Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Land Rover Nederland


Hemels weekje…

Samenvatting
Hoe belachelijk goed kan een auto zijn? Toen ik het in Kazachstan opgenomen spectaculaire YouTube-filmpje van Land Rover zat te kijken kreeg ik even lichte heimwee naar die ene 1.200 km lange loodzware motorrit door Kazachstan in 2019. Ik was om half 8 ’s ochtends op mijn Yamaha Tracer 700 uit Astana/Kazachstan vertrokken om pas 18 uur later midden in de nacht weer af te stappen in Bishkek/Kirgizië. Had ik die totaal krankzinnige motorrit niet liever in die krankzinnig goede Land Rover Defender 110 geDaan? Poeh………….. ik denk dat ik daar gewoon maar geen antwoord op ga geven, ha, ha. Feit is dat ik deze hele testweek voor mijn gevoel boven de grond heb gezweefd zo lekker is het rijden in deze ronduit unieke terreinauto. Een aluminium monocoque kan het lichter en steviger? Ik denk dat veel auto’s die achter mij reden op een flauwe/scherpe kort/lange afrit er helemaal niets van snapten dat die grote Land Rover die voor ze reed er als een F1-auto vandoor leek te gaan. Het is ook echt totaal absurd wat je met deze auto kan, dat gaat gewoon letterlijk helemaal nergens over. Het is gewoon GENIETEN met hoofdletters niets meer en niets minder! Ik ben dit keer overigens niet de modder en/of het zand ingedoken. Omdat deze auto wegbanden had is heb ik me tot de gewone weg beperkt. Leuk hoor die typenaam CrossContact maar dat kan toch echt niet anders staan dan voor Crossen op de gewone weg. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat het rondje ‘Crossen’ over het Space Business Park ronduit hilarisch was in deze auto. Veel te makkelijk voor ‘m.

Plus: Alweer alles, nou ja bijna alles

Min: EV-stand soms niet beschikbaar terwijl de Li-ion accu gewoon vol was

Testverslag
Een Land Rover Defender met een totaal 400 Pk sterke viercilinder benzinemotor + geïntegreerde elektromotor. Pak ‘m beet 30 jaar geleden hadden ze je voor gek verklaard als je dit had voorspeld. Maar wat niemand had kunnen voorspellen is dat een dergelijke Plug-In Hybrid een schot in de roos is want zelfs in een diesel rijden (de vorige Land Rover Defender die ik heb getest was een diesel) is gewoon niet leuk meer met de huidige totaal absurde brandstofprijzen. En dat alleen maar omdat die knettergekke Nederlandse en EU-politici serieus denken dat ze met hun sancties Rusland hard kunnen treffen terwijl ze in werkelijkheid niemand anders dan hun eigen burgers keihard in hun portemonnaie raken. De wereld is wat mij betreft echt helemaal van zijn padje af! Nog maar twee jaar geleden ben ik op mijn motor op en neer naar Kirgizië gereden via Rusland en Kazachstan en ik was verbaasd over de vriendelijkheid, behulpzaamheid en ongekende vrijgevigheid van met name de Russen. Dat is écht iets wat wij volledig, maar dan ook écht volledig zijn verloren de afgelopen decennia. Op de achtergrond van de oorlog die nu gaande is speelt overigens oneindig veel meer dan je in de media leest/hoort/ziet. Mijn broer is onderzoeksjournalist en heeft een waanzinnig goed artikel geschreven over de Amerikaanse bemoeienis achter de schermen in de Oekraïne. Denk hierbij onder andere aan de gekraakte laptop van Hunter Biden (inderdaad de zoon van de Amerikaanse president Joe Biden) waar je niets over leest/hoort/ziet in de Nederlandse media (= kranten, het internet, radio en tv). Ik ben totaal verbijsterd over hoe goedgelovig de Nederlandse bevolking is. Oorlog is altijd foute boel in mijn ogen (ik ben in 1989 op mijn motor een keer een oorlog binnen gereden die net was begonnen dus vertel mij niets!) maar om alleen Rusland de schuld te geven is zo misplaatst. Maar ja de mensen laten zich blijkbaar graag belazeren en bedriegen door de media + politiek die volledig met elkaar verweven zijn. Wat dat betreft ben ik dolblij dat ik als afleiding auto’s kan en mag testen naast mijn werk als Technisch Onderwijs Assistent (32 uur p/wk) op een grote Internationale School.

Op bevrijdingsdag een auto ophalen leek mij eerlijk gezegd wat vreemd maar naar ik heb begrepen is 5 mei geen officiële feestdag. Bij de importeur aangekomen hoorde ik dat in de nieuwe CAO voor hun werknemers net afgesproken was dat 5 mei een vrije dag is geworden. Helaas waren alle werkzaamheden al ingepland maar het personeel deed totaal niet moeilijk en is gewoon komen werken. Die vrije dag nemen ze dan een andere wel op. Zodoende kon ik dus ook gewoon zoals afgesproken op bevrijdingsdag deze Land Rover Defender 110 P400e PHEV X-Dynamic SE ophalen. Niet dat het voor mij veel uit had gemaakt om ‘m op een andere dag op te halen want ik had deze week meivakantie van school. Na mijn krabbel op het uitleenformulier heb ik plechtig beloofd niet de modder in te duiken met deze Land Rover Defender 110 (het schoonmaken van de Land Rover Defender 90 was nogal een werkje, maar goed de foto’s waren spectaculair) en kon ik vertrekken. Nou ja bijna dan want ik moest eerst nog even stuur/stoel/spiegels op de juiste manier afstellen. Ik zag dat de Li-ion accu voor 95 procent vol was en was benieuwd hoe ver ik elektrisch rijdend zou gaan komen. Daarvoor moest ik nog wel het EV-knopje apart indrukken want de auto start automatisch in de Hybride-modus. Je hebt ook nog een Save-modus waarbij je de opgeladen Li-ion accu dus voor later – bv. een binnenstad met alleen ‘Zero-emission’ verkeer – kunt bewaren. Ik ben via Haarzuilens helemaal binnendoor naar huis gereden. In Haarzuilens staat het zeer fraaie kasteel De Haar, het grootste kasteel van Nederland. Hier kon ik dus meteen beginnen met het maken van een aantal fraaie sfeerfoto’s. Daarna ben ik via de route Nieuwerbrug naar Woerden gereden en vanaf Bodegraven heb ik de weg vanaf Zwammerdam naar Alphen a/d Rijn gepakt. Net na Zwammerdam schakelde de rijmodus over van EV naar Hybride en ik dacht dat de Li-ion accu toen leeg was maar die houdt dus altijd een reserve van vier procent aan.

Hakken en zagen
Na Zwammerdam volgden er de nodige rotonde en mooie bochten en daar ben ik even lekker gaan hakken en zagen zoals motorrijders dat noemen. Deze Land Rover Defender 110 P400e PHEV X-Dynamic SE mag dan een AllWheelDrive zijn maar als je het té gek maakt dan grijpt het ESP heel hard in en valt de auto bijkant stil. Maar rij je netjes tegen de grens aan of precies op de grens dan word je beloond met een aan de weg klevende grote Land Rover PHEV die zijn grote 22-inch banden heerlijk laat piepen in de bochten. Ik moest nog even lachen onderweg toen ik een oplaadpaal zag staan en dacht kom laat ik ‘m nog even kort opladen. Ik moest daarvoor over de hoge stenen rand van de middenberm heenrijden. In een normale auto zou je dan je complete onderkant naar de gallemiezen helpen of misschien zelfs blijven hangen zo niet met deze hoge terreinauto waarin je die hoge stenen rand amper voelt. De oplaadpaal bleek helaas alleen voor klanten van de zaak er tegenover en dus ben ik maar door gereden. Ik had de benzinetank overigens vlak na vertrek nog even afgetopt (vol en daarna 3x doorklikken) want ik wilde zeker weten dat voor de benzinemotor aan zou slaan ik het exacte verbruik kon meten na aftanken. Bij Leiderdorp aangekomen ben ik rechtdoor naar Leiden-Centrum gereden wat ik beter niet had kunnen doen. Bij de Doezasstraat was het retedruk maar gelukkig kon ik de singel oprijden en langs de Sterrenwacht – meteen een mooie sfeerfoto gemaakt – naar huis rijden. Thuis gekomen heb ik ‘m aan de oplaadpaal gehangenen ik was benieuwd hoe lang het opladen zou duren. Toen ik ’s avonds na het eten ging kijken was de Li-ion accu vol dus ik schat dat het ergens tussen de 3 en 4 uur duurt.

Ik besloot spontaan een snelwegzuinigheidsrit te maken dan had ik die alvast maar gehad. Het viel mij mee hoe makkelijk de 104 Pk sterke elektromotor deze 2.300 kg zware Land Rover Defender 110 van zijn plek krijgt. Eenmaal op de snelweg ging het ACC erop maar ik moest al snel een wel heel erg langzaam rijdende Toyota Prius inhalen. Gelukkig was het niet al te druk maar eigenlijk hoef je je nergens druk over te maken want bumperklevers heb je gewoon geen last van in deze auto. Raar maar echt waar, zouden ze zich misschien geïntimideerd voelen door dat 22-inch grote reservewiel op het achterportier? En zo hobbelde ik lekker door over de A44 en keek steeds met een schuin oog naar de meter van de acculading die is verdeeld in acht stukken. Ter hoogte van Leimuiden zat ik ongeveer op de helft en besloot ik de afslag te nemen. Dat is een hele mooie lang afslag met een bocht met een wijde radius zodat je in de bocht de snelheid hoog kunt houden of zelfs nog op kunt voeren als de wegligging erg goed is. Nou die wegligging is werkelijk subliem dus ik trapte het gas nog wat dieper in en vloog werkelijk perfect op de grens rijdend door de afritbocht heen. Dit is wel zo genadeloos lekker en het mooiste is dat je je als bestuurder heel zeker voelt. De sportauto die op de afslag nog achter mij reed zag ik daarna heel hard achteruit rijden. De aluminium monocoque is zo belachelijk stijf en samen met de vier grote 22-inch banden, de onafhankelijke wielophanging en de adaptieve luchtvering zorgt dat voor een ongekend sublieme wegligging. Ik kan dan ook gewoon niet anders dan ook deze Land Rover Defender weer een hele dikke 10 geven!
Snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus: EV – Leiden <–A44–> Leimuiden – ACC: 100 km/u – Actieradius EV: 38,2 km
In de Hybrid-functie blijft er nog 4 procent over in de Li-ion accu die rij je dus nooit helemaal leeg!

YouTube-filmpje Kazachstan


Deze is en blijft toch het leukst

Een stadszuinigheidsrit blijft van alle zuinigheidsritten toch het leukst om te doen. Ik rij dan meestal de route of zoals nu een gedeelte van de route die ik naar werk rij. Op dit moment heb ik namelijk meivakantie van school én ze zijn daarna nog twee weken bezig op de President Kennedylaan (= afgesloten) in Den Haag dus daar staan vast en zeker lange files. De komende weken pak ik dus logischerwijs mijn kleine Honda MSX 125 naar werk. De weg naar en rondom het Wassenaarse Bos is volledig 50 km/u dus daar kan ik rondjes rijden in en rondom het Wassenaarse Bos totdat de Li-ion accu leeg is. Het meest benieuwd was ik uiteraard naar de hoge snelheidsbrekers op de Schouwweg. Tot nu toe had ik nog niets tot amper iets gevoeld als ik over een verkeersdrempel heen reed. Maar ook de hoge snelheidsbrekers deden deze Land Rover Defender 110 met zijn adaptieve luchtvering gewoon letterlijk NIETS. Tja deze auto krijgt niet voor niets een dikke 10 van mij. Dit is zó onvoorstelbaar goed daar kan geen enkele SUV van welk automerk dan ook zich mee meten! Het enige jammere vind ik dat het ESP niet uitgezet kan worden in de asfalt-rijmodi Eco/Comfort maar alleen in de sneeuwmodus en de terreinmodi (modder/rotsen/zand etc.). Als ik met 50 km/u de Land Rover Defender 110 serieus hard een bocht inhoek dan valt ie gewoon compleet stil zo hard grijpt het ESP in. Die EU-ambtenaren in Brussel zijn echt knettergek! Al hun idiote regeltjeszucht leidt tot het ‘dichtgooien’ van alles wat autorijden leuk maakt. Bij heel veel testauto’s kan ik daarom het ESP + TRC niet meer uitzetten. Als ik rustig aan de grens opzoek en dan is het nog een soort van leuk en spannend maar ik kan dus níet écht (= hard de bocht inhoeken) testen wat ik graag zou willen!

Tijdens het rijden had ik de Meridian-audio snoeihard staan gewoon omdat het in deze auto kan en ook echt mooi is. Dan merk je toch weer goed het verschil tussen een gewoon audiosysteem en een Premium audiosysteem. Dit is zo waanzinnig lekker dat is gewoon zwaar genieten geblazen! Af en toe komt er dan weer zo’n heerlijk liedje voorbij als “Keep on rockin’ in the free world” van Neil Young. Heerlijk! Dit is één van mijn lievelingsliedjes en jullie begrijpen wel waarom want juist vandaag de dag verliezen we steeds meer vanzelfsprekende vrijheden of beter gezegd Grondrechten! En dan nog durven spreken over democratie… Waar dan? Wat ik één van de fijnste dingen vind aan een grote terreinauto zoals deze Land Rover Defender 110 is dat je geen last hebt van bumperklevers. Ze proberen het niet eens, ha, ha. Door de absurd goede wegligging daagt deze auto je echt steeds weer uit om zo vloeiend en strak mogelijk te rijden oftewel de bochtensnelheid maximaal te houden. Steeds met net wel/net niet piepende banden door bochten en over rotondes heen rijden oftewel alles voor de zuinigheid. In het begin dacht ik nog even dat ik de 60 km aan zou gaan tikken maar op driekwart van de stadszuinigheidsrit zag ik dat ik al blij mocht zijn met 50+ km actieradius. Uiteindelijk tikte ik ruim boven de 50 km, dat is een elektrisch actieradius die helemaal niet verkeerd is voor zo’n grote zware terreinauto.
Stadszuinigheidsrit – Rijmodus: EV – Wassenaar – ACC: 30-50 km/u – Actieradius EV: 53,4 km
Het grappige aan deze stadszuinigheidsrit is dat ik in het begin (= ongeveer een kwart verbruikt) na omrekenen op 64 km uitkwam, daarna precies halverwege op 2×28 = 56 km maar uiteindelijk werd het dus 53,4 km.

BBB = Bijzonder Blije Bas
Vrijdagmiddag ben ik uit werk vandaan eerst naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ik wist meteen al dat ik de 70-liter koffers er ook bij moest pakken want er past behoorlijk wat bagage in de…. ja hoe noem je dat bij een Land Rover Defender eigenlijk? een echte kofferbak in de klassieke zin kun je dit niet noemen. Sowieso al niet omdat het geen bak is en de achterklep geen klep is maar een deur die zijdelings open gaat. Zonder de rolhoes past er 452 liter aan koffers in en als je de open ruimtes waar geen koffers passen nog op zou vullen met zachte bagage dan zou het mij niets verbazen als je 500 liter haalt. Voor het fotograferen ben ik nog even achterin gaan zitten en je zit letterlijk vorstelijk. Hoog met heel veel beenruimte.

Samsonite kofferset
Met rolhoes: 3×50-liter + 33-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 3×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter

Het komt niet vaak voor maar zo heel af toe wil Bas wel eens een rondje rijden in een testauto. Logisch ook want ik ben dolblij met zijn waardevolle beoordeling van het interieur en dan met name de bekleding van testauto’s. Bas doet soms hilarische recht-voor-zijn-raap-uitspraken en daar kan ik altijd wel wat mee. De mooiste vind ik nog steeds die keer dat ik het portier van een Jaguar XJ open deed en Bas riep: “Vette porno!” Ja en in een auto met zo’n mooi interieur wil Bas natuurlijk wel even een rondje rijden dus zo ook in deze Land Rover Defender 110. Bas was vooral verbaasd over de serene stilte aan boord, “Ik hoor geen eens bandengeruis”, zei hij tegen mij. Uiteraard zijn we over de Rooseveltstraat gereden met zijn vervelende verkeersdrempels. “Ik voel amper wat”, zei Bas toen hij over de eerste verkeersdrempel reed en ook de tweede nog iets hogere verkeersdrempel voelde hij amper. Bas was zwaar onder de indruk iets dat ik al vele dagen ben en ik baal echt als een stekker dat ik niet met deze auto naar werk kan. De President Kennedylaan is van 2 t/m 22 mei afgesloten en omrijden kost zoveel tijd daar begin ik absoluut niet aan! Weer terug bij de zaak van Bas wilde ik uiteraard nog even het oordeel van Bas over het interieur horen. En ja hoor die zag natuurlijk weet iets dat ik never ever nooit niet gezien zou hebben. In de portieren en de midden-console zitten allemaal torx-bouten. “Heel mooi hoor maar die goedkope ringetjes onder die 6 mm-torxbouten op de midden-console vind ik echt niet kunnen in zo’n dure luxe terreinauto”, zei Bas tegen mij. Voor de rest had hij uiteraard geen kritiek, gewoon heel mooi en netjes verzorgd zei Bas.

Rare achteruitkijkspiegel
In de meeste auto’s kun je de achteruitkijkspiegel omklappen, dan zie je nog wel iets maar een beetje donkerder. Toen ik de achteruitkijkspiegel in deze auto omklapte gebeurde er iets heel erg geks. Ik zag ineens alles achter mij zonder belemmeringen in beeld, heel erg handig in een vol bepakte auto. Het bleek de weergave van een video-camera op het dak. Land Rover noemt dit een Clearsight-achteruitkijkspiegel. [quote LandRover.com] De ClearSight-achteruitkijkspiegel biedt u volledig vrij zicht naar achteren. Deze moderne technologie streamt live video vanaf een achterwaarts gerichte camera op het dak van de Land Rover Defender, zodat u altijd zicht hebt, ongeacht achterpassagiers of een tot aan het dak gevulde bagageruimte. [/quote LandRover.com]

ACC + CC
Deze Land Rover Defender 110 heeft zowel een Adaptive Cruise Control als een gewone Cruise Control. Als je het ACC-knopje een aantal seconden ingedrukt houdt verandert deze in een gewone Cruise Control. De Adaptive Cruise Control heeft 4 afstandsstreepjes en een instelbare minimum snelheid van slechts 16 km/u.

Dé zuinigheidsrit
Zaterdagochtend besloot ik voor het zwemmen uit eerst mijn standaard zuinigheidsrit te maken op en neer naar Zandvoort. Voor vertrek heb ik eerst nog even de benzinetank vol gegooid en omdat ik al behoorlijk wat elektrische kilometers had gereden moest dat wel een mooie verbruikswaarde opleveren dat kon niet anders!
Aftanken – 184,1 km/1,49 ltr E10 = 1:123,56
Het werd een droomritje van ruim 80 hemelse kilometers, man, man dit gaat gewoon helemaal nooit vervelen. De zit, het stuurgevoel, het rijden, de totaal absurde remklauwen + remschijven, de audio, echt alles is even uitmuntend. Het lullige was dat ik niet meteen na de zuinigheidsrit mijn rij-ervaringen opgeschreven heb. En ik moest verdorie toch heel diep nadenken toen ik het alsnog op wilde schrijven. Volgens mij worden er een soort geluksstofjes aangemaakt als je in deze heerlijke auto rijdt die ervoor zorgen dat je voor je gevoel over de weg zweeft in plaats van rijdt en dat je daarna alles vergeten bent wat er gebeurd is tijdens het rijden. Het was dus gewoon een heerlijk ritje laten we het daar maar op houden. Ja toch niet dan? Oh ja ik had nog wel één grappig feitje opgeschreven (het stond helemaal onderaan het testverslag) en dat is ik op de heenweg een supersnelle oma voor me had rijden. Zelfs op de grens rijdend (maar me wel aan de maximum snelheid houdend!) moest ik haar laten gaan. Ze reed echt veel te hard in haar truttenschudder. En wat denk je dan rijdt er op de terugweg weer een oma voor mij die juist veel te langzaam reed. En precies op een traject waar ik niet kon en mocht inhalen. Uiteindelijk heb ik haar bij de eerste mogelijkheid ingehaald maar man, man omaatjes dat weet wat hoor.
Zuinigheidsrit – Rijmodus: Eco – Leiden <–> Overveen – ACC: 30-80 km/u – EV -> Hybrid: 48,5 km – Actieradius: 80,3 km
Verbruik Hybrid: 80,3 km – 48,5 km = 31,8 km/1,49 ltr E10 = 1:21,34
Verbruik EV + Hybrid: 80,3 km/1,49 ltr E10 = 1:53,89

En nog een zuinigheidsrit
Na die zuinigheidsrit in de rijmodus Eco was ik uiteraard heel erg benieuwd wat de elektrische actieradius in de rijmodus Comfort zou zijn. Maar dat niet alleen ik was ook erg benieuwd of het benzineverbruik significant hoger zou zijn in de rijmodus Hybrid. Ik besloot dezelfde avond nog een zuinigheidsrit in de rijmodus Comfort te maken. Ook die verliep perfect totdat ik was omgedraaid bij Overveen. Weer richting de Zandvoorste boulevard rijdend zag ik een werkelijk knettergekke idioot in een VW Passat stationwagon aan komen rijden. Hij haalde mij bij Bloemendaal aan Zee op de strook voor rechtsaf in met dubbele snelheid en reed daarna bijna tegen een andere auto aan die voorrang had en vervolgens reed hij bijna twee fietsers aan. Geen idee wat die gast gezopen en/of gesnoven had maar nog even en er valt een dode schoot er door mijn hoofd. Toen hij zich op de boulevard klem reed achter een netjes rijdende voorligger heb ik hem ingehaald over de hoge-brede middenberm gewoon omdat dàt kan met deze auto. Ik heb de Land Rover Defender 110 voor de VW Passat stationwagon gegooid en heb het gas los gelaten. Op de rem gaan staan vond ik wat te riskant. Ik hield mijn Nokia in de lucht zo van ik ga nu de politie bellen toen ik hem de lager gelegen parkeerplaats (loopt door over de gehele boulevard) op zag vluchten. Ik heb het er maar bij laten zitten want laatst had ik tijdens een zuinigheidsrit twee verkeerscriminelen de weg geblokkeerd in Vogelenzang en werd in Zandvoort door maar liefst drie politieauto’s van de weg gehaald. Tja politie… weet je dit land is gewoon stuk! Ondertussen was de rijmodus op Hybrid gesprongen zag ik, gelukkig had ik dat nog net zien gebeuren in alle consternatie. Ik ben naar huis gereden in een soort van trance want ik ben zo verschrikkelijk klaar met al die verkeerscriminelen. Toevallig las ik tijdens het schrijven van dit testverslag dat Nederland de meeste verkeerscriminelen heeft van Europa. Richting aangeven doet bijna geen hond meer, met veel te hoge snelheid (= +20-30 km/u te snel) rijden is doodnormaal net als bumperkleven. Ik doe er maar het zwijgen toe dat is beter voor mijn gemoedsrust. Wat wel opviel is dat de elektrische actieradius maar een paar kilometer minder is dan in de rijmodus Eco alleen is het benzineverbruik meer dan dubbel zo hoog. Die rijmodus Eco loont dus absoluut!
Zuinigheidsrit – Rijmodus: Comfort – Leiden <–> Overveen – ACC: 30-80 km/u – EV -> Hybrid: 45,4 km – Actieradius: 80,3 km
Verbruik Hybrid: 80,3 km – 45,4 km = 34,9 km/3,19 ltr E10 = 1:10,94
Verbruik EV + Hybrid: 80,3 km/3,19 ltr E10 = 1:25,17

Twee zondagse snelwegzuinigheidsritten
Nog geen drie dagen was ik aan het testen en ik had al zoiets van wat moet ik nog testen, alles aan deze auto is goed-beter-best-uitmuntend. Het enige dat ik nog kon bedenken waren twee snelwegzuinigheidsritten – in de rijmodus EV/Eco en rijmodus EV/Comfort – en een rondje Space Business Park. Dat werd dus zondagochtend een snelwegzuinigheidsrit, daarna ‘m snel in de oplaadpaal voor de deur pluggen voor nog een snelwegzuinigheidsrit en dan ’s avonds nog een rondje Space Business Park. De snelwegzuinigheidsritten zijn niet echt spannend, eigenlijk zijn er maar twee mooie momenten, de afrit-S-bocht bij Hoofddorp en de lange opritbocht aan de andere kant de A44 weer op. De afrit-S-bocht nam ik met een werkelijk bizarre snelheid dat sloeg echt helemaal nergens op. Zelfs het tweede deel van de S waar de g-krachten totaal absurd zijn (genoeg om een auto een rondje om zijn as te laten draaien) waren een eitje voor deze Land Rover Defender 110. En ja ook de tweede keer was ik weer net zo verbijsterd als de eerste keer. De lange opritbocht de A44 op was werkelijk hilarisch allebei de keren. De oprit oprijdend kwam het binnenste achterwiel beide keren los omdat ik een extra bochtje maak voordat ik de oprit opstuur. Erg leuk om te doen, ik moet dan altijd lachen om de verschrikte gezichten van de automobilisten die voor het verkeerslicht van de afrit staan. Ik begin altijd rustig en zet het gas er steeds meer op terwijl ik naar de grasrand toestuur. De banden gilden het uit zonder dat het ESP ingreep, kijk het kan dus wel als je het maar met beleid (beleid en debiel hebben dezelfde letters, ha, ha) doet. Het gekke is dat ik in de rijmodus EV/Eco de elektrische actieradius korter was dan in de rijmodus EV/Comfort. Heel erg vreemd en ik heb daar absoluut geen verklaring voor. Het verbruik verschilt in de rijmodus Hybrid amper kortom waarschijnlijk moet je echt een wat langere afstand rijden om een heel duidelijk verschil te kunnen zien.
Snelwegzuinigheidsrit 1 – Rijmodus: EV/Eco – Leiden <–A44–> Hoofddorp – ACC: 100 km/u – EV -> Hybrid = 38,2 km – Totale actieradius: 52,9 km
Verbruik Hybrid: 52,9 km – 38,2 km = 14,7 km/1,91 ltr E10 = 1:7,69
Verbruik EV + Hybrid: 52,9 km/1,91 ltr E10 = 1:27,69

Snelwegzuinigheidsrit 2 – Rijmodus: EV/Comfort – Leiden <–A44–> Hoofddorp – ACC: 100 km/u – EV -> Hybrid = 43,8 km – Totale actieradius: 53,8 km
Verbruik Hybrid: 53,8 km – 43,8 km = 10 km/1,70 ltr E10 = 1:5,88
Verbruik EV + Hybrid: 53,8 km/1,70 ltr E10 = 1:31,64

Space Business Park
Tja wat zal ik zeggen….. Eitje, een rondje Space Business Park is gewoon een totaal eitje voor deze auto. Zelfs de allerhoogste verkeersdrempel voelde met een zwaar illegale snelheid als een kiezeltje op het asfalt. Dus na een rondje van wat moet ik hier nou mee heb ik de rijmodus Zand ingeschakeld zodat ik tenminste het ESP uit kon zetten. Nou dat heb ik geweten want toen ik het gaspedaal in een mooie haakse bocht vol intrapte – is 400 Pk AWD – vloog ik zwaar vierwieldriftend door die toch best wel krappe bocht heen. Gezien de zeer geringe speelruimte had ik zoiets van die rijmodus Zand kun je maar beter alleen in het zand gebruiken. Nou ja ik weet hoe ongelofelijk goed en lekker een Land Rover Defender in het terrein rijdt dus ach ik kan wel leven met deze wegtest.

Totale actieradius testweek
V: 5.343 km – A: 5.918.7 km = Gereden: 575,7 km
Totale verbruik testweek – 1,49 l E10 + 1,49 l E10 + 3,19 l E10 + 1.91 l E10 + 1,70 l E10 + 1,15 l E10 = 10,93 l
Verbruik testweek 1:52,67

Zo goed is deze auto dus!
[quote LandRover.com]
Robuustheid – De sterkste auto die wij ooit hebben gecreëerd; ontworpen voor optimale robuustheid en getest tot het uiterste. 3,9 miljoen testkilometers op de weg en offroad, 73.000 individuele tests en duurtests onder extreme temperaturen – de Defender heeft alles probleemloos doorstaan. Van de woestijnduinen van Dubai tot de rechte stukken van de Nürburgring: wij hebben nog extremere omstandigheden opgezocht dan ooit tevoren om een auto te creëren die tot absoluut ongeëvenaarde prestaties in staat is. De monocoque-constructie heeft een drie keer zo grote torsiestijfheid dan een structuur met carrosserie en chassis, terwijl de Defender tegelijkertijd lichter en efficiënter is geworden en nog meer rijplezier biedt. Kom op. Trek erop uit.
[/quote LandRover.com]

Nog even alles op een rijtje
Leeggewicht: 2.600 kg
2-liter viercilinder turbomotor – 221 kW/300 Pk
Elektromotor – 76 kW/104 Pk – geïntegreerd in de benzinemotor
Gecombineerd vermogen: 404 Pk/5.500 tpm
Gecombineerd koppel: 640 Nm/1.500-4.400 tpm
0-100 km/u – 5,6 seconden
Maximum snelheid elektrisch: 140 km/u
19,2 kWh Li-ion accu
Oplaadduur
Stopcontact: 4 tot 80 procent in 7 uur
Oplaadpaal: 4 tot 80 procent in 2 uur
Snellader: 4 tot 80 procent in 30 minuten

Precies leeg voor de deur!
Toen ik ‘m donderdag 12 mei weer terug moest brengen had ik zoiets van ik zal het verdorie op één volle Li-ion accu halen ook. Ik ben helemaal binnendoor via Zoeterwoude -> Hazerswoude-Rijndijk -> Alphen a/d Rijn -> Zwammerdam -> Bodegraven -> Woerden -> Vleuten naar Broekhuis dat letterlijk op het randje Utrecht ligt gereden. Ik heb waar ik maar kon de ventweg gepakt dus zoveel mogelijk 30-50 km/u gereden en dat werkte prima in de rijmodus EV/Eco want precies voor de deur van Broekhuis (= 51,8 km) was de Li-ion accu leeg. Gaaf!!!

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

4×4

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

5,6 seconden

Topsnelheid

191km/u

Vermogen

B-221(300) E-76(104) B+E-297(404)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

B-400 E-Niet opgegeven B+E-640/1.500-4.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.997 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Twin-scroll turbo + Intercooler

Aandrijving

4×4

Differentieel

Voor-/Midden-/Achter-dif

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

13.1 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

22-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

3,5 liter/100 km

C02 uitstoot

58 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

5.018 mm

Breedte

2.105 mm

Hoogte

1.967 mm

Wielbasis

3.022 mm

Spoorbreedte voor

1.706 mm

Spoorbreedte achter

1.702 mm

Massa leeg

2.525 kg

Max. toelaatbare massa

3.300 kg

Laadvermogen

775 kg

Aanhanger geremd

3.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

696 liter

Bandenmaat

275/45-R22

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand