Type bekleding

Leer + Stof + Alcantara

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

7,4 liter/100 km

Snelweg

5,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

1,1 liter/100 km

C02 uitstoot

25 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.636 mm

Breedte

2.062 mm

Hoogte

1.442 mm

Wielbasis

2.732 mm

Spoorbreedte voor

1.559 mm

Spoorbreedte achter

1.554 mm

Massa leeg

1.634 kg

Max. toelaatbare massa

2.170 kg

Laadvermogen

536 kg

Aanhanger geremd

1.450 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

548 liter

Bandenmaat

225/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand