Jeep Compass Limited 2.4 16v CVT 4WD 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.



‘sJeek’!
Woensdagochtend was het alweer fantastisch mooi weer en moest ik naar Amsterdam. Mijn jongste broer had net een nieuw appartement gekregen aan de Weesperzijde en ik zou ‘m even helpen met wat kleine spullen verhuizen want hij heeft geen auto. Rond 11.00u ben ik in de auto gestapt want ik moest de zilveren handgeschakelde voorwielaangedreven Jeep Compass omruilen voor een vierwielaangedreven Jeep Compass met CVT. De CVT-versie is een uitermate sjieke auto in de fraaie donkerblauwe kleur (volgens de brochure Blackberry Pearl). Of het nou door die sjieke buitenkant komt weet ik niet, maar daardoor lijkt het net alsof de binnenkant ook sjieker oogt. Waar ik ongelofelijk om moest lachen is de volgende zin uit een testverslag dat ik las. In dat testverslag staat de volgende zin: “De stoelen bieden vrij weinig zijdelingse steun en het leder oogt bijzonder goedkoop, maar de zit is dan wel weer lekker zacht.” Het leder kan helemaal niet goedkoop ogen want de zijkanten van de stoelen zijn helemaal niet van leder maar van skai, oftewel kunstleder. Alleen het middengedeelte van de leuningen en de zittingen zijn van echt leder (dat kun je zien én voelen). Bij zoveel gebrek aan kennis van zaken staat mijn verstand even helemaal stil, sorry hoor maar dit moest ik even kwijt.

Qua rijden is deze CVT-versie natuurlijk een totaal ander verhaal in vergelijking met de handgeschakelde versie. Starten, in D zetten, gas geven en wegwezen! Dat in D zetten gaat overigens uitermate licht en je hoeft bovendien de rem niet in te trappen om de CVT-versnellingsbak in D te zetten. Dat is best lekker als je voor een stoplicht staat, even een licht tikje tegen de versnellingspook en vroem weg ben je. Zelf ben ik een groot fan van de CVT-versnellingsbak en snap werkelijk niet wat veel automobilisten en autojournalisten tegen dit type versnellingsbak hebben. Altijd maar weer krijg ik dingen te horen als “enorm hoog toerental”, “het loeien van de motor”, “CVT-zoem” en ga zo maar door. Ik zeg dan altijd tegen zo iemand: “Jij kan niet rijden!” Als je het gaspedaal van een auto met CVT normaal intrapt dan trekt de auto ook normaal op net als een gewone automaat. Bij diep intrappen van het gaspedaal vliegt de toerentellernaald naar een veel hoger toerental (afhankelijk van de stand van het gaspedaal) maar dat doe ik dus alleen als ik A haast heb, B snel in wil halen en C tijdens stoplichtsprintjes. Wat ik erg fijn vind aan de versnellingspook van deze Jeep Compass 2.4 Limited CVT 4WD, is dat ik voor handmatig op- en terugschakelen de pook niet in een speciale handmatige stand hoef te zetten, en ik hoef de versnellingspook ook niet naar voren en naar achteren te tikken maar naar links of naar rechts. Heel slim bedacht van Jeep en ik zou graag zien dat meer automerken dat op deze manier gaan doen. Wat wel erg grappig is dat ik heel even dacht dat deze Jeep Compass CVT een sportstand heeft. Toen ik handmatig aan het schakelen was zag ik plotseling een “S” verschijnen. De “5” van de vijfde versnelling ziet er digitaal weergegeven namelijk hetzelfde uit als een “S”.

Hetzelfde en toch anders
Het grote voordeel van een 4WD merk je pas goed op onverharde wegen, met sneeuw maar ook in de regen is het een niet te onderschatten voordeel. Op droog wegdek met zonnig weer, zoals ik had, moet je iets meer moeite doen om het verschil te merken. De wegligging van de CVT 4WD-versie is onder normale omstandigheden hetzelfde als die van de handgeschakelde 2WD-versie. Het wordt pas anders in het grensbereik met het ESP uit! Ik schrijf express ESP uit want met het ESP aan merk je geen groot verschil, en dat komt omdat het ESP snel en rigoreus ingrijpt. Pas met het ESP uit liet de Jeep Compass 2.4 Limited CVT 4WD zien waar deze auto toe in staat is. Op het moment dat er onderstuur dreigt op te treden wordt razendsnel de aandrijving op de achterwielen geactiveerd. Zoals Jeep het omschrijft: “Bij krachtige acceleratie, snel genomen bochten of wanneer wielspin wordt gedetecteerd, brengt het systeem indien nodig onmiddellijk koppel naar de achterwielen over.

De ECC (=elektronisch gestuurde koppeling) brengt koppel naar de achterwielen over via een tweetrapskoppeling. Een elektromagneet, van stroom voorzien door de elektronische stuureenheid, bedient een koppeling met lage koppelcapaciteit. Een worm-en-kogelmechanisme versterkt de kracht van de koppeling met lage koppelcapaciteit, die dan de hoofdkoppeling activeert om koppel naar de achterwielen over te brengen.” Ik wist totaal niet wat ik kon verwachten van dit 4WD-systeem omdat de meeste auto’s met een dergelijk systeem gebruik maken van de uit Zweden afkomstige Haldex-koppeling. Dat het Freedom Drive I 4WD-systeem absoluut niet onderdoet voor de Haldex-koppeling merkte ik in twee hele mooie bochten op één van mijn vaste testroutes. In de tweede versnelling reed ik met zwaar gillende banden als op een rails door een mooie haakse bocht. En dat ging zo bocht na bocht na S-bocht kortom gewoon erg goed! Nog even voor alle duidelijkheid; deze Jeep Compass heeft een actief permanent 4WD-systeem mét 4WD-lock. Het 4WD-systeem kun je dus niet uitschakelen (zoals ik ergens las) dat doet het systeem zelf, wel kunt je het 4WD-lock aan- en uitzetten maar dat is iets heel anders. De 4WD-lock zet je namelijk alleen aan op besneeuwde wegen of in het zand maar nooit op asfalt of andersoortig verhard wegdek.

50 jaar getrouwd
Soms maak je tijdens een test wel hele leuke dingen mee zoals dit keer. Toen ik donderdag op weg was naar het strand om hard te lopen, stokte het verkeer op de rotonde bij industrieterrein Klei-Oost in Katwijk. Er bleek een auto met twee bejaarden erin stil gevallen, en omdat de auto niet meer wilde starten hebben ik en nog 2 mannen de auto van de weg geduwd. Ik heb daarna geprobeerd de auto te starten maar die gaf totaal geen sjoege. Ik vroeg aan de vrouw waar ze wonen, en toen ze zei vlakbij de Hoorneslaan zei ik: “Ik breng jullie wel want daar kom ik toch langs op weg naar het strand.” De vrouw vroeg of ze even haar dochter mocht bellen met mijn GSM. Afijn terwijl haar man bij mij in de auto was gestapt bleek er een jongen met een scooter te zijn gestopt, en hem was het gelukt om de auto te starten. De vrouw was daarna weer in de auto gestapt en niet meer teruggekomen. Ik zei toen tegen haar man: “Ze is u vast vergeten in alle consternatie.” “Maar we zijn net 50 jaar getrouwd!”, zei hij verbouwereerd terug. “Ik breng u wel even thuis”, zei ik tegen hem. Eenmaal op de Hoorneslaan zagen we bij het Chinese reastaurant de auto al staan met de vrouw en haar dochter. De man stapte uit en kon niet veel meer uitbrengen dan: “Hoe kon je mij daar achterlaten!” Ik ben maar stilletjes vertrokken maar moest wel even heel hard lachen. Fantastisch toch zo’n gebeurtenis, heb ik weer. Maar ja deze test begon al raar dus wat verwacht je dan, ha, ha. De man vond de rit in de luxe Jeep Compass overigens erg fijn, dus ach misschien heb ik daarmee een huwelijkscrisis een heel klein beetje helpen voorkomen.

Ziekenbezoek
De laatste avond heb ik nog even een leuk uitstapje gemaakt met de Jeep Compass. Samen met Jefim (de motorrijder uit het testverslag van de Saab 93X) ben ik voor een ziekenbezoek aan Dick Hoogland naar het Waterlandziekenhuis in Purmerend gereden. De rit naar Jefim is vrij rechttoe-rechtaan, maar toch zat ik nog even te klooien om de A44 op te komen. Dat kwam door een automobilist die links vooraan ging staan bij het stoplicht maar vervolgens als een slak weg reed. Ik moest daarna behoorlijk gas geven om nog in te kunnen voegen voor de oprit naar de A44. Op zo’n moment is een automaat, en dan vooral één met CVT, ideaal want je trapt het gaspedaal op de bodem en de auto schiet vooruit. Op de snelweg heb ik al snel de cruise control vast gezet op 100-105 km/u. Zeker als het druk is rij ik het liefst op de rechterstrook en laat ik iedereen mij inhalen. Als ik dan al die stresskippen om mij heen zie bumperkleven en rechts inhalen, dan moet vraag ik me wel eens af of die mensen nog wel doorhebben hoe gestoord ze bezig zijn.

Okay ze vinden mij soms ook gestoord, maarrr dan ben ik alleen maar dingen aan het uittesten en dat doe ik niet voor mezelf. Ik rijd dan vrijwel nooit harder dan toegestaan, alleen de banden piepen af en toe net iets meer dan normaal, of mijn passagier zit tegen de voorruit geplakt omdat ik een auto vol in het ABS rem. De rit naar Jefim is eigenlijk alleen maar leuk als ik er bijna ben. De dubbelbaans afrit vlak na het ING-hoofdkantoor is een fantastisch mooie afrit omdat ik een testauto daar helemaal in de vering kan drukken. Als ik maar hard genoeg rijd dan gaan banden van de auto vanzelf piepen, ze moeten wel want dat is nou eenmaal een natuurkundige wet waar ik niet verder op in zal gaan. Het ritje over de snelweg was me prima bevallen, een CVT rijdt wat dat betreft veel relaxter dan een handgeschakelde auto. Wat me verder opviel is het comfort en de stilte op hogere snelheid. Ik heb op een stil stukje A44 (staan ze nooit te flitsen want dan zie je ze van kilometers afstand al staan) namelijk even wat extra gas gegeven en 150-170 km/u gereden.

Off Road vering/demping
De vering/demping van een terreinauto is een volslagen ander verhaal dan de vering/demping van bijvoorbeeld een hatchback of een sportauto. De veerwegen van een terreinauto zijn veel langer en dus is de vering altijd comfortabeler dan bij elk ander type auto. Ook de demping is een ander verhaal want veel uitgaande demping, zoals een sportauto die meteen weer strak op de weg moet liggen na oneffenheden in het wegdek, is er hier niet bij. Tegelijkertijd mag de auto niet nadeinen en met lange veerwegen is dat best behoorlijk lastig. De schokbrekers voor deze Jeep Compass (de Jeep Compass heeft schokbrekers dus geen losse veren en schokdempers) worden op maat gemaakt maar daarna is het vooral een kwestie van veel testen om proefondervindelijk de beste afstelling – dus de juiste hoeveelheid veervoorspanning en uitgaande demping – te vinden. De meeste auto’s hebben geen ingaande demping vandaar dat ik deze niet noem. In dat afstellen gaat behoorlijk wat tijd zitten en niet iedere autofabrikant heeft daar zin in.

Dat het wel degelijk loont is deze Jeep Compass een prachtig voorbeeld van. De wegligging van deze Jeep Compass onder alle omstandigheden uitstekend aan, vooral bij het passeren van verkeersdrempels lach je iedereen uit. Toen ik uit het zwembad kwam in Wassenaar haalde ik een Alfa Romeo 159 Sportwagon in die heel voorzichtig over de steile verkeersdrempels heen reed. Ik vloog de man (die verbijsterd omhoog keek) letterlijk links voorbij zonder een centje pijn, de veerwegen en de grondspeling van deze Jeep Compass zijn werkelijk fantastisch. Hier komen de terreinkwaliteiten al lichtjes om de hoek kijken. Ik weet zeker dat je met deze Jeep Compass 4WD (uiteraard mét de 4WD-lock aan) in het terrein behoorlijk gek kunt doen. Maar dan moet je wel A/T-banden monteren want met deze gewone gladde straatbanden is zwaar terrein, met bijvoorbeeld modder, geen optie. Onverharde landweggetjes zoals in Brabant of Drente zijn geen enkel probleem voor deze Jeep Compass 4WD. Ik ben namelijk even over een aantal onverharde landweggetjes gereden in de polder achter mijn huis, en dat voelde uitstekend aan.

Tja, wat zal ik hier op zeggen???
Omdat de Jeep Compass mij uitstekend was bevallen was ik toch wel heel erg benieuwd wat de rest van autojournalistiek van deze auto vindt. Tot mijn grote verbazing werd deze Jeep Compass 2.4 CVT 4WD (met exact hetzelfde kenteken) behoorlijk afgekraakt. Na de fotoshoot vroeg ik aan mijn fotoredacteur wat hij van de Jeep Compass 2.4 CVT 4WD vond. Hij bleek net als ik uitermate positief verrast over de sjieke looks en de uitstekende wegligging. Toen ik hem vertelde wat ik gelezen had is hij zelf ook even gaan surfen en kreeg ik ‘s avonds de volgende mail van hem.

[quote mail fotoredacteur]
Hoi Daan,

Ik heb de test van de Jeep Compass gelezen op www.xxxxxxxxxx.nl Wat je al zei, tegenstrijdig verhaal, overhellen en te hard geveerd. Daarna ben ik op zoek gegaan naar meerdere tests van de Jeep Compass. Zo las ik ook de test op http://www.xxxxxxxxxx.com/rijimpressies. Het lijkt wel of ze elkaars test hebben gebruikt, het is verhaal is iets uitgerekt maar ze zeuren over de zelfde dingen.

Groet Sipke
[/quote mail fotoredacteur]

Toen ik zijn mail las was ik blij omdat ik blijkbaar niet de enige ben die het opvalt dat in testverslagen van verschillende online automagazines exact hetzelfde staat. Je praat hier over plagiaat, maar wel plagiaat waar blijkbaar iedereen aan meedoet om zonder al teveel moeite zijn zakken te vullen. Iedereen viel over Ted Sluymer heen na puclicatie van zijn boek met de titel “Autojournalistiek: tijdverdrijf voor meningloze zakkenvullers” maar terugkijkend kan ik niet anders dan concluderen dat het gelijk van Ted steeds duidelijker wordt door het internet. Copy-paste is een eitje geworden met behulp van het internet. De meningloze zakkenvuller is tegenwoordig dan ook meer een digitale, maar nog net zo meningloze, zakkenvuller.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

SUV

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,7 seconden

Topsnelheid

180km/u

Vermogen

125(170)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

220/4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.4/2.359 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,5

Aandrijving

4WD

Differentieel

Blokkerbaar centraal differentieel

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Overig

Type bekleding

Leer + skai

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

11,3 liter/100 km

Snelweg

7,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,6 liter/100 km

C02 uitstoot

199 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.404 mm

Breedte

1.810 mm

Hoogte

1.663 mm

Wielbasis

2.635 mm

Spoorbreedte voor

1.520 mm

Spoorbreedte achter

1.520 mm

Massa leeg

1.505 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

450 kg

inhoud bagageruimte

328 liter

Bandenmaat

215/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand