Allemaal wèèèter (=water op z’n Kattuks uitgesproken)
Samenvatting
Als ik het geld had en ik was ondernemer dan zou ik deze auto direct kopen! Met alle subsidies erop en eraan betaal je naar ik begrepen heb de prijs van een (nog altijd veel te dure) Volkswagen Golf. Deze Hyundai Nexo FCEV zit en rijdt heel erg lekker, stuurt heerlijk en de wegligging is werkelijk uitstekend en de bagageruimte mag er ook zijn. Wie had gedacht dat de waterstofauto geen kans zou gaan maken moet ik helaas teleurstellen. Hyundai heeft van alle automerken als enige de juiste gok gemaakt door te blijven investeren in de ontwikkeling van de brandstofcel en daarnaast ook elektrische auto’s te gaan bouwen. Beide auto’s rijden namelijk elektrisch alleen hoeft de Hyundai Nexo FCEV in tegenstelling tot de Hyundai Kona niet aan een oplaadpaal gehangen te worden. Bovendien is de actieradius van de Hyundai Nexo ruim 200 km groter dan die van de Hyundai Kona. Op dit moment is het zelfs zo dat Volkswagen AG de brandstofceltechnologie bij Hyundai inkoopt. Volkswagen AG noemt het in de pers een samenwerking met Hyundai maar dat is dus een pertinente leugen vertelde de PR Manager van Hyundai Motor Nederland mij. Het is dan ook natuurlijk wel een beetje gênant dat één van ’s werelds grootste autofabrikanten het op technologisch gebied af moet leggen tegen een kleinere speler als het Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Company. En dan bedoel ik niet alleen de brandstofcel want ook op elektrisch gebied scoren de auto’s van Volkswagen AG slecht. De actieradius van de Volkswagen e-Golf en de Audi e-Tron zijn ronduit beschamend helemaal als je naar de aanschafprijs kijkt. Kortom sinds de sjoemeldiesel-crisis hebben de Duitsers (ook BMW) het nakijken. Ja ook BMW schrijf ik tussen haakjes want die zijn een ‘samenwerking’ (kuch, kuch) aangegaan met Toyota. Ik voorspelde dit lang geleden al en ik krijg gelijk, maar iedereen die een beetje op heeft zitten letten kon dit zien aankomen. Hier en daar las ik wat negatieve reacties van autojournalisten over het stuurgevoel en de wegligging maar dat is dus een grove leugen. Ik heb deze auto echt verschrikkelijk ‘mishandeld’ door ‘m keihard bochten in te smijten en met een voor mijn gevoel veel te hoge bochtensnelheid door flauwe bochten heen te sturen maar de Hyundai Nexo FCEV heeft me niet één keer in de steek gelaten. Eigenlijk is er maar één minpuntje naar mijn mening en dat zijn die overvloed aan knopjes maar ja deze auto is twee jaar geleden ontworpen dus bij de eerstvolgende update gaat dat zeker veranderen. Hopelijk maken ze er dan een heel spacy dashboard van.
Plus: Auto parkeert zichzelf in zonder bestuurder in de auto – Krell audiosysteem – Stilte – Vol gas kunnen geven zonder enig schuldgevoel – Wegligging is subliem
Min: Dashboard met veel knopjes maar dat gaat bij de volgende update zeker veranderen
Testverslag
In een waterstofauto heb je geen last van luchtverontreinigingsschaamte (scrabblewoord van het jaar) dat is toch fantastisch of niet dan? Ik had al eens in de Hyundai ix35 FCEV gereden maar deze Hyundai Nexo FCEV is van een hele andere orde. Elektrisch rijden in een auto waarbij er water uit de uitlaat komt dat is toch precies wat je wilt als consument. Ik was niet echt verbaasd dat veel mensen niet wisten dat een brandstofcel-auto elektrisch rijdt. Auto’s met brandstofcellen zijn niet echt nieuw maar in Europa wel en dus weet de gemiddelde consument weinig tot niets van dit type auto. Iedereen dacht dat de waterstofauto een zachte dood zou sterven puur en alleen vanwege het kip-en-ei-probleem. Als er te weinig waterstofauto’s zijn komen er ook geen waterstof-tankstations kortom een groot probleem vooral omdat een waterstofstation een investering van minimaal 1 miljoen euro vergt las ik in een krantenartikel over het waterstof-tankstation in de Haagse Binckhorst. Maar ja toen keerde het tij eigenlijk als vanzelf want onze overheid wil dat in 2030 de helft van alle auto’s elektrisch is. En als al die elektrische auto’s ’s avonds tegelijkertijd inpluggen aan de oplaadpaal of thuislader dan stort het electriciteitsnetwerk in want daar is het namelijk helemaal niet op berekend. [quote Frankwatching.com] Het elektriciteitsnet is namelijk gebouwd in een andere tijd toen het energiegebruik anders was. We hadden elektrische apparaten, maar niet zoveel als nu, laat staan dat er elektrische auto’s opgeladen moeten worden. Het is mogelijk dat je in een wijk zit waar het elektriciteitsnet al wat ouder is, waarbij te veel elektrische auto’s de stabiliteit van het net beïnvloeden en storingen kunnen veroorzaken. Een upgrade van het net is dan noodzakelijk. Er kan zomaar een jaar of anderhalf jaar voorbij gaan voordat het afgerond is. We zien een soortgelijk probleem ook bij de zonneparken in Groningen, waar het net door de goedkope grond het aanbod niet aankan. Een ander probleem is de laadcapaciteit. Voor grote steden geldt dat een eigen parkeerplaats voor de deur voor veel bewoners slechts een droom is. Je bent in dat geval afhankelijk van de publieke laadpalen die er zijn (en steeds meer komen). Maar, uit observatie (bij ons voor de deur staat zo’n paal): in de meeste gevallen is de paal van de avond tot aan de volgende ochtend bezet. De tijd die een gemeente nodig heeft voor het geven van een vergunning en plaatsing kan zomaar oplopen van enkele maanden tot een jaar. Als er in een gemiddelde straat 4 nieuwe elektrische rijders bij komen die van publieke laadpalen gebruik maken, dan heb je echt al een probleem. De installatie van palen is trouwens weggehaald bij de netbeheerders en ligt nu bij gemeente en aannemers.[/quote Frankwatching.com]
Helaas maken ze echter nog geen auto’s zoals de Renault Twizy met een Brandstofcel want ik wil privé helemaal niet in zo’n grote auto rijden! Nog net voor mijn lange motorreis naar Rusland had ik de mogelijkheid om de Hyundai Nexo te testen. Afijn ik eerst de Peugeot 508 SW terug gebracht, naar huis met de trein en bus, daarna ben ik gaan zwemmen op de motor om vervolgens op de fiets de Hyundai Nexo op te halen. Toen ik echter het terrein van Hyundai opfietste trof ik een leeg gebouw aan met allemaal bouwvakkers die het verouderde gebouw aan het verbouwen waren. Gelukkig bracht de opzichter uitkomst want Hyundai Nederland bleek tijdelijk om de hoek te zitten vlakbij de rotonde naast Motel Sassenheim. Na het tekenen van het uitleenpapier liep ik op de auto af en verwachtte (behalve de buitenkant wist ik verder niets van deze waterstofauto) een spectaculair zeg maar wat spacy interieur. Uh nou nee het interieur is absoluut mooi maar al die 100-triljard knopjes op de midden-console had ik niet verwacht. Ik had eerder iets minimalistisch verwacht à la de Peugeot 508 met zijn fraaie i-Cockpit dus wat dat betreft vind ik dit echt een gemiste kans van Hyundai. Maar als dat het enige is dan………. Meteen bij Hyundai vandaan ben ik de A44 opgereden want ik moest een speciale M6 bout + moer + silent-bloc ophalen bij Yamaha Europe. Op de A4 aangekomen merkte ik dat ik gefilmd werd door een petje in een oude Renault Clio, dat was vast en zeker voor Autogespot.nl had ik zo’n idee. Bij de afslag naar Hoofddorp aangekomen gaf ik om die reden stevig gas en dook zonder nog ook maar één echte bocht genomen te hebben wel heel erg hard de listige S-bocht in. Het eerste deel van de S-bocht ging perfect maar in het tweede deel zijn de g-krachten serieus hoog dus ik kneep ‘m echt wel eventjes. Toch besloot ik geen gas terug te nemen of af te remmen en ik was verbaasd hoe goed de Hyundai Nexo aan het asfalt geplakt bleef zitten. Die speciale 19-inch brede Hankook Ventus S1 evo2 SUV-banden hebben een werkelijk uitmuntende grip. En dat allemaal dankzij die uitstekende setup van de vering/demping waar duidelijk veel tijd ingestoken is door de Hyundai-technici. Ik ben trouwens blij dat ze niet voor elektronische demping gekozen hebben zoals bij de Hyundai i30N. Als het er echt op aankomt dan blijf ik voor mechanische vering/demping kiezen.
Speciale bout + moer + silent-bloc
Bij Yamaha Europe aangekomen belde ik aan bij de werkplaats en niet veel later stapte ik in de Hyundai Nexo FCEV met de speciale bout op zak. Tijdens het monteren van de Hyperpro voorvorkveren en schokbreker op mijn nieuwe Yamaha Tracer 700 was ik erachter gekomen dat er een essentiële bout miste van de valbeugel om het motorblok heen. Zelfs de specialist van Yamaha Nederland kende de bout niet maar na wat zoekwerk kreeg ik een mailtje met een tekening en kon ik de bout + moer + silent-bloc ophalen bij Yamaha Europe. Dan is het wel weer lekker dat ik de belangrijkste mensen daar nog ken uit mijn tijd dat ik nog motoren testte. Op weg naar huis ben ik uiteraard via Rijsenhout gereden want dit was de enige keer dat ik over de 1.000-drempelweg zou kunnen rijden. Voor het stoplicht bij de grote kruising stond er iemand ongelofelijk te hannesen en dus heb ik de vrachtwagen en drie auto’s maar via de verkeerde rijstrook ingehaald. Bij de rotonde aangekomen reed ik rechtdoor over de rotonderand heen zoals ik hier altijd doe. Dat is korter en makkelijker waardoor je de vaart erin kunt houden. Op de eerste verkeersdrempel moest ik me inhouden want er reed een ongelofelijk fossiel voor mij. Ik liet me daarom meteen ver terugzakken zodat ik met een hogere snelheid over de volgende verkeersdrempels zou kunnen rijden totdat ik ‘m in kon halen. De vering/demping voelt werkelijk uitstekend aan op de volgende verkeersdrempel. Ik voerde de snelheid op en precies op de rotste verkeersdrempel (=hoge en een steile aanloop) had ik de hoogste snelheid van +100 km/u en dat heb ik geweten want ik voelde de stootrubbers tegen de veerschotels aanslaan wat betekent dat de auto geen veerweg meer over heeft. Beetje extreem dat geef ik toe maar daardoor wist ik wel meteen waar de grens ligt, ver dus voor een normale SUV.
Op het tweede gedeelte, na de kruising middenin Rijsenhout, haalde ik een Range Rover Evoque in waarvan de bestuurder volgens mij dacht dat zijn auto van porselein is. Ik heb daarna een snelheid van 70-80 km/u aangehouden en dat was precies goed. Aan het einde ben ik nog even met een lekker vaartje over de korte hoge verkeersdrempel heen gereden. De weg buigt meteen daarna rechtsaf dus dat is een hele goede test voor het onderstel en het stuurgedrag. De Hyundai Nexo FCEV reageerde voortreffelijk en ik draaide daarna heerlijk strak driekwart over de rotonde heen richting Leimuiden. Onderweg zette ik het ESP/TRC uit want ik wilde in de haakse rechterbocht richting de A4/A44 even het gas er vol opzetten. In de verte zag ik het stoplicht al op groen springen waardoor ik de vaart erin kon houden waarna ik plankgas gaf middenin de bocht. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik een rookwolk en ik moest net als in de Hyundai Kona even glimlachen. Eenmaal op de A44 heb ik stevig gas gegeven en ben met 140-160 km/u richting Leiden gereden om te zien of de actieradius net zo snel terug zou lopen als bij een elektrische auto. Dat is duidelijk niet het geval dus dat is een pluspunt voor de Hyundai Nexo FCEV. Na het eten ben ik meteen naar de garage gereden voor het fotograferen van de Samsonite kofferset. Toen ik de kofferbak opende met de contactsleutel vreesde ik met grote vreze dat er niet veel koffers in zouden passen. Dat bleek heel erg mee te vallen, je kunt de bagageruimte ongeveer vergelijken met die van een hatchback.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 5×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter
Lezing
De reden dat de kofferbak kleiner is komt omdat er een Li-ion accu onder de verwijderbare laadvloer ligt. Het is weliswaar een Li-ion accu van maar 1.56 kWh maar het uitgaande vermogen is 54,5 Pk wat samen met met het uitgaande vermogen van de brandstofcel-pakket (je moet dat zien als een brood/boterhammen = brandstofcel-pakket/brandstofcellen) van 129,5 Pk op een totaal vermogen van 184 Pk komt en dat resulteert weer in een systeemvermogen van de elektromotor van 163 Pk en 395 Nm. Die Li-ion accu moet je zien als de hersenen van de Hyundai Nexo FCEV en zorgt ervoor dat de vermogensontwikkeling en de opbouw van het koppel heel mooi en gelijkmatig verloopt legde de PR Manager van Hyundai Nederland mij uit. ik heb geprobeerd dit ergens terug te vinden maar wat ik ook intypte op alle verschillende zoekmachines kon het helemaal nergens vinden. Wat verder heel erg belangrijk is om te weten dat de Hyundai Nexo vanaf scratch als een FCEV is ontworpen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hyundai ix35 FCEV die daardoor ook een minder grote actieradius had. Alles aan de Hyundai Nexo klopt dus, de uitstekende stroomlijn, de plaatsing van de drie identieke carbon waterstoftanks/Li-ion accu/elektromotor, de onafhankelijke wielophanging voor en achter je voelt gewoon aan alles dat deze auto als FCEV is ontworpen. Daarom is deze auto ook lichter dan je zou verwachten op grond van eerdere FCEV’s van bestaande modellen van Hyundai. Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik direct naar Bas door gereden maar die bleek een weekje op vakantie te zijn. Gelukkig wilde een medewerker van Bas wel even snel kijken en die was onder de indruk van het fraaie interieur alleen vond hij het aantal knopjes net als ik totaal ‘overdone’. Maar ja dat komt omdat de Hyundai Nexo FCEV twee jaar geleden ontworpen is dus je mag er blind vanuit gaan dat bij de eerstvolgende update er nog maar heel erg weinig knopjes op de midden-console te vinden zullen zijn. De volgende dag ben ik met de Hyundai Nexo FCEV mijn werk gegaan want ik zou die dag een lezing geven in twee lessen van ‘Integrated Science’. Aangezien ik op een Internationale School werk moest dat uiteraard in het Engels.
Die ochtend heb ik even snel een Powerpoint-presentatie in elkaar gedraaid en een YouTube-filmpje opgezocht over de werking van een brandstofcel. De lezing verliep vlekkeloos maar ja met die moderne digiborden en een Macbook is zo’n lezing een eitje. Na de lezing ben ik met de lerares en de hele klas naar de auto gelopen die ik voor deze keer op het plein achter de school neer mocht zetten. De leerlingen waren onder de indruk van de Hyundai Nexo FCEV en vooral de digitale zijspiegels tussen de tellers maakten indruk. Wie weet vertelt één van de leerlingen thuis (veel expatkinderen maar ook behoorlijk wat ambassadekinderen) over mijn lezing van de Hyundai Nexo FCEV en koopt één van de ouders deze waterstofauto. Zowel heen als terug ben ik door het Wassenaarse Bos gereden. De hoge snelheidsbrekers bleken geen enkel probleem voor de Hyundai Nexo FCEV alleen maakte de verwijderbare laadvloer elke keer een klappend geluid (vrijwel iedere testauto heeft hier last van). Misschien een idee om daar toch een soort van sluiting aan te maken. Ik had nog wel even zo’n typisch momentje met een Mercedes-bestuurder, nee dat verwacht je dus echt niet hè! Toen ik van de Buurtweg de Sophialaan opdraaide kwam een Mercedes mij tegemoet terwijl er een zijn kant van de weg allemaal illegaal auto’s geparkeerd stonden. Er was blijkbaar een feestje of zoiets in Fletcher Hotel-Restaurant Auberge de Kieviet, maar ja ik heb gewoon voorrang dus ik was absoluut niet van plan om achteruit te rijden. Dit soort arrogante types heb ik dus echt een verschrikkelijk broertje aan dood dat wil je gewoon niet weten. Uiteindelijk koos de Mercedes-bestuurder eieren voor zijn geld en reed tussen mij en een boom door over het gras verder. Helaas voor hem had hij een groot gat tussen het gras en de stoeprand over het hoofd gezien en hoorde ik een keiharde BOINK. God straft gelijk, ha, ha.
De brandstofcel
Wat ik zelf erg geinig vind is dat het principe van de brandstofcel al heel oud is want dat dateert namelijk uit 1838 en is ontdekt door de Zwitserse wetenschapper Christian Friedrich Schönbein. Natuurlijk bestond er nog geen brandstofcel want zoals ik al schreef heeft Christian Friedrich Schönbein het principe van de omgekeerde elektrolyse ontdekt. Elektrolyse = H2O + elektriciteit -> H2 + O2 en Omgekeerde elektrolyse = H2 + O2 = H2O + elektriciteit. De Britse natuurkundige Sir William Robert Grove was degene die op grond van het door Christian Friedrich Schönbein ontdekte principe in 1843 een zogenaamde galvanische gasbatterij bouwde. Eigenlijk was dit een hele grote uitvoering en dus de voorloper van de brandstofcel. Net als dat de eerste computer in een kamer paste en nu een extreem platte laptop is zoals de Macbook Air van Apple. Het zou echter nog tot het einde van de 20e eeuw duren voordat er een brandstofcel gemaakt kon worden die lang meeging en dus toepasbaar zou kunnen zijn in een auto. Leuke aan een brandstofcel is dat het rendement met tot wel 60 procent veel hoger ligt dan dat van een benzine- en dieselauto. In tegenstelling tot verbrandingsmotoren gaat er nauwelijks warmte verloren tijdens het chemische proces. Dat juist Hyundai samen met Toyota koploper is op het gebied van brandstofcellen en dat Volkswagen AG bij Hyundai aanklopt bij Hyundai en BMW bij Toyota zegt denk ik heel veel over de huidige stand van zaken in de autoindustrie. De Duitsers lopen zowel op het gebied van elektrisch rijden als op het gebied van brandstofceltechnologie ver achter op de Aziaten. Wat veel mensen trouwens niet weten is dat er ook andere typen brandstofcellen zijn zoals bijvoorbeeld de Direct Methanol Fuel Cell. Dat grote oliereuzen de brandstofcel niet zien zitten snap ik wel want H2 oftewel waterstof kan in principe iedereen zelf maken in tegenstelling tot olie uit de grond halen. Misschien maken we in de nabije toekomst wel allemaal de waterstof voor onze brandstofcel-auto thuis.
Rotondecircus
Zaterdagochtend moest ik eerst een hele hoop doen in verband met de voorbereiding van mijn Ruslandreis. Eerst naar Zoetermeer op mijn mini-motor voor een bagagenet en regenoverlaarzen. Daarna snel mijn alweer onder garantie gerepareerde Macbook ophalen in Woerden die mee op reis gaat. Vervolgens ben ik in de Hyundai Nexo gesprongen en ben gaan zwemmen en daarna ben ik mijn nieuw beklede motorzadel van mijn Yamaha Tracer700 op gaan halen Roelofarendsveen. En als laatste heb ik andere medicijnen ophalen bij de apotheek want ik injecteer 1x p/wk de inhoud van een vit. B12-ampul intramusculair bij mezelf. Die ampullen staan in de koelkast maar je hebt ook een kamertemperatuurversie want ik kan tijdens mijn Ruslandreis geen koelkast meenemen op mijn motor. Omdat ik onderweg naar Roelofarendsveen toch over het rotondecircus moest rijden heb ik uiteraard een rondje gedaan met het ESP/TRC uit. Gelukkig kan dat nog bij deze auto! Op weg naar de koeienrotonde bleek de buitenring gelukkig weer open te zijn waardoor ik met groot gemak even een rij auto’s in kon halen. Net als in een elektrische auto is het hoge koppel 395 Nm direct beschikbaar en vlieg je er dus lekker snel vandoor. Verder is de wegligging uitstekend zodat je zelfs met een snel genomen buitenring op een mini-rotonde niets hoeft toe te geven op andere auto’s. Helaas had ik de flauwe rechterbocht buiten de rotonde om niet vrij en dus begon de lol pas echt bij het rotondecircus. Zo’n honderd meter voor het rotondecircus zette ik het ESP/TRC uit en reed op de haakse rechterbocht af. Met doorspinnende voorbanden vloog ik perfect op de ideale lijn blijvend door de bocht heen. Op de kleine rotonde draaide ik weer om via de binnenring en reed op de grote rotonde af waar ik de buitenring pakte. Ik gaf stevig gas en vloog mooi strak over de buitenring waarna ik het stuur hard omgooide naar rechts en plankgas met doorspinnende voorwielen de rotonde verliet. Ik pakte meteen de linkerbaan zodat ik door kon rijden naar de rotonde voor het viaduct. Die heeft zo’n lekkere hoge rotonderand en in een SUV is dat net even leuker dan in een gewone auto. Na het neerkomen van de linkerkant van de auto stuurde ik vlak langs de vangrail het viaduct op.
Richting de ovale rotonde moest ik haast maken want er kwamen meerdere auto’s de snel weg af. Gàààsss dus en ik was precies op tijd om naar binnen te snijden naar de binnenring. De hoge rotonderanden brachten de Hyundai Nexo FCEV totaal niet uit balans maar ik had ook niet anders verwacht. De ovale rotonde verlatend gaf ik plankgas waarna ik het stuur hard omgooide terwijl de Hyundai Nexo FCEV neerkwam na de hoge rotonderand. Technisch bezien is dit de lastigste actie op het hele rotondecircus want zowel de bestuurder als de auto moeten razend snel allerlei dingen tegelijkertijd doen. Voor mij is het een kwestie van veel oefenen om op de ideale lijn te blijven maar voor de auto geldt slechts dat-ie de lopende band afrollend goed in elkaar moet zitten. Die kan alleen maar goed zijn als de designers, ingenieurs en technici goed geoefend en uitstekend elkaar ingespeeld zijn. In dat opzicht vind ik het wel goed dat ze bij Hyundai voor onafhankelijke achterwielophanging hebben gekozen. Dat is in dit soort situaties altijd net wat beter voor de grip en dus de wegligging. Aan de andere kant van het viaduct aangekomen was ik nog net op tijd voor een rij auto’s die de A4 afkwam. Deze kleine rotonde is vooral leuk omdat je vrijwel meteen na het oprijden er weer af moet sturen. Omdat het heel snel gaat moet een auto dus het liefst goed luisteren naar de bestuurder en precies dat doet deze Hyundai Nexo FCEV. Dat is minder spannend dat geef ik toe maar wel goed voor mijn adrenalinevoorraad. Op de grote rotonde aangekomen besloot ik de grens even op te zoeken gewoon omdat je door de ruime lange rotondebocht het op- en afrijden heel mooi gecontroleerd kunt doen. Met zwaar doorspinnende voorwielen verliet ik de rotonde ondertussen het stuur hard van links naar rechts omgooiend. Normaal gesproken wil een testauto bij het verlaten nog wel eens een serieuze uitglijer maken maar daar had deze Hyundai Nexo FCEV geen last van. Goed gedaan jochie zou Rijk de Gooyer gezegd hebben!
Afstandsbestuurd slim inparkeren
Je komt nog wel eens van die parkeerplekken tegen waar je wel zou kunnen inparkeren maar daarna via de achterbak eruit zou moeten kruipen omdat het portier niet ver genoeg open kan. Daar hebben ze bij Hyundai iets op bedacht, de auto parkeert zichzelf afstandbestuurd met behulp van een speciaal knopje de contactsleutel in. Daar heb ik met mijn Renault Twizy met switchblade deuren nou nooit last van ha, ha.
Rare dag
Na een ochtend uitslapen en even rustig opstarten als eerste maar gaan zwemmen dan had ik dat tenminste gehad. Dan kon ik daarna met mijn zwager samen lekker rustig foto’s maken van de Hyundai Nexo FCEV en de BMW 330iA Sedan. Op de terugweg van het zwembad naar huis reed ik achter zo’n verschrikkelijk slome duikelaar dat ik ‘m wel in moest halen, ik bedoel 25 km/u waar je 50 mag is toch van de zotten. Vervoerde hij nou nog iets speciaals met bijvoorbeeld zijn achterklep open dan had ik gezegd oké maar nee en dus haalde ik ‘m in en toen begon die malloot te toeteren. Ik haalde trouwens met groot gemak 75 km/u in de lekkere bocht onder de brug bij De Vink door. Dat is uitstekend voor een SUV want normaal gesproken haal ik dat hier niet met zo’n type auto. Na het eten zijn we snel foto’s gaan maken en mijn zwager was uitermate verrast over het rijden in de Hyundai Nexo. Iedereen – dus ook mijn zwager – die nog nooit in een waterstofauto heeft gereden verwacht een bepaald motorgeluid maar dat is er natuurlijk niet want je rijdt elektrisch. ’s Avonds laat ben ik nog even een rondje over het Space Business Park gereden want ik moest mijn moeder ophalen bij mijn jongste zus in Katwijk aan Zee. Ik was benieuwd of het leuk zou worden want veel auto’s die op het rotondecircus leuk zijn die blijken dat niet te zijn op het Space Business Park en andersom. Heel raar maar toch echt waar! Ik heb genoeg auto’s getest om dat te kunnen zeggen. Ruim voor het Space Business Park, dus reeds op de N206, heb ik het ESP/TRC uitgezet zodat ik ook op de afritbocht Klei-Oost al lol kon hebben. Ik nam de afritbocht met een lekker hoge snelheid gewoon omdat deze auto zo goed aanvoelt wist ik dat het kan. Het voelde best heftig aan maar ik had geen moment het idee dat ik de controle zou kunnen verliezen. Op het SBP aangekomen trapte ik het gaspedaal in de haakse rechterbocht meteen op de bodem. De Hyundai Nexo FCEV vloog er vandaar maar ik kon in het donker niet zien of er een rookwolk hing in mijn achteruitkijkspiegel. Op het rotondecircus had ik dat wel één keer gezien maar dat was niets vergeleken bij de Hyundai Kona. In de flauwe linkerbocht gaf ik extra gas want het was lekker rustig rond deze tijd dan kun je even lekker je gang gaan. Ik gooide het stuur hard om naar links en smeet de Hyundai Nexo FCEV de vrachtwagenparkeerplaats op. Ik drifte heel mooi naar rechts maar zonder dat-ie door bleef gaan, ik gleed in één mooie beweging richting de uitgang van de vrachtwagenparkeerplaats.
Daarna even snel stuur omgooien naar rechts en weer naar links maar toen gaf ik net even iets teveel gas waardoor ik even vervaarlijk naar rechts gleed. Daarna ging het gas er meteen weer vol op richting de lage verkeersdrempel en de verkeersdrempel in de haakse rechterbocht. Die kerel die dat verzonnen heeft verdient een lintje! Tijdens de fotoshoot kwam hier het binnenste achterwiel zelfs even los van het asfalt. Of het bij mij ook gebeurde weet ik niet want ik heb er geen foto van. Op naar de hoge en daarna hoogste verkeersdrempel met rotonde en blinde rechterbocht. Omdat ik er alle vertrouwen in had gaf ik gas en het ging werkelijk perfect, even met vier wielen los landen hard het stuur naar rechts omgooien en plankgas. Met doorspinnende voorwielen vloog ik heel mooi door de blinde rechterbocht heen, wat is dat toch heerlijk als alles perfect gaat zoals het hoort. Tijdens het naderen van de volgende rotonde moest ik even van het gas want ik zag iemand naderen die dan wel geen voorrang had maar ik wil de weg vrij hebben uiteraard. Deze rotonde is nooit spectaculair maar de haakse bocht erna wel net als de blinde haakse linkerbocht. Tenminste als er geen auto aankomt en dat kun je net niet helemaal goed zien. Het is dus altijd een klein beetje gokken en net genoeg reserve inbouwen om uit te kunnen wijken. Het ging perfect maar ik heb dan altijd gevoel dat het toch net wat beter kon. Daarna ben ik even lekker hard door de flauwe linkerbocht richting de noordelijke oprit naar de N206 gereden. Daar kreeg ik een zwarte BMW 1-serie vlak achter me hangen maar toen ik plankgas gaf in de scherpe aanloopbocht en het er daarna vol ophield in de lange flauwe bocht moest-ie totaal afhaken. Op naar ’t Heen voor de opritbocht waarvan ik heel erg benieuwd was hoe die zou gaan. Nou heerlijk dus want ondanks geen versnellingen (elektromotor is altijd single-speed versnellingsbak) kon ik de Hyundai Nexo FCEV heel mooi op het gas sturend door de scherpe 180-gradenbocht heen knallen.
Vol gas achteruit
En weer zou ik het verdorie bijna vergeten! In elke elektrisch aangedreven auto test ik altijd uit wat de maximum snelheid achteruit is. Ik rij daarvoor altijd even naar een groot parkeerterrein zoals bij het Valkenburgse Meer of de afwatering in Katwijk aan Zee. Veel mensen vinden het maar eng zo hard achteruit rijden maar ik heb het al zo vaak gedaan dat ik niet beter weet. Nadat ik zeker wist dat ik de route achteruit vrij had heb ik de R ingedrukt en het gaspedaal ingetrapt. Niet in één keer maar gewoon rustig opbouwend. Zoals ik al dacht was het 40+ km/u maar grappig genoeg net wel iets hoger dan ik gewend ben. Meestal is het 41 km/u maar dit keer 44 km/u dus dat is wel grappig. Daarna heb ik even de naaimachine van mijn moeder naar mijn oudste zus gebracht en daarna ben ik naar mijn zwager gereden en heb de boor opgehaald om een extra 8mm gat in de nummerplaat van mijn motor te boren zodat-ie onderaan met een silent-bloc muurvast zou zitten vanwege de slechte rammelwegen in Kazachstan en achteraf is dat een hele goede keuze geweest. Op weg naar huis had ik even een gekke bui en smeet de Hyundai Nexo FCEV zo hard als ik maar kon door de haakse rechterbocht van de Voorschoterweg naar de Churchilllaan want het was toch rustig. Ik had verwacht dat-ie het niet zou trekken zonder uitbreken maar de balans is werkelijk uitstekend te noemen. Daarna ben ik naar een vriend gereden die een autobedrijf heeft en graag een keer in een waterstofauto wilde rijden. Het was nog even onzeker of het door zou gaan want hij had een haastklus namelijk een lijkwagen met een lekke band, ja inderdaad tijdens een begrafenis dus met het lijk in het begrafenisbusje. Gelukkig had hij zo’n zelfde Mercedes-busje en heeft daar snel even het reservewiel van geleend. Je maakt wat mee zo als autobedrijf.
Lucht zuiveren met een auto?
Toen ik dit voor het eerst las dacht ik echt zoiets van: “Ga toch weg joh!” Maar het is echt geen grapje. Op de website van Hyundai las ik een interessant stukje over de Hyundai Nexo FCEV. [quote Hyundai.nl] Afgezien van water(damp) kent de nieuwe NEXO geen uitstoot. Sterker nog, tijdens het rijden filtert en zuivert hij de lucht. Hij zorgt dus voor minder fijnstofvervuiling. Voor een optimale werking van de brandstofcel moet de binnenkomende lucht worden gezuiverd. Het uiterst efficiënte en duurzame high-performance luchtfilter van de NEXO verwijdert microdeeltjes kleiner dan PM 2,5. Kortom, de luchtfilters in de NEXO zorgen ervoor dat de buitenlucht voor 99,9 procent van de deeltjes wordt gezuiverd. De gezuiverde lucht die niet naar de brandstofcel stroomt, verlaat de NEXO schoner dan het daarvoor was binnengekomen. Het aanraakscherm geeft de hoeveelheid luchtzuivering en CO2-reductie weer die is bereikt. [/quote Hyundai.nl] Wat ook erg grappig is dat de uitlaat van plastic is want er komt toch alleen maar water uit.
Forse uitbreiding van aantal waterstofstations in Nederland
[quote Hyundai.nl] Het tanken van waterstof kan op steeds meer locaties in Nederland. Nu al is dat mogelijk in Rhoon, Helmond en Delfzijl. En op korte termijn komen daar waterstoftankstations bij in Den Haag, Schiphol, Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Pesse, Amsterdam, Groningen, Breda en Oude Tonge. De verwachting is dat deze waterstoftankstations in 2020 operationeel zijn. [/quote Hyundai.nl]
Hoe werkt level 4-technologie in de Hyundai NEXO?
[quote Hyundai.nl] Dat werd eerder dit jaar gedemonstreerd in Zuid-Korea. Drie Hyundai’s NEXO met deze technologie voor autonoom rijden legden geheel zelfstandig een afstand van 190 kilometer af. Ze gingen mee in de verkeerstroom, haalden zelfstandig in en navigeerden door tolpoorten. Level 4 (nu nog in voorbereiding, over een paar jaar werkelijkheid) betekent dat de automatische piloot van de auto in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. [/quote Hyundai.nl]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type bekleding |
Leer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velgen |
19-inch | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Milieu en veiligheid |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C02 uitstoot |
0 gram/km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energielabel |
A | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengte |
4.760 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Breedte |
1.860 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoogte |
1.630 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wielbasis |
2.790 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte voor |
1.618 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte achter |
1.629 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Massa leeg |
1.789 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. toelaatbare massa |
2.340 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laadvermogen |
551 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
inhoud bagageruimte |
461 liter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bandenmaat |
245/45-R19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten aanschaf |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten gebruik per maand |