Kia Picanto Comfort Line 1.0 CVVT LPG 2014 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Pikant veelzijdig
Toen ik de Kia-importeur belde om wat nieuwe testauto’s af te spreken noemde de Kia-medewerker aan de andere kant van de lijn o.a. deze Kia Picanto LPG. Het is alweer een tijd geleden dat ik een LPG-auto heb getest, en zeker bij een kleine auto is dat zeer interessant. En aangezien ik de eerste week van augustus veel kilometers zou gaan maken kwam die periode mij heel goed uit. Vrijdag 1 augustus ben ik na het wegbrengen van de witte Honda Civic Tourer direct door gereden naar de Kia-importeur in Breukelen. Om daar ook weer een witte auto in ontvangst te nemen, de Kia Picanto 1.0 CVVT ComfortLine LPG om precies te zijn. Ik moest eerst nog even naar Leiden om mijn moeder en neefje op te halen, want die zouden een week op de camping blijven. Mijn jongste zus en haar man moesten die week werken, en dus zou oma op haar kleinkinderen passen met hun grote neef. Ik ben binnendoor van Breukelen naar Bodegraven gereden en daar de N11 opgereden. Ik had namelijk totaal geen zin om over de A12 naar Leiden te rijden, het is niet alleen om, het is ook saai en dus gewoon niet leuk. De eerste bochten bij de Kia-importeur vandaan zijn meteen hele mooie bochten. Zelfs als je de auto nog moet opwarmen kun je daar amper rustig doorheen rijden, tenzij je in elke bocht gaat staan kamperen. De haakse bochten en rotondes zijn zelfs met snelheden tot en met 50 km/u leuk. Ik merkte direct dat de vering/demping van de Kia Picanto comfortabel is, en dat geeft deze kleine auto een net wat fijner karakter.

Toen ik de bagage zag staan dacht ik heel even dat de Kia Picanto te klein zou zijn voor 3 volwassenen plus alle bagage. Maar het paste er wonderwel allemaal in en na een heerlijke warme hap konden we vertrekken richting de Achterhoek, camping Marveld in Groenlo om precies te zijn. De Achterhoek is het Verweggistan van Nederland, als je denkt dat je er bijna bent dan moet je nog een heel eind binnendoor rijden. Ik had twee keuzes om richting de Achterhoek te rijden, via Amsterdam of via Utrecht en de keus viel op Amsterdam. Het was relatief rustig op de weg zoals eigenlijk elke vrijdag het geval is. De rit verliep probleemloos totdat we op de A1 plotseling in een file leken te belanden. Maar die file kwam er uiteindelijk niet, en even later leek het weer te gebeuren, en daarna nog een keer. En wat denk je??? Jep in alle drie de gevallen stonden er auto’s op de vluchtstrook al dan niet met pech. Blijkbaar zijn er mensen die het zeer interessant vinden om daar naar te kijken, en dus langzamer te gaan rijden dan wel af te remmen. Dit verzin je toch gewoon niet! Maar ja er is maar één kijker nodig om zo’n file in gang te zetten, maar ja ga daar maar eens iets tegen ondernemen. Vaak veroorzaken deze kijkers naast een kijkersfile ook weer een ongeluk, en dan is het pas echt feest met lange files aan beide kanten. De nieuwsgierigheid om te kijken ontgaat mij ten enen male, ik snap dit achterlijke gedrag niet en wil het ook niet snappen.

Drukker dan ik dacht
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk 100 km/u te rijden, maar soms ontkwam ik er niet aan even een rij vrachtwagens in te halen met 120-130 km/u. Na het vullen van de LPG-tank verscheen er 16,06 liter op de teller, en met een afstand van 271,8 km kom je dan omgerekend uit op een verbruik van 1:16,9. Voor slechts krap 9,- euro aan LPG (=min de afstand Breukelen->Leiden) zijn we met 3 volwassenen en bomvol bagage (zie foto) naar Groenlo gereden. Zelfs als je de kosten per kilometer daarbij optelt kom je nog steeds ruim onder de helft van de prijs van de trein uit. En dan heb ik de kosten van de bus er nog niet eens bij opgeteld, en ook niet onbelangrijk is dat we met het OV hooguit de helft van de bagage mee hadden kunnen nemen. Die anonieme OV-ripkaart van mijn moeder heb ik tot nu twee keer gebruikt en wat mij betreft blijft het daarbij. Aangekomen op de camping heb ik meteen even foto’s gemaakt van alle bagage in en achter de auto. Als ik nu naar die foto kijk vraag ik me af waar die 3 volwassen personen in hemelsnaam opgevouwen hebben gezeten? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet gebroken uit de Kia Picanto stapte, maar om nou te zeggen dat dit stoelen zijn voor de lange afstand. Aan de andere kant dwingt het je als bestuurder om af en toe een rustpauze te nemen, en dat is een goede zaak want eigenlijk moet je elke 2-3 uur even een rustpauze inlassen.

Zaterdag had ik geen zin om net als de meeste campingtokkies alleen maar voor de caravan/stacaravan/tent te blijven hangen. Daarom ben ik ’s middags in de auto gestapt en met mijn neefje lukraak door de Achterhoek gaan rijden (=høken). En als we het zat waren dan kon ik de van mijn zwager geleende TomTom aanzetten, en weer naar de camping in Groenlo rijden. Vanaf de camping ben ik rechtsaf geslagen en onder het viaduct van de provinciale weg door. Daarna ben ik weer rechtsaf geslagen over een industrieterrein waar ik een onbemand tankstation trof met LPG. Waarom hebben de Tango tankstations bij ons in Zuid-Holland dat niet? Bovendien kost een liter LPG hier slechts 69 eurocent en dat is heel wat goedkoper dan de net geen 80/92 eurocent bij ons in Leiden/op de snelweg. De rit dwars door de weilanden richting Winterswijk was genieten, en ik vond het dan ook jammer dat ik geen foto’s kon maken. Mijn neefje heeft namelijk nog geen rijbewijs en de auto ergens neerzetten en een foto maken is niet mijn ding. Af en toe kwam ik een mooie haakse bocht tegen, en als ik dan stevig gas gaf had de Kia Picanto behoorlijk snel last van onderstuur. Het onderstuur liet zich echter makkelijk controleren en daarmee doet de Kia Picanto niet onder voor zijn concurrenten. Het stuurgevoel is overigens goed te noemen voor zo’n kleine hatchback, natuurlijk is het niet erg direct maar het is zeker ook niet vaag te noemen.

Zondag zu Hause
Zondag zou ik weer naar huis rijden want ik moest de aankomende week gewoon werken. Aan de ene kant vond ik het niet zo erg want sommige mensen (het hoeven er echt maar een paar te zijn) op de camping zijn echt van een bedroevend intellectueel niveau, beter gezegd het zijn gewoon tokkies niets meer of niets minder. Herrie schoppen ’s nachts, werkelijk overal alles neergooien, harde muziek in hun auto als ze het campingterrein op komen rijden……. je verwacht het niet in de Achterhoek (alhoewel Normaal, høken?). Nog geen drie dagen op de “Beste camping 2014” van Nederland had ik het dan ook wel weer gezien. Wat ik absoluut niet snap aan deze zeer idyllisch gelegen camping is dat de directie zich niet op geen enkele manier verantwoordelijk voelt voor het zwerfvuil van de campinggasten rondom de camping. Onbegrijpelijk vind ik dat en misschien nog beter verwoord ik vind het werkelijk verbijsterend stuitend van die directie. Na een overigens heerlijke nachtrust heb ik lekker ontbeten, en ben ik rond het middaguur op huis aan gereden. In tegenstelling tot de heenweg ben ik terug over de A12 naar huis gereden, dat is de kortste weg en dus de snelste weg. Maar voordat ik op de A18 was aanbeland moest ik nog even een tiental kilometers over de N18 rijden. De rit over de N18 ging fantastisch lekker, geen verkeerstokkies op de weg echt een verademing. Totdat ik bij het stoplicht naar de afslag van de N18/A18 was aanbeland, daar ging het ineens op een hele vreemde manier bijna fout. En het stomme is dat ik gewoon verwachtte dat het fout zou gaan. Toen ik op het stoplicht af reed zag ik dat de de strook voor rechtdoor tevens ook een strook voor linksaf was. Dus ik neem deze strook en zie in mijn ooghoek middenin de bocht een auto met aanhanger van de linkerbaan (dwars over de doorgetrokken streep!) naar de rechterbaan rijden. Ik was alvast half de vluchtstrook opgereden en toeterde nog even voor wat het waard was, maar volgens mij had de bestuurder niet eens door dat hij de veroorzaker waren van een bijna-aanrijding.

Eenmaal op de A18 ben ik met 100 km/u verder gereden, helaas niet op de cruise control want die heeft deze Kia Picanto niet Een cruise control is wel leverbaar als optie en die kan ik ten zeerste aanraden, ondanks de prijs van 659,- euro. De bocht van de A18 naar de A12 is een hele mooie snelwegbocht en door ruim voor de bocht het gaspedaal in te trappen en naar de linker weghelft te verhuizen had ik ‘m helemaal voor mezelf. Voor de bocht staat namelijk 70 km/u en als je deze snelwegbocht goed kent weet je dat die snelheid veel te laag is. Ik weet niet meer hoe hard ik reed maar ondanks de comfortabele vering/demping hing de Kia Picanto mooi in de veren gedrukt in de snelwegbocht. Ik snap helemaal niets van dit soort lage snelheidsadviezen, zelfs in de regen heb je hier nog het gevoel dat je staat te kamperen in de bocht als je de adviessnelheid op zou volgen. Eenmaal op de A12 was ik verbaasd dat ik totaal geen last van bumperklevers had, want ik reed tenslotte met een snelheid van maar 100 km/u. Blijkbaar zaten alle verkeerstokkies op de camping in Groenlo of zo. Aan het einde van de N11 aangekomen kon ik dan eindelijk even heerlijk los gaan. De bocht naar links – N11 -> A4 – is sinds kort tweebaans waardoor het weer een leuke testbocht is geworden voor mij. Ik had het geluk dat ik links vooraan stond en dus plankgas kon geven middenin deze mooie bocht. Ondanks de piepende banden (14-inch Hankook KINERGY eco banden) en het onderstuur bleef de Kia Picanto uitstekend controleerbaar, en dat zal vast nog beter worden met een setje sportieve verlagingsveren (Kia-accessoire à 365,- euro) en een setje 15-inch lichtmetalen sportvelgen met 175/50-R15 banden. De volgende ochtend heb ik de LPG-tank nog even vol gegooid en kwam ik dit keer uit op 1:15,04. Niet bijster veel verschil dus met de heenweg.

Interieur en zo
Dat je veel meer in deze Kia Picanto kunt meenemen dan je op het eerste gezicht zou denken, heb ik direct de eerste dag al gemerkt op weg naar de camping in Groenlo. En geloof het of niet maar ik kon zelfs nog door de achterruit kijken met al die bagage achterin. Uiteraard moest ik ook even de Samsonite kofferset erin passen en daarbij kwam ik tot de volgende optelsom – met hoedenplank: 1×33-liter + 3×13-liter en zonder hoedenplank: 3×33-liter + 1×13-liter. Omdat ik maar één 13-liter beautycase heb moest ik iets verzinnen om toch alles op de foto te krijgen. Dat lukte met enig kunst en vliegwerk en wat photoshoppen. Het interieur van deze ComfortLine is niet echt bijzonder maar gewoon een standaard interieur zoals je ze eigenlijk in alle kleine auto’s van alle andere automerken ook vindt. Wat ik zelf zeker zou laten monteren is een cruise control en een USB-ingang, dat vind ik persoonlijk twee onmisbare dingen in een auto. Qua afwerking heb ik weinig aan te merken, die is zoals het bij alle automerken uit Zuid-Korea/Japan gewoon goed.

MegaPurposeVan
Na snel even een brief naar de woningbouwvereniging gebracht te hebben met de Renault Twizy ben ik meteen daarna weer in de Kia Picanto gestapt en naar het Space BusinessPark gereden. Eigenlijk een totaal overbodige actie maar je weet nooit waar het goed voor is, en soms blijkt het achteraf een hele goede keuze te zijn geweest. Onderweg dacht ik na over het schrijven van testverslagen, inspiratie, eigenlijk gewoon over de journalistiek in het algemeen. Ik vind de kwaliteit van de MSM (=Main Stream Media) in Nederland uitermate slecht en ook nog eens zeer onprofessioneel, een beeld dat bevestigd werd na het kijken van meerdere afleveringen van het tv-programma “Kijken in de ziel” dit keer van journalisten. De journalistiek in Nederland is sterk gekleurd en dus totaal niet onafhankelijk, en dat kan ook niet anders als het journalistenvak je broodwinning is. Zelfs de nieuwe online krant “De Correspondent” is mij tot nu toe zwaar tegen gevallen in alle opzichten. Mijn zwager is daarom van plan iets nieuws op het internet te beginnen dat wel aan alle eisen voor een echt onafhankelijk medium voldoet. Ondertussen was ik in Katwijk aanbeland en dook met een behoorlijke vaart de afritbocht in bij Klei-Oost. In eerste instantie dacht dat ik te hard reed, en dat de Kia Picanto al torderend – zoals het bij dit type kleine auto’s met kauwgomballenvering hoort – door de afritbocht heen zou zwabberen. Maar dat viel mee want de Kia Picanto bleef ondanks het sterk overhellen heel mooi op de ideale lijn. Iets dat ik mede op het conto van de banden mag schrijven, de 14-inch Kumho Solus KH17 bieden uitstekende grip voor dit type banden.

Dat beloofde wat voor mijn rondje over het naast de ESTEC gelegen bijna zielig lege Space BusinessPark. Triest dat onze domme, achterlijke, compleet zwakzinnige regering ervoor gekozen heeft om dit industrieterrein door onkruid te laten opslokken. Den Haag weigert namelijk pertinent te investeren in de ruimtevaartindustrie. Aan de andere kant fijn voor mij want in tegenstelling tot de bouwgrond verkeert het asfalt van dit fantastische circuit met verschillende soorten rotondes, bochten en verkeersdrempels in perfecte conditie. De eerste bocht ging lekker, de tweede bocht nog lekkerder en de 3de flauwe bocht nog lekkerder. Kijk dat zou je nou niet verwachten dat zo’n kleine MPV zo’n goede wegligging heeft, en toch is dat echt zo en ik denk dat het nog veel beter kan (zie recept onderaan de alinea hierboven). De rest van het rondje over het Space BusinessPark bleef lekker gaan, dwars glijdend over de vrachtwagenparkeerplaats, strak door de snelle links/rechts-combinatie, heel mooi laagvliegend over de hoge asfalten verkeersdrempel, en daarna retestrak de rotonde door de blinde rechterbocht. Kortom deze kleine auto zal in noodsituaties (jullie dachten toch zeker niet dat ik dit voor de lol test) goed presteren, en dat komt de veiligheid van de bestuurder en de inzittenden ten goede. Daarna ben ik nog even door de mooie noordelijke opritbocht de N206 opgereden, en als laatste heb ik de oprit bij ’t Heen nog even meegepikt. De remmen van de Kia Picanto krijgen moeten tijdens zo’n rondje over het Space BusinessPark stevig aan de bak. Ondanks de trommelremmen achter – en uiteraard schijfremmen voor – voldoen de remmen goed op deze Kia Picanto.

Ja en toen………..
Toen kwam ik ineens bij het opdraaien van de opritbocht in ’t Heen een Ferrari F12 Berlinetta tegen. Dat is toch komisch of niet soms, een Pk-monster in mijn meest favoriete bocht van Leiden en omstreken. Ik dacht geen moment na over het feit of ik de Ferrari bij zou kunnen houden met mijn kleine 3-cilinder – 67 Pk sterke – net geen 1.000 kg zware – Koreaanse stadsauto. Om heel erg hard door deze opritbocht te sturen met zo’n Ferrari moet je van goede huize komen, één foutje en je bent de Sjaak met zoveel Pk’s. En dus besloot ik om wat lol te trappen en die Ferrari-rijder met zijn open portierraam een beetje te pesten. Ik hield in eerste instantie wat afstand waarna ik in de 2de versnelling plankgas de bocht indook. Het gevolg was gillende banden de hele opritbocht lang terwijl ik zonder problemen naar de kont van de Ferrari toe reed. Ha, ha wat zal die gast hebben gedacht achter het stuur van zijn Ferrari. “Waar komen die gillende-banden-geluiden vanDaan?” Jep van Daan! Op het rechte stuk van de oprit gaf de Ferrari-bestuurder eindelijk gas en verdween hij snel uit het zicht. Maar niet voor lang want even verderop staat een flitspaal die sinds kort de voorkant van een auto flitst in plaats van de achterkant.

Als motorrijder en Twizy-rijder (een Renault Twizy heeft net als een motorfiets alleen en kentekenplaat aan de achterkant) kan ik dat alleen maar toejuichen, dan hoef ik eindelijk niet meer op te letten als ik hier iets (=80 km/u) te hard rijd. Op het stuk ervoor mag je nog 100 km/u en soms ben ik wel eens in gedachten en let ik én niet op mijn snelheid én vergeet ik ook nog eens finaal dat daar een flitspaal staat. De volgende dag las ik op 112bollenstreek.nl dat in mijn favoriete op- en afritbocht in ’t Heen een Volkswagen Golf uit de bocht was gevlogen. De auto is tegen een boom aangevlogen en daarna op de tegemoetkomende weghelft – mijn favoriete opritbocht – beland. Hoe die bestuurder dat voor elkaar gekregen heeft is mij een volslagen raadsel. Alhoewel? Ruim 5 jaar geleden ben ik hier met een Volkswagen Scirocco 1.4 TSI met elektronische demping ook bijna de opritbocht uitgevlogen. Maar dat kwam omdat de elektronische demping niet meer werkte (softwarebug) waarna de auto volledig onbestuurbaar raakte, en dat was niet de enige keer tijdens de testweek. En geloof het of niet maar op vrijdag 8 augustus 2014 ga ik voor het eerst sinds 5 jaar weer een Volkswagen testen. Tja… dan doet deze kleine Kia Picanto het in vergelijking met die Scirocco werkelijk uitstekend!

LPG-zuinigheidsrit
Waarom een zuinigheidsrit op LPG? Natuurlijk weet ik dat je met het rijden op LPG meer verbruikt dan met benzine. Maar als je bedenkt dat je voor de prijs van 1 liter Euro 95 bij mij in Zuid-Holland 2,28 liter LPG krijgt dan weet ik zeker dat je op 1 liter benzine niet net zover komt als op 2,28 liters LPG. In de Achterhoek krijg je voor de prijs van 1 liter Euro 95 trouwens 2,42 liter LPG, en op de snelweg ook nog altijd 2 voor de prijs van 1. Op weg naar het Space BusinessPark eerder die week had ik al gezien dat het Shell pompstation naast de N206 bij Valkenburg ZH gelukkig ook LPG verkoopt. Een mooi begin van mijn zuinigheidsrit want het ligt maar 1 kilometer verwijderd van mijn normale zuinigheidsrit-route die begint in ’t Heen. Na het afvullen van de LPG-tank kwam ik met een sportieve rijstijl uit op een verbruik van 119,6 km/10,31 liter LPG=1:11,6. Niet eens zoveel hoger dan de 1:15 met een normale rijstijl eerder die week. Na het instappen reed ik naar de haaientanden aan de randvan de N206, er ligt hier geen invoegstrook dus ik moest direct goed gokken en mazzel hebben om niet te hoeven remmen. Nadat het stoplicht op groen was gesprongen kwam er gelukkig net geen verkeer aan van links, én bleef het stoplicht lang genoeg op groen staan zodat ik het ruimschoots kon halen. De zuinigheidsrit was begonnen en aangezien ik nog nooit eerder een zuinigheidsrit had gedaan op LPG was ik erg benieuwd waar het verbruik op uit zou komen. Hoger dan de 1:16,9 tijdens die lange rit naar de Achterhoek? We zullen het gaan zien na anderhalf uur want zolang duurt een zuinigheidsrit van ruim 70 kilometer. De rit ging lekker want het was erg rustig op de weg vanwege de vakantie, geen last van idioten op de weg behalve een malloot die de verkeersregels niet kent. Ter hoogte van de bocht bij De Zilk zag ik een bestuurder van een Volvo XC90 achter mij richting naar rechts aangeven in een bocht waar je gewoon de hoofdrijbaan moet blijven volgen. En even later deed hij het nog twee keer op twee plekken waar dat ook totaal overbodig is.

Na het afzakken van 80 km/u naar 50-60 km/u kun je beter niet de adviezen van de schakelindicator opvolgen. Bij en snelheid van 60 km/u kun je nog wel in de 5de versnelling blijven rijden maar bij 50 km/u kun je maar beter terugschakelen naar de 4de versnelling. Doe je dat niet dan hoor je een irritante brom, en dat komt omdat het koppel bij dat toerental gewoon te laag is. Ondanks het uitermate irritante rijgedrag van een paar automobilisten voor mij (daarom hield ik extra afstand) bleef het lekker gaan tot aan de T-splitsing want daar is het altijd weer spannend. Op het allerlaatste moment besloot ik dat het toch nog verantwoord was om linksaf te slaan. Nog steeds nul keer remmen en een LPG-meter (deze Kia Picanto bifuel heeft 2 brandstofmeters) die niet erg hard terugliep, dat gaf me hoop op een mooi verbruik. Het bleef maar goed gaan totdat alle hoop op een nul keer remmen de grond in geboord werden, de spoorbomen waren verdorie net dicht gegaan. Maar ik had geluk want A ik zag het net op tijd en B de weg loopt daar iets omhoog. Door sterk af te remmen op de motor in de 1ste versnelling en daarna de versnellingsbak in neutraal te zetten, kwam ik al uitrijdend op minder dan een halve meter van de achterbumper van mijn voorligger tot stilstand zonder te remmen. Oef! De spoorbomen gingen open en verdorie nog aan toe moest ik toch weer bijna remmen. Net na de spoorbomen ligt een zebrapad en daar staken twee mensen over. En alweer lukte het me om op de motor afremmend net op tijd de snelheid eruit te halen. Op weg naar de rotonde ten zuiden van Circuitpark Zandvoort ging het weer bijna mis. Er fietste een dame op een fiets de weg over en die heeft daar voorrang. Snel terugschakelen naar de 1ste versnelling haalde net genoeg snelheid eruit en weer kon ik verder met nog steeds nul keer remmen. Op weg naar de boulevard ging prima totdat ik voor de rotonde richting de boulevard zag dat er een kleine file stond vanwege overstekende fietsers en wandelaars.

Gelukkig loopt de weg ook daar omhoog en kon ik ook nu weer op de motor afremmend en daarna al uitrijdend in neutraal de auto stilzetten. Dit is niet goed voor mijn hart zo elke keer bijna-bijna-bijna moeten remmen. Op de boulevard reed er weer een ongelofelijke malloot voor mij, waardoor ik uit voorzorg maar wat extra afstand bewaarde. Weer vast iemand die zijn rijbewijs per ongeluk (Google maar op: : ”CBR gezakt en toch een rijbewijs”, en ja helaas staat de Televaag als eerste zoekresultaat maar het is toch echt waar!) heeft gekregen. Eenmaal op de duinenweg heb ik die auto uiteraard meteen ingehaald. De draai op de rotonde bij Overveen ging gelukkig goed, veel automobilisten uit Overveen verwachten namelijk niet dat ik dezelfde weg terug rijd. En toen moest ik remmen of ik wilde of niet! Grrrrrr….. Het stoplicht voor de wandelaars en fietsers sprong op rood en ik had niet genoeg afstand bewaard om genoeg af te kunnen remmen op de motor. En bij Circuitpark Zandvoort moest ik weer remmen voor een zeer irritant rijdende Duitser die op het laatste moment eerst linksaf sloeg en daarna pas richting aangaf. En geloof het of niet maar in Bentveld moest ik weer remmen voor een wegrijdende bus die niet alleen voorrang hebben maar het ook altijd gewoon nemen. De rit terug door Vogelenzang, langs De Zilk, Noordwijk(erhout) ging gelukkig wel weer lekker. Maar om bij het Shell pompstation te komen moest ik persé via de rotonde en dus ook twee stoplichten passeren. De eerste ging niet goed maar de tweede wel, al met al heb ik dus vier keer geremd in 71,7 kilometer. Het verbruik bleek 3,92 liter LPG wat een verbruik van 1:18,3 oplevert. Ik ben benieuwd wat ik de volgende dag met een benzine-zuinigheidsrit voor verbruik ga halen, en of dat omgerekend gunstiger dan wel minder gunstig is.

BIZARRRRRRRRRRRR!!!!!!
Donderdag 7 augustus, de laatste dag voor het terugbrengen van de Kia Picanto naar de importeur in Breukelen. En ook de dag dat ik gepland had om uit werk vandaan even snel te gaan eten en daarna een benzine-zuinigheidsrit te gaan maken. Van en naar werk was werkelijk heerlijk rijden, dit probleemloze simpele autootje doet alles wat ik wil en doet dat goed. Na het eten ben ik direct naar ’t Heen gereden waar ik tot mijn verbazing zag dat in 1 nacht het onbemande EasyEnergy pompstation was omgetoverd naar een Esso pompstation. Ik blijft het veranderen/aanbesteden van pompstations, busmaatschappijen, thuiszorg, etc. een soort idioterie vinden waarvan ik de graad van zwakzinnigheid niet eens uit zou kunnen drukken. Ook totaal bizar maar niet zo bizar als wat mij nu stond te gebeuren. Na het aftanken heb ik het knopje “GSL” ingedrukt waarna het icoontje “GSL” op het dashboard ging branden ten teken dat ik nu op benzine reed. Het ritje ging werkelijk extreem lekker dankzij het extreem mooie weer van die middag. Elke bocht, T-splitsing, rotonde, kruispunt het voelde allemaal even goed aan als ik er door- of overheen vloog. En het bleef maar goed gaan, en ja ook nu had ik soms vette pech met een rood stoplicht en dichte spoorbomen maar elke keer lukte het me om niet te hoeven remmen. Totdat ik potverdorie moest remmen voor een oetlul op de rotonde naast Circuitpark Zandvoort richting Bloemendaal aan Zee. Ik ga er verder niet op in, maar sommige automobilisten kunnen gewoon écht níet autorijden. Jep ik moest remmen en het bleef verdorie bij deze ene keer, en dus zag ik een nul keer remmen aan mijn neus voorbij gaan. Maar ik zal jullie verder niet lastig vallen met het verloop van deze zuinigheidsrit, want na het volgooien van de benzinetank kwam ik uit op een verbruik van 1,52 liter op 69,8 km. Inderdaad een verbruik 1:45,9! Dat kan dus nooit kloppen en ik zoek de fout dan ook in de kalibratie (=ijken) van de benzinepomp. Ik vermoed dat er tijdens het installeren van de nieuwe pompen iets is mis gegaan waardoor je meer liters benzine krijgt dan de literteller op het display aangeeft. Ik heb op maandag een mailtje met een foto van de bon naar EasyEnergy gestuurd. Ben benieuwd naar hun antwoord.
Antwoord: “Geachte heer van der Keur, Hartelijk dank voor uw bericht. Onze pompen worden regelmatig geijkt dus dit zou niet mogelijk moeten zijn. Wij zullen direct een extra check doen om te verifiëren of er mogelijk iets fout is gegaan. U in ieder geval veel succes met uw zuinigheidsritten. Wij zien uw graag terug bij een van onze benzinestations in de regio. Met vriendelijke groet, Multi Energy B.V. Ruud van Munster Directeur”

Zuinigheidsrit continuing story
In de week na bovenstaand mailtje ontving ik weer een mailtje van de directeur van Multi Energy B.V., waarin hij meldde dat het pompnummer waar ik getankt had juist gekalibreerd staat. Vreemd want er kon absoluut geen druppel benzine meer bij, de benzinetank zat na het aftanken echt tjokvol. Er zat dus niets anders op dan deze benzine-zuinigheidsrit over te doen. En dus heb ik met de PR-Manager van Kia een nieuwe afspraak heb gemaakt om de Kia Picanto een dagje mee te kunnen nemen voor een zuinigheidsrit. Omdat ik totaal geen zin had om zeiknat te regenen op de motor, heb ik de ruim 15 jaar oude Suzuki Baleno automaat van mijn zwager geleend. Op zich is het wel weer eens leuk om in zo’n oude auto te rijden, want vergeleken met een moderne auto is zo’n oude auto met kauwgomballenvering’ levensgevaarlijk’….. bij wijze van spreken dan. De Kia Picanto 1.0 CVVT ComfortLine LPG stond afgetankt en brandschoon voor mij klaar, en ik had er heel erg veel zin in. Met gezwinde spoed ben ik terug naar Leiden gereden, waar ik de N206 op ben gedoken richting Katwijk aan Zee het startpunt van de zuinigheidsrit. Maar om het heel netjes te doen heb ik eerst nog even de LPG-tank die ik voor een kwart leeg gereden had weer gevuld. Dat kan niet bij het onbemande pompstation in ’t Heen, maar alleen bij het bemande pompstation naast de N206 anderhalve kilometer daarvoor. Na het vullen van de benzinetank in ’t Heen kon deze spannende zuinigheidsrit beginnen. Maar voordat ik weg reed ben ik eerst even in de bosjes gaan plassen. Ik moest zo ongelofelijk nodig dat ik het niet zag zitten het nog anderhalf uur op te gaan zitten houden.
Het oprijden van de N206 ging gelukkig zonder te remmen, wat je gezien de grote drukte op dat moment best bijzonder mag noemen. Dit is overigens exact dezelfde Kia Picanto als tijdens de eerste zuinigheidsrit, maar dat lijkt me eerlijk gezegd vrij logisch. Bij De Zilk aangekomen kon het echte werk beginnen, ik liet de Kia Picanto uitrijden in de hoogste versnelling (=minste wrijving) en schakelde vlak voor de bocht terug naar de 4de versnelling. De eerste echte bocht (de oprit even niet meegerekend) ging lekker en ik kreeg het gevoel dat er een nul keer remmen in zou zitten vandaag. De rit door Vogelenzang ging goed, niemand achter me en niemand voor me. De bomenweg ging ook lekker maar op de T-splitsing aangekomen moest ik alles uit de kast halen om niet te remmen. Daarna leek het even goed te gaan, maar bij de eerste rotonde in Zandvoort moest ik op een haar na weer bijna remmen, en bij tweede rotonde ook weer, en voor de ingang Circuitpark Zandvoort weer, en bij de rotonde op de boulevard en zo bleef het maar doorgaan en doorgaan totdat ik dacht hoeveel geluk kan een mens in hemelsnaam hebben??? Een paar keer was ik de andere auto zo dicht genaderd dat het – voor normale ongetrainde automobilisten – eigenlijk gekkenwerk was om niet te remmen. Maar ja ik heb dit al zo vaak gedaan, én ik train mijn reactievermogen iedere dag dus het is niet zo dat ik extreem veel risico neem. Maar ik kan me geen enkele andere zuinigheidsrit herinneren waarbij ik zo vaak zo dichtbij was. En toen moest ik potjandorie dan toch remmen direct na de afrit bij ’t Heen! Maar die ene keer remmen was ik direct weer vergeten nadat ik na het aftanken het verbruik had uitgerekend. Het resultaat was een nu wel échte en werkelijk fantastische 1:31,3.

Rijden op LPG met een kleine auto
Deze alinea heb ik al eerder geschreven en staat in het testverslag van de Chevrolet Spark BiFuel. Maar omdat het toch ook voor dit testverslag nog steeds actueel is zet ik het toch ook maar weer even in dit testverslag. [quote] Over het rijden op LPG doen zelfs anno 2014 – nee dit verzin ik echt niet! – nog de meest wilde verhalen de ronde, en al helemaal als het een kleine auto betreft. Vreemd want met de komst van de LPG G3-installatie, betere metaallegeringen voor de kleppen en klepzittingen, een speciaal LPG-injectorsysteem, en zelfs speciale bougies voor het rijden op LPG is het probleem van de grotere hitteontwikkeling opgelost. Een betere hittebestendigheid van de onderdelen in de cilinderkop én een betere warmteafvoer zorgen er namelijk voor dat het rijden op LPG net zo probleemloos is als het rijden op benzine. Het is trouwens in dit verband wel aardig om te vermelden dat Nederland tot de wereldtop behoort wat betreft technologische vernieuwingen op het gebied van het rijden op LPG. Het ValveCare-systeem is bijvoorbeeld een uitvinding van Prins Autogas Systemen. Datzelfde Prins Autogas Systemen onderhoudt al vele jaren intensieve contacten met NGK één van de grootste bougiefabrikanten ter wereld uit Japan. Mensen die zich dus anno 2014 nog steeds zorgen maken over het rijden op LPG moeten zich dan ook geen zand meer in de ogen laten strooien. Internet is leuk en prima maar op veel van die autoforums kom ik regelmatig prehistorische onzin tegen die totaal achterhaald is, inderdaad zoals over het rijden op LPG. [/quote]

En omdat ook een andere alinea over NGK-bougies voor dit testverslag ook interessant is haal ik die nog even aan. [quote NGK] NGK presenteert bougie-assortiment voor LPG/CNG – NGK Spark Plug Europe, ’s werelds grootste fabrikant van bougies, introduceert LPG LaserLine. Dit nieuwe assortiment met zeven bougies is specifiek ontwikkeld voor auto’s die op LPG of CNG (aardgas) rijden. De marktpotentie van autogas is groot. Het aantal nieuwe auto’s met een gasinstallatie af-fabriek en auto’s met een na-inbouwinstallatie is laatste jaren flink gegroeid. Deze trend zal in de toekomst aanhouden. Elke LPG LaserLine-bougie voldoet dankzij de uitvoerige testsessies van NGK aan de specifieke eisen waar LPG- en CNG-motoren om vragen. Alle bougietypen beschikken over een iridiumchip, die door middel van een door NGK gepatenteerde technologie met laser op de dunne middenelektrode gelast is. Bovendien is in de massa-elektrode van alle LPG LaserLine-bougies een platinachip verwerkt. Het toepassen van deze edelmetalen biedt belangrijke voordelen tijdens het rijden op autogas. Allereerst vermindert het de kans op warmtecorrosie, omdat de verbrandingstemperaturen met autogas veel hoger zijn dan met benzine. Verder verminderen met autogas de ontsteekprestaties van standaard bougies na verloop van tijd: LPG LaserLine-bougies zorgen gedurende de gehele levensduur voor een hoog weerstandsvermogen en constante ontstekingsprestaties. Dankzij toepassing van iridium kan de middenelektrode zeer slank geconstrueerd worden. De middenelektrode heeft een diameter van slechts 0,6 mm. Dit zorgt voor een gunstige uitbreiding van het vlamfront, wat de motorefficiency ten goede komt. Tegelijkertijd heeft de dunne middenelektrode een lagere ontsteekspanning nodig. Dit is zeer belangrijk, omdat autogas moeilijker te ontvlammen is dan benzine. De benodigde ontsteekspanning kan tot 7.000 Volt stijgen. Zonder de middenelektrode van iridium zou dit tot uitval van de bobine kunnen leiden. [/quote NGK]

Gunstiger dan je zou verwachten
Een auto die op LPG (mét G3-installatie) rijdt is véél duurder in de wegenbelasting dan de benzinevariant, zou je denken ja… en ja ook ik dacht dat. Mijn zwager liet mij echter zien dat daar in het geval van deze kleine lichte Kia Picanto LPG helemaal niets van klopt. Na het invoeren van het gewicht van 925 kg en de provincie Zuid-Holland kwam daar op hoeveelwegenbelasting.nl het volgende uitrollen: LPG/G3 = 96,- euro per kwartaal tegenover Benzine (en CNG) = 82,- euro per kwartaal, wat een verschil is van slechts 14,- euro per kwartaal. Het loont dus dik om een Kia Picanto LPG aan te schaffen in plaats van een benzine-versie. Rij je zuinig zoals ik heb laten zien, dan rij je (afhankelijk van de prijs van 1 liter LPG: 0,69 – 0,85 euro) voor de prijs van 1 liter Euro 95 iets (5 km) tot ruim (13 km) meer kilometers op LPG.

Specificaties

Jaargang

2014

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/LPG G3

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

14,7 seconden

Topsnelheid

148km/u

Vermogen

49(67)/6.200 kW (pk)/rpm

Koppel

92/3.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/998 liter

Kleppen per cilinder

12

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

14-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,7 liter/100 km

Snelweg

5,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,0 liter/100 km

C02 uitstoot

97 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

3.595 mm

Breedte

1.595 mm

Hoogte

1.480 mm

Wielbasis

2.385 mm

Spoorbreedte voor

1.415 mm

Spoorbreedte achter

1.418 mm

Massa leeg

925 kg

Max. toelaatbare massa

1.400 kg

Laadvermogen

475 kg

Aanhanger geremd

700 kg

Aanhanger ongeremd

400 kg

inhoud bagageruimte

151 liter

Bandenmaat

165/60-R14

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,