Jeep Grand Cherokee Overland 3.0 CRD 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.



H-Jeep!
Dat de Jeep Grand Cherokee groot is hoeft geen betoog maar glad? Inderdaad glad, maar geen gladjakker! Met glad bedoel ik namelijk niet de Jeep Grand Cherokee zelf maar het stuur, om precies te zijn de zeer mooie gladde houten bovenkant van het stuur. Een glad stuur glijdt toch uit je handen zou je denken, maar nee niets daarvan ik vind het juist heerlijk. Vlak na vertrek vielen me direct twee dingen op, het lichte sturen en de uitermate comfortabele vering/demping. Nadat ik de versnellingspook in “D” had gezet zag ik de knopjes van de rijhoogteverstelling zitten. Dit moest dus wel luchtvering zijn en laat ik daar nou net een groot fan van zijn. Toch was ik op deze eerste testdag – net als met de Range Rover Sport V8 Supercharged – ook nu weer behoorlijk sceptisch over de wegligging. Zou het een waggelbak blijken te zijn? Aan de andere kant had ik zeer goede ervaringen met de Jeep Compass 2WD en 4WD dus waarom zou ik me zorgen maken? De rit naar huis leverde meteen een zeer positief punt op want de ACC bleek van een verrassend goede kwaliteit. Ik erger me namelijk elke keer weer helemaal kapot aan al die langzaam reagerende ACC’s. Een voorbeeld, ik reed op de derde baan achter een auto, en het ACC stond ingesteld op 130 km/u. De auto voor mij reed 100 km/u en dus paste het ACC zich automatisch aan. Toen ik echter de auto in ging halen reageerde het ACC lekker snel, en de Jeep Grand Cherokee spoot er (bij wijze van spreken) vandoor. Wat een verademing met al die andere ACC-auto’s die ik tot nu toe getest heb. Nadat ik de A44 was afgedraaid ben ik meteen naar mijn garage gereden voor een foto van de Samsonite-kofferset. Toen ik de achterklep open deed schrok ik, daar past toch helemaal niets in dacht ik bij mezelf. Uh foutje, beter gezegd hele grote fout zelfs want ik moest er een extra 33-liter koffer bijdenken omdat er nog exact een vierde 33-liter koffer bij paste. De tweede verrassing dus na het lekker snel reagerende ACC. Wat staat me nog meer te wachten dacht ik bij mezelf??? Niet veel later reed ik met vier zwaar gillende banden door de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Uh ja, tuurlijk joh zo’n zwaar vierkant hok en dan zo eenvoudig gillend de bocht om! Geloof het of niet maar deze grote zware Amerikaanse Jeep liet mij binnen een dag meerdere keren verbaasd staan.

Lekker vierkant maar toch hightech
Zelf ben ik best wel een fan van lekkere vierkante bakken zoals deze Jeep Grand Cherokee. Zeker de oudere types van de Grand Cherokee vind ik nog steeds erg mooi om te zien. Toch moet Jeep uiteraard ook met zijn tijd mee en dat hebben ze goed gedaan vind ik. Namelijk door weinig concessies te doen aan het design, vooral die mooie grote chromen grille vind ik ‘m goed staan. Aan de binnenkant vindt de bestuurder alles wat zijn hartje begeert. Elektrische stoel- en stuurverstelling, heerlijke ruim zittende met leer beklede stoelen, veel knopjes voor de Quadra-Lift-luchtvering en het Selec-Terrain-systeem. Mijn eerste indruk van dit terrein-systeem met luchtvering is het uitdelen van een dikke pluim aan Jeep. De verschillende terrein-instellingen doen hun werk fantastisch, én het aanpassen van de luchtvering gaat erg snel. Pas na het lezen van de online brochure begreep ik waarom het zo snel werkt. [quote Jeep.nl] In plaats van zoals bij open systemen buitenlucht te gebruiken – wat meer energie en tijd vergt – stuurt de Grand Cherokee indien nodig opgeslagen perslucht naar de veren. Het systeem laat geen lucht naar buiten toe ontsnappen, maar brengt zonodig het reservoir meteen weer op druk. Hierdoor kunt u de rijhoogte altijd heel snel aanpassen, ook in avontuurlijke gebieden met ijle lucht. [/quote Jeep.nl] Uiteraard reed ik op de openbare weg vooral in de stand “Auto”, de vering/demping voelt dan heerlijk comfortabel aan. Verkeersdrempels bestaan gewoon niet voor deze Jeep Grand Cherokee. Zelfs de meest vervelende verkeersdrempel bij tuincentrum “De Bosrand” in Wassenaar sprong ik zonder af te remmen overheen. Daarna heb ik op de ventweg naast de A44 nog even de verschillende standen uitgetest. In de stand “Auto” voelt alles heerlijk comfortabel aan maar in de stand “Sport” voel je overduidelijk dat zowel de vering als de demping ronduit sportief zijn. In de terrein-standen “Sand/Mud” en “Rock” staat de Jeep Grand Cherokee hoger op zijn wielen en voelt de ingaande demping duidelijker harder aan dan in de stand “Auto”. In elke andere stand dan “Auto” wordt het ESP overigens automatisch uitgezet.

Actie-fotoshoot
Zaterdag zou het mooi en zonnig weer worden en ik had dan ook een fotoshoot gepland voor vroeg in de middag. Nou dat mooie weer heb ik maar heel af en toe gezien want de zon kwam tijdens het maken van de actiefoto’s slechts spaarzaam (maar wel net op de goede momenten!) door het dikke wolkendek heen. Het mooie aan bewolkt en zonnig door elkaar heen is dat de auto er op elke foto anders uit lijkt te zien qua kleur. Omdat we weinig tijd hadden hebben de actiefoto’s letterlijk bij mij om de hoek gemaakt. Op foto nummer 3 kun je heel mooi zien dat de luchtvering de carrosserie perfect in balans houdt. Duidelijk is te zien dat het linkerwiel, vanuit de bestuurder gezien, een stuk lager naast het asfalt staat dan het rechterwiel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de luchtvering op de Jeep Grand Cherokee fijner vindt dan die van de Range Rover Supercharged. Deze mening is puur gebaseerd op gevoel, dit geeft wel aan hoe goed deze (relatief goedkope!) Jeep Grand Cherokee is. [quote Jeep.nl] Quadra-Lift-luchtvering: Dit gesloten luchtveersysteem biedt de mogelijkheid om de vering elektronisch te regelen, wat resulteert in nog betere rijprestaties. In plaats van zoals bij open systemen buitenlucht te gebruiken – wat meer energie en tijd vergt – stuurt de Grand Cherokee indien nodig opgeslagen perslucht naar de veren. Het systeem laat geen lucht naar buiten toe ontsnappen, maar brengt zonodig het reservoir meteen weer op druk. Hierdoor kunt u de rijhoogte altijd heel snel aanpassen, ook in avontuurlijke gebieden met ijle lucht. Het systeem verhoogt de rijhoogte altijd van achteren naar voren, waarbij de koplampen omlaag gericht blijven en een veilige en vlotte overgang is gewaarborgd. Met het beschikbare Quadra-Lift systeem kan de rijhoogte maximaal 105 mm worden gevarieerd via de vier luchtveren, die voor een uiterst comfortabele demping van de wegoneffenheden zorgen. Het ingenieuze systeem wordt bediend door middel van druktoetsen en een draaiknop. Welkom in een wereld die zich ver boven het alledaagse verheft. [/quote Jeep.nl]

Sfeer-fotoshoot
Tijdens het maken van de sfeerfoto’s, een paar uur later, was het weer helaas niet veel beter. Maar ook nu weer brak de zon precies op de juiste momenten even door. Na de fotoshoot ben ik nog even door alle mooie bochten in de directe omgeving heen gereden. Het is echt verbazingwekkend hoe deze grote 2.347 kg zware Jeep Grand Cherokee zich, ondanks de zwaar piepende banden, niet uit balans liet brengen. Het mooiste voorbeeld van hoe ongelofelijk goed de wegligging van deze Jeep Grand Cherokee is ondervond ik in de waanzinnig mooie haakse bocht vanaf de Papelaan (tussen Voorschoten en Wassenaar) de N44 op. Ik stond vooraan bij het stoplicht en dacht: “Weet je wat ik zet ‘m in de Sport-stand en trap het gaspedaal op de bodem en neem geen millimeter gas terug wat er ook gebeurt.” Wat er daarna gebeurde was behoorlijk heftig, helemaal voor zo’n zware auto als deze Jeep Grand Cherokee. Direct nadat ik de bocht ingedoken was begonnen de vier grote 20-inch banden te gillen, zeg maar gerust heel erg hard te gillen zoals ik zelden eerder meegemaakt heb tijdens het testen van zo’n grote auto. Zonder ook maar een millimeter weg te glijden reed de Jeep Grand Cherokee superstrak door deze mooie haakse bocht heen. Dat de wegligging zo ongelofelijk goed zou zijn had ik niet verwacht. Dat kan natuurlijk niet zomaar en dus ben ik nog even onder de auto gaan liggen om de voor- en achterwielophanging te bekijken.

[quote Jeep.nl]
Wielophanging Vóór: onafhankelijke Short/Long Arm (SLA) ophanging met schroefveren, gasgevulde dubbelwandige schokdempers, onderste en bovenste driehoeksdraagarmen en stabilisatorstang. Achter: onafhankelijke multilink­ophanging met schroefveren, dubbelwandige schokdempers en vijf draagarmen waarvan de onderste in aluminium zijn uitgevoerd.
[/quote Jeep.nl]

Dus zo zie je maar weer dat de Engelse en de Duitse autofabrikanten niet de enige zijn die topklasse SUV’s maken.

Avondje Amsterdam
Maandagavond na werk ben ik nog even gezellig met mijn moeder naar Amsterdam gereden. Mijn jongste broer was vrijdag jarig geweest maar was toen niet thuis. Hij is net samen met zijn vriendin naar een appartement aan de Weesperzijde verhuisd. Tijdens de rit over de snelweg viel me plotseling op dat de Jeep Grand Cherokee automatisch overschakelde van de normale rijhoogte (=205 mm grondspeling) naar de aërodynamische rijhoogte (=190 mm grondspeling). Ik ben vergeten bij welke snelheid dat was maar ga er vanuit dat het vanaf 100-120 km/u is. Het appartement van mijn broer ligt vlak naast het drukste fietspad – komend vanaf een brug over de Amstel – van Nederland. Helaas is deze brug éénrichtingverkeer en dus moet ik met de auto altijd een behoorlijk stuk omrijden. Maar nou komt het gekke, de NavSat van de Jeep Grand Cherokee gaf op het beeldscherm aan dat ik rechtsaf moest slaan over deze brug heen. Dat is dan wel de kortste weg maar het mag niet! Ik reed dus verder langs de Amstel terwijl de NavSat maar bleef roepen dat ik om moest keren. Zelfs toen ik aan het einde van de Amsteldijk rechtsaf sloeg bleef de NavSat steevast roepen dat ik moest draaien, in plaats van een nieuwe route te berekenen. En het werd nog erger, zelfs toen ik vlakbij het huis van mijn broer was wilde de NavSat nog steeds geen nieuwe route berekenen, pas toen ik de Jeep Grand Cherokee op de parkeerplaats recht voor de deur van mijn broer had geparkeerd gaf de NavSat zich gewonnen.

Maar de ellende was nog niet voorbij want ik moest een parkeerkaartje zien te krijgen uit de meest verschrikkelijke parkeerautomaat ter wereld. Ik zal jullie het hele verhaal besparen maar het komt erop neer dat ik de tijd en het kenteken in moest voeren via een verschrikkelijk onhandige draaiknop waarna ik met mijn chipknip dan eindelijk kon betalen. “Een paar minuten maar?”, zei mijn broer nadat we hem gefeliciteerd hadden. “De meeste mensen zijn een kwartier tot een half uur bezig om een parkeerkaartje uit die ramp-automaat te krijgen. Welke zwakzinnige raamstaarder (=rijksambtenaar) heeft dit in hemelsnaam bedacht?

Grappig weetje over het appartement waar mijn broer woont is het volgende:
[quote wiet-info.nl]
In 1972 verscheen de eerste coffeeshop in Nederland. Dit was Mellow Yellow aan de Weesperzijde 53 in Amsterdam. De coffeeshop zat in een gekraakt pand. De krakers dronken vaak een kopje koffie of thee en blowden gezamenlijk. Toen er steeds meer vrienden kwamen, kwamen Wernard Bruining en zijn kraakvrienden op het idee om een theehuis te beginnen. Dat kon, want er was toen geen vergunning nodig voor een theehuis. Er was toen wel veel handel over straat of via disco’s, maar er waren alleen coffeeshops voor bepaalde mensen onder elkaar. Dit was de eerste openbare coffeeshop.
[/quote wiet-info.nl]

Ik heb zelf overigens helemaal niets met drugs, als het aan mij ligt sluiten ze alle coffeeshops in Nederland liever vandaag nog dan morgen. Ik vind mensen die blowen de grootste nietsnutten van deze maatschappij.

The day after
Eigenlijk is dit een hele rare test, en dat komt alleen maar door die heerlijke vierkante Jeep Grand Cherokee. Ik zit al dagen en avonden achtereen te genieten in deze auto, en kwam er daardoor totaal niet aan toe om iets te typen. Elke ochtend als ik in de auto sprong waren mijn eerste supersnelle acties, stuurverwarming aan, stoelverwarming aan en op het pedaal van de parkeerrem trappen. Daarna trapte ik op de rem en kon ik de V6 diesel aanslingeren met de startknop. De automatische versnellingsbak van deze Jeep Grand Cherokee werkt feilloos, dit is fijner dan zo’n DSG-versnellingsbak waar ik de laatste tijd veel klachten over hoor. Zo’n dubbele versnellingsbak blijkt namelijk nogal wat problemen te geven als de auto wat ouder is. Toch had ik graag stuurflippers gehad, ik vind dat zelf altijd erg fijn omdat ik dan kan afremmen op de motor in plaats van te moeten remmen. Wat betreft het V6 diesel motorblok kan ik alleen maar vol lof zijn. Als het motorblok eenmaal warm is voelt het fantastisch aan. Het krachtige koppel van 550 Nm (al vanaf 1.800 toeren) voelt aan als een heerlijk zachte fluwelen schop in je rug. Het grootste deel van de testweek heb ik lekker rustig gereden, maar tijdens het optrekken bij groen of op een lekkere polderweg heb ik elke keer even heerlijk plankgas gegeven. Samen met de fantastisch werkende Quadra-Lift-luchtvering (in de stand “Auto”) lijkt het dan ook meer alsof je zweeft dan dat je rijdt.

Uiteraard wens je een paar hele goede krachtige remmen op zo’n grote zware SUV, en die heeft deze Jeep Grand Cherokee dan ook. De voorkant duikt voelbaar bij zeer hard remmen alhoewel de mate van duiken afhangt van de stand. In de stand “Auto” duikt de Jeep Grand Cherokee uiteraard meer dan in de stand “Sport”. Verder heeft deze Jeep Grand Cherokee het zogenaamde “Rain brake support” een systeem dat bij regenachtig weer helpt de remschijven droog te houden, zodat een optimale remwerking is verzekerd. ‘s Middags moest ik nog even naar Katwijk aan Zee, en heb ik nog even al mijn favoriete bochten opgezocht. De opritbochten (bij Langevelderslag en ‘t Heen) reed ik, in de Sport-stand met volledig met piepende banden doorheen, een werkelijk fantastisch gevoel in een 2.347 kg zware auto. Daarna ben ik nog even door de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden, maar dit keer met een ruim hogere snelheid dan de vorige keer. Dit keer ging ik echt vol op het gas door de bocht en slingerde de Jeep Grand Cherokee heftig van links naar rechts en weer naar links met piepende banden maar wegbreken ho maar. Wat erg opvallend is aan deze Jeep Grand Cherokee is dat-ie ondanks het hoge koppel geen last heeft van ‘torque steer’.

De bekleding en de ruimte
In een testverslag van de Jeep Compass schreef een behoorlijk dom iemand nog over goedkoop uitziend leer terwijl het om skai oftewel kunstleer ging. Bij deze Jeep Grand Cherokee Overland (de Summit versie is nog weer luxer) is het allemaal echt leer wat de klok slaat. Ook het dashboard is strak bekleed met fraai leer, en verder zijn er de nodige fraaie accenten met notenhout. Zeer opvallend is dat er aan het stuur maar één hendel zit. Een alles-in-één-hendel zogezegd, voor de bediening van de knipperlichten en de ruitenwissers. Op het stuur zitten ook de nodige knopjes voor de bediening van de ACC, de audio, de boordcomputer en de telefoon. De audio is mij goed bevallen en zou ik heel graag een groter beeldschermpje willen, die vind ik namelijk wat aan de kleine kant. Verder vind ik de USB-aansluiting vlak naast het beeldscherm niet handig. Meestal zit die veilig in het opbergvak van de midden-console. De bediening en de werking van de NavSat is prima alleen klopt de steden-en-straten-software niet helemaal gezien mijn slechte ervaring in Amsterdam. Verder moest ik wel lachen om de vrouwenstem die vaak pas op het allerlaatste moment zei: “Nu rechts of nu links.” Het deed me denken aan die reclame van Planet Internet (getiteld: Moderne technieken/YouTube) waarbij een vrouwelijke automobilist de navigatiestem gehoorzaamt, en plotseling rechtsaf slaat en dwars door een heg heen rijdt. Echt een geweldig leuke reclame over de problemen van oudere mensen met moderne technieken.

Het blijft een lastig probleem “Ruimte”, want hoe creëer je ruimte die er niet is? Nou is deze Jeep Grand Cherokee een dermate grote auto, dat het voor de designers geen enkel probleem was om ruimte te creëren. Dat de beenruimte voor de passagiers op de achterbank zeer ruim is mag dan ook geen wonder heten. Toen ik dinsdagavond de kinderen van mijn zus en een kennis moest halen/brengen dansten ze nog net niet door de auto heen. Fantastisch vonden ze het deze Jeep Grand Cherokee, die kinderen van tegenwoordig weten luxe zeer te waarderen. Ik had ze natuurlijk ook alledrie in de kofferbak kunnen stoppen want ook die is verrassend ruim. Ik stond dan ook echt perplex toen ik de afdekhoes verwijderde en de bagageruimte volledig vol kon proppen. Er paste zowaar zelfs een vierde koffer van 33 liter bij maar ik heb er maar drie verdorie. Ik heb het toen zo opgelost dat ik de plek waar nog een koffer van 33 liter paste heb open gelaten. De koffer van deze plek heb ik naar voren gehaald want dat oogt beter op de foto. In ieder geval bleek er een totaal aantal van 505 liters aan Samsonite koffers in de bagageruimte te passen. Die vierde 33 liter koffer staat dus niet op de foto, die moet je er maar bijdenken.

Hey Jaap!
Kom ik ‘s ochtends vroeg het secretariaat op mijn werk binnen gelopen roept de feestneus van het secretariaat – Pien – tegen mij: “Hey Jaap is die grote auto beneden op de parkeerplaats van jou?” “Jaap?”, waar heeft die meid het over vroeg ik mezelf af, pas daarna viel het kwartje. Ach het was nog vroeg en ik had nog geen koffie op. Vrouwen! De rest van de week was ik dus Jaap met de Jeep, maar eerlijk gezegd vind ik Joop beter klinken. Maar terug naar de Jeep, de concertzaal van Jaap (van Zweden) dit keer. Dat de geluidsstudio – zoals het Jeep het noemt – aan boord van deze Jeep Overland van goede kwaliteit zou zijn twijfelde ik geen moment aan. Waar ik wel benieuwd naar was is voor welk audiomerk Jeep heeft gekozen, en dat bleek het Japanse topmerk Alpine te zijn. Dat verbaasde mij wel enigszins omdat ik eerder het Amerikaanse audiomerk Rockford Fosgate (een merk dat je dan weer gek genoeg in het Japanse automerk Mitsubishi aantreft) in deze auto had verwacht aan te treffen. Het surround sound system van Alpine omvat een krachtige 12-kanaals versterker van 506 watt, die negen optimaal over het interieur verspreide luidsprekers en een subwoofer aanstuurt.

Drempel-Jumper-Jeep
Welke verkeersdrempel ik ook overheen reed, laag, hoog, lang, kort, steil, asfalt, klinkers afijn verzin het maar, de Jeep Grand Cherokee sprong er overheen alsof ik deelnam aan een woestijnrally. Sinds ik in Wassenaar ga zwemmen heb ik weer drie hele mooie verkeersdrempels aan mijn testarsenaal toe kunnen voegen. Deze verkeersdrempels zijn van het type uitermate vervelende en keiharde voorwiellanding. Met een normale auto loop je hier bij wijze van spreken de kans dat je motorblok op straat ligt als je er hard overheen rijdt. Zo niet met deze Jeep Grand Cherokee! Het mooie aan deze toegangsweg naar het zwembad is dat-ie op een doodstille plek aan de rand van Wassenaar ligt, en ik dus alle ruimte heb om me even heerlijk uit te leven met elke 4WD die ik mag testen. Het lekkerst voelden de drempelsprongen aan in de stand “Auto”, in de stand “Sand/Mud” is de ingaande demping namelijk een stuk harder en dat voelt op de openbare weg minder lekker aan. Over de verkeersdrempels springen in de stand “Rock” heeft weinig zin omdat alles ingesteld is op rijden met zeer lage snelheid. De Jeep Grand Cherokee heeft ook nog een stand “4WD Low” maar die is, net als de stand “Rock” uitsluitend bedoeld voor in het terrein. Hieronder de verschillende rijhoogtes in de verschillende standen. Het stond er niet bij maar ik ga er vanuit dat Off Road 1 bij de stand Sand/Mud hoort, en Off Road 2 bij de stand Rock.

Off Road 2 (+65 mm): 270 mm grondspeling
Off Road 1 (+33 mm): 238 mm grondspeling
Normale rijhoogte: 205 mm grondspeling
Aërodynamische rijhoogte (-15 mm): 190 mm grondspeling
Parkeermodus (-40 mm): 165 mm grondspeling

Ik had deze Jeep Grand Cherokee dolgraag in het terrein gereden, maar met de Continental ContiCrossContact banden die slechts voor 5 procent Off Road rijden geschikt zijn heeft dat erg weinig zin. Een onverharde weg afjakkeren is geen enkel probleem maar zwaar zand of modder is een heel ander verhaal. De reden dat A/T-banden beter functioneren in bijvoorbeeld modderig terrein komt omdat deze banden meer negatief profiel hebben. Daardoor gaan A/T-banden niet ‘dicht’ zitten met modder, omdat deze er namelijk makkelijk weer uit geslingerd wordt tijdens het rijden. Verder is het lichte stuurkarakter ook een voordeel in het terrein, een zwaar stuurkarakter zou er al snel voor zorgen dat je uitgeput achter het stuur zit. De stuurinrichting van dieselversie is i.t.t. het tandheugelsysteem op de benzineversies een elektrohydraulisch systeem met bekrachtiging. Zo zie je maar weer, voor alles is dus een reden. Het vierwielaandrijfsysteem van deze V6-dieselversie is trouwens anders dan die van de V6-benzineversie. De V6-diesel heeft Quadra­drive II – Actieve permanente vierwielaandrijving met lage (2,72:1) en directe overbrenging, variabele koppelverdeling over voor­ en achteras (normaal 48/52), elektronisch geregelde platenkoppeling in centraal differentieel en elektronisch geregeld sperdifferentieel in achteras. De Jeep Grand Cherokee met de 3.6 liter V6 benzinemotor heeft Quadra­trac II – Actieve permanente vierwielaandrijving met lage (2,72:1) en directe overbrenging, variabele koppelverdeling over voor­ en achteras (normaal 48/52), elektronisch geregelde platenkoppeling in centraal differentieel en open differentiëlen in voor­ en achteras.

H-Jeep
Het woord Hooligan is voor veel mensen een vies woord (het stamt overigens al uit de 18e eeuw, zie: Hooliganism/Wiki) zo niet voor de auto/motorjournalistiek. Daar wordt het woord Hooligan gebruikt voor een auto/motor waarmee je alles kan. Vandaar de titel H-Jeep die je dan ook terecht als een eretitel mag beschouwen.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

8,2 seconden

Topsnelheid

202km/u

Vermogen

177(241)4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

550/1.800-2.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.0/2.987 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:18

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4×4

Differentieel

Elektronisch centraal en achter

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,3 liter/100 km

Snelweg

7,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,3 liter/100 km

C02 uitstoot

218 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.822 mm

Breedte

2.154 mm

Hoogte

1.781 mm

Wielbasis

2.915 mm

Spoorbreedte voor

1.628 mm

Spoorbreedte achter

1.634 mm

Massa leeg

2.247 kg

Max. toelaatbare massa

2.949 kg

Aanhanger geremd

3.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

457 liter

Bandenmaat

265/50-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand