PPP
Perfect-volmaakt
Perfectie-volmaaktheid
Perfectionistisch-naar perfectie strevend
De mooiste en leukste lezing die ik ooit op een mini-congres heb gehoord ging over perfectie, menselijke perfectie om precies te zijn. Deze lezing ging over het herkennen van morfologische (=uiterlijke) afwijkingen bij pasgeborenen, kinderen en volwassenen om de daarmee samenhangende syndromen op te sporen. Het bekendste syndroom kent iedereen wel, dat is het syndroom van Down vroeger ook wel mongooltje genoemd. Het lijkt zo makkelijk totdat de klinisch cytogeneticus die de lezing gaf allemaal dia’s van menselijke gezichten aan de zaal liet zien, en daarna aan de mensen in de zaal ging vragen of ze vonden dat dit normaal dan wel afwijkend gezicht was. Op de eerste dia zagen we een ongelofelijk lelijke man, met een gezicht waarvan de ogen te ver uit elkaar stonden, de oren op verschillende hoogte, de tanden werkelijk schots en scheef in zijn mond stonden en hij had bovendien ook nog een afwijkende haarinplant. En toch bleek dit een volkomen normale en gezonde 46,XY-man te zijn, en vervolgens zat iedereen in de zaal naar elkaar te kijken zoals jullie nu vast en zeker thuis of op werk ook gaan doen. Vervolgens kregen we een dia te zien met het gezicht van een op het oog normale mooie vrouw, maar als je goed keek zag je allerlei subtiele afwijkingen aan haar gezicht. Afijn zo ging dat nog even door (niet te lang want dan ebt de aandacht van het publiek weg) en de boodschap liet zich raden, abnormaal blijkt normaal en normaal blijkt abnormaal dus wat is normaal of beter gezegd perfect zoals men tegenwoordig graag zegt? Dit is met grote voorsprong de meest kritisch-hilarische en tegelijkertijd briljante wetenschappelijke lezing die ik ooit heb bijgewoond. Aan deze lezing moest ik denken toen ik in de Lexus IS250 reed. Net als bij mensen geldt exact hetzelfde voor auto’s, wat de één perfect vindt dat vindt iemand anders ronduit lelijk. De één vindt spoilers (rare haarinplant) helemaal niks terwijl de ander juist graag als een Sjonnie F&F in de rondte rijdt. De één vindt een V6/V8 maar een raar motorblok (lelijk gebit) en heeft veel liever een 4IL-T of een 6IL en een ander zweert erbij. De één vindt die nieuwe moderne koplampen (ogen) en achterlichten (oren) afschuwelijk lelijk en een ander vindt ze prachtig. Wat is normaal dan wel perfect? Voor mij is deze Lexus in ieder geval de perfecte sedan kan ik alvast verklappen.
Posen
Vrijdagavond was het ongelofelijk mooi weer, het was windstil en de zon moest de hele dag al door de sluierbewolking heen zien te breken. Perfect weer om in de avond even heerlijk te gaan posen met de luxe Lexus IS250 Automaat. Eerst even heerlijk over de Leidse singels langs alle terrasjes en daarna over de Breestraat de stad weer uit via Oegstgeest richting Noordwijk aan Zee. Best grappig dat ik tijdens het posen vooral werd nagestaard door vooral 16 t/m 20-jarige jongelui, Audi-rijders, BMW-rijders en zelfs een paar Porsche-rijders. Eigenlijk wel logisch want jongelui van die leeftijd weten wat echt mooi en hot is, en de Audi/BMW-rijders die ik onderweg tegenkwam beseften bij het zien van de Lexus IS250 dat ze er maar heel doodgewoontjes uitzien in hun Deutsche Auto’s. En om heel eerlijk te zijn vind ik deze Lexus IS250 er een stuk vetter uitzien dan een Audi A4 of een BMW 3-serie. Posen houdt in dat je extreem langzaam en rustig rijdt en (ook) daar is deze Lexus IS250 erg goed in. Tijdens het manoeuvreren door de smalle straatjes en steegjes kon ik echt tot op de millimeter precies gas geven. Veel sportieve auto’s van 200-300 Pk reageren bij extreem rustig rijden wat nerveus op het gas, zo niet deze Lexus IS250. En ook als ik wat meer gas gaf dan reageerde het V6-motorblok nog steeds heel subtiel op elke beroering van het gaspedaal. Misschien is dit wel de grootste kracht van deze Lexus IS250, en juist daardoor blijft de luxe en sjieke uitstraling als een huis overeind staan. Aan het einde van onze poserrit was ik geneigd te denken dat de maar 208 Pk’s er ook echt maar 208 zijn. Niet dus want zet de PWR/ECT/SNOW-knop in de stand PWR en de Lexus IS250 gaat er heerlijk vandoor met een zeer subtiel brullende V6 die werkelijk naadloos opschakelt dankzij de perfect werkende automatische versnellingsbak. Deze Lexus IS250 beschikt over een 6-traps automaat met AI Shift Control System. Dat houdt in dat de automaat de rijstijl van de bestuurder leert kennen, waarna de schakelpatronen automatisch worden aangepast aan de rijomstandigheden. Ik vond het behoorlijk lastig om daarna niet bij elk stoplicht in de PWR-stand te vertrekken met een kickdown.
Sjiek scheuren
Er zijn maar heel erg weinig auto’s die zich perfect lenen voor het sjiekere scheurwerk. Deze Lexus IS250 is zo’n auto. Dankzij de superstille V6 en de fijne automaat lijkt het zelfs in de PWR-stand alsof je er bij een stoplicht stiekem, of beter gezegd sjiek tussenuit knijpt. Het gekke is dat als je sportief gaat rijden in deze Lexus IS250 het bijna niet sportief aanvoelt. Waar andere vergelijkbare achterwielaangedreven sedans bij sportief rijgedrag al snel laten merken dat je inderdaad sportief aan het rijden bent, had ik daar bij deze Lexus IS250 totaal geen last van. De vering/demping staat op een ongekend hoog niveau, en samen met de onafhankelijke double wishbone wielophanging – zowel voor als achter! – zorgt dat voor een rijcomfort zoals die zeer zeldzaam is in dit segment. Wat ook zeldzaam goed is dat zijn de spiegels, die bieden namelijk een perfect uitzicht naar achteren. De spiegels zijn dan ook behoorlijk groot maar gek genoeg, en dat vind ik heel bijzonder, totaal niet storend in het design. Toen ik de brochure zat te lezen kwam ik iets grappigs tegen over het waarom van deze spiegels, en ik vond meteen een verklaring voor de stilte van deze auto die als het ware door de lucht snijdt. Dankzij een verbluffend goede aërodynamica heeft de Lexus IS250 een Cw-waarde van slechts 0,27. De buitenspiegels, de achterlichten, de aërodynamisch gevormde plaat aan de onderkant het is allemaal even doordacht als werkzaam. Deze auto is zo ongekend stil dat het rijden (beter gezegd zweven over het asfalt) nog het best te vergelijken is met een vliegend tapijt.
Het regent, het regent en Nederland staat vast
Toen ik van huis vertrok zat ik nog met goede moed in de auto omdat een eerder afgesloten weg weer open gesteld is na uitgebreide wegwerkzaamheden. Eenmaal voorbij de LOI stond echter alles muurvast. Er stond weer eens zo’n absurd lange file die vanaf de lange oprit naar de A4 helemaal opstroopte tot aan de N446 de polder in. Omdraaien en dezelfde weg terug rijden had geen zin want dan belandde ik in de file terug Leiden in. Dit soort files staan er alleen als het regent, raar maar toch echt waar! Die paar druppels regen zorgen er blijkbaar voor dat sommige automobilisten stapvoets gaan rijden net als met sneeuw. Omdat ik een bloedhekel aan files heb zat er niets anders op dan rechtsaf de polder in te rijden. Vlak voor mij reed trouwens een collega die juist weer linksaf sloeg om in de file aan te sluiten. Ik was erg benieuwd wie er eerder op werk zou zijn, hij of ik. Nou is stilstaan geen straf in deze Lexus IS250 maar ik geef toch de voorkeur aan rijden. Op de cruise control door de polder rijdend tuurde ik op het klokje, 08:21u gaf deze aan, het zou toch moeten lukken om rond 08.30u op werk te zijn dacht ik bij mezelf. Bij Rijpwetering ging ik eraf om daarna via Hoogmade weer terug naar de A4 te rijden. Ook daar stond weer een file alleen had ik hier de mogelijkheid om de buitenring van de rotonde te pakken zodat ik om de file heen kon rijden. ’s Avonds uit werk was het weer hetzelfde liedje alleen kon ik dankzij de dubbelbaans rotondes nu wel om de file heen. Of beter gezegd door de file heen want ik ben gewoon tussen twee rijen auto’s door de rotonderand op gereden en zo overal langs.
Stiekem goed
Eigenlijk is deze Lexus IS250 best een rare auto, en dan bedoel ik raar in de zin van dat-ie je voor de gek houdt. Door de fluisterstille 2.5 liter V6 en de ongelofelijk goede comfortabele vering/demping was ik constant geneigd om me in te houden. Ik reed anders gezegd veel te netjes voor wat deze auto werkelijk aan kan. Dat was een totaal vreemde gewaarwording voor mij die eigenlijk nergens op slaat maar toch is het zo. Was ik een fossiel aan het worden??? Nee dat ook weer niet maar ergens klopt er hier iets niet spookte het steeds door mijn hoofd. Tijd dus om toch maar eens het gaspedaal iets dieper in te trappen en een hogere bochtensnelheid te realiseren. Ondanks het feit dat deze Lexus IS250 achterwielaangedreven is voelt deze auto zelfs bij snel genomen bochten volslagen neutraal aan. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die garant staat voor een perfecte feedback, draagt hier mede aan bij. Uiteraard was ik erg benieuwd welk merk en type band ze om de velgen hadden gelegd in Japan. Het bleek tot mijn grote verbazing de Bridgestone Turanza te zijn! [quote Bridgestone.nl] Dit is de hoogwaardige touringband van Bridgestone, ontworpen in lijn met het motorvermogen en de comfort-eisen van luxewagens en middenklassers. [/quote Bridgestone.nl] Dat had ik totaal niet verwacht gezien de goede grip van deze non-sportbanden. Na van mijn verbazing bekomen te zijn ben ik in de dagen daarna er maar eens goed voor gaan zitten in de uitermate fraaie zeer goed zittende lederen bestuurdersfauteuil. Tijd voor wat snelle bochten- en rotonde-acties want een achterwielaangedreven sjieke sportauto met tourbanden dat is tenslotte geen alledaagse kost. Maar als ik me al zorgen had gemaakt dan was dat totaal onnodig, want de Lexus IS250 ging (=vloog) superstrak vrijwel rechtdoor – langs de standbeelden van de koeien en de boer op de tractor – over de rotonde(rand) heen. Slechts heel even zag ik het ESP-lampje oplichten iets wat bij achterwielaangedreven auto’s van andere merken veel eerder gebeurde. Ook weer een duidelijk teken dat deze Lexus IS250 een werkelijk uitstekende balans heeft.
Irritant goed
’s Avonds op weg naar huis kwam er een zeer irritant mannetje achter me rijden, die me een rotonde eerder al bijna dreigde te rammen omdat hij voorrang geven blijkbaar maar onzin vindt. Via de buitenrotonde moest hij achter me invoegen waarna hij vervolgens de hele weg tot aan de koeienrotonde net niet zat te bumperkleven. Vlak voor de koeienrotonde switchte ik de knop naar de powerstand en zette de schakelpook in de sportstand. Nu maar eens kijken of hij na de rotonde nog steeds net niet aan mijn bumper zou zitten. Geen idee waarom maar de andere kant op is deze rotonde een stuk heftiger als ik over de rotonderand heen rijd. In dit geval bedoel ik met heftiger vooral ook leuker, want de testauto moet een goede balans en goede vering/demping hebben om deze actie goed te doorstaan. En dat deed de Lexus IS250 dan ook tot in de perfectie, na de rotonde reed de bumperklever plotseling op 300 bumperlengtes achter mij. Na wat zoeken op het internet vond ik wat zeer interessante informatie over de Lexus IS. De eerste generatie van de Lexus IS (ook nog steeds de basis voor deze IS-versie) is namelijk ontworpen door een ex-coureur. De perfecte 50-50 gewichtsverdeling klopt perfect met het gevoel en de goede balans van deze auto. Ineens vielen alle puzzelstukjes in elkaar en begreep ik waarom deze auto zo goed is. Verder las ik nog ergens dat bij de tweede generatie de nadruk meer op comfort lag, maar dat ze dit bij de derde generatie – deze dus – weer wat hebben terug gedraaid.
Kraamvisite
Woensdagavond zou ik chauffeuren in verband met een kraamvisite van een collega die in Amsterdam woont. Een mooie gelegenheid om te kijken hoe de Lexus IS250 rijdt met vijf volwassenen aan boord. Dat ik iedereen even thuis op zou halen heb ik geweten, waar ik normaal gesproken rond 17.30u makkelijk door kan rijden richting Wassenaar en Voorburg daar stond nu alles vast. Met wat kunst en vliegwerk en een goede kennis van de plaatselijke sluiproutes was ik toch op tijd bij mijn eerste ophaal-collega in Voorburg. Maar dan de terugweg, ik had drie mogelijkheden om uit te kiezen. Uiteindelijk heb ik er toch maar voor gekozen om dezelfde weg terug te rijden. Direct op de oprit naar de drukke N44 kun je ook nog naar rechts een parallelweg op die later weer aansluit op de N44. Die parallelweg zit vol met verschrikkelijke drempels, nou ja verschrikkelijk voor de meeste auto’s maar niet voor deze Lexus IS250. Zelf stond ik er ook weer van te kijken hoe fantastisch de vering/demping van deze Lexus IS250 alle oneffenheden gladstreek. Even later moesten we weer aansluiten in de langzaam rijdende file, maar eenmaal op de A44 zat de vaart er weer snel in. Voor maar heel even want op weg naar de tweede ophaal-collega was het handiger om de ventweg van de A44 te nemen. Ook daar weer een hele lading rotte drempels, waar ik nog een leuk moment had, want voor me reed een 4WD en die afremde voor elke verkeersdrempel. Vreemd want juist met zo’n auto kun je met welke snelheid dan ook zonder problemen over een verkeersdrempel vliegen. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik de 4WD maar ingehaald heb op een verkeersdrempel.
Op weg naar de tweede ophaal-collega verliep alles gelukkig een stuk voorspoediger. De eerste ophaal-collega was overigens net als ik erg onder de indruk van het comfort van de Lexus IS250. Na de tweede ophaal-collega belde ik alvast de derde ophaal-collega op zodat ik haar langs de kant van de weg op kon pikken. Met steeds meer ‘lading’ aan boord moet ik eerlijk zeggen dat ik daar niet echt veel van merkte, de wegligging van de Lexus IS250 leed er in ieder geval niet voelbaar onder. Zelfs rotondes voelden prima aan en dat vond ik toch wel verrassend, want bij de meeste testauto’s voel ik het extra gewicht heel nadrukkelijk in bochten en op rotondes. Ophaal-collega numero vier woont in een mooi dorpje alleen wist ik allen nog de straat waar ze woont maar niet het nummer. Op mijn gevoel afgaand reed ik naar een hoekhuis toe waarvan ik dacht deze moet het zijn. Ik belde aan en inderdaad klopte het gelukkig voor mij. Daarna reden we vol beladen met vijf volwassenen richting de A4. Vlak voor de A4 zag ik een Citroën C5 moeite doen om mij achterop te rijden. Vlak na de rotonde volgt een lange oprit en om te kijken of de acceleratie van de Lexus IS250 met vijf volwassenen aan boord nog steeds okay is heb ik ‘m in de PWR/Sport-stand gezet. Daarna gaf ik een kickdown en reed ik zonder problemen weg bij de Citroën C5. Op de terugweg was het ’s avonds behoorlijk afgekoeld en kreeg ik last van beslagen ramen. Zodra ik de AC ook maar even uitzette besloegen de ramen, ook met vier mensen, drie mensen en uiteindelijk maar twee mensen, pas toen ik weer alleen in de auto zat had ik er geen last meer van. Dat komt omdat nieuwe auto’s geen luchtkanalen meer hebben zoals vroeger vertelde een monteur mij. Airco is dus eigenlijk een gedwongen (opgedrongen) goedkoop alternatief.
Van binnen
Het interieur van de Lexus IS250 vind ik persoonlijk erg mooi, vooral de mooie bruine kleur leer waarmee de voorstoelen en de achterbank bekleed zijn staat sjiek. Alle bedieningselementen bevielen me prima al had de bediening van de cruise control wat mij betreft op het stuur gemogen. Ik kom zo’n onder het stuur hangend hendeltje wel vaker tegen bij andere luxe auto’s maar ik ben er geen fan van. Wat ik wel heel erg mooi vind zijn de schuin aflopende bedieningspanelen van de elektrische ramen in de voorportieren. Het audio-systeem beviel me ook uitstekend voor een auto van deze prijsklasse. Er zijn twee premium systemen van Lexus (8 of 13 luidsprekers) en voor de echte liefhebbt is er ook nog één van Mark Levinson (14 luidsprekers). Minpuntje vond ik de weergave van de playlist van de MP3-songs op mijn USB-stick. Daar moeten ze echt iets aan doen in de volgende versie want elke keer als ik door de playlist wilde scrollen moest ik wachten tot de titels waren geladen. Met de huidige snelle computerchips moet dat een heel stuk sneller kunnen lijkt mij. Op de foto’s heeft de Lexus IS250 een lichte hemel maar in de auto die ik mee had gekregen had een donkere hemel wat erg goed past bij de lichtere kleur leer. Na ruim een week rijden was ik nog steeds net zo verliefd op de Lexus IS250 als vlak na het instappen. Dit is wat mij betreft de perfecte sedan ook al heeft-ie niet de meeste Pk’s. Het soort perfectie dat deze Lexus niet alleen heeft maar vooral ook uitstraalt is zeldzaam.
Specificaties |
||
Jaargang |
2011 | |
Carrosserie |
sedan | |
Transmissie |
automaat | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
6 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
8,5 seconden | |
Topsnelheid |
225km/u | |
Vermogen |
153(208)/6.400 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
252/4.800 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
2.5/2.500 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Aandrijving |
achterwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Geventileerde schijven | |
Draaicirkel |
10,2 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
18-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
11,8 liter/100 km | |
Snelweg |
6,5 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
8,4 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
194 gram/km | |
Energielabel |
D | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.585 mm | |
Breedte |
1.800 mm | |
Hoogte |
1.425 mm | |
Wielbasis |
2.730 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.535 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.535 mm | |
Massa leeg |
1.505 kg | |
Max. toelaatbare massa |
2.045 kg | |
Laadvermogen |
540 kg | |
Aanhanger geremd |
1.500 kg | |
Aanhanger ongeremd |
560 kg | |
inhoud bagageruimte |
398 liter | |
Bandenmaat |
V225/40-R18 A255/40-R18 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |