Klinkt als…
In de prijslijst van de Kia Optima Sportswagon staat een hele lange lijst met diesels:
1.7 CRDi ComfortPlusLine
1.7 CRDi DCT7 ComfortPlusLine
1.7 CRDi DynamicLine
1.7 CRDi DCT7 DynamicLine
1.7 CRDi ExecutiveLine
1.7 CRDi GT-Line
1.7 CRDi DCT7 ExecutiveLine
1.7 CRDi DCT7 GT-Line
en helemaal onderaan staat de
2.0 T-GDi AT6 GT
met 245 Pk bij 6.000 toeren.
Ik ging er blind vanuit dat ik een diesel mee zou krijgen maar niets bleek minder waar, want toen ik de startknop indrukte hoorde ik een rare grom (ik was aan de zijkant van de auto ingestapt en had niet naar de emblemen of wat dan ook gekeken en ook nog niet naar de toerenteller). Niet alleen raar omdat het geen diesel bleek te zijn, maar ook raar omdat het helemaal niet op een 4-cilinder turbo leek. Dit leek wel een soort van hitsig zwaar getuned motorblok dat eigenlijk alleen maar één ding wil en dat is gàààààààààààààààààààààààssss!!! Ik had het gevoel alsof ik in een auto uit een Mad Max-film stapte (een stemmetje in mij zei dat er iets niet klopte – thuis gekomen las ik dat deze auto ‘sound engineering’ heeft wat ik al dacht). Tja dat krijg je als je teveel Hybrides, PHEV’s en elektrische auto’s gereden hebt de laatste tijd. Ik ben niets meer gewend joh, ha, ha! Na het afstellen van stoel/stuur/spiegels reed ik richting de Mc Donald’s waar meteen de mooie bochten en rotondes starten. Zelfs rustig rijdend kon ik al voelen dat alles aan deze auto toegespitst is op snelheid als het moet. De Kia Optima Sportswagon GT stuurt lekker direct, heeft een uitstekende vering/demping en is mooi in balans. De haakse dalende rechterbocht ging lekker en omdat ik precies in een gaatje de rotonde opstuurde kon ik meteen verder rijden. Ik stuurde meteen de binnenring van de grote rotonde op en op driekwart verliet ik de rotonde weer. Helaas zat er net een petje voor mij dat was wel balen want de rotonde aan de andere kant van de A2 is nog leuker. Uit chagrijn ging ik er halverwege de rotonde af om de fraaie route binnendoor te pakken. Altijd mooi want in dit stuk polder zie ik altijd grote zilverreigers (ik heb er vier gezien op een kort stukje), maar een leuke bijkomstigheid is dat er ook meerdere mooie verkeersdrempels liggen. Een perfecte mogelijkheid om de vering/demping te testen.
Uh ja
In de laatste zin van de vorige alinea ben ik een woord vergeten, “actieve” want deze GT-versie heeft namelijk standaard elektronische demping. In de rijmodus “eco” levert dat een comfortabele demping op, in de middelste rijmodus “normal” een gewone demping en in de rijmodus “sport” een fantastische sportieve demping. Jullie begrijpen dus wel dat ik even heel erg hard moest lachen om de volgende opmerkingen (exact dezelfde auto want hetzelfde kenteken).
Autoweek.nl: “Ga je rijden, dan merk je direct dat het onderstel aan de harde kant is.”
Rijtesten.nl: “De auto is sportief afgesteld op het gebied van demping en besturing, zonder daarbij te onrustig of oncomfortabel aan te voelen.”
Duidelijk een gevalletje van niet gelezen dan wel totaal niet door hebben in wat voor auto je rijdt, want A dit had je moeten lezen in de brochure of B dit had je moeten voelen bij het wisselen van rijmodus want het verschil tussen “eco” en “sport” is werkelijk levensgroot. Na het verlaten van de rotonde volgt een ongelofelijk mooie maar zeer lastige slingerbocht de polder in. Helaas kwam er net van de andere kant een vrachtwagen aan die ik uiteraard middenin de bocht moest passeren. Daarna volgt even verderop een kruising met daarvoor en daarna een hele mooie drempel. Ik had de rijmodus in de stand “normal” staan en dat was goed te voelen, want de het onderstel ging perfect en dus zonder enig gripverlies over de beide drempels heen. Dat het met elektronische demping zo perfect aanvoelt heeft te maken met het feit dat er zowel in- als uitgaande demping aanwezig is. Vrijwel alle schokbrekers van gewone auto’s hebben alleen uitgaande demping, dus dat is een niet uit te vlakken verschil.
Helaas hebben Nederlandse autojournalisten geen kennis van zaken op het gebied van vering/demping. Ik was de eerste Nederlandse motorjournalist die serieus aandacht ben gaan besteden aan vering/demping toentertijd omdat ik baalde dat ik er vrijwel niets vanaf wist. Hetzelfde geldt ook voor banden want ik ben de enige autojournalist die daar serieus aandacht aan besteed (motorrijders zijn bandenfetisjisten) en dus ook de enige die wel eens de conclusie trekt dat een bepaalde merk en type band levensgevaarlijk is in de regen (het lijkt me toch dat je dat wilt weten als koper) zoals in het geval van de banden van de Mazda 2. Ik vind dat je als auto-/motorjournalist daar verstand van moet hebben en dat je jezelf daarin moet verdiepen. Hoe kun je anders goed onderbouwd schrijven over belangrijke zaken als wegligging, balans, grip etc. Ondertussen zag ik richting Woerden rijdend de wijzer van de benzinemeter al naar links gaan, oei deze auto is wel een heel erg grote zuiplap voor een maar 2-liter turbo motor onder motorkap. Ook deze Kia Optima heeft net als de PHEV sedan-versie een ACC (minimale snelheid ACC = 30 km/u), stoel- en stuurverwarming en stoelkoeling. De audio is van harman kardon en dus van uitstekende kwaliteit en omdat ik mijn USB-stick met mijn eigen muziek niet vergeten was mee te nemen kon ik heerlijk genieten van liedjes als “Are friends electric?” van “Gary Numan” of het fraaie “Miss you like the desert” van “Everything but the girl” oh en “Rebel yell” van “Billy Idol”. Wat is auto’s testen toch heerlijk, waha!
Lekker!
Bij Woerden aangekomen besloot ik richting de A12 te rijden want ik had geen zin om binnendoor te rijden. Aan de rand van Woerden heb je een mooie mooie weg met een aantal mooie bochten. Ik reed er lekker strak doorheen en dat deze Kia Optima Sportswagon GT dan toch echt een betere wegligging heeft dan de gemiddelde auto merkte ik aan een haastige achterligger in een gewone hatchback die constant op mijn bumper zat, maar die in de bochten steeds moest lossen. En dat terwijl ik nog maar heel normaal door de bochten heen reed en dus nog bij lange na niet op de grens reed. Ik was vergeten te kijken welk merk en type banden er om de velgen liggen. Aan grip geen gebrek ook niet op het ijskoude en natte asfalt dus het zal zeker een hele goede band zijn daar twijfel ik niet aan. Bij de oprit naar de A12 aangekomen reed er helaas een auto voor mij maar gelukkig een trailer achter mij. ik liet me daarom terugvallen want die trailer trok toch heel langzaam op. Vlak voor de bocht gaf ik stevig gas maar tot mijn verrassing hoefde het ESP/TRC niet in te grijpen. Op de snelweg heb ik voor het eerst even een kickdown gegeven en ik moet zeggen dat de Kia Optima Sportswagon GT voor maar 245 Pk er toch lekker snel vandoor gaat. Nou weegt deze grote stationwagon maar 1.580 kg dus dat werkt in zijn voordeel, net als de 6-traps automaat die werkelijk perfect en feilloos opschakelt. Ik las op het internet dat er ook nog een 2.0 CVVL-versie is maar die is helaas niet leverbaar in Nederland. Na een saai recht stuk kwam ik vooraan bij de stoplichten op de grote kruising bij Het Archeon stil te staan. Ik besloot plankgas te vertrekken, maar dat trekken de voorbanden dus niet want die stuiterden dat het een lieve lust was. Op de volgende kruising kwam ik ook weer vooraan stil te staan en toen besloot ik het ESP/TRC uit te zetten. Nou dat had ik beter niet kunnen doen want nu leek het wel of ik bijkant stil bleef staan met doorspinnende voorwielen.
Bij het einde van de N11 aangekomen stond ik alweer vooraan en kon ik heerlijk even vaart maken in de mooie flauwe opritbocht naar de A4. Bij het viaduct onder de Europaweg ging ik de snelweg weer af en ik moest even stevig gas geven en heel laat remmen, want een of ander petje in een truttenschudder zat mij mateloos te irriteren. ik remde heel laat en vloog de rotonde op en af richting de stoplichten die net op groen sprongen en heb het petje niet meer terug gezien. Ik ben meteen maar door gereden naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Er passen behoorlijk wat koffers in de bagageruimte dus daar scoort deze snelle Kia Optima Stationwagon punten.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 4×33-liter + 1×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 3×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter
Na het fotograferen van de kofferset heb ik mijn fiets nog even meegenomen, want na het neerklappen van de achterbank past de fiets er… uh toch net niet helemaal in. Maar ik had geen zin om het stuur los te halen want handremmen en zo. Dat hoefde ook niet want deze snelle Stationwagon heeft een elektrisch bedienbare achterklep, en die kun je dus stilzetten waar je maar wilt. Ik ben dus met een net niet helemaal gesloten achterklep naar mijn moeder gereden om mijn fiets daar in de schuur te zetten. Ik laad mijn Renault Twizy daar altijd op (vanaf 5 hoog is dat wat lastig, het stopcontact in mijn garage heeft een te laag ampèrage) maar moet dan wel vervoer hebben staan van en naar mijn garage.
Zo goed dat het saai wordt!
Zondagochtend was ik later dan gepland thuis door het thuisbrengen van familieleden die overigens zeer te spreken was over de balzaal aan ruimte in de Kia Optima Sportswagon GT. Na het eten van een kop heerlijke snert heb ik mijn zwemspullen gepakt en ben in de auto gesprongen richting Katwijk aan Zee. Uiteraard ben ik via de ventweg langs de N206 gereden want veel snelheidsbrekers en verkeersdrempels dan kon ik mooi even de standen eco/normal/sport afwisselen en voelen wat de vering/demping doet in de 3 verschillende standen. De verkeersdrempels voor de Kwantum voelde lekker aan in de eco-stand maar ja dat zijn dan ook lage asfalten verkeersdrempels. En ja echt waar voor dit soort verkeersdrempels remmen sommige mensen af. Ik kon duidelijk voelen dat de eco-stand puur op comfort is gericht. Bij de N206 aangekomen volgde ik de weg richting Valkenburg ZH langs de nieuwe wijk Duyfrak. Daar liggen vanwege de 30-zone hele vervelende snelheidsbrekers en verkeersdrempels die de meeste automobilisten haten, maar waar ik juist heel erg blij mee ben! Ik besloot elke snelheidsbreker/verkeersdrempel in een andere stand te nemen en het rare is dan dat zelfs in de sport-stand je niet tegen het dak (=hemel) stuitert met je hoofd. Dat is nou het fantastische van elektronische vering/demping, het voelt in elke stand anders aan maar het resultaat is in wezen hetzelfde. Rijdend op de ventweg langs de N206 besloot ik met 100 km/u in de sport-stand over de hoogste asfalten verkeersdrempel heen te knallen. Het resultaat was dat de Kia Optima Sportswagon GT vrijwel meteen na de landing weer volledig uitgedempt in balans was (net zoiets als met die Ford Focus RS op de 1.000-drempelweg). Echt fantastisch maar eigenlijk gewoon te goed als ik eerlijk ben. Het geeft je het gevoel dat het eigenlijk niet fout kan gaan.
Aan het einde van de ventweg besloot ik op het laatste moment toch het ESP/TRC uit te zetten, want deze S-bocht + rotonde-op-af is te mooi om met het ESP/TRC aan doorheen te rijden. In de S-bocht gaf ik al stevig gas maar er gebeurde eigenlijk niet zoveel. En dus besloot ik de rotonde op en af nog meer gas te geven maar het leek verdorie wel alsof er niets gebeurde. Ik besloot door te rijden en voor het zwemmen uit even een rondje Space Business Park te doen. Ondertussen had ik even gekeken wat voor banden er om de velgen liggen en de beoordeling daarvan. De banden zijn GoodYear UltraGrip Performance in de maat 235/45-R18 en ze komen in elke Duitse winterbandentest uitmuntend uit de test. Om het in het Duits te zeggen ze zijn “Testsieger”. Dat gaf mij in ieder geval een goed gevoel en samen met de uitstekende vering/demping waarvan de laatste elektronisch geregeld wordt moest dat wel een leuk rondje SBP worden. TRC uit: check, ESP uit: check, sport-stand: check, M-stand ingeschakeld: check en gaan met die banaan. De rotonde af kon ik meteen in M2 plankgas de haakse rechterbocht induiken, waarna de voorwielen als een idioot doorspinden en de toerentellernaald richting de toerenbegrenzer vloog. De vrachtwagenparkeerplaats op was ronduit raar want ik had het gevoel dat ik gewoon normaal aan net rijden was maar de toerentellernaald vertelde iets anders. De vrachtwagenparkeerplaats af ging ook makkelijk, net als de verkeersdrempel + haakse rechterbocht. Ik besloot harder dan normaal over de gewone en hoge verkeersdrempel heen te rijden. Het voelde erg goed aan die elektronische demping van Sachs, maar de rotonde + blinde rechterbocht zaten er nog aan te komen.
De auto van links was gelukkig nog ver genoeg weg dus ik had de rotonde vrij, ik reed erop flipperde terug naar M2 en gaf plankgas de blinde rechterbocht in. Pas toen ik naar de toerentellernaald keek begreep ik dat ik in M3 met 80-90 km/u met vol doorspinnende wielen door de bocht heen vloog. Oeps dit ging wel heel erg belachelijk onbeschoft makkelijk, ik had het nog met mijn ogen dicht kunnen doen verdorie. Uh…… ANWB zijn jullie helemaal gek geworden: “De rijkwaliteiten van de Optima SW (GT 2.0 T-GDi, red.) zijn wel in orde, maar sportief kunnen we de auto niet vinden. Het inschakelen van de sportstand met een knopje achter de versnellingspook helpt daar ook niet bij. Het comfort wordt er minder door, de automaat gaat hardhandiger schakelen en de motor reageert sneller, maar niet nauwkeuriger op het gaspedaal.” en “De besturing blijft echter in alle standen gevoelloos en als de rijstrookassistentie is ingeschakeld, stuurt de auto soms ongewild en onnodig een beetje voor jou, waardoor het contact met de wielen nog slechter aanvoelt.” Wat een stel fossielen daar bij de ANWB zeg, die gasten kunnen gewoon echt niet rijden!!!!! Deze auto is namelijk veel beter dan je denkt want het lullige is dat-ie alles zo goed doet en dat het zo absurd makkelijk gaat dat je ’m een 7 geeft terwijl een 9 op zijn plaats is. De oprit bij ’t Heen was een verhaal apart, ik weet niet eens hoe ik dat zou moeten omschrijven. Dat ga ik van de week nog een keer overdoen na het zwemmen, echt absurd geniaal hoe goed dit ging en juist daardoor extreem saai. Klinkt misschien raar maar met de Kia Optima 2.0 GDi AT6 PHEV sedan was het spannender.
Treinen in A’dam staan stil = Nederland staat stil
Dinsdagochtend werd ik wakker met het nieuws over een stroomstoring in en rond Amsterdam, ik heb meteen mijn zusje gebeld want ik wist dat ze ’s middags met de trein naar Amsterdam moest voor een cursus. Ze had het nieuws nog niet gehoord, maar omdat ik ’s middags naar Zaandam moest bood ik aan haar op de terug weg op te halen. De ervaring leert namelijk dat een dergelijke grote stroomstoring tot ver in de avond zijn uitwerking heeft op de treinenloop. Gelukkig lukte het haar ’s middags om met de trein via Haarlem in Amsterdam CS te komen en met de tram die het weer deed verder te rijden tot aan het cursusadres. Dat het lam gelegde treinverkeer zo’n verstrekkende invloed zou hebben had ik niet verwacht, zelfs in Leiden stond alles rond 08.00u al helemaal muurvast. Het is echt maar goed dat ik als ‘gebore en getoge’ Leienaar alle sluipweggetjes ken want anders… Mama mia wat een pleurisbende op de weg zeg niet normaal gewoon. Na een drukke dinsdagochtend sprong ik klokslag 12.30u in de Kia Optima Sportswagon GT richting Zaanstad. Ik had ’s ochtend vroeg de benzinetank vol gegooid want ik wilde kijken wat het verbruik zou zijn bij 100 km/u op de ACC over de snelweg, een snelwegzuinigheidsrit dus. Het aftanken leverde een desastreuze 1:7 op, een verbruik waar je absoluut niet blij van wordt. Op weg naar de A4 moest ik nog een stukje over het rotondecircus, en daar ben ik dus noodgedwongen heel erg netjes overheen gereden, want eco-stand én heel erg rustig gas geven. Nou ja heel erg netjes… door niet te remmen hield ik de snelheid op de rotondes en in de bochten hoog en had ik toch nog dikke pret met het ESP/TRC aan. Het constant 100 km/u rijden op de Adaptieve Cruise Control op de snelweg voelt heerlijk aan in deze ruime heerlijk zittende auto. De verstelbare met de leer beklede bestuurdersstoel zit werkelijk prinsheerlijk en het met leer beklede stuur ligt lekker in je handen.
Met een extreem gevoelig gasvoetje reed ik richting Zaandam naar de vroegere stuntrijder – Sven Kleijn – van mijn voormalige online motormagazine Motormaniacs. Sven gaat mij helpen de juiste drone te kopen en ook om een drone te leren besturen. Sven heeft zelf een racedrone die van 0-100 km/u gaat in 1 seconde, tja stuntrijder racedrone je verwacht het niet hè. Ik wil samen met een oud clubje van van Motormaniacs-redacteuren allerlei soorten filmpjes gaan maken van testmotoren tot aan het volgen van het bouwen van Café Racers en Streetfighters. En een drone is naar mijn mening dan een onmisbaar instrument om fraaie beelden te maken. Na een werkelijk heerlijke super relaxte rit over de A4/A5/A10/A8/A7 nam ik de afslag naar Het Kalf zoals de wijk heet waar Sven woont. We zouden naar de MediaMarkt bij de Amsterdam Arena gaan, maar alleen om te kijken-kijken-niet-kopen. Want ja internet is véél goedkoper dus je bent knettergek als je zo’n drone in de winkel koopt. De rit koste wat benzine en 1,- euro parkeerkosten voor de parkeergarage bij de Amsterdam Arena. Wat ik echt belachelijk vind is de smalle doorgang tussen die hoge gele stoepranden bij de slagboom de parkeergarage in/uit. Dat gaat helemaal nergens over in een auto zoals deze grote Kia Optima Sportswagon 2.0 T-GDi GT. Ik had aan beide kanten hooguit een paar centimeter speling! Nadat ik Sven had thuis gebracht heb ik mijn jongste zus in Amsterdam opgehaald, haar dochtertje was jarig en dan wil je niet op een ijskoud treinstation op een misschien wel/niet rijdende trein staan wachten.
De rit begon op IJselstraat in Amsterdam en moest eindigen in Katwijk aan Zee. Via de snelste route vanaf de IJselstraat in A’dam naar Katwijk aan Zee = 45,7 km/38 minuten. In het begin ging het nog wel op de A10 vanaf de RAI maar al snel begon het vast te lopen bij Hoofddorp. Ik besloot de snelweg te verlaten en via de 1.000-drempelweg langs Rijsenhout naar Leimuiden te rijden en daar dan ergens de A44 op te rijden. Op de 1.000-drempelweg reden sommige automobilisten zo sloom dat ik maar even gas gegeven heb en er een aantal ingehaald heb op de verkeersdrempels. Bij Leimuiden stond een lange file voor het stoplicht rechtsaf naar de A4/A44 en dus ben ik bij de eerste mogelijkheid linksaf de Leimuiderdijk opgereden want dan kun je om de stoplichten heen onder de brug door rijden en aan de andere kant de Weteringweg op en zo naar de A44. Wat boft mijn zusje dat ik hier elk straatsteentje ken want anders had ik op meerdere plekken stil gestaan terwijl dat niet nodig was. Eenmaal op de A44 kon ik weer gas geven maar ook daar liep het in de buurt van Sassenheim weer vast en dus besloot ik via Voorhout binnendoor naar de N206 te rijden. Ook dat ging weer goed en zo kwamen we na exact anderhalf uur rijden bij het huis van mijn zusje aan en was ze toch nog op tijd thuis voor de verjaardag van haar dochter. De route die we gereden hebben met sluipweggetjes = 50,3 km/57 minuten en we hebben er uiteindelijk 1 uur en 45 minuten over gedaan en dat viel mij eerlijk gezegd nog alles mee, maar het is toch nog steeds 2,5 maal zoveel tijd als de 45,7km/38 minuten die ervoor staat over de A4/A44/N206. Aftanken later op de avond leverde exact 1:14 op maar vanwege de winterbanden mag ik daar 10 procent bij optellen dus dan kom ik op 1:15,4 wat 1 kilometer per liter minder is dan de opgegeven 1:16,4.
Heerrrrrrrrrrlijk!!!
Na zo’n verschrikkelijke rit wilde ik eigenlijk nog maar één ding en dat is me even helemaal uitleven. Dat betekende dus de oprit bij ’t Heen en de rotonde + S-bocht bij het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Oh wat had ik daar even ongelofelijk veel zin in!!! ESP uit, TRC uit, nou ja eigenlijk andersom maar dit is de alfabetische volgorde. Rijmodus in de stand “Sport” en de versnellingspook in de Manuele stand en gaan met die banaan. Ik reed in M2 op de apex van de opritbocht bij ’t Heen af en gaf daarna plankgas. De voorbanden spinden door maar de Kia Optima Sportswagon GT liet zich, ondertussen naar M3 flipperend, als ware het een klein truttenschuddertje alsmaar snelheid makend door de opritbocht knallen en de opritbocht uit accelereren. Oké die bocht heb ik gehad dan nu nog de iets lastiger S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Op de rotonde gaf ik alvast wat gas maar het leukste blijft toch plankgas in M2 middenin de S-bocht. Ik vloog werkelijk perfect met vol doorspinnende voorwielen door de S-bocht heen. Daar kan toch echt geen enkel ander gevoel tegenop (behalve motorrijden dan), dit is zo verschrikkelijk lekker om te doen. Ik vroeg me dan ook hardop af waarom sommige autojournalisten zoals die van de ANWB glashard liegen over deze auto. Ik weet het natuurlijk wel want automerken die groot adverteren in een dode-bomenblad krijgen sowieso een goede beoordeling. Adverteer je niet of te weinig naar de zin van een autoblad dan komt je dat op harde kritiek te staan van je product=testauto. Toen ik nog motoren testte heb ik daar een keer een heel sterk staaltje liegen van meegemaakt. Eind van het liedje was toen ik daar iets over schreef die papieren motorbladen achter mij rug om gingen klagen bij de motorimporteurs.
Maar ja dat verbruik hè dat is toch echt wel onbeschoft hoog vind ik voor een modern 2-liter turbo motorblok. Tijdens het rijden moest ik ineens denken aan het fantastische 270 Pk sterke 1.6 THP-motorblok van Peugeot. Als ik nog denk aan de testen van de Peugeot RCZ R en de Peugeot 308 GTi dan krijg ik het warm van binnen. Niet alleen is dat slechts 1.6-liter turbo motorblok ruim sterker dan dit 2-liter turbo motorblok het is ook nog eens een stuk zuiniger. Met de Peugeot RCZ R – oké die is lichter maar dan nog – haalde ik doodleuk een verbruik van 1:20,53 dus het kan wel met een krachtig motorblok. Misschien een idee voor Kia om een dergelijk hoog getuned turbo motorblok met kleinere cilinderinhoud te gaan maken. Nog beter lijkt mij een PHEV-Stationwagon in combinatie met het gewone turboloze 2-liter motorblok. Die heeft dan wel minder Pk’s maar de elektromotor compenseert dat ruimschoots door het hoge koppel bij een laag toerental. Nou ja wie weet luisteren ze in Zuid-Korea naar de kritiek op dit zuip-motorblok en kunnen we iets moois verwachten in het nieuwe seizoen. De volgende dag heb ik deze zuiplap terug gebracht en had ik bijna twee aanrijdingen met auto’s die uit een rij sprongen en dat ook nog eens zonder richting aan te geven. De eerste auto ben ik meteen via de voorsorteerstrook voor links omheen gereden en ik ben voor het stoplicht gewoon doodleuk voor ‘m gaan staan. Op weg naar de N11 was er weer zo’n malloot die hetzelfde geintje flikte en ook daar kon ik via de voorsorteerstrook voor links nog maar net omheen rijden.
Specificaties |
||
Jaargang |
2017 | |
Carrosserie |
Stationwagon | |
Transmissie |
Automaat | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
7,6 seconden | |
Topsnelheid |
232km/u | |
Vermogen |
180(245)6.000 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
353/1.350-4.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
2.0/1.998 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Turbo + intercooler | |
Aandrijving |
Voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Geventileerde schijven | |
Draaicirkel |
10,9 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
18-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
11,8 liter/100 km | |
Snelweg |
6,1 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
8,2 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
191 gram/km | |
Energielabel |
F | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.855 mm | |
Breedte |
1.860 mm | |
Hoogte |
1.460 mm | |
Wielbasis |
2.805 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.597 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.608 mm | |
Massa leeg |
1.580 kg | |
Max. toelaatbare massa |
2.190 kg | |
Laadvermogen |
610 kg | |
Aanhanger geremd |
1.400 kg | |
Aanhanger ongeremd |
700 kg | |
inhoud bagageruimte |
552 liter | |
Bandenmaat |
235/45-R18 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |