Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Peugeot 308 Berline GT Pack Business HYbrid 225 e-EAT8 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.


Hatchback <- of Hatchfor ->

Samenvatting
Al snel na vertrek was mij duidelijk dat Peugeot veel tijd en moeite heeft gestopt in het vinden van een goede vering/demping setup en een mooie balans. In de eerste serieuze bocht bij de JC Arena vloog ik meteen al superstrak door de 180-gradenbocht heen. Maar bij Aalsmeer werd het pas echt leuk want daar passeerde ik een aantal auto’s buitenom op een manier die het gros van de hatchbacks in dit segment absoluut niet zouden trekken. En het bijzondere was dat ik zelfs toen nog niet op de grens reed. Het deed mij weer denken aan die allereerste Peugeot RCZ, die was zo belachelijk goed daar hoefde je niet eens voor gereden te hebben. Zelfs Mel Jongen de webmaster van Autotesten wist niet wat hij meemaakte toen hij achter het stuur van de Peugeot RCZ kroop. En toen hij ging rijden was hij totaal flabbergasted. Net als ik vond Mel de Peugeot RCZ een magisch goede auto, en dan te bedenken dat de Peugeot RCZ R met Torsen-dif nog beter was! Na die heerlijke bocht + rotonde richting Aalsmeer wist ik het eigenlijk al, deze Peugeot 308 HYbrid is gewoon retegoed! Dit kon niet anders dan een hele leuke lekkere testweek worden en dat werd het ook. Wat een heerlijke, fijne en fantastische auto die ook nog eens een nette elektrische actieradius heeft zowel binnendoor als op de snelweg. Het interieur is ook mooi en ik mag dat schrijven want Bas zei: “Helemaal niets mis mee!” Vooral het razend snel werkende touchscreen dat ook nog eens een fraaie Grafische User Interface heeft mogen veel automerken een voorbeeld aan nemen! Kortom een blije Daan… nog wel want vrijdag ben ik voor de 2de maal deze maand voor niets gereden om een testauto op te halen die er niet was. Foutje in de planning kreeg ik te horen.

Plus: Elektrische actieradius – Grip – Kleine stuur – Stuurgevoel – Vering/demping – Wegligging – Zit

Min: Beenruimte achterin – Waar blijft die elektrische versie?

Testverslag
Na het ontkoppelen van het laadsnoer stapte ik in en….. yeah right wie heeft er in deze auto gezeten dan? De bestuurdersstoel stond helemaal naar achteren, het stuur was helemaal uit de kolom getrokken en ik (1.83 m/72 kg) zat met mijn hoofd tegen de hemel aan. Hoe dan??? Er moet dus een autojournalist van 2 meter lang met de romp van een dwerg achter het stuur gezeten hebben. Toen ik de stoel en het stuur in de juiste stand had gezet bleken de zijspiegels direct goed te staan. Hoe dan? Had die reus met de romp van een dwerg ogen op de plek van zijn tepels of zo? Sommige mensen zitten echt heel erg raarrrrrrr (ik kom uit Leie) achter het stuur van een auto. Het grote gevaar is dan dat als je plotseling razend snel in moet grijpen het gruwelijk fout gaat. Leo Krippendorf zei altijd tegen mij: “Een bokser kan toch ook niet uithalen met gestrekte armen.” En zo is het maar net! Voordat ik met een volle Li-ion accu weg reed in de rijmodus Elektrisch heb ik eerst nog even snel de beide tripmeters op “0” gezet. Dan had ik mooi meteen een eerste meting en dus een goede indicatie hoe ver ik kan komen op een volle Li-ion accu die overigens 12,4 kWh groot is.
De rit begon meteen lekker want in de 180-gradenbocht voor de JC Arena gaf de Peugeot 308 GT HYbrid werkelijk geen krimp! Als ik ‘m terugbreng moet ik eigenlijk nog even een keer door deze bocht rijden in de rijmodus Sport = elektromotor + benzinemotor = 225 Pk/360 Nm. Helaas bleek op de terugweg de afrit naar Amsterdam-Zuid afgesloten en moest ik helemaal omrijden en heb ik dat maar laten zitten.
Benzinemotor – 132 Pk/6.0000 – 250 Nm/1.750
Elektromotor – 110 Pk/2.500 – 320 Nm
Gecombineerd vermogen/koppel – 225 Pk/360 Nm

Na de JC-bocht reed ik rechtdoor over de snelweg heen richting Ouderkerk a/d Amstel want door binnendoor terug te rijden (= 30/50/60/70/80 km/u) wist ik zeker dat ik op één acculading naar huis zou kunnen rijden. Het rijden ging erg lekker maar ik had ook niet anders verwacht van Peugeot. Het interieur is trouwens erg mooi met het kleine stuur, fraaie dashboard en dito bekleding (stof/leer/alcantara) dus ik wist wel een beetje wat Bas zou gaan zeggen want die houdt hier wel van. Na Ouderkerk a/d Amstel ben ik even kort de A9 opgereden om vijf kilometer verderop de afrit naar Aalsmeer te nemen. Die oprit naar de A9 is een hele mooie bocht dus ik was benieuwd of het ook puur elektrisch rijdend (= 110 Pk/320 Nm) leuk zou zijn. De acceleratie is uiteraard niet schokkend maar omdat ik ruim de tijd had om snelheid op te bouwen voor de bocht begint was de bochtensnelheid lekker hoog. En dat voelde ik goed want de Peugeot 308 vloog heel mooi in zijn veren hangend precies tegen de grens aan rijdend door de mooie opritbocht. Poeh zo goed als dit had ik niet verwacht van een voorwielaangedreven auto. Ik had net de Jaguar E-PACE met AWD (geniaal goede wegligging) teruggebracht maar dit is ook heel erg goed. Nou dat belooft een leuke testweek te worden, ik had nu al zin in een ritje in de stromende regen morgenmiddag. Op de A9 heb ik lekker rustig 90 km/u achter een trailer gereden om er bij Aalsmeer weer af te gaan. Dat is een lastige afslag met met een scherpe nauwe bocht en meteen daarna een rotonde. Ik minderde expres al wat extra vaart op de afslag zodat ik exact op het juiste moment om de trailer heen zou kunnen rijden in de dubbelbaans afritbocht. Precies op dat moment kwam er een BMW Stationwagon mij met hoge snelheid achterop gereden. In deze bocht draait alles om superstrak sturen en geen fout maken laat staan twijfelen. Omdat het geen hogesnelheidsbocht is het vermogen/koppel van de elektromotor ruim voldoende. Ik gaf gas en reed werkelijk 100 procent perfect op de grens rijdend door de afritbocht en op de dubbelbaans rotonde kon ik heel mooi erop en eraf rijden. BMW Stationwagon….. waar dan???

Rustigjes aan naar huis
Na de afslag Aalsmeer ging de snelheid omlaag en ben ik rustig aan richting huis gereden. Als je zo lekker rustig rijdt kun je even alles uittesten en ik begon als eerste met het ACC dat toch net even anders is dan vroeger. Vanaf heden zitten de regelknopjes weer links op het stuur en die werken net even anders dan ik gewend ben van andere automerken dus ja daar moest ik wel even aan wennen. Het knopje voor het ACC tweemaal indrukken moet je dus nóóit doen want dan schakel je de stuurhulp in en dat is wel zo ongelofeloos irritant! En als je dan bedenkt dat Brussel met steeds meer veiligheidssystemen op auto’s wil VERPLICHTEN zakt je de moed in de schoenen. Omdat ik mijn iPod in de Jaguar E-PACE had laten liggen was ik gedwongen naar de muziek van een radiozender(s) te luisteren. Het touchscreen reageert lekker snel en de Grafische User Interface is fraai vorm gegeven. Zodra je een radiostation hebt geselecteerd zie je bij het icoontje van dat radiostation bewegende volumestaafjes. Ik heb meteen ook maar even mijn favoriete radiostations geselecteerd en opgeslagen en dat was ondanks de nieuwe GUI zo gepiept. Over het audiosysteem kan ik heel kort zijn dat is van Focal en dus keigoed. Ondertussen was ik bij Schiphol-Rijk aanbeland en had ik een irritante Jeep Wrangler achter me hangen, nou die reed ik dus met tien vingers in mijn neus nog los. Twee haakse bochten en dikke doei waggel-jeepie. Omdat ik voor vertrek niet had gekeken welke banden er om de velgen liggen was ik benieuwd welk merk en type band het is. Bij Leimuiden aangekomen reed ik met een lekker vaartje over de hoge verkeersdrempel vlak voor de rotonde heen en draaide superstrak driekwart over de rotonde heen. Ik had eigenlijk nu al zoiets van wat valt er nog te testen? Deze auto is zo goed dat alleen een rondje Space Business Park en/of Rotondecircus nog (een) verrassing(en) op kan leveren.

Na de rotonde rij ik eigenlijk altijd via de provinciale weg door de polder naar Leiderdorp maar dit keer besloot ik via Oud Ade te rijden. Een heerlijk rustig mooi weggetje dat uitkomt op de rotondes bij Leiderdorp. Ik kon nog ruim op tijd de buitenring van de 1ste rotonde pakken maar op de tweede rotonde vloog ik letterlijk heerlijk over de rotonderand heen. Zo van bam-bam en weer ruimschoots voor de auto op de buitenring rechtdoor zo die gaat. Ik moet altijd lachen want die automobilisten die de buitenring pakken denken altijd dat ze sneller zijn maar zo’n actie (= vrijwel rechtdoor over de rotonderand) verwachten ze gewoon niet. Kan ik altijd weer stiekem van genieten helemaal als het een Audi/BMW/Mercedes betreft. Vlakbij huis heb ik toch even snel de route langs de Praxis gepakt met de twee mooie maar irritante verkeersdrempels en als toetje de scheve verkeersdrempel die eindigt in de bocht van de asfaltweg. Normaal gesproken zijn die twee verkeersdrempels voor een hatchback net even té heftig maar zo niet voor deze nieuwe Peugeot 308. Het was gewoon een eitje voor de Fransoos en de scheve verkeersdrempel al net zo. Très bon! Na een heerlijke tosti ben ik even wat gaan rusten want ik ben nog steeds niet 100 procent hersteld van dat motorongeluk van 28 januari. Die zware kneuzingen van de rechterribben in mijn borst en in mijn rechter schouderblad spelen af en toe weer op en dat had ik totaal niet verwacht. Ik ben op advies van mijn jongste zus – die gediplomeerd sportmasseuse is – dan ook met zwemmen maar opgehouden met borstcrawl en rugslag en doe alleen nog maar schoolslag. Rond kwart voor drie ben ik in de Peugeot 308 gestapt en naar Bas gereden. Zoals ik al verwacht had vond hij de verschillende soorten bekleding (Alcantara, stof en leer) en de stiksels erg fraai net als de rest van het interieur. “Maar ja het is dan ook wel de duurste versie dus mag het alsjeblieft!”, zei ik tegen Bas. Vanaf Bas ben ik via de verboden kortste route naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Maar eerst ben ik nog even achterin gaan zitten. Nou ja zitten? Met geamputeerde onderbenen zou ik achter mezelf kunnen zitten anders niet!

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

K-dag!
Vrijdag ben ik weer op mijn Honda MSX 125 naar werk gereden want de President Kennedylaan is vanwege wegwerkzaamheden nog wel even afgesloten. Van in eerste instantie 31 mei is het al opgeschoven naar 10 juni en het zou mij niets verbazen als het nog langer gaat duren. Ik had een totale klotendag vanwege een aanvaring met een leidinggevende over mijn re-integratie (niet alleen vanwege dat motorongeluk maar ik heb corona in mijn hoofd gehad) dus ik ga maandag de arbeidsinspectie inschakelen want ik voel me niet meer veilig op werk. Het is maar goed dat ik niet met de auto naar huis moest want op mijn kleine 10 Pk motorfietsje kan ik prima mijn agressie kwijt. Ik ben dan ook overal tussen alle auto’s door gereden want ik zat bomvol adrenaline zo ongelofelijk pissig was ik. Verder was het zaterdag 21 mei zesentwintig jaar geleden dat mijn vader is dood gereden dus dat hielp ook niet echt mee. Zo’n trauma gaat noóit meer uit je systeem en ik pink dan ook altijd weer wat traantjes weg rond zijn sterfdag. Mijn vader stond thuis opgebaard en daar bewaar ik zeer dierbare momenten aan. Ik kon dan rustig even alleen naar de kist wanneer ík dat wilde. Thuis opbaren…. ALTIJD doen zeg ik! Een uur na het avondeten ben ik aan een snelwegzuinigheidsrit begonnen in de rijmodus Elektrisch. Ik was heel erg benieuwd hoe ver ik zou komen met 100 km/u op de Adaptive Cruise Control. Het rijden ging boven verwachting goed ondanks de drukte op de A44. Onderweg begon ik te rekenen maar daar klopte uiteindelijk niets van want ik moest constant de actieradius bijstellen. Uiteindelijk ben ik net op de A4 rijdend er toch maar af gegaan bij Leimuiden omdat ik zag dat ik de 50+ km nooit zou gaan halen. De afslag bij Leimuiden nam ik in eerste instantie met een veel te hoge snelheid (misschien kwam het door de Jaguar maar die had AWD en da’s andere koek), geen idee wat me bezielde maar goed het onderstel van de Peugeot 308 GT hield zich fantastisch en ik kon perfect op de grens rijdend door de mooie lange afritbocht heen rijden. Daarna reed ik over de A4 heen en zag de file al staan maar dat was gelukkig alleen op de A4 en niet op de A44. Ik kon dus lekker terugrijden met 100 km/u constant en ook nu weer kon ik perfect die 100 km/u aanhouden en hoefde ik maar twee keer in te halen. Bij Leiden aangekomen zag ik dat ik nog genoeg acculading had om door te rijden naar Wassenaar en dus ben ik de A44 helemaal afgereden en omgedraaid bij de stoplichten van de A44/N44. Nog voor de afrit naar Leiden zag ik ‘m op de rijmodus Hybrid springen bij exact 42 km. Niet verkeerd en ruim voldoende voor een gemiddelde rit woon-werkverkeer.
Snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus: Elektrisch – ACC: 100 km/u – Elektrische actieradius: 42 km

iPod ophalen + stadszuinigheidsrit
Zaterdagochtend ben ik eerst op mijn Honda MSX 125 mijn iPod op gaan halen bij Land Rover/Jaguar want die had ik in de Jaguar E-PACE laten liggen. Daarna ben ik zaterdagmiddag een stadszuinigheidsrit gaan maken in en rond Wassenaar om te kijken hoe ver ik op één acculading kon rijden met maximaal 50 km/u. Dit keer heb ik het anders aangepakt want alleen maar rondjes rijden was ik een beetje zat dus ik ben ook even op en neer naar de Wassenaarse Slag gereden. Het lekkere aan deze Peugeot 308 HYbrid is dat ie een B-knopje heeft dus je kunt perfect afremmen op de elektrische motorrem zonder het rempedaal in te hoeven trappen. Het is wel een kwestie van goed leren timen maar daar heb ik door de jaren heen veel ervaring mee gekregen. Wat ik wel jammer vind is dat je steeds dat B-knopje opnieuw in moet drukken om de B-stand aan/uit te zetten. En dat terwijl je R/N/D wel met een duw/trek-knop bedient. De P(arkeer)-stand bedien je ook met en knopje maar het gekke is dat er ook een aparte knop voor de elektronische parkeerrem op de midden-console zit. Ikke niet begrijpuh! Maar goed het rijden ging heerlijk en de actieradius zag er halverwege (lees: halfvolle Li-ion accu) goed uit. Ik moest zeker boven die 60 km uit kunnen komen en dat is werkelijk uitstekend voor een 12,4 kWh Li-ion accu. Mijn Renault Twizy haalt op een 6 kWh Li-ion accu zo’n 70 km maar ja die weegt dan ook minder dan de helft van deze auto met mij erin. Kortom deze Peugeot 308 HYbrid is best zuinig én verder hoe kleiner de Li-ion accu hoe goedkoper bij vervanging. Uiteindelijk sprong de Peugeot 308 HYbrid letterlijk om de hoek van mijn huis in de rijmodus Hybrid bij een tripmeterstand van exact 64 km. Netjes!
Stadszuinigheidsrit – Rijmodus: Elektrisch – ACC: 50 km/u – Elektrische actieradius: 64 km

Avondritje door Wassenaar
Zondagavond ben ik met mijn moeder een heerlijk rustig ritje door Wassenaar gemaakt. Gewoon even genieten van het mooie weer en de natuur. En dat doe ik niet alleen omdat ik van mijn moeder hou maar ze is net als ik hoog-sensitief. Als mijn moeder zegt dat een auto lekker zit en fijn is om in mee te rijden dan neem ik dat heel serieus. Ze voelt namelijk heel erg goed aan of de vering/demping goed of slecht is. Hoog-sensitief zijn is niet altijd even leuk zeker niet op menselijk vlak maar voor het testen van auto’s is het een gave die mij zéér goed van pas komt. Ik ontdekte het voor het eerst toen ik nog motoren testte. Op een dag haalde ik een Ducati Monster S4 op en amper een kilometer na vertrek had ik al het gevoel dat er iets niet klopte. Maar op de een of andere manier kon ik er de vinger maar niet achter krijgen. Ik voelde dat er iets niet klopte maar ja wat dan? Ik heb toen al mijn redacteuren op die motor laten rijden maar niemand voelde wat ik voelde. “We hebben werkelijk geen idee waar je het over hebt, kortom je ijlt Daan”, kreeg ik van ze te horen in koor. Toen ik ‘m terugbracht naar de Ducati-importeur in Leidschendam en de garage binnen reed liep de monteur wijzend op mij af en zei: “Dat is de enige motor die nog een nieuwe chip moet!” “Dat is precies wat ik wilde horen!”, zei ik tegen hem en ik wist meteen wat ik gevoeld had. De motorloop was namelijk onregelmatig maar zo minimaal dat het eigenlijk niet te voelen was voor een ‘normaal’ mens. Later overkwam mij iets vergelijkbaars tijdens het testen van een Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo 4×4 AT-6 Sedan. Die auto moest volgens de technische specificaties een vermogen van 325 Pk hebben. Na het opwarmen van de olie gaf ik stevig gas en voelde meteen dat die auto nooit 325 Pk kon hebben. Ik ben toen naar Rica Engineering in Wateringen gereden en vertelde Roel Sr mijn bevindingen. Uiteraard wilde Roel Sr even een rondje over het industrieterrein rijden om even stevig gas te geven. Roel Sr zei dat hij twijfelde, volgens hem zaten die 325 Pk’s echt wél in die V6. “Nou dan moeten we ‘m maar op de bank (lees: vermogensbank) zetten dan hebben we na ‘rol’ op de bank het bewijs in handen. En ja dat bewijs was nogal heftig want 2.8-liter V6 had maar 255,7 Pk. Dat was dus ruim 69 Pk te weinig. En nee net als Roel Sr had niemand van de autojournalisten van de gevestigde autojournalistiek (= Autoweek/Autovisie/Autoblog/Etc.) dit gemerkt. En dat zijn toch allemaal mensen die heel vaak van auto wisselen en in alle soorten auto’s rijden van simpele truttenschudder tot hoog vermogende sportauto. En Roel Sr is nota bene dagelijks bezig met auto’s tunen dus ik bedoel maar.

En toch had ik liever niet hoog-sensitief geweest want op menselijk vlak heeft het mij veel ellende gebracht. Ik ben tweemaal klokkenluider geweest vanwege zeer ernstige medische calamiteiten waar ook doden bij zijn gevallen. Doden door verwijtbare ziekenhuisinfecties die allemaal zonder blikken of blozen in de doofpot zijn gestopt. Twee andere ‘vervelende’ eigenschappen van hoog-sensitieve mensen zijn onder andere helemaal niets hebben met autoriteit (ik keek bv. niet op tegen de professor van de afdeling waar ik werkte of de directeur van het ziekenhuis) en eerlijk alles schrijven en zeggen zeg maar gerust té eerlijk. En ja dat is leuk voor jullie want ik lieg nooit in mijn testverslagen maar ik test daarom ook van een aantal automerken geen auto’s meer. Gelukkig sla ik me er elke keer weer doorheen en ik ben ook niet iemand die in de put gaat zitten. Maar toch heeft het mij bijna een keer mijn leven gekost. Vanwege de zware stress na mijn 2de klokkenluiderschap had ik een Vit. B12-deficiëntie opgelopen en dat hadden maar liefst 5 artsen/specialisten gemist. De enige reden dat ik nog leef is dat ik het zelf ontdekt heb (als ik geen medisch analist was geweest had ik het nooit ontdekt) door een breed-spectrum bloedbeeld te laten prikken. Ik heb daarover voor het Belgische blog Doorbraak een artikel geschreven met de titel: “Ma ik wil dood!” En dat meende ik op dat moment ook echt! Het leven kan soms een rare loop nemen en ja ik had alweer geluk. Slechts één arts – mijn eigen huisarts – heeft haar excuses aangeboden, ze schrok zich helemaal te pletter toen ze mijn verhaal aanhoorde. “Als je zelfmoord had gepleegd dan had ik nooit geweten dat het door die Vit. B12-deficiëntie was gekomen”, zei ze totaal in shock tegen mij. Onthou daarom één ding goed, als iemand tegen je zegt “Ik ben blij tussen mijn oren maar mijn lichaam doet raar” dan heeft diegene vrijwel zeker een Vit. B12-deficiëntie. Mijn jongste zus prikt bloed op het LUMC en die kwam laatst alweer een vrouw tegen bij wie het te laat was ontdekt. Ze zat in een rolstoel voor de rest van haar leven en dat zou voor mijn ondenkbaar zijn als motorrijder/motorreiziger. Motorreizen is mijn lust en mijn leven net als auto’s testen of gewoon genieten van het rijden zoals tijdens dit avondritje door Wassenaar. Tijdens ons ritje door het Wassenaarse Bos richting Duindigt hebben we twee reeën gezien en ook zagen we nog vijf haasjes bij elkaar zitten in het weiland. Haasjes zijn mijn lievelingsdieren maar dat zal wel komen omdat ik motorrijder ben = ook snel. En ja mijn moeder vindt deze Peugeot 308 HYbrid net als ik een hele fijne auto.

Zuinigheidsrit
Aftanken: 258 km/1,04 ltr E10 = 1:248,1
Toen ik van de oplaadpaal voor mijn huis vertrok kon ik niet bevroeden wat mij te wachten stond. Ik reed lekker relaxed over de N206 naar Katwijk aan Zee en net toen ik gas wilde geven zag ik heel in de verte oranje zwaailichten en meteen daarna een file opdoemen. In de meer dan 12 jaar dat ik deze zuinigheidsrit maak heb ik dit nog nooit meegemaakt. Wat was er in hemelsnaam aan de hand? Ik ben de grote parkeerplaats maar opgereden om te wachten totdat de file opgelost was en gelukkig duurde dat maar iets van 10-15 minuten. Daarna reed ik langs een politieauto, een bergingsauto en een auto van Rijkswaterstaat die pylonnen had gezet om de auto’s van 2 rijstroken –> 1 rijstrook te dirigeren. Al snel was de file geheel opgelost en kon ik weer lekker doorrijden richting Vogelenzang. Ik was heel erg benieuwd hoe ver ik dit keer zou komen op een volle Li-ion accu. Ik vloog werkelijk heerlijk strak door de haakse rechterbocht aan het einde van het lange rechte stuk van de N206 heen. De twee auto’s die net nog vlak achter mij reden lagen ineens 100 meter achter. Altijd lachen want dan zie ik ze weer plankgas geven om mij bij te halen terwijl het vlak daarna 60 km/u wordt. En aangezien het een zuinigheidsrit is houdt Daan zich exact aan alle maximum snelheden ter plaatse. Dus ja in de 30-Zone hebben ze vette pech als ze achter mij zitten, ik rij hier maximaal 33 km/u = 30 echte kilometers per uur. Ook nu weer maakte ik veelvuldig gebruik van de B-stand alleen het vervelende van zo’n drukknopje is dat je ‘m nog wel eens vergeet weer ‘uit’ te drukken. Wat betreft vind ik dat pookje van de Toyota Prius nog steeds een geniaal pookje. Vogelenzang uit rijdend ging het gas er weer op en vloog ik heerlijk over de rotonde met de hoge rotonderand heen de bomenweg op. En weer net-niet-bumperkleven hè! Ik zette het ACC vast op 60 km/u om te kijken of ze die snelheid vast konden houden. En ja hoor zoals altijd moeten ze dan lossen in de twee scherpe bochten. Dat is typerend voor bumperklevers, als het op sturen aankomt geven ze niet thuis. Bij de Nachtegalenlaan sloeg ik linksaf richting Aerdenhout en deed zich een mooie gelegenheid voor om ze te lossen. Er sloeg nog een andere auto linksaf maar die reed zo supersloom (een auto van porselein?) dat ik ‘m meteen maar op de scheve verkeersdrempel ingehaald heb. Die scheve verkeersdrempel is behoorlijk heftig voor een gewone auto als je er met een lekker vaartje overheen rijdt maar de vering/demping van deze Peugeot 308 kon dat wel hebben en dat bleek inderdaad zo te zijn. In een andere auto zou ik tegen de hemel aan zitten te stuiteren.

De lange S-bocht ging werkelijk perfect, oh wat is dit toch een heerlijke auto! Daar kan ik echt zo verschrikkelijk van genieten als ik aan het testen ben. Bij de Zandvoorterweg aangekomen was het gelukkig voor de verandering eens niet poepdruk. Ik kon vrijwel direct doorrijden en op weg naar zee was het lekker rustig. De lange blinde slingerbocht reed ik heel mooi strak op de grens doorheen. De 18-inch Michelin Primacy 4 banden hebben werkelijk een meer dan uitstekende grip, dat had ik niet verwacht maar ja goede vering/demping hè dat maakt echt het verschil. Daarna volgen, voor ik uitzicht op zee heb, nog twee heerlijke rotondes eentje met een meer dan autobrede rotonderand en eentje met een hoge smalle rotonderand. Beiden uitstekende testobjecten voor de vering/demping en de grip van de banden te testen. Een eitje dus voor de Peugeot 308 HYbrid. Na de boulevard reed ik de duinenweg op en zag ik dat de Li-ion accu zo goed als leeg was. Binnen nu en een paar kilometer verwachtte ik dan ook dat de rijmodus van Elektrisch naar Hybrid over zou schakelen. Aan het einde van de duinenweg heb ik bijna altijd gezeik met haastige automobilisten. De maximum snelheid zakt daar van 80 km/u naar 50 km/u en ze staan daar nogal eens te controleren met de lasergun dus ja ik hou mij netjes aan die 50 km/u. De snelheidsboetes zijn absurd hoog en die achterbakse crimineel Rutte spekken is nou niet bepaald mijn hobby. Na het omdraaien bij Overveen moest ik steeds even naar de rijmodus koekeloeren en jawel na exact 48 km sprong op de boulevard de rijmodus over van Elektrisch naar Hybrid. Nu ging ik dus benzine verbruiken en ik was benieuwd hoe hoog dat verbruik zou zijn. De terugrit verliep al net zo soepel als de heenrit maar ik was toch wel zeer verbaasd dat meer dan een uur later op de plek van de file 3 politieauto’s, 2 bergingsvrachtwagens en die auto van Rijkswaterstaat er nog steeds stonden. Maar geen beschadigde auto’s te zien. Huh? Eenmaal vlakbij huis heb ik bij de Total om de hoek de tank weer vol gegooid en daar paste net geen anderhalve liter in.
Totale actieradius: 81,2 km – Elektrisch –> Hybrid: 48 km/81,2 km – 48 km = 33,2 km/1,49 ltr E10 = 1:22,3
Niet echt slecht maar ik had een lager verbruik verwacht als ik heel eerlijk ben. Dat het verschil met de snelwegzuinigheidsrit maar 6 km is lijkt vreemd maar is het natuurlijk niet. Op de snelweg rij ik een constante snelheid en nu moet ik steeds opnieuw optrekken en dat kost gewoon extra elektriciteit.

Maassluis vice-versa
Dinsdag had ik afgesproken met een student journalistiek uit Ede die een afstudeeropdracht wil schrijven met als titel “Onafhankelijke autojournalistiek”. Niet zo gek dus dat hij onder andere bij mij uitkwam want ik schrijf geen PR-verhaaltjes zoals de overgrote meerderheid van de autojournalisten. Maar ja ik verdien er dan ook heel bewust mijn geld niet mee want ik wil persé 100 procent onafhankelijk kunnen zijn! Dat levert soms strijd met een auto-importeur op zoals Pon en dat is de reden dat ik geen Audi/Seat/Skoda/Volkswagen meer wil testen na twee bijna dood-ervaringen in een Volkswagen Scirocco en een Skoda Rapid beiden door software bugs. De Volkswagen Scirocco raakte meerdere keren volledig onbestuurbaar door een software bug in de elektronische demping en van de Skoda Rapid sloeg het stuur vast middenin een bocht door een software bug in de stuurbekrachtiging. Pon deed daar heel erg laconiek over en dat moet je bij mij dus niet doen! Ik had met een beetje pech op de weghelft van het tegemoetkomende verkeer kunnen belandden en frontaal op een tegemoet rijdende auto/bus/vrachtwagen kunnen klappen en dat had ik waarschijnlijk niet overleefd. Dus als je een automerk van Pon koopt weet je 100 procent zeker dat Pon alleen geïnteresseerd is in je geld en niet in de veiligheid van jou als bestuurder. ik heb daar toen twee artikelen over geschreven voor het Belgische blog Doorbraak.be (zoek maar op Daan van der Keur dan vind je al mijn artikelen) want in Nederland durfde niemand het aan om deze artikelen te publiceren bang dat auto-importeurs hun lucratieve advertenties in zouden trekken. Tja en dag zeggen dat je de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel hebt staan…. NOT!!! Ik denk dat jullie nu ook beter snappen waarom ik nooit en te nimmer toe zal geven op mijn onafhankelijkheid als autojournalist!

Ik besloot helemaal binnendoor te rijden want dan kon ik makkelijk op iets van driekwart (had ik uitgerekend) van de Li-ion accu naar Maassluis toe rijden de Peugeot 308 daar weer opladen en ook weer elektrisch terug naar huis rijden. Lekker goedkoop want de benzine is zo absurd duur dat slaat werkelijk helemaal nergens op. De route via Voorschoten –> Leidschendam –> Voorburg –> Delft –> Schipluiden is mooi en lekker rustig én ik had ‘m al heel lang niet meer gereden dus ik was benieuwd. Ik reed uiteraard zoveel mogelijk op de Adaptive Cruise Control en probeerde die er ook zo lang mogelijk op te houden ook in de bochten en op de rotondes. Dat lukte erg goed en zegt veel over het lekker strakke onderstel van deze Peugeot 308 HYbrid. Door de laag geplaatste Li-ion accu is de balans van een PHEV beter, een hoger gewicht is dus niet altijd persé een nadeel voor de wegligging. Het verschil in leeggewicht tussen de gewone Peugeot 308 EAT8 en de Peugeot 308 HYbrid e-EAT8 is 288 kg (1.320 kg om 1.608 kg) en dat viel mij eerlijk gezegd mee. Vooral de dijkweggetjes waren een genot om overheen te rijden. Uiteraard had ik netjes 60 km/u rijdend (want max. snelheid) last van bumperklevende – hoe kan het ook anders – Duitsers in dit geval tweemaal een BMW. Maar het leuke was dat waar ik het gas er wel op kon houden in de af en toe scherpe bochten die BMW’s af moesten haken. Het was af en toe op de grens maar de Peugeot 308 HYbrid deed het zonder enig probleem. Het lekkerste aan het ritje was de rust in de auto, kortom de uitstekende vering/demping zorgt voor een hoge mate van rijgenot.

Bijna richting Space…
Het is maar goed dat ik opgeschreven had dat ik de Peugeot 308 woensdag terug moest brengen want ik moest nog een rondje Space Business Park doen. Die mag absoluut niet ontbreken in geen enkele test! En dus ben ik na het avondeten in de Peugeot 308 gesprongen voor een rondje SBP. De rit er naartoe was lekker rustig want op de N206 tussen Valkenburg ZH en Katwijk-Binnen is het voorlopig nog wel even 50 km/u. Na Katwijk-Binnen ging (in de rijmodus Hybrid = 225 Pk/360 Nm) het gas erop en vloog ik onder het verkeerslicht met hoge snelheid over de lage verkeersdrempel in de flauwe bocht en dat is best heftig. Dankzij de uitstekende vering/demping herstelde de Peugeot 308 zich razend snel van de zwabberende onbalans. Daarna gaf ik stevig gas richting de afrit Klei-Oost met die heerlijke S-bocht. Dat blijft toch een hele rare S-bocht want als je ‘m heel erg laat instuurt lijkt het bij het weer naar links sturen net alsof de auto om zijn as wil draaien. Na de rotonde reed ik over het viaduct van de N206 heen en bij de rotonde aan de andere kant aangekomen ging het gas er direct op. Maar voor ik verder nog even dit. Het ESP kan jammer genoeg niet permanent uitgezet worden en dat vind ik best wel jammer bij zo’n leuke-lekkere Franse Hatchback die als hij het rondje SBP goed volbrengt als Hatchfor verder door het leven mag gaan. Gàààààààààààààààssssssss en daar ging Daan laagvliegend de rotonde af op de haakse rechterbocht afstormend. Ik gooide het stuur hard om en hoekte de Peugeot 308 zo hard als ik maar kon de haakse rechterbocht in. Gelukkig greep het ESP niet snoeihard in alhoewel ik het ESP-lampje wel zag oplichten rechtsboven in het instrumentenpaneel. Daarna gaf ik plankgas en vloog als een malle door de flauwe rechterbocht waarna ik het stuur hard naar links omgooide de vrachtwagenparkeerplaats op. Omdat er in het midden een bus en een vrachtwagen stonden had ik geen ruimte om opzij te glijden naar rechts. Door de uitstekende grip van de 18-inch Michelin Primacy 4 banden gebeurde dat ook niet dus ik hoefde me niet in te houden.

De banden piepten behoorlijk maar dankzij de uitstekende vering/demping is de grip ook uitstekend en gleed ik dus niet zijdelings weg naar rechts. Dit is namelijk een doodgewone zomerband en geen sportband dus ik was behoorlijk onder de indruk. Zo zie je maar weer hoe snel de bandentechnologie is geëvolueerd door de jaren heen. Een jaar of 10 geleden zou ik waarschijnlijk een halve meter of meer opzij gegleden zijn en met comfortabele vering/demping nog veel meer. De links-rechts-combinatie de vrachtwagenparkeerplaats af ging goed (de auto van links remde gelukkig op tijd af, het zicht naar rechts op die plek is erg slecht) en vloog ik op het meest spannende gedeelte van het rondje SBP af. De lage verkeersdrempel voelde ik amper en daarna stuurde ik iets naar links zodat ik de Peugeot 308 alvast schuin kon insturen voor de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Ik stuiterde heel mooi door de bocht heen want ja het is een hatchback en geen Land Rover Defender met lange veerwegen. Maar voor een hatchback deed ie het heel erg goed dus ik raakte wat overenthousiast. Dom! Ik vloog met een lekker vaartje over de hoge verkeersdrempel heen maar daarna gaf ik iets teveel gas en kwam met vier wielen los op de allerhoogste verkeersdrempel waarna ik hard landde = vol in de stootrubbers dus en toen kon ik niet anders dan vol op de rem trappen om de vaart eruit te halen. Als ik dat niet had gedaan was het niet goed gekomen met het insturen van de blinde rechterbocht. Dan had ik waarschijnlijk het luchtruim gekozen net als die motorrijder die laatst ergens rechtdoor over een rotonde heen reed. Het bizarre was dat het een ongelofelijk heftige actie was die ik hier heel erg lang niet heb meegemaakt maar er schoot niet eens een nanoliter adrenaline door mijn lijf. Ben ik dan zo ontzettend ongevoelig geworden voor dit soort dingen? Nou ja het zal wel maar de rotonde afsturen ging gelukkig alsnog goed ondanks dat de snelheid nog erg hoog lag. Niet slecht voor een gewone hatchback dus waar blijft die GTI met Torsen-dif?

Elektrisch terug naar de baas
Woensdagmiddag heb ik de Peugeot 308 HYbrid teruggebracht naar de importeur in Amsterdam. Op de snelweg rijdend bedacht ik mij ineens dat ik de elektrische topsnelheid nog niet had getest. Op de A44 rijdend gaf ik gas en zag de snelheidsmeter oplopen, 100 km/u -> 110 km/u -> 120 km/u -> 130 km/u -> en ja ik reed nog steeds elektrisch -> 140 km/u -> en toen zag ik Hybrid oplichten. Je kunt dus elektrisch rijden tot en met 140 km/u en dat vind ik een verrassend hoge snelheid voor een Plug-In Hybrid. Oh en misschien is het wel eens tijd om de typenaam Hatchback in Hatchfor te veranderen want deze Peugeot 308 is geen achteruitgang maar juist een vooruitgang! Rare taal dat Engels.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,5 seconden

Topsnelheid

235km/u

Vermogen

B-132(180)/6.000 E-81(110)/2.500 B+E-165(225) kW (pk)/rpm

Koppel

B-250/1.750 E-320 B+E-360 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,51 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara-Leer-Stof

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

7,7 liter/100 km

Snelweg

6,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

1,2 liter/100 km

C02 uitstoot

24 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.367 mm

Breedte

2.062 mm

Hoogte

1.441 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.559 mm

Spoorbreedte achter

1.554 mm

Massa leeg

1.662 kg

Max. toelaatbare massa

2.170 kg

Laadvermogen

408 kg

Aanhanger geremd

1.450 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

548 liter

Bandenmaat

225/40-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand