Lexus RC300h Hybrid Luxury Line 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Louwman & Parqui, importeur van Lexus in Nederland



Mooiste COUP-é van de Melkweg!
Moet een auto die mooier is dan een Aston Martin sportcoupé een V8 of V12 onder de motorkap hebben? Volgens mij niet want benzineslurpers zijn gewoon passé, elektrische auto’s en hybride-auto’s hebben de toekomst. En dat brengt veel minder herrie met zich mee want wees nou heel eerlijk er is gewoon veel te veel herrie op deze wereld, het mag best wat stiller want herrie is letterlijk dodelijk! En ach al die Pk’s onder de motorkap is wel leuk hoor maar doe mij maar liever wat meer luxe en een fabuleuze wegligging. Ik zeg altijd: “Als ik écht snel wil zijn dan stap ik wel op mijn motor!” Er is geen auto waar ik zo naar heb uitgekeken als deze Lexus RC300h Hybrid, ik vind het zo’n ongelofelijk MOOIE auto daar word ik helemaal rustig van. Vrijdag 16 december moest ik ‘m ophalen en laat ik nou net die dag een sollicitatiegesprek hebben. Iets dat ik natuurlijk niet wist toen ik deze Lexus RC300h Hybrid heb afgesproken. Gelukkig kon ik ‘m op tijd ophalen in de ochtend zodat ik nog even naar huis kon rijden. Na het wegbrengen van de Mitsubishi Space Star 1.2 Life CVT ben ik op de motor naar Raamsdonksveer gereden om de Lexus RC300h Hybrid – ook een auto met CVT – op te halen. Tot mijn grote blijdschap bleek het een Luxury Line uitvoering te zijn, precies het type Lexus dat ik graag test want Lexus en Luxe met een grote “L” is een twee-eenheid. Iedereen die weet wat een Takumi is en voor welke kwaliteit dat staat die begrijpt mij. Na het opbergen van mijn motorspullen nam ik plaats in een wel heel erg fraaie stoel achter een net zo fraai stuur, en ja het wordt saai, net zo’n fraai dashboard. Ik ben gewoon even een minuutje of wat achter het stuur gaan zitten met mijn ogen dicht. ZALIG! Na het ongelofelijk zware jaar dat ik achter de rug heb is zo’n auto zo’n verschrikkelijk mooi cadeautje als die precies op een moment komt dat alles zich weer in een stijgende lijn zit. Mijn gezondheid is de afgelopen maanden zowel fysiek als mentaal met grote sprongen vooruit gegaan en dat had ik nooit durven dromen.

Ik drukte op de startknop en reed rustig het terrein af richting de A27. De eerste rotonde en opritbocht voelden meteen al lekker aan en ik had nog amper gas gegeven. “Da ga goe komme mien jong” zou mijn vroegere Brabantse collega Erik Traa gezegd hebben. Op de A27 heb ik netjes 100 km/u gereden met af en toe even een snelle een inhaalactie in de Sport-stand. Toen ik de afrit naar de A15 opreed kwam er een nogal irritante Volkswagen Touareg achter me hangen. Eenmaal in de bocht besloot ik de Lexus RC300h Hybrid Luxury Line uit te laten rijden en pas in de tweede helft gas bij te geven. Ik hoefde geen eens moeite te doen om de Volkswagen Touareg te laten kamperen en ik reed nog niet op de toerit naar de A15 of hij hing alweer op de mooie kont van de Lexus RC300h Hybrid Luxury Line. Tja dan ben je dan net zo dom als die sjoemeldiesel waar je in rijdt? Richting Rotterdam rijdend besloot ik de A4 te nemen want op de radio hoorde ik dat er op de A20 een file stond, welke kant op hoorde ik niet maar ik wilde geen enkel risico nemen. Het gekke is dat nergens aan de rand van Rotterdam aangegeven staat welke kant je op moet voor de A4. Ik gokte op de richting Europoort/Maasvlakte en dat klopte maar zet dan even een bordje neer met richting A4. Bij Leiden aangekomen heb ik de afslag Zoeterwoude-Dorp genomen want ik wilde de auto even aan Bas Kallenberg laten zien van Autobeklederij v/d Werf. Ik wist op de afslag al wat Bas zou gaan zeggen, ha, ha die gast is altijd zo lekker direct dat is gewoon heerlijk.

Strak
Eindelijk had ik deze mooie slinger-afrit weer eens vrij en kon ik op mijn eigen tempo door de afritbocht heen sturen. Dat eigen tempo ligt in deze auto een heel (heel-heel-heel/Jochem Meyer) stuk hoger dan in een gewone auto. Ik reed er serieus hard doorheen maar de grip van de 19-inch Dunlop Sportmaxx RT ZR-banden is zelfs met deze lage temperaturen zo absurd goed dat gaat helemaal nergens over. De Lexus RC300h Hybrid Luxury Line liet zich zo strak door de 2de helft van de S heensturen dat ik voor het stoplicht zoiets had van: “Dit gaat een heel erg leuk weekend worden Daan!” Bij Bas aangekomen holde ik naar binnen want ik had helaas weinig tijd, maar ik wilde persé weten wat Bas van het interieur van deze Lexus RC300h Hybrid Luxury Line vind. Bas is zelf een Nederlandse Takumi (hij is als jochie al in het vak gestapt als vakantiekracht) dus die heeft goed zicht op de kwaliteit van de afwerking van de met zeer fraai leer beklede stoelen en het al net zo fraaie interieur. “Oirī Poruno no!”, klonk het toen Bas ‘Takumi’ Kallenberg naar binnen keek, wat in de taal van Bas betekent afijn zoek het zelf maar op in het fonetische Japans-Nederlandse woordenboek, ha, ha. Na mijn korte bezoekje aan Bas ben ik snel even wat gaan eten en meteen weer in de Lexus RC300h Hybrid gesprongen richting Rotterdam voor mijn sollicitatiegesprek. Ik had van tevoren de NavSat ingesteld op het juiste adres dus dat moest goed gaan komen alhoewel ik binnendoor zou rijden. Op weg naar de A4 heb ik het rustig aan gedaan alleen in de bocht van de Churchilllaan naar de Voorschoterweg heb ik even het gas erop gezet. Het gekke is dat deze auto niet extreem sportief is maar toch ongelofelijk strak aanvoelt qua wegligging. Het stuurgevoel is bijvoorbeeld niet extreem direct zoals in een echte 300+ Pk sportcoupé, maar toch was er geen enkel moment dat mij dat hinderde tijdens sportief rijgedrag. Ook de vering/demping is niet sportief maar juist comfortabel-sportief behalve niet van het type (de Lexus RC300h Hybrid F Sport Line heeft AVS=Adaptive Variable Suspension).

Eenmaal op de weg door Zoetermeer heen reed ik richting de A12 met een hele mooie rechterbocht van de N206 naar de N209. Een bocht met zoveel asfalt dat je het gevoel hebt dat er NIETS fout kan gaan mocht er iets fout gaan. Ik draaide de modus-knop snel even in de Sport-stand en gaf stevig gas toen het ruim voor de bocht groen werd. Zonder een greintje overstuur vloog ik heel mooi door de rechterbocht heen. Dit voelde zo lekker dat ik het nog wel 10 keer over had willen doen! Bij de stoplichten ben ik steeds zo ver mogelijk links gaan staan voor wat stoplichtsprintjes, want met een gecombineerd vermogen van 223 Pk (benzinemotor=181 Pk/elektromotor=143 Pk) waarvan de nodige elektrische Pk’s maar vooral ook de nodige Nm’s (benzinemotor=221 Nm/4.200-5.400 toeren/elektromotor=300 Nm) waarvan die van de elektromotor meteen vanaf 0 toeren aanwezig zijn. Dat de Nm’s van de benzinemotor pas bij een hoger toerental loskomen komt omdat het een benzinemotor met een Atkinson-cycle is. Bovenop de A12 liggen er maar liefst 3 rijstroken voor rechtdoor voor het stoplicht. Er kwam onder andere een BMW X5 naast me staan en een snelle Seat Leon. Dat ik het tot mijn verbazing toch won komt vooral door de CVT de Sportstand en het vette koppel onderin dankzij de elektromotor. Het gekke is echter dat ik totaal niet het gevoel had snel te zijn, maar dat blijkt dus heel erg mee te vallen vooral in de eerste tiental meters. Eenmaal in Bleiswijk begon de NavSat een beetje gek te doen, ik moest overal afslaan terwijl ik toch zeker wist dat ik rechtdoor moest richting Rotterdam. Eenmaal in Rotterdam werd ik constant de verkeerde kant opgestuurd want vanuit de wijk waar ik inreed kon ik helemaal niet bij de Emmauscollege komen want alle straten liepen dood. Ik moest persé een ongelofelijk eind omrijden maar dat had ik dus absoluut geen zin in, ik ben dus even over een heel kort stuk fietspad naar de weg aan de andere kant gereden en toen was ik binnen tien tellen bij de Emmauscollege.

Zoef-zoef
Op weg naar huis heb ik gewoon de snelweg gepakt want ik moest op tijd thuis zijn om mijn nichtje naar een feestje te brengen na het vroege eten. Vanaf de Emmauscollege rij je zo de A20 op en ik hoopte dat het rond half 4 in de middag nog niet zo druk zou zijn. Ik had geluk er stond geen file en de mooie snelwegbocht op het Kleinpolderplein had ik vrij. Dat is een vervelende afknijp-snelwegbocht en dus altijd een goede test voor welke auto dan ook. Ik besloot net voor de bocht het gas erop te zetten en ik reed er heel mooi doorheen terwijl de rest stond te kamperen. Waarom zijn veel automobilisten toch zo bang in een bocht, helemaal als het regent dat dan lijken ze bijna allemaal (=99.9 procent) door de bocht te kruipen en staat heel Nederland stil. Ik reed verder richting Leiden maar omdat ik al bij Bas was geweest kon ik er dit keer eerder af bij Leidschendam. Het was niet al te druk maar net toen ik de afslag nam reed er een kleine auto in de weg, ik reed daarom even iets langer door op de buitenste afritbaan (er zijn er daar twee) en sneed daarna laat en hard naar binnen terwijl ik gas bleef geven in de bocht. Door de brede banden voor en achter (V: 235/40-19 en A: 265/35-19) die ook nog eens van het type Ultra High Performance (=ZR) zijn kun je ongelofelijk veel druk zetten in een bocht met hoge g-krachten. Zo’n mooie lange doordraaibocht zo hard nemen voelt nog het meest als een achtbaangevoel, in één woord HEERLIJK. Na het stoplicht moest ik even klooien om weer helemaal over 3 banen heen naar de 4de baan voor rechtsaf te komen. Maar gelukkig liet een vrachtwagenchauffeur mij even voorgaan. Ik was benieuwd hoe de Lexus RC300h Hybrid het er vanaf zou brengen in de S-bocht met de verzakkingen. De vering/demping is sportief met precies het juiste vleugje comfort dus dat moest goed komen leek mij. Ik gaf meteen plankgas terwijl ik nog in de bocht reed en sneed meteen daarna naar binnen zodat ik zat ruimte had om uit te breken mocht dat gebeuren. Dat gebeurde niet want ondanks het heftige in- en uitveren en uitdempen raakte de Lexus RC300h Hybrid geen moment uit balans.

Daarna was het afgelopen met de pret en kon ik rustig naar huis rijden, althans dat dacht ik want wat me nou toch weer overkwam, waha! Linksaf na het stoplicht richting de spoorwegovergang van Voorschoten reed er een auto voor mij en die bleef de hele tijd 30 km/u reden zonder enige reden. De auto voerde geen alarmlichten, we reden op een gladde asfaltweg, er waren geen wegwerkzaamheden afijn er was geen enkele reden om 30 km/u te rijden (je mag daar 50 km/u). Ik gaf even een hele korte toeter en maakte het gebaar van doorrijden, want ik had intussen een hele sliert ongeduldige automobilisten achter me hangen. Geloof het of niet maar die kerel zet zijn auto stil en stapt uit en toen ik tegen hem zei waarom hij niet gewoon door reed zei hij dat er hobbeltjes in de weg zaten en dat hij daarom langzaam reed. En ook daarna bleef hij langzaam rijden (hij was dus toch gewoon jaloers op ‘mijn’ Lexus RC300h Hybrid Luxury Line) en ik zag aan de automobilist achter mij dat die zich ook op zat te vreten. Bij het eerstvolgende stoplicht ben ik in het voorsorteervak voor rechtsaf gaan staan (modusknop uiteraard in de Sport-stand gezet) en die andere automobilist in het voorsorteervak voor linksaf (we keken elkaar maar eens lachend en verbijsterd aan) en bij groen spoten we er allebei vandoor. Op de Papelaan mag je 80 km/u maar in de achteruitkijkspiegel zag ik dat die automobilist nog steeds heel langzaam reed. Geen idee wat er met die man aan de hand was maar in die bovenkamer zitten duidelijk wat stekkertjes los. Oh en die man zat met zijn vrouw en twee kinderen in de auto.

LUID en DUIDELIJK!!!
Soms heb je van die auto’s die hebben een audiosysteem waar je als audiofiel een heel blij mens van wordt. Deze Lexus RC300h Hybrid Luxury Line is zo’n auto want die heeft een Mark Levinson Premium Surround System met maar liefst 17 luidsprekers die garant staat voor een 7.1-kanaals home theatre geluidskwaliteit valt er te lezen in de online brochure. Aangezien ik alleen MP3-songs luister en ik wel vaker lees dat de kwaliteit daarvan nogal eens te wensen over laat was ik blij te lezen dat dit audiosysteem Clari-Fi heeft. Dat is een functie die het geluid herstelt dat verloren gaat bij het comprimeren naar MP3. Ook nu weer was de meest gedraaide song in de auto “Don’ be so shy” van Imany en dan uiteraard wel de werkelijk geniaal fantastische Filatov & Karas Remix. Echt waanzinnig hoe goed en hoe kraakhelder die song werkelijk snoeihard klinkt. En om zo’n song dan ook nog eens in zo’n mooie en rustgevende auto te beluisteren, tja daar kan dus even helemaal niets tegenop! Oké “Du hast” en “Ich will” van Rammstein klinken ook supervet. Uiteraard ben ik ook nog even bij Bas Kallenberg langs gereden en dan vooral vanwege het fraaie interieur. Ik was vooral benieuwd van de kleur van het leer zou vinden en ook de kleur van de auto die naar mijn mening perfect matcht met de kleur van het lichte leer. Bas vond alles mooi, de vormgeving van de Lexus RC300h Hybrid, de koplampen, de kleur van de auto, de kleur van het leer maar bovenal de afwerking en de manier waarop de Takumi (=Japanse ambachtslui) dat gedaan hebben. Kijk maar eens goed naar die ene foto van de binnenzijde van het portier. Wat Bas er zo mooi aan vindt zijn de verschillende kleuren leer en de manier waarop die aan elkaar genaaid zijn. Bas is een kenner en die ziet meteen dat dit speciaal is zeker voor een auto die ook nog eens helemaal niet duur is voor wat je er allemaal voor krijgt. Eén ding had Bas kritiek op en dat was de verwarming die niet geïntegreerd is in het touchscreen. Gelukkig kon ik Bas uitleggen waarom want dat heeft te maken met de elektrostatische schuifregelaars op de middenconsole. Deze zeer fraaie bediening van de temperatuur vind ik verreweg de mooiste die ik ken. Bas was tevreden en ging na een ritje met mij weer heerlijk aan het werk.

Tweemaal dezelfde rit
Na het eten ben ik naar mijn zus en zwager gereden om hun dochter en haar vriendin weg te brengen. Kijkend naar de beenruimte achterin denk je dat gaat NOOIT lukken, maar de passagiersstoel kan een behoorlijk stuk naar voren en dan kun je prima achterin zitten. Aan de bestuurderskant (mijn kant) is dat iets lastiger want ik heb lange benen, maar dat gaan we zondag dan nog wel zien als we met zijn vieren (2 volwassenen + 2 kinderen) in de auto ergens naartoe moeten. Ik ben uiteraard zelf ook nog even achterin gaan zitten met de passagiersstoel in een stand dat ik ook voorin normaal kon zitten. Ik kan dan achterin goed zitten alleen raak ik dan wel net met mijn hoofd de hemel. Als je langer bent dan pak ’m beet 1.85m heb je achterin dus niets te zoeken. Voorin kan iedereen goed zitten want de zitting van beide voorstoelen kan namelijk een behoorlijk stuk omlaag. Maar goed mijn nichtje kon dus prima achterin zitten want die is een stuk kleiner dan ik. De dames vonden de auto helemaal te gek en zullen vast de nodige foto’s op de verschillende soorten social media hebben geplaatst. Het ritje naar Voorhout voerde deels over de A44 en deels binnendoor naar Voorhout. Een ritje met mooie bochten en rotondes en eigenlijk mijn eerste echte serieuze rit met het nodige bochtenwerk. En nee het ging er niet extreem heftig aan toe of zo maar wel SUPER-strak, want dat is echt een grote kwaliteit van deze Lexus RC300h Hybrid Luxury Line. Na een kilometer of 10 rijden over de A44 ging ik eraf bij de afslag Noordwijkerhout, typisch zo’n afslag die ik zelden of nooit neem. Maarrr die wel heel erg mooi is vanwege de mooie doordraaibocht + bochten en rotondes daarna.

Eenmaal op de afslag moet je een korte krappe draai maken maar daarna kan het gas erop en volgt een mooie rotonde. Daar reed ik toch wel zo ongelofelijk retestrak overheen zonder mijn rem aan te raken, de auto’s achter me lagen meteen meer dan 100 meter achter na de rotonde. Hoe kan dat nou dit is toch geen hardcore sportcoupé? Lees even mee: “De nieuwe Lexus RC 300h werd ontwikkeld op de loodzware Nürburgring – door de ‘Master Drivers’ die hier ook de LFA supersportauto perfectioneerden – en onderscheidt zich dan ook met een uitgebalanceerd rijgedrag. De superieure wendbaarheid is te danken aan de korte wielbasis en het extreem stijve chassis van de auto, dat werd geconstrueerd met behulp van de nieuwste lijm- en lastechnieken. De multilink achterwielophanging (deze constructie combineert componenten van staal met gesmeed aluminium met een hoge treksterkte, met als resultaat een laag gewicht en trillingsvrij rijcomfort) en double wishbone voorwielophanging (de double wishbone voorwielophanging is vervaardigd uit componenten van gesmeed lichtmetaal, wat zorgt voor een laag gewicht en een snelle respons) zorgt in combinatie met aerodynamische details uit de racesport voor ongeëvenaard rijplezier.” Nou dat stijve chassis kan ik inderdaad goed voelen want wil je dat laten torderen dan moet je volgens mij heel gek doen. Op de volgende rotonde ging het weer net zo, doei petjes die achter mij aan reden. Dat is wel een nadeel van deze goed uitziende auto, ik werd knettergek van die “Autogespot”-malloten die naast me kwamen rijden of achter me aan bleven rijden.

Wakker worden!!!
Thuis gekomen heb ik nog wat testverslagen afgemaakt en om een uur of half 11 ben ik gaan slapen. Ik lag net half in slaap toen ik wakker schrok van een net gemist telefoontje, mijn nichtje had gebeld want ik had gezegd dat als haar vader (hij moest die avond darten met zijn team) niet kon ze mij mocht bellen. Zo half in slaap ben ik altijd even de weg kwijt, maar ik belde even terug en toen wist ik weer wat ik beloofd had. Veel automobilisten rijden niet graag in het donker maar ik vind het zalig, want het is dan altijd lekker rustig op de weg. De A44 is volgens mij één van de meest donkere stukken snelweg van de Randstad waar vrijwel iedere centimeter snelweg verlicht is. Bij het oprijden van de snelweg was van dat donker niet veel te merken want dat leek wel een lichtshow verdorie. Ze waren ’s avonds laat aan het asfalteren bleek toen ik dichterbij kwam. Er stond een man met een lichttoorts te zwaaien welke kant ik op moest en daarna nog een man die gebaarde of ik verder mocht rijden. Eenmaal op de snelweg had ik de vaart er goed in en toen pas merkte ik met de muziek uit hoe stil het is in deze auto. En die muziek kun je knetterhard zetten en zelfs dan klinkt het nog loepzuiver. Mag ook wel met een Mark Levinson Premium Surround System met maar liefst 17 luidsprekers. [quote Lexus.nl] Dit hoogstaande audiosysteem staat garant voor een ongeëvenaarde 7.1-kanaals home theatre geluidskwaliteit die nog eens verbeterd wordt door Clari-Fi, een functie die het geluid herstelt dat verloren gaat bij het comprimeren naar MP3. [/quote Lexus.nl] Op dit moment is mijn favoriete nummer “Don’t be so shy (Filatov & Karas Remix)” van Imany dat klinkt zo ongelofelijk lekker met die stampende basedrum. Wat een stem die vrouw! De bediening het menu gebeurt met behulp van een trackpad maar dan wel eentje van het allerbeste soort. Je voelt namelijk in je vinger wat je doet en daardoor kun je ook rijdend (liever niet net als het gebruik van een smartphone) snel dingen selecteren indien nodig. Omdat het zo makkelijk is kan een eventuele passagier naast je deze dingen – bijvoorbeeld een adres in de NavSat selecteren – ook doen.

Ik ben ook nu weer dezelfde weg gereden als op de heenweg want die is toch het leukste. Op vrijdagavond merk je zeker rond Noordwijk dat er veel uitgaanspubliek op de weg zit. Irritant volk dat onder andere bumperkleven de meest normale zaak van de wereld vindt. Ach met deze auto kun je dit irritante volk fantastisch op hun nummer zetten. Omdat ik nu alleen in de auto zat kon ik net even verder gaan, maar zelfs dan nog lijkt het alsof het deze auto totaal geen moeite kost. Grappige is dat zo’n bumperklevertje na een rotonde toch weer op mijn bumper komt hangen, hoe dom ben je dan als je na de volgende rotonde in een oogwenk weer 100 meter aan je broek krijgt. Dat ik “I like it” van Enrique Iglesias ft. Pitbull op had staan tijdens dit deel van de rit lijkt me logisch, ha, ha. Na het ophalen van de dames heb ik op de A44 even stevig gas gegeven, want ’s avonds zijn er op het stille stuk naar Leiden toch nooit snelheidscontroles. Dat komt omdat ze nergens kunnen gaan staan en waar ze eventueel kunnen staan ga ik altijd even van het gas. In de dubbele Sport-stand (=Sportknopje ingedrukt) met de versnellingspook naar links geklapt (=S1 t/m S6) gaf ik een kickdown en dan gaat deze auto best van zijn plek. We reden binnen no-time 160 km/u en ik besloot even door te trekken naar de maximum snelheid van 190 km/u. Het is werkelijk heerlijk hoe stil deze auto is bij hoge snelheden, ik zou zo door kunnen rijden naar Saint-Raphaël aan de Cote d’Azur. Een ritje van 1.319 km dat ik ooit een keer in amper 10 uur en een beetje heb gereden, op de motor wel te verstaan want met een auto gaat je dat nooit lukken. Bij het Transferium in Leiden aangekomen moest ik hard in de remmen en met 4 grote geventileerde schijven + remklauwen rondom vertraagd deze Lexus RC300h Hybrid fantastisch. Puike remmen dus!

Koffers en fotoshoot
Omdat ik deze auto maar één weekend had moest ik foto’s maken op zaterdag of zondag, maar gelukkig was het zaterdag én droog én was mijn zwager het weekend vrij. Het zou misschien kunnen gaan motregenen las ik op KNMI.nl maar dat gebeurde gelukkig niet. Eigenlijk was ik wel blij met een sombere dag want daardoor komt deze auto veel beter uit op de foto’s. Met een felle laagstaande najaarszon krijg ik met deze kleur auto alleen maar te maken met schitteringen en uit ervaring weet ik dat dergelijke foto’s minder mooi zijn. We zijn even naar een industrieterrein in Nieuw-Vennep gereden een omgeving die heel goed past bij deze auto. Voor de fotoshoot ben ik even naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Bij de garage aangekomen zag ik maar liefst drie verse vogelpoepjes op de auto, dat gebeurt me nooit! Zelfs de vogels zijn jaloers op ‘mijn’ mooie Lexus RC300h Hybrid Luxury Line. De kofferbak lijkt op het eerste oog erg klein maar dat bleek mee te vallen en dat komt mede door de manier waarop de achterklep sluit. De ophanging hebben ze namelijk zo gemaakt dat de beugels waar de achterklep aan vast zit niet op de koffers in de kofferbak drukken bij het dicht doen van de achterklep zoals ik vaak tegenkom.

Samsonite kofferset
3×50-liter + 2×33-liter + 1×13-liter

Ik constateerde tijdens het dichtgooien van het portier nog iets grappigs. Je zou bij deze auto een mooie dof klinkende “doef” verwachten maar het gekke is dat het een goedkoop klinkende metalen “kloink” blijkt te zijn. Dat vind ik best wel vreemd want oké deze auto is niet duur (de vanafprijs begint bij 46.995,- euro en dat is maar 1.740,- euro duurder dan een Volkswagen GTI Clubsport) maar dit moet toch niet mogen bij een Lexus.

In de middag besloot ik een zuinigheidsrit te maken want als ze 1:20 beloven dan wil ik wel weten of dat ook echt zo is! Tot nu toe heb ik met elke Lexus het opgegeven verbruik in de brochure gehaald dus het moet wel gek lopen wil ik dat nu niet halen. Op de heenweg ben ik even over de ventweg naast de Soldaat van Oranje-kazerne gereden. Zelfs de hoogste asfalten verkeersdrempel werd perfect uitgedempt, maar ik kon wel duidelijk voelen dat de vering/demping niet extreem sportief is. Het is zeker sportief maar met wel met een hele mooie vleug comfort, zodat je het als bestuurder verschrikkelijk naar je zin hebt achter het stuur. Het aftanken leverde een 1:15 op dat ik gezien mijn rijstijl tot dan toe helemaal niet verkeerd vind. Ik kon zonder te remmen de N206 oprijden waar meteen de cruise control erop ging en ik de snelheid heb vastgezet op ongeveer 80 km/u. Gek genoeg zie je op het kleine display tussen de tellers niet digitaal op welke snelheid je de cruise control hebt vastgezet. Dat vind ik toch wel een dingetje dat op zo’n auto als deze Lexus absoluut niet mag ontbreken. De rit verliep lekker en ik reed uiteraard hoofdzakelijk op de benzinemotor met 80 km/u, alhoewel ik af en toe even de elektromotor op het kleine schermpje met de energiestromen bij zag springen. Bij de haakse bocht aangekomen zakte de snelheid voorlopig onder de 70 km/u en dus verwachtte ik behoorlijk wat elektrische kilometers te kunnen maken. Uh niet dus want wat ik ook probeerde elke keer sprong de benzinemotor aan op het moment dat de accu nog voor meer dan de helft vol zat. Ik snapte er helemaal niets van en was benieuwd naar het waarom, want zo gek als nu heb ik het nog nooit meegemaakt met geen enkele Lexus/Toyota Hybrid. Het gaf mij geen goed gevoel want waarom doen de Lexus CT200h en de nieuwe Toyota Prius dat wel goed? Ik zal de rest van de rit maar laten voor wat het is, het ging best goed hoor maar er klopt gewoon iets niet aan de software. En dat bleek ook want het verbruik was maar 1:18,37 terwijl in de brochure 1:20 als laagste waarde vermeld staat. En aangezien ik dat bij elke Lexus tot nu toe gehaald heb lijkt het mij overduidelijk dat ik gelijk heb wat betreft die software. Hopelijk komt Lexus met een update zodat deze zeer fraaie Lexus RC300h Hybrid die 1:20 wél haalt.

Geen SBP!
Het ESP en TRC uitzetten en dan even gas geven gaat ‘m niet worden met deze Lexus RC300h Hybrid. Achterwielaandrijving samen met CVT is een combinatie die zich niet gecontroleerd met overstuur door een bocht heen laat sturen. Ik draaide dan ook op de vrachtwagenparkeerplaats perfect in de rondte en daar heb ik het dan ook maar bij gelaten. Wel moet ik zeggen dat als je sportief aan het rijden bent met het ESP/TRC aan je niets merkt van die achterwielaandrijving. Pas als je alles uitzetten en in één keer plankgas geeft middenin een bocht dan merk je het maar daar is dan ook alles mee gezegd. De opritbocht in ’t Heen heb ik dan ook gelaten voor wat het is, ik vond het wel mooi zo als ik eerlijk ben. Zondag moest ik mijn neefjes ophalen, 1 grote en 2 kleine die ik uiteraard achterin heb gezet. Door de voorstoelen wat naar voren te schuiven konden ze allebei goed achterin zitten. Het is maar goed deze auto een CVT-transmissie heeft want in een handgeschakelde auto had ik te dicht op het stuur en de pedalen gezeten om lekker ontspannen te kunnen rijden. Na het ophalen en wegbrengen heb ik de Lexus RC300h Hybrid afgetankt en ben naar Werkendam gereden. Een rit van net geen 100 km dus ook een mooie gelegenheid om te kijken wat het verbruik is na een snelwegzuinigheidsrit. Het lukte me niet helemaal perfect om de hele tijd 100 km/u te rijden dus mijn gevoel zei dat het verbruik tegen zou vallen en dat klopte ook want 1:15,2 is niet echt goed te noemen.

In Werkendam is een vriend van mij bij me in de auto gestapt want hij wilde graag even een rondje meerijden. Hij heeft mij de weg gewezen over de kleine landweggetjes en weer terug over de snelweg. Ik heb werkelijk geen idee waar ik allemaal geweest ben. Het mooiste en meest interessante deel van de rit was de hogesnelheidsbocht van de A59 naar de A27. Met dik 170-180 km/u voelde ik het onderstel licht zoekerig worden, het mag duidelijk zijn dat het vleugje comfort van de vering/demping hiervoor verantwoordelijk is. Ik denk dat ik in de Lexus RC300h Hybrid F Sport Line hier geen last van had gehad, want die heeft namelijk AVS=Adaptive Variable Suspension en Electronic Power Steering die in de Sport S+ rijmodus automatisch afstemt op een dynamische rij- en stuurgedrag. Na deze rit met een permanent sportief rijgedrag en hoge snelheden kwam ik gek genoeg niet onder de 1:10 uit maar nota bene op een nette 1:11,27. Na het aftanken ben ik weer naar Leiden gereden en heb ik ook weer geprobeerd zo netjes mogelijk te rijden oftewel constant 100 km/u. Toen ik in Leiden weer heb afgetankt kwam ik uit op 1:18 exact en ook dat was weer geen 1:20. Ik denk dat ik gelijk ga krijgen dat er een software update gaat komen voor de Lexus RC300h Hybrid. Wat ik wel uitermate vreemd vind is dat alle autojournalisten die exact dezelfde auto getest hebben (want hetzelfde kenteken op de foto’s) hier niets over hebben geschreven.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Coupé

Transmissie

E-CVT

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,6 seconden

Topsnelheid

190km/u

Vermogen

B-133(181)/6.000 E-105(143) kW (pk)/rpm

Koppel

B-221/4.200-5.400 E-300 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.5/2.494 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,1 liter/100 km

Snelweg

5,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,0 liter/100 km

C02 uitstoot

116 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.695 mm

Breedte

1.840 mm

Hoogte

1.395 mm

Wielbasis

2.730 mm

Spoorbreedte voor

1.580 mm

Spoorbreedte achter

1.570 mm

Massa leeg

1.700 kg

Max. toelaatbare massa

2.170 kg

Laadvermogen

470 kg

inhoud bagageruimte

340 liter

Bandenmaat

V-235/40-ZR19 A-265/35-ZR19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand