Honda Jazz Elegance 1.4 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Honda Nederland B.V.

Te goed… grrr!
Nadat ik een lang weekend in de Jazz had gereden heb ik ‘m een paar dagen aan Theo meegegeven en ben toen direct aan het testverslag begonnen. Ik was verdorie net klaar met mijn testverslag van de “New Honda Jazz” toen ik besloot om van scratch af aan een nieuw testverslag te gaan schrijven. Nadat ik de Jazz weer terug had gekregen van Theo en er opnieuw in was gaan rijden kwam ik er namelijk achter dat ik de Jazz tekort had gedaan in het testverslag wat ik reeds geschreven had. Het is vaak zo dat bij een goede en leuke auto het testverslag letterlijk uit je vingers rolt op je laptop. Maar gek genoeg gaat die vlieger niet altijd op. Soms blijft er namelijk een gevoel van ontevredenheid knagen en dan kan ik weinig anders doen dan een volledig nieuw testverslag schrijven. Afijn daar gaat ie weer dus…
Deze Jazz is veel beter als ik ooit had kunnen denken en ook al was ik in het reeds geschreven testverslag lovend over de Jazz ik miste iets. Het overkomt me niet vaak maar op de voorlaatste testdag hakte ik de knoop door en besloot een volledig nieuw testverslag te schrijven. Ik moet echt volledig achter een testverslag kunnen staan anders blijft het bij me knagen en daar heb ik een ontzettende bloedhekel aan. Nou kun je op het internet je testverslag natuurlijk net zo vaak aanpassen als je wilt dat is dan wel weer een voordeel ten opzichte van een gedrukt magazine, maar ik pas een testverslag eigenlijk alleen aan vanwege schrijffouten die ik alsnog tegenkom bij het nalezen.

“Jass”
De “New Honda Jazz” zo wordt ie gepresenteerd. Waar ik normaal gesproken mezelf nooit afvraag wat de oorsprong is van een typenaam wilde ik dit keer toch wel eens weten waar de naam “Jazz” nou vandaan komt. Ik vraag me zelfs af of de marketingmensen van Honda voor de typenaam “Jazz” gekozen hadden als ze wisten waar het woord werkelijk vanaf stamt; “De naam Jazz komt van het niet meer bestaande woord “Jass” waarmee de seksuele daad op een platvloerse (okay de Jazz heeft wel een heel plat vloertje aan de onderkant…) manier werd aangeduid. Maar hoe kan het woord “Jass” nou weer in verband worden gebracht met de muzieksoort Jazz. Simpel als je weet waar de Jazz ontstaan is snap je je meteen. Wikipedia: “Voor de heiden was Jazz een symptoom van de glorieuze bevrijding van de knellende banden van de moraal. Het ontstond in de sloppenwijken en werd voornamelijk ontwikkeld voor gebruik in bordelen; het ene bordeel probeerde het andere af te troeven met de beste Jazzband. Uiteindelijk ontwikkelde de Jazz zich tot wat we vandaag kennen als rock and roll. Al met al heeft de rockmuziek niets van haar erfenis verloren op haar lange weg van Babylon, via Egypte en Afrika, naar Amerika en de rest van de wereld; het is alleen maar in verschillende jasjes gestoken.”

Over jasjes gesproken!
Rijdend of beter gezegd vegend en amper glijdend in de nieuwe Jazz had ik zoiets van “Mwah die oude Jazz was zeker niet slechter maar deze nieuwe Jazz hebben ze wel in een veel mooier jasje (jazzje?, red.) gestoken!” Dat zuiperds niet meer verkopen blijkt wel uit de motoren die er onder de motorkap van de nieuwe Jazz hangen, een 1.2 liter dan wel een 1.4 liter motorblok. Honda zet duidelijk in op schoon en zuinig en volkomen terecht denk ik. En om meteen maar met de deur in huis te vallen ondanks het gemis van een turbo of compressor dan wel beide voelt dit motorblok prima aan. Niks mis mee want zelfs bij superstevig doorplanken reed ik nog ruim 1:14! Hou je je aan de opschakeladviezen van de computer dan kom je op gemiddeld 1:18 uit.

En over opschakelen gesproken dit is echt de allerbeste versnellingspook+bak tot nu toe die ik in mijn handen heb gehad. Samen met de vederlichte en werkelijk perfect te doseren koppeling zorgt dat ervoor dat je supersnel kunt opschakelen en daardoor sterkere auto’s bij het stoplicht er met het grootste gemak uitsprint. Toen ik voor de tweede keer in de Jazz stapte had ik echt zoiets van “Nee ik heb het dus niet gedroomd, de Jazz schakelt dus echt zo ontzettend goed!” Echt razend knap van Honda dat ze die al erg goede Jazz toch weer ruim hebben weten te verbeteren.

Differentieel? Niet nodig!
Met het heerlijke dikke met leer beklede stuur in mijn handen was het na een rustig ritje naar huis tijd voor de echte test. Rotondes en bochten tegen de grens aan van wat de Jazz nog trekt. Bocht na bocht, rotonde na rotonde, bocht na bocht, rotonde na rotonde… even dacht ik deze Jazz moet wel een differentieel hebben maar nee echt niet. Een week of wat geleden heb ik de nieuwe Alfa Romeo MiTo getest, een voorwielaangedreven auto met een elektronisch differentieel die een wegligging heeft die werkelijk totaal bizar is. Tijdens het rijden in de nieuwe Honda Jazz ging ik me echter serieus afvragen hoe goed deze auto wel niet zou sturen als Honda er ook een differentieel op zou zetten. De balans die Honda in deze Jazz heeft weten te stoppen is zo goed (de in een beschermd frame opgehangen benzinetank zit bv. onder de voorstoelen!) dat zelfs zonder differentieel deze Honda al superstrak stuurt en een wegligging heeft waar heel veel vele malen duurdere auto’s een gigantisch puntje aan kunnen zuigen. Welke auto van tussen de €12.000,- en €20.000,- stuurt zo ontzettend goed? Het is bijna onwerkelijk hoe goed de nieuwe Jazz grip blijft houden in zowel snel genomen korte als lange bochten. De vering, de banden, het vermogen, de balans, het is allemaal zo goed op elkaar afgestemd dat je amper last hebt van onderstuur, alhoewel het er op de foto’s anders uit lijkt te zien. Pas als je het VSA eraf gooit en de nieuwe Jazz loeihard over een rotonde stuurt gaat ie glijden maar zelfs dan nog gebeurt dat zo ontzettend mooi en gelijkmatig dat ik niet anders dan zwaar bewondering kan en moet hebben voor dit kunstwerkje wat Honda op de wielen heeft gezet. Ik noem het maar een AVA-auto oftewel een Als Vanzelf Auto.

Verklapt…
Ja nou heb ik eigenlijk al verklapt hoe goed de wegligging van deze nieuwe Honda Jazz is – ik had het nog even voor me willen houden – maar nadat ik de Jazz bij Theo had ingeleverd begon ik toch weer te twijfelen. Een normale reactie als een auto erg goed is want vaak wil je het gewoon niet geloven, zo goed? Nee kom op zeg dat zal toch niet waar zijn. Maar nadat ik de Jazz een paar dagen later weer had opgehaald bij Theo en terug naar huis reed overmijn favoriete testtraject tussen Gouda en Leiden wist ik genoeg. De afrit naar Reeuwijk, de bocht naar rotonde richting Bodegraven, de rotonde + oprit bij de N11, de oprit van de N11 de A4 op en weer af. Onvoorstelbaar hoe gruwelijk hard ik de Jazz door de bochten en over de rotondes liet vliegen. Pas bij heel erg hard over een rotonde sturen begint de Jazz te glijden maar zelfs dan nog heb je ‘m altijd onder controle alsof je als een theetante door de bochten stuurt.

In eerste instantie heb ik het behoorlijk rustig aan gedaan tijdens de ochtend van het ophalen in Schiphol-Rijk. Het motregende een beetje en op de heenweg had ik al een kettingbotsing met 6 auto’s gezien op de A44 (gelukkig was ik op de motor en kon ik tussen de idioot lange file doorrijden) dus dan heb je zoiets van laat ik maar ff rustig aan doen. ’s Avonds ben ik even lekker gaan rijden met mijn neefje die is namelijk ook gek op auto’s. We moesten een DVD ophalen bij een fotograaf in Puttershoek.
Eigenlijk was het niet zoveel aan want we hebben bijna alleen maar snelweg gereden. Het dashboard is echter zo mooi en de CD-speler eet MP3 CD-Roms dus dan is het wat mij betreft helemaal okay. Voeg daar nog eens de uitstekende geluidskwaliteit van de stereo-installatie bij en ik ben helemaal happy ook tijdens saaie snelwegritten. Het dashboard heeft veel weg van dat van de Civic maar dan net ff anders. Je kunt overigens je eigen versie kiezen als je zwart te saai vindt.
Op de snelweg is de acceleratie niet onwijs of zo maar voor een 1.4 ltr 73 kW motor is het absoluut niet verkeerd. Je kunt de Jazz namelijk heerlijk doortrekken tot aan het rode gebied (6.500 tpm) en in de tweede versnelling haal je dan exact 100 km/u. Verder opschakelen en je zit zo op 140 km/u maar dan is de fut er wel uit alhoewel de topsnelheid veel hoger ligt als ik gedacht had.: xxx km/u en nee dat zijn geen kusjes aan Koos Spee maar tegenwoordig kun je zelfs al opgepakt worden als je maar iets geks schrijft wat strijdig is met de wet.

Te lichte motor? Te weinig koppel en Pk’s?
Over die 1.4 liter motor moet ik echt nog even iets extra’s schrijven. Net als bij de Honda CR-V lijkt het ook bij de Jazz alsof er totaal geen Pk’s en koppel aanwezig zijn. Als iemand tegen mij zou zeggen dat de nieuwe Jazz de helft van het aantal opgegeven Pk’s en koppel heeft dan zou ik diegene direct geloven. Maar net als bij de CR-V is het ook hier weer zo verneukeratief dat je pas na een paar dagen rijden gaat geloven dat de opgegeven cijfers kloppen. En dat komt niet door de Jazz maar door het andere verkeer dat je met gemak achter je laat waardoor je ineens beseft dat de Pk’s en het koppel wel degelijk kloppen. Hoe ze het doen weet ik echt niet maar Honda heeft hier echt een handje van. Als je dus te hard gereden hebt zonder het te beseffen en je wordt aangehouden dan zeg je gewoon tegen die politieagent ga dan zelf maar even een stukkie rijden. Ben benieuwd of je ‘m nog terugziet.

Met zijn vijven in de Jazz geen probleem!
Veel autofabrikanten schermen vaak met zeeën aan ruimte in hun modellen maar vaak komen passagiers bedrogen uit als ze achterin gaan zitten. De Honda Jazz is een positieve uitzondering op de regel. De New Jazz ziet er dan wel niet bijster groot uit maar je staat er versteld van hoe makkelijk en ruim je zit met 5 volwassen personen aan boord. Ook de kofferruimte is ruim voldoende maar het allermooiste blijven die supermakkelijke opklapbare achterstoelen oftewel ‘magic seats’. ik kan nog een A4-tje vol schrijven maar als je echt geinteresseerd bent haal je gewoon ff een folder bij de Honda-dealer daar staan een magisch verhaaltje in over de drie Mountain Bikes zie erin passen. Jep emn dat zonder de hulp van Hans Klok.

Veiligheid
Als geen ander merk besteedt Honda erg veel aandacht aan praktische veiligheid. Zo zorgt de ACE-carrosseriestructuur ervoor dat de botsingsenergie over meerdere routes weggeleid wordt om vervorming van het passagierscompatiment te voorkomen. Dit geldt zowel voor frontale als zijdelingse aanrijdingen. Verder heeft de Jazz airbags aan de voor- en zijkant en ook zijdelingse hoofdairbags over de gehele lengte van het interieur. Verder houdt Honda als één van de weinige automerken voor aanrijdingen ook rekening met voetgangers en fietsers dmv. mensvriendelijke designelementen zoals onder andere energieabsorberende spatborden en een vrije ruimte onder de motorkap.
Eén van de mooiere technische geavanceerde veiligheidsoplossingen vind ik de actieve hoofdsteunen. Als de passagier namelijk tijdens een aanrijding tegen de rugleuning wordt gedrukt dan drukt een stijve plaat in de stoel op een mechanisme dat de hoofdsteun naar boven en naar voren drukt om het hoofd te stabiliseren. Afijn het mag duidelijk zijn Honda zet echt serieus in op de veiligheid van de bestuurder en de passagiers.

Honda Jazz 1.4 Elegance: Vertrouwd maar o zo verrassend
Met de vernieuwde Jazz komt Honda exact op het juiste moment met de juiste auto, zo lijkt het. Maar de werkelijkheid is anders, want het enige wat de Japanse motorengigant hiermee doet, is doorgaan op dezelfde succesvolle weg die het concern zo groot heeft gemaakt in slimme kleine efficiency als het nu is, en dat al sinds de introductie van de eerste Civic begin zeventiger jaren. Stap in de compleet vernieuwde Jazz, draai de sleutel om, rij ermee weg en het lijkt alsof je er al jaren rijplezier mee achter de kiezen hebt. Typisch Honda, zou je zeggen. Tot zover het vertrouwde, want de status quo alleen is niet genoeg om je als fabrikant staande te houden in de slangenkuil van een complexe en hevig concurrerende automarkt, die nu tot overmaat van ramp ook nog eens wordt geteisterd door de financiële crisis.

Cool uiterlijk
Vergeleken met de vorige Jazz is deze nieuwe uitgave aan alle kanten stevig onder handen genomen. Dat begint al met zijn verschijning, waar de stijl oplopende voorruit en de vergrote zijruiten tussen portieren en voorstijlen voor ruimer zicht het meest in het oog springen. Het superstrakke, naadloos aansluitende futuristische lijnenspel loopt verder op een harmonische manier door naar de achtersteven van deze uitgekiende vijfdeurs hatchback, waardoor het ruimtelijk effect van het royale interieur met magische achterbank (slim!) extra wordt vergroot, daarbij geholpen door de wijd openende portieren voor een riante instap, een eigenschap die heel Amerikaans aandoet. Daar kan de Nederlandse variant van Joe Sixpack of Joe The Plumber jaloers op zijn. Cool!

Motor
De elektronische variabele kleppentiming en bijbehorende elektronisch gecontroleerde lifters (een Honda patent) zorgen uiteraard voor een krachtige, levendige motor met een vlakke afgifte die met zijn enkele bovenliggende nokkenas en achtkleps kop veel minder vanzelfsprekend heel verrassende prestaties levert dankzij de allerlaatste stand van de techniek in motormanagement. Het resultaat is een potente en zuinige krachtbron die helemaal van deze tijd is en daardoor voldoet aan de strengste emissie eisen.

Speedshifter
De versnellingsbak van de Jazz is een van de fijnste waar ik in lange tijd mee heb gereden. Ongeacht of je nu met beleid schakelt of de pook als een hufter door de verzetjes heen ramt, het maakt de Jazz allemaal geen ruk uit, zeldzaam goed gewoon. Dat laatste is heel handig als je er een sport van maakt om alles uit elke druppel brandstof te halen, daarbij geholpen door de brandstofknijpende eco-schakel indicatielampjes in het strakke en keurig verzorgde instrumentenpaneel.

Wielophanging
Naast de nu veel grotere stijfheid van de carrosserie, is er ook flink gesleuteld aan de wielophanging van de nieuwe Jazz. Met een verbeterde geometrie blijft ondanks de grotere binnen- en buitenafmetingen (3cm meer breedte voor de binnenruimte, 1cm meer hoogte, 3,6 meer spoorbreedte voor en 2,4 cm achter, en tenslotte de met 5 cm vergrote wielbasis) het oorspronkelijk strakke stuurkarakter behouden: aangenaam licht, strak en met als bonus extra stabiliteit en een schitterend driespaaks met leer bekleed stuurwiel dat zo lekker in de hand ligt dat dit wat mij betreft vanaf nu in elke auto gemonteerd mag worden. In zijn totaliteit levert deze wielophanging een weggedrag op dat een perfecte balans is tussen sportief en toch comfortabel.

O zo verrassend (conclusie)
Na een uitgebreide rijtest met de Jazz 1.4 Elegance is mij duidelijk geworden dat Honda met haar vernieuwde kleinste auto het vertrouwde ook nog eens verrassend heeft gemaakt. En dat is nogal wat. Waarom? Omdat dit frisse en doordachte design daarmee geschikt is gemaakt voor elke automobilist die op zoek is naar een ruim, degelijk, compleet, modern, praktisch, zuinig, sportief en comfortabel model uit het instapsegment. Is dat niet waar het ook bij de Jazz-Muzen om draait? Daar gaat het immers ook om het feit dat elk afzonderlijk instrument – lees: aspect van het totaal – zich helemaal kan uitleven. De Honda Jazz doet zijn naam eer aan, en meer dan dat: vertrouwd, maar o zo verrassend. Wie daar dus zijn zuurverdiende spaargeld in stopt, weet zeker dat hij of zij daar iets wezenlijks voor terugkrijgt: met of zonder bankgarantie… crisis of geen crisis.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

11,4 seconden

Topsnelheid

182km/u

Vermogen

73(100)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

127/4.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

10,5:1

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,1 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,5 liter/100 km

Snelweg

4,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,4 liter/100 km

C02 uitstoot

128 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

3.900 mm

Breedte

1.695 mm

Hoogte

1.525 mm

Wielbasis

2.495 mm

Spoorbreedte voor

1.495 mm

Spoorbreedte achter

1.475 mm

Massa leeg

1.146 kg

Max. toelaatbare massa

1.555 kg

Laadvermogen

409 kg

Aanhanger geremd

1.000 kg

Aanhanger ongeremd

450 kg

inhoud bagageruimte

428 liter

Bandenmaat

175/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand