Hyundai IONIQ 5 Project 45 AWD 73 kWh 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Motor Nederland


Iets minder eleQtronica alstublieft!

Samenvatting
Na amper één dag rijden was mij al duidelijk dat de ingenieurs van Hyundai wel heel erg hun best hebben gedaan om zoveel mogelijk elektronica in deze IONIQ 5 te stoppen. Ietsiepietsie teveel als je het mij vraagt en dat is jammer want in de basis is deze Hyundai IONIQ 5 namelijk een erg fijne en comfortabele elektrische auto. Wat te denken van een elektronische pauzemelding in de vorm van een kopje koffie op het centrale display na amper 42 kilometer rijden. Of het automatisch versnellen naar 120 km/u toen ik 100 km/u op de Smart Cruise Control reed en de onboard camera een bord met 120 km/u zag naast de vangrail (andersom overkwam mij ook toen ik langs een afrit met een 70 km/u-bord reed). Ik was bezig met een snelwegzuinigheidsrit en wilde dus absoluut geen 120 km/u rijden laat staan dat de elektronica dat voor mij beslist! En deze Hyundai IONIQ is niet de eerste auto waarin ik mij erger aan de overdaad aan elektronica. Volgens mij wil een automobilist maar één ding en dat is zelf de controle over de auto hebben en zo min mogelijk elektronica want dat leidt alleen maar af. Bovendien vind ik het uitermate irritant dat ik na elke keer starten alle vormen van rijbegeleiding – HDA2/ISLA/LFA/LKA – steeds opnieuw uit moet zetten. Zorg er dan voor dat als ik het eenmaal uit heb gezet het daarna ook uit blijft staan totdat ík het weer aan wil zetten. Na een aantal dagen rijden voelde ik me helemaal thuis in de Hyundai IONIQ 5 met zijn (volgens Bas) erg fraaie interieur. En ja de Hyundai IONIQ 5 is een uiterst comfortabel rijdende CUV (= Crossover Utility Vehicle). De keerzijde daarvan is echter dat je in deze auto in de rijmodus Sport met een sportieve rijstijl al heel snel in het grensbereik beland. De veel te slappe (lees: zachte) veren trekken het al heel snel niet meer waardoor de wegligging meer lijkt op die van een Amerikaanse slee uit The Streets of San Francisco. Een sportieve uitvoering met steviger (lees: hardere) veren (en graag ook minder elektronica) is wat mij betreft dan ook van harte welkom! Alles samengevat is de Hyundai IONIQ 5 voor een autojournalist annex testrijder een uitermate interessante auto waar heel veel aan te ontdekken valt en die qua rijvaardigheid in het grensbereik het uiterste vraagt van de bestuurder. Saai: “Nee!” Spannend: “Ja!” Ik ben zeer benieuwd naar de eerstvolgende update niet in het laatst vanwege de serieuze problemen met het snelladen die ook reeds bekend zijn bij de importeur. Verder kreeg ik meerdere keren een melding op het centrale display van de NavSat dat ik tegen het verkeer in aan het rijden zou zijn. Maar ik heb me toch echt geen enkele keer tijdens deze testweek schulding gemaakt aan spookrijden. Heel erg vreemd!

Plus: Comfortabel – Driveability – Fotogeniek – Interieur – Remrecuperatie met de stuurflippers – Zit

Min: Irritante pauzemelding – Problemen met snelladen – Rammelende rolhoes in de kofferbak – SCC versnelt automatisch – Veel teveel elektronica – Wegligging in het grensbereik

Testverslag
Na een slechte nachtrust vanwege mijn 4 gebroken ribben heb ik de MG EHS Plug-In Hybrid wat later teruggebracht naar MG Van Mossel in Amsterdam en ben met de trein naar huis gegaan. Na de lunch ben ik in de bus gestapt richting Sassenheim om de Hyundai IONIQ 5 Project 45 op te halen want motorrijden of een lang stuk fietsen zit er op dit moment nog even niet in. Vanwege de gesloopte brug naar Warmond (is dat Italiaanse maffia of zo ze zijn al maaaaaaaanden bezig met alleen het sloopwerk) moest de bus omrijden via de A44 en ik moest uitstappen bij treinstation Sassenheim. Na een ruime kilometer lopen arriveerde ik bij Hyundai waar ik door een voor mij nieuw gezicht werd geholpen vanwege de corona-uitvallers. Na het instappen heb ik in de zijstraat naar de hoofdweg de bestuurdersstoel hoofdsteun + zijspiegels + achteruitkijkspiegel afgesteld. Dat blijft voor veel automobilisten nog steeds een lastig verhaal, ze hebben werkelijk geen idee wat de richtlijnen zijn voor het correct afstellen van stuur/stoel/spiegels. Zoek het maar eens op, er zijn genoeg filmpjes over te vinden op YouTube. Omdat ik snel naar huis wilde ben ik na de rotonde de A44 opgereden, even gas geven en voor ik het wist vloog ik iedereen voorbij en kon netjes invoegen. Door de snelle acceleratie gaat dat met een elektrische auto toch net wat makkelijker. Zeker met deze Hyundai IONIQ 5 Project 45 AWD met een gecombineerd vermogen/koppel van 305 Pk/605 Nm waardoor je zelfs in de gemoedelijke rijmodus Eco nog snel accelereert. De elektromotor voor heeft een vermogen/koppel van 95 Pk/255 Nm en de elektromotor achter een vermogen/koppel van 211 Pk/350 Nm. Eenmaal op de A44 moest ik even zoeken naar de Cruise Control die door Hyundai geen Adaptive Cruise Control maar Smart Cruise Control wordt genoemd. Het was even vogelen voordat ik wist wat-wat is want er staat bij de knopjes bijvoorbeeld gaan SET/RES dus het was even alle knopjes uitproberen. Uiteindelijk bleek het knopje dat je kunt indrukken en naar boven en beneden duwen net SET/RES/CANCEL-knopje te zijn en het +/- knopje voor de snelheid op te plussen/minnen met +/- 1 of 10 km/u door er kort dan wel lang tegenaan te duwen. Bij Leiden aangekomen merkte ik dat ik nog steeds moet wennen aan het feit dat de nieuwe afrit iets verderop ligt dus over het viaduct heen in plaats van ervoor. De 1 –> 3-baans afritbocht naar rechts (op de voormalige afrit kon je zowel links- als rechtsaf slaan) heb je zoveel asfalt tot je beschikking dat, als het rustig is, je heel mooi het gaspedaal steeds dieper in kunt trappen richting het grensbereik. Door de AllWheelDrive is de grip van de Michelin Pilot Alpin 5 SUV winterbanden uitstekend.

Nadeel is wel dat je zomaar rond de 10 procent of zelfs meer actieradius verliest want winterbanden hebben naast een hogere rolweerstand (zacht rubber*) ook veel minder rubber op het wegdek. Verder heeft deze testauto nog een extra nadeel door de grote 20-inch wielen dus die 10 procent minder actieradius is misschien zelfs nog aan de lage kant. Ik zou deze auto dolgraag een keer testen met kleinere velgen met lage rolweerstand banden er omheen. Eenmaal thuis heb ik de Hyundai IONIQ 5 meteen aan de oplaadpaal aangesloten want ik wilde meteen een begin maken met het testverslag. Een uurtje later ben ik weer in de Hyundai IONIQ 5 gesprongen en naar Bas gereden want ik was benieuwd wat hij van dit interieur vindt na die laatste paar flaters van mij. Nou dat werd dus een typerend Bas-commentaar met een paar mooie kreten. Het design van de auto vond Bas echt helemaal niets en hij had er maar één woord voor: “Drol”. Bas vond het een design à la Robocop begin jaren 80 maar Robocop is uit 1987 dus waarschijnlijk bedoelde Bas de bioscoopfilm Back to the future uit 1985. Toen ik alle portieren opende werd Bas ineens een stuk enthousiaster maar ja interieur (= soorten/kleuren bekleding en stiksels) is dan ook zijn vak. Bas was vooral verbaasd over alle verschillende kleuren die desondanks toch goed bij elkaar passen. Wat Bas nog het meest verbaasde was de grijs-groene kunststof direct naast de grijze kunststof. Wat hem verder nog verbaasde waren de rode gegoten stiksels in de voorportieren terwijl in de achterportieren de gegoten stiksels donker van kleur zijn. Daar snapte Bas helemaal niets van want als autobekleders zegt hij altijd tegen mij: “Wees consequent!” De lichte kleur van het leer in combinatie met stof vond Bas erg goed gekozen. Verder viel Bas de geprinte blokjesstructuur op het kunststof in de portieren op, de knop voor de stoelverwarming in de armleuning van het achterportier en erg opvallend de vreemde portiergreep in de vier portieren die ogenschijnlijk wegvalt waardoor je ‘m in eerste instantie niet ziet. Ik heb Bas daarom gevraagd zijn hand erin te steken zodat je goed kunt zien wat hij bedoelt. Als laatste viel Bas de spierwitte hemel op dat zie ik echt nooit in een consumenten-auto zei hij. Maar alles bij elkaar genomen zijn alle onderdelen van het interieur toch in harmonie met elkaar zei Bas tegen mij en dat is toch wel bijzonder te noemen. Ik heb nog even een rondje gereden met Bas en toen hoorden we allebei gerammel van achteren. Het bleek het geklapper van de rolhoes in de kofferbak. Bas vond het maar niks, het klinkt net alsof er een rammel in de auto zit en zoiets verwacht je gewoon niet in zo’n dure auto. Waarom dan geen harde hoedenplank gemonteerd in plaats van een rolhoes = probleem opgelost.
*Rubber – Elke autoband bestaat uit rubber, dat weer bestaat uit polymeren. Tegenwoordig bestaan banden meer uit synthetisch rubber dan uit natuurrubber. Een winterband bevat meer natuurrubber dan een zomerband.

[quote Hyundai.nl]
Zeg je IONIQ 5, dan zeg je duurzaam. En dan hebben we het niet alleen over zijn volledig elektrische en dus emissievrije aandrijflijn. Het groene karakter vinden we ook terug in het interieur van de IONIQ 5. Hier zijn volop ecologische en recyclebare materialen toegepast, waaronder organisch suikerriet en PET-flessen. Maar dat is nog lang niet alles. Dat de IONIQ 5 een heel bijzondere auto is, zie je direct aan zijn opvallende vormgeving en revolutionaire pixel-verlichting. Maar ook binnenin is de 100 procent elektrische auto zijn tijd ver vooruit. In het interieur vinden we namelijk veel milieuvriendelijke en duurzaam geproduceerde materialen. Zo zijn de stoelen bekleed met speciaal leder dat is geverfd en behandeld met extracties van plantaardige olie uit lijnzaad. Andere zacht aanvoelende oppervlakken in het interieur – stoelen, hemelbekleding, vloer en armsteun – zijn gemaakt van textiel dat is afgeleid van duurzame vezels, zoals bio-componenten van suikerriet, wol en polygaren. De portieren van de IONIQ 5 zijn bewerkt met biologische verf die olie bevat die is gewonnen uit koolzaadbloemen en maïs. Nog een aardig weetje: voor elke IONIQ 5 worden maximaal 32 plastic flessen versnipperd tot heel kleine stukjes. Die kleine stukjes worden gesmolten en tot draad gesponnen. Al met al bevat elke IONIQ 5:
– 730 gram suikerriet en gemengde maïs
– 294 gram wol
– 200 gram lijnzaadolie
– 0.08 vierkante meter recyclebaar papier
– Tot wel 32 gerecyclede PET-flessen
Hyundai steekt zijn groene ambities niet onder stoelen of banken. Voor de verduurzaming van zijn modellen en de verdere ontwikkeling van innovatieve mobiliteit trekt de Hyundai Motor Group de komende jaren tientallen miljarden euro’s uit. Wereldwijd rijden er namelijk nog veel te veel voertuigen rond die worden aangedreven door fossiele brandstoffen. Dat moet veranderen vindt Hyundai, want fossiele brandstoffen vervuilen de lucht, bedreigen de gezondheid en raken gewoon ooit een keer uitgeput. Hyundai zet daarom volop in op elektrificatie van zijn nieuwe modellen. En die nieuwe modellen probeert Hyundai ook zo groen mogelijk te produceren, onder meer door in zijn fabrieken gebruik te maken van lakken op waterbasis.
[/quote Hyundai.nl]

Bibberitis in het stuur
Toen ik bij Bas achteruit reed begon het stuur van de Hyundai IONIQ 5 plotseling te vibreren. Wasdanou??? Het bleek dat ik een fietser die ik niet had kunnen zien vanwege een struik naast het hek achterlangs fietste en het vibrerende stuur was dus een waarschuwing van ‘Kijk uit!’. Later overkwam het mij nog een keer met een auto op een parkeerplaats die niet goed oplette. Wel grappig ik kan mij niet herinneren dat ik dit eerder tegen gekomen ben in een testauto. Na mijn bezoek aan Bas ben ik meteen naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Zo op het oog leek de kofferbak mij aan de kleine kant maar we gaan het zien of mijn ogen de juiste inschatting gemaakt hebben. Nou niet dus er bleek ruim meer in te gaan dan ik verwacht had. Ik denk dat het vooral scheelt hoe een achterklep is geconstrueerd. Je hebt van die (dikke) achterkleppen die nemen naar binnen toe heel veel ruimte in terwijl er ook (dunne) achterkleppen zijn waar je nog net een koffer(s) of een paar extra beautycases bij kunt ‘proppen’.

Samsonite kofferset
Met rolhoes: 4×33-liter + 3×13-liter
Zonder rolhoes: 4×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik naar huis gereden want ik wilde de Hyundai IONIQ 5 snel weer opladen zodat ik donderdagavond nog mijn eerste snelwegzuinigheidsrit kon maken. Dan had ik die alvast maar gehad en bovendien had ik dan ook een goede indicatie over de langst mogelijke actieradius op de snelweg. Zij het dat deze elektrische auto wel met winterbanden en 20-inch velgen is uitgerust en dat zijn alvast twee nadelen voor een lange actieradius. Maar goed ik ga het zien…

Eenmaal op de A44 rijdend zette ik de Smart Cruise Control (= SCC) op 100 km/u vast en was benieuwd hoe het zou gaan. En jawel ik kreeg gelijk door de extreem dure benzine reden veel meer auto’s dan gebruikelijk slechts 90 km/u om zoveel mogelijk kilometers uit 1 liter benzine te persen. Ik moest dus noodgedwongen veel vaker inhalen dan anders. Ik liet het SCC gewoon aanstaan en gaf telkens even wat gas bij totdat……. de Hyundai IONIQ 5 ineens uit zichzelf ging versnellen. Huh??? Omdat mij dit toevallig een paar weken geleden ook was overkomen in de Tesla Model Y wist ik dat de camera een 120 km/u-bord had gezien en dus naar die snelheid ging versnellen. “Ja hallo daar zit ik dus totaal niet op te wachten!” Ik drukte dan ook razend snel op het CANCEL-knopje en bij 100 km/u weer op SET. Hier heb ik dus echt een bloedhekel aan, de elektronica die voor mij gaat bepalen wat voor snelheid ik moet rijden. Hou op schei uit zeg! Maar daar bleef het niet bij want toen ik met mijn rechterhand iets op het centrale display wilde veranderen in het Menu raakte ik met mijn hand de draaiknop van de versnellingen aan (die PRND-draaiknop zit op een pookje rechtsonder het stuur) waarna deze in de N-stand schoot en ik plotseling de snelheid terug zag lopen. Als ik heel eerlijk ben vind ik een hendel rechtsboven aan het stuur dan wel zo’n draaiknop op de midden-console fijner. Dit pookje met draaiknop aan het einde zit precies in de weg van mijn rechterhand onderweg naar het centrale display. Maar dit was nog niet alles want na exact 42,9 km verscheen er op het display de tekst: “Neem wat rust” met een kopje koffie ernaast. Waarom dan ik ben verdorie net onderweg. Toen ik in het Nederlands ging zoeken op het internet vond ik helemaal niets maar na het intypen van de Engelse tekst “Hyundai IONIQ 5 says take a break” vond ik wel reacties van eigenaren van een Hyundai IONIQ 5. Blijkbaar had het ‘Driver attention warning’-systeem iets aan mijn gezicht/lichaam gezien dat het vond dat ik een kopje koffie moest gaan drinken. Nog even en in de toekomst stuurt de software in een auto uit zichzelf een restaurant-parkeerplaats op naast de snelweg.

Snelwegzuinigheidsrit nummer 1
Alle snelwegzuinigheidsritten die ik heb gemaakt zijn exact dezelfde route en afstand. De start is bij de oplaadpaal schuin voor mijn huisdeur naar de oprit van de A44. Daarna ben ik over de A44/A4 naar Hoofddorp gereden en daar ben ik weer omgedraaid en via de A4/A44 naar Wassenaar gereden. In Wassenaar ben ik weer omgedraaid en via de A44 naar de afrit Leiden (en dat is weer direct tegenover de oprit naar de A44) en weer naar huis. De totale afstand van deze snelwegzuinigheidsrit is exact 60 km op de tripmeter.
Rijmodus: Eco – Verwarming: Uit – Tripmeter: 60 km – Buitentemperatuur: 9 graden Celsius – SCC: 100 km/u
Acculading – Vertrek: 100 procent – Aankomst: 83 procent – Verbruik: 17 procent
Actieradiusmeter: Vertrek 448 km – Aankomst: 368 km = 80 km
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 17 procent x 100 = 352,9 km + 10 procent = 388,2 km
De +10 procent actieradius is ter compensatie van de 20-inch velgen met winterbanden
Dat de theoretische actieradiusmeter van geen kanten klopt mag direct duidelijk zijn, 60 km op de tripmeter en 80 km verbruikt volgens de actieradiusmeter is een verschil van maar liefst 25 procent. Dat gaan ik dus niet meer noteren want dat heeft totaal geen zin. Je kunt duidelijk veel beter op de tripmeter en het percentage verbruikte acculading afgaan. Even omrekenen en je hebt een vrij nauwkeurige elektrische actieradius.

Rem-recuperatie met de stuurflippers
De Hyundai IONIQ 5 heeft rem-recuperatie (zo noemt Hyundai rem-regeneratie) met behulp van stuurflippers (de één + en de ander –). Persoonlijk vind ik dat veel fijner want dan kun je gewoon beide handen aan het stuur houden. In de Nissan Leaf moet je steeds met behulp van de versnellingsknop op de midden-console de B-stand in- en uitschakelen. Op het centrale display je zelf kiezen of je een lage of hoge remrecuperatie en uiteraard heb ik voor hoog gekozen. Als je het eenmaal onder de knie hebt kun je zonder het rempedaal aan te raken de Hyundai IONIQ 5 elke keer met groot gemak op een meter afstand achter je voorligger stilzetten. Op een gegeven moment maak je er vanzelf een sport van en ga je het steeds leuker vinden. Kortom een leuke en vooral handige feature die je een setje remblokjes kan besparen.

Revalideren na een ongeluk
Ik had het hierboven even over mijn lullige motorongelukje waarbij ik met mijn kleine Honda MSX 125 met amper 15 km/u keihard tegen het asfalt klapte. Zo’n hele harde klap op je lichaam noemen ze ook wel een HET (= Hoog Energetisch Trauma) en heeft vanwege de hoge energie een grote impact op het menselijk lichaam. Zo kon het dus gebeuren dat ik met zo’n absurd lage snelheid maar liefst 4 ribben brak en een partiële klaplong en een longbloeding opliep. Het was zelfs zo heftig dat de SEH-arts mij één nachtje op de IC wilde houden. Ik heb de hele nacht door morfinespuiten gehad via een infuusnaald in mijn hand want de pijn was werkelijk niet te harden. Zaterdagmiddag mocht ik al naar de verpleegafdeling en ik ben diezelfde middag nog rondjes over de gang gaan lopen. Revalideren is zodra je maar iets kan bewegen-bewegen-bewegen. Door te lopen stimuleer je de bloedsomloop en je spieren en dat is van groot belang. Op bed blijven liggen maakt een mens alleen maar zieker, ze zeggen niet voor niets dat een ziekenhuis een mens alleen maar zieker maakt! Eerst zou ik zondag naar huis mogen van de assistent-chirurg maar toen de zondag daar was wilde hij mij toch nog één dag langer in het ziekenhuis houden. Zondag was ik al 3 dagen niet naar de WC geweest dus mijn darmen zaten helemaal vol. Gelukkig mocht ik maandagmiddag naar huis en wat denk je? Maandagmiddag kon ik in mijn huiselijke omgeving al 3 dingen die ik zondag nog niet kon namelijk: Heel voorzichtig niezen – Heel voorzichtig hoesten – Poepen. Slapen was echt de hel op aarde want ik kon alleen op mijn rug slapen en dat is níet fijn! Gelukkig had ik ooit een rugsteun gekocht en die kwam nu heel goed van pas. ik heb diezelfde middag maar een mailtje naar de PR Manager van Citroën gestuurd om de Citroën C4 van donderdag 3 t/m 10 februari te verzetten naar later. De eerste week was echt vervelend qua pijn, ik moest echt elke dag Paracetamol (1 pil slikken + 1 zetpil) nemen en ’s avonds nam ik voor het slapen gaan ook nog 1 Oxycodon om in ieder geval een aantal uren achter elkaar door te kunnen slapen.

De tweede week ging het al wat beter en besloot ik de test van de MG EHS Plug-In Hybrid Luxury door te laten gaan. Gekkenwerk? Nee hoor in de informatie die ik mee had gekregen van de assistent-chirurg stond dat je gewoon auto mag rijden met gebroken ribben als je voelt dat het kan. Raar maar echt waar! En ja als een mens bezig is en loopt, fietst en weer auto rijdt dan herstel = revalideer je veel sneller. Ik weet er alles van want op 18 juli 1992 brak ik mijn rug bij een motorongeluk buiten mijn schuld. Die revalidatie heeft maar liefst anderhalf jaar geduurd dus ik weet verdraaide goed wat revalideren inhoudt. En ook wat échte pijn is want de zenuwpijn in mijn rug zal ik nóóit vergeten, die was letterlijk gekmakend! Dat die zomaar op een dag was verdwenen na 8 maanden revalideren (lees elke dag 1 km zwemmen en 3 maal per dag oefeningen doen) beschouw ik nog steeds als een wonder. Goed revalideren zonder pijn (hiermee bedoel ik geen zenuwpijn dus) is trouwens onmogelijk. Als je geen pijn hebt dan revalideer je niet volledig dan blijf je hangen op bv. 80 procent herstel. Ik ga altijd voor de 100 procent en ja daar hoort pijn bij. Maandag 21 februari – 3 weken en 3 dagen na het ongeluk – heb ik voor het eerst weer geprobeerd om te zwemmen. Ik heb het 6 baantjes vol gehouden en de pijn viel mij behoorlijk tegen. Maar dinsdag lukte het mij al om 8 baantjes te zwemmen en was de pijn al stukken minder dan op maandag. Zo snel gaat het dus als je maar doorzet. En bedenk wel dat 8 baantjes schoolslag = 55 arm- en beenbewegingen per baan = totaal 440 arm- en beenbewegingen per 8 banen. Kijk dat doe je op het droge niet even terwijl je in het zwembad liggend (= gewichtloos) het ongemerkt doet. Toen ik na het zwemmen de Hyundai IONIQ 5 terugbracht was de PR Manager hoogst verbaasd over wat ik allemaal alweer kon ruim 3 weken na het ongeluk. Een vriendin van haar had ook meerdere ribben gebroken en deed veel langer over haar herstel. Maar ja ik rook niet, ik drink niet, heb het perfecte BMI voor mijn leeftijd=60 jaar/lengte=183 cm/gewicht=73 kg én verkeerde op het moment van het motorongeluk in topconditie. Motorrijders zeggen altijd: “Pijn is fijn!” Hopelijk snappen jullie na dit revalidatieverhaaltje wat ik daarmee bedoel.

Snelwegzuinigheidsritten met de verwarming Aan/Uit
Snelwegzuinigheidsrit nummer 2
Rijmodus: Eco – Verwarming: Aan – Tripmeter: 60 km – Buitentemp.: 8 graden Celsius – SCC: 100 km/u Acculading – Vertrek: 100 procent – Aankomst: 81 procent – Verbruik: 19 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 19 procent x 100 = 315,8 km + 10 procent = 347,4 km
De +10 procent actieradius is ter compensatie van de 20-inch velgen met winterbanden
Snelwegzuinigheidsrit nummer 3
Rijmodus: Normal – Verwarming: Uit – Tripmeter: 60 km – Buitentemp.: 12 graden Celsius – SCC: 100 km/u
Acculading – Vertrek: 100 procent – Aankomst: 84 procent – Verbruik: 16 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 16 procent x 100 = 375 km + 10 procent = 412,5 km
De +10 procent actieradius is ter compensatie van de 20-inch velgen met winterbanden
Het loont dus wel degelijk om de verwarming uit te zetten, het scheelt uiteindelijk toch weer een tiental kilometers. Zelfs in de rijmodus Eco kom je met de verwarming aan minder ver dan in de rijmodus Normal met de verwarming uit.. Nou heb ik een exo2 bodywarmer die ik met een 12V-snoer op de 12V-ingang aan kan sluiten dus ik heb het niet koud met de verwarming uit. En om heel eerlijk te zijn vind ik met een warm bovenlichaam in een koude auto zitten lekkerder dan zonder exo2 bodywarmer in een warme auto.

2xRR – Racen naar de Röntgen en Rondje Rotondecircus
Dit kun je niet verzinnen tijdens het testen van een auto. Donderdagavond kreeg ik na 3 weken plotseling heftige pijn op één plek aan de rechter achterkant van mijn lichaam op de plek van de 4 gebroken ribben en mijn partiële klaplong + longbloeding. Vrijdagochtend heb ik dan ook meteen mijn huisarts gebeld en ik kon gelukkig meteen langskomen. Hij hoorde wat raar geruis in mijn rechterlong en wilde persé dat ik diezelfde middag nog een röntgenfoto liet maken op het Alrijne Ziekenhuis Leiderdorp waar ik toevallig ook had gelegen na dat lullige motorongelukje. Dat werd dus letterlijk ‘Racen naar de Röntgen’ in de Hyundai IONIQ 5, ha, ha. Ik was benieuwd wat de actieradius is als je constant aan het planken bent in de rijmodus Sport dus dit was de perfecte gelegenheid om dat uit te testen. In de stad was het rustig op de weg maar eenmaal in de polder was het letterlijk uitgestorven. Ik vloog letterlijk over de weg en met 0-100 km/u in 5,2 seconden is deze auto behoorlijk snel. De rotondes gingen heerlijk maar in de eerste haakse rechterbocht merkte ik dat de vering/demping toch wel moeite had met mijn zeer sportieve rijstijl. Ik was benieuwd hoe het zou gaan in de polder en op het rotondecircus bij Hoogmade Leiderdorp (het Alrijne Ziekenhuis ligt daar vlak naast). Na de Willem de Zwijgerlaan reed ik de polder in en ging het gas er écht op! Op de kleine dubbelbaans rotonde gleed ik dankzij de AllWheelDrive via de binnenring perfect over de rotonderand heen. Daarna volgde de mooie flauwe rechterbocht buiten de rotonde om maar midden in die bocht moest ik afremmen voor een sloom fossiel. Jammer want juist dit is een hele leuke hogesnelheidsbocht. Helaas pindakaas op naar het rotondecircus waar ik hopelijk zonder al teveel pijn een rondje zou kunnen rijden. Op weg naar het rotondecircus heb ik het ESP/TRC uitgezet en ja gelukkig kan dat bij Hyundai nog steeds permanent. Bij de meeste auto’s worden het ESP en TRC vanaf 50 km/u automatisch geactiveerd en dat maakt het testen in het grensbereik een stuk minder leuk. Vanaf de provinciale weg komen besloot ik eerst rechtsaf te slaan eigenlijk het standaard rondje zoals ik ze vanaf het begin dat ik hier kom rij.

Ik gaf stevig gas in de haakse rechterbocht en voelde de Hyundai IONIQ 5 licht uitbreken en opzij glijden. De 360-gadendraai op de kleine rotonde ging lekker en op de grote rotonde pakte ik de buitenring. Toen ik in één keer het stuur hard naar rechts omgooide en plankgas gaf vanaf de buitenring rechtdoor schudde de carrosserie even heftig heen en weer en het onderstel had het even heel erg moeilijk. De comfortabele vering/demping laat het hier overduidelijk afweten, met deze sportieve rijstijl wil je graag steviger = hardere veren. Ik had er al rekening mee gehouden dat dit zou gebeuren want op een verkeersdrempel merkte ik direct dat de veren aan de slappe kant zijn. Dat is natuurlijk heerlijk comfortabel maar in de rijmodus Sport met een sportieve rijstijl op een bochtige weg (of op een rotondecircus) rij je dan al vrij snel zwaar op de grens. Op de rotonde voor het viaduct reed ik over de hoge rotonderand heen. Ik klapte zo hard neer dat de Hyundai IONIQ 5 even kort heen en weer slingerde door het diepe inveren. De demping is best oké maar de veren trekken dit gewoon niet. Op naar de ovale rotonde die ik zonder problemen opreed maar toen ik over de hoge rotonderand naar de binnenring sneed en plankgas gaf brak de achterkant even fors uit. Het corrigeren ging gelukkig makkelijk door de AllWheelDrive waarna ik weer over de punt van de hoge rotonderand de rotonde verliet en het stuur hard naar rechts omgooide en het viaduct opstuurde. Op de rotonde na het viaduct pakte ik de binnenring en door de hoge snelheid reed ik echt helemaal op de grens en toen ik op driekwart hard naar rechts moest sturen moest ik echt alle zeilen bijzetten om de Hyundai IONIQ 5 onder controle te houden. De dalende slingerweg buiten de grote rotonde om ging gek genoeg verrassend lekker zonder problemen. Al met al was het racen naar de röntgen en het ronde rotondecircus erg leuk en spannend en gelukkig voor mij was de uitslag van de röntgenfoto goed. Hieronder nog even het resultaat van planken in de rijmodus Sport, de actieradius bleef steken op een schamele 255,8 km.
Raceritje
Rijmodus: Sport – Verwarming: Aan – Tripmeter: 30,7 km – Buitentemp.: 12 graden Celsius – SCC: 100 km/u
Acculading – Vertrek: 100 procent – Aankomst: 88 procent – Verbruik: 12 procent
Actieradius – Afstand 30,7 km/Verbruik 12 procent x 100 = 255,8 km + 10 procent = 281,4 km
De +10 procent actieradius is ter compensatie van de 20-inch velgen met winterbanden.

Gewone actiefoto’s en bijzondere sfeerfoto’s
Zaterdagochtend heb ik de actiefoto’s van de Hyundai IONIQ 5 gemaakt samen met mijn zwager. Na hem thuis gebracht te hebben ben ik de sfeerfoto’s gaan maken. Het gekke is dat ik als autojournalist het design de Hyundai IONIQ 5 niet bijzonder vind maar als fotograaf vind ik ‘m juist wel mooi en interessant. Ik ben dan ook speciaal op zoek gegaan naar locaties die goed bij deze Hyundai IONIQ 5 passen. En ja die foto’s zijn dan ook gek genoeg mooi geworden juist vanwege dat design. Schiet me lek zeg ik dan altijd! Op weg naar huis heb ik nog even een noodstop gemaakt want dat doe ik met elke testauto. Dat je het gewicht van ruim 2 ton goed voelt bij een noodstop mag geen wonder heten maar met zowel voor als achter geventileerde schijven staat deze Hyundai IONIQ 5 ruim op tijd stil.

Nog meer snelwegzuinigheidsritten met de verwarming Aan/Uit
Snelwegzuinigheidsrit 4
Rijmodus: Normal – Verwarming: Aan – Tripmeter: 60 km – Buitentemp.: 9 graden Celsius – SCC: 100 km/u
Acculading – Vertrek: 100 procent – Aankomst: 81 procent – Verbruik: 19 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 19 procent x 100 = 315,8 km + 10 procent = 347,4 km
De +10 procent actieradius is ter compensatie van de 20-inch velgen met winterbanden
Snelwegzuinigheidsrit 5
Rijmodus: Sport – Verwarming: Uit – Tripmeter: 60 km – Buitentemp.: 10 graden Celsius – SCC: 100 km/u
Acculading – Vertrek: 100 procent – Aankomst: 82 procent – Verbruik: 18 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 18 procent x 100 = 333,3 km + 10 procent = 366,6 km
De +10 procent actieradius is ter compensatie van de 20-inch velgen met winterbanden
Snelwegzuinigheidsrit 6
Rijmodus: Sport – Verwarming: Aan – Tripmeter: 60 km – Buitentemp.: 6 graden Celsius – SCC: 100 km/u
Acculading – Vertrek: 100 procent – Aankomst: 80 procent – Verbruik: 20 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 60 km/Verbruik 20 procent x 100 = 300 km + 10 procent = 330 km
De +10 procent actieradius is ter compensatie van de 20-inch velgen met winterbanden

De doodgewone zuinigheidsrit
Ik heb maar één gewone zuinigheidsrit (= 30-50 km/u) kunnen maken want ik moest de Hyundai IONIQ 5 helaas maandagmiddag alweer inleveren. Maar goed de doodgewone zuinigheidsrit met de verwarming uit in de rijmodus Eco is de meest zuinige rit die je maar kunt maken dus dat geeft een goede indicatie van de hoogst haalbare actieradius. En daarbij kwam ik heel dicht in de buurt van de 500 km en dat is ruim meer dan dan de opgegeven 430 km in de online technische specificaties. Het was nota bene zelfs beter dan de opgegeven actieradius met 19-inch wielen. Goed geDaan Daantje!
Zuinigheidsrit
Rijmodus: Eco – Verwarming: Uit – Tripmeter: 45 km – Buitentemp.: 6 graden Celsius – SCC: 30-50 km/u
Acculading – Vertrek: 100 procent – Aankomst: 90 procent – Verbruik: 10 procent
Totale actieradius omgerekend – Afstand 45 km/Verbruik 10 procent x 100 = 450 km + 10 procent = 495 km
De +10 procent actieradius is ter compensatie van de 20-inch velgen met winterbanden

Rondje Space Business Park
Als laatste onderdeel van mijn strakke testprogramma heb ik nog een rondje over het Space Business Park gereden in de rijmodus Sport. Natuurlijk wist ik van tevoren dat het heftig zou worden vanwege de veel te slappe (lees: zachte) veren. Maar dat gaat het niet alleen om ik wilde ook weten of de AllWheelDrive met het ESP/TRC uit de auto weer uit zichzelf recht zou trekken dan wel dat de Hyundai IONIQ 5 weg zou glijden/driften. De afslag van de N206 naar het Space Business Park ging best lekker maar ik voelde wel goed dat ik echt niet ook maar iets harder door de afrit-S-bocht moest rijden dan ik deed. Eenmaal aan de andere kant ging de rotonde afrijdend het gas erop en ik sloeg rechtsaf het Space Business Park op. De haakse rechterbocht ging lekker maar ik voelde wel duidelijk dat het AWD de auto meteen weer recht trok toen die uit wilde breken. De flauw linkerbocht ging lekker maar ik kon het gaspedaal minder diep intrappen dan ik hier gewend ben. Het onderstel had de allergrootste moeite om de auto strak door de bocht heen te loodsen. Daarna gooide ik het stuur hard om naar links en reed plankgas gevend de vrachtwagenparkeerplaats op. Dat was een heftige actie waarbij de Hyundai IONIQ 5 voor het eerst serieus opzij gleed. Maar niet voor lang want het AWD corrigeerde meteen en trok de Hyundai IONIQ 5 in een oogwenk weer recht. Dit is eerlijk gezegd helemaal niet zo leuk als ik verwacht had, ondanks dat het ESP/TRC permanent uitgezet kan worden lijkt het door het razend snel corrigerende AWD net alsof het nog aanstaat Nou ja het zij zo. N de vrachtwagenparkeerplaats reed richting de lage/hoge/allerhoogste verkeersdrempels. De lage verkeersdrempel ging uiteraard lekker maar de verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht was echt stuiteren geblazen. De slappe veren hadden daar echt de grootste moeite mee. Daarna volgde de hoge verkeersdrempel en dat was uiteraard heftig maar op de allerhoogste verkeersdrempel moest ik echt al mijn stuurmanskunsten uit de kast halen om de auto op de weg te houden. Net als op het rotondecircus was het onderstel even volledig de weg kwijt. De rest van het rondje heb ik maar rustig uit gereden want de goden verzoeken daar ben ik niet zo van.

Nog even dit over de geteste Hyundai IONIQ 5 Project 45
0-100 km/u: 5,2 seconden
Topsnelheid: 185 km/u
De actieradius van de accu bedraagt 370 km en de accu-capaciteit is 77.4 kWh. Hiervan is 72.6 kWh aan accu-capaciteit bruikbaar. De actieradius en het energieverbruik verschillen per seizoen en zijn afhankelijk van de temperatuur en het gebruik van elektronica in de auto. In de winter (23 kWh/100km) is het energieverbruik lager dan in de zomer (17.3 kWh/100km). Hetzelfde geldt voor de actieradius. In de winter (315 km) is de gecombineerde actieradius kleiner dan in de zomer (420 km).
Als een van de weinige elektrische personenwagens kan de IONIQ 5 ook een aanhangwagen trekken. Het trekgewicht is bovendien niet gering en bedraagt maximaal 1.600 kilogram.
– 5 jaar onbeperkte kilometergarantie
– 8 jaar batterijgarantie
De Hyundai IONIQ 5 heeft een vloeistofgekoelde Li-ion accu
Alledrie de AWD-modellen hebben een warmtepomp ipv. een elektrische verwarming

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

5,2 seconden

Topsnelheid

185km/u

Vermogen

V+A – 305(225) kW (pk)/rpm

Koppel

V+A – 605 nm/rpm

Aandrijving

All-Wheel Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,98 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.635 mm

Breedte

1.890 mm

Hoogte

1.647 mm

Wielbasis

3.000 mm

Spoorbreedte voor

1.628 mm

Spoorbreedte achter

1.637 mm

Massa leeg

1995 kg

Max. toelaatbare massa

2.540 kg

Laadvermogen

545 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

560 liter

Bandenmaat

255/45-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand