Kleine Hipster
Na het testen van de gewone Kia Picanto had ik zoiets van ik MOET en zal die Kia Picanto GT-Line ook testen. De GT-Line modellen van Kia vind ik sowieso mooi maar de Kia Picanto GT-Line springt er echt uit vind ik. Zo’n klein autootje met zulke leuke accenten knalt net wat meer op je netvlies dan een groter model. ik merkte dat ook meteen onderweg van Breukelen naar Leiden want ik had veel bekijks onderweg. Dat GT staat echt voor de looks en niet voor de motor want met slechts 17 Pk’s meer (84 tegenover 67) dan de 1-liter Picanto is tie geen scheurijzertje. Maar dat hoeft ook niet want met 84 Pk kun je best dikke pret hebben. De eerste bochten over het industrieterrein richting de A2 gingen lekker, maar dat geldt ook voor de 1-liter Picanto want ook die stuurt uitstekend + dito wegligging. Wat mij direct opviel is dat deze GT-Line nog lekkerder, soepeler beter schakelt dan de gewone Picanto. Hoe kan het dat een zo’n kleine auto wel een 10+ voor de versnellingsbak krijgt en bv. versnellingsbakken peperdure sportauto’s van grote Duitse automerken niet? Oké meer Pk’s dus zwaarder belast en zo maar Kia flikt het toch maar. Op de weg door de polder bij Kockengen kwam er een VW Golf achter mij rijden. Eerst heel irritant steeds net-wel-net-niet bumperklevend, maar toen hij door had dat ik de *cruise control op 80 km/u had staan hield hij iets meer afstand. Op alle rotondes reed ik vervolgens over de rotonderanden heen en was hij uiteindelijk uit het zicht verdwenen. Voor even want in Woerden zat-ie weer achter mij. Of was dat misschien omdat hij deze kleine Kia Picanto zo mooi vindt? Eenmaal op de snelweg heb ik de cruise control op 120 km/u vast gezet, want ik moest namelijk nog zwemmen + bij Better Bagels langs vanwege mijn verjaardagsfeestje. Oh en ik moest de Samsonite kofferset nog fotograferen én uiteraard nog even bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs.
Ik vond de kofferbak aan de kleine kant eerlijk gezegd, zelfs met de bodemplaat verwijderd. Maar eenmaal aan het fotograferen bleek de bagageruimte best mee te vallen.
Samsonite kofferset
Zonder bodemplaat (wel een foto)
Met hoedenplank: 3×33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 1×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter
Met bodemplaat (geen foto)
Met hoedenplank: 1×33-liter + 4×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×33-liter + 2×13-liter
Na het maken van de foto’s ben ik snel 1,5 km gaan zwemmen (ik heb dit jaar tot nu toe al ruim 10 maal Het Kanaal overgezwommen), nog even naar Better Bagels en vervolgens naar Bas want ik was benieuwd wat hij van het interieur van de Kia Picanto zou vinden. Zo’n fraaie kleine auto met dito interieur krijgt Bas niet zo vaak te zien. Zoals ik verwacht had vind Bas de Kia Picanto er leuk uitzien en was hij te spreken over het interieur op één ding na. En dat ene ding zijn de rode leren randen van de voorstoelen die vond Bas net even té. Hij kreeg bijval van zijn personeelsleden dus het mag duidelijk zijn dat de autobekleders weten waar ze over praten. Juist dit soort dingen vind ik altijd weer verrassend om te horen, iemand zoals ik let daar domweg niet op en ziet niet dat die rode randen te schreeuwerig zijn en afbreuk doen aan het geheel.
*Minimum snelheid cruise control=30 km/u en deze blijft geactiveerd met het ESP/TRC uit
Nexen Nblue HD Plus – 195/45-R16
Voor het wegrijden kijk ik altijd even naar het merk en type banden om de velgen. Het bleek dit keer een merk autoband die ik niet zo vaak tegenkom maar die wel van uitstekende kwaliteit is. Op de gewone Kia Picanto zaten Continental ContiEcoContact5 banden ook niet verkeerd maar deze banden zijn nog weer een stuk beter. Ik kan precies voelen waar de grens ligt en in de regen bleken ze ook uitstekend te presteren. In de stromende regen dacht ik een paar keer echt even nu ga ik te ver maar dan bleek na de bocht dat het nog harder had gekund. Al met al verrassend goede banden onder een verrassend leuke auto. Vrijdagavond was een speciale avond want ik zou mijn verjaardag vieren met mijn complete familie (ik heb 6 broers en zussen + aanhang = 24 personen) bij Better Bagels in Leiden. Daarvoor was het ’t handigst als ik zou parkeren in de diepste parkeergarage van Europa, typisch zo’n megalomaan project van zwakzinnige wethouders die er niets van snappen. Ze dachten de parkeergarage van 42 miljoen wel even binnen zoveel jaar terugverdiend zou gaan worden, maar dat blijkt ijdele hoop want de parkeergarage staat veel te vaak maar halfvol op tijdstippen dat-ie driekwart of voller zou moeten staan. Je hoeft niet te raden wie er voor dit financiële debacle opdraaien, juist de burgers van Leiden! Ik geeft toe de diepste parkeergarage van Europa is best mooi en kent ook allemaal oplaadplekken voor elektrische auto’s maar ja als ook die oplaadpalen door niemand gebruikt worden staan ze er toch echt voor de show. Ach laat ik maar stoppen want dit is slecht voor mijn hart. Na een lange barre wandeling – want nieuwe schoenen en dus blaren – arriveerden we (=mijn moeder, mijn jongere broer en zijn vriendin) bij Better Bagels. Ik was uiteraard de eerste want zo hoort het als goed gastheer. Het werd uiteindelijk één van de leukste verjaardagen sinds lange tijd en nog vele dagen erna kreeg ik dat te horen van mijn familie. De kosten waren slechts 304,- euro en een beetje, totale peanuts dus als je het door 24 mensen deelt.
Daan&Go
Zaterdag heb ik niets gedaan want ik was zo gaar van de dag ervoor dat ik maar rust heb gehouden. Dat hoort er tenslotte bij als je 55 jaar (=jong bejaard) geworden bent niet waar? Zondag beloofde een mooie dag te worden met in de middag stralend zonnetje een perfecte dag dus voor een fotoshoot. In de ochtend moest ik nog even met de familie op pad en ik was benieuwd wat ze van de zitruimte achterin zouden vinden, want zo groot is deze Kia Picanto GT-Line nou ook weer niet. Tot mijn grote verrassing konden ze achterin prima zitten en dat had ik niet verwacht, want de zoon van mijn zus (naast mij op de passagiersstoel) en ik hebben allebei lange benen en meestal staan onze stoelen zo ver naar achteren dat degene achter ons vaak klem zit in een kleine auto. Het was dan wel niet koud zondagochtend maar toch heb ik even de stuur- en stoelverwarming aangezet gewoon omdat deze kleine hatchback dat heeft en omdat het kan. Grappig toch dat zo’n kleine hatchback dit allemaal heeft, het lijkt wel op een luxe Amerikaanse slee uit de jaren 50 die hadden dergelijke luxe ook. Zo zie je maar weer hoe hard het gaat met de ‘verluxerisering’ van de kleinste auto’s. De NavSat en net MMS zijn hetzelfde als van de gewone Kia Picanto maar de tellers en alles daar omheen zijn van het type “supervision cluster”. Dat houdt in dat alles behalve haarscherp er ook nog eens rustig voor de ogen uitziet, dus geen irritante groene/oranje/rode zee van licht zoals bij sommige andere automerken. Verder las ik dat de stoelen van kunstlederen bekleding zijn en die moet wel van uitstekende kwaliteit zijn, want als het goedkoop en dus nep is dan hoor ik dat direct van Bas van Autobeklederij v/d Werf. Dik pluspunt voor Kia dus dat ik Bas daar niet over gehoord heb, maar ik weet wel hoe dat komt want Bas heeft het kunstleder niet aangeraakt.
Aan het eind van de middag ben ik nog een stukkie gaan rijden met moeders gewoon omdat het mooi weer was. Gewoon lekker rustig rijdend binnendoor naar Noordwijk aan Zee en dan weer terug naar Leiden via Katwijk aan Zee. Wat duidelijk opvalt is dat de 1.2-liter motor van de GT-Line meer koppel heeft onderin dan de 1-liter motor. Met de Kia Picanto GT-Line kun je in tegenstelling tot de gewone Kia Picanto wel met groot gemak 50 km/u rijden in de 5de versnelling. Dat rijdt zo ontzettend veel lekkerder (=driveability) waardoor het rijgenot in de GT-Line duidelijk groter is dan die van de gewone Kia Picanto. Zo zie je maar weer wat slechts 200cc extra cilinderinhoud met een auto doet. Ergens halverwege de rit lichtte plotseling de woorden “Low Tyre Pressure” op. Nee hè alsjeblieft geen lekke band!!! Zodra het kon ben ik even langs de kant van de weg gestopt en heb alle vier de banden even goed bekeken. Ik kon echter niets ontdekken en ben daarom maar gewoon naar huis gereden. Eenmaal thuis heb ik mijn bandenspanningsmeter gepakt en van alle vier de banden de spanning gecheckt en toen bleek de linker voorband een 0,4 bar lagere druk te hebben. Na voorzichtig met de hand achteruit rollen zag ik de boosdoener al snel zitten, het bleek een klein schroefje te zijn verdorie. In de kofferbak bleek geen normale reserveband aanwezig maar een thuiskomertje, daar heb ik dus niets aan voor de fotoshoot want de maximum snelheid van het smalle thuiskomertje is slechts 80 km/u. Tijd om op zoek te gaan naar een pechhulpnummer en die had ik al snel gevonden achter de linker zonneklep. Helaas had de werknemer van Fix&Go het erg druk en moest ik anderhalf uur wachten. Ik besloot daarom alvast maar het linker voorwiel eraf te halen zodat hij sneller klaar zou zijn met de reparatie. En zo was ik toch nog op tijd voor de fotoshoot samen met mijn zwager die al bijna twee uur op mij zat te wachten.
Mijn 1ste schooldag
Oké ik was onofficieel al begonnen eind juni begin juli maar nu begon ik dan echt officieel aan mijn nieuwe baan. Eén week eerder dan de leerlingen want ik ben ondersteunend personeel en bovendien moest ik mijn praktijklokaal schoonmaken want dat zag er werkelijk niet uit. Ze hadden namelijk in alle lokalen de plafonds open gehad vanwege een nieuwe luchtverversingsinstallatie. Mijn eerste actie was dan ook een stofzuiger pakken om de vloer te stofzuigen en een soppie maken om alle tafels en kasten af te nemen. Maar voordat ik eindelijk op school arriveerde was ik wel even onderweg geweest. De N209 vanaf de N11 naar Hazerswoude-Dorp is afgesloten vanwege asfalteringswerkzaamheden. Dat was ik helemaal vergeten anders was ik vanaf Zoeterwoude-Dorp door de polder naar Hazerswoude-Dorp gereden. Maar om nou weer helemaal om te keren en terug te rijden had ik geen zin in. En dus volgde ik de “X” van de omleidingsroute en bij de stoplichten ter hoogte van het Archeon aangekomen dacht ik slim te zijn en een sluipweggetje te pakken maar ook daar kon ik na een paar kilometer niet verder rijden vanwege werkzaamheden. Omkeren dus en weer verder rijden over de N11 en daarna richting Boskoop over de N207 en daar ging net de hefbrug open, doorrijden naar Waddinxveen dan maar… helaas ook daar ging de hefbrug net open of beter gezegd omhoog. En dus ben ik nog maar weer verder door gereden richting de A12 en van daaruit eraf bij Bleiswijk en binnendoor naar Hazerswoude-Dorp. Leiden -> Hazerswoude-Dorp = 17,2 km maar vandaag op maandag 14-08-2017 was Leiden -> Hazerswoude-Dorp = 20,6 km + 16,4 km + 22,1 km = 59,1 km. Geloof het of niet maar ik heb niet zitten schelden achter het stuur en dat mag je best bijzonder noemen tijdens zo’n horrorrit. Dat komt enkel en alleen door de driveability van deze Kia Picanto GT-Line. Dit kleine autootje geeft mij gewoon een heerlijk gevoel als ik achter het stuur zit. Zou dat misschien toch ook niet een beetje veel komen door het frivole uiterlijk? Psychologisch gezien moet dit haast wel een rol van betekenis spelen want zo werkt dat nou eenmaal. Lelijke dingen geven een mens nou eenmaal geen goed gevoel. Maar het is natuurlijk niet alleen het uiterlijk want een waardeloze versnellingsbak, koppeling, vering/demping kunnen een auto maken en breken. Dan krijgt een leuke auto hooguit wat credits voor het feit dat-ie er leuk uitziet maar meer ook niet. Bij mij althans niet! Hoe dan ook schakelt de 5-versnellingsbak uitmuntend, grijpt de koppeling perfect aan en is de vering/demping voor een kleine auto gewoon goed te noemen. Het stuurgevoel is ook goed kortom er valt niets te klagen en daar word ik als testrijder erg blij van.
Met z’n allen!
Tot begin september is de provinciale weg naar mijn nieuwe baan op de middelbare school in Hazerswoude-Dorp afgesloten. ’s Ochtends is het naar school toe redelijk rustig maar de verkeersdrukte vanaf Hazerswoude-Dorp richting de N11/A4 is ongekend. Aangezien er de nodige wegversmallingen op de binnendoorwegen zijn is het dus regelmatig afremmen, helemaal als er een vrachtwagen aankomt… behalve voor mij dan. De Kia Picanto GT-Line is zo lekker klein dat ik zonder af te remmen een tegemoetkomende vrachtwagen (zelfs een trailer) kon passeren. De weg binnendoor is leuk omdat er een aantal scherpe blinde bochten inzitten, omdat ik deze weg al vaker gereden heb weet ik precies hoe ik mooi en strak door een blinde bocht heen kan rijden. Ook deze ochtend was het weer zwaar genieten in de Kia Picanto GT-Line. Ik ben de afgelopen dagen tot over mijn oren verliefd geraakt op deze frivole stadsauto. Ik durf gerust te stellen dat dit niet alleen dé leukste maar vooral ook de beste kleine hatchback is die er te koop is op dit moment. Schroef er een turbo op en je hebt een bommetje op vier 16-inch wielen! Na een ochtend van alweer stoffen en moppen ben ik naar huis gereden via N11 want over Zoeterwoude-Dorp zag ik niet zitten. De oprit van de N11 naar de A4/N206 is veel te leuk om te laten schieten. Het vermogen van 84 Pk mag dan op papier niet veel lijken, maar in de praktijk valt dat alleszins mee zeker als je doortrekt tot aan de toerenbegrenzer. Ik pakte de buitenbaan zodat ik iedereen buitenom in kon halen want vlak voor de opritbocht moet je invoegen. De grip van de banden is werkelijk uitstekend en dat maakt het rijden in deze auto ook zo ontzettend leuk.
Op de in- en uitvoegstrook maakte ik snel vaart want ik wilde graag de mooie S-bocht naar de N11 helemaal voor mij alleen hebben. Dat lukte en ondanks de hoge bochtensnelheid bleef deze kleine hatchback perfect aan het asfalt gekleefd. De g-krachten zijn echt serieus hoog hier maar deze Kia Picanto GT-Line overtrof ruimschoots mijn verwachtingen. De weg naar school was saai want het was druk en ik moest elke keer stoppen. Daarom besloot ik uit school vandaan nog even een rondje SBP dan wel rotondecircus te doen. Het is moeilijk kiezen maar voor de ultieme test ga ik toch voor het SBP met zijn verkeersdrempels omdat ik daar de vering/demping beter kan beoordelen dan op het vlakke rotondecircus. Wat betreft de vering/demping kwam ik er in eerste instantie niet helemaal uit, wat kwam door de stickslip waarvan ik weinig hoogte kreeg. Op de snelheidsbrekers bij mijn moeder om de hoek had ik het gevoel dat er geen sprake was van serieuze stickslip. Dan lijkt het namelijk net of de auto helemaal niet in wil veren, maar daar was bij deze Kia Picanto GT-Line geen sprake van. Op een normale verkeersdrempel leek de vering/demping echter wat comfortabeler en juist dàt is weer een indicatie voor stickslip. Na een aantal keren over verschillende soorten verkeersdrempels en snelheidsbrekers heenrijden – op weg naar het SBP – was ik eruit dat er wel sprake is van stickslip alleen een mildere vorm dan ik meestal tegenkom. In de bocht naar Klei-Oost liet ik het onderstel van de Kia Picanto GT-Line even dweilen, dat blijft altijd weer leuk om te doen maar het is vooral een kunstje dat je moet leren beheersen. De Kia Picanto GT-Line deed het trouwens voorbeeldig want ik reed ruim op de grens en die grens ligt verder weg dan van zijn soortgenoten.
Kia in Space!
Wat kun je met 84 Pk op het Space Business Park? Ik had zo mijn bedenkingen want uit het verleden weet ik dat auto’s met minder dan 100 Pk niet leuk zijn op het SBP. Reeds op de N206 had ik het ESP/TRC uitgezet want voor een rondje SBP wil ik niet dat er een veiligheidssyteem ingrijpt. In de eerste haakse bocht na de rotonde hoorde ik de voorbanden al doorspinnen, verrassend want dat had ik niet verwacht met maar 84 Pk. In de flauwe linkerbocht gaf ik stevig gas en na terugschakelen naar de 2de versnelling vloog ik zijdelings de vrachtwagenparkeerplaats op. Wow dit is toch wel serieus leuk voor zo’n kleine hatchback. Daarna volgde de snelle rechts-links-combinatie maar die ging iets minder goed omdat de vaart er wat uit was en ik iets te laag in toeren zat. Je moet in deze Kia Picanto GT-Line dus de juiste vaart hebben en in de juiste versnelling + toeren zitten anders is het uit met de pret. Gàààààààs dus richting de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Ik remde zo laat mogelijk – wat prima kan dankzij de schijfremmen voor én achter – zodat ik de Kia Picanto GT-Line lekker dwars in de bocht kon zetten. Het ging precies zoals ik bedacht had en dat verbaasde mij toch wel want ik had verwacht dat de Kia Picanto GT-Line op zijn minst heel even heftig uit zou breken. Meteen na de bocht ging het gas er weer vol op en op de eerste hoge verkeersdrempel remde ik niet al te veel af. De Kia Picanto GT-Line ving de klap na de landing goed op waarna ik weer gaf gas op weg naar de hoogste verkeersdrempel. Daar remde ik even hard af vlak voor de verkeersdrempel maar ook hier hield ik de vaart erin en na de landing schakelde ik snel terug naar de 2de versnelling en gaf plankgas de rotonde af de blinde rechterbocht in. Ondanks de maar 84 Pk vloog ik toch met licht spinnende voorbanden door de blinde rechterbocht heen.
Hoe kan het toch dat deze kleine hatchback met zo weinig vermogen zo leuk is? Mijn zwager zei een paar dagen na de fotoshoot tegen mij dat hij de Kia Picanto GT-Line zo’n ontzettend leuke auto vindt. Met name de belachelijk perfect schakelende 5-versnellingsbak vond hij eruit springen. Ik blijf het grappig vinden dat we altijd zo mooi op één lijn zitten wat betreft onze mening over een testauto. Na de volgende rotonde sloeg ik rechtsaf en daarna de altijd weer spannende blinde linkerbocht in. Deze bocht kan ik nooit zo hard doorheen als ik zou willen want er kan altijd tegemoetkomend verkeer aankomen (is me tot nu toe nog nooit gebeurd) en die kun je pas op het allerlaatste moment zien. Ook deze laatste bocht ging weer heerlijk waarna ik het wel had gezien op het SBP en reed richting de noordelijke oprit naar de N206. Na de rotonde gaf ik plankgas in de 2de versnelling en trok door tot bijna 100 km/u. Bij ’t Heen ging ik eraf en meteen weer op gewoon omdat die bocht zo ontzettend heerlijk is met zo’n kleine hatchback. De 84 Pk zijn precies genoeg om de voorbanden door de laten spinnen in de 2de versnelling. Ik vloog met een lekker vaartje steeds even bijna uitbrekend en bijsturend door de opritbocht heen. Ik reed met een grote glimlach de N206 op dus dat zegt denk ik wel genoeg. Daarna ben ik ook nog even over de rotonde en door de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg heen gereden. Hier is het een kwestie van de vaart er stevig in houden want dan is het ’t leukst als je Pk’s tekort komt. De Kia Picanto GT-Line deed precies wat ik wilde en ik weet dat het allemaal niet zo heftig is maarrrrrr het is wel leuk!
Verbruik
Aan het einde van het testverslag aangekomen zag ik dat ik helemaal was vergeten het verbruik te melden. Dat viel mee en tegen want bij stevig doorrijden kom je zomaar op 1:14-1:15 uit en bij normaal netjes rijden rond de 1:18-1:20. In de online brochure zag ik een verbruik van 1:27 staan maar dat heb ik dus bij lange na niet gehaald. Misschien had ik het gehaald met een zuinigheidsrit, maar die heb ik (achteraf bezien jammer genoeg) niet gedaan.
Specificaties |
||
Jaargang |
2017 | |
Carrosserie |
Hatchback | |
Transmissie |
Handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
12,0 seconden | |
Topsnelheid |
173km/u | |
Vermogen |
62(84)/6.000 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
122/4.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.2/1.248 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Aandrijving |
Voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
9,4 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Kunstleer | |
Velgen |
16-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
5,8 liter/100 km | |
Snelweg |
3,7 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
4,5 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
104 gram/km | |
Energielabel |
C | |
Afmetingen |
||
Lengte |
3.595 mm | |
Breedte |
1.595 mm | |
Hoogte |
1.485 mm | |
Wielbasis |
2.400 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.406 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.415 mm | |
Massa leeg |
839 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.400 kg | |
Laadvermogen |
561 kg | |
inhoud bagageruimte |
255 liter | |
Bandenmaat |
195/45-R16 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |